Kommentszűrés
’13 júl
7
08:01

Zooropa: egy jövő, ami elkezdődött

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

zooropa.jpg

Húsz  éve jelent meg a Zooropa, a U2 egyik kevésbé ismert, de annál több rejtjelezett tartalommal töltött lemeze. Hámozzuk most le a témáról a jól ismert dublini mamutzenekar körüli szokásos vitákat és a tényt, hogy a mai U2 már nem az, ami húsz éve volt, popkulturális és egyszerű biológiai okok miatt sem. A Zooropa összetett üzenetei miatt jóval több volt egy egyszerű poplemeznél – pontosabban semmi pop nem volt benne, ezért is maradt egy időtálló zárvány, amivel érdemes ma is foglalkozni. A Zooropa mintha egy 1993 közeljövőjéből a korabeli valóságba időgéppel érkezett kordokumentum lenne, amit csak most, a közeljövőbe érkezve értünk meg igazán. Ezt próbáljuk most fejtegetni: akit ez érdekel, kattintson tovább; akit pedig nem, hallgasson jókedvű David Hasselhoffot!

1993 nyarán a U2 már harmadik éve darálta a ZooTV nevű őrületét. A rockturnét high-tech multimédiával, korai valóságshow-val, a komolyság és az (ön)irónia közötti egyensúlyozással vegyítő világ körüli cirkusz máig a poptörténet egyik leghatásosabb produkciója maradt. A '91-es, mérföldkőnek tekintett Achtung Baby lemezzel elkezdődött kreatív káosz csak fokozódott, amikor '93 elején kitalálták, hogy a turné állomásai között egy lendülettel felvesznek egy újabb lemezt is. A nagyvilág áramvonalasított, fényesre csiszolt, egyre uniformizáltabb nagyvárosai; a kommunizmus összeomlása és az Európai Unió megszületése; a globalizáció felgyorsulása és a kezdődő kommunikációs, digitális forradalom; a technológiai fejlődéssel kapcsolatos remények és félelmek egyaránt hatottak a zenekar ihletére.

A krisztusi korba ért, 15 éve pályán lévő, sokat megélt ír fickók szívták magukba a változó világ élményeit. Bono William Gibson cyberpunk regényeit és C.S. Lewis zseniális Screwtape Letters-ét olvasgatta az ezer alakban kísértő ördögről (lásd a Hold Me, Thrill Me... korabeli batmanes klipjét). The Edge begombázva járta Tokió futurisztikus Ginza negyedét. Adam Clayton épp Naomi Campbellel kavarva vette ki a részét a nemzetközi jet set hedonizmusából. Larry Mullen az akkor felkapott zenei trenddel kísérletezve hangmintákat vett saját dobritmusairól, hogy a producerekkel együtt ő is kivegye a részét a U2 hangzásának megújításából.

Ezekből az ihletekből; a végletekig eltorzított, surrogó, csilingelő furcsa gitárhangokból; a Brian Eno ihlette ambient hangszőnyegekből; az élő felvétekből és hangmintákból összerakott, zakatoló, kattogó ritmusokból született a Zooropa. A lemez az Európa nevű állatkert elképzelt – és mára részben meg is valósult – jövőjének aláfestő zenéje; borítóján az EU csillagaival, a berlini fal szomorú űrhajóst ábrázoló firkájával, Leni Riefenstahl jeleneteivel, plüssmacikkal, Leninnel, főpapokkal és összeolvadó európai lobogókkal. A Zooropa egy mára mamuttá vált zenekar legjobb korszakában született, a maga korában kevesek által értett, de azok számára máig érdekes, izgalmas art rock lemez. Nem mainstream pop, az biztos: a hűvös, távolságtartó, technicizált hangzás és az itt-ott felbukkanó ironikus humor mögött kényelmetlenül közvetlen és őszinte felvetések sorakoznak az ember egyéni sorsáról, a (férfi)lét dilemmáiról, kísértéseiről és a világ közeljövőjéről. A Zooropa utazás egy elképzelt, futurisztikus nyugat-európai nagyváros éjszakájának mélyére, amely éjszaka csak most kezdődik igazán.

