Kommentszűrés
’14 jan
27
13:51

Sorsunk a holokauszt

Írta: Redakció

holokauszt.jpg

Vendégszerzőnk, Petri Lukács Ádám írása a holokauszt áldozatainak nemzetközi emléknapja alkalmából. (Fotó: Fortepan)

*

Sokat képzelegtem gyerekkoromban arról a kígyót formáló, rubinszemű aranykarkötőről, amelyet a kerepestarcsai gyűjtőtáborban elvettek a magyar ifjak nagymamától, akit tréfából le is vizeltek. Aztán elvitték nagymamát Auschwitzba. Én egy mindig fázós, mindig elegáns, finom ruhákba öltözött, nagypolgári lakásban élő hölgyként ismertem meg a nagymamámat; aki nedves batiszt zsebkendőt rakott a homlokára, ha „kikészült”, mert valamelyik kedvenc operáját nem értő módon hangzott fel a rádióközvetítésben. Láttam ezt a nagymamát a finom ruháiban s közben hallgattam napra-nap – hiszen gyerekként rengeteg időt töltöttem ott – az auschwitzi mindennapokról. A nácikon, nyilasokon, zsidótörvényeken aratott győzelem nekem abban jelent meg, hogy itt a nagymama és most nagyon szép.

Pofoztuk egymást  mondta , hogy jobb színünk legyen létszámellenőrzéskor.

Egyszer büntetésből – mondta , mert krumplihajat loptam, kiállítottak éjszakára a havas földre, vékony ruhában, egy kutya és egy SS-nő felügyelt rám. Mondták, ha megmoccanok, a kutya széttép. Megszédültem egyszer, a kutya bele is kapott a lábikrámba, az SS-nő leparancsolta rólam és bezavart a barakkba.

A mellettem álló lengyel lány egy nap hisztérikus röhögésben tört ki, amikor váratlanul összetereltek minket. Fiatal, szép arcú katonatiszt nézett rá, lassú volt minden mozdulata, volt valami unalom benne, ahogy homlokon lőtte. Rám is pattant a testnedveiből  mondta a nagymama , de igyekeztem moccanatlan maradni.

Később Schazlarba, a szövőgyárba vittek minket: ha sikoltást hallottam, tudtam, valakinek levitte az ujját a gép; a napi parancsnoktól függött, hogy aki balesetet szenvedett, azt ott lőtték főbe vagy visszavitték a táborba megölni. A végén ástunk. Nagy árkot kellett ásni. Akkor még nem ismertem Örkényt, azóta mindig eszembe jut, ha erre gondolok.

„- Hölderlin ist ihnen unbekannt? - kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta. - Ki volt az? - kérdezte a német őr.
- Aki a Hyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine?
- Kik ezek? - kérdezte az őr.
- Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri?
- De ismerem - mondta a német őr.
- És Rilkét?
Őt is - mondta a német őr, és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t."

*

Én inkább Goethét mormoltam magamban Auschwitzban fejből – mondta nagymama , persze németül, hiszen úgy tudtam, úgy szerettem. Mengelére nem nagyon emlékszem, csinos volt, de én majd megfagytam, amikor végigmentem előtte. „Táncolni tud?”  tőlem kérdezte, mástól nem, úgy emlékszem – mondta nagymama.

Néztem nagymamát, nagyon finom kezei voltak. Nem szerette, ha nem ülök egyenesen az asztalnál és nem szerette, hogy nem szerettem az operákat. Azért valami mégis látszott a múltból. Enni nem tudott, csak pépeket, a kilenc hónapos marharépaleves diéta tönkretette a gyomrát. Rettenetesen rettegett nagyapám halála után, a legkisebb jel, emlékidézés – egy háborús film akár  ágy alatti SS-katonák képzeteihez vezetett. 

Anyám 46 évesen lett öngyilkos. Nagymama rögvest a haláltáborból hazafelé, nagyapámmal összetalálkozva ölelkezett össze; s mint sokszor elmeséltem, azért született meg a mamám, mert Hirschler doktornak nem volt brómja az abortuszhoz, bár abban sem volt biztos, hogy nagymama túléli a szülést. De a mamám sose volt egészséges, életét átszőtte a patológiás rettegés, alighanem leginkább önnönmagától.

A 11-es busszal egy megállónyira lakott egymástól a két nagymamám. Gyakran mentem egy nap mind a kettőjükhöz. Apám édesanyja a papámat egyedül nevelte fel, mivel '44-ben Pesten megölték munkaszolgálatos férjét.

Apám nagybátyját, Gellértet Szabadkán ölték meg a bevonuló magyar katonák.

*

Néhány éve, mint hallottam, egy jó nevű gimnáziumban a gyerekek azt a mulatságot találták ki a holokauszt emléknapon, hogy testületileg nem jelennek meg, így aztán a tanárok magukban emlékezhettek.

