Kommentszűrés
’13 okt
19
08:01

Egy honvédtiszt hagyatéka – fotográfiák a másik Magyarországról

Írta: tauglich

konok_tamas_fortepan_13.jpg

Még januárban, a doni áttörés hetvenedik évfordulóját követően írtunk arról a szenzációszámba menő fotóanyagról, amelyet id. Konok Tamás gyalogsági őrnagy és haditudósító századparancsnok fotóhagyatékából válogatott és mutatott be egy kiállítás részeként a budapesti Centrális Galéria. Az akkor nyilvánosságra került válogatás azonban főként a doni hidfőcsaták idején készült felvételekre korlátozódott. Most azonban a Fortepan Konok 15 ezer fotográfiából álló hagyatékának részleges digitalizálását követően 1200 felvételből álló válogatást tett közzé saját oldalán. A fotográfiákon az 1920-as évektől egészen az 1960-as évek végéig követhetjük nyomon e kivételes érzékenységű fotográfus szemén keresztül mindazokat a történelmi léptékű változásokat, amelyeken Magyarország ment keresztül ezekben az évtizedekben.

Konok életútja és sorsa szorosan összekapcsolódott a 20. század magyar  történéseivel, ám kormányok jöttek és rendszerek mentek, a fotográfiákon mégis ott érzünk valamiféle belülről fakadó állandóságot, ami talán a fotográfus humánumából és életszeretetéből árad, így képei szinte teljes mértékben mentesek a maníros korstílusoktól, vagy az éppen aktuális politikai propaganda elvárásaitól. 

Amint azt a Fortepan blogbejegyzése is megjegyzi, Konok saját korának fotós krónikása volt. Már a kezdetekkor előszeretettel fotografálta szűkebb otthona, Győr, Sopron, majd később a Felvidék városainak és falvainak mindennapjait: az utca emberét, városi és piaci életképeket, aratómunkásokat, a vasárnapi istentiszteletek és ünnepi körmenetek népét, hogy aztán a bécsi döntéseket követően immár honvédtisztként dokumentálja a felvidéki és erdélyi bevonulások eseményeit. Eközben folyamatosan készülnek a családi felvételek, egyre több Budapesten is, ahová házassága okán még az 1920-as évek végén költözik. Itt is főként szűkebb lakóhelyét, a Vár környékét, a Tabánt és a Vízivárost fotografálja egészen személyes nézőpontokból, többnyire pillanatnyi impressziók alapján. 

Életében minden bizonnyal döntő momentum a Don-kanyarban haditudósítóként eltöltött néhány hónap. Ekkor készült képei azonban nem megszokott riportfotók. A harci cselekmények mellett, illetve helyett szívesebben fotózza a hátország történéseit: az arcvonalról visszavont magyar bakák hétköznapjait, a szovjet hadifoglyokat és a megszálló magyar alakulatokkal gyakran fraternizáló civil lakosságot. Ekkor születnek egészen kivételes portréfotói is, melyek szöges ellentétei a háborús propaganda elvárásainak, sokkal inkább egy távoli tájakat felkereső utazó néprajzi igényű gyűjtéseit idézik. Így talán nem véletlen, hogy egy 1943-as, Vigadó-beli kiállításon, ahol haditudósítók munkáit mutatják be, a megnyitót követően hamarosan eltávolítják a falakról Konok Tamás keleti fronton készült fotóit. És tegyük hozzá: ezek a felvételek a 2. magyar hadseregről a létező szocializmusban hivatalosan kialakított, sokak fejében máig érvényes, ám totálisan egyvágányú narratívát sem támasztják alá.

konok_tamas_fortepan_01.jpg

Még a doni áttörést megelőzően Konok alakulatát hazavezénylik, így fotóin újra a család és a barátok kapnak kiemelt szerepet, bár ezeken a képeken már egyre inkább érezni a háború mind közvetlenebb jelenlétét. Majd a harcok magyarországi megjelenésével hónapokra abbamarad a fotografálás, majd a következő képeken már a koalíciós évek jellegzetes világa tűnik fel, hogy hamarosan az erőteljesen lumpenizáló népi demokrácia fojtó légkörében találjuk magunkat. 

A háborút követően Konok Tamást elbocsátják a honvédségtől, így ötvenévesen fotográfus mestervizsgát kénytelen tenni, hogy biztosítsa megélhetését. Az eddig főként műkedvelő fotográfus így kényszerű hivatást választva Győrben, saját lakásában nyit fotóműtermet. A műtermi portréfotózás mellett gyárak és üzemek számára dolgozik, valamint rendszeresen készít felvételeket egyházi eseményeken. Leggyakrabban bérmálások, elsőáldozások, konfirmációk, esküvők és egyéb egyházi alkalmak láthatók ekkor készült képein, amelyek a sztálinista diktatúra által üldözött, majd a Kádár-korszak idejére jelentős kontroll alá vont, s így megtűrt történelmi egyházak híveinek hitéletét dokumentálják.

Meghatározó dokumentumértékkel bír Konok Tamás hagyatéka, amelyben a privát felvételektől a háború eseményein át a kádári konszolidációig megejtően hiteles képet kapunk arról a bizonyos másik Magyarországról, melynek fotódokumentumai az utóbbi évtizedekig legfeljebb családi fotóalbumokban, padlásokon és pincékben rejtegetett, hovatovább elfelejtett negatívokon és a kutatók által részlegesen elzárt közgyűjtemények polcain porosodtak, vagy porosodnak a mai napig. 

