Kommentszűrés
’13 nov
15
08:01

Őrizetlen pénzgyűjtés – '56 találkozása a kortárs művészettel?

Írta: tauglich

őrizetlen_pénz_1956_01.jpg

Ezerkilencszázötvenhat novemberének első napjaiban üres lőszeres- és mentőládák jelentek meg Budapest öt-hat forgalmas pontján, többek között az Astoriánál, az Oktogonon és a Móricz Zsigmond körtéren. A ládák fölött egy-egy százforintost, a korszak legnagyobb forgalomban lévő címletét helyezték el a következő felirattal: „Forradalmunk tisztasága megengedi, hogy így gyűjtsünk mártírjaink családjának”.  Az őrizetlenül hagyott ládákba hamarosan pénzt kezdtek dobálni a járókelők. Ki egy tízfillérest, valaki pár forintot, de a legtöbben tízes, húszas, ötvenes és százas bankókat tettek a ládákba, amelyek hamarosan megteltek pénzzel. Azokból a korabeli sajtó híradásai, valamint a személyes visszaemlékezések szerint soha, senki nem emelt el egy fillért sem. Az 1956-os forradalom erkölcsi tisztaságát emblematikusan megörökítő pénzgyűjtést a Magyar Írók Szövetsége szervezte, azonban ezt az akciót művészettörténészek és képzőművészek egy része az első hazai konceptuális műalkotásként tartja számon, szerzőjeként pedig Erdély Miklóst, a magyar neoavantgárd meghatározó alakját jelöli meg.

Erdély még 1983-ban, egy baráti interjúban nyilatkozott arról, hogy a forradalom napjaiban hallgatta a rádiót, amelyben éppen arról számoltak be, hogy valahol a városban belövést kapott egy kirakat, s az ott található cipő sarkát szétroncsolta egy golyó. Erre valaki egy fémpénzt, az okozott kár feltételezett ellenértékét hagyta a cipő sarka alatt. Erdély Miklós számára ez volt az a momentum, ami ötletet adott az Írószövetség pénzgyűjtési akciójának megszervezéséhez: nevezetesen, hogy van most egy különleges, egészen rendkívüli szituáció, amikor a pénz funkciója teljesen átalakul, használata és értéke egészen más jelentéstartalommal bír. A koncepció lényege pedig pontosan az volt, hogy ez a rendkívüli, erkölcsileg magasztos helyzet kollektív módon nyilvánuljon meg az utcán. Erdély elmondása szerint maga járta a várost az Írószövetség autójával, hogy előbb kihelyezzék, majd idővel begyűjtsék a ládákat. Még azt is megemlíti, hogy egy helyen összetűzésbe került két nemzetőrrel, mivel azok önszántukból őrizni akarták az egyik ládát, ám Erdély elzavarta őket, mondván, erre most semmi szükség nincsen. Végül a pénzgyűjtés két napon keresztül zajlott, és a tetemes mennyiségű összeg segély formájában az Írószövetség Bajza utcai székházában valóban szétosztásra került. Ugyanakkor sokakban joggal merülhet fel a kérdés, hogy egy jótékonysági pénzgyűjtési akció vajon mennyiben tekinthető művészetnek, és egyáltalán, hogyan válhat a képzőművészeti diskurzus részévé.

őrizetlen_pénz_1956_03.jpg

Annál is inkább lehetnek kételyeink, mivel az 1956-os írószövetségi pénzgyűjtés elég pontosan dokumentált, ám Erdély neve sem a korabeli írószövetségi jegyzőkönyvekben, sem a kádári megtorlások idején kelt rendőrségi nyomozati anyagokban és kihallgatási jegyzőkönyvekben, sem az 1957 őszén lezajlott íróperek résztvevői között nem található. Ám mindez még nem cáfolata annak, hogy Erdélynek ne lett volna valamilyen köze, akár tevőleges része a pénzgyűjtésben, hiszen részvételét az Írószövetség egykori titkára, Fekete Gyula is megerősítette az kilencvenes évek elején.

A 2010-ben elhunyt Fekete Magyar Fórumban publikált visszaemlékezése azonban azért is érdekes, mert némileg más nézőpontból láttatja az akkori történéseket: Hallgatom a TV-ben Erdély Miklós emlékezését, hogyan gyűjtöttük a pénzt 1956-ban az elesettek hozzátartozóinak. Archív felvételről hallgatom – Erdély Miklós sajnos már nem él –, nem tisztázhatjuk egymás között, ha emlékeink nem mindenben fedik egymást. November elsején indítványoztam a gyűjtést elnökségi tagoknak, Illyés Gyula beleegyezésére biztosan emlékszem. A katonaságtól kértem ládákat, kocka alakú – kb. 60x60-as – lőszeres ládákat adtak, öt darabot. Öt plakátot festettünk – kb. 60x90-es nagyságút –, ilyesféle szöveggel: »Adakozatok az elesettek hozzátartozóinak!« S alul: »Magyar Írók Szövetsége«. Középtájon egy igazi százast ragasztottunk fel minden plakátra. November 2-án, pénteken, késő délelőtt hordtuk ki a ládákat s a plakátokat: Nyugati, Keleti, Nemzeti, Astoria s Budára az ötödiket, nem emlékszem már, a Gellért térre vagy a Moszkva térre. Délután 3 óra tájban már jöttek a telefonok: tele a láda! Az Astoriánál kisebb konfliktus is támadt, mert két fegyveres őrizni akarta a nagy halom összegyűlt pénzt, a járókelők viszont felháborodtak: ez a forradalom meggyalázása! Semmi szükség fegyveres őrizetre, illetéktelenül nem nyúl ahhoz a pénzhez senki! – Emlékszem a telefonjaikra, s én is azt üzentem: az írók kérik a fegyvereseket, ne őrizzék a ládát. Három óra után összeszedtük a ládákat, és másnap, szombaton déltájban is kihordtuk, csak rövid időre, 2–3 óra hosszára. Ha jól emlékszem, 192 ezer forint adományt számoltunk össze a végén. Gyorssegélyt osztottunk – 500-500 forintot – a jelentkező hozzátartozóknak, az ÁVH-s halottak hozzátartozónak is. Egyetemisták segédkeztek a plakátfestésnél, a ládák kihordásánál, begyűjtésénél – nem minden apró részletre emlékszem egyformán Erdély Miklóssal, de a lényeget illetően nincs köztünk különbség.

Noha Fekete Gyula emlékei több helyen pontatlanok, ám mindez semmit nem változtat a pénzgyűjtési akció lényegén, erkölcsileg vitathatatlan jelentőségén; továbbá rávilágít arra is, hogy nagy valószínűséggel nem beszélhetünk Erdély egy személyben kitalált akciójáról. Azonban még mindig nyitva maradt a kérdés, hogy ha Erdély tevőlegesen vett is részt a pénzgyűjtés kitalálásában és megszervezésében, mindez vajon mitől tekinthető művészetnek? Nem inkább Erdély évtizedekkel később beérett művészi oeuvre-jének visszavetítéséről, saját kezű, offenzív kanonizálási kísérletéről beszélhetünk? Tegyük hozzá, minderre 1983-ban tesz kísérletet, amikor '56 igazságairól Magyarországon még nem lehet a nyilvánosság előtt retorzió nélkül nyilatkozni. 

