Kommentszűrés
’12 aug
29
09:09

Népszabadság, Népszava: csak egy maradhat?

Írta: TuRuL_2k2

Nepszabadsag_szovjet_a_holdon.png

Nem is olyan régen még úgy nézett ki, hogy a Ringier lesz a Népszabadság kiadójának egyedüli tulajdonosa, kivásárolva az MSZP-s Szabad Sajtó Alapítvány 27%-os részesedését – még azt is tudni lehetett, hogy a nyár folyamán a napilap összeköltözik a többi Ringier-érdekeltséggel. Aztán mindebből semmi nem lett, feltételezhetően azért, mert az NMHH – egyesek szerint politikai, mások szerint piaci okokból – nem járult hozzá az Axel Springer–Ringier fúzió magyarországi megvalósulásához. Az összeolvadás (egyik) akadálya a Népszabadság lehet, így most úgy néz ki, hogy új gazdára vár az elmúlt években egyébként nem egy kiadóval hírbe hozott baloldali napilap.

A kiadóban egészen a közelmúltig fontos jogköröket gyakorló, kisebbségi tulajdonos Szabad Sajtó Alapítvány mellett Csintalan Sándor is bejelentkezett a Népszabadságért. Az egykori MSZP-alelnök – aki később belépett a Fideszbe, és a Hír TV, illetve a Lánchíd Rádió műsorvezetője lett – baloldali elkötelezettségével magyarázza vásárlási szándékát, sokan azonban arra gyanakszanak, hogy Simicska Lajos embereként (és pénzéből) pályázik a lapra.

A Népszabadság ma a legjobban szerkesztett, legtartalmasabb és legnagyobb példányszámú politikai napilap a hazai piacon (hogy ez inkább a lap érdeme, vagy a nyomtatott sajtó kritikája-e, az más kérdés). Ennek ellenére erősen kérdéses, hogy – a kétségtelen politikai befolyásán túl – képvisel-e bármiféle üzleti értéket. Hogy miért? Ennek megértéséhez elég egy gyors pillantást vetni a következő táblázatra:

Év Terjesztett példány (db) Árbevétel (millió Ft) Eredmény (millió Ft)
2006 147 068 6 746 377
2007 121 359 6 556 238
2008 105 460 6 591 -460
2009 88 570 5 330 -1 257
2010 71 351 4 465 -690
2011 62 792 3 797 -863
Forrás: MATESZ, illetve Céginformációs Szolgálat

Ilyen mutatók mellett a lap piaci értéke a nullához közelít, így akár az sem elképzelhetetlen, hogy valóban egy euróért – no meg az adósságállomány átvállalásáért – cseréljen gazdát. És mennyi az esélye annak, hogy ha a Ringier izmos kiadói hátterével, hirdetői bázisával is százmilliós veszteséget termelt az újság, akkor majd Csintalan vagy Kránicz László lapmenedzseri zsenialitása fogja életképessé tenni?

A Népszabadság nagyon nehéz helyzetben van, három különböző válság hat rá egyszerre: a magyar gazdaság 2008 óta tartó stagnálása/recessziója, a nyomtatott sajtó globális zuhanása és a magyar baloldal (valamint annak gazdasági hátországának) válsága egyaránt sújtja. A brutális veszteség és a gyorsan csökkenő példányszám miatti folyamatos elbocsátások, a lap jövője körüli bizonytalanság, a közvetlen(ebb) pártirányítás réme a szerkesztőségben is depressziót okoz. Ez a hangulat egyébként is jellemző a korábban sikeres és megkerülhetetlen sajtótermékekre, nagyon nyomasztó, ahogy évről évre kisebb a bevétel, kevesebb a munkatárs, csökken a fizetés.

Ráadásul menekülési lehetőség sem nagyon látszik. Pedig a hazai napilapok közül még a Népszabadság ismerte fel legkorábban az online média jelentőségét, és már a kilencvenes évek vége óta rengeteg pénzt ölt az internetes fejlesztéseibe (emlékszik még valaki a Népszabadság Plázára?) – más kérdés, hogy milyen eredménnyel. A Nol átlagosan 5-600 ezer embert ér el havonta, annyit, mint a Mandiner-hálózat. Ennek jelentős része valószínűleg vásárolt forgalom, mivel a Nolé az egyik kiemelt doboz a Hírkereső egyik kiemelt doboza, ami milliókba kerülhet havonta.