Azt képzelem, hogy ha láttak volna egy olyan tárlatot, amely úgy van kitalálva, hogy gyerekeket érintsen meg és gyereksorsokról szóljon – amilyen olvasmányaim szerint a Sorsok Háza lesz , és végigmentek volna a kiállításon, talán nem tesznek ilyet.

Sokakkal szemben a névválasztást helyénvalónak tartom. A nagymamám végzete és nem a sorsa volt, hogy Auschwitzban találta magát. Az ott füsté válóknak is.

De bár nekik állít emléket, a mi sorsunkról szól ez a Ház.

Mindannyiunkéról. A „végső megoldás” terve elbukott: maradtak túlélők, s mi a leszármazottaik és mások leszármazottai most itt élünk, békében élünk hetven éve; de fel kell nyitni a családi emlékezeteket, meg kell ismerni, miből és miképp jutottunk ide. Mi, magyarok, akik volnánk közben zsidók, svábok, szlovákok, bármik, de a családunk itt élt. Volt, aki túlélt, volt, aki nem; de most itt vagyunk. A mi sorsunk része a holokauszt, s fontos, hogy ez megjelenik a fiatalokat megérintő módon.

Nem kérdés, hogy az üldözöttek, sárga csillaggal megbélyegzettek ellen a részvétlenségükkel vagy épp gyilkos aktivitással összehasonlíthatatlanul többen tettek, mint ahányan mentették őket. Annál fontosabb a maroknyi magyar vagy épp német, svéd, portugál embermentők emléke. Hogy mindazoknak, akiknek módjukban állt az egyéni választás lehetősége – választhatták a jót.

Ha a Sorsok Házából kijőve megértik a gyerekek, mi történt akkor, és kérdezni kerekedik kedvük – remélhetőleg otthon is –; és válaszokat kutatnak és megértik az iszonyatot, a SOA borzalmát; egyúttal a személyes felelősség, az egyéni út választásáról is benyomást szereznek; mondjuk egyszerűen arról, hogy akár jó ember is lehetsz; akkor is, ha a tömeg ordas – annál fontosabb missziót nem nagyon lehet elképzelni.

Épp ezért ámulattal figyelem, hogy mennyi ellenséges indulatot gerjeszt egy szép idea már születése pillanatában. Ha a Sorsok Házából úgy jönnek ki a gyerekek, hogy nem csak azt tudják meg, mi történt; hanem az az érzet is beléjük költözik, amit Szép Ernő 1942-ben írt a Ne hidd című versében, akkor a Sorsok Háza értelmet nyert.

„Ne hidd, ne hidd, ami igaz,
Ami kegyetlen, ami gaz,
Mi ocsmány és alávaló
Ne hidd, ne hidd, ami való. (...)

Beléd döfték a kést: ne hidd,
Kiszaggathatják beleid,
Míg lélegzel s eszmél agyad,
A bűnt tagadd, tagadd, tagadd.

Megmarkolom két válladat,
Szemembe nézz, ne hadd magad,
Tiszta maradj, maradj szabad,
Ne bukj el, meg ne add magad.

Légy tiszta, hős légy, légy erős,
Holtrészeg légy, légy eszelős,
A Földre felhőkből tekints.
Te légy az isten, hogyha nincs.”

*

Szép lett volna, ha az emlékezést, az évforduló örvén a kormány javaslatára elkészülő Sorsok Házát, a konferenciákat, egyebeket semmi nem zavarja meg. 

De most itt van Gábriel Arkangyal és az őt legyőző német birodalmi sas. György Péter szerint: „Ami történt, véget vetett a szabad identitásválasztás háboríthatatlan jogának, és lehetetlen helyzetbe hozott több nemzedéket, akik hittek, hittünk abban, hogy a hazájukban, a hazánkban úgy lehetnek, lehetünk otthon, ahogyan gondolják, ahogy gondoljuk: a zsidó identitásu(n)król beszélni az ő (mi) dolgu(n)k, és senki másé”. Én azt hiszem, téved, másról van itt szó.

Engem például se ez a kormány, se más, soha nem akadályozott a szabad identitásválasztásomban: volnék én egy egyszeri, egyszerű budai zsidó, meg leginkább petriádám, megvolnék így, és semmiféle nyomást nem érzek, hogy más legyek.

„Bocsánatkéréssel tartozunk az áldozatoknak, a magyar állam bűnös volt a holokausztban. Először azért, mert nem védte meg saját állampolgárait a pusztulástól, másodszor pedig azért, mert segédkezett és anyagi forrásokat biztosított a népirtáshoz. Az akkori magyar állam intézményei felelősek voltak a holokausztért. Ennek a mai magyar állam általi bocsánatkérésnek részévé kell válnia a nemzeti emlékezetnek és identitásnak” – mondta a minap a magyar ENSZ nagykövet. A magyar állam felelősségéről egyebek mellett az igazságügyi miniszter, a külügyminiszter beszélt a kormány nevében az elmúlt időkben, most épp a köztársasági elnök ítélte el a magyar állam nevében végrehajtott „jóvátehetetlen bűnöket”. Természetesen.

