Kommentszűrés
’11 sze
29
18:31

Hazaszeretet

Írta: nénike

  Kertész Ákos genetikai értekezése körüli vihar épp csak elcsendesedett, s máris itt a genitáliai értekezés, ezúttal Erdős Virág tollából. Az egyik leghíresebb magyar író Kertész Ákoshoz fogható érzékenységgel közelít a magyarsághoz, a hazához, nem rejtve e magasztos dolgokhoz fűződő ambivalens viszonyát. Édes Hazám című versében a szerző egy könnyed anális kikacsintást követően orális örömökben részesít, majd önként kínálja fel zugait a férfierőtől duzzadó hazának, aki közéleti kliensként annak rendje, s módja szerint lerendezi a lírikus ént.

szívem minden melegével
leszoplak
az okosok úgyis mindent
beszopnak
ugyan minek futnék meg hát
hova is
magyar vagyok mégha félig
roma is
igény szerint kiköpöm vagy
lenyelem
mégse ingyen pusztítom a
kenyerem
ünnepnapon csoki ropi
kóla
Édes Hazám gondoskodik
róla
 

  Nem teljesen világos előttünk, hogy szegény haza minek köszönheti gyúrunkvazze habitusát, félő, hogy absztraktabb gondolkodás kíván, mint ami az átlagos vértezettségű irodalom fogyasztó sajátja. Annyi mindenesetre lejön a pajkosan gördülő rímzuhatagból, hogy nem komálja különösebben szülőföldjét. Épp e kedves korholás köti össze a visszavont, meg az elvágyódó világpolgár Nobel-díjas Kertészekkel.

  Erdős Virág munkásságára egyébként a VIII. kerületben rendezett népszavazás tiszteletére írott verse kapcsán figyeltünk fel. Az identitáskeresés labirintusában kószáló asszony a hajléktalanokkal vállalt sorsközösség kapcsán (is) rövid úton eljut a vagonok témaköréig, majd Radnóti tarkólövésének helyszínéig. Csak ámulunk, mekkora gondolati ívet inspirált ez a VIII. kerületi polgármester bőrébe bújt kis Himmler.

  Nyilván a pajkos hangütésben hosszú évek ismertté válni akarása is ott munkál, ám az efféle irodalmi punkság mögött látni véljük a megsebzett lelket, a kínt, melyet a szerző miattunk, a Duna-partra kísérők miatt elviselni kénytelen. A bőrönd nyilván becsomagolva porosodik az előszobában. Tele van súlyos gondolatokkal. Mozdíthatatlan.

  Erdős Virág Szép Ernő- és József Attila-díjas író, költő. 2011-ben NKA alkotói ösztöndíjban részesült.

Címkék: vers haza kertész ákos erdős virág

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr963260392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.30. 13:42:11

@tewton:

@manyi béci most valahol egy vécékagylóba lógó fejjel --- aláhulló fürtjei a kagyló belső falára tapadnak --- okádik a velünk szemben érzett undortól. (Vagy valami ilyesmi.)

ü
bbjnick

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 13:42:59

@tewton:
"van bizonyíték arra, a költőnő (belső használatra: katolikusozó ribanc) szaván túl, hogy a katolikusok szavaztak így, vagy csak ez olyan felvilágosult heccelés, hangulatkeltés?"

Ez az arc irta ki a nepszavazast:
www.kocsismate.hu/?pid=2
"1999-ben a budapesti Lónyay Utcai Református Gimnáziumban érettségizett. 2004-ben doktori oklevelet szerzett a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi karán. "

Amugy a KDNP tamogatasat is elvezi.

Nem tagadvan, hogy a "miserol jovo szavazo a hajlektalanok kiuzesere szavaz" allitas nem bizonyithato, azert innen egy muvesz elindulhat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.30. 13:43:08

@bbjnick:

okádik a velünk szemben érzett = okádik az irántunk érzett

TG69 2011.09.30. 13:53:37

@tewton: Valóban ez nyert! De ne feledjük a mennyiség többlet egy idő után minőségivé válik, úgyhogy 2014-re már kihozom döntetlenre :).

tewton 2011.09.30. 13:56:43

@Doomhammer:
azért ezt a szavazást nem a püspöki konferencia írta ki. ez egy politikus, aki rendet akar teremteni egy lepratelepen. ennyi.

az iskolázottsága nem érdemi érv (pl. kóka az esztergomi ferencesekhez járt, a ppke jogi kara meg tele van mindenféle vallású hallgatóval).

persze értem én, hogy a művészet az más. csak akkor azt nem értem, egyesek miért olyan elfogultak szabó dezső írásaival, vagy a mein kampf című irodalmi művel szemben.

tewton 2011.09.30. 14:00:36

@TG69:
nono, addigra feljön a jobbik, sok új arccal :)
és hát fajsújtalan, fiatal pornós jobbikosból igen nagyon sokat kellene összeszedni mondjuk egy kóka ellenében az egálhoz :)

tewton 2011.09.30. 14:01:51

@bbjnick:
á nem is. manyika jófej, majd berobban ide és jól megvédi ezt a naccságos asszonyt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 14:10:39

@tewton:
"azért ezt a szavazást nem a püspöki konferencia írta ki. ez egy politikus, aki rendet akar teremteni egy lepratelepen. ennyi. "

Ez egy politikus, aki a vallassal, mint hivoszoval kampanyol.

