A jövő nem kezdődött el – Románia választ
2012. december 08. írta: tempetőfi

A jövő nem kezdődött el – Románia választ

mandiner_valasztasok.jpg

December 9-én parlamenti választások lesznek Romániában. A 2008-as faramuci választási törvény alapján két fontos eredménye lehet a vasárnapi voksolásnak: jóval nagyobb létszámú honatya és -anya kerül be a román törvényhozásba, illetve előfordulhat, hogy két magyar párt is képviseli Bukarestben az erdélyi magyarokat, az RMDSZ mellett az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) is bejelentkezett a választási küzdelembe.

A romániai választási törvény egészének elmagyarázására még csak kísérletet sem teszünk, mert nincs az az olvasó, aki végigböngészné, aki kíváncsi rá, annak ajánljuk a Transindex választási kisokosát

Magyar szempontból fontosabb az ún. „alternatív küszöb” kérdése, mert emiatt áll a bál Erdélyben. 2008-ban a választási törvény összekutyulásakor találták ki ezt a kiskaput, melynek értelmében: amennyiben egy párt vagy nemzeti kisebbség képviselete hat egyéni képviselői és három szenátori választói körzetben egyszerű többséggel első helyen végez, akkor az országosan szerzett szavazatarányának függvényében ugyanúgy részesül a parlamenti mandátumokból, mint a kötelező öt százalékot megugrott formációk (vagyis nem jelent automatikusan 6+3 helyet, de erről bővebben lásd a Mensura Transylvanica elemzőcsoport összegzését). Tizennégy képviselői és hét szenátori választókörzetben élnek többségben a magyarok, vagyis ezekben biztosan magyar jelölt nyeri a versenyt. Ennek köszönhetően az erdélyi magyarság parlamenti képviselete biztosítva van, az RMDSZ tutibiztos befutóként már a kormányzásról üzenget a valószínűsíthető nyertesnek. És eséllyel. Ugyanis Romániában a jövő évben alkotmánymódosítást terveznek, és a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint egyetlen pártnak vagy pártszövetségnek sem lesz meg az ehhez szükséges kétharmados többsége, tehát a tulipánosok ismét betölthetik a mérleg nyelve szerepét.

Neccesebb az EMNP befutása, hiszen az önkormányzati választásokon a vártnál kisebb választói bázist tudott kialakítani az alig egyéves párt. A fentebb említett közvélemény-kutatások mindenesetre azt mutatják, hogy nyártól sikeresen növelte a támogatói számát a Tőkés László védnöksége alatt létrejött alakulat, immár országosan is „láthatóvá” vált, az RMDSZ 5-6 százaléka mellett a néppártosok országosan 1-2 százalékos támogatottsággal bírnak (más kérdés, hogy a román közvélemény-kutatások a magyar közösség esetében torzítanak, illetve a Néppárt eredménye a hibahatáron belül mozog).

A „magyar-magyar versenyt” tehát előre lefutott meccsként az RMDSZ nyeri, maga lesz a csoda, ha két győztest hirdetnek majd ki december 10-én. De nem lehetetlen a dolog. Amennyiben a Néppárt nem jut be, az sem tragédia, az RMDSZ szakértői lemodellezték, hogy legfeljebb két képviselői és egy szenátori helyet veszíthetnek, azaz még akkor is eggyel többen lesznek a törvényhozásban, mint ahányan most befejezték a ciklust (2008-tól néggyel fogyatkozott meg az RMDSZ-es honatyák száma különböző okok miatt, helyükre nem írtak ki időközi választásokat – nem mintha bárkinek is feltűnt volna a létszámcsökkenés).

Románia számára viszont elkeserítő jövőt rajzol ki a román-román mérkőzés jelenlegi állása. Egyfelől ott van a kommunista nomenklatúra hatalmának átmentését levezénylő Ion Iliescu szocialista pártjának, illetve a szélsőjobbot retorikában simán verő liberálisoknak a szövetsége (USL), akik nyáron villámháborúval akarták elfoglalni az állam összes független intézményét, elsősorban az igazságszolgáltatást és a korrupcióellenes hatóságokat. Bár az államelnök megbuktatására tett kísérlet kudarccal végződött, továbbra is jelentős támogatottsággal rendelkeznek, legfőképpen azért, mert az általuk megbuktatott, Traian Băsescu államfő pártját is magában foglaló jobbközép választási szövetséget (ARD) nem sikerült hiteles alternatívaként felépíteni.