Erdély Miklós egyébként vitán felül a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek ellenkultúrájának egyik sokoldalú avantgárd művésze. Akciói, happeningjei, filmjei és elméleti munkássága alapvetően konceptuális jellegű, kísérletet tesz a hagyományos művészetfelfogás újraértelmezésére és kiterjesztésére. A koncept művészet egyik lényegi eleme pedig éppen az, hogy a műalkotás üzenetét elsősorban nem annak esztétikájában, hanem az általa hordozott gondolatban kell keresni. Mindazonáltal az Őrizetlen pénz az utcán címen utólag nevesített akció véleményem szerint nem tekinthető saját idejű, önálló képzőművészeti alkotásnak, sokkal inkább Erdély Miklós alkotói tevékenységét a későbbiekben jelentősen inspiráló momentumnak. Egyébként Erdély maga sem állította, hogy tudatos művészi tettet hajtott volna végre akkoriban, az akció originális műalkotás voltát, happening jellegét inkább az utókor, főként esztéták, művészettörténészek és Erdély követői próbálják bizonygatni.

őrizetlen_pénz_1956_02.jpg

Ugyanakkor kétségtelen tény az is, hogy az Írószövetség pénzgyűjtési akciója, továbbá annak kockázatmentesnek egyáltalán nem nevezhető módja az '56-os forradalom erkölcsi tisztaságának talán legfontosabb mementójává vált. Egy olyan kollektív, önmagát gerjesztő, s tárgyi mivoltában az utcán megvalósuló emberi gesztust rögzít és szimbolizál, amikor az éppen felborult diktatórikus társadalmi rendet nem az anarchia, hanem az összefogás, a jótékony tenni akarás, az egymáson való önzetlen segítség szándéka, tehát egy olyan magasabb rendű erkölcsi állapot vált fel, amelyből a barikád mindkét oldalán harcoló áldozatok hozzátartozói egyaránt részesülnek. Éppen az egyetemes művészi szándékokkal is rokonítható jelentéstartalma miatt  valamint Erdély későbbi alkotói tevékenységét ismerve e mementót nem zárhatjuk ki a művészeti diskurzusból, de ne is akarjuk azt kisajátítani és avantgárd műalkotásként kanonizálni.

*

Forrás:

Fortepan/Nagy Gyula 1956-os fotográfiái
Sebők Zoltán: Őrizetlen pénz
Boros Géza: Két 1956-os konceptualista akció

Címkék: kultúra történelem 1956 forradalom művészet konceptuális művészet Erdély Miklós Fekete Gyula

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr715602491

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Őrizetlen pénzgyűjtés – '56 találkozása a kortárs művészettel? 2013.11.15. 09:13:02

Az Írószövetség pénzgyűjtési akciója, továbbá annak kockázatmentesnek egyáltalán nem nevezhető módja az '56-os forradalom erkölcsi tisztaságának talán legfontosabb mementójává vált.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2013.11.15. 09:13:14

"e mementót nem zárhatjuk ki a művészeti diskurzusból, de ne is akarjuk azt kisajátítani és avantgárd műalkotásként kanonizálni"

Ha nem zárjuk ki a művészeti diskurzusból, akkor annak is teret adunk, hogy avantgárd műalkotásként kanonizálják egyesek.

Kisajátítani tényleg nem kéne, úgy tűnik, Erdély lódított. :)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.15. 10:21:38

@Alfőmérnök: érdekes egyébként, hogy '56 jónéhány momentuma, jellegzetes tárgyi emléke (ilyen például az utcakő) hogyan adott inspirációt a három T idején számos műalkotáshoz. E munkák egy részét a hatalom talán szimpla tahósága okán, vagy mert nem látott bennük akkora veszélyt, időnként még a szokásos szűrőn is áteresztette, vagy csak később eszmélt és utólag tiltott. Bőven akadtak a hetvenes években olyan, hiavatalos kiállítóhelyeken (máshol nem is igen lehetett) megrendezett kiállítások, amiket egy-két nappal később rendőrök jelenlétében zártak be.

A pénzgyüjtés is egy ilyen inspirációs forrás és ahogy a posztban is írtam, művészi szándékokkal rokonítható jelentéstartalma és vitathatatlanul erőteljes vizuális megjelenése van: köztéren található, véleményem szerint mára egyfajta mementóvá lényegült objekt, amit az utca embere töltött meg annak idején tartalommal. Persze a lovettán túl képletesen is, erkölcsi tartalommal. :)
Kisajátítás ügyben pedig észnél kell lenni, szóvá kell tenni.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.11.15. 10:33:32

erdély, mint isten és emberellenes ateista "művész" természetesen a maga libafosos rongyélete mellé kívánta rántani a magyar néplélek fajmagasztossági csúcsteljesítményét, az adakozást.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.11.15. 10:35:16

@tauglich:

"művészi szándékokkal rokonítható jelentéstartalma és vitathatatlanul erőteljes vizuális megjelenése van: köztéren található, véleményem szerint mára egyfajta mementóvá lényegült objekt, amit az utca embere töltött meg annak idején tartalommal."

na, ez ám a múltba vetítgetés tipikus esete.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.11.15. 10:38:08

egyes német műtörténészi csoportok meg aztat állítják, hogy hitlert és a macáját az ifjú josef beuys öntötte le benzedrinnel és gyújtotta meg.

Alfőmérnök 2013.11.15. 10:47:21

@tauglich: Nem voltak azért annyira tahók, legalábbis felső szinten, Aczél et. tudta mit csinál. Persze nyilván tele volt ügynökkel a művészvilág. (Ha jól emlékszem, Bódy pl. St. Aubyról is jelentett.)

Alfőmérnök 2013.11.15. 10:56:10

@jose maria padilla: Nincs szerintem baj a múltba vetítgetéssel, sőt, valahol annak a beismerése, hogy a koncept, a happening, stb. semmi újat nem talált ki. :)
(Egyébként Marcel Duchamp után tényleg nem.)