A címadó Zooropa hat és fél perces hosszával tökéletes nyitány az albumon. Az eredetileg Babel névre hallgató, reklám- és rádióhangokból, zörejekből és melankolikus zongoradallamból álló intro után gitárból érkező üveghangok indítják a számot, ami kifutópályán gyorsuló repülőgépként gyorsul és emelkedik fel. „Vorsprung durch Technik”, „be all that you can be”, „be a winner”, „eat to get slimmer” – jönnek egymás után a furcsa kijelentések, amik valójában korabeli reklámszövegek. A fősorokból összeollózott, lapos életbölcsességekből összeállt, szürreális vers a mindent behálózó reklámvilágot idézi. Aztán mintha már a mai Európa és népeinek bizonytalansága kerülne elő ebben az Európai Unió születésekor alkotott dalban: „Nincs iránytűm, nincs térképem, nincs indokom, hogy visszatérjek; nincs vallásom, nem tudom, mi micsoda, és nem ismerem a határokat, önmagunk határait... Semmi egyedi helynév, semmi egyedi dal, rejtőztem, de mi elől rejtőzök most?” De „a bizonytalanság lehet útmutató fény is, és egyszer megálmodja azt a világot, amiben élni szeretne” – bízik végül a jövőben a Zooropa, hiszen mi mást lehetne tenni zavaros korokban.

Az ezt követő Babyface a leghagyományosabb felvétel a lemezen: lassan kattogó elektronikus rock; giccsmentes, játékos, voyeurködő szerelmes dal egy plakát- vagy tévészépséghez. A Numb az ikonikus klipje miatt a Zooropa legismertebb felvétele, a gitáros The Edge monoton dörmögéssel szövegel benne. „Ne mozogj, ne beszéld túl az idődet, ne gondolkodj, ne aggódj, minden rendben lesz... ne reménykedj túl sokban... ne érj el semmit... ne válaszolj, ne kérdezz, ne próbáld az értelmét keresni...” és így tovább, hosszan sorolva az ember cselekvését, mozgásterét, gondolkodását megbéklyózó tiltó parancsokat. A Numb szoft-indusztriális alapokra írt, szellemesen duplacsavaros kiállás a mindenkori gondolatrendőrség, a szellemi renyheség, a változásképtelenség ellen. Mindig igaz marad.

A Lemon ismét klipes szám, egyedi hangzású elektropoppal és szürrealista megfejtésekkel az élet, a férfilét tudatalatti motivációiról: „a férfi várost épít, bankokkal, katedrálisokkal... a férfi autót és utat épít, távozásról álmodik, ami mindig elmarad...” miközben minden törekvése mindvégig arról szól, hogy a Nőhöz eljusson. A találkozás aztán eljön a Stay (Faraway, So Close) témájában; de ez a találkozás a Berlin felett az ég  földre kívánkozó angyalának a lehetetlen szerelmét idézi, szép-szomorú balladába öntve. A klasszikus berlini filmet rendező Wim Wenders egyébként Bonóék cimborája és többszörös művész-munkatársa. A Stay klipje a mindenkori Berlin-érzés egyik legjobb képi megjelenítése.

A Zooropa második fele a Daddy's Gonna Pay For Your Crashed Car-ral indul. Szovjet induló hangjai és hiphop-hangminták mosódnak össze; Daddy, az apuka pedig a dalszöveg szerint az arc, aki mindent megold, mindent megígér és mindent megbocsát neked, és fogja a kezedet a végzetedig. De ki ez az apuka, talán a totalitárius állam, talán a jóléti társadalom, talán a drog, talán maga C.S. Lewis Kísértője – vagy mindez egyszerre? Az ezt követő Some Days Are Better Than Others szellemeskedő életbölcsességei után a The First Time minimalista, egyszerű és mély tanmeséje következik az atya-fiú-testvér viszonyról és a materális világba vezető kulcsról, amit a szeretet, a szerelem hívására eldobunk. Ezzel indult a Wenders és Bono együttműködéséből született Million Dollar Hotel című film is, benne egy lelakott Los Angeles-i hotel számkivetett, félbolond, de szeretni vágyó lakóival. A lemez vége felé a Dirty Day önmarcangoló tépelődés egy kapcsolat (talán az önmagunkkal való kapcsolat) romjain, miközben „a napok úgy vágtatnak el, mint lovak a dombok fölött”.

