Kommentszűrés
’12 nov
14
14:01

Akadálymentesítés: az akadályok bennünk vannak?

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

akadalymentesites.jpg

Fotózd le az akadályos vagy akadálymentesített közterületi helyeket, és küldd el a Mobilitás csoport Facebook-oldalára – kérik az eddigi életüket gyökeresen megváltoztató betegségen átesettekből és az őket segítő szakemberekből álló csoport aktivistái a legutóbbi kezdeményezésükben. Miről is van szó? A magyar állam egyik legnagyobb adósságáról saját rászoruló állampolgáraival szemben, mely adósságot az üvegzsebekbe pottyanó tíz meg húsz meg harminc százalékok töredékéből teljesíthetnék.

Megkérdeztük Hegedűs Lajost, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnökét, hogy áll jelenleg a középületek fizikai akadálymentesítésének ügye. Becslései szerint a mintegy hétezer magyarországi középület körülbelül 60-65 százaléka lehet jelenleg akadálymentesítve – nagy szám ez ahhoz képest, hogy hazánk uniós csatlakozása, vagyis 2004 előtt csak 20-25 százalékról beszélhettünk; hatalmas elmaradás viszont, ha azt vesszük, hogy a törvényi határidő az akadálymentesítettség megvalósítására 2010 vége volt.

A MEOSZ elnöke elmondta, hogy szinte kizárólag az uniós pénzek megjelenésével, az uniós pályázatok adta lehetőségekkel élve sikerült az elmúlt években feljebb tornászni a mindenki számára elérhető középületek számát. A 2010 óta tartó késedelem behozására épp most zajlik egy régóta húzódó közbeszerzési pályázat kiírása, melynek nyertese aztán a tervek szerint jövő nyárig feldolgozná, hol van szükség a további fejlesztésekre, és hol nincs; hogy utána egy újabb határidővel ismét lehessen uniós pénzekért pályázni az akadálymentesítésre. És persze különbség van a különböző típusú, különböző szervekhez tartozó középületek akadálymentesítettségi aránya között: ahogy Hegedűs elmondta, a munkaügyi központok és a bírósági épületek terén jól állunk, míg az egészségügyi és az oktatási intézményeknél rosszabb az arány.

Akadálymentesítés lehet többek között, ha az épített környezetet tudatosan alakítják (vagy átalakítják) úgy, hogy a mozgássérültek is akadálytalanul jussanak be egy középületbe és azon belül is eljussanak mindenhová. Ez valójában egy középület tervezése, felújítása során a legtöbb esetben csekély plusz ráfordított időt, energiát és pénzt jelentene, csak annyi kellene, hogy az illetékesek, a tervezők és a kivitelezők tudatában legyenek annak: vannak olyan polgártársaik, akiknek korlátozottak a mozgáslehetőségei.

Az akadálymentesítés ügyében pontosan kirajzolódnak a kétféle Magyarország (nevezzük európainak meg, khm, félázsiainak?) belső frontvonalai. Adott egy létező társadalmi probléma, ami egyébként könnyen megoldható lenne: tudomásul vesszük vagy negligáljuk? Teszünk ellene vagy inkább teszünk rá? A társadalmi tudatosság az, ahol a legjobban le tudjuk mérni, hol is tart valójában egy ország, egy nemzet fejlettsége. Mi ezen a területen is megrekedtünk Kelet és Nyugat, az össztársadalmi szolidaritás és a balkáni nemtörődömség közé – elég csak a poszt nyitóképére utalni. Attól kezdve, hogy csak az uniós csatlakozás és uniós pályázatok pénze nyitotta meg az utat a nagyarányú fejlesztésekre; azon keresztül, hogy a tervezés, és főleg a kivitelezés, majd nem mellékesen az ellenőrzés során mennyire figyelnek oda az illetékesek az akadálymentesség megvalósulására; egészen addig, hogy aztán később ténylegesen lehet-e használni a rámpát, vagy a lépcső-liftet – a bennünk, a társadalmunkban meglévő kétféle hozzáállás csatájáról van szó.