Nem véletlen, hogy az ellenzéki román véleményvezérek egyik leggyakrabban használt kifejezése a „visszarendeződés”. És ez a félelem jogos: a román baloldal szekerét jelenleg Iliescu és elvtársai mellett a Konzervatív Párt alapító elnökeként veterán szenátorként karriert befutott Dan Voiculescu médiamágnás is tolja, aki bizonyítottan együttműködött a Szekuritátéval.

Hab a tortán, hogy a jelenlegi és nagy valószínűséggel leendő kormányfő, a szocik ifjú üdvöskéje, Victor Ponta szintén bizonyítottan plagizált, de sebaj, védi az ugyancsak plagizáló tanügyminisztere.

A tét tehát nem kicsi: amennyiben az USL túlnyeri magát, akkor elsősorban az igazságszolgáltatást darálják be, másodsorban – amint arra Mircea Cărtărescu író figyelmeztetett még a nyáron – jelentősen megnő az orosz befolyás az országban. És Clintonné asszony ugyane félelemtől vezettetve osztotta ki legutóbb Romániát.

Magyar szempontból pedig kétesélyes a történet: ha az EMNP is bejut, akkor megtörik az RMDSZ huszonhárom éve őrzött hatalmi monopóliuma, ami új helyzet elé állítja az erdélyi magyarságot. Amennyiben nem, akkor nagyjából minden marad a régiben: az RMDSZ meghatározó személyiségei biztos befutó helyről várják, hogy ugyanott folytassák, ahol abbahagyták.

Utóbbi nem föltétlenül áldásos: amint azt a Tulipédia cikkei is mutatják, a Bukarestben szocializálódott magyar politikai elit döntéshozó tagjai a román gazdasági élet integráns részévé váltak, ezért is ellenérdekeltek az érdemi decentralizációban és regionalizációban, Uram bocsá’, Székelyföld területi, illetve az erdélyi magyarság kulturális autonómiájában.

Másfelől: ha nem nekik kell „kiharcolniuk” a központi költségvetésbe betolt, és onnan visszaosztott adólej-maradványt, akkor a törvényhozásban kellene valami meggyőzőt alakítaniuk, és ez az a fejezet, amely – tizenhat évnyi hatalmon levés ide vagy oda – a leginkább gyászos az utóbbi két évtized romániai magyar történelmében.

(A szerző az Erdélyi Magyar Néppárt országos kampánystábjának kreatív vezetője volt.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr734953692

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.12.08. 11:18:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 09:35:05

a "határon kívüli" opportunista politika elkeserítő. az, amit az rmdsz csinál. a többiekről nem beszéljük. őket tényleg csak az elvtelenség, ötlettelenség, kapzsiság jellemzi. semmi egyéb.

rinaldo-rinaldini 2012.12.08. 09:47:38

@Takács Bálint:
Az RMDSZ csak azt csinalja, amit az Erdelyi allam a 16., 17.szazadban: realpolitikat. Ha Orban-, Gyurcsany-szeru buta faszjankok ulnenek az RMDSZben Erdelyben ma mar nem lenne magyarsag !

rinaldo-rinaldini 2012.12.08. 10:01:03

"Victor Ponta szintén bizonyítottan plagizált, de sebaj, védi az ugyancsak plagizáló tanügyminisztere."

a diszkatolikus Semjen is plagizalt. es ?

Friedman 2012.12.08. 10:11:55

@rinaldo-rinaldini: Egyetértek, az RMDSZ érdemei elvitathatatlanok a magyarság és Székelyföld értékeinek és kulturális entitásának megőrzése terén. És a választói ezt régóta honorálják is.