A kisebbik, még MSZP-közelibb (gondoljunk csak Gréczy Zsolt kiradírozására) baloldali napilapnál, a Népszavánál sem sokkal vidámabb a helyzet, a munkatársak nyílt levélben kérik a tulajdonostól, hogy adja át nekik a kiadói jogokat, abban bízva, hogy saját maguk megmenthetik a több mint százéves napilapot (a próbálkozás egyelőre annyi eredménnyel járt, hogy a felhívást jegyző szakszervezeti titkárnak, Zsebesi Zsoltnak távoznia kellett). A Népszava elmúlt hat éve így néz ki számokban:

Év Terjesztett példány (db) Árbevétel (millió Ft) Eredmény (millió Ft)
2006 26 465 629 14
2007 24 192 301 0
2008 21 991 262 -3
2009 19 010 1 129 -171
2010 19 723 934 -116
2011 19 290 777 -15
Forrás: MATESZ, illetve Céginformációs Szolgálat

A Népszava példányszáma jóval stabilabb, mint a Népszabadságé, amiben az MSZP-tagsággal járó Népszava-előfizetés is szerepet játszhat. Ennek ellenére a bevételei nagyon ingadoznak (a politikai széljárástól aligha függetlenül), a két MSZP-s alapítvány, a Szabad Sajtó és a Táncsics Alapítvány is rendszeresen támogatja a kiadót, a gazdasági helyzete tehát egyáltalán nem mondható megnyugtatónak. 

Így előbb-utóbb felmerülhet a kérdés: elbír-e a magyar piac két baloldali nyomtatott napilapot? (Ugyanez a kérdés a jobboldali lapok esetében is releváns, az évi több százmilliós veszteséget termelő Magyar Hírlap működése is kizárólag Széles Gábor személyes jóindulatán múlik.) A két lap olvasótábora és hirdetői köre együtt talán elég lenne arra, hogy eltartson egy napilapot.

Egy ilyen lépésnek sajnos áldozatául esne valamelyik lap, és a hazai (print) sajtópiac sokszínűsége is csökkenne. A nyomtatott sajtó gyermekeiként átérezzük, mekkora veszteség minden megszűnő kiadvány – mi is nehéz szívvel engedtük el a nyomtatott Reakciót. És bármilyen véleménnyel is legyünk a Népszava XXI. századi tartalmáról, úgy érzem, ezért a XIX. század óta folyamatosan megjelenő címért lenne a nagyobb kár.

Címkék: nyomtatott sajtó MSZP Fidesz Népszabadság NMHH Népszava Simicska Lajos Csintalan Sándor Kránicz László

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr644736197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Urfang 2012.08.29. 11:01:34

Szerintem a pártok akkor is tartanak majd maguknak seggnyaló agitprop lapot, ha az menthetetlenül veszteséges. Ha a Népszabadság elsimicskásodik, akkor az mszp firkászai a Népszavában nyomják majd a sódert, ez elég nyilvánvaló.

A fidesznek viszont érthetetlen, hogy mire kéne a Népszabi. Ha megszállják a Bogarak és Bayerek, akkor még veszteségesebb lesz. A hűséges embereket meg éppen eleget oltották a Nészabi ellen, hogy ne szokhassanak, főleg ha a köpönyegforgató Csinti lesz a lap arca.

Szóval ebből nem sok haszna származhat a fidesznek. Az meg elég költséges játék lenne, ha csak azért vennék meg, hogy tönkretegyék. Bár végül is jól megszedték magukat az elmúltkétévben, lehet hogy már erre is fussa nekik.

Kandeláber 2012.08.29. 11:06:19

Vegye meg az az ügyvéd (exügyvéd?), aki a Neo FM-et, adóssággal együtt, és hirdesse benne saját magát. Ha ha ha!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.08.29. 11:15:19

Nem akar esetleg valaki pénzelni egy tisztességes napilapot?
A f*sok (Népszava, Magyar Hírlap) meg eltűnhetnének a lefolyóban.
Persze, ne álmodozzak.
A válasz: NEM.