fonagyjanos.fidesz.hu/index.php?id_cikk=9848
"Fónagy János képviselő-jelölt Múzeum Kávéházban tartott beszélgetésének vendége Schmitt Pál európai parlamenti képviselő, listavezető (Fidesz-KDNP) és Kocsis Máté a Józsefváros polgármestere volt. A téma a választókerület helyzete, a vallásos emberek elmúlt időszakban tapasztalható megkülönböztetése és a kerületben élő kisebbségek megítélése volt. "

De egyebkent erzi a problemat o is.
www.kocsismate.hu/index.php?pid=1&h_id=160
"A kerület vezetője hangsúlyozta: Kemények és következetesek de egyben igazságosak és emberségesek leszünk. „Józsefváros túlzott terhet vállalt eddig az ide bejelentett 2700 hajléktalan ellátásával.” – mondta.

A probléma megoldása két szálon fut. Az egyik a 0-tól 24 óráig tartó közrendvédelmi akció, hiszen a kerület rendőrei és közterület felügyelői folyamatosan figyelik a közterületi szabálysértéseket – így a kukázást és a közterületen, életvitel szerű tartózkodást is. Kocsis összevont állománygyűlésen tájékoztatta a kerület rendőreit és közterület felügyelőit az előttük álló feladatokról.

A közrendvédelmi akció mellett a kerület nagy hangsúlyt fordít a Józsefvárosban hajléktalanná vált emberek felkarolására. Ez a program három pillérre épül: mentorálásra, munkára és lakhatásra, de a kerület gondoskodik az érintettek teljes körű egészségügyi ellátásáról is. A kerületben egy felmérés indul, hogy kiderüljön, hány érintett van a kerületben. Előzetes becslések szerint a számuk 60-100 fő közé tehető. A programba kerülőkkel egyéves lakásbérleti szerződést is kötnek velük. Olyan lakhatási feltételeket fognak biztosítani, amelyek módot adnak arra, hogy családok ismét együtt éljenek, és lehetőséget teremtenek arra, hogy az újrakezdés könnyebb legyen.

Az önkormányzat elindítja a Józsefvárosi Lélek programot „A hajléktanságból kivezető út megteremtéseként” azoknak, akik a kerületben veszítették el otthonukat. Kocsis Máté ismertette, ennek keretében lelki segítségnyújtási, életviteli, lakhatási, egzisztenciateremtési és közösségi program is lesz."

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.09.30. 14:10:56

@tewton: Kerülgeti a forró kását. Doom kérdése: "Rendes katolikus megteheti-e, hogy a hajléktalanok kitiltására szavaz?"

Ennek szigorúbb változata: "Rendes katolikus megteheti-e, hogy távol marad és nem szavaz a hajléktalanok kitiltása ellen?"

Én hajlok mindkét esetben az "igen" válaszra, mert nincsenek emberfeletti elvárásaim a katolikusokkal szemben. De nem is vagyok katolikus. Maga viszont az, tehát illetékesebb. Katolikusként mi a válasza a fenti két kérdésre?

Alfőmérnök 2011.09.30. 14:24:32

@tewton: Szabó Dezsőt azért íróként elismerik, jegyzik balodalon is. Nyilván a politikai, kifejezetten zsidóellenes nézeteit nem annyira kajálják.

Érdekesség Bibónál (lehet, hogy hülyeség):
"Hozzá kell tennem, hogy Szabó Dezsőnek ezekben a kirohanásaiban az asszimilált németek, a svábok elleni kirohanások voltak mindig az élesebbek, a maróbbak és a szellemesebbek, úgyhogy a magyar zsidó szellemi élet majdnemhogy egy bizonyos derült elnézéssel fogadta Szabó Dezsőnek e tekintetben amúgy is a hivatalos Magyarország részéről visszhangtalanul maradt állásfoglalásait."
mek.niif.hu/02000/02043/html/457.html

Ezt meg TGM írta néhány éve:
"az Ede megevé ebédem a magyar politikai pamfletírás egyik klasszikus remekének a címe, szerzője: Szabó Dezső, keltezése: Városmajor, 1937. szeptember hó 15., célpontja: Szekfű Gyula, kiadták: számtalanszor, ismerete átlagosan művelt magyar ember számára: kötelező, irodalomtörténeti besorolása (szinte egyhangúlag): zseniális, újólag kiderült ismeretlensége: szégyenletes. "
www.es.hu/tgm;megeve;2006-11-19.html

TG69 2011.09.30. 14:34:44

@Holger Hartland: Amimkor egy csoport valamiben marha erősnek érzi magát (ilyen a szeretet vallása is), és emberfelettinek képzeli magát, akkor jó néha tükröt tartani eléjük, hogy tovább pallérozzák magukat :). Amikor meg a hatalom is egy kisebbség mellé áll akkor ez a népnevelés még inkább kellemes feladat.

tewton 2011.09.30. 14:36:16

@TG69:
"Amikor meg a hatalom is egy kisebbség mellé áll akkor ez a népnevelés még inkább kellemes feladat."

ne zsidózz, ne zsidózz, te! :)))))

tewton 2011.09.30. 14:37:33

@Alfőmérnök:
jaja. az ede ... címét nyúlta jancsó is filmcímnek.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.09.30. 14:48:46

@TG69: Akkor az ilyen versekre még több pénzt kell adni, mivel szegény balliberális establishment marha gyengének érezheti magát - elvégre az ellen a "középosztály" ellen "lázad", amelynek valójában fölötte áll társadalmilag, anyagilag, műveltségben, elismertségben és kapcsolati hálóban.