A szerző persze opportunizmusból próbálja lejáratni versenytársát. A szerző, aki annak az EMNP-nek a tagja, akit a Fidesz tol előre. Az a Fidesz, aki Pontához kísérteties hasonlósággal, szisztematikusan építi le a demokráciát. Vajon a szerző mit mond Orbán magyarországi politikájáról, figyelembe véve a romániai helyzetről felvázolt negatív képét? Vagy az más? Ha barát épít diktatúrát, akkor az üdvözlendő? Ha baráti politikus plagizál az rendben van?

Szégyen, hogy be akar Erdélybe is a Magyarországot lezüllesztő Gyurcsány-Orbán megosztó politika.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 11:08:48

@rinaldo-rinaldini:
ugye te most viccelsz. amikor az rmdsz vezetőit bocskaihoz, báthoryhoz, bethlenhez hasonlítod?

ezeket a fejedelmeket a káprát-medence és azon belül erdély kulturális egységének megteremtése érdekelte. nem a magyarság megmaradása volt a deklarált cél. az etnikai megmaradás a multikulturális összetartozásból és a vallási különállásból következik.

ehhez képest az erdélyi pártok mit is hirdetnek? ennek majdnem az ellenkezőjét. a kulturális széthúzást és a népnemzeti (ortodox) vallás felvételét.

ma egy érzelmileg motivált (magyarul vallásos) erdélyi magyar fiatalnak semmi köze nincs a nyugati-kereszténységhez és a reformációhoz. ezen címszavak alatt valami egész mást prédikálnak nekik. nagyjából azt, hogy legyen 18-19. századi balkáni. ez nem erdély aranykorának politikája, hanem a későbbi hanyatló korszaké. ami a fasisztoid ceuasescu korszakig vezetett el. oké, persze felfoghatjuk úgy, hogy onnan haladnak kifelé. akkor ha így számolunk száz-kétszáz év a többség számára múlva eljöhet erdély új aranykora.

ha ez a székelyeknek jó, nekem nem rossz. :-D

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 11:11:15

@Friedman:
az rmdsz nagyjából annyival jobb a többieknél, ahogy itt mondjuk bajnai jobb orbánnál. egy fikarcnyival persze igen, de sokkal többel nem.

rinaldo-rinaldini 2012.12.08. 11:33:40

@Takács Bálint:

"ezeket a fejedelmeket a káprát-medence és azon belül erdély kulturális egységének megteremtése érdekelte."

Ugye most ez valami vicc ? Ezek a fejedelmek eppen ugy loptak, csaltak, hazudtak, alakoskodtak, elarultak a szovetsegeseiket, megalkudtak, mint a mai politikusok. Egyetlen dolog erdekelte oket, a sajat hatalmuk megtartasa, de kozben kepesek voltak felmerni a realitasokat, tobbnyire nem kockaztattak tobbet, mint ami szukseges volt, nem erzelmeik, hanem az jol felfogott, hosszutavu erdekeik alapjan politizaltak... es ha az erdekuk ugy kivanta kepesek voltak okos kompromisszumokat kotni. Igazi opportunistak voltak :)
Az erdelyi magyarsagnak sincs mas lehetosege (foleg egy ilyen szar "anyaorszag" mellett), mint hogy opportunista legyen, ha letezni akar.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 13:47:16

@rinaldo-rinaldini:
azért nem teljesen. mert mégis volt erdélynek aranykora. és volt egy hanyatló korszak. nem úgy van, hogy mindenki mindig egyformán lop, csal, hazudik.

szerintem eleve elhibázott politika, amikor egy nemzetiség az európai unió területén a megmaradást tűzi ki céljául. szerintem szánalmas. de ha a székelyeknek többségének ez jó, nekem nem rossz.

rinaldo-rinaldini 2012.12.08. 14:36:12

@Takács Bálint:

"azért nem teljesen. mert mégis volt erdélynek aranykora..."

Persze, hogy volt. Majd ha sikerul szetverni az RMDSZt es nem lesz egy magyar kepviselo sem a roman parlamentben, akkor majd az RDMSZes idokre is ugy fogunk visszaemlekezni, mint aranykorra.

"szerintem eleve elhibázott politika, amikor egy nemzetiség az európai unió területén a megmaradást tűzi ki céljául. szerintem szánalmas."