A kisajátítással kapcsolatban annyi mentsége van Erdélynek, hogy ő is részt vett az akcióban.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.11.15. 11:04:22

@Alfőmérnök:
a múltbavetítgetés pont azt kívánja igazolni, hogy a konceptuális gondolat, az élet eltagadása és koncepté silányítása igazi gondolat volt, ha tetszik, cselekvési séma. pedig nem. a koncept semmi mást nem csinál, mint az ember eredeti reakcióit, tulajdonságait, pl. cselekvő szeretet, valamiféle machinációként fogja fel. isten és emberellenes, mint az egész modernnek, és művészetnek hívott önimádati szarkupac.

sisszi 2013.11.15. 12:28:04

a bejegyzésből csupán az nem derül ki, hogy ki akar kisajátítani és mit. tegnap nyilatkozott az atv-ben Erdély a temetőből és felidegesíetette a szerzőt? a "művészettörténészek és képzőművészek egy része" (sajnos nem derül ki a cikkből hogy kik) kisajátított ma délelőtt? nem nagyon érthető a cikk eredete...se célja

Alfőmérnök 2013.11.15. 13:27:18

@jose maria padilla: Az utolsó mondatot leszámítva eléggé hamvasbélásra sikeredett.

Alfőmérnök 2013.11.15. 13:35:01

@sisszi: Pl. Erdély az írószövetség akcióját. Mondjuk az írószövetség is egy tróger bagázs volt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.15. 14:00:47

@sisszi:

Az a baj a poszttal, hogy a szerző nem mondja meg, mit kell gondolni?:-)

Adott egy esemény, annak a szereplők emlékezetében többféle koncepciója él, de attól az esemény még megtörtént.

Láttad Kuroszava A vihar kapujában c. filmjét? No, ez olyan:-)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.15. 14:55:40

@jose maria padilla: mondjuk ezt vállalom. Mármint a múltba vetítést. És a dolog mementó voltában is hiszek, ugyanakkor nem tartom műalkotásnak a pénzgyüjtést. És utólag se nyilvánítsa annak senki, bár a gesztus nem idegen a koncepttől, de ebben az esetben nincs helye az einstandnak. Azt viszont nem vitatom el, hogy a pénzgyüjtés inspirálója lehet, lehetett később megvalósult műveknek. Ahogy a kegyetlen Kossuth téri embervadászat is inspirálója lehetett annak a bizonyos emlékműnek a Földművelésügyi Minisztérium árkádjai alatt. Annál tisztább '56-os emlékművel nem is igen találkoztam.

Beuys esete azért más. Alóla kilőtték a Stukát a keleti fronton és krími tatárok mentették meg az életét. Testét faggyúval kenték be és filccel takarták be, hogy ne fagyjon halálra. Végül életben maradt. Későbbi munkái jelentős részénél visszaköszönnek ezek az anyagok. Szerintem ez így teljesen hiteles.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2013.11.15. 14:57:42

A fene sem gondolta, hogy művészettel állok szemben.
A körülöttem állók arcáról is érdekes dolgokat lehetett leolvasni.
Volt aki miután elolvasta a feliratot, máris a zsebében keresgélt.
Mások csak bámultak maguk elé.
Lehetséges ez?
Egy idős asszony sokáig némán állt, aztán előkereste a pénztárcáját, számolgatott, néha zavartan körülnézett, s végül az összes apróját a papírpénzekre öntötte.
Nem volt sok.

Gyorsan kifurakodott a nézelődők gyűrüjéből. Mintha szégyellte volna magát.

Sietős utam volt, de mégis hosszan álltam, s az adakozókat, s főleg amit egyik másik mondott, azt figyeltem, mert néhányan megjegyzést is fűztek a mozdulathoz, amivel a pénzüket bedobták.

Ha már nem lehetek ott...

Ez nagyon bennem maradt.
Főleg a kérdés, hogy miért nem?
Fél a golyóktól, várja a családja?
Gyáva?

Pénztelen kamaszként persze, csak figyelhettem, mint valami kívülálló.
Most, hogy felidézted Gasper, már szinte kamaradarabként is hajlandó vagyok látni, furcsa helyzetével, megíratlan szövegeivel, ahogy szituáció a maga módján bonyolódik.

Ez lett belőle majd hatvan év után?
Mindenesetre felemelő helyzet volt, egyszeri, s valószínüleg soha meg nem ismétlődő.

Insz...

sisszi 2013.11.15. 15:00:38

@bbjnick: nem olyan. a filmben egyik szereplő sem kényszerképzelte azt, hogy ki van zárva a "diskurzusból". és hogy egy elképzelt "kánon" netalántán"elnyomná" az ő értelmezését (saját sztoriját). mindjárt világosabb lenne a "kisajátítás" dolog ha a szerző nem csak absztrakt kényelmes ködkardozással vágna neki a témának, hanem elmesélné hogy számára a kisajátító "művészettörténészek és képzőművészek egy része" kik és hogyan sajátítottak ki valamit. elmesélheté mi számára a művészeti diskurzus és a kánon. ha bemutatná esetleg ennek a történetnek a különböző értelmezési kereteit 56-ól a máig (amiről talán beszélni szeretne???de nem tud) és ezek "harcát", akkor kiderülne talán, hogy ki sajátít ki micsodát. de hát sajnos marad amolyan paolo coelho szinten, ami nagyon kényelmes csak értelmetlen

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.15. 15:12:24

@Alfőmérnök: Aczél és szűk köre persze hogy képben volt. A spiclik gyakran egészen intellektuális, minden részletre kiterjedő jelentései pedig jelentős ismeretanyaggal gazdagították az állambiztonság szerveit. De hát saját barátaikat nyomták fel, hogy a fenébe ne lettek volna alaposak azok a jelentések. Állítólag Bódy kegyetlenre sikerült öngyilkossága is meghasonlása következménye volt.

Viszont én inkább a kor egyre slamposabb cenzurájára gondoltam. Adott volt egy-egy kevésbé exponált művház, vagy klubhelyiség, ahol könnyebben meg lehetett valósítani ezt-azt, mert az adott kerületi, vagy városi pártszerv kulturális osztályán dolgozó surmó gond nélkül rábólintott dolgokra. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy akadt közöttük korrekt arc, akik még a hátát is képes volt tartani.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.15. 15:28:30

@inszeminator: üdv Insz...!
És köszönöm, hogy itt és most mindezt leírtad.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.15. 15:41:27

@sisszi: lévén ez egy közéleti blog, nem kívántam a többség számára unalmas részletekkel turbózni a posztot. De ha gondolod, terelhetjük szorosan vett szakmai kérdésekre a dolgot, én állok elébe. De előbb olvasd el a posztot és az utána a linkelt forrásokat. A Sebők Zoliét és a Boros Gézáét.

tevevanegypupu 2013.11.15. 16:20:27

Vajon mi lett volna, ha valaki felveszi a ladat es elviszi..nem hiszem, hogy meg mertek volna tenni, de hogy parnak a fejeben megfordulhatott, az biztos..Micsoda jo kis lelkizo dramat lehetett volna belole csinalni..A mi varosunkban nem gyujtottek az elesettek csaladjanak, viszont bortonre iteltek azt a papot aki eltemette oket. Minden muveszi cirkuszolas nelkul.

tevevanegypupu 2013.11.15. 16:21:34

Ja igen..es az Iroszovetseg valoban kurva hosiesen viselkedett a forradalom leverese utan..abbol is lehetne jo ki alkotasokat kesziteni..