Kandeláber 2012.08.29. 11:24:56

Egy ismerősöm egyszer azt mondta, még a '80-as években: nem olvas olyan újságot, amelynek még a címe is hazugság, úgymint Népszava, Népszabadság...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.08.29. 11:34:57

@Hepci:
Napilapot indítani 2012-ben? Lehetetlen küldetés. A legfizetőképesebb közönség nem vesz napilapot, az idősebbek meg nem érdeklik a hirdetőket.

vizipipa 2012.08.29. 11:43:38

Tovább estek a példányszámok.

"A Magyar Hírlap éves 13,3 százalékos értékesítési visszaesése mögött a második legrosszabbat a Népszabadság szenvedte el: a második negyedéves 57 003 értékesített példány ugyanis 11 százalékkal marad az el az egy évvel ezelőtti adattól. Számszerűen ez valamivel több mint 7000 darabos csökkenést jelent. Az év első negyedévéhez képest egyébként 4,6 százalékkal, vagyis 2731 darabbal kevesebb az értékesített példányszám."

"A legkisebb, ám még így is jelentősnek tekinthető csökkenést szenvedte el a másik baloldali napilap, a Népszava, melynek második negyedévi 17 565 darabos értékesített példányszáma 6,5 százalékkal kevesebb az első negyedévinél, éves bázison pedig 7,6 százalékos visszaesést jelent mindez."

www.mfor.hu/cikkek/Megallithatatlanul_zuhan_a_lappiac__elen_a_Figyelo_es_a_HVG.html

kispufi 2012.08.29. 11:44:14

a név patinájában van valami. a maga retrográd hónaljszagába beájult jelenlegi népszavát meg még mindig csak felélénkítheti és nívóját emelheti a népszabadságosok amúgy messze nem tisztelt szerzői.

Foxtrotty 2012.08.29. 12:36:34

Nekem a Goodbye Lenin című film jutott az eszembe ezekről az újságokról. Abból is a Markus nevű csávó, aki a járásképtelen kommer anyjának csinál egy kamu televíziócsatornát, hogy ne kelljen szembesülnie az NDK összeomlásával

Kíváncsi lennék menyi volna a példányszáma ezeknek a lapoknak az "agyalágyult vén kommer" piaci szegmens nélkül

Foxtrotty 2012.08.29. 12:38:58

@Foxtrotty:
a Népszarát meg vajon hányan fogyasztják menűként a Párt tagjain kívül?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.08.29. 13:05:40

Vicces lenne, ha az egyetlen olvasható magyar napilap megszűnne.

Jelenleg vannak bulvárlapok és van pár közéleti lap.

A Magyar Hírlap kb. a Kuruc Infó nyomtatott változata, mind színvonalban, mind irányultságban. A Magyar Nemzet fideszes belső pártlap színvonal, színvonala is igen alacsony. A Népszava színvonala oké, de borzasztóan elfogult politikailag. Az egyetlen komoly lap a Népszabadság. Ezek szerint nem sokáig.

rognork 2012.08.29. 13:13:45

inkább morbid meg kretén magazin kell

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2012.08.29. 13:20:51

@Hepci: A print sajtónak vége, és bármennyire szörnyű, még egy Népsz*-ért is kár, mert ami helyette jön, az mindennek az alja.

Az Origo hosszú ideig aránylag olvasható volt, de teljesen elöntötte az igénytelen szemét, amióta az Indextől kirakott surmó és tudatlan siserehad átszivárgott hozzájuk. A HVG.HU ugyanaz, nagyarcú hülyegyerekekre hangszerelve. Az Index az Index. Egyszerűen elég volt már az UP által elterjesztett Blikk stílusú tartalom + Mancs stílusú megmondás kombinációból.