Mindebből az a tény következik, hogy a történelemtorzító, abszurd és viszolyogtató emlékműterv igen messze van a kormány történelemszemléletétől is.

Hogy akkor miért védik ezt a menthetetlen hülyeséget? Szerintem (talán Boross Péter sugallatán túl) azért, mert most a különböző politikai pártoknak – mind a két oldalon  nem „borzalmas tagságuk”, hanem borzalmas értelmiségük van; és valamiért rendre mind a két oldalon a legkínosabb dolgokat beszopják tőlük. Ebben a szomorújátékban momentán a Szabadság térre tervezett emlékmű koncepciója vezet, ami, felteszem, a szobrászon, aki csinálja, meg néhány tucat hülyén kívül mindenkinek nagyon rossz. De nem bírják elengedni, mert a kormányokon átívelő tévhit szerint a gyengeség jele lenne a legbéndzsább ügyeinket nem bevédeni.

Bár még most is módosítható a terv. Talán ha már állna a Sorsok Háza, s ott végigment volna az alkotó, akkor feltehetően nem effélék jutnak eszébe, s talán Szakály se az idegenrendészeti eljárásokról magyarázott volna a gyereksorsok megismerése után.

Címkék: magyar közélet történelem emlékezet holokauszt zsidó 2. világháború német megszállás emlékműve Petri Lukács Ádám Sorsok Háza

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr355784939

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sorsunk a holokauszt 2014.01.27. 14:13:01

Láttam ezt a nagymamát a finom ruháiban s közben hallgattam napra-nap az auschwitzi mindennapokról. A nácikon, nyilasokon, zsidótörvényeken aratott győzelem nekem abban jelent meg, hogy itt a nagymama és most nagyon szép.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 13:04:12

@Bell & Sebastian:

Ötven évenként eltörölték az adósságokat. Pont:-)

Bell & Sebastian 2014.01.31. 13:06:35

@bbjnick: És mondja csak, nem járt még le?

Bell & Sebastian 2014.01.31. 13:12:55

@bbjnick: Derengett a posztja. De ez a szabál csak az egymás közti ügyletekre vonatkozik, mi gyapjas jószágok valánk e szempontból.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 13:17:54

@Bell & Sebastian:

Maga szerint miről beszél Prohászka, amikor zsidó morálist és keresztény morálist emleget és a gazdaság keresztény átalakításának szükségességét hangsúlyozza?

Bell & Sebastian 2014.01.31. 13:23:03

@bbjnick: Nem írunk közösen egy cikkelyt Globális pénzszivattyú -címmel a Katolikus Lexikonba? Természetesen Doomhammer álnéven.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 13:24:19

@bbjnick: Az antiszemita Prohászka? Hát a zsidókról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 13:40:01

@Bell & Sebastian:

Szerintem benne van már az a Lexikonban, csak értően kell olvasni!:-)

No, de hová tűnt a kalábriai 007-es gazdaságteológusunk?!:-)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:33:59

@bbjnick:

az uzsora csak a __szegény__ ember kapcsán van értelmezve a Bibliában...

uzsora = __szegény__ hitsorstársnak nyújtott kamatos kölcsön

25 Ha pénzt adsz kölcsön népemnek, A NEHÉZ SORBAN LEVŐNEK, aki veled van,+ne légy az uzsorása. Ne számítsatok fel neki kamatot."
Mózes 2. könyve, a kivonulásról 22:25

www.jw.org/hu/kiadvanyok/biblia/nwt/k%C3%B6nyvek/2M%C3%B3zes/22/

ugyanez egy másik fordításban

„”Ha pénzt adsz kölcsön a népemből való SZEGÉNY EMBERNEK, ne légy neki uzsorása, ne vessetek ki rá uzsorát!”

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 22:25
www.immanuel.hu/biblia/biblia.php?konyv=2&fejezet=22&o1=2&o2=3&o3=4

35 Ha testvéred ELSZEGÉNYEDIK és tönkremegy melletted,+ akkor viseld gondját.+ Mint jövevény+ vagy telepes éljen melletted. 36 Ne végy tőle kamatot vagy uzsorát,+ hanem féld a te Istenedet;+ és éljen a te testvéred melletted. 37 Ne add neki pénzed kamatra,+ és ne add neki ételed uzsoráért.
www.jw.org/hu/kiadvanyok/biblia/nwt/k%C3%B6nyvek/3M%C3%B3zes/25/
Mózes 3. könyve

az összes többi említés csak utal az uzsorára és nem értelmezi azt...