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.15. 16:23:49

@sisszi:

Várjá', várjá'! Valamiről lemaradtam!:-D Kinek a kényszerképzete, hogy ki van zárva a diskurzusból?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.15. 16:29:18

@tauglich:

Ha már konceptualitás! Látod, amíg megy Horthy körüli a töketlen egyrész-másrésztelés, addig, biztos, ami biztos, a kommenisták és a judeonáczik állítanak egy szobrot Horn Gyulának a Zangyalföldön!

„Szobrot kap Angyalföldön Horn Gyula, magyar miniszterelnök (1994-1998), aki júniusban hunyt el - erről döntött a XIII. kerületi közgyűlés csütörtökön. A volt kormányfő és szocialista pártelnök szobrát a Gyermek utcában állítják fel.” (hvg.hu/itthon/20131114_Horn_Gyula_szobor_lesz_Angyalfoldon)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.15. 16:31:22

@bbjnick:

megy Horthy körüli=megy Horthy körül

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.15. 20:04:45

Kedves kommentelők, Erdély Dániel vagyok, Erdély Miklós fia. 1956-ban születtem, így bizonyítékot csak a következő módon tudok szerezni: Elküldöm ezt a cikket annak a Londonban élő barátnak, aki '56-ban ment ki és akinek a százasait az akcióhoz felhasználták. Ő már egyszer nyilatkozott erről, amit videóra vettünk. Többször meg is néztük, és abból elég egyértelmű, hogy apám találta ki a pontos szöveget és lényeges gesztust, az őrizetlenséget. Meglátjuk, hogy kommentálja a dolgot K. J. Londonból. Remélem, megteszi. Ennyit tudok segíteni.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.15. 21:21:51

" ezt az akciót művészettörténészek és képzőművészek egy része az első hazai konceptuális műalkotásként tartja számon"

műalkotás? tehát művészet? bolondok vagytok? nagyon okos becsületes dolog, de nem művészet, el kéne már zavarni a neomarxistákat a képzőművészetből mert csak rombolni tudnak

Alfőmérnök 2013.11.15. 21:59:52

@erdély dániel: Miért nem teszitek föl yutubra a nyilatkozatot?

Alfőmérnök 2013.11.15. 22:42:08

@erdély dániel: Egyébként meg mi történik, ha kiderül, hogy apukád füllentett egy kicsit? Szerintem nem sokat von le a későbbi életművének értékéből. E.M.-t vagy nem ismerik, nem értik, vagy elismerik, hogy jelentős alkotó volt - ezt a poszt szerzője se vonja kétségbe. (Padilla bá meg provokál, nem kell teljesen komolyan venni.)

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.15. 23:44:21

Ez a történet elég fontos és elég pontosan megvan. Úgyhogy nem lesz vita. Többször felbosszantott, hogy a történetbe úgy kerül bele, hogy: valószínűleg az ó ötlete volt. Nem világos, hogy az "így" szónak van erkölcsi értéke? Ezt pedig egyetlen ember, ő találta ki. Nyilatkozza ezt - többek között - az a K. J. Londonból, aki ott volt, és akinek a 600 forintja helyet kapott a plakátokon. Apámnak sokszor volt jó ötlete mások pénzével. Neki ritkán volt. Magában az, hogy az árváknak gyűjteni kell, ez elég triviális gondolat, bár ez is üdvözlendő. A "hogyan"-ban volt a nagy és talán vissza nem térő lehetőség, amihez jó érzékkel nyúlt apám. Ez a fő érdeme - szerintem. Egyébként szerintem ha hiteles a forrás és egyértelmű a cél, az emberek szívesen adnak. Akár most is adnának.

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.15. 23:46:03

Ez a történet elég fontos és elég pontosan megvan. Úgyhogy nem lesz vita. Többször felbosszantott, hogy a történetbe úgy kerül bele, hogy: valószínűleg az ő ötlete volt. Nem világos, hogy az "így" szónak van erkölcsi értéke? Ezt pedig egyetlen ember, ő találta ki. Nyilatkozza ezt - többek között - az a K. J. Londonból, aki ott volt, és akinek a 600 forintja helyet kapott a plakátokon. Apámnak sokszor volt jó ötlete mások pénzével. Neki ritkán volt. Magában az, hogy az árváknak gyűjteni kell, ez elég triviális gondolat, bár ez is üdvözlendő. A "hogyan"-ban volt a nagy és talán vissza nem térő lehetőség, amihez jó érzékkel nyúlt. Ez a fő érdeme - szerintem. Egyébként szerintem ha hiteles a forrás és egyértelmű a cél, az emberek szivesen adnak. Akár most is adnának.

Alfőmérnök 2013.11.16. 07:22:11

@erdély dániel: A "ki"-nek viszont itt nincs erkölcsi értéke. A történeti hűség kedvéért viszont nem árt tisztázni, hogy ki volt az ötletgazda.

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.16. 10:09:55

Jó-jó Alfő, értve, kiléphetnél incognito-dból az edan@option.hu-n várom, ha igen... (nem füllentett)

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.16. 10:12:44

Nem találom a kommentjeimet. Kitörölték?

sisszi 2013.11.16. 11:01:05

@tauglich:
köszönet a válaszért. a belinkelt szövegeket elolvastam ,de akkor mindig nem derül ki számomra, hogy ki sajátít ki. ha jól láttam, az egyik írás 98-ból a másik 99-ből van. neten utánanéztem, 98-ban volt nagy Erdély egyéni kiállítás a műcsarnokban, gondolom sok szöveg íródott akkor.
Sebők is ( mint te) leírja a forrás nem egyértelműségét és leírja művtöri szemüvegén keresztül a történetet. Boros nem ír semmit. Gimis tankönyvszagúan csak a szokásos nagy sejtést, hogy Erdély az "első magyar performanszként tartja nyilván a hazai művészettörténet-írás" és műként értékeli az eseményt. kár, hogy nem idéz és nincs nála nagyobb jegyzetlista.....
Hogy Erdély beleszőtte a történetet saját narratívájába, szerintem érthető. tetszhet vagy nem tetszhet. ez lehet "saját kezű, offenzív kanonizálás". egy lehetséges történet az övé. amit nem értek még mindig, hogy itt hol található meg a kisajátítás momentum?
mire reagáltál? a 90es évek végi kultúrpolitikára? akkor miért nem írsz még erről? 16 évig tartott mire reagálni lehet Boros egy cikkére? valami szakmai hátrány ért, mivel mást gondolsz erről a történetről? 1est kaptál most a ZH-n ezért a 35 éve esztétikát tanító egyetemi tanártól? vagy a gyerekeddel tanultad a gimis művtörit és megakadt a szemed azon, hogy Erély műnek tanítják a gyűjtést? szakmaiként kezedbe akadt egy irtó nagy kiállítás és könyvkiadási számla a 90 évekből és kiakadtál rajta? vagy leírtál egy másik lehetséges narratívát és nem jelenhetett meg?? ezt nem értem, hogy mire reagáltál most 2013-ban. most olvastad el a 2 cikket és még pár könyvet és sértőnek találod ezt az értelmezést? egyszerűen nem derül ki sajnos semmi a motivációdról, perdig az lenne az érdekes. a te lehetséges történeted.
mert a konklúziód hogy "mementót nem zárhatjuk ki a művészeti diskurzusból, de ne is akarjuk azt kisajátítani és avantgárd műalkotásként kanonizálni" teljesen ok. de hol a kisajátítás? ez a "gondolhatjuk ezt másképp is" nem egy erős befejezés. az
"avantgárd műalkotásként kanonizálni" jó lett. ebbe belefoglaltad az egész avantgard önellentmondását. aki avantgardnak tartanak és annak tartja magát küzd ezzel a skizofréniával.
a témában íródott könyvekről dunát lehet rekeszteni. fujj fujj kánon és intézményesült művészet, de azért jó ha elad az ember egy két képet és nem árt ha kiállít a nemzeti galériában meg a moma-ban...:DD