De milyen celt kuzdhet ki ? 1.5millio magyar es 10-12x annyi roman van az orszagban. Mit tehetnek ? Menjenek fejjel a falnak ? Mi ertelme lenne ?

Bloodscalp 2012.12.08. 14:56:35

kibaszott szánalmas. jó 10 év alatt, sikeresen exportáltuk az itthoni gyűlölethullámot a szomszéd országok magyarjainak. az ilyen választásokon is mi jön elő? nem a szlovák/magyar, szerb/magyar, román/magyar ellentétek hanem az ottani magyar/magyar szembenállások. szép.

ki a faszt érdekel a román miniszterelnök? lop hazudik csal itthon a mienk is!mégsem írjátok le egyetlen egyszer se. itthon kell az "egyatáboregyazászló" ott a választás lehetősége...akkor járjanak csak így. ezért se tudom sajnálni a határon túliakat.

Kandeláber 2012.12.08. 14:56:36

Gondolom, honi szociajink Pontáért szorítanak.
A múltkorjában Kovács Laci bácsi igencsak fényezte Kálmán Olginál.

Kandeláber 2012.12.08. 14:59:06

@Bloodscalp: A Bajnai-népfrontra gondolsz, amelyik lenyúlta Orbántól az "egy a tábor, egy a zászló" elvet, Rákositól meg az "aki nincs velünk az ellenünk van" doktrínát?

Bloodscalp 2012.12.08. 14:59:23

@Kandeláber: ki szorít pontáért? mindenki azt várja már hogy ez a polgári-keresztény szartákolmány omoljon már össze, semjénnel az élen.

Bloodscalp 2012.12.08. 15:04:02

@Kandeláber: nem az orbáni az a"egy a tábor egy zászló", a bajnai az az olajfa, tudod. ne keverd b+.

Kandeláber 2012.12.08. 15:21:51

@Bloodscalp: Az itteni cucilistáknak Ponta pártja testvérpárt, úgy mint a fidesznek a Likud.
Bajnai lehet olajfa is. Olajfás Népfront.

Bloodscalp 2012.12.08. 15:37:53

@Kandeláber: te nagyon egyszerű lény lehetsz

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 16:00:27

@rinaldo-rinaldini:
akkor fussunk neki még egyszer: az rmdsz, és a politikai ellenlábasai az erdélyi székely népnemzeti pártok nem a fejedelmek politikáját követik.

azért, mert ők nem a kárpát-medence és azon belül erdély kulturális egységének megteremtésére törekednek. eleve nem az a deklarált céljuk. és ebben következően a politikai eszközök is különbözőek.

ha én székely politikus lennék (mint ahogy nem vagyok se székely, se politikus), de ha mégis, akkor azt mondanám, hogy ezt a kárpát-medence keleti részét, amit erdélynek nevezünk ki kellene terjeszteni.

például olyan módon, hogy eurorégiókat szervezünk. a magyar észak-alföld összekapcsolódhatna a román részekkel (ami ugye a partium). a dél-alföld a román bánsággal és a szerb vajdasággal. és a szélsőséges román nacionalistának azt mondanám, hogy figyeljél már ez nagy-románia. miközben az itteni nacionalisták meg úgy képzelnék, hogy ez nagy-magyarország. de egyik se, mert etnikai értelemben kiegyensúlyozott eurorégiók. amire európa hatalmi központja brüsszel élvez. mert nekik ez a hóbortjuk. szervezzünk mini "belgiumot". miért is ne? arról nem beszélve, hogy a németek másodlagos érdeke a balkán irányába való nyitás. ők kárpát-medencei integrációt támogatnák. és ha ebből lenne egy duna-menti óriás projekt, akkor havasalföldiek (tara romanesca) is örülhet.

a székelyföld simán kaphatna különleges státuszt. ami azt jelenti, hogy belső erdély tartományi parlamentjében a magyar székeknek kulturális kérdésekben vétó joguk van. ez azt jelenti, hogy igen, nem, tartózkodik álláspont mellett van egy "protest" lehetőség. azért, mert az észak és nyugat ejrópában ez így szokás. ez a vallás. protestantizmus van. a kisebbségek képviselőinek bizonyos kérdésekben jogukban áll a többség álláspontját saját hatáskörben felülírni. magyarul az érdekérvényesítéshez nem feltétlen kell többségbe kerülni. és nem kell a mérleg nyelve szerepét se eljátszani. a nacionalizmust ki lehet szorítani a kárpátokon túlra.

