Kommentszűrés
’13 már
11
08:01

Állami hirdetések a Mandineren, 2012

Írta: Redakció

majd_a_posta_kifizeti_allami_hirdetesek.png

A különféle, politikával foglalkozó sajtóorgánumok állami bevételei újra és újra előkerülnek, de jellemzően csak egy-egy kampányra, vagy egy-egy közpénzből működő szereplő hirdetési politikájára koncentrálva. Az érdeklődésben egy erős ciklikus jelleg is megfigyelhető: akit nagyon foglalkoztatnak a baloldali kormányok médiaköltései, azokat sokszor a jobboldaliaké már egyáltalán nem hozzák lázba – és fordítva. 

Ahhoz, hogy összemérhető legyen az egyes médiumok ilyen forrásból származó bevételei, illetve azok időbeli változása, jó lenne azt ismerni médiumonkénti bontásban. Mivel a hirdetők megkérdezésével a teljes kép nem, vagy csak nagyon nehezen rakható össze, ezért úgy gondoltuk, hogy a legegyszerűbb lenne, ha az átláthatóság érdekében az egyes médiumok maguk közölnék, mennyi ilyen bevételhez jutnak. Ezért tavaly ősszel a Mandiner nyilvánosságra hozta, hogy az azt megelőző 5 évben, 2007 és 2011 között mennyi hirdetési és szponzorációs bevétele származott állami és önkormányzati intézményektől, cégektől. 

Cikkünk publikálását követően az Átlátszó megkérdezett számos nap- és hetilapot, rádiót, televíziót és internetes híroldalt, hogy mennyi állami hirdetési pénz folyt be hozzájuk az ötéves időszakban. A többször is megkeresett sajtótermékek nem nagyon törték magukat a válasszal, mindössze az ÉS és a Népszava közölt adatokat az Átlátszó kérdésére, így e két médiumra, valamint a Mandinerre vonatkozóan így néznek ki a 2007-2011-es időszak számai:

Év (kiadvány) Mandiner (UFi, Reakció) Népszava ÉS
2007 0 Ft 301.595.966 Ft 2.400.000 Ft
2008 0 Ft 291.303.882 Ft 3.800.950 Ft
2009 0 Ft 292.571.000 Ft 4.000.000 Ft
2010 0 Ft 86.180.000 Ft 2.385.075 Ft
2011 1.529.545 Ft 2.000.000 Ft 429.000 Ft


Az egyszeri adatközlésnek önmagában nem sok értelme lenne, ezért, ahogy azt ígértük is, a jövőben évente publikálni fogjuk az előző évre vonatkozó adatainkat. Tavaly többen hiányolták a felsorolásból az olyan cégeket, amik nem állami tulajdonúak ugyan, de számottevő mértékű a köztulajdonhányaduk, ezért mostantól az ezektől a vállalkozásoktól érkező bevételeket is beleszámítjuk az összesítésünkbe, az állami tulajdonhányaduknak megfelelő súlyozással (például ha egy vállalat 50%-ban állami tulajdonú, akkor 0,5-es súllyal számoljuk a költését). Számításaink szerint 1.833.064 Ft-ot költöttek a következő kategóriákba tartozó intézmények és cégek 2012 folyamán a Mandineren. 

Emlékeztetőül, a következő szervezetektől érkező bevételeket tekintjük államinak:
– minisztériumok, kormány,
– települési önkormányzatok,
– állami intézmények (pl. KSH, Magyar Államkincstár, MNB, NAV, NFÜ, múzeumok, állami egyetemek, főiskolák)
– önkormányzati intézmények (pl. múzeumok, színházak, művelődési intézmények)
– állami tulajdonú cégek (pl. Diákhitel Központ Zrt., Magyar Posta Zrt., MÁV Zrt., MFB Zrt., MTVA Zrt., MVM Zrt., NIF Zrt., Szerencsejáték Zrt.),
– cégek, melyekben az állam is tulajdonos is (pl. ELMŰ Nyrt., MOL Nyrt., Rába Nyrt.),
– önkormányzati többségi tulajdonú cégek (pl. BKV Zrt., Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., Debreceni Vagyonkezelő Zrt., Főtáv Zrt.),
– állami hátterű közalapítványok (pl. Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány),
– EU-s intézmények (Európai Parlament, Európai Bizottság).