A szellemi és fizikai Gányország egyik legnagyobb bűne, hogy a már úgy-ahogy létező szabályozást sem képes teljes mértékben megvalósítani, betartani. Ahogy Hegedűs Lajos lapunknak elmondta, a rosszul tervezett, rosszul kivitelezett, esetleg az ellenőrzések miatt kijavításra kerülő akadálymentesítő létesítmények mind-mind pazarlást is jelentenek mindannyiunk számára. Elmondása szerint tízből nyolc esetben például nem tudják használni a rászorulók a lépcsők melletti mozgássérült lifteket, mert vagy nem üzemel, vagy nincs kulcs hozzá, vagy nem találják az illetékest, vagy senki nem is tudja, hogy kell használni... A hasonló kültéri liftek pedig sokszor az időjárás viszontagságai, de főleg a tolvajok ellen le vannak takarva, el vannak zárva – és persze így a rászorulók sem használhatják őket. Ez a bennünk lévő kétféle hozzáállás csatája. Van is akadálymentesítés, meg nincs is, adtunk is valamit a rászorulóknak, meg nem is. Segítsünk hát egymáson.

mobilitas.jpg

A Mobilitás csoport aktivistái most az állampolgárok segítségét kérik, hogy velük együtt dolgozzák fel és alkossanak adatbázist, majd térképet az ország akadálymentesítettségéről. Az adatokat pedig elküldik az érintett önkormányzatoknak is.

akadalymentesites2.jpg

Hogy ne ezzel szembesüljenek az állam, vagyis a köz kapujában azok, akik rászorulnak a köz segítségére.

Címkék: rokkant társadalom infrastruktúra akadálymentesítés szolidaritás mozgás mozgáskorlátozott mobilitás

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr544903265

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Akadálymentesítés: az akadályok bennünk vannak? 2012.11.14. 14:15:01

Az akadálymentesítés ügyében pontosan kirajzolódnak a kétféle Magyarország (nevezzük európainak meg, khm, félázsiainak?) belső frontvonalai.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.11.14. 14:48:27

eközben bayer meg rojtosra veretné Zagyva György Gyula pofáját:

"Akkora büdös bunkót, mint Zagyva György Gyula, nehéz lenne... lapos köveket az ember felfordít a pincében, és ilyen arcú lények másznak ki alóluk. És ez a csávó ma benn ül a Parlamentbe'. Karikás ostorral meg Betyársereggel. Ez egy sült bunkó, barom proli. Zagyva Gyula ma nagyjából annyit érdemelne, hogy valaki rongyosra verje a pofáját" - fogalmazott Bayer Zsolt

kkbk.blog.hu/2010/03/05/gigaszok_csataja_1

brabant89 2012.11.14. 16:28:09

Ez egy kiváló kezdeményezés. Köszönet ergé-nek, hogy felhívta rá a figyelmet.

kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2012.11.14. 17:03:17

Nagyon jó ergés poszt, de azért egy-két szempontra felhívnám a figyelmet. A fogyatékkal élők problémái kezelésének és ezen belül az akadálymentesítés megoldásának a nehézségei más okokra is visszavezethetőek, mint a poszt szerzője által leírt "kétféle Magyarország (nevezzük európainak meg, khm, félázsiainak?) belső frontvonalai"-nak konfliktusára. Egyetértek a szerzővel abban, hogy nem első sorban anyagi okokra, bár azt azért jó lett volna látni, hogy a szerző ismeri-e azokat a számokat, amennyire az akadálymenetsítés költségeit országos szinten becsülni lehet - tudtommal a folyamatban lévő hét éves EU-s büdzsénk nem, vagy alig lenne elég rá, és értelemszerűen nem fordítható teljes összegében erre a mégoly nemes célra (igaz bent hagyni sem kellett volna annyi pénzt). A szemléletmódbei hiányosságokkal kapcsolatban azonban felhívnám arra a figyelmet, hogy még a fogyatékkal élő emberek problémáira alapvetően nyitott, valóban "európai" és nem "félázsiai" mentalitású magyarok nagy része sem ismeri azokat a szempontokat, amelyek csak az utóbbi néhány évben kristályosodtak ki a fogyatékossággal élők életminőségének javításáért fáradozók számára is. Azt a megközelítést pl. hogy a fogyatékosság nem személyhez köztött, hanem az mindig csak a fogyatékkal élő ember és a környezetének a viszonyában értelmezhető fogalom, senki nem szívja magába az anyatejjel. Ezt tanítani kell, alkalmazható ismeretként át kell adni a felnövekvő generációknak, és ahhoz, hogy legyen aki tanítja, ahhoz tanítókat kell képezni. Ez utóbbihoz meg olyan döntéshozók kellenek, akik mindezt ugyanígy látják, képesek és készek áldozni azért, hogy legyenek tanítók, akik majd át tudják adni az ismereteket és ki tudják alakítani a megfelelő szemléletet azokban is, akik eredendően fogékonyak, érzékenyek, ha úgy tetszik "európaiak".

dVn · http://elvarazsoltkastely.blog.hu 2012.11.14. 17:37:39

Tesz-vesz trollunk kommentjeiben azt imádom, hogy el sem olvassa, hová kommentel. Mert ugyebár, mi köze van Bayer Zsóti meg a jobbikosok verbál szkanderének az akadálymentesítés kérdéshez? Lehet, hogy ezt a gondolattársítást csak a hozzá hasonló képességű "konzervatív költők" érik fel ésszel.

Ami az akadálymentesítést illeti, nekem egy olyan konstruktív javaslatom lenne, hogy pusztán szolidaritásból minden parlamenti és önkormányzati képviselőnek havi egy alkalommal tolókocsiban kellene eljutnia munkahelyére, meg vissza. No, nem ám saját sofőrrel, meg kisbusszal. BKV-val, segítség nélkül.

kunzoo 2012.11.14. 18:39:23

Az akadálymentesítés nem "csak" a rokkantakról szól! Ott vannak a kisgyerekes anyukák babakocsival! Ahol lakom, ott megújult a posta meg a kultúrház, mindegyikhez jó hosszú meredek lépcső vezet fel. Az aluljárók is járhatatlanok babakocsival.

european commonwealth (törölt) 2012.11.14. 19:28:29

lehet csinálni facebook csoportot. ha lesz néhány hely, amit százcsillióért akadálymentesítenek, akkor már megérte (a haveroknak).

az ilyen típusú problémákra a gyakorlati megoldás az úgynevezett szabvány, standard, sztenderd. ha ez ügyben lenne egy értelmes ember, akkor pontosan leírta volna, hogy kontinensen milyen a szabványos "félemelet".

ezek után nem kell semmiféle közbeszerzés ("gányolás"). ez tipikusan olyan átalakítás, amit egy építőipari középiskolát végzett szakmunkás (úgynevezett "szaki") és egy segédmunkás elvégez. úgy, hogy segítségére van a "rajz".

közbeszerzési eljárások és facebook csoportok nélkül az uniós megye (nem az állam, hanem az uniós megye) érvényre juttatja az ejrópai sztenderdet.

ezek után a szabványos félemelet elé beparkíroz a mozgásában korlátozott honfitársunk. a szabvány lépcső, a szabvány rámpa, a szabvány korlát, a kocsiban levő szabvány kismotor, és az emberi erő, vagy segéderő segítségével eljut a kívánt helyre.

Bell & Sebastian 2012.11.14. 20:28:18

Először is vetetnék egy Segway -t minden hozzáérő-belepofázó-pénzosztónak, mert ahol ez elmegy, ott a roki sem akad fönn.
(Nem ám páncélozott van -ban politikuskodni Koldusoperett -országban!)

www.segway.com/

Utána meg kedvezményesen ugyanezt a rokiknak. Mindezt csak azért, mert annyiféle agyament és méregdrága ökörséget építettek itt már akadálymentesítés örve alatt (fizette Unió, belefér), hogy azon a pénzen már kitaníttathatták volna rock 'n rollt járni a Pető intézetben az összes valódi mozgássérültet.