Az alábbi válogatás vállaltan szubjektív, ám a Fortepan oldalán közzétett, s Konok Tamás által készített 1200 felvétel újabb adósságot törleszt, hogy közelebbről ismerjük meg múltunk és félmúltunk eddig ismeretlen, újabb fragmentumait.


konok_tamas_fortepan_23.jpg
konok_tamas_fortepan_03.jpg

konok_tamas_fortepan_04.jpg
konok_tamas_fortepan_05.jpg

konok_tamas_fortepan_06.jpg
konok_tamas_fortepan_07.jpg

konok_tamas_fortepan_08.jpg
konok_tamas_fortepan_10.jpg

konok_tamas_fortepan_12.jpg

konok_tamas_fortepan_14.jpg
konok_tamas_fortepan_15.jpg

konok_tamas_fortepan_16.jpg
konok_tamas_fortepan_17.jpg

konok_tamas_fortepan_18.jpg
konok_tamas_fortepan_09.jpg

konok_tamas_fortepan_11.jpg
konok_tamas_fortepan_19.jpg

konok_tamas_fortepan_20.jpg
konok_tamas_fortepan_21.jpg

Címkék: fotó történelem háború honvédség fotográfia 2. világháború Don-kanyar Fortepan Id. Konok Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr805556150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J.László 2013.10.19. 15:42:28

A visszafelé (végétől számítva) harmadik képen ki a harmadik fazon a transzparenseken Rákosi és Sztálin mellett?

NagyGenyoo 2013.10.19. 16:47:33

@J.László: Ej, ej! Nem ismerni fel a dédapukát, ennek még lehet retorziója a jövőben !!?? Hát a mi kis Schiffer (Bandi) Andrásunk dédapukája !! A vérvonal folyik tovább. Csak nem gondolod, hogy majd valami megváltozik, te kis butuska ! Légy éber !

Ches Desmond 2013.10.19. 16:49:03

@Kandeláber: "Miközben nagy pelyhekben sztálingózik a hó".
"Szamo vár de már órák óta.."

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.19. 17:04:50

Az aratasos kep a legkivalobb. Abban benne van minden.

véres horror 2013.10.19. 17:35:57

@ledo76: Az egyik képen a háttérben a régi Erzsébet híd, jobbra szerintem a Gellért hegy. Arra tippeltem, hogy max. valahol a pesti hídfő környéke lehetett régen. De közben megnéztem a gúglin, tényleg van Budán is egy templomocska. Arra nem emlékeztem.

véres horror 2013.10.19. 17:39:04

@Bell & Sebastian: és ha igazított a kivágás? Diára kellett csak úgy fotózni, hogy ne igényeljen utólagos módosítást. Ettől még a képek messze nem egy még a digitális kor előtti átlag fotós színvonalát képviselik. Ehhez kellett valamennyi tudás, tehetség is. A szövegedből úgy sejtem, a te kezedbe még digitális gépet is hiába adnának. :D

Bell & Sebastian 2013.10.19. 18:25:09

@véres horror: Miért is venném kezembe a másét? Csak el ne cseppenjen az orra az áhítattól.

Szúnyog 2013.10.19. 18:59:05

@ledo76: Köszönöm, igen, ez lehet az.

Dean Alexander 2013.10.19. 19:04:56

Mindig meghatódom a régi korok képei láttán. Így vagyok ezzel akkor is, amikor a családom régi fotóit nézegetem. Hiába, öregszem és egyre szentimentálisabb leszek..:).. A képek tetszenek, de manifesztálni nem szeretném őket.

véres horror 2013.10.19. 19:58:15

@Bell & Sebastian: jajj... ragika, ragika... már megint itt esz a fene, ahelyett, hogy a jól megérdemelt gumiszobádban lennél? :DDD

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.19. 20:09:34

A tabáni szerb templom bár komoly belövéseket kapott az ostrom idején, semmi nem indokolta, hogy a negyvenes évek végén ledózerolják.

A templom egy századfordulós levlapon:

http://m.cdn.blog.hu/fa/falanszter/image/TABÁN%20RÁC%20TEMPLOM%201.jpg

Egy fotó 1934-ből a Hegyalja út irányából, a Rácfürdővel és a még éppen álló tabáni házakkal:

m.cdn.blog.hu/pa/parpercbudapest/image/taban_1934_tel_fortepan.jpg

És egy fotó, a forrás szerint '45 nyaráról:

fotomuzeum.hu/media/fenykep/01100020.jpg

Bell & Sebastian 2013.10.19. 20:10:29

@véres horror: Most szerelik át téli gumira és pont bejön a wifi a nyitott ajtón. Indulunk is a Kapa tesókkal feldugni a 3CCD -s kamerádat az okos seggedbe.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2013.10.19. 20:20:00

Jó fényképek, és jó, hogy megmenekültek. Meg, hogy nézhetőkké váltak mára. (Sok fotó van mindenféle magántulajdonban, amiket pont ezért nem lehet, vagy nagyon nehéz megmutatni.)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.19. 20:37:45

@Bell & Sebastian: "mindegyik képen igazított a kivágás és egyáltalán nem rendkívüliek."

Rossz a megközelítés. Szerintem nem a vélt, vagy valós rendkívüliségük miatt érdekesek elsősorban ezek a felvételek, bár a fronton készült tekercsekhez hasonló anyaggal (mind mennyiségben, mind minőségben, illetve a sajátos szemléletmód tekintetében) még nem találkoztam.
Más. A fotók pozitív kópiáinak esetleges újrakomponálásában semmi kivetnivalót nem látok, a korszak egyik sajátos eszköze volt, főként sajtóanyagok esetében, a tördelés miatt. A Fortepanon közölt fotók jelentős része viszont negáról és fordítós filmről lett digitalizálva, megőrizve az eredeti képméretet.

AFF-672 2013.10.19. 20:41:39

@véres horror: felülről a 9. kép. Jobb szélen látható a behavazott Gellért-hegy. Amúgy a képen a tabáni szerb templom van, az egykori Szent Demeter templom, ami megsérült a háborúban, s felújítás helyett 1949-ben lebontották. Szóval ma már ne keresse senki :/

véres horror 2013.10.19. 20:53:35

@Bell & Sebastian: ragika, ragika... te semmit sem változol. Épp akkora barom vagy, mint húsz évvel ezelőtt voltál. Illetve még ostobább, mert ugye öregszel.

véres horror 2013.10.19. 20:55:33

@tauglich: hagyd rá! Ez a félhülye majom kiadta magát fotósnak és azt hiszi, hogy azért, mert van egy középformátumú gépe, ért is a fotózáshoz. :DDD
Regisztrálj az index fórumára és kérdezősködj ragika után a fotós topikokban. Rajta röhögött az egész fórum anno. :D

véres horror 2013.10.19. 20:56:12

Miért tűnnek el a linkek a hozzászólások egy részéből?