az rmdsz és a többi erdélyi párt ennek pont az ellenkezőjét csinálja. bukarestben akarnak kiegyezni. nem kolozsváron. azért, mert bukarestben többet lehet lopni. a magyarok seggét is a pénz miatt nyalják. nem állítom, hogy az itteni politikai osztály nem pont ugyanilyen. elvtelen senkik gyülekezete.

ha ez a székelyeknek jó, nekem nem rossz.

nem akarom ezt az egész politikát részletezni. mert nyilván esélytelen. de abban neked biztosan nem igaz, hogy az rmdsz politikájának nincs alternatívája.

mert tudnék mondani legalább még egy csapásirányt. ami nem a szórványban, hanem a tömbben élőknek előnyös. csak a székelyek népnemzeti rötyögőst olyan mértékben szánalmasnak tartom, hogy ezt nem írom ide. találják ki ha annyira okosok. folyton azt mondják, hogy senki se szóljon bele. oké.

az egy horn gyulás szöveg, hogy nincs alternatíva. hidd már el, hogy létezhet több koherens közpolitikai elképzelés. és ezek nem függetlenek attól, hogy mit akartak az egykori uralkodók. ez nem úgy volt, hogy egyszer csak kikiáltották a demokráciát. és onnantól érvényesült a népakarat. előtte meg semmikor se.

az okos fejedelmek kitalálták, hogy mi lenne a jó. azt megvalósították. és akkor ebből lett az aranykor. meg voltak olyan vezetők, akik csak maguknak és a haverjaiknak lopták össze a pénzt. és ők butították el a székely embereket.

döntse el mindenki, hogy a románai magyar pártok hová tartoznak.

Kandeláber 2012.12.08. 16:03:11

@Bloodscalp: Te meg zseni, mi? Nem vagy véletlenül valami politikus inkognitóban?

Bloodscalp 2012.12.08. 16:26:43

pcsába, lebuktam. nickváltás.

homoródkarácsonyfalváért 2012.12.08. 21:28:12

Ha valaki megteheti, Budapesten szavazzon a román követségen!
Szép volna, ha Hantz Péter barátunk, akit kirúgtak a Bolyairól a magyar feliratai miatt (mi miatt is?) szenátor lehetne.

D. úr 2012.12.08. 22:03:41

Sajnos a romániai magyar politikai elit tagjai hasonlóvá váltak román kollégáihoz: nagyrészt egy korrupt bandát alkotnak, akik rég nem a magyarság érdekeit nézik.
Erdélyi rokonok (Kolozsvár/értelmiség) eléggé lesújtóan nyilatkoznak róluk.
Értem én, hogy a wass alberti Erőss Miklós gróf módjára a saját módszereikkel akarták legyőzni őket, de elcsábultak...

rinaldo-rinaldini 2012.12.08. 23:11:29

@D. úr:
A romaniai magyar elit nagysagrendekkel kevesbe korrupt, mint az anyaorszagi sopredek !

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.12.09. 08:37:21

@rinaldo-rinaldini: hehehe, vicces fiú :)
a romániai magyar elitet a maffia mozgatja.

D. úr 2012.12.09. 08:46:06

@rinaldo-rinaldini: szerintem pontosan fordítva van.

rinaldo-rinaldini 2012.12.09. 10:13:37

@D. úr:

Persze, hisz Marko Belanak, Viktorhoz es Fletohoz hasonloan, tobb milliard forintos vagyona van, ugye ? :)

D. úr 2012.12.09. 10:43:42

Markó Béla nyilvánvalóan rossz példa, bár őt is érték ilyen vádak. Nem véletlenül írtam, hogy 'nagyrészt'.

