Kommentszűrés
’13 sze
21
12:01

Eszképizmus a másolatok korában – a Nine Inch Nails új lemeze

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

nine_inch_nails.jpg

„I am just a copy of a copy of a copy Everything I say has come before / Assembled into something into something into something I am never certain anymore” (NIN - Copy of A)

Az indusztriál, az alternatív rock és az elektronikus zenei műfajok határvidékén alkotó Nine Inch Nails-t, pontosabban a mögötte álló Trent Reznort egyesek korszakos zseninek, mások az általa újrahasznosított underground zenei műfajok mainstream kiárusítójának tartják. Az igazság ezúttal talán nem középen, hanem inkább a pozitív megítélés tartományában áll. A NIN némi megszakítással együtt 25 éve formálja saját, jó adag dark pesszimizmusból, homályba vesző bizonytalanságból és a sötétségben pislákoló reményből összegyúrt zenei és szövegvilágát. Reznor most újra életre keltette a NIN-t egy új lemez, a Hesitation Marks erejéig.

A kisvárosi Amerika légköréből szabadulni vágyó Trent Reznor a hol meglepő, hol jól kiszámított bombasztikus zenéjével; valamint a hol nemzedéki dühöt, hol individuális szorongásokat megéneklő szövegeivel a kilencvenes évek alternatív zenei hőse lett. Sokan nem is tudják, de neki köszönhetjük a Hurt-öt is, ami ugyan a haldokló Johnny Cash előadásában lett megrendítő himnusz, de a NIN-féle eredeti változat is mélyre váj bennünk. A Nine Inch Nails mindvégig Trent Reznor egyszemélyes zenekara volt: a dalszerző-multiinstrumentalista-énekes-producer így tudta kiélni minden kreativitását és összes paráját sokfelé csapongó zenéjében.

Reznor 2009-ben felfüggesztette a NIN tevékenységét, időközben több zenei projekten dolgozott, de most újra egy kerek Nine Inch Nails lemezzel tért vissza. A Hesitation Marks nem kalandozik felfedezetlen területekre: a NIN jó két évtizedes kísérletezéseinek jól kiérlelt és lekerekített esszenciája a lemez. A most már ötvenedik évéhez közeledő Reznor higgadtabb lett közben, nincsenek őrült elszállások, nincs fékezhetetlen düh. Sokszor egynemű, egyhangú, lefojtott hangulatok uralják a Hesitation Marks-ot, a szokásosnál jóval több elektronikát és jóval kevesebb rock vagy metal hangzást adva az összképhez.

Az Eater of Dreams vészjósló intrója után a Copy of A az igazi behívó parancs Trent Reznor sajátos világába, négynegyedes, acides elektro-rock menetelés olyan magvas megállapításokkal korunkról, hogy minden csak másolat másolatának a másolata, minden csak árnyék árnyékának az árnyéka, és ez így már nem az igazi. A Came Back Hauntedban klasszikus NIN megoldással a töredezett, szétcsavart hangzás forgácsaiból bontakozik ki a fogós dallam Reznor kántálása körül. A Find My Way: minimalista, misztikus, zongorás ambient ballada, az elvesztett és újra megtalálni vágyott útról. Az All Time Low-val mintha a Red Hot Chili Peppers legelborultabb alter-funkrock időszakából származó B-oldalas számot dolgozott volna fel Reznor. Az Everything közben kilencvenes évek eleji altrock hangzás vadul bele egy kis zajba. A Various Methods of Escape instant NIN-klasszikus szirénaként karcoló gitárokkal, masszív ütemekkel és Reznor lefojtottan dühös énekével a küszködve keresett eszképizmusról.

A lemez többi felvételén itt-ott dubstepes vagy r'n'b-s ütemek kopognak, valahol egy szaxofon szólal meg, de a Hesitation Marks lassan elveszik a mértékkel adagolt zajjal fűszerezett, lassú ütemű ambient hangszőnyegekben. Reznor életjelet adott magáról, a világ pedig tovább menetel a másolatok másolatának korába – de legalább van, aki ezt észre is veszi.

Címkék: zene kultúra rock ambient metal indusztriál elektro Trent Reznor Nine Inch Nails

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr955496562

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Eszképizmus a másolatok korában – a Nine Inch Nails új lemeze 2013.09.21. 14:39:02

A NIN 25 éve formálja saját, jó adag dark pesszimizmusból, homályba vesző bizonytalanságból és a sötétségben pislákoló reményből összegyúrt zenei és szövegvilágát.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hattory Hanzo 2013.09.21. 16:05:33

American way: a krematóriumban albumokat barkácsoló drogosból egészség-mániás, Oscar-díjas filmzeneszerző lesz.