TG69 2011.09.30. 14:52:35

@tewton: Rájuk is igaz amit írtam és persze ők is tudják, hogy egyben a leghülyébbek is náluk vannak :).

DFK 2011.09.30. 15:02:05

@bbjnick: Hát megnéztem az oldlara feltett "műveket". Egyszerűen minősíthetelenek, harmat gyenge fűzfa poéta.

evil overlord (törölt) 2011.09.30. 15:25:22

@tewton: Igen, a gyűlölet kihozta belőle a bnuddhistát: szeretet, béke, harmónia.

@Holger Hartland: Ön hivatkozott a jó öreg Nagantra. Vagy az annak álcázott ROKS-2-re gondolt? Az tényleg alkalmas archívumok eltüntetésére.

evil overlord (törölt) 2011.09.30. 15:36:06

@Holger Hartland: Muhaha, tewton meg fog sértődni, ui. proti, ezáltal megveti (és egyben sajnálja) a bálványimádó pápista eretnekeket.

Egyébként nem hiszem, hogy egy katolikus akaratuk ellenére akar segíteni a hajléktalanokon (egy részük ui. nem hajlandó szállásra menni, mert ott rendnek kell lennie).

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 15:59:29

@evil overlord:
Nagyur, a helyzet ennel egyszerubb. Mint Kovacs Mate szovegebol is lathatja, a Jozsefvaros hajlektalanjai nem helyben valtak hajlektalanna. Pontosabban a 2700-bol csak 60-100 ilyen van. Nekik meg onkormanyzati berlakast is hajlando adni a polgarmester. A maradekot viszont elzavarja. Mit mond erre egy katolikus, kulonos tekintettel Jezus tanitasaira, teszi fel a kerdest Erdos Virag versbe foglalva? Es mindjart meg is valaszolja: tapsol neki. Ez pedig Viragnak nem tetszik es vagonokat vizional.

tewton 2011.09.30. 16:00:24

@evil overlord:
nem megvetem, hanem megértően nézem őket. valahogy úgy vagyok velük, mint imrekertész a zsidóságával :) genetikusan van bennem valami katolikus.

a hajléktalanok nehéz eset. sokan azért költöznek ki mindenféle erdőbe (kossuthrádiós műveltségemből tudom), mert a szállókon meglopják egymást az emberek (vagyishogy a gecik lopják meg a nemgeciket, a dolog nem kölcsönös). mondjuk azt se értem, hogy ha ennyire pro-kukázás-pártiak a nagybecsű aggodalmasok, miért nem oldják meg, hogy a hajléktalanoknak külön tegyenek félre ehető dolgokat házanként, nem a kukába belekúrva (mert a kukából _evés_ a fő topik, úgy látom). persze azt szervezni kéne.

előítéletes vidékiként én elég sok olyan házat láttam józsefvárosban, ahova a kapun csak égő őrlángú lángszóróval lépnék be. már csak a biohazárd miatt is.

tewton 2011.09.30. 16:06:06

@Doomhammer:
mintha lenne itt egy párhuzam a neolatin országokat elözönlő román cigányokkal és a bennszülöttekkel.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.09.30. 16:11:04

A hajléktalanokat ellátó intézmények sűrűségét tekintve a VIII. kerület rekorder. Ennek az oka gondolom a központi fekvés mellett is olcsó ingatlanok.

Hajléktalanok éjjeli menedékhelye:
Budapesti Módszertani Szociális Központ Intézményei ( BMSZKI)
(Budapest VIII.,Könyves Kálmán krt. 84.Tel: 333-1194)
Menhely Alapítvány
(Budapest VIII., Vajdahunyad u. 3 Tel: 334-3965)
Oltalom Karitatív Egyesület
(Budapest VIII., Dankó u. 9. Tel: 210-5400)

Átmeneti hajléktalan-szállások:
Budapesti Módszer-tani Szociális Központ Intézményei (BMSZKI)
(Budapest VIII., Alföldi u. 6-8 Tel:303-0500, Budapest VIII., Kálvária u. 23. Tel: 314-2420 )
Szeretet Misszionáriusai Rend
(Budapest VIII.,Tömő 19. Tel: 334-2151)
Üdvhadsereg
(Budapest VIII., Dobozi u. 29. Tel: 303-9318, 314-2775)
Oltalom Karitatív Egyesület
(Budapest VIII., Dankó u. 9.Tel: 210-5400)

Hajléktalanok nappali ellátását biztosító intézmények:
Magyar Vöröskereszt Budapesti Szervezete
(Budapest VIII., Diószeghy S. utca 5. Tel: 311-56-70)
Menhely Alapítvány
(Budapest VIII., Práter u. 29/a. Tel: 333-5998)
Szenvedélybetegeket Mentő Szamaritánus Egyesület
(Budapest VIII., Őr u. 9. Tel: 06-30/944-1370)
Oltalom Karitatív Egyesület Fűtött utca
(Budapest VIII., Dankó u. 15. Tel: 210-5400)
Oltalom Karitatív Egyesület
( Budapest VIII., Dankó u. 9. Tel: 210-5400)
Budapesti Módszer-tani Szociális Központ Intézményei (BMSZKI)
(Budapest VIII., Könyves Kálmán krt. 84. Tel: 333-1194)

evil overlord (törölt) 2011.09.30. 16:15:57

@Doomhammer: Nem lehet elvárni a VIII. kerület lakosaitól, hogy eltűrjék azt, hogy fél Budapest hajléktalanjai náluk tanyázzanak. A katkóktól sem lehet elvárni azt, hogy vigyorogva szemléljék a jelenlegi helyzetet (analógia: a bűnbocsánat sem jár bűnbánat nélkül, a hajléktalannak is együtt kell működnie a rendszerrel).