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:35:23

@Bell & Sebastian:

Sorry, a fenti választ neked szántam, de talán BBJ is okul belőle:)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:40:05

@Bell & Sebastian:

az uzsoramizériát mindig is nagyon egyszerű volt megkerülni egy REPO ügylettel...

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:50:08

@Bell & Sebastian:

ihol lenne a bevett középkori REPO gyakorlat,

lásd __keresztény__ pénzügyek

Contractum trinius
en.wikipedia.org/wiki/Contractum_trinius

tök lazán meg lehetett kerülni azokat a csúnya uzsora jogszabályokat (amiket a __templomosok__ helyzetbehozására találtak ki...)

ellenben elmosódott a valódi hitel és a valódi betét közötti különbség

innen datálódik a __részleges tartalékolású__ bankbiznisz térnyerése...

egyenesen a __keresztény bankárok__ gyakorlatából...

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:52:15

@Bell & Sebastian:

„Minden hetedik évben -egymás közt- kiegyenlítették a zsidók az ezen időszak alatt keletkezett gazdasági különbségeketdon.+””

Csak a _jótékonysági_ hitelek kapcsán volt ilyen _etikai_ tehát __nem kötelező__ (!!!) elvárás…

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 14:54:36

@Bell & Sebastian:

nem tévedtél, olyan is volt

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:05:26

@Bell & Sebastian: @bbjnick:

nekem vmi olyan jött le, hogy a Biblia csak _arany_ és _ezüst_, ill. egyéb _árupiaci termékek_ vonatkozásban szól a _pénzről_

szóval ha már ilyen lelkes _hívők_ vagytok, akkor ideje lenne csatlakozni az pénzverési monopólium _nélkül_ értelmezett _árupénzstandard_ klubhoz is:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 15:09:47

@calabria007:

"Csak a _jótékonysági_ hitelek kapcsán volt ilyen _etikai_ tehát __nem kötelező__ (!!!) elvárás…" --- írod.

Ezt honnét vetted?:-) ha elolvasod a Leviták könyvét (ahonnét a jubileumi hivatkozás is való), ott világosan le van írva, hogy valamennyi ügyletüket a jubileumra való tekintettel bonyolítsák!

Lev 25.13
Ebben a jubileumi évben mindenki kapja vissza a birtokát.
Lev 25.14
Ha eladsz vagy veszel népedből valótól, ne csapd be testvéredet.
Lev 25.15
A jubileumi esztendő óta eltelt évek száma szerint vásárolj népedből valótól. Ő meg a termés éveinek száma szerint határozza meg az eladási árat.
Lev 25.16
Minél nagyobb a hátralevő évek száma, annál jobban emeld az árat, s minél kevesebb az év, annál jobban csökkentsd, hiszen bizonyos számú aratást adsz el neki.
Lev 25.17
Senki se csapja hát be a népéből valót, hanem féld Istenedet, mivel én vagyok az Úr, a te Istened.
Lev 25.18
Tartsátok meg törvényeimet és parancsaimat, tartsátok meg úgy, hogy teljesítitek, s akkor biztonságot élveztek az országában.

Miért kamuzol, @calabria007:?:-)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:10:31

@bbjnick:

b.) verzió:

rosszul értelmezte a Bibliát...

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:11:38

a bibliai ÁRUPÉNZ mániához...

pl. Ésaiás próféta valószínűleg az inflációtól és a monetáris politikától se lenne elragadtatva...

"„21. Mint lett paráznává a hű város, mely
teljes volt jogossággal, igazság lakozott
benne, most pedig gyilkosok!
22. EZÜSTÖD SALAKKÁ LETT, TISZTA BOROD
VÍZZEL ELEGYÍTVE;
23. Fejedelmeid megátalkodottak és
tolvajok társai: mind szereti az ajándékot
és vesztegetést hajhász, árvát nem pártol−
nak, és az özvegy ügye nem kerül eléjük.”
"
ÉSAIÁS KÖNYVE 1. 2.
www.krisztusszeretete-egyhaz.hu/ftp/Konyvek/oszovetseg.pdf

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 15:13:34

@calabria007:

Ki értelmezte rosszul a Bibliát? Mózes apánk?:-)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:17:45

@bbjnick:

etikai elvárás volt

máskülönben aki ilyen hitelt adott az _klientúrát_ épített

szóval megvolt vele a célja...

PS.: tudom, hogy imádjátok __MARX__ atyánk "bölcs" gondolatait, de nem kéne összekeverni az ókori zsidó társadalmat vmi szocialista agymenéssel...

épelméjű ember kamat nélkül csak cimborának/atyafinak ad hitelt vagy _klientúrát_ épít...

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:18:55

@bbjnick:

az a Prohászka nevezetű izébizé

pl. a korona inflációval miért nem volt problémája?

a bankóprés is benne van a Bibliában?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 15:25:27

@calabria007:

Te csak kombinálsz; semmiféle érdemi ismereteid nincsenek a szentírásról!