Meg a szimulánsokat átlebegni a lépcsőn.

Bell & Sebastian 2012.11.14. 20:36:22

Emlékszem arra, amikor előírták a női mosdóba a khm... cuncimosót (ami nem hülyeség férfimosdóban sem, Japánban meg egyenesen integrált a zuhany és még passzátot is fú), közismert nevén bidet -et.
Most buktatható tükör és kapaszkodókkal körbebástyázott rokibudi a kötelező.

Szerencsére a kefélésálló mosdó még senkinek sem jutott az eszébe, pedig sokan felültek már oda, oszt jól le is szakadt.

european commonwealth (törölt) 2012.11.14. 22:28:06

@Bell & Sebastian:
oké, de ehhez nem kell semmiféle eredendően harcászati célú kütyü. bár abban igazad van, hogy az uniós forrásokból minden magyar mozgáskorlátozott kaphatott volna egy-egy példányt luke skywalker űrsiklójából.

itt szabványos félemeleti lépcsőket kellene építeni. a brüsszeli büró egyszerűen előírja, hogy az ilyen. és akkor minden középületnek az ejrópai szabványba bele kell férni. leszámítva persze a műemlékeket. mert úgy egyébként a civilizált világban katonás rend van. punk-tum.

egy brüsszeli bürokrata rájön, hogy 45 fokos meredekségű lépcsőket közterületen csak úgy kaphat fennmaradási engedélyt építeni, hogy mellette van lift. ez azt jelentené, hogy legtöbb aluljáróhoz egy szabványos aknát kell építeni. ehhez a házgyári elemeket egyszerűen legyártja a megyei (uniós) építőipari vállalat az előírt szabvány szerint.

és akkor nagyjából olyan lesz ez az aluljáró lift párizsban, mint pesten. de nem is ezzel kell kitűnni, hanem azzal, hogy ott notre dame van itt meg szent istván-bazilika.

végtelen liberális vagyok, de a bénáknak épített lépcsőket és az aknákat nem kell piacosítani. mert akkor az lesz, hogy akkor az lesz, ami most van. egyedileg összeeszkábált megoldások, drágán felszerelt, majd lelakatolt vagy szétlopott elemek. urak. az ilyen típusú problémára a megoldás: szabvány.

Bell & Sebastian 2012.11.14. 23:18:39

@european commonwealth: Mivel képtelen vagyok szívbéli megindulás nélkül elolvasni egy szabványos, félhektáros uniós tacepaót (ki a kurva annyába lopta már megint el a négyötödét annak, amit volt pofájuk kiírni), mondhatni, cseppnyit elfogódott vagyok.

A legjobb az ülőkés ferdelift. Istók, a lápi sérült kibontja a ráhúzott, vízálló, műanyag zsákjából, átvonszolja magát, üle reá hettyenpitty, megnyomja a gombot, ha minden oké, de minimum van áram, hipp és hopp, csak tíz perc és máris ott találja magát öhömben bódottságban (mert beszédhibás is kicsit) a grádics tetején, ahonnan (ezeddig ismeretlen nézőpontból) vágyakozva szuggerálhatja a tolószékét, melyet levitációs technikával, vonósugárral maga elé húzhat, feltéve ha birtokában van ezeknek az újmódi, uniós tértechnológiáknak, szabvány ide - szabvány oda.