Alfőmérnök 2013.11.16. 11:47:29

@erdély dániel: Még várok egy kicsit, hátha megérkezik K.J. kommentje. :)

Ami kételkedésre ad okot, az nem annyira Fekete Gyula nyilatkozata, inkább az, hogy
"Erdély neve sem a korabeli írószövetségi jegyzőkönyvekben, sem a kádári megtorlások idején kelt rendőrségi nyomozati anyagokban és kihallgatási jegyzőkönyvekben, sem az 1957 őszén lezajlott íróperek résztvevői között nem található" (már ha ez igaz).

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.16. 12:01:08

Hát, az számomra még kételkedésre sem ad okot. Én azt olvastam a rólam szóló 3/3-as jelentésben, ameddig olvastam, hogy az én projektem volt az orosz csapatok kivonulása. Mondjuk nem bánom, ha nem tanyáznak szerencsétlen idegen katonák a házam körül, de ezt már mások is kitalálták és éltalánosan tartom jónak. A Dialógus Békecsoport egyik mondata volt a sok közül. Szóval, hogy mit írnak a nyomozati anyagokba - inkább hagyjuk. Az Irószövetség jegyzőkönyvében mi áll? Hogy ki foglamazta a plakát szövegét, Aligha. Pedig mondom, az "így"-en van a hangsúly.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.16. 18:10:45

@sisszi: amit a nickem mögötti személyről sejtesz, az minden részletében mellé ment, csak a te képzeleted szüleménye, vele szerintem ne viaskodj. Aztán az írásom sem olyan (és úgy) offenzív, ahogyan azt te magad visszatükrözöd.

Különben először a '90-es évek elején Major Jánostól hallottam ezt a történetet, sakkkozás közben. Aztán valamikor '97 körül egy kocsmázásba fulladt Balázs Béla Stúdiós taggyűlésen, a Toldi mozi pultjánál jött elő újra. Talán még Erdély Gyuri, Erdély Miklós kisebbik fia is ott volt, és az azóta elhunyt Antal István. Mindkét alkalommal csak amolyan félinformációkhoz jutottam, ezért azóta érdekel, hogy mi lehet a valós háttere ennek az egész dolognak. Posztot pedig azért írtam belőle, mert a szűk szakmai diskurzuson kívül is szeretném, hogy helyet találjon magának ez a történet, nem titkolva azt a szándékot sem, hogy vitákat gerjesszek vele. Annak pedig különösen örülök, hogy két kompetens és valamilyen módon érintett személy (Insz, a pesti srác és Erdély Dániel) már megnyilatkozott és talán lesz egy harmadik személy Londonból.

Bocs, most befejezem, bár volna még mit írni, de tépnem kell és még szeretnék másra is reagálni. Ha gondolod, folytköv.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.16. 18:16:24

@erdély dániel: Üdv!
Én is kérdezném, hogy ez a videó nincs fent valahol a neten? És még valami. Ha jól tudom, Gáyor Tibor is részt vett ebben az akcióban és itt él Budapesten. Ő hogy nyilatkozik erről az egészről?

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.16. 18:20:15

@bbjnick: kettős mércze. :)

Egyébként meg Wehner Tiborral értek egyet:

„Ez a kor avult ismételgetések helyett úgy rajzolhatná meg monumentum-portréját, úgy teremthetné meg önnön tükörképét, úgy hagyhatna nyomot utókorának, ha nem emelne szobrokat és emlékműveket. Az üresség felmutatása, a nyomtalanság keltése által teremthetne adekvát korképet: a mesterségesen (mérhetetlen önfegyelemmel és önkorlátozással) létrehozott csupasz semmivel – utalva ezzel az ún. haladó hagyományokra, jelezve a megkésett csatlakozást az eldurrant léggömbszerű történelmi fordulópontokhoz – építené fel a hiány szerény emlékművét. Nekünk köszönhetné majd visszamenőlegesen a jövő – döntő momentum ez –: kitágulhatnának és kitisztulhatnának terei.”

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.16. 18:22:24

@bbjnick: még annnyi, hogy az idézett szöveg 1989-ben kelt!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.16. 19:57:53

@tauglich: bocs, nem olyan lenyeges, de lehet hogy rosszul emlekeztem es gyuri a bratyó, daniel a kisebbik fiu

Alfőmérnök 2013.11.17. 11:01:03

@tauglich: Szerintem ez nem is Erdély Dániel, csak valaki szórakozik.

Alfőmérnök 2013.11.17. 11:20:24

@tauglich: Vigyázz, ez csak egy adathalász.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.17. 17:13:37

@tauglich:

"Ez a kor avult ismételgetések helyett úgy rajzolhatná meg monumentum-portréját, úgy teremthetné meg önnön tükörképét, úgy hagyhatna nyomot utókorának, ha nem emelne szobrokat és emlékműveket..." --- idézed.

Ez szerintem is marha jól hangzik, de gyakorlatilag lehetetlen. Ez ugyanis a kollektív emlékezet elvesztésével volna egyenlő. Igény szerint kifejtem:-)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.17. 17:39:55

@bbjnick: persze hogy érdekel.
Egyébként teljesen világos, hogy kivitelezhetetlen. Viszont a dolog elgondolkodtató, nyilván Wehnernek is ez volt a célja, ezért tolta túl a bringát. Mielőtt esetleg válaszolnál, javaslom hogy olvasd el azt a 2004-es írást, ahonnan magam is idéztem Wehnert. A fickó egy jó, talán az egyik legjobb mai művészettörténész és sokat foglalkozik a '45 utáni magyar szobrászattal. Akkor a cikk:

epa.oszk.hu/00000/00016/00099/040913.htm

Alfőmérnök 2013.11.17. 20:16:20

@tauglich: Miért nem írja le azt, ami bizonyító értékű Erdély "szerzőségével" kapcsolatban?
Vagy mert nincs ilyen, vagy mert nem bizonyító értékű.