S=klogW 2014.01.31. 15:28:28

@bbjnick:

Ez egy gúgel-vikipédia félműveltségű kommentbohóc, kár rá időt pazarolni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 15:30:05

@calabria007:

S ahol a Szentírásról, úgy Prohászkáról sincsenek semmiféle érdemi ismereteid:-)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:33:04

@S=klogW:

Egy újabb kereszténynek álcázott _kripto-marxistához_ van szerencsém? :)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 15:35:24

@bbjnick:

te is csak kombinálsz és csemegézel a szentírásból

pl. hun van ott szó állami bankjegy-kibocsátási monopóliumról?

vagy a pénzkínálat tudományos alapon történő szabályozásáról

mi mond ezzel kapcsolatban a Szentírás? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 16:05:35

@calabria007:

Nem csemegézek a Szentírásból, hanem szentírási idézetekkel cáfolom hamis állításaidat:-)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 16:36:41

@bbjnick:

no pá én egyelőre befejezem, tied a pálya:)

S=klogW 2014.01.31. 17:25:12

@bbjnick:

Ezt az alakot szűrni kell, az a legnagyobb fájdalma, ha le se szarják.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 18:01:53

@bbjnick: @S=klogW: Maguk értették, hogy mit akart mondani? Mert az is sokat elárul, ki honnan, melyik Biblia fordításból idéz, melyik a kedvence.

S=klogW 2014.01.31. 18:52:12

@Bell & Sebastian:

Az az igazság, hogy nem _érdekel_, mit akar mondani, mert nem mondani akar bármit is, hanem önmagának tetszelegve feltűnni.

Van egy másik hasonló nik (ha eszébe jut niket váltani? (: ), @neoteny. Ez(ek) valami gép előtt, laborban rohadó szakbarbár tahó(k), akik a külvilág reflexióitól elzárva a szakbarbárságuktól elájulva azt hiszik, hogy mindenhez értenek.

Szűrni kell mindkét niket, bár a @neoteny-t nem látom itt mostanában.

S=klogW 2014.01.31. 18:54:04

@Bell & Sebastian:

Az az igazság, hogy nem _érdekel_, mit akar mondani, mert nem mondani akar bármit is, hanem önmagának tetszelegve feltűnni.

Van egy másik hasonló nik (ha eszébe jut niket váltani? (: ), @neoteny. Ez(ek) valami gép előtt, laborban rohadó szakbarbár tahó(k), akik a külvilág reflexióitól elzárva a szakbarbárságuktól elájulva azt hiszik, hogy mindenhez értenek.

Szűrni kell mindkét niket, bár a @neoteny-t nem látom itt mostanában.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:06:02

@S=klogW: Szűrni kő mindent, nehogy má megzavarják az emberfia agyát! Pláne nyájban a hatásos sikerélmény.
Seggfej, a keresztrejtvény inkább a te műfajod. Ablakzsiráf, dörmögő dömötör.....

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:14:04

@Bell & Sebastian: Nofene, ahány fordítás annyi igazság? Azt hiszem ,már ezen a blogfelületen leírtam, de talán illik ide.
"... a kétkedés, gondolkozás nem csorbítja a hitet, sőt erősíti azt. Az igazi hit az, amikor a tudás meggyőződéssé válik" by kabbala

Máshol van egy felsorolás a "kétkedőkről", a negyedik, azaz legalsó fokozat: "aki kérdezni sem tud"

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:19:28

@ArmaGedeon: Fogadjunk, hogy erre is millió hiteles forrásod van, mikben az is benne van, hogy a zsidók vissza akarják a nyájba terelni a gójokat, két sorral arrább, hogy meg, hogy gyűlölik őket, el akarják veszejteni.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:39:14

@Bell & Sebastian: Nincs verzióm a valós történetre, de, ha valami abszolute logikátlan, ellentmondó azt szóvá teszem. Persze csak, ha a szeretet nevében tendenciózusan nyomja a gyűlöletet.

A Torquemadás részben nincs vitatni valóm, ajánlom bbj figyelmébe. Ide annyi, hogy miként az előzményben állítod, nem a zsidó egyedekkel volt baj, hisz meg lehetett "térni" vagy záros határidőn belül távozni. Nem népirtás volt a cél, hanem a judaizmus eltörlése. Konkurencia vagy nélküle könnyebb a bűnbakságuk szajkóztatása?