A Zooropát végül a The Wanderer, egy felemelő country ballada zárja Johnny Cash énekével. Az érces hangú Cash akkoriban pályafutása mélypontján volt, elfeledett, öregedő zenészként tengődött – jóval később jöttek csak az ezredforduló körüli, utolsó nagy visszatérést és sikert jelentő American-lemezek. A megtört Johnny Cash tökéletes választás volt a dalhoz. A The Wanderer filmszerű szövege egy disztópikus – de a huszadik században fájdalmasan sokszor megvalósult – világot idéz fel. A főszereplő Bibiliájával és fegyverével felszerelkezve indul útnak az arannyal kikövezett utcákon, ahol a felszín alatt egy lélektelen város csontváza látszik; ahol felperzselődött a föld az atom-égbolt alatt; ahol a bádogvárosok lakói nem mernek járni és szabadon beszélni; ahol a fiúk feljelentik apáikat; ahol a polgárok a királyságot akarják, de Isten nélkül csak.

The Wanderer

I went out walking
Through streets paved with gold
Lifted some stones
Saw the skin and bones
Of a city without a soul
I went out walking
Under an atomic sky
Where the ground won't turn
And the rain it burns
Like the tears when I said goodbye

Yeah I went with nothing
Nothing but the thought of you
I went wandering

I went drifting
Through the capitals of tin
Where men can't walk
Or freely talk
And sons turn their fathers in
I stopped outside a church house
Where the citizens like to sit
They say they want the kingdom
But they don't want God in it

I went out riding
Down that old eight lane
I passed by a thousand signs
Looking for my own name
I went with nothing
But the thought you'd be there too
Looking for you

I went out there
In search of experience
To taste and to touch
And to feel as much
As a man can
Before he repents

I went out searching
Looking for one good man
A spirit who would not bend or break
Who would sit at his father's right hand
I went out walking
With a bible and a gun
The word of God lay heavy on my heart
I was sure I was the one
Now Jesus, don't you wait up
Jesus, I'll be home soon
Yeah I went out for the papers
Told her I'd be back by noon

Yeah I left with nothing
But the thought you'd be there too
Looking for you
Yeah I left with nothing
Nothing but the thought of you
I went wandering”

A U2 és Cash vándora csak egyetlen jó embert keres, miközben saját nevét, hitét, a teljes élet megtapasztalását kutatja a felfordult világban, mielőtt megbánja bűneit és hazatér az egyetlen gondolathoz, amelyért elindulni érdemes. Így zárul biblikus utalásokkal ez a különös ihletettségű, időtálló és legjobb pillanataiban időn túli lemez. A vándor talán még most is úton van. A közelmúlt közeljövőjét megálmodó Zooropa ma aktuálisabb, mint valaha. Üdvözlet a félmúltnak az egyformaság korából.

Címkék: jövő zene élet kultúra társadalom technológia utópia disztópia EU Európa U2 Johnny Cash Zooropa

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr615392329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

postabelyeg 2013.07.07. 08:57:29

"egyik kevésbé ismert, de annál több rejtjelezett tartalommal töltött lemeze."

Titkos üzenetek, amiket most elmagyaráz egy szakértő.
Muhaha!

Arbeitslosigkeit (törölt) 2013.07.07. 11:10:16

A cikket még nem olvastam, de elég egy főcím, hogy újságot vegyenek. És rögtön jöttek is a gondolatok.

Régen szerettem ezt az ír zenekart. Most az jut eszembe, hogy ez az a zenekar, amitől harag nélkül váltam el, miután a zene igen kamikaze módon kezdett el hatni rám. Ez volt az a zene, ami két irányból egyensúlyozott, és így maradt meg emléknek is. A magyar punk meg az Ossian nem egyensúlyozott két irányból. Szakítottam is ezekkel.

Abban az időben, amikor a U2 hatott rám (ma is hat, csak fáj), a Junkies magyar zenekar volt a radikálisabb. Közel van a kettő, amikor valami ismeretlen szabadságfogalomról tárgyalok.

2005 körül volt, amikor a saját szabadságfogalmaim is szétrohadtak.

A másik amit tipikusan imádtam, amikor a U2 dobos puskaropogást imitál a dobbal. Ez a szám, az Észak-Írország témában íródott, de engem sosem érdekelt a szöveg. A U2 tipikusan a zenehangokkal viszi át az üzenetet, és nem a szöveggel.

"Sunday, Bloody, Sunday"

Ez egy zeneszám, nincs szükség kimoderálni!