@tewton: Szóval lutheránus, nem kálvinista :)
Elhiszem, hogy a lopás tényleg probléma, de ezen lehetne segíteni. Azonban a közterületen részegeskedő esetében bizonyára nem ez a fő indok, hanem az, hogy a szálláson nem szabad inni + viselkedni kell.

Mint a Bolygó neve: Halálban? Jó ötlet, de egy M4-M203 kombó sem ártana mellé.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 16:25:33

@tewton:
Hat ja. Vagy beszelhetnenk a Nagy-Britanniat lerohano kelet-europaiakrol. Valsag van, no a szegenyseg, mozognak az emberek. Hitelkarosultak is vannak, hogy mast ne mondjak. Szegenyek tomegei jelennek meg ott, ahol korabban mindenki konszolidalt eletet elt. Jozsefvarosrol leven szo, joletrol nem beszelek, de legalabb volt mit enni es volt fedo a fej felett. Most pedig megjelentek ezek a szegenyek es egyre tobben vannak. Mit szol ehhez egy katolikus vagy altalaban egy kereszteny? Mert Jezus vilagosan beszelt.

evil overlord (törölt) 2011.09.30. 16:27:54

@Doomhammer: Nem tudom látott-e oláh cigányt Olaszo.-ban. Ők nem azért mentek oda, hogy elvegyék a smithek elől a pizzafutári állást.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.30. 16:58:32

@DFK:

Látják ezt, tudják ezt a most nagy hirtelen erdősvirágrajongóvá "fanultak" is (tegnap még azt sem tudták, hogy a világon van), csak hát, ha kimondják, akkor a másikoldalnak lesz igaza. Azt meg ugye, nem lehet! :-[

ü
bbjnick

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.09.30. 16:59:40

@evil overlord: Evil Palpatinovics, hát honnan tudjam én, hogy mivel akarja eltüntetni azt az archívumot? Viszont köszönöm a tájékoztatást Tewton felekezeti hovatartozását illetően. Nem is tudom, miért néztem katolikusnak.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 17:01:14

@evil overlord:
Itt es most arrol beszelunk, hogy ezek a hajlektalanok a dus jozsefvarosi kukakra es kapualjakra ahitoztak, amelyekert pedig nem dolgoztak meg. Legalabbis arrol szolt a nepszavazas, hogy ezek a javak magneskent vonzzak az ingyeneloket es Jozsefvaros a tovabbiakban nem nezi tetlenul, hogy potyautasok vesznek a kozosbol.

Innen nezve egy allassal rendelkezo pizzafutar olyan magasan van, hogy nem is latszik.

O

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.09.30. 17:01:27

@tewton: Kedves Tewton, elnézését kérem, amiért lekatolikusoztam. Akkor a keresztény válasz érdekelne Doom kérdéseire.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.30. 17:15:52

@Holger Hartland: @Doomhammer:

Nem engem kérdeztek, de én kéretlenül is megmondom: egy katolikus azt mondaná, ha kérdeznék (és nem erdősvirágok mondanák meg kéretlenül helyette mit gondol), hogy a farizeustempónál semmi sem rosszabb. Legalább húsz éve csak romlik a helyzet (tehát, ha a jelen viszonyok maradnak, akkor javulni biztosan nem fog semmi), ez rossza a hajléktalanoknak, rossz a helyi lakosoknak, minden olyan lépés, ami javíthat a viszonyokon, támogatható és támogatandó. Felajánlotta vagy nem a józsefvárosi önkormányzat, hogy 60-100 helybeli hajléktalannak akár lakást is biztosít? A szubszidiaritás elve alapján:-) mindenki kezelje-gondozza a maga hajléktalanjait (ha csak annyit feladatot vállal, amennyit valóban el is tud látni és azt el is látja, mindenki jobban jár).

S hogy Jézus mit mondana? Valószínűleg azt mondaná a hajléktalanok jogaiért sápítozóknak, de az egyre romló helyzetet húsz éve elnézőknek, hogy:

Jn 8.43
Miért nem értitek a beszédemet? Azért, mert nem vagytok képesek meghallani a szavamat.
Jn 8.44
A sátán az atyátok, és atyátok kedvére igyekeztek tenni, aki kezdettől fogva gyilkos, nem tartott ki az igazságban, mert nincs benne igazság. Amikor hazudik, magából meríti, mert hazug, és a hazugság atyja.
Jn 8.45
Mégis, bár az igazságot hirdetem, nekem nem hisztek.