Senki nem állítja, hogy zsidóság vegytiszta skizomentes grál lovag egyedek összessége. A moszkovita Torquemadnak örökös bizonyítási kényszere volt, túllihegte szerepét, merthogy igazolnia kellett, hogy ő immár jó elvtárs. Egy biztos, az anyaszentegyház szolgálatában állt, nem pedig sejtelmes cionista szervezet ügynöke. Hogy genetikailag ettől még zsidó maradt-e? Semmit nem számít.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 19:43:24

@S=klogW: A @nőstény buzi, de nem hülye.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 19:46:19

@biboldó: Ez bizony egy Nagyigazság. Ezek után már semmin sem csodálkozom, ha a zsidók ezt hitbéli kérdésekre is érvényesnek vélik.

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 19:47:04

@S=klogW:

bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű :)

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 19:48:05

@S=klogW:

azt szűrsz akit akarsz különösebben nem érdekel:)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:51:19

@Bell & Sebastian: Igen, hitbéli kérdésekben is ez a hozzáállás. Ezért nevetségesek pl gedeon faszságai is, mikor a saját fejével próbál gondolkozni zsidó kérdésekben.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 19:51:47

@biboldó:
- a valósra nekem sincs másik permutációm
- magán sem csodálkozom
- Egy ország, egy nép, egy vallás! -volt Torquemada jelmondata, ha jól idézem

(Hasonlókat más is tudott mondani.) De majd most... véget vetünk ennek. -gondolta Stirlitz,

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 19:54:50

@bbjnick:

bakker ezek után beszélsz te nekem szöveg hű Biblia-interpretációról?!

bbjnick.blog.hu/2011/09/01/ordogtol_valo_e_orszagok_adossagelengedesnek_felvetese_egy_vezervelemeny

a jegybankokat és a rendeleti pénzt miért nem akarod felszámolni? (az sincs a bibliában)

nem is beszélve arról, hogy a jelenlegi progresszív monetáris inflációra és rendeleti pénzre alapozott rendszerben _menet közben inflálják_ el az adósságokat

lehet, hogy nem tűnt fel neked:

de ez a rendszer a _végtelenített jubileumi évről_ szól (különösen az államadósságok tekintetében...)

Bell & Sebastian 2014.01.31. 19:55:39

@biboldó: Arma másként nézi a világot, ezért olyasmit is észrevesz, amit más nem. Amit meg más, azt ő nem.
Adjon neki egy gumioptikát, változtatható fókusszal és máris kikérheti a sörét.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 19:56:10

@Bell & Sebastian:

"- Egy ország, egy nép, egy vallás! -volt Torquemada jelmondata, ha jól idézem"

Bizonyos demokráciákban ez az egyetlen érvényesülési lehetőség.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:00:03

@calabria007: Nem akarom nyugtalanítani, de ha kevesebb szakfecsegést vinne bele, könnyebben értenénk a... hozzászólásait. Próbálja megfogalmazni röviden, hogy mi abajgassa, oszt maj meglássuk, hogy lódoktor kell ide vagy bálnavadász.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:01:01

@Bell & Sebastian: arma egy kategória, a söröm meg kellemesen hűs. Így kerek, habos.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:05:31

@biboldó: A másik ország, másik nép, másik vallás! -az hogy hangzana? Mondjuk a többség szájából a kisebbség felé. Teniszben a három oda nem szokott hosszú meccset előrevetíteni, itt meg jól elvagyunk. Holografikusan.

calabria007 (törölt) 2014.01.31. 20:06:13

@Bell & Sebastian:

pl. BBJ keveri a szezont a fazonnal...

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:07:15

@biboldó:

- Milyen hús ez?
- Kuta?
- Micsoda?
- Akkor kácá.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:08:10

@Bell & Sebastian: Volt már ilyesmi jelmondatokra is példa, az sem jött be. Meg kell tanulni ász szervát fogadni, talán az segít.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:11:02

@calabria007: Hosszú a botja, kacskaringós a vége, kizárólag berbécsre megy vele. Ha magának föláll a füle, akkor kuta.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:12:36

@biboldó: Az volt a harmadik lehetőség, neve is van, Bajnai.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:12:53

@Bell & Sebastian:
Kohn a halálos ágyán:
- Ráchel, hívd ide a sáthent (házasságközvetítő), aki ötven évvel ezelőtt összehozott minket.
- el akarsz búcsúzni?
- meg akarok bocsátani.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:19:48

@biboldó: A hapsburg liberalizmusnak én nem bocsátok meg soha, a hapsburg uniós eszmének meg a franciák.