Arbeitslosigkeit (törölt) 2013.07.07. 11:16:14

@Arbeitslosigkeit:

"A U2 tipikusan a zenehangokkal viszi át az üzenetet, és nem a szöveggel".

Ez könnyen lehet, hogy csak rám igaz. Nekem viszont visszajönnek a hangok bő 10 év után, míg a szöveg az egész más világ...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.07. 11:39:52

@rajcsányi.gellért (ergé):

Öregszel, @rajcsányi.gellért (ergé):, ennyi az egész:-)

Egyébként pedig, hallgasd meg David Bowietól a Scary Monsters... albumot 1980-ból és elfelejted a Zooropát:-)

www.youtube.com/watch?v=tdKwv116BCw

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.07. 11:43:47

@bbjnick: Inkább az a baj, hogy nem öregszik. Ergének közismerten szar a zenei ízlése.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.07.07. 11:53:58

@bbjnick: jaja, van kapcsolat a kettő között, bowie-s, artrockos, konceptlemezes volt a Zooropa-éra is; csak hát Bowie 44 éve folyamatosan megújul és érdekes marad, a jutu meg már nem az.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.07. 12:11:42

@ALFI: @rajcsányi.gellért (ergé):

A popzenéről jut eszembe:

Nemrég hallottam néhány Adrian Belew szólólemezt, olyanokat is, amiket már ismertem és olyanokat is, amiket még nem. És újra meglepődtem (mint már annyiszor régebben is), hogy mennyire eleven, izgalmas, inventív dolgokat csinál. Érdekes, hogy ennek ellenére a kutya sem ugatja meg, nem népszerű, ismert zenész!

Igaz, hogy a szakma nagyon nagyra tartja, Bowie, Zappa, a Talking Heads, a King Crimson stb. csinált vele közösen lemezeket, de a közönség valahogy nem veszi le, hogy mit tud az a fazon.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 16:10:00

@bbjnick: Nem hagy nyugodni a megmondása, hogy a Crimson pop. Csak azért nem kötök bele, hogy meg ne karcoljam a büszkeségét. :)

Ez a Zooropa még kazettán van meg, nem hallgattam agyon, ez tény. Mindig is volt egy olyan mellékíze a U2 -nak, hogy politikai küldetést teljesít.
Amikor felkapta a közismerten hibátlan ízlésű Boros-Bocskor, akkor untam rájuk, de végleg. Azóta se.

A csótány is ember 2013.07.07. 16:34:09

Ilyen új lenne? Olyan 80-as évek hangzása van... fujj.

Elijah_Baley 2013.07.07. 16:42:36

lehet, akartak valamikor mondani, de hogy a one számukkal biztosítottak mindenkit arról, h ők a cukrozott takony zenekara, az is ziher.
dolores o riordan többet mondott, pedig ő popos, erősen.

bioLarzen 2013.07.07. 16:43:45

"Húsz éve jelent meg a Zooropa, a U2 egyik kevésbé ismert, de annál több rejtjelezett tartalommal töltött lemeze."

Haha, a Zooropa az egyetlen lemezcím, amit fejből tudok mondani a U2-tól :D

Nem vagyok fan, ezért nem ismerem fejből a többi albumcímet, ez valahogy a fejembe ivódott anno, nem tudom, miért.

bio

Elijah_Baley 2013.07.07. 16:59:31

@bioLarzen: azér, mert a legsikeresebb áhtung bébi albumuk után gyütt ki, amin a van lóv szám volt, nagy hájp volt körülötte, mindeni várta, nyomjanak valami még jobbat...
nem jött össze.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.07. 17:07:27

93 ban volt.szerencsém itthon látni ,Ákossal az előzenekarként.
Abszolút nem volt.rossz lemez nálunk már játszottak róla számokat.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 17:09:19

Megjelent az Amon Amarth 11. és 12. stúdióalbuma, én mondom, jó.
www.youtube.com/watch?v=3_ZksFm-F0M

Itt egy jó kis Kárpátia -klip, hogy tudjanak utálkozni a kifinomultabb ízlésűek is. Errefelé úgysem linkelik.
www.youtube.com/watch?v=Rds-1xRsD8A

Vadiúj COB!
www.youtube.com/watch?v=Z-CWWHxx88M

Végül az orosz DDT, amolyan Viszockij/Cseh turmix, profi hangszereléssel.
www.youtube.com/watch?v=X1CsTC7ncuQ