A bevételeink idősora pedig így néz ki:

Év (kiadvány) Állami médiaköltés
2007 (UFi; Reakció) 0 Ft
2008 (Reakció) 0 Ft
2009 (Reakció; Mandiner) 0 Ft
2010 (Mandiner) 0 Ft
2011 (Mandiner) 1.529.545 Ft
2012 (Mandiner) 1.833.064 Ft


A táblázatban szereplő számok a hirdetők kiadásait tartalmazzák, de ez nem mind a Mandiner Kft. tiszta bevétele, mivel egy része az értékesítésben résztvevő ügynökségek, illetve a kereskedelmi felületeinket értékesítő kereskedőház, az Infinety Online Kft. jutaléka. Aki arra is kíváncsi, hogy mindez mekkora része a Mandiner Kft. éves bevételének, az innen letölthető éves beszámolóink alapján ezt is kiszámolhatja (a 2012-es mérlegünk még nem készült el, így nem szerepel a letölthető dokumentumok között, de addig is annyit tudunk mondani, hogy a 2012-es árbevételünk meghaladta a 35 millió forintot).

Címkék: hirdetés médiapiac Népszava Mandiner ÉS állami hirdetések

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr275099865

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Állami hirdetések a Mandineren, 2014 2015.01.20. 10:37:42

2012 óta évről évre nyilvánosságra hozzuk, hogy a Mandineren milyen értékben hirdettek állami intézmények, illetve állami (rész)tulajdonú cégek. Először a 2007 és 2011 közötti időszak hirdetési és szponzorációs bevételeit publikáltuk, amit aztán tava...

Trackback: Állami hirdetések a Mandineren, 2013 2014.06.18. 15:51:24

Először 2012 őszén hoztuk nyilvánosságra, hogy a Mandineren milyen értékben hirdettek állami intézmények, illetve állami tulajdonú cégek. Akkor az azt megelőző 5 év, a 2007 és 2011 közötti időszak hirdetési és szponzorációs bevételeit publikáltuk, am...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virág et. 2013.03.11. 08:26:15

Azért beszédes, hogy csak a baloldali nyomtatott sajtóból érkezett válasz. Pedig a táblázatotoknak mindjárt lenne értelme, ha szerepelne rajta egy MN vagy MH legalább. Bár az is igaz, hogy lehet úgy is támogatni egy sajtó terméket, hogy a közpénz egy látszólag civil szervezeten keresztül áramlik be. Pl. egy közbeszerzéseken sikeres nagyvállalat hirdetései meg sem jelennének egy ilyen rendszerben ...

Steve the Great 2013.03.11. 08:54:53

Alighanem a Népszava is azért volt ilyen lelkes, mert ezt a szép nagy csökkenést el lehet adni a kormány baloldali sajtó ellenes magatartásának.

Szindbad 2013.03.11. 09:03:38

Mi az istenre kapott a Népszava 2007-ben 300 milliót???

Urfang 2013.03.11. 09:10:10

@Szindbad: Gondolom ugyanarra, mint amire a Magyar Hírlap 2012-ben. Csókoskák feltőkésítése közpénzből, a szokásos biznic.

Szindbad 2013.03.11. 09:15:29

@Urfang: A büdös kurva anyjukat.

Szindbad 2013.03.11. 09:23:08

Hát Magyarországon sem a sajtó, sem a rádió nem bír pártpénzek nélkül fennmaradni? Ki a faszom tehet erről? Miért nem tesz ez ellen semmit Orbán Viktor?

Virág et. 2013.03.11. 09:28:27

Az élvonalbeli újságok (NOL, MN) nyilván ennél a 300 milliónál is nagyobb pénzeket kapnak. Nyilván ezért nem siettek adatot szolgáltatni.

vantaan 2013.03.11. 09:47:41

Ezek a számok semmit nem jelentenek!

Vegyük pl Giro-Szász cégét. Kap évente 3000 millió Ft-ot a semmiért! ..... ebből mennyit juttathat a Mandínernek pl.? ....vagy pl. a Rogán Tóni polgármesteri irodájába bejelentett "civil" szervezetek 100 milláiból mennyi juthat Fideszt támogató médiának?

Akkor még a "forradalmi" adókról szó sincs amit 1-1 állami megrendelés esetén kell adni a Fidesz közeli médiának megrendelés formájában.

Max. a csatorna hossza más. A pénz oda jut az azért látszik!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2013.03.11. 10:08:25

@Szindbad: "A Népszava - 140 éves történelme során - mindvégig konzekvensen képviselte a szociáldemokrata értékeket, melyek jegyében megfogant. Hű maradt ezekhez jó és rossz időkben, a vérzivataros években is, függetlenül a politikai széljárástól."

:)
Jó lehet a Népszavának, hogy a politikai széljárástól való függetlenségük és 300milkát hozott! Gondolj bele mi lett volna, ha esetleg kinyalták volt a kormányon lévő baloldal seggét? ^^

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2013.03.11. 11:11:16

Évi egy-két milla nem tűnik soknak. Akkor már többet érne, ha tökösek lennétek. Ennél biztosan több esne le máshonnan és az arcotokat is megtarthatnátok.