Mondjuk ez az elegy másodszor is előállt és mi lett belőle? Ki ne mondja.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:20:38

@Bell & Sebastian: Spec nem rá gondoltam, de felőlem akár.
Ráchel?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:22:41

@Bell & Sebastian: Nem mondom ki, hogy ász.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 20:32:58

@biboldó: A leggyorsabb út, ami a pokolba visz. Előzékenyen előreengedem, grádicson mindig a férfi megy hátul. Maguknál aknamezőn is.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:42:50

@Bell & Sebastian: Attól függ, hogy milyen irányba megyünk a grádicson.
A kérdés inkább az, hogy ki rakta le az aknákat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 20:50:06

@biboldó:

Ha már eszembe jutott, leírom:

láttam magam előtt, ahogy ezt a dumát előadod Mózesnek. Szerintem nem jutnál el a végéig, előbb agyonütne. Indulatos ember volt, és nagyon erős:-)

Valóraváltógép 2014.01.31. 20:50:11

@Bell & Sebastian: Én tulajdonképpen csak egy szimpla dugásra gondoltam. :)
De azért ne becsülje le magát ennyire.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 20:57:20

@bbjnick: Akit te ismersz, az nem Mózes, hanem Béla a kricsmiből.
Tudod, aki nem olyan.

Valóraváltógép 2014.01.31. 21:10:41

@biboldó: Hagyjuk az ilyesmit a hanyatló nyugat ópiumának...

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 21:22:31

@bbjnick: Mózestől sem, nemhogy a Béla. Te próbáltál riogatni.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 21:23:43

@Valóraváltógép: Nem úgy tűnik, hogy a haldokló nyugat nyalna be a ...........

Valóraváltógép 2014.01.31. 21:27:42

@biboldó: Nem érdemes félni Mózestől. Meg van halva, olyankor nem bánt.

A nyugatot meg hagyjuk nyugodtan haldoklani. Van elég baja. Pl. a franc sem gondolta, hogy addig mondogatják a sok hülyének hogy éljenek egészségesen, hogy nem akarnak majd meghalni... aztán most meg belefulladnak a sok vén hülyébe.

Háború kell ide, meglátod. Vagy egy Mózes.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.31. 21:30:08

@biboldó:

Jobb félni Mózestől, mint megijedni Bélától!

Valóraváltógép 2014.01.31. 21:31:33

@bbjnick: Béla el van foglalva Ádámmal.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 21:31:41

@Valóraváltógép: Pedig a sok hülye vén kecske is megnyalja...

Ha már választási lehetőség, inkább a Mózes.

Valóraváltógép 2014.01.31. 21:33:07

@biboldó: Hívd vissza. Ha sikerül iderángatni, elintézem hogy Alfi leszopjon. ;)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 21:35:16

@Valóraváltógép: Akkor inkább maradjon ha lehet, te meg vigyázz a Mozartkugerrel:)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 21:38:40

@Valóraváltógép: Valami gondod van?
Akarsz róla mesélni?
Vagy ellopták a te nickedet is, mint calabriáét?

Ehhh, nincs több kérdésem.

Valóraváltógép 2014.01.31. 21:50:15

@biboldó: Nem nagyon. De a bloghuzás eleve a lefelé nivellálás elég súlyos tünete nálam.

Gondolod kéne valakinek? Neked adjam?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.01.31. 22:06:27

@Valóraváltógép: De, nagyon. Viszont magánügyed, távol áll tőlem a vájkálás szándéka. Hülye dolog, de bloghuzás árulkodó tud lenni.
Nézd a jó oldalát, "háchol letov". Mondja a művelt francia Záhonynál.
Nem feladvány, szabad fordításban "minden a jóhoz vezet"

Alfőmérnök 2014.01.31. 22:17:11

@Valóraváltógép: Önmagában a bloghuzás nem ciki. A ciki, ha valaki olyan szarháziaknak drukkol, mint Loxon, gloire, vagy B&S.

Bell & Sebastian 2014.01.31. 23:08:01

@biboldó: Beugrató kérdés volt, lépcsőn _mindig_ a ffi megy elöl.

@Valóraváltógép: Maga álmodik engem, honnan tudjam, hogy mit akar?

@Alfőmérnök: Nekrológja kész az öreg harcosnak?

Valóraváltógép 2014.02.01. 12:41:36

@Bell & Sebastian: Már elment magától a kedvem. Rántson egyet rá. Vagy ne. Tökmindegy.

Bell & Sebastian 2014.02.01. 12:47:52

@Valóraváltógép: Ragadozóval mi dolga a báránynak?

Valóraváltógép 2014.02.01. 12:48:57

@Bell & Sebastian: Ne féljen már ennyire, most mondtam, hogy nem eszem meg. :)

Valóraváltógép 2014.02.01. 13:01:10

@Bell & Sebastian: Neked, drága szép árja virágom, az a szerencséd, hogy én most magamat rágcsálom. Az isten irgalmazzon mindannyiunknak, ha ez egyszer megváltozik...

Bell & Sebastian 2014.02.01. 13:05:20

@Valóraváltógép: Benyomott világos nappal? Kell a francnak egy míszes nőci.

Valóraváltógép 2014.02.01. 13:12:52

:)

Még hogy mésailianca....

Bell & Sebastian 2014.02.01. 13:29:55

@Valóraváltógép: No látja, vagy négy lépéssel maga előtt járok.