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.07. 17:11:35

annak is most lesz a 20.évfordulója:-)
amúgy nem volt telt ház,Ákost szépen kifütyülték.
azóta sem jöttek:-)
ok akkor még.70 ezer volt a teltház a Népstadionban.
Talán a Queen tudta megtölteni teljesen.

bioLarzen 2013.07.07. 17:12:20

@közmunkás bérkommentelő: Tényleg, így hogy mondod, az Achtung Baby is ismerős...

bio

S=klogW 2013.07.07. 17:19:37

@rajcsányi.gellért (ergé): megújul? OSTOBASÁG! ez a megújulósdi pont olyan elvarászoló szó mint az önmegvalósítás.

aki igazán jó annak nem kell megújulni: a "jó" meg az "érdekes" az két külön dolog

Bach
www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=tJSAVQ8mOuk&NR=1
Schubert
www.youtube.com/watch?v=e52IMaE-3As
Paganini
www.youtube.com/watch?v=PZ307sM0t-0

mikor tudott megújulni az elmúlt 200-300 évben?

a Paganini-darabot különösen ajánlom a fentiek közül

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2013.07.07. 17:22:46

ha nem volt sikeres, népszerű az album akkor miért foglalkozzunk vele? csak azzal kell foglalkozni, ami sikeres, népszerű!

Elijah_Baley 2013.07.07. 17:44:09

@Bell & Sebastian: nyikita zajcev nélkül csak vegetálnak...

Bell & Sebastian 2013.07.07. 17:52:13

@S=klogW: Népzene, komolyzene (leánykori neve beat), rock és jazz.

Bachböbőt kiváltja egy szekvencia -generátor, Subi kissé avas, Nini meg bravúrdarab. Vagy azt gondolja, ha áthangszerelnék szimpatikusokra mondjuk a Deep Purple örökzöldségeit, az nem szólna jól?

Az a helyzet, hogy a macskazene kutyának való, kétszáz éve sem tolongott a demokratikus másság mondjuk kiscelli operakoncerten.

Ha újra tolonganának itt a nagy jólétben a hercegek, grófok és burzsoák, bizonyára a magas művészetnek is lenne közönsége. Nem műértésből, hanem proccból.

Plebejus kormánynak Mágazoli dukál, ez a legtöbb, mi elvárható. Kultúrterror van, szopja meg!

Elijah_Baley 2013.07.07. 17:55:25

@S=klogW: wagner-
hamár procc zene.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 17:57:22

@közmunkás bérkommentelő: De a kopirnyó csajjal elhúztak másfelé a népi vonaltól. Mintha már magukat is unnák, kifulladt az elnyomott klezmatics-indulózás, ami jó volt benne. Ha nem dörög a Putyin, hallgat a múzsa.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.07.07. 18:12:12

@Bell & Sebastian:

"Bachböbőt kiváltja egy szekvencia -generátor, Subi kissé avas, Nini meg bravúrdarab."

Írja ezt az az ember, aki egyébként Kárpátiát linkel. Hát ekkorát már rég röhögtem.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 18:20:24

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Sebaj egér, váljék egészségedre!

Elijah_Baley 2013.07.07. 18:24:18

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: mér, egész pofás a link, legalább szélesedik a kiskopaszok zenei spektruma, nem lehet állandóan csak szkát hallgatni :)

Elijah_Baley 2013.07.07. 18:28:07

gravelandet maguktól úccse hallgatnak sűrün

S=klogW 2013.07.07. 18:34:52

@Bell & Sebastian: jazzszámok olyan értelemben nem maradandóak, hogy az improvizáció miatt kicsit mindig más
persze a jazz örökzöldek nem hiába kapták ezt e nevet pl. a take the A train mindig robogni fog, amíg lesznek művelt fülű, zenét tanult emberek

tudja mi a mai népzene? vegyen egy kadlott karcsi kazettát. amire maga népzene alatt gondol, az inkább csak tárolóban tűre tűzött lepke ma már. persze maradandóságát eképp nem vitatom, csak épp mint élő, folytonosan megszülető zenei entitás nem létezik: nem népzene hanem népzeneemlék van. néhány előadó, mint a ghymes, kerekes band, muzsikok és márta tapossa a lélegeztetőgépet:
www.youtube.com/watch?v=UqiHBjYglAA