Szívesen fizetnék egy normális havidíjat olyan online lapért, ahol nem az "Extrém vicces Star Wars sorozat készül a Robot Chicken közreműködésével.", "A Megasztár első szériájának döntőse a Blikknek bevallotta, hogy saját neméhez vonzódik.", vagy a "Brutálisan mészárolt a buenos airesi szoláriumos" típusú anyagokat kapnám napról napra, és ha mondjuk Uj Péter vagy Szűcs Gyula megjelenne a szerkesztőség bejáratánál, a portások agyonvágnák őket péklapáttal.

Kandeláber 2012.08.29. 13:32:25

A Népsava olvadjon be az amerikaiba, aztán itthon egyedül maradna a Népszabóság.

Megfontolt 2012.08.29. 13:36:16

A nepakarat teljesen hiteltelenne valt a szerencsetlen ragalamazasai miatt !
A nepszabadsag ugyszinten ,a Teller level ota ra se nez egy magara valamit is ado gondolkodni kepes emberi leny !
A csintalan meg baloldalikent szeretne mukodtetni ,ami megint csak hiteltelenne lett az elmult 60 evben !

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.08.29. 13:43:10

Nyomtatott napilap? Jó hogy nem szikratávíró, vagy telefonhírmondó...

states1 2012.08.29. 15:52:09

Dehogyis kár, két internáci szennylap, a baloldalisághoz közük sincs, kizárólag a holobizniszben érdekeltek, a munkatársak abból élnek, hogy festik a nácikat a falra rendszerváltás óta, aztán mikor végre megjelentek, dörzsölték a tenyerüket: egzisztenciálisan a jövő biztosítva. Azt hitték, amíg az általuk kreált operettnácik léteznek, az internáci network gondoskodik a megélhetésükről. Csak hát a válság úgy látszik, a balnáci hálózatokat sem kíméli.

Virág et. 2012.08.29. 17:08:57

Az internet előretörésével a napilapok előbb-utóbb vagy átmennek digitális formába vagy megszűnnek. A MN és az MH (veszteséggel!) is csak azért van a víz felett, mert a kötelező közpénzes megrendelések életben tartják őket.

Az azért beszédes, hogy mindkét balos lap már 2008-tól (!) elkezdett zuhanni. Sőt, a leggyengébb év 2009 volt mindkettőnek, ami Ferenc - Gordon év volt pedig.

A Népszavában én is főleg a név patináját sajnálnám, régi újság, kár lenne érte. Manapság nem olvasom, online sem. A Népszabadság viszont jó újság, ha az ember lebetkőzi a politikai előítéleteit és beleolvas, akkor látni fogja a profizmust és a színvonalat. A Teller-levél ellenére is.

áhhh, úgyis mindegy 2012.08.29. 17:38:00

Talán az is baj, hogy reménytelenül 19. századi az összes napilapunk felfogása. A netes változat mindnél csak szükséges rossz, fizetős tartalom zéró, webkettő, blogszféra, stb. sehol.
Print formátunmból próbál megélni a Népszabi, a többi három meg a közvetlen politikai mutyiból.
Miattam mehet a Nemzet, a Hírlap és a Népszava a lecsóba. Ha kiszáll belőle a Ringier, akkor a Népszabadság is.
Papíron kiadott pártközlönyöknek semmi helye 2012-ben.

Bloodscalp 2012.08.29. 17:40:29

@TuRuL_2k2: hehe, ez a tetetett lesajnálás klassz. kicsit pofátlan ahogy fideszék mindig kiállitanak egy vágyképet az ellenzék(ellenségükről) hogy ilyen és ilyen ellenzéket akarunk...a cím inkább lehetett volna az:Csak egy maradjon!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.08.29. 17:47:24

@Virág et.:
Azért 2009 a Nagy Bazdmeg éve, mert akkor zuhant be a reklámpiac (20%-os esés, printben még több is), és ez sokkal érzékenyebb probléma, mint az állami hirdetéseké.

naugye! 2012.08.29. 17:48:29

@Virág et.: Maga is úgy tesz, mintha a Nsz minden héten közölne egy Teller-levelet. Pedig azóta majdnem tíz év telt el. Azóta mennyi, de mennyi hazugság lefolyt a magyar média lefolyóján! Hány Teller-levélnyi anyagot közölt azóta a Magyar Nemzet vagy a Magyar Hírlap is? És el tetszett a tíz év alatt azt is felejteni, hogy a Telleler-levelet nem a Népszabadság hamisította. Úgy kapta külső forrásból, de elmulasztotta az alapos ellenőrzését. Óriási hiba volt! Előtte egy évtizednyit dolgozott rajta nap mint nap a lap, hogy megteremtse a hitelességét a pártállami évek után. Egy szempillantás alatt szállt el egy évtized munkája. De ilyen hibák a New York Times-nál, a BBC-nél is előfordulnak tízévente. Bizony.