Bell & Sebastian 2013.10.19. 21:23:38

@tauglich: Semmi rendkívülit nem találok bennük, talán azért, mert többet láttam. Mondjuk én már nem Magyarországon gyűjtögetek. Az eredetin látszik igazán, mennyire profi a koma, erről azt mondanám, haladó amatőr. Persze hogy többet ült a sötétkamrában, mint amennyi idő alatt ellőtte. Mint mindenki. Nem vagyok profi, legfeljebb egy félprofi fényképész örököse, aki dolgozott a fronton is, megvan a felszerelése.

@véres horror: Ugyanmá Alfika, neked coki.

Szúnyog 2013.10.19. 21:26:50

@tauglich: Érdekes ez a tabános kép. A korábbi - belinkelt - képeken látható, ez a rész nem csupán kicsinyke házakkal volt tele, hanem álltak ott méretes paloták. Mégis mindent elbontottak, a Konok-kép idején magában áll ez a templom.
És eltűnt a minaret is.... :(

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.19. 21:52:24

@Szúnyog: ez így van. Volt a Döbrentein bérpalota, nem is egy. Az alábbi linken pazar képanyagot találsz, plusz alapos leírást a tér történetéről. Meg fogsz lepődni, mennyire más volt ez a környék fürdőkkel, szállodával, kávéházakkal és bérpalotákkal. A Tabán bontásakor az Attila út vonaláig, az Ördögárok mentén szinte mindent ledózeroltak, kivéve a szerb templomot és a Rác fürdőt. A tervek között szerepelt egy modern fürdőváros, illetve egy villanegyed felépítése, amit a háború akasztott meg.

budapestcity.org/11-egyeb/utcak-terek/Dobrentei-ter/index-hu.htm

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.19. 22:08:09

@Bell & Sebastian: "haladó amatőr"? Szerintem ezzel sincsen semmi gond. Nem érdemes sem a kunsztot, sem a fotóriporteri képességeket számon kérni Konok dolgain, nem ettől érdekes ez az anyag. Mondhatni, leszarom a profizmust, az önmagában még édeskevés az üdvösséghez. A két háború közötti fotóamatőrök pedig legfőbb mozgatói voltak a magyar fotográfia kibontakozásának. Főként műszaki értelmiségiek, mérnökök és tanáremberek alkották ezt a kört és működött néhány egészen kivételes szemű kisvárosi fényképész, most hirtelen a makói Homonnai műterem ugrik be.

Ignác Pióker 2013.10.19. 23:49:58

Kérdésesnek tartom, hogy az egyházakat üldözték volna az ötvenes években.

Egyes, a rendszerrel élesen szemben álló egyházi vezetőket és papokat támadtak, de a helyzet sokkal bonyolultabb.

Péter János református püspököt pl. maga Rákosi protezsálta be a Béke Világtanács képviselőjévé. Később külügyminiszterségig vitte.

1945-ben az MKP aktivistái az SZDP teljes megrökönyödésére részt vettek a templomfelújítási mozgalomban, hogy a vidéki vallásos tömegek ellenállását legyőzzék.

Az ötvenes években óriási állami támogatás mellett új, modern nyelvezettel jelent meg a "protestáns" Biblia.

Bár a szerzetesrendek többségét feloszlatták, 4 egyházi gimnázium állami támogatással tovább működött. Pl. a Francia Köztársaságban ekkor egy ilyen iskola sem volt. (Később Elzászban engedélyezték az egyházi intézmények korlátozott támogatását.)

Nem műszaki okokból összesen egy templomot bontottak le, kb. tucatnyit háborús belövések miatt kényszerűségből romboltak le, s több százat állami pénzekből felújítottak.

A régi rend egyházi híveit üldözték, néha nemtelenül és igazságtalanul, de aki elfogadta a népi demokrácia kereteit, azt békén hagyták.

Az egyházak 1945 előtti, a magyar néppel szemben elkövetett bűneihez képest kesztyűs kézzel bántak velük.

Bell & Sebastian 2013.10.20. 01:19:03

@tauglich: Tulajdonképpen mindenben egyetértünk, csak maga kicsit beleszeretett ebbe az emberbe vagy világába.

@Ignác Pióker: A sztahanovista elvtárs véleménye most már nem mérvadó, a nyugat-európai elvtársak véleményét meg egyenesen leszarjuk. Az örök vöröscsillag fényeskedjen magának!

Szúnyog 2013.10.20. 01:26:41

@Ignác Pióker: Igen, aki "elfogadta a népi demokrácia kereteit, azt békén hagyták".
Amúgy ezt a sok baromságot és mocskot úgy saját főből írod? Ha a butaság fájna.....

Szúnyog 2013.10.20. 01:32:57

@tauglich: Köszönöm, nagyon jó a linken talált anyag. Sajnálom a Tabánt. Értem én a városfejlődés igényeit, de ezért nagyon kár volt.

Girhes Joe 2013.10.20. 02:54:54

1933-ban még azt hitték, hogy a látogatókat a modern városrészek vonzzák. Mára bebizonyosodott, hogy épp ellenkezőleg: minél kaotikusabb, "középkoribb" valami, annál attraktívabb. Ha ma még meglenne a Tabán, akkor Budapest legfelkapottabb "történelmi belvárosa" lenne, amit úgy imádnának a turisták, mint a prágai vagy a krakkói belvárost! Budapest ma is gyönyörű város, de sajnos nincs igazi történelmi központja, már ha a (szintén modern házakkal teletűzdelt) Várnegyedet nem tekintjük annak.