a saját virággyerekes fláörpáör borotválatlan fiatalsága, kóla-kúrás-kankó iránti nosztalgiáját ne keverje össze az örökkévalóság malasztjával
búcsúzni csak nagyon szépen szabad:
www.youtube.com/watch?v=N593etBbarA

meg látom a sör+vbk+bagó kombó iránt is nosztalgiája van: a rock pont annyira örök, mint az emberi igénytelenség - talán akad néhány műfaji mutációja (egy-egy szám erejéig) mely érdemel egy perc néma felállást (szigorúan nosztalgia alapon):
www.youtube.com/watch?v=ClxXDfvtoj0

Az állomány jelenleg a vacsorát hajtja végre 2013.07.07. 18:55:48

@Gyurma73: Biz' én is ott voltam, és tisztán emlékszem, ahogy mindenki a U2 jegyét magasba tartva fütyülte ki Ákost. :)

Szegényke. De hát ami szar, az szar, ez van sajnos.

Arra is emlékszem, hogy Bono ott, a koncertről, kihangosítva felhívott telefonon valami MSZMP-s elvtársat.

(Szűrös Mátyást talán? Vagy nem őt? Azóta már ő is "jobboldali", mint a többi MSZMP-s? Vagy MÉG nem? Nem néztem utána. Csaj nehogy megsértsek itt egy minisztériumi alkalmazottat!)

A zenéjüket meguntam, de meghatározó koncertélmény-emlék maradt ez nekem.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 19:09:07

@S=klogW: Nagyon más a zenéről vallott fogalmunk. Nem igazán izgat, hogy mások mit szavaznak be a Örökéletbe. Vagy negyedszerre mondom, hogy az Egységnek csak harmadnyi része zene, a másik kettő a rítus és dallamos beszéd.

A jazz élőben az igazi, evidencia. Mert az intuíciókat az impro -kiszólásokat hozzá a környezet generálja.

A városi környezetben újjászülető (rembetiko) népzenéről már pofáztam pont eleget, ha figyelt.

Sosem voltam virággyerek, ám anyanyelvi szinten vágom a saját, népi kultúrámat. Ám ez mankó (a verekedéshez), amit kankónak tetszett írni.

A rockról alkotott tévképzeteiről meg annyit, hogy nem pofázni róla, hanem megélni szoktuk általában, lemezt csak azért veszünk, mert mindenhová lehetetlen eljutni.

(most lássuk a linkjeit)

Bell & Sebastian 2013.07.07. 19:16:58

@S=klogW:

Biliájdol és rokk (?), Zorován és a haverek, Muzsikás és Sebestyén.

Asszem maga hülyének néz, ami nem baj, csak akkor ne beszéljen ennyit a lovakról, menjen inkább.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 19:26:10

@közmunkás bérkommentelő: Ez is kurvavicces, találtak egy szintit a szeméttelepen, gubernyákolás közben?

Elijah_Baley 2013.07.07. 19:29:48

@Bell & Sebastian: igen, de csak egy billentyű működik rajta...
zoránra nehéz lapot húzni, ezért a rendes együtteseket kihagytam :)

S=klogW 2013.07.07. 19:44:18

@Bell & Sebastian: direkt kortársakat próbáltam előkeresni, ha már ezek örökkévalóságát bizonygatta: látja maga magát cáfolja meg. :)

no de was van? mégse örök a rokk? biliájdol már nem fér bele? zorán meg a beatbe? meséljen, hol van a vége?

annyira sose érdekelt a dolog, hogy ledzeppelint, doorst (a break on throughn kívül), eagles (a hotel californián kívül) vagy rolling stonest (a paint it blacken kívül) hallgassak, legfelljebb laza rokkercsajok kedvéért :)

S=klogW 2013.07.07. 20:12:02

@Bell & Sebastian: a "dallamos beszédet" (dalszöveget mely követi a melódiát) én nem tartom 3adrészt fontosnak a zenében - az visznt teljesen más ha egy jazzszámban van scatének, ill. ha az ének dominálja/szolgáltatja a dallamot pl.: www.youtube.com/watch?v=odYf2rHoJsQ

egyébként a klasszikus zenén túl a jazz jön még be (azt még tanultam is egy kicsit)
www.youtube.com/watch?v=_bBo1sJuGIQ
www.youtube.com/watch?v=u2bigf337aU
www.youtube.com/watch?v=UOEIQKczRPY
erre meg húzza fel a szemöldökét ha akarja, de belebújt a fülembe :)
www.youtube.com/watch?v=Xe2UXccid40