Persze így is az egyik legkorrektebb jobbos médium, de ez inkább a többiek szégyene.

sronti 2013.03.11. 11:12:03

Egy Közgép-Strabag-Hídépítő hármas még beleférne a felsorolásba, mivel azok még olyanok, akiknél az ilyen típusú reklámok nyilván semmilyen kereskedelmi hasznot nem hajtanak, ellenben erős a gyanú, hogy megrendelésért cserébe visszacsorgatnak a különböző médiumoknak pártkérésre.

Kandeláber 2013.03.11. 11:13:08

Meg ugyi a Népszavát/Népszabóságot nyolc évig minden állami és hasonló szervezet cég megrendelte, na nem azért mert kötelezték rá, csak azért, mert így baráti segítséget nyújtott a negyedik vagy hanyadik köztársaságot építő haladó orgánumoknak.
Még a MALÉV gépeken is ott volt ez a két remek újság, a mindig konzekvensen szociáldemokrata értékeket képviselő Népszava és az egykoron Szabad Népre hallgató Népszabadság.

Bloodscalp 2013.03.11. 12:14:12

@Kandeláber: most Hírlap van, oszt mégis megy a csodálkozás hogy nem veszik...én se értem.

Kandeláber 2013.03.11. 12:39:44

@Bloodscalp: Hát az MH tényleg harmatgyenge. Még a papírt sem igen éri meg, amire nyomják. Ebben hasonlít az AljaNépszavára.

vizipipa 2013.03.11. 14:53:07

Úgy gondolom értékelni kell a Mandi kezdeményezését. Korlátaival, kudarcával (egyelőre?) együtt.

Turul és rg nyilván olvassák a kommenteket és a következő verzióba beszámítják a közgép-strabag-stb. forrásokat is. Ahol a mindenkori közbeszerzési lista nyerteseinek mondjuk az első 30 tagját számítják be, bár az áttételeken át érkező pénzek beszámítása mindig vita tárgya lesz.

Azért örülnék, ha már most ezen vitáznánk.

index.hu/gazdasag/2013/03/01/uj_kormany_uj_nyertesek/

Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.03.11. 22:13:20

Véletlenül sem szeretném kisarkítani a Népszava esetét, de röviden, ha jól értem, a bolsi kormány minden évben megpakolt 20 nokiás dobozt, és odaadta a népszavás elvtársaknak, már csak a függetlenségük biztosítása végett is.

Az Origo van olyan korrekt, hogy minden T-akármiről szóló cikkben jól láthatóan feltünteti, hogy a saját tulajdonosuk másik termékéről van szó.

A "Világ proletárjai, egyesüljetek!" felirat helyett korrektebb lenne, ha azt írná ki a Népszava, hogy ezt meg azt a(z orbánozós, nácizós) cikket még a Gyurcsányi rendelte meg az adófizetők pénzéből.

pocaklakó minimanó 2013.03.13. 21:46:29

Nem az volt hír nem is olyan régen, hogy valamelyik balli... független fórum sírt, hogy nem kap állami zsetont az új rezsimtől?

pocaklakó minimanó 2013.03.13. 21:53:01

Ach! Megvan!

Ákos sóhajtozik... :)

"A kiteljesedés pedig ámulatba ejtő. Az imént már említett szakmai hírportálon azt is olvasom, hogy a 2010-es kormányváltás után úgy változott a helyzet (mondhatnánk: „fokozódott”), hogy 2011 végéig a 168 Órába 18,9 millió forintnyi hirdetés került az állami szektorból, a Heti Válaszba viszont hússzorosa (ismétlem: hússzorosa!), 380 millió. 2011-ben a Heti Válaszé volt az állami hirdetések 24 százaléka, a 168 Órának 0,73 százalék jutott." (m.168ora.hu)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.03.15. 15:56:51

@pocaklakó minimanó: Most akkor állami hirdetésekben kifejezve a HV az új Népszava?

Pfhüj.

pocaklakó minimanó 2013.03.17. 21:47:27

@Counter:

Majd ha látom, hogy köpsz az állami zsetonokat felnyalt/felnyaló összes sajtóorgánumra - nevesítve -, akkor pár dolgot majd elhiszek neked. Addig? Felejtős. :)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.03.23. 09:32:35

@pocaklakó minimanó: Túlértékeled saját magad fontosságát.

Nem vergődök azon, hogy meggyőzlek-e; nekem elég tudnom és kifejeznem, hogy megvetem az állami pénzből kistafírozott "független" sajtót, s ezt a gyakorlatot magát.

Csuklógyakorlatokat nem végzek szívesen, ismeretlen senkik felszólítására pedig soha.