De még a Tabán eltűnését le tudnám nyelni... ha csak a régi Erzsébet híd meglenne még... :(

neoteny · http://word.blog.hu 2013.10.20. 06:53:16

A fehér térdzokni az elsőáldozó fiúkon eléggé szigorú ... :)

Ignác Pióker 2013.10.20. 07:34:40

@Szúnyog: Érdekes, ahogy a "konzervatív" urakról egy pillanat alatt leolvad a jólneveltség máza, ha valaki nem osztozik a véleményükben.

Sajnos, egy 900 ezer magyar állampolgár halálához vezető, retrográd rendszert próbálnak felmenteni, amelynek az egyházak oszlopos tagjai voltak.

Én viszont - a bűnöket nem tagadva - megpróbáltam árnyaltabb képet festeni a Rákosi-rendszerről. Tény, hogy sokkal visszafogottabb volt az ellenségeivel, mint korábban a Horthy-fasizmus a vele ellenséges kommunistákkal.

Ignác Pióker 2013.10.20. 07:41:36

@Acélkalapos konzervatív: A régi Erzsébet híd ügyében a német fegyverbarátoknál légy szíves tiltakozni.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.20. 08:39:26

@Szúnyog: @Acélkalapos konzervatív: a fő gond talán az volt, hogy a Tabán a harmincas évekre menthetetlen nyomorteleppé és szabályos járványgóccá vált, s ezért bontották le. A skanzen-szerű, turistákat vonzó megoldások viszont csak a hetvenes évektől, skandináv hatásra jelentek meg. Ahogy a hasonlóan szerb gyökerű, ugyancsak zegzugos Szentendre "érintetlensége" egészen a hatvanas évek végéig kitartott.

Girhes Joe 2013.10.20. 08:57:23

@Ignác Pióker:
Nyilván, viszont az már a magyar döntéshozók sara, hogy ezt az egy hidat nem építették újjá eredeti formájában, egy elhibázott közlekedési megoldás miatt (autóforgalom átvezetése a belvároson... körülötte kellett volna). Nem azt mondom, hogy csúnya lenne a mai Erzsébet-híd, de a régi fényévekkel veri.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.20. 09:00:09

@Bell & Sebastian: igazából semmivel sem kedvelem jobban ezeket a képeket, mint mondjuk a húgyfoltos aszfaltról lomtalanítás után felkarmolt régi családi negatívokat. De egy (illetve több) tanulsága is van Konok képeinek. Ez az ember közel fél évszázadon át folyamatosan fotózott. Ha esett, ha fújt, ha repkedtek a feje felett az aknák, vagy éppen tönkrevágták az egzisztenciáját a kommancsok, akkor is rendületlenül tolta. Közben az is látszik, hogy négy évtizeden keresztül sem vált belőle profi és rutinos fotós és talán pont ez adja képei erősségét, sajátos atmoszféráját. Egyfajta őszinteségre, már-már gyermeki naivitásra gondolok, ami képei témaválasztását és a rögzítés hol esetlen, hol egészen ügyes módját illeti. Szerintem Konok ezernyi amatőr társához hasonlóan akarva-akaratlanul olyan világba enged bepillantást, amit egy professzionális, gyakran rutinból és nagy adag manírral dolgozó fotós nem tesz meg, nem tud megtenni, hiszen egészen máshová helyezi a hangsúlyt, mivel a műfaj egyik sajátosságából adódóan elsősorban "etetni" akar. Konok viszont nem ilyen.

Battlestar Galactica 2013.10.20. 09:18:46

Az ilyen emberek megérdemlik, hogy megjegyezzük a nevüket!

Nagy örömmel néztem végig! :)

♔bаtyu♔ 2013.10.20. 09:31:47

@Ignác Pióker: A libsi elvtársaknál pontosan ugyanígy van.

ledo76 2013.10.20. 09:52:34

@véres horror: Azért nem értettem, mert a Gellért-hegy poziciójából világosan látszik, hogy Budán vagyunk.

véres horror 2013.10.20. 10:08:58

@Ignác Pióker: náciktól mit vársz? :D

@ledo76: Nekem annyira nem egyértelmű.

@♔bаtyu♔:
mit igen, te náci fattyú?

@Bell & Sebastian: ragikám! Menj vissza a pszicho... Áááá, szerintem neked inkább állatorvosnál a helyed. Szóval menj vissza hozzá és kérd, hogy emelje a gyógyszer adagod, mert megint elhatalmasodtak rajtad a kényszerképzeteid!

kronosz6 2013.10.20. 10:29:08

Nekem a képekről az jutott eszembe, hogy milyen szép lenne Budapest, ha nem söpört volna végig rajta a 2. világháború és 1956.

Én nagyon szeretek régi képeket nézni, ezek igazabbak és beszédesebbek, mint a történelem könyvek. 1945 után durván történelmet hamisítottak a kommunisták!

Netuddki. 2013.10.20. 10:45:51

@♔bаtyu♔: Anyád libsi, te ostoba, hazug, mutyizó, tolvaj fideszes troll!

kvadrillio 2013.10.20. 11:19:31

jahhh...most 20x ennyien állnak sorba az ingyenkonyhánál kajáért.........

cso zsi 2013.10.20. 12:18:03

@Acélkalapos konzervatív: A fővárosban csak Dunába bombázott hidak voltak. Mégis, hová építettél volna 50 évvel ezelőtt máshová, ha nem a régiek helyére?
Ami már építésükkor kisebb kapacitásúak voltak, mint mit az akkori forgalom (nem, nem a mai) igényelt.
A Margit hidat kétszer módosították, legutoljára bontani kellett volna, de mi műemlékek közt akarunk élni.
Legyen, csak akkor ideje lenne azt a hiányzó 8-10 hidat-dunai alagutat megcsinálni, és akkor tényleg senki nem akar a régi, szűk, használhatatlan hidakon járni.
Annyi mindenre Amszterdam a példa.
Ezeket is át lehet venni onnan.