S=klogW 2013.09.21. 18:43:05

Kedves gellért!

Némi fogalomzavarban szenvedsz: e háborúk, betegség, érzéketlenség, _verseny_ (bellum ominum contra omnes et homo homini lupus) szántotta siralomvölgyben NEM A NIN képvseli az eszképizmust,

hanem a sziget és szaund és ozora és a pesti éjszaka drogos piás csőcseléke,
a műtött nők,
a deformitásig kigyúrt ffiak
stb.

az igazi eszképizmus.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.09.21. 20:16:46

@S=klogW: Honnan tudjuk, mi az eszképizmus?

Avagy:

pilátus 2013.09.21. 20:16:50
@S=klogW: Mi az igazság?

S=klogW 2013.09.21. 20:20:54

@Holger Hartland: rühellem a dekonstruktivizmust, főleg ha öncélú/megélhetési

S=klogW 2013.09.21. 20:35:54

@Holger Hartland:

"pilátus 2013.09.21. 20:16:50"

???

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.09.21. 20:48:04

@S=klogW:
1. Egyik sem.
2. Idéztem egy barátomat. :)

Bell & Sebastian 2013.09.21. 21:16:57

@S=klogW: Maga azt csak gondolja, a menekülés (az etimológiája: fogásból kibúvás) a jelenség eredője. A képzetes vagy valóságos világból, tökmindegy. Szökés, télakolás, tiplizés, csak az szalvétában jobban cseng.

S=klogW 2013.09.21. 21:33:05

@Holger Hartland: honnan? a billentyűzet bal felső sarkából. :)
és honnan idézi ezt a pilátust, aki úgy kerül ide mint a credoba?

@Bell & Sebastian: és ezzel most mit teccik akarni mondani?

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.09.22. 00:11:27

@Hattory Hanzo: "American way: a krematóriumban albumokat barkácsoló drogosból egészség-mániás, Oscar-díjas filmzeneszerző lesz."

pontosan, legalábbis a lényeget nézve.

valahol a fragile - '00 környékén Trent lejött a keménydrogokról, megtisztult. ezzel párhuzamosan a belső démonjai eltűntek; a zene is (jó indulatúan) lehiggadt, (kritikusabban) kiherélt/steril/spiritusztalan lett. persze van pár jó nóta, pl the hand that feeds, right where it belongs
offos.blog.hu/2010/05/24/right_where_it_belongs

a drogos/igazi/.. korszakát illusztrálnám egy nagy kedvencemmel, a sokak által az '90s évtized -en bloc - egyik csúcsalbumának, 1úttal az indusztriálmetál etalon (ezt sokan így látják) Downward Spiral c. albumának Further Down the Spiral c. remixalbumának egy kedves, cuki-muki, rádióbarát dalocskájával: the art of self destruction, part one - www.youtube.com/watch?v=KJWmhBrVMOw

Bell & Sebastian 2013.09.22. 02:00:06

@S=klogW: Hogy nincs igaza az eszképizmus -mint főnév- jelentéstartalmát illetően tett kétségei kifejtésében, RG feltételezetten helytelen nyelvhasználata kritizálásakor.

Egy jelképes összeg ügyvédi letétbe helyezése után elárulom, honnan tudni azt, hogy ki mire nyekergeti az istállóajtót (azaz; válaszol).

(Felettébb kényes ízlésének ez már megfelel?)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2013.09.22. 21:23:35

off

háj,
most találtam egy alkotóról egy ilyent:

dixiblogg.blogspot.hu/

engem leköt - mivel elég hosszú
hátha érdekel valakit még /nem az enyém a blog amúgy/
és netán lesz egy poszt, amiből összejön egy kulturálisan kulturált megérteni vágyása a félmúltnak egy szeletkéjéről, meg minden :)

ha spam-nek minősüle, akkor dob-játok ki, és bocse ...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.09.25. 21:41:46

dark magyarul sötét, kéretik magyar szövegbe ezt használni

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.09.25. 23:40:32

@tesz-vesz: Úgy van! Zenei nyelvújítást! Ideje volna már popzene helyett is néphangászatot írnunk és mondanunk. Ennek művelői a népcsillagok, akik ütőikkel fölkerülhetnek az ütőlajstromra. Nem összekeverendők az üthangászokkal, például az egykori Illés együttessel. Számos híve van a sziklahangászatnak is, azon belül is népszerű a nehéz fém. A delejes hangászat kedvelői pedig hallgathatnak például mestinépet. Amit meg nem tudunk lefordítani, hát az úgy járt. Sajnos ipari hangászatot és delejes testhangászatot jogszerűen csak néhány, erre szakosodott boltban, rendeléssel szerezhetünk be, illetve a tecsövön hallgathatunk.

picur3ka 2013.09.26. 00:22:39

@Bell & Sebastian:

'Hogy nincs igaza az eszképizmus -mint főnév- jelentéstartalmát illetően tett kétségei kifejtésében, RG feltételezetten helytelen nyelvhasználata kritizálásakor.'