Zb74 2012.08.29. 17:54:53

"legnagyobb példányszámú politikai napilap a hazai piacon"

Tudtommal a Kisalföld több példányban fogy, pedig csak egy megyében terjesztik.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.08.30. 07:29:52

@Zb74:
A megyei sajtóra nem mondanám, hogy politikai napilap.

Alfőmérnök 2012.08.30. 11:25:30

Külföldön is hasonlóak a tendenciák?
Nemrég, mikor megérkeztem a müncheni pályaudvarra, az volt az első, hogy a kezembe nyomtak egy Süddeutsche Zeitungot, nemtudoménhány melléklettel.

himmelhergott 2012.08.30. 11:49:53

meglepő hogy még mindig mennyien fizetik elő megszokásból. cégemnél minden vezető asztalán ott van a hvg-vel és a napi gazdasággal együtt. persze olvasni senki nem olvassa. csak van. NSZ-t sokszor osztogatták ingyen az egyetemistáknak a Goldmann György téri aluljáróban, hogy a fele a feljárat melletti szemetesek egyikében landoljon.

zsazsu4 · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.08.30. 16:10:20

@Alfőmérnök: sz-media.sueddeutsche.de/de/sueddeutsche-zeitung/files/sz_preisliste_marke.pdf

pld.szám 436 000

Ettől függetlenül a trend ugyanaz. Csak a Csomolungmáról tovább tart a zuhanás, mint a Gellért hegyről
:-)

zsazsu4 · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.08.30. 16:36:58

@zsazsu4: És az lemaradt, hogy egy 1/1 hirdetés 18 000 000 HUF

Alfőmérnök 2012.08.30. 16:55:53

@zsazsu4: Uhh. Kösz.
Nem is tudom, hogy van-e Magyarországon ilyen méretű sajtótermék.
Tényleg csak a "klasszikus" módon lehet olvasni, vagy összehajtogatva, vagy ilyen újságtartóval, ami a könyvtárakban meg a kávéházakban van.

Diocles 2012.08.30. 22:39:05

@TuRuL_2k2:

"A megyei sajtóra nem mondanám, hogy politikai napilap.
"

Nem-e? Kőkemény pártpolitika. A Fejér megyei hírlapot és a Dunaújvárosi Hírlapot pl. konkrétan sokáig bojkottálta a Fidesz, mert olyan volt, mintha az MSZP-székházban írták volna.
A szerkesztőség persze ma is ugyanaz.

Elég aktívan manipulálnak a Springer-lapok (ezek ugye az MSZP-től megvett megyei lapok, jórészt változatlan gárdával), persze az MTI-híreket nem ők írják, viszont a címeket, pl. "Gyanús Fidesz-ügyek?" címmel megjelentetnek egy tök semleges hírt, szóval a címeket ők adják, ők tematizálnak, úgy manipulálnak, ahogy nem szégyellnek. Meg persze publicisztika is van.

Sz'al érdemes volna körülnéznetek a megyei lapok környékén, és alkalomadtán szemlézni is belőlük, mert annyira ballib-szoci-vonalas cikkeket a Népszavában nem olvasol, mint egy "politikamentes" dunántúli-nyugat-dunántúli (amely országrész elvben a jobboldal bástyája) megyei lapban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.08.31. 10:20:15

@Diocles:
Ismerem a megyei lapokat (pláne a Vas Népét és a Zalai Hírlapot - ott nőttem föl). Nem azt írtam, hogy nem foglalkoznak politikával, csak azt, hogy nem sorolnám a politikai napilapok közé: más műfaj.