Bell & Sebastian 2013.10.20. 12:52:43

@tauglich: Érteni vélem, mit mond. Csakhogy akkor az is igaz, sok ilyen életmű lapul még, míg végül oda lyukadunk ki, hogy a képek másodlagosak, mivel sokkal többet tudunk meg a készítőről, mint annak koráról.
A mikrotörténelem ritkán van összhangban a fősodorral, mint ahogyan embert sem lehet leírni pár, keresetlen jelzővel. A kitartás sem rendkívüli, drága hobbi és aki áldozott rá, az bizony nyomta, hóban-szélben-napsütésben. Az utókor szerencséjére.

@véres horror: Nyomikám, ki az ördög az a Ragi?

@Ignác Pióker: Sok van hátra? Szar lehet így élni.

schlumbergerna 2013.10.20. 16:40:03

Amszterdamban keskenyebbek a vizek!

Alfőmérnök 2013.10.20. 19:17:57

@Bell & Sebastian: 2013.10.19. 21:23:38
Megint mellélőttél, te paranoid korcs.

Bell & Sebastian 2013.10.20. 21:12:36

@Alfőmérnök: Ahhoz képest visszaváltottál véres hurkából virslire.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.10.20. 23:20:51

@Wind Callman tér: törvényt kell hozni, h lacikonyha maradjon. a oszkva teret is átnevezték, ilyenekre van (csak) kapacitás

Ignác Pióker 2013.10.21. 08:35:36

@kronosz6: Szerintem most folyik történelem-hamisítás.

Ha 1944-ben a magyar hadsereg egy pillanat alatt átáll, akkor a front résein a szovjet csapatok egy egy hét alatt elfoglalják/felszabadítják (mindkét értelmezésnek van alapja) Magyarországot, s nem pusztul el a harcokban a nemzeti vagyon fele, s nem rombolják le Budapestet.

Ha a hazaffyk tényleg hazafik lettek volna, nem tartanak ki a vesztes németek mellett.

Persze nem fogadja a szovjet csapatok ünneplő tömeg, mint Prágában vagy Bukarestben, de minden másképp alakul.

A kiugrási kísérletet a magyar tiszti-tábornoki kar hiúsította meg, s ez volt a magyar történelem egyik legsúlyosabb hazaárulása.

Az '56-os értelmetlen felkelésről pedig jót vagy semmit.

Ignác Pióker 2013.10.21. 08:37:14

@Bell & Sebastian: Én nem foglalkozom a vitapartnerek személyével. Mindenesetre az általam leírtakat - nem egy kiragadott szót! - senki sem méltóztatott tényszerűen vitatni.

Talán mert nem lehet.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.10.21. 11:02:14

a faszival végül is jót tettek a kommancsok. csinálta amit szeret :)

donder (törölt) 2013.10.22. 08:03:07

@Ignác Pióker: a Horthy rendszer tekintelyelvu volt, de se naci, se fasiszta nem
olyan rosszul bantak a rendszer megdontesen dolgozo komcsikkal, hogy Rakosi, Peter Gabor es a tobbi mocsok eleg jol kipocakosodott a bortonben, majd szabadon tavozhattak az orszagbol
Rakosi es csatlosainak par eve alatt tobb politikai kivegzes tortent, mint a csunya, fasiszta Horthy alatt osszesen

az egyhazakban valoban voltak megvasarolhato senkihaziak, akiket vezetove tettek a komcsik es taviranyitassal, besugassal veluk kontrollaltak az egyutt nem mukodo egyhazi szemelyeket
ismertem olyan lelkeszt, akit ugynokokkel figyeltettek (errol ma mar leveltari adatok kikerhetok), bebortonoztek, mert hitoktatast es konfirmalast tartott illetve uldozottek csaladjait tamogatta
valoban, ebben a tarsadalomrombolasban az egyhazakba beepitett komcsi ugynokok vezeto szerepet jatszottak
lasd egyhazugyi tanacs

Ignác Pióker 2013.10.22. 08:39:44

@donder: Ez persze nem igaz. Rákosi 15 évet ült, s az nem volt egy leányálom. A börtönbüntetésbe rengetegen belehaltak. Koncepciós perek tömege volt a Horthy-korszakban. Kivégzés is szép számmal. De Horthyék inkább fehérterrorral, munkaszolgálattal, frontra vezényléssel, Kamenyec-Podolszkijjal (1940-41.) és auschwitzi transzporttal gyilkoltak.

Az áldozatok listáján 900 ezer magyar állampolgár szerepel. Néhol közvetlen, néhol közvetett a felelősség.

Az egyházak ehhez asszisztáltak, vagy tevékenyen támogatták a nemzeti tragédia kibontakozását. Voltak persze tisztességes papok. Néhányan.

A Rákosi-rendszerben voltak igazságtalan, túlzó, gyomorforgató perek, kivégzések. De mi ez a Horthy-rendszer által ránk hozott nemzeti tragédiához képest?

Ha tehát az épülő - súlyos ellentmondásokkal terhelt - szocializmus és az 1945 előtti retrográd rendszer között kellett választani, a tisztességes ember inkább - így a békepapok is - a szocialista rendszer mellé állt.

Bell & Sebastian 2013.10.22. 09:01:34

@Ignác Pióker: A tisztességes békepapok esete Róthmanóval. Ja, hát persze. Büdös komcsiknak is lenniük kell, nélkülük unatkoznánk.

Ignác Pióker 2013.10.22. 09:11:55

@Bell & Sebastian: Mindenesetre könnyebb a békapapokat védeni, mint azokat, akik tevékenyen hozzájárultak 900 ezer magyar állampolgár halálához és az ország 1945 előtti elmaradottságához.

Megjegyzem: Érdemes visszaolvasni a nekem címzett hozzászólásokat. Én tényszerű hozzászólással nyitottam, és nem sértegettem senkit.