ü
bbjnick

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.09.30. 17:31:38

most tényleg azon rugóznak itten agyhalottamék, hogy márpedig egy katolikus miért nem viszi haza az összeszart, hugyozott, tetves, önhibájából emberi hulladékká vált istentagadó ördögszarta hajlékonyt és miután lemosdatja önkezével, még miért is nem szopja tisztára a faszát mielőtt megetetné? hát elmebetegek maguk? mondjuk kérték ezek a nyomorult férgek, hogy segítsenek rajtuk a keresztények? azon kívül, hogy egymást elássák a vörös csepel erdeiben mint valami csimbókos valagú robinhúdok, mire jók ezek a nyomorultak? lelkük rég a sátáné.
ateisták nem fogják érteni: imádkozni kell értük. közösködni csak ha szívükben nyitottsággal, hajlandósággal az alemberi múltukkal való szakításra jelennek meg előttünk.

amúgy meg a józsefvárosban templójáró népek javarészt cigányok, tehát nemigen hinném, hogy hazafele szavaztak. hogy kutyát basztak e? erre inkább hajlanék.

tewton 2011.09.30. 17:37:39

@Holger Hartland:
mért, mért. a kézírásom és az avatárom miatt :)

tewton 2011.09.30. 18:04:44

@Holger Hartland:
most átgondolva a dolgot (vidéki mucsai és nemkatolikus fejjel), szerintem a polginak van igaza, és igennel szavaznék.

sok szép és fontos dolog mellett Jézus azt is mondja a híveinek, hogy ne legyetek már hülyék (Mt 10:16 legyetek azért okosak mint a kígyók, és szelidek mint a galambok, károli). ez a történet arról is szól, hogy kiért és meddig vagyunk felelősek. katolikus testvéreink feje általában egy olyan univerzális jófejséget szokott kommunikálni, ami egy forrásszegény világban nehezen tartható szerintem, és végtelen mennyiségű jóhiszeműség kell hozzá.

mert az nagyon szép, hogy "oszd szét mindened a szegényeknek", csak amikor a szegények rászoknak a dologra, aztán azzal jönnek, hogy "neharagudj, légyszi, nem tudsz adni...", aztán az unokatestvéreiket is hozzák a potya osztásra -- akkor nekem inkább egy korbácsos fickó jut eszembe, aki beleavatkozott a banki-kereskedelmi ügyvitelbe valami templomban. szent ferenc is elég hamar rájött, hogy a szegénység intézményes formában kezelhető.

példát lehet venni a zsidó jótékonysági szervezetek működéséről, akik kb. a törzs kiszolgáltatott tagjaival törődnek -- és kész. és velük szemben nem is elvárás, hogy a hóttidegen emberek romos életét reparálják. az értelmes és intézményes megoldás a kukázásra pl. az étel- és ruhagyűjtés a plébánián, meg az effélék. nem a szentimentális, narcisztikus jófejkedés (amit málnási prompt módon gúnyolt ki). persze lehet az ember bódiskriszta, aki zsírkrétát hord hétesre, de ezt nem lehet elvárásként előírni (és ő is faji alapon segít a sajátjain, ráadásul).

tewton 2011.09.30. 18:10:09

@TG69:
és _figyelmesen_ olvasta, amit bevágott ide?
én is csak most ... :)

"Miután édes­anyám jogásznak szánt,"

úúúúúúúúúú.
mondja egy huszonéves, aki megvalósította a Programot, mint egy NDK mosógép

"első születésnapomra szimbolikusan Szász Endre Paragrafus című festményét kaptam"

jujj. képzelje el a gügyögő 364 napos, virsliujjú kisgyereket, akinek már ott van valahol letámasztva egy szászendre, egyelőre csomagolópapírban. ...

és egy szász endre ... huhhhh. :)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.09.30. 18:19:25

@bbjnick:
"De mikor szorgalmazva kérdezék őt, felegyenesedve monda nékik: Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ."

Szerintem nem szép dolog, amikor egy magát kereszténynek mondó nick kiforgatja Jézus szavait. Mert amit Jézustól idézett, azt akkor mondta a farizeusoknak, amikor azok rátámadtak, mert megakadályozta a házasságtörő asszony megkövezését.

Ezeket a híres, sokat idézett sorokat másoljuk csak ide.

János 8.7:
7
De mikor szorgalmazva kérdezék őt, felegyenesedve monda nékik: Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ.
8
És újra lehajolván, írt vala a földre.
9
Azok pedig ezt hallván és a lelkiismeret által vádoltatván, egymásután kimenének a vénektől kezdve mind az utolsóig; és egyedül Jézus maradt vala és az asszony a középen állva.
10
Mikor pedig Jézus felegyenesedék és senkit sem láta az asszonyon kívül, monda néki: Asszony, hol vannak azok a te vádlóid? Senki sem kárhoztatott-é téged?
11
Az pedig monda: Senki, Uram! Jézus pedig monda néki: Én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne vétkezzél!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.30. 19:15:40

@Doomhammer:

Nem tudom megérti-e, amit mondok, de azért megkísérlem elmagyarázni a helyzetet:-)

Az általam idézet evangéliumi részlet lényege a viszony: nem az a kérdés tehát elsődlegesen, hogy mi avita kiváltó oka (Jézus és a zsidók között), hanem a viszony (és a pozíció, amit a vitában elfoglalnak). Egyik oldalon Jézus, aki az Út, az Igazság és az Élet, az Ige, az Élő Törvény, a másik oldalon pedig a zsidók Törvénye, a megmerevedett és halott doktrína (miből lehet egy doktrínáról tudni, hogy döglött(?): arról, ugye, hogy nem működik, nem éltet). Így megvan a kontextus?

"Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ." --- hez pedig azt tudom mondani, hogy Jézus nem anarchista volt, hanem Megváltó. Nem azt mondja, hogy szüntessetek be mindenféle ítélkezést, töröljetek el mindenféle társadalmi korlátot és szabályt (s így teljesedjék ki a totális individuális szabadság), hanem azt, hogy valamennyien Isten gyermekei vagytok, mérjétek egymást testvérekként, egyforma mércével (ez a kereszténység előtt egyáltalán nem volt nyilvánvaló (pontosabban: nem volt így): lásd pld. a zsidó Törvényt).

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2011.09.30. 20:18:33

@Doomhammer:

Nem hiszem, hogy a kukakat irigylik toluk. De viszont lehet felni egy-egy ilyen tarsasagtol sajnos es nem csak a Jozsefvarosban de Zugloban is. Vegallomasoknal, hazak elott jonnek ossze es altalaban sokan isznak es nagyon eroszakosan keregetnek. Namarmost ha ott ulnek a kapuban es a hazatero lako beuti a biztonsagi kodot a bejarati ajtonal, semmibol nem all kifigyelni. Nagyon sajnalom azokat, akik igy utcara kerultek es varhatoan nem is nagyon lesz erejuk kikerulni ebbol a helyzetbol. Es talan eppen ezert esetleg ugy gondoljak, hogy minden mindegy, miert ne probaljanak meg valamit ami "sikerulhet".
Regebben nehany templom peldaul nyitva allt es beengedtek ilyen hajlaktalanokat az eloterbe.Hogy aztan ott mit muveltek azt nem reszleteznem, de okkal van mar, hogy oda sem mehetnek be..Az egyhazak nagyon sokat segitenek ezeken az embereken, viszont ez csak akkor mukodik igazan, ha a joakarat kolcsonos..

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.09.30. 22:06:59

@málnási: Nem magát kérdeztem. :) Nem véletlenül: azt úgyis tudom, hogy maga mit gondol. Arra voltam kíváncsi, hogy mit mond erre az, aki keresztény: köszönöm @bbjnick: és @tewton: válaszait. Nem-keresztény létemre magam is kamaszos-tótawés dolognak tartom (rosszabb esetben cinizmusnak), ha valaki a keresztényeken azt kéri számon, hogy miért nem dobnak vissza kenyérrel, és miért nem tartják oda a másik orcájukat is, vagy épp miért nem osztják meg a köpenyüket a koldussal.

Alfőmérnök 2011.09.30. 23:04:29

@tevevanegypupu: "Az egyhazak nagyon sokat segitenek ezeken az embereken, viszont ez csak akkor mukodik igazan, ha a joakarat kolcsonos.. "

A hajléktalanok zöme pszichésen súlyosan sérült, alkoholbetegségben szenvedő ember. Miért beszél úgy róluk, miért vannak olyan elvárásai velük szemben, mintha egészségesek lennének?

tevevanegypupu 2011.10.01. 00:31:17

@Alfőmérnök:

Mert hiaba betegek es serultek pszichesen, nekik is akarni kell meggyogyulni vagy legalabbis kikeveredni. Ez nem elvaras veluk szemben, csak remenykedes. De erre ravenni valakit nem egyszeru, mert ebben a stadiumban mar agresszivekke is valnak, sok mindenre kepesek, ido kell hozza meg bizalom. Es foleg valamifele perspektiva, hogy azert egyszer lesz jobb vagy konnyebb is. Szar helyzetekben is lehet valaki lelekben eros. Vagy valhat azza. Es nem kell hozza ocska bor vagy palinka. Ezt a legnehezebb elhinni, legalabbis annyira, hogy erdemesnek erezze egy ilyen szituacioba kerult ember megprobalni. Na jo, nem fogok itt eloadast tartani, nem is ertek hozza, csak igy kepzelem.

Alfőmérnök 2011.10.01. 09:18:07

@tevevanegypupu: "Mert hiaba betegek es serultek pszichesen, nekik is akarni kell meggyogyulni vagy legalabbis kikeveredni."

Nem vagyok orvos, vagy pszichológus, hogy pontos diagnózist állítsak fel, de hát épp az a betegségük, vagy a betegségük egyik tünete, hogy NEM TUDNAK akarni. Ergo nem működik velük szemben a bölcsesség, hogy "segíteni csak azon lehet, aki maga is akarja". Ilyen értelemben nem lehet rajtuk segíteni - a kb. 90%-on.
Hogy hogyan jutottak el ide, mennyire felelősek ők a helyzetükért és mennyire a környezetük, az megint más kérdés.

VI. Béla 2011.10.01. 10:51:09

@tewton:

"irgalmat akarok és nem áldozatot" - eredetileg nem azt jelenti, mint amit most belemagyarázok, de szerintem ezt még a Tanító Hivatal is elnézi nekem. Szóval nem feltétlenül irreális áldozatot kell hozni, hanem irgalmat kell gyakorolni. Példa: szerzel utcán élő barátodnak pár szál cigit. Mert azt kér.

VI. Béla 2011.10.01. 10:52:34

@tewton:

Valamint: azért rá is vonatkozik az a vers, mi szerint aki nem veszi fel a keresztjét, az nem méltó hozzám ...

tewton 2011.10.01. 11:24:23

@Alfőmérnök:
ööööö ... és mi is volna a nícsei értelemben vett helyes hozzáállás az ilyenekhez?

tewton 2011.10.01. 11:39:58

@VI. Béla:
én szoktam adni a koldusoknak, de attól még megvan a saját álláspontom, és ha valami nem tetszik, elég hangosan közlöm is. nem hiszek a bávatag jócselekedetekben.