Ott fenn, a lokális csúcson, ahová orgazmikus körülmények közt végre felért, rögtön meg is ragadhatja a soha vissza nem térő alkalmat arra, hogy mélyebben elgondolkozzon nemzetiszín identitásáról, valamint bizonyos miatyánk és a huszárokat összefűző kapcsolat szorosságáról.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.11.15. 00:28:14

@dVn: eközben - ez volt odaírva, tehát annyi köze van, hogy míg a derék rokkantak megpróbálnak felcaflatni a patkán kínkeserves vérverejtékes küzdelemben, addig VELE EGYIDŐBEN a rokkant bajer zsoca agresszíválódik a derék zagyva gyula györgy fizimiskájával, becsületes pofázmányával.

european commonwealth (törölt) 2012.11.15. 03:08:19

@Bell & Sebastian:
ülőkés ferde lift beltéren működik. kültéri aluljáróhoz liftaknát kell építeni. ha ezt a piac építi, akkor drága.

csakhogy ez nem a kapitalisták logikája (hugyért, szarért pénzt kérünk), hanem a kommunistáké. mert a tolószékes és a babakocsis a szolgáltatásokért közvetlen egy centet sem fizetni. ráadásul az áru, a jószág (a lift) is köztulajdonban van. kommunismus über alles. a szovjet elvtársak annak idején úgy képzelték, hogy a világegyetem erre a logikára fog felépülni. az amerikaiak meg úgy, hogy semmi se.

az akadálymentesítés tipikus brigádmunka. a megoldás az lenne, hogy a pest megyei (immáron nem állami, hanem uniós) építőipari vállalat az európai szabványok szerint megépít ezekből százat, ezeret. beszámol róla a filmhíradó.

azt kell észrevenni, hogy a házgyár nem piacra termel. hanem legyártják az európai szabványvak megfelelő köztéri utcapaneleket. ezek használatáért közvetlenül senki sem fizet. ezt a megyei kommuna tartja fent a megyegyűlés irányításával. (az antivilágban a kommunista párt a megyei párttitkárral).

általában véve ezeket a köztulajdonon alapuló ingyenes közszolgáltatásokat (eg. rendőrség, tűzoltóság, vámőrség) kell a megyéhez sorolni. és ezeket kommunális (kommunista) vagyoni típusú adóból kell fenntartani. a piaci logikától alapvetően eltérve megyegyűlés irányítása alatt működtetni.

az otis piaci alapon szereli a liftet a luxus szállodában, vagy a luxus irodaházban. ami ugye nincs köztulajdonban, és a használatuk sem ingyenes. hanem ők fizetik az extra kommunális adót. ők fizetik ki az akadálymentesítés költségeit. így nem vonunk ki pénzt a liftiparból. hanem a luxusból elveszünk egy keveset, és a közmunkások által épített szabvány közszolgáltatást biztosítunk népnek. aki rászorul: igénybe veszi.

Bell & Sebastian 2012.11.15. 06:50:27

@european commonwealth: Háttal nem kezdünk akadálymentesítésbe és mondatba, hát van itt egy jó pár bibi, nevezetesen:

- a ferdeliftet kültéren is elsütik, holott helyette rámpa kellene
- ezt a hobbit mindnyájan fizetjük
- míg a nyertes magáncég kivitelez és kasszíroz
- a pályázatíró elvtársak sem járnak rosszul
- az elbíráló politikus elvtársak meg határozottan jól
- magánberuházás esetén az extra előírásokat a költségviselő fizeti, mitől is horribilis magasságokba emelkedett a négyzetméter ára

Összefoglalva; úgy látom, ez is csak egy újabb biznisz, amit sikerült hungar-unicummá átherripottereznünk, agyatlanul, pazarlóan és lopásokkal gazdagon megtűzdelve folyik a pénzszórás.

Aztán csodálkozunk, hogy minden drága, mindenkit meglopnak, tönkrement egy iparág és valagnyi a tartozás.

Pedig minden ott kezdődött, amikor megépült az első, fölösleges ferdelift.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2012.11.15. 10:42:06

Az összes épület akadálymentesítését a nálunk gazdagabb és kártérítési ügyvédekkel jobban ellátott USA-ban sem tudták megoldani, így azt találták ki, hogy a kerekesszékeseknek kiraktak egy csengőt, ha azt megnyomják, kijön két markos biztonsági őr, és besegítik őket az épületbe. A melósok valszeg kapnak érte valami pluszpénzt, mindenki boldog.