A miniszterelnök úr esetében sehogy sem látom a milliárdokat:
www.orbanviktor.hu/attachment/0016/15442_vagyonnyilatkozat_2012_orban_viktor.pdf

D. úr 2012.12.09. 10:51:44

@rinaldo-rinaldini: ja és a korábbi miniszterelnök úr vagyonnyilatkozata:
parlament.hu/internet/plsql/ogy_vagyonpub.vagyon_kiir?P_FNEV=/vagyon/2011/g030_j0111231k.pdf&p_cont=application/pdf

Az Altus holnapja szerint az alaptőkéje 750 millió forint.

rinaldo-rinaldini 2012.12.09. 11:08:05

@D. úr:

Orban vagyonnyilatkozataban soha nem is fogod megtalalni a lopott vagyont. A miniszterelnok ur vagyonat egy bizonyos Simicska Lajos kezeli.

pcmci 2012.12.09. 11:18:37

@D. úr: szerinted hány vagyonnyilatkozat tartalmazza a svájci vagy egyéb offshore országokban, fiktív neveken elhelyezett lóvét? kit nézel ennyire hülyének?

D. úr 2012.12.09. 11:56:19

@rinaldo-rinaldini: @pcmci: ezek csúnya vádaskodások, amire bizonyítékok is kellenek.
Nem mellesleg akkor ugyanilyen alapon Markó Bélának is lehet krőzusi bankszámlája Svájcban, igaz?

rinaldo-rinaldini 2012.12.09. 14:47:41

@D. úr:
"ezek csúnya vádaskodások, amire bizonyítékok is kellenek."

Mire kell bizonyitek ? Hogy Simicska es a felcsuti banda teljesen veletlenul tarol a kozbeszerzeseken es milliardokat tesz zsebre ? Hogy Viktor ezt csak azert engedi, mert hulye es nem azert, mert korrupt ? :)

"Nem mellesleg akkor ugyanilyen alapon Markó Bélának is lehet krőzusi bankszámlája Svájcban, igaz?"

Lehetni lehet, csak nem latszik, hogy mibol lennenek Markonak milliardjai Svajcban.
Vannak Erdelyben is korrupcios ugyek (Tokes alapitvanyi ugyei, Szasz nem tud elszamolni az arvizkarosultaknak szant segelyekkel, stb), de Markot meg politikai ellenfelei sem vadoljak korrupcioval.

vizipipa 2012.12.09. 14:48:09

Fodor a Fideszből történő távozásakor nyomatékosan emlegette a pártszékház ügyet, aztán a Strabag-SZDSZ minisztere és pártelnöke lett.

Nem várok sokat az EMNP-től se. Be fognak illeszkedni, ha eljutnak odáig. A körülmények (választási törvény) most kedvezőek ahhoz, hogy az RMDSZ konkurenciát kapjon, netán megtörjön a monopol helyzete.

Ugyanakkor nemigen fog több történni a torta újraszeletelésénél. Talán a veszekedés közben néhány morzsa jut az érintetteknek (választók) is.

D. úr 2012.12.09. 15:16:09

@rinaldo-rinaldini: rendben, bizonyára igazad van, én meglehetősen naiv vagyok. És az is szeretnék maradni: hinni abban, hogy Hunyadi és Széchenyi utódai, magyar nemzet vezetői feddhetetlen emberek, akik a nemzet javát szolgálják :)

Markónak utánanéztem, tényleg nem nagyon ír róla az internet ilyesmit :)

Emmet Ray 2012.12.09. 16:30:03

@homoródkarácsonyfalváért: Hantz Péter oké, de átnyálaztam a képviselőházi lapokat többször is, és nem volt rajta Néppárt jelölt. Lehet tudni, miért?

homoródkarácsonyfalváért 2012.12.09. 18:18:23

@Emmet Ray: Bocsánat, nem írtam, szenátori helyért indul.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2012.12.09. 18:29:47

Ez jó cikk.
Fejvakarásra késztetett.

tempetőfi 2012.12.10. 01:10:13

Most az egyszer nem örülök annak, hogy leírhatom: én megmondtam.

Andráska8 2012.12.10. 14:52:00

Orbán pártja éppúgy megosztó, mint itthon.
De láthatóan ott már felébredtek a székelyek.
Viszont mégis kisebb a magyar képviselet, ami rossz.
süti beállítások módosítása