De az is lehet, hogy csak kamuzik és úgy csinál, mintha valami fontos információ birtokában lenne (hogy hitelesebb személynek tűnjön, Erdély fiának adja ki magát), így csigázva fel az érdeklődésemet, hogy privátban személyes adatokat csaljon ki belőlem.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.18. 08:38:06

@Alfőmérnök: én úgy érzem, nem kamu a nick. És azt hiszem, már máshol is hallottam erről az angol forrásról, úgyhogy egyelőre érdeklődve várom. Mindenesetre érdekes lenne ha megnyilatkozna valamilyen formában.

Amúgy létezik egy tanulmány, Standeinsky Éva: Az írók és a hatalom 1956-1963 címen. Ő jónéhány oldalt szentel a témának (Pénzgyüjtés, pénzosztás, segélyek címen), mégsem említi Erdély nevét. Pedig történészként nyilván alapos levéltári és egyéb kutatásokat kellett végeznie. Persze még ez sem feltétlen kizáró ok, de elgondolkodtató.

Tündér_Lala 2013.11.18. 12:45:45

Nézzék, 56-ban az emberek örömmámorban úsztak és boldogok voltak, arra a néhány napra. Rés támadt a terror falán és végre kimondhatták amit gondoltak, rettegés nélkül. Ebben a légkörben a trafik betört kirakata mögül ha kivettek egy doboz cigarettát, akkor oda tették a pénzt a helyére, a parasztok lovaskocsikkal hordták a kaját, amelyet ingyen osztottak szét az emberek között.
A közszellemből adódó természetes ötlet lehetett a pénzgyüjtés. Ennek semmiféle művészethez, művészi teljesítményhez nincs köze. (Ha mérnök találta volna ki, akkor mérnöki, ha jogász akkor jogi teljesítmény volna ? A fenét.) Egy tisztességes ötlet volt tisztességesen végrehajtva, amely mégegyszer mondom benne volt a közszellemben.

Azt viszont el tudom képzelni, hogy az ötletgazda védelmében találta ki valaki a művészkedést a későbbiek során. Végülis, ennél kevesebbért is vittek el embereket és minden kétségbeesett módon próbálták menteni, akit lehetett (nem mintha a pufajkásoknak ez számított volna).

Bell & Sebastian 2013.11.18. 13:21:48

@Tündér_Lala: Ez megint valami pesti felfújt. A pék és tejes mindenhol hajnalban szállított a hetvenes években, amikor még az volt a szokás, hogy a nyitás előtt munkába menők elvették az árut és vagy otthagyták a pénzt, vagy bevitték hazafelé menet. A szocialista kollektivizmus tisztasága megengedte.

(De még arra is emlékszem, amikor kiszedte az egyházközség a templomi szobrok talapzatából 200 év péterfilléreit, több mázsa, összerozsdált hasznavehetetlen aprópénzt.)

Visszatérve a lényegre, ahonnan hiányzott a kettő, szellemileg meghatározó kisebbség, ott sosem volt probléma a talált pénz visszaadása, vagy az őrizetlen javak bántatlansága.

A rendszerváltásig nem zártunk autót vidéken (amcsi módra), ami csak a liberalizmus és bizonyos népség felszaporodása után vált szükségessé.

Mondjuk akkoriban az emberek még nem egymástól loptak, inkább a közösből. Majd ezt az erkölcsi kettősséget felváltotta a gátlástalan tolvajlás.

Ötvenhat kegyelmi állapotában ha csak pár napra is, de visszajött a régi, normális, kommunisták nélküli világ.

Hogy ez csak talmi, művészi happening lett volna? Ez csak utólagos belemagyarázás / visszavetítés és fölösleges deheroizálása a normálisnak!

Hogy nem lopnak, abban nincs semmi rendkívüli, csak Pesten szokatlan. De már mindenhol az, gratulálok is hozzá progresszívéknak.

Tündér_Lala 2013.11.18. 14:34:04

@Bell & Sebastian: A tejügy igaz. Emlékszem, mikor nyári gyaakorlatra jártam én is vettem el tejet a bolt elől a nyugatinál, a pénzt pedig a dobozba raktam.
Egyszer a boltvezető prüszkölt, hogy elhoztam a tejet. Mondtam neki, hogy a pénzt a dobozba tettem, amit visszatérve meg is mutattam. Panaszkodott, hogy már akkor sem mindenki így járt el.

Bloodscalp 2013.11.18. 18:30:56

@tauglich: ez egy propaganda oldal, nem közéleti blog.

Alfőmérnök 2013.11.18. 19:16:26

@tauglich: Írtam a pasasnak, azt írja, hogy eltűntek a kommentjei. Ami nem igaz, az összes biztos nem tűnt el, de azt se tartom valószínűnek, hogy kimoderáltak néhányat.
Lehet, hogy szűri magát.
De valószínűleg csak egy újabb trükk, hogy továbbra is elhitesse velünk, hogy valami mindent vivő információ birtokában van, csak nem tudja közölni.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.18. 20:27:23

@Alfőmérnök: szerintem biztosan nem lett innen semmi kimoderálva, ezt innen is üzenem Erdély Dánielnek. Mivel szerzője vagyok ennek a posztnak, így minden egyes kommentről, annak tartalmával együtt értesítést kapok mailben, így az utólag moderált kommentek is megmaradnak a bejövő leveleim között. A blog.hu ugyanis így működik, már ha be van kapcsolva ez az opció. Jelenleg ötvenöt innen származó értesítést találtam a bejővő leveleim között, ami megegyezik az eddig írt kommentek számával.

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.20. 00:52:18

Továbbra sem láthatóak a bejegyzéseim. Én nem szűrtem. Lescreenshotoltam az egész oldalt és elküldtem mailben Alfőnek. Ha Ti ezt is látjátok, akkor jó!

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.20. 00:53:54

Semmi trükk, de nem idegesítem magam. Az előzőt (kommentet) sem láttam és azonnal szólok, ha mégis én vagyok a hunyó avagy megjelentek a kommentjeim. Rendben?

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.20. 00:56:47

T. Alfőmérnök, elhiszem, hogy nem hisz nekem. Én annyira nem bízom a technológiában, mint Ön. Sajnálom. Mást nem tudok tenni. Írom, mondom, küldöm, amit látok. Jó éjt!

Alfőmérnök 2013.11.20. 08:56:33

@erdély dániel: Ide copyzom, amit most látok a képernyőn, de küldök screenshotot is.
Továbbra is úgy vélem, hogy szűri magát. A poszt felett a "kommentszűrés"-re kattintva tud ezen változtatni.