Vitapartnereimből viszont hamar előtör a valódi énjük.

Bell & Sebastian 2013.10.22. 09:28:39

@Ignác Pióker: Minden kommancs ugyanezt mondja, ezért már unalmas. Érdemes lenne magát teleportálni a múltba, Kopaszmatyi mellé. Kiváló belügyminiszter lenne, akaszthatná sorban a reakciósokat.

Ignác Pióker 2013.10.22. 09:39:21

@Bell & Sebastian: Nézd, engem a te személyed nem érdekel, s nem is kívánok vele foglalkozni.

Valószínűleg jól tudod, hogy most valamiféle ellenvád és tiltakozás, majd kölcsönös anyázás következne némi szellemi onanizálással kísérve.

De nem következik.

Miért védekezzek vagy miért támadjak vissza egy olyan bejegyzésre, amelyet a szerzője is csak vagdalkozásnak és sértésnek szánt? A stílusod már önmagában szöges ellentétben áll a vélhetően konzervatív önképeddel. Ezek után a leírtakat már kár lenne minősítenem, vagy akár érdemben foglalkozni velük. Nem is lehet, hiszen mit lehet írni egy hülyeségre? Csak hasonló hülyeséget.

Bell & Sebastian 2013.10.22. 10:24:11

@Ignác Pióker: Átfutottam az egyéb kommentárjait, maga itt új. Ezerszer megvitattuk már a téveszméit.

Miért kezdeném elölről egy seggfej kedvéért? Olvassa csak vissza saját magát. Ki az, aki fröcsögő nyállal ágál mindenre, ami _most_ van?

A küldetéstudatos elvtársaknak falra hányt vörös csillag minden megszólalásuk.

Bell & Sebastian 2013.10.22. 10:47:28

@Ignác Pióker:

"A hazug magyar jobboldal országunk elvesztője, ha nem lehet őket innen kitakarítani, inkább szűnjék meg Magyarország." /by P. I./

?

Először is, nem ez a kurzus ásta a béka segge alá Magyarországot. Másodszor: mitől jobboldali ez a politika?
Harmadszor, maga a Munkáspártból ugrott az MSZP nyakóba. Negyedszer, itt a posztja. Nem tűnik épeszű felvetésnek.

uhuru.blog.hu/

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.10.22. 18:15:13

@Bell & Sebastian:
teleportálni? deportálni.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.23. 20:47:10

a multkor is végignéztem. bár most mintha több lenne.
a megható szó jut eszembe - így most 23-án este avarégetés és néhány pohár bor után. (tudom, most már avart égetni sem szabad. terheli léget szennyezettségileg.)

Valóraváltógép 2013.10.23. 20:56:59

@vero: Több van. Nekem az jutott róluk eszembe, hogy a ruháik rohadt kényelmetlennek néznek ki.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.24. 10:43:01

@Bell & Sebastian: nem gondolom, hogy a képek másodlagossá válhatnak csak azért, mert információk derülnek ki készítőik kilétéről. Viszont a képek készítőjének személye, élettörténete adott esetben számos, a fotók vizsgálata során felmerülő kérdésre adhat választ. De hát mindez, gondolom közhely, nincs benne különösebb újdonság. Persze nem vagyok ellene a privát képek szerzőisége anonimitásának sem, a kutatás azonban, ha volt már ilyenben része, tudhatja, hogy ritka fain dolog.

"A mikrotörténelem ritkán van összhangban a fősodorral"

Ez így van, és többnyire a kettő együtt, párhuzamosan adja ki az egészet.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.24. 11:00:26

@vero: üdv, rég hallottam felőled!

@Valóraváltógép: tény, hogy a civil világban a bricseszt felváltó mackónaci, vagy például a katonaságnál a hagyományos szabású zubbonyt felváltó pufajka a kényelmi - és ideológiai- szempontok változásával párhuzamosan erőteljes tartásromlással is járt a háború utáni években, évtizedekben.

Valóraváltógép 2013.10.24. 19:27:16

@tauglich: Meg gondolom olcsóbb is volt. ;)

Alfőmérnök 2013.10.24. 21:17:46

@vero: Tényleg végig kell nézni ahhoz, hogy átjöjjön, amit tauglich írt. Mert a "vállaltan szubjektív válogatásából" annyira nem jön át. A fotepanon sokkal jobb képek (is) vannak.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.25. 20:19:26

@Alfőmérnök: még ennél is jobbak? le - he -tet - len!

@jose maria padilla: lecsúszik.

@tauglich: én azért olvasgatlak, csak diskurzusra nem telik.

Bell & Sebastian 2013.10.25. 21:13:26

@tauglich: Természetesen nem kötelező velem egyetérteni, de akkor már régen baj van, ha nem az ember van a szemlélődés középpontjában, hanem mondjuk valami, akár addig ismeretlen részlet. A fotót még véletlenül sem tekintem művészetnek, hanem ingerületátvivőnek. Mint a sajtót.

Van egy ember -a fotós- aki szeretne elmondani valamit. Sejtjük is, hogy mit, majd nézzük a következő képét. Lassan felsejlik a háttérből az is, aki éppen "beszél" arról, hogy akkoriban éppen mit látott és mit gondolt közben róla.

Ha ügyesek vagyunk, egy idő múlva tudni fogjuk, hogy mi lesz a következő képen.

Ezért mondom, hogy csak látszólagosan elsődleges a kép. Valójában a fényképész személyisége a döntő.