Mélyszegény 2012.11.15. 10:44:24

Ez semmi... a mozgáskorlátozottak után a hajlék nélküliekre is kiadták a kilövési engedélyt... :(((

lelegeztetogep.blog.hu/2012/11/15/tarlos_hajlektalaninvaziotol_tart_ez_burkolt_halalos_fenyegetes

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.15. 10:56:05

az a legnagyobb baj, hogy nálunk a szabályalkotók, ellenőrök a mai napig nem értik a lényegét ennek az akadálymentesítésnek.

Olyanokat fogadnak el/írnak elő amit nem tudnak megfelelően használni azok akiknek szükségük van rá.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.11.15. 10:59:24

@Mélyszegény: én is kizavarnám már a hajléktalanokat a világból, nem százasok szegények

- elnézést egy szóra...
- igen? tessék?
- ...
- nincs nálam pénz
- jaaj háát nem is pénzt akartam

és ez mindennapos szinte

european commonwealth (törölt) 2012.11.15. 11:44:38

@Bell & Sebastian:
a probléma 45 fokos lépcső. ami a járókelőnek normális, de a mozgássérültnek meredek.

beltéren:
-- félemeletre ferde lift, tökéles.
-- normál emeleti szintre van lift. nem kell csinálni semmit.

kültéren:
-- aluljáróban a ferde lift olcsó, csak nem működőképes. lelakatolják, szétszedik, korrodál, stb. oda egy liftaknát kellene építeni.
-- magasföldszinten rámpa olcsó. de megint nem működőképes. a kerekes székes nem tudja magát felhajtani. ezeket le kellene bontani, és a helyébe kevésbé meredek házgyári betonlépcsőt kell építeni.

de ezt nem piaci alapon kell megtenni. azért, mert itt egy szabvány megoldást kell rendszeresíteni. ehhez nem kell piaci alapon szerveződő mérnöki iroda. kitalálja az európai büró. és ezek után uniós forrásból uniós szabvány elemeket kell gyártani. különösebb szakértelem nélkül. nem kell hozzá trendi dizájner, aki egyedi csigalépcsőt tervez, és mellé extravagáns csilivili liftet. mert ez nem a hotel ritz.

a középületek akadálymentesítéséhez szovjet típusú szocialista realista építészeti megoldásokra van szükség. vagyis ezeket a problémákat képes lenne megoldani megyei építőipari vállalat, és egy nacionalizált közgép. csak kicsit demokratikusabban, mint az antivilágban. fentről kinevezett megyei párttitkár helyett megyegyűlés van pest, vagy buda vármegyében. és ez általában a hivatali, és az rendészeti kérdésekkel foglalkozik.

nem kell hozzá piaci logika, mert nincs piac. nincs se eladó, se vevő, se áru, se ár, se árfolyam. az akadálymentes lépcső vagy lift ugyanabba a kategóriába esik, mint a rendvédelem: köztulajdonon alapuló ingyenes közszolgáltatás. amit elvben a kommunális adóból kellene fenntartani. gyakorlatilag a kommunizmust kell építeni.

Bell & Sebastian 2012.11.15. 19:59:06

@european commonwealth: Egy szavamat ne higgye, mert csalok. Mióta komolyabban beindult a nyugati segélyezés és a kínai bóvli importja, kézzel hajtott kerekesszékkel közlekedőt már nem is ismerek széles e hazában. Míg ugyanezek korábban kísérő -meghajtással dzsaltak a pampákon, korunkban hangtalan öngyilkos jelöltként robogva cikáznak a villanyos fűnyírójukon.

Ameddig csak részleges a siker, adnék nekik egy navit speciális szoftverrel, oszt hajrá! Amikor pedig a mindent legyőző erő áthatolhatatlan akadályba ütközik, marad a csengő, mit fentebb emlegettek.

Olyan, hogy nincs akadály, még a négylábúak számára sem adatik, hát még a élő szövetnek, fémvázon. De ettől még törekedni kell rá.

Egy akadálymentes, szebb jövőt!