"erdély dániel · www.spidron.hu 2013.11.20. 00:52:18
Továbbra sem láthatóak a bejegyzéseim. Én nem szűrtem. Lescreenshotoltam az egész oldalt és elküldtem mailben Alfőnek. Ha Ti ezt is látjátok, akkor jó!

Szűrés
Válasz erre
erdély dániel · www.spidron.hu 2013.11.20. 00:53:54
Semmi trükk, de nem idegesítem magam. Az előzőt (kommentet) sem láttam és azonnal szólok, ha mégis én vagyok a hunyó avagy megjelentek a kommentjeim. Rendben?

Szűrés
Válasz erre
erdély dániel · www.spidron.hu 2013.11.20. 00:56:47
T. Alfőmérnök, elhiszem, hogy nem hisz nekem. Én annyira nem bízom a technológiában, mint Ön. Sajnálom. Mást nem tudok tenni. Írom, mondom, küldöm, amit látok. Jó éjt!"

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.20. 11:02:00

Minden rendben Alfő, hallgattam az okos szóra. Én ugyan nem szórtem magamat. Nem szokásom, de most valóban megjelentem. Köszönöm a segítséget!

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.20. 11:10:13

Javítás: "Nem szűrtem magam."
Nem is értem, hogy lehet az embernek önmagát szűrni. Mi ennek az érteleme?
Túl vagyunk rajta. Egy szó, mint száz - megjött Londonból a levél, ami egy adalék, elég fontos adalék az Őrizetlen pénz akcióhoz. Remélem, hozzájárul a rövid levél írója ahhoz, hogy akár itt publikáljam. Várom az engedélyét. Személyesen már elküldtem Alfőnek.

Alfőmérnök 2013.11.20. 12:48:30

@erdély dániel: "Mi ennek az érteleme?"

Semmi. (Szerintem a mások szűrésének sincs sok. Persze néha idegesítő a sok agyhalott idióta.)

@tauglich: Neked nincs meg az a könyv? Nem tudnád bescannelni a vonatkozó részeket? A neten csak egy recenziót találtam róla:
magyarnarancs.hu/zene2/konyv_igy_irtunk_mi_standeisky_eva_az_irok_es_a_hatalom__1956-1963-58348

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.20. 15:36:50

@Alfőmérnök: sajnos nincs meg. Egy antikváriumban botlottam bele még az ősszel, de annyira nem érdekelt, hogy megvegyem. Viszont a vonatkozó részt átolvastam.

Alfőmérnök 2013.11.21. 05:46:41

@tauglich: Akkor marad a könyvtár. (Más okból is érdekel a könyv.)

erdély dániel · http://www.spidron.hu 2013.11.23. 19:16:07

reflap.hu/index.php/ujsag/olvas/i/1997/

Van ötletem, hogy történhetett ez az egész, úgy, hogy mindenkinek igaza van, de persze vannak pontatlanságok is. Éppen ezek a pontatanságok vezetnek a megoldáshoz. Mert a döntés meghozói, a kigondolók, a megvalósítók, a segítők és szemtanúk narratívái keverednek. A kis különbségek pedig eligazítanak abban, hogy a valóságban mi történhetett. Felmerült az is, hogy két különböző akcióról volt szó, mivel a plakátokon nyomtatott betűk vannak, és Fekete Gyula "festés"-t említ. De nem, csak az akció kifinomodott, megváltozott egy kicsit mire megvalósult. Ez a fényképeket nézve egyértelmű. Feteke Gyula személyesen nem vett részt a plakátkészítésben és nem volt ott a helyszínen, mert akkor emlékezett volna arra, hogy a ládák nem négyzetes alapúak, sőt, ő "kocka" alakú ládákról beszél, hanem igenis elnyújtott téglalap alapúak voltak. Ez is a fotókon látszik! Viszont az egybeesések pedig meghökkentőek és egymást magyarázzák: Fekete Gyulának telefonon mondták, hogy a "járókelők elzavarták az őröket". Idézem Fekete Gyulát: "Emlékszem a telefonjaikra, s én is azt üzentem: az írók kérik a fegyvereseket, ne őrizzék a ládát." Apám pedig azt nyilatkozta, hogy járta a ládák helyszíneit és elzavarta az őröket. Aki telefonált, apámról és a barátairól beszélt. - én így látom és amit írok, azt két további személy megkérdezése után írom, akik az esemény részesei voltak: L. G. és K. J.

Összegezve: Valóban Fekete Gyula kezdeményezte az akciót, de a megvalósítás során apám remek ötletével gazdagodott a terv, amit közben Fekete Gyula megértett és utána maga is képviselt. Az ötlet kitalálásának lényege, az "Igy"-ben van, tehát egy szabadon kihúzható százas, őrizetlen ládával. Ezt a következő nyilatkozat bizonyítja, amelyet az a K. J. november 18-án tett Londonból, akinek az egyik százasa került a plakátok egyikére. "Mint valaki aki Erdely Miklos jo baratja volt es jelen volt a plakatos penzgyujtes kezdetenel Erdely Miklos lakasaban, jol emlekszem erre. Az eredeti nagyszeru es sikeres terv teljes mertekben Erdely Miklos erdeme, az o otlete volt es a praktikus kivitelezes es az utcasarki jelenletben is vezeto szerepet jatszott. El nem tudom kepzelni ki es miert ketelkedne ebben; talan csak en felreertem amit olvastam, remelem igy van, mely esetben elnezeset kerem." Később mégegyszer írt, miután elolvasta ezt a blog-ot. Idézek: "Nem ertem az egeszet; van valaki mas aki az akcio kezdemenyezojenek adja ki magat? Vagy nincs ilyen, csak van aki azt hiszi, hogy ez csak ugy letrejott a levegobol?" Végül kérésemre megerősítette: "... a mi akcionk ketseg kivul Erdely Miklos otlete volt, es a kivitelezest is o iranyitotta." Abban a lakásban születtem, fél éves voltam 1956 novemberében. A Csanády utca 18. alatt történt az előkészület.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.11.24. 11:21:40

erdély miklós és családja minden szavában kételkedem

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.25. 12:10:29

@tauglich: Szakértő Úr! Ezekhez mit szól?
englishrussia.com/2013/11/19/top-25-fantastic-soviet-buildings/
Ha némelyiket egész jónak tartom, az én ízlésemmel van a baj? :) Szakvéleményét előre is köszönöm.

Bell & Sebastian 2013.11.25. 15:05:28

Az, hogy a jövőben víztornyokban fogunk lakni, tipikus vízimérnök -vízió. Az ökoház kocka vagy gömb alakú, félig a földbe ásott, flórával fedett térelhatárolás. Benne a faunával.

A Naagy Szovjetunióban még a hegynek is radarfüle nőtt.