Legutóbbi ilyen élményem az volt (alföldi mezőváros főtere), hogy egy tarhás cigó koldus kifigyelte, hogy adtam a "kollégájának" (szubjektiv okok miatt jóval többet, mint az kért vagy mint terveztem volna, mert jókedvem volt, csak). Rámenős kisebbségi barátunk (e faktor nem mellékes szál) köszönés nélkül odajött, hogy akkor neki is adjak már, ha a másiknak is már adtam, meg így, meg úgy, sok gyerek, blablabla (a standard szöveg). Történetesen be kellett érnie a maradék apróval, amit kevesellt is. Közöltem vele, eléggé egyértelműen, hogy akkor most vagy visszaadja ebben a pillanatban az egészet, vagy megköszöni és elteszi. Nagyon meg volt lepve.

tewton 2011.10.01. 12:00:45

hahaha, egészen elit kommentfolyam lettünk, össze kéne vonni a magyarozós zsidózóssal és einstandolni.

Alfőmérnök 2011.10.01. 12:46:09

@tewton: Hát, a késői stádiumban levő szifiliszes nietzschei megoldás vmi ilyesmi. :)

"Mi jó? - Mindaz, ami az emberben növeli a hatalom ér­zését, a hatalom akarását, növeli magát. a hatalmat. Mi rossz? - Mindaz, ami a gyengeségből fakad. Mi a boldogság? Annak érzése, hogy a hatalom növekszik, s legyőzetik egy ellenállás. Nem megelégedettség, hanem több hatalom; nem egyáltalában vett béke, hanem háború; nem erény, ha­nem derekasság (vagyis reneszánsz stílustú erény, virtú, moráliáktól mentes erény).  A gyengéknek és a félresikerülteknek pusztulniuk kell: ez legelső tétele a mi emberszeretetünknek. S eh­hez még segédkezet is kell nyújtanunk. Mi az, ami károsabb bármely bűnnél? - A tevőleges részvét olyanok iránt, akik félresikerültek és gyengék - s ez a kereszténység..."

tewton 2011.10.01. 13:11:17

@Alfőmérnök:
háháhá. ez egy komoly probléma. akkor vajon mi a helyes hozzáállás egy vérbajtól rohadó velejű, bomló agyú, gyógyíthatatlan foltokban öntudatos rommal szemben -- ha van nálam egy ciántabletta?

a) keresztény szempontból dilemma
1) nem adom oda neki, mert gyilkosság volna.
2) odaadom neki, irgalomból, de attól még gyilkosság.

b) mucsai, vidéki, állattartó és paraszt szempontból nem dilemma:
1) ebből már úgyse lesz semmi, a veszett kutyát is agyonlövik irgalomból, számfeletti kölyköket is agyomütik lapáttal. ne szenvedjen szegény.

c) nícsei szempontból is talán dilemma, de még nem látom át teljesen.

A helyes nícsei cselekvés talán az lenne, hogy magamban azt gondolom, nícse igazából egészséges, kezébe nyomok egy kardot, és a magaméval meg levágom a fejét (hatalom + hősies feature).
és így két legyet ütök egyszerre, a szánalmat is elkerülöm (mert azért átadni egy ciántablettát nyálas irgalmas dolog lenne), meg közben a félresikerültet is kigyomlálom.

tewton 2011.10.01. 13:12:41

@tewton:
gyógyíthatatlan foltokban öntudatos > gyógyíthatatlan, foltokban öntudatos

ü
twtn
:)))))

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 13:12:45

@Holger Hartland:
"Nem-keresztény létemre magam is kamaszos-tótawés dolognak tartom (rosszabb esetben cinizmusnak), ha valaki a keresztényeken azt kéri számon, hogy miért nem dobnak vissza kenyérrel, és miért nem tartják oda a másik orcájukat is, vagy épp miért nem osztják meg a köpenyüket a koldussal. "

Magának nem kell tudnia, kit tótawzett le itt.
www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20051225_deus-caritas-est_hu.html
Kezdetnek:
"40. Végezetül tekintsünk föl a szentekre, azokra, akik példamutatóan valósították meg a szeretetet. Gondoljunk főként Tours-i Mártonra (†397), a katonára, aki később szerzetes és püspök lett: mint egy ikon világít rá a személyes szeretet-tanúság mással nem helyettesíthető értékére. Amiens kapui előtt Márton a köpenyét osztotta meg egy szegénnyel. A következő éjszakán álmában maga Jézus jelent meg neki ezzel a köpennyel betakarva, hogy megerősítse az evangélium szavainak örök érvényét: „Ruhátlan voltam és felöltöztettetek (…), amit egynek a legkisebb testvéreim közül tettetek, nekem tettétek.” (Mt 25,36.40)[35] "

Elvárás az egyház vezetői felé:
"A püspökszenteléskor közvetlenül a szentelés előtt a jelölthöz kérdések hangzanak el, melyekben szolgálatának lényeges elemeiről van szó, és szeme elé állítják jövendő hivatalának kötelezettségeit. Ebben az összefüggésben kifejezetten kérdezik a szentelendőt, hogy akar-e „az Úr kedvéért jóságos és irgalmas lenni a szegények és a hontalanok és minden szükséget szenvedő iránt”.[31]"