A filmnél talán nem így van? Dehogynem. Érti?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.26. 08:26:11

@Alfőmérnök: és tényleg!
a régi fotókat nézegetve mindig az az érzésem, hogy csak a díszlet változik. pontosabban a fotók azok, amik leginkább igyekeznek erről meggyőzni.

ezeket a képeket nézve pedig kisgyermekkorom vidéki hangulata jelenik meg, ami éppen akkor volt letűnőben.
a poros út lovasokkal, a búcsús sátor babákkal, a folyóban mosó kendős asszonyok. hah. negyven éve ilyenek még elő-előtűntek.

faszom. dzsí-áj dzsó kommandó! lézercsillag. dárkvéder. spongyabob!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.27. 08:26:30

@Bell & Sebastian: a filmnél? Antonioni Nagyítása jelentős mértékben pont ezeket a kérdéseket feszegeti.

Egyébként amiben jelen poszt alatt leginkább nem értettem egyet, az a képek vélt újrakomponálására vonatkozó kijelentése volt. Először ugyanis ezzel próbálta leírni ezeket a felvételeket. A másik meg az, hogy ne akarjuk Konok életművét a művészeti diskurzus részévé tenni, hiszen a fotók nem ilyen céllal készültek és nagy valószínűséggel a fotótörténeti kutatások sem fogják azokat a fotóművészet részeként megjelölni, bár a fronton készült egynémely felvétel (a portrék, melyek jelen válogatásnak nem részei) szerintem simán megugorják a mércét.

Konok képei nemritkán különös érzékenységgel elkapott privát felvételek, a műfaj sajátosságainak gyakran ellentmondó haditudósító fotók, és (az 1945 utániak) látható kényszerűségből űzött esemény-, illetve műtermi fotók. Számomra leginkább kordokumentumok, de abban nagyon jók.

"A fotót még véletlenül sem tekintem művészetnek, hanem ingerületátvivőnek."

Kérdés, mit gondolunk művészetnek és mennyire vagyunk képesek szelektálni a fotográfia százhetvenakárhány éves történetéből stílusok, műfajok és a művészetre gyakorolt hatások tekintetében, melynek egyébként mára a fotó, mint médium, integráns részét képezi.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.10.27. 08:43:24

@Alfőmérnök: egy 1200 felvételt tartalmazó anyagból sokféle válogatást lehet csinálni. Más lesz a válogatás, ha saját célból teszed, más ha mondjuk egy kulturális, egy történelmi, vagy jelesül, mint a Mandiner, közéleti portál számára szeded össze a képeket. Aztán nem mindegy, hogy az 1200-ból több szűrőn át kiválasztott húszegynéhány felvétel hogyan viszonyul egymáshoz, milyen sorrendben követik egymást, hogy a kevesebb több elve hogyan tud érvényesülni, hogy a képek lehetőleg ne gyengítsék egymást. Na mindegy, nem egyszerű, amikor jó és kurvajó képek között a kiszórásról kell dönteni. Ha vágtál már életedben filmet, pontosan tudod hogy miről beszélek, mert dettó ez a helyzet.

Alfőmérnök 2013.10.27. 11:25:14

@tauglich: Világos, csupáncsak arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy ahhoz, hogy átjöjjön, amit a képekről írsz, nem árt legalább "belelapozni" a fortepan gyűjteményébe is.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.27. 15:54:49

@Alfőmérnök: úgy látom, hogy ez a villamosság, olyan úri huncutság, meg divat lehetett egykoron, mint máma ez az internet, vagy mi.
kivagyiság. a tyúk se az áramtól se az internettől nem tojik. de nem ám! azt etetni kell. kukoricadarával, hogy szép sárga legyen a tojása, meg a bőre. hajnalban kinyitni az ól ajtaját. aztán mikor olyan 3 kiló forma el lehet nyiszilni a nyakát. hej, a bodri de szerette a meleg vért! még egy óra múlva is nyalogatta a pofáját, meg ott ugrált az ember körül. mintha azt mondta volna: vágjál na, még egyet!
villamosság ... meg fotográfia ... eh.

Valóraváltógép 2013.10.27. 15:59:10

@vero: Úri huncutság? Az internet? Úgy jó 25 évet lemaradtál, a kilencvenes évek elején még az volt. Most már inkább alapszükséglet.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.27. 16:26:07

@Valóraváltógép: jóreggelt! béla vagyok a szomszéd utcából.