Valóraváltógép 2013.11.25. 21:49:16

@Bell & Sebastian: ... mármint úgynevezett putri? :) Kecskékkel meg birkákkal bent, hogy jó meleg legyen, gondolom.
Menjen a franc ökoházba, inkább felköltözöm egy fa tetejére.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.27. 06:09:32

@erdély dániel: köszönet a közlésért! Ha nem bánod, s mivel nyilvános a komment, ezért a benne idézett levéllel (valamint Insz.. kommentjével) együtt "posztosítottam" a saját blogomon. A szándékról bővebben ott:

tauglich.blog.hu/2013/11/27/orizetlen_penzgyujtes_update

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.27. 06:11:42

@Holger Hartland: először is köszönöm a kérdést/kérést!
Így elsőre markáns és tök izgalmas anyagnak tűnik. Kicsit jobban átnézem őket és ígérem, jelentkezem.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.27. 18:27:52

@tauglich: Köszönöm - bár a kérdésem komoly, azért nem annyira, hogy órákig tartó munka legyen vele! :) Csak meglepődtem, amikor azt láttam, hogy szovjet épületek ilyen tetszetősek is lehetnek (vagy nekem van pocsék ízlésem), és gondoltam, megkérdezek egy szakértőt. Sok más dologhoz hasonlóan a művészethez sem értek, leragadtam kb. azon a szinten, hogy egyáltalán lehet-e "objektív" mércéje annak, hogy egy alkotás mennyire jó (nem funkcionálisan, hanem esztétikailag).

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.11.28. 08:49:01

@Holger Hartland: végignéztem alaposabban az anyagot, mert engem is kimondottan érdekelt. És van egy-két valóban érdekes formai megoldás közöttük, szóval nincs mit ízlésbeli dolgokon szégyenkezni. Például rögtön az elején az a rigai vasútállomás 1977-ből (22.), vagy az a sziklába épített kirgizisztáni múzeum (24.), bár ott inkább a második fotót sikerült jó szögből elkapni. Aztán az a grúz múzeumépület (14.) és a tallini hotel (13.) is egészen izgalmas.

Azt hiszem, hogy a brezsnyevi érában már jóval szabadabban lehetett az egyes tagköztársaságokban bizonyos nemzeti formai/építészeti jegyeket beépíteni (legalábbis az uniformizáló sztálinbarokkhoz képest), ezért is ilyen változatosak ezek az épületek. Végső soron jó mérnökökben, művészekben sosem szenvedett hiányt a szovjet, kérdés hogy mi és hogyan tudott átmenni a helyi, illetve központi döntéshozók és végrehajtók szűrőin.

Persze mint sok minden mást, ezeket az alapjában véve azért többnyire rendes szocialista ízlésvilágot, illetve építészeti technológiát képviselő épületeket is érdemes az építészettörténet egészében vizsgálni, és ha a gugliban rákeres mondjuk a japán Kenzo Tange, vagy a finn Eero Saarinen épületeire, könnyed és elegáns formai megoldások tekintetében mégiscsak feléjük lejt a pálya. De lényeg a lényeg: objektíve és szubjektíve is figyelemre méltóak ezek az épületek, nem nehéz elképzelni, hogy a kreativitást jobban méltányoló társadalmi és politikai rendszerben, valamint jóval magasabb színvonalú technológiával ezek a formai ötletek általános mércével is simán megállnák a helyüket. Ahogy egy részük szerintem most is érvényesnek mondható.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.29. 14:06:13

@tauglich: Köszönöm a választ! Nyilván óriási szellemi kapacitás volt és van arrafelé, már csak az egykori SZU méretei miatt is - a kérdés az, mennyit enged ebből érvényesülni a politikai rendszer. Amúgy is izgalmas világ, amit egyszer jó lenne bejárni.

A felsoroltak nekem is tetszenek, bár a két tallini hotel közül szimpatikusabbnak érzem a 23.-at. A döntött falaival a mükénéi kor váraira emlékeztet, a felépítménye modern, a kettő együtt mégis harmonikusnak tűnik - mehetne helyszínnek egy sci-fibe, ahogy a szintén tetszetős 6.-ból tényleg az is lett. A 12. meg talán bejöhet a Gyűrűk ura-híveknek.

Megnéztem az említett két építész néhány művét a neten. Tetszettek azok is, és tényleg elegánsabbak és könnyedebbek a szovjeteknél, de ha a nyers robusztusság az építészetben lehet pozitívan értékelt esztétikai kategória, akkor az utóbbiak talán nem is feltétlenül rosszabbak, hanem inkább csak mások.

Alfőmérnök 2014.01.10. 22:30:52

@tauglich: Ha mán építészetkritika...
A bécsi Wittgenstein-házeól hallottál-e már?
A fickó maga tervezte és építette a házat '29-ben.
Engem a Bauhausra emlékeztet, de azért kicsit más. Szerintem a belső terei kifejezetten izgalmasak.
www.google.hu/search?q=wittgenstein+haus+wien&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Tl7QUqamLbK5yQORvICoBg&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=604

www.haus-wittgenstein.at/ver20/haus_bilder8.htm
www.haus-wittgenstein.at/ver20/haus_bilder15.htm
www.haus-wittgenstein.at/ver20/haus_bilder18.htm
www.haus-wittgenstein.at/ver20/haus_bilder19.htm

bömböcz 2014.01.10. 22:35:55

@Alfőmérnök:
Kasély, vagy bau-haus. Ez a kérdés...válasszatok!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.11. 20:09:56

@Alfőmérnök: hogyne, jól ismerem. És nagy szó, amikor ennyire korhűen és épen megmaradnak a belsőépítészeti részletek, nyílászárók, kilincsek stb.

És bömbi hozzászólásával ellentétben, az is lényeges, hogy ezt az épületet nem a Bauhaus felől kell megközelíteni, hiszen az előképek a századfordulós új bécsi törekvések környékén találhatók Adolf Loos, Joseph Maria Olbrich, Otto Wagner és Josef Hofmann munkáiban. Követőjük Magyarországon is volt, Lajta Béla személyében.

Alfőmérnök 2014.01.11. 21:34:22

@tauglich: Josef Hoffmannt nem ismertem - tényleg fontos előképnek tűnik.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.11. 22:51:57

@Alfőmérnök: hát, meg elképesztőek - főleg abban a korban - a formatervei. Például a bútorai. Ilyesmiket a skót Mackhintosh tervezett még ekkoriban. És akkor mindjárt Kós Károlynál tartunk.

Alfőmérnök 2014.01.12. 00:16:00

@tauglich: Ezek a kurva osztrákok, mégiscsak tudnak valamit. :)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.12. 08:06:14

@tauglich: Mackhintosh = Mackintosh

@Alfőmérnök: ez már csak azért is érdekes, mert közben a legszélsőségesebb giccsek előállítására is képesek. :))