Bell & Sebastian 2014.02.01. 13:57:57

@Valóraváltógép: Ezt is fenyegetésként értelmezem, mert magából kinézem, hogy képtelen veszíteni.

Valóraváltógép 2014.02.01. 17:03:28

@Bell & Sebastian: Ne ijedezzen, csak nagyon ritkán szoktam fenyegetni bárkit is. :) Magát nem fogom. Nincs miért.

Bell & Sebastian 2014.02.01. 19:13:41

@Valóraváltógép: Nincsen közvetlen összefüggés, ha fenyegetnek, nem biztos, hogy be is rezelek.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.02.02. 16:30:32

en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Ghetto_Police

“A Zsidó Gettórendőrség (németül: Jüdische Ghetto-Polizei, Jüdischer Ordnungsdienst), szintén ismert, mint Zsidó Rendfenntartó Szolgálat, amit a zsidók “A Zsidó Rendőrség” néven emlegettek, kisegítő rendőri egységek voltak, melyeket a megszálló német nácik parancsára a helyi Zsidótanácsok (Judenrat) szerveztek a európai zsidógettókban.”

“A németek elsősorban a többi zsidó koncentrációs táborba deportálásának biztosítására használták őket.”

“Emanuel Ringelblum lengyel-zsidó történész és a Varsói Gettó levéltárosa a gettórendőrség kegyetlenségét úgy jellemezte, mint “időnként nagyobb volt, mint a németek, ukránok és a lettek kegyetlensége.”[4]

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.02.02. 16:33:29

A lengyel Ireneusz T. Lisiak “Hitler zsidó kollaboránsai” c. könyve a minap jelent meg, nagyrészt a történész szerző amiatti felháborodásának eredményeként, amit a lengyel zsidó körökben tömeges hasonló vádak váltottak ki, mint a mi vádaskodóinké, hogy a lengyelek például kirabolták az elhurcolt, vagy bújkáló zsidókat. És persze ezért az egész lengyel nemzet felelős, bűnös, ma is.
Részlet a könyv ismertetéséből:

“A zsidó gettórendőrség a kollaborációt a munkatáborokba való emberösszefogdosással kezdte. Ebből a zsidók kivásárolhatták magukat. Ludwik Hirschfeldprofesszor írta visszaemlékezéseiben: ‘Behívták az illetőt a zsidótanácshoz és követeltek tőle egy bizonyos összeget, mondjuk 200 złotyt havonta. Az alkudozás végén 20 złotyban maradtak. Akinek pedig nem volt ennyije, az ment a munkatáborba.’
A rendőrök is szedtek kenőpénzt. Ezek a – többek között a megsemmisítőtáborokba történő deportálási akciók során – összerabolt pénzek és értéktárgyak a túlélés esélyét adták a rendőröknek. Volt mivel megfizetniük a rejtegetésért a gettó felszámolása után. A háború és megszállás brutális törvénye volt, hogy a legnagyobb esélye a túlélésre a gazdag zsidóknak volt. A rendőrök gazdagsága azonban azoknak az áldozatoknak a tulajdonából származott, akiket ők rángattak ki lakásaikból és tereltek a munkatáborok, vagy megsemmisítőtáborok felé tartó transzportokba.

‘Soha és semmivel nem lehet igazolni a Zsidó Rendfenntartó Szolgálat szerepét, mely oly buzgó volt az emberek transzportba történő összefogdosásában és beszennyeződött a hátrahagyott javak elrablásával és ellopásával, gyalázatot hozott magára a transzportba kerülés elleni váltságdíj kikövetelésével’ – írta Stefan Ernest az események közelségében, még a német megszállás idején.”

bömböcz 2014.02.02. 16:59:59

Mert egyesek mindig ellenállnak a kitalált jónak...

Alfőmérnök 2014.02.02. 23:42:26

@Valóraváltógép: Bell a beszűkült tudatú ember prototípusa. Eufemisztikusan "csőlátásúnak" szokták nevezni, valójában ebből a típusból kerülnek ki azok, akik adott esetben csecsemőket is gyilkolnak.
Nincs ebben semmi rendkívüli, a társadalom néhány százalékát mindig ilyen ostoba alemberek teszik ki. Jobb helyeken megfelelő pszichiátriai kezelést kapnak.
A meglepő az, mikor az ilyen elmeroggyantakat magukat "konzervatívnak" tekintők befogadják, másokat meg egy kurvaanyázásért kiközösítenek.
Vagy lehet, hogy nem is meglepő, hanem pontosan jellemzi az un. "konzervatívok" álszentségét, képmutatását.

Bell & Sebastian 2014.02.03. 09:09:12

@Alfőmérnök: Ejha, csecsemőgyilkos kontra káromkodós? Nincs ebben némi eufemizmus? Kiválóan eligazodsz a világban, nem vitás.