Alfőmérnök 2013.10.27. 16:38:01

@vero: ". A magyar villamosenergia-rendszer (VER) kialakulása: 1948: A magyar villamosenergia-ipar történetében alapveto változást jelentett az 1948-ban végrehajtott államosítás. Ennek során létrehozták az Állami Villamossági Rt.-t (ÁVIRt). Feladata volt összefogni Budapest és elovárosai, valamint a bányák villamos eromuveit és villamosenergia-elosztó szerveit, továbbá a dunántúli, az észak-magyarországi és az alföldi egyéb közcélú villamos muveket: összesen 137 eromuvet és 147 villamos elosztó vállalatot. 1949 - Bánhida, Tatabánya, Kelenföld, Ajka, Mátravidéki, Salgótarján, Diósgyor, Dorog, Kesznyéten, Kazincbarcika, és Újpesti eromuveknek a Budapest-Bánhida-Gyor-Horvátkimle 100 kV-os, a Budapest-Mátravidéki 100 kV-os, valamint a Salgótarján-Szolnok 60 kV-os távvezetékek segítségével történo szinkron üzembe kapcsolása új fejezetet nyitott a hazai villamos-energetika történetében: központi üzemirányítás alatt megkezdte muködését a magyar villamos-energia rendszer. A frekvencia tartására a Kelenföldi Eromuvet jelölték ki. A villamosenergia-rendszer (VER) irányítását az Országos Villamos Teherelosztó (OVT) végezte. Az Eromuvek Ipari Központja (ERIK) megalapítása ágazati minisztériumi felügyelet alatt. Feladata a nagy- és közepes teljesítményu eromuvek központi irányítása. Létrejön az Állami Villamosenergia Szolgáltató Vállalat (ÁVESZ), a három nagy vidéki elosztó vállalat 20 üzletigazgatóságát és a kisebb körzeti eromuveket is összefogó szervezet. 1949 Július 1.: Megalakult a Mátravidéki Eromu Vállalat, amely a Budapest Székesfováros Elektromos muvei által 1940-ben elkezdett, 1945-46-ban jóvátétel címén leszerelt és elszállított Mátravidéki Eromuvet építette újjá. A teljes kiépítés (4x32 MW) 1953-ban fejezodött be. 1951 - Az ÁVESZ feloszlik, és megalakul öt, mai is muködo regionális áramszolgáltató vállalat: ÉDÁSZ, ÉMÁSZ, DÉDÁSZ, DÉMÁSZ, TITÁSZ (a hatodik áramszolgáltató, az ELMU már a század elso fele óta muködik). Elkezdodik az Inotai Eromu építése 2 x 20 MW teljesítménnyel, amely 1955-ben fejezodött be. 1952 - Megszuntetik az ERIK-et, feladatait a Bánya és Energiaügyi Minisztérium Villamosenergia-ipari Igazgatósága (VIPIG) veszi át. 100 kV-os feszültségszinten távvezetéki kapcsolat létesült Magyarország és Csehszlovákia (Kisigmánd-Érsekújvár) között, amelyen a magyar VER villamos energiát importált. Ez volt az elso lépés a kooperáció nemzetközi kiterjesztésének irányába. 1953 - 100 kV-ról 120 kV-ra növelték a hálózat feszültségét, ezáltal annak átereszto képessége több mint 40%-kal növekedett. 1954 - Minisztertanácsi rendelet lépett életbe a tervszeru villamosenergia- és teljesítménygazdálkodásról. Közel 2000 nagyfogyasztó szigorú vételezési menetrendet kapott, amely elsosorban csúcsidei teljesítményüket szorította le, villamosenergia-fogyasztásukat a kisterhelésu idoszakokra igyekezett terelni. Ezzel megszunt a másfélmillió kisfogyasztó rendszeres korlátozása. Megalakult az Eromu Tröszt. Tagvállalatai az országos jelentoségu eromuvek, az Eromu Javító és Karbantartó Vállalat (EROKAR) és az Országos Villamostávvezeték Vállalat (OVIT). Megalakul az Országos Villamosenergia Felügyelet a VIPIG irányítása alatt. 1955 - Elkezdodött a Borsodi Hoeromu építése. Az eromu teljes kiépítése (6 x 30,5 MW+ 1 x 5 MW) 1957-ben fejezodött be. 1957 - Megkezdodött az Tiszapalkonyai Hoeromu (4 x 50 MW) építése, amely 1959-ben felyezodött be. 1959 - Az elso 220 kV-os távvezeték (Göd-Bistricany) és az elso 220 kV-os transzformátor üzembe helyezése. 1960 - A Pécsi Hoeromu I. fázisának (3 x 30,7 + 1 x 22,5 MW) kezdete. A beruházást 1964-ben fejezték be."
villany.uw.hu/

Valóraváltógép 2013.10.27. 16:40:17

@Alfőmérnök: Avagy a huszadik század az idétlen mozaikszavak tobzódásából állt. :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.27. 16:55:06

@Alfőmérnök: már aszittem megvan fletó elveszett szakdolgozata.

Alfőmérnök 2013.10.27. 18:02:54

@vero: Kíváncsi voltam, hogy mennyire volt elterjedt az elektromos áram az '50-es években a falusi háztartásokban, de csak ezt találtam.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.11.02. 06:41:41

@Alfőmérnök: most olvasom, hogy tai chi közben vesztette életét.

S=klogW 2014.03.31. 08:46:22

@tauglich:

Egy fotó mit sem árul el egy épület statikai állapotáról.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.31. 09:23:07

@S=klogW: nyilván nem a fotó a perdöntő ennek eldöntésében. Viszont egyszer egy meló kapcsán kutattam levéltár(ak)ban a Tabán bizonyos emlékei után. Onnan tudom, hogy semmi nem indokolta a Szent Demeter templom ledózerolását. Mint ahogy hamis statikai problémákra hivatkozva semmi nem indokolta a Vár-beli testőrkaszárnya, és a lovarda, a Szent-György téri Bethlen-palota és az egykori hadügyminisztérium teljes, valamint a Dísz téri honvéd főparancsnokság részleges ledózerolását sem. A valóban komoly sérüléseket szenvedett királyi palota teljes átszabása ugyanebbe a vonalba illeszkedik. És persze később sem indokolta semmiféle statikai probléma a városligeti Regnum Marianum, az Erzsébet téri Nemzeti Szalon és a Blaha Lujza téri Nemzeti felrobbantását.

Szóval ennyit a kommer statika tudományának múltat végképp eltörölni kívánó szándékairól.

S=klogW 2014.03.31. 13:39:54

@tauglich:

Köszönöm a választ. Hamis statikai vélemény? Ilyen alapon több évtized távolából, amikor már csak dokumentek őrzik az információt, minden kutatás hiábavalóság, hisz a papír mindent elbír.

Én sem vagyok statikus, de ha ránézek erre a fotóra, bizony nem az jut eszembe, hogy ezt a templomot meg kellene menteni - főleg, ha a kiirtott 30ezer délvidéki magyarra gondolok. És a katolikus templomokat azóta is hagyta,-ja rohadni a jugoszláv-szerb állam

Egyébként lett volna még néhány dolog, amit a háború befejeztével az újjáépítés lerombolhattak volna renoválás helyett.

Alfőmérnök 2014.04.16. 07:37:49

@vero: "Gianfranco Ravasi 71 éves bíboros twitter-üzenetben idézte föl az énekes Such a perfect day (Milyen tökéletes nap) sorait: „Oh, it’s such a perfect day I’m glad I spend it with you Oh, such a perfect day You just keep me hanging on”. A Kultúra Pápai Tanácsának elnöke sietve hozzátette, elutasítja a kábítószer használatot, amire sokak szerint a dal szövege utal."
www.estihirlap.hu/kultura/meg-a-vatikanban-is-megemlekeztek-lou-reedrol/73707/