S=klogW 2013.07.07. 20:14:20

@Bell & Sebastian: a "dallamos beszédet" (dalszöveget mely követi a melódiát) én nem tartom 3adrészt fontosnak a zenében - az visznt teljesen más ha egy jazzszámban van scatének, ill. ha az ének dominálja/szolgáltatja a dallamot pl.: www.youtube.com/watch?v=odYf2rHoJsQ

egyébként a klasszikus zenén túl a jazz jön még be (azt még tanultam is egy kicsit)
www.youtube.com/watch?v=_bBo1sJuGIQ
www.youtube.com/watch?v=u2bigf337aU
www.youtube.com/watch?v=UOEIQKczRPY
erre meg húzza fel a szemöldökét ha akarja, de belebújt a fülembe :)
www.youtube.com/watch?v=Xe2UXccid40

S=klogW 2013.07.07. 20:20:57

@Bell & Sebastian: a "dallamos beszédet" (dalszöveget mely követi a melódiát) én nem tartom 3adrészt fontosnak a zenében - az visznt teljesen más ha egy jazzszámban van scatének, ill. ha az ének dominálja/szolgáltatja a dallamot pl.: www.youtube.com/watch?v=odYf2rHoJsQ

egyébként a klasszikus zenén túl a jazz jön még be (azt még tanultam is egy kicsit)
www.youtube.com/watch?v=_bBo1sJuGIQ
www.youtube.com/watch?v=u2bigf337aU
www.youtube.com/watch?v=UOEIQKczRPY
erre meg húzza fel a szemöldökét ha akarja, de belebújt a fülembe :)
www.youtube.com/watch?v=Xe2UXccid40

Elijah_Baley 2013.07.07. 20:43:09

ritkán látni ilyen könnyed- zenei témára elkövetett- szellemi maszturbációt.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 22:35:15

@S=klogW: Yiddish klezmer. Csak Padillának lesz igaza, az elmeállapotát illetően. Rhoda Scottot kihagyta, a Nagy Kommer Kedvencet, ha már a hatvanas években cucializálódott.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 22:39:52

@közmunkás bérkommentelő: A bohóc és a műlovarnő -című viccet idéztem a kakidokinak, látom, levette.

S=klogW 2013.07.07. 22:45:08

@Bell & Sebastian: nem kellett csalódnom :), bár kár volt beletennem, mert igy csak a háztetőn hegedülőket hallja meg.
elő lehet ezt adni klezmeresen is meg swingesen is.
nem tudom ki az a rhoda scott, nem a 60as években szocializálódtam. egyébként alapvetően nem az énekelt számokat szeretem, a maga kedvéért kerestem elő azt a párat ami nekem is tetszik

S=klogW 2013.07.07. 22:49:03

@Bell & Sebastian: nocsak, már a summertime is jiddis?
en.wikipedia.org/wiki/Summertime_%28song%29

Bell & Sebastian 2013.07.07. 23:07:23

@S=klogW: Az hát, mind az összes, amcsi mijuzikel -szar. Itt a jól bevált csengőhangom, ami eredetileg egy kozák Rázin atamán álma / vecsernyés éneke, így feltételezhetően se nem kommancs, se nem yiddish, ezért is nem kerülget a frász, ha éjjel hívnak, hogy sürgősen meg kell mentenem a világot.

www.youtube.com/watch?v=cGOnoPIrK3M

S=klogW 2013.07.07. 23:18:04

@Bell & Sebastian: vallja be, hogy maga egy volga menti német :)

Elijah_Baley 2013.07.07. 23:21:43

monnyuk pelagejuskát belinkelni ölég méjnsztrím dolog

Bell & Sebastian 2013.07.07. 23:26:03

@S=klogW: Felvolksnazizott, de legalább ügyesen csinálta.

Bell & Sebastian 2013.07.07. 23:30:05

@közmunkás bérkommentelő: Van még ennél jobb is, de azt kizárólag műértő családomnak tartogatom, mozgó kocsiból nem mernek kiugrálni..