Mit mond?

picur3ka 2013.09.26. 02:31:33

@Bell & Sebastian:

O, nem. Szerintem maga be van tepve es be kellene tiltani, mert nem tud egy ep-kezlab mondattal elojonni mar 10 orakor se.

Bell & Sebastian 2013.09.26. 09:46:05

@picur3ka: Akkor nincs mit egymás szemére hánynunk.

picur3ka 2013.09.26. 21:26:27

@Bell & Sebastian:

Csak huncutkodom. Visszabunyozni all.

Hogy van a Sebestyen becezo alakja? Ennyire nem jo a magyarom. Sebes, Sebi, Sebo, no Sebaj! A Sebastianet mar talalgatni se merem, mert meg rossz neven veszi.

Szoval, Sebaj komam, BUEK maganak is meg a kis csaladjanak is!

Az iden is ki fogom hagyni az immar tradicionalis ujevi tomegverekedest.

picur3ka 2013.09.26. 21:28:25

@Bell & Sebastian:

Csak huncutkodom. Visszabunyozni all.

Hogy van a Sebestyen becezo alakja? Ennyire nem jo a magyarom. Sebes, Sebi, Sebo, no Sebaj! A Sebastianet mar talalgatni se merem, mert meg rossz neven veszi.

Szoval, Sebaj komam, BUEK maganak is meg a kis csaladjanak is!

Az iden is ki fogom hagyni az immar tradicionalis ujevi tomegverekedest.

___________________________ (törölt) 2013.10.01. 15:12:23

@szorokin: Öregszünk, bassza meg. Húsz évvel ezelőtt vettem egy Vampire: The Masquerade szabálykönyvet, ott hallottam először erről a zenekarról, mert volt benne egy idézet: "God is dead / and no one cares / if there is a hell / I'll see you there". 15 éves anarchopunkként ez még tetszett is, úgyhogy megszereztem cédén vagy talán akkor még kazin, nem tudom már. Na, úgy már nem tetszett. Túl elektronikus volt ahhoz, hogy rendes headbangelős rock legyen, de ahhoz meg nem eléggé, hogy lehessen rá veretni, mint egy Chris Liebing-szettre a Hájperen, ami meg úgy 15 évvel ezelőtt tetszett.

Na, ez most jó primitíven hangzott. Bocs, sose sikerült zenékhez intelligens ember módjára hozzállnom. Ha intellektuális stimulációra vágyom, olvasok vagy írok. Zenéknél maradok a headbangelős vagy veretős proli szintjén. Fogalmam sincs, hogyan képesek emberek bármi mást, mint nyomtatott szót - tehát pl. hangot v. képet - intellektuálisan kezelni.

Ezt már akkor sem értettem, amikor a Kömlődi írta mindig hogy az Aphex Twin Autechre mennyire okos zene. Nekem csak annyi jött át, hogy nem bulizós. Miközben meg amikor nyomtatott szavakból álló dolgokról írt, nem hangokból állókról, mint teszem azt az extropianizmus, azt értettem.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.10.08. 12:23:13

@Holger Hartland: a dark és a love azért más kategóriájú szavak, mint a pop meg a rock meg a pendrájv, ugyanis előbbieknek van már többszáz éve magyar megfelelője.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.10.08. 17:54:11

@tesz-vesz: Igen, de úgyis csak az "ipari" miatt írtam. :) Komolyan olvastam ilyet valahol, pedig az industrial eredetileg egy record label volt. Kb. annyi értelme van ezeket lefordítani, mint a '80-as években a rádióújságban a külföldi számok címét.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.10.08. 22:10:19

@Holger Hartland: ja, tényleg van olyan zene hogy darkmetal, márha van, én még nem láttam,
az még oké, de itt dark pesszimizmus volt.
ergé amúgyis szeret angolul beszélni, magyar szövegben, pedig ez halálos vétek