Mi a feladata a hívő embereknek?
"Ezzel szemben a társadalom igazságos rendjéért végzett tevékenység igazában a hívő laikusok közvetlen feladata. Mint állampolgárok arra hivatottak, hogy személyesen vegyenek részt a közéletben. Nem mondhatnak le arról, hogy bekapcsolódjanak „a sokrétű és szerteágazó gazdasági, társadalmi, törvényhozói, adminisztratív és kulturális munkába, melynek célja a közjó előmozdítása szerves és intézményes módon”.[21] A hívő laikusok feladata tehát a társadalmi élet igazságos formálása azáltal, hogy tiszteletben tartják ennek törvényes önállóságát, s kinek-kinek illetékessége és felelőssége szerint együttműködnek a többi állampolgárral.[22] Jóllehet az egyházi szeretet-tevékenység sajátos megnyilvánulásait nem lehet az állami tevékenységgel egyenrangúnak tekinteni, mégis vitathatatlan, hogy a hívő laikusok egész életét a szeretetnek kell éltetnie, és politikai tevékenységüket is „a szociális szeretet”[23] értelmében át kell hatnia. "

tewton 2011.10.01. 13:48:57

@Doomhammer:
azért ez itt vitára alkalmas ám.
"[22] Jóllehet az egyházi szeretet-tevékenység sajátos megnyilvánulásait nem lehet az állami tevékenységgel egyenrangúnak tekinteni, mégis vitathatatlan, hogy a hívő laikusok egész életét a szeretetnek kell éltetnie, és politikai tevékenységüket is „a szociális szeretet”[23] értelmében át kell hatnia."

az a kérdés, hogy a "szociális szeretet" dolgát a gügyeség vagy a felelősség felé visszük-e el. konkrétan: adok-e pénzt a szipusnak csavarlazítóra, hogy jó legyen neki, vagy nem adok neki, hogy szedje össze magát? (analógiák gyárthatóak)

márton példája jó, de valahogy a hitgyülis szlogen jut eszembe róla: Isten a jókedvű adakozót szereti. ha minden reggel kettévágom a zakómat és ráterítem egy koldusra, három nap múlva ingujjban megyek a munkahelyre, és rövid távom ki...nak az állásomból. márton példa, de nem kötelező példa, és végképp nem olyasmi, amit kívülállók számonkérhetnének.

tevevanegypupu 2011.10.01. 15:17:49

@Alfőmérnök:

Na erre a problemara vannak a pszichiaterek meg sokfele masok. Csak valoban nem biztos, hogy jol oldjak meg a kerdest mindenfele tablettaval meg terapiakkal, munka meg beszelgetes pedig nincs. Nincs ra ido meg turelem. Meg aztan sokan az atelt szenvedesektol es megalaztatastol kifejezetten gonossza is valnak es rajonnek, hogy az nem is olyan rossz dolog..Vedekezesnek mindenesetre hatasos. Es elo a gyalogsagi asoval es irany Csepel. Na persze leegyszerusitem, hosszu a folyamat..

Alfőmérnök 2011.10.01. 15:21:10

@tewton: Ezeket a kései szövegeket szerintem vagy egy bomlott elme termékeként, vagy csak ironikusan lehet olvasni, semmiképpen nem erkölcsi tanításokként (egy elég bonyolult irónia, de irónia). Szóval ez már inkább irodalom, mint filozófia. Az összegzés már teljesen abszurdba hajlik.

"Törvény a kereszténység ellen
Meghozatott az üdvösség napján, az Első Év első napján (1888. szeptember 30-án a hamis időszámítás szerint).
Első tétel. - Mindenfajta természetellenesség bűnös. A legbűnösebb emberfajta a pap: ő tanítja a természetellenességet. A pappal szemben nincsenek észokok - csak a fegyház.
Második tétel. - Minden egyes részvétel valamely istentiszteleten a közerkölccsel szemben elkövetett merénylet. Keményebbnek kell lenni a protestánsokkal, mint a katolikusokkal, s a liberális protestánsokkal, mint az óhitűekkel. A keresztény-létben levő bűnös elem abban a mértékben nő, ahogy közeledünk a tudományhoz. Következésképpen a filozófus a bűnözők bűnözője.
(...)
Ötödik tétel. - Ha valaki pappal eszik egy asztalnál, kitaszíttatik: kiközösíti magát a becsületes társaságból. A pap a mi Csandálánk - törvényen kívül kell helyeznünk, ki kell éheztetnünk, s minden módon a pusztaságba kell űznünk.
Hatodik tétel. - Az „üdv”-történetet azzal a névvel kell illetnünk, melyet az megérdemel: elátkozott történetnek kell nevezni; az „Isten”, „Üdvözítő”, „Megváltó”, „Szent” szavakat szitkokként, bűnözők megjelölésére kell használni."
naglfar.hu/index.php?page=view&show=1K%F6nyvek%2C_%EDr%E1sok%2FFriedrich_Nietzsche_-_Az_Antikrisztus/63._T%F6rv%E9ny_a_kereszt%E9nys%E9g_ellen

tevevanegypupu 2011.10.01. 15:21:33

@tewton:

De az is lehetseges, hogy ugy elbusulunk a vilag gonoszsagatol es a tehetetlensegtol, a sok remsegtol es szenvedestol, hogy fogjuk a kardot, beledolunk mink magunk..Nem lenni inkabb mint lenni, ez nem is kerdes.(:

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 16:51:57

@Doomhammer: @tewton:

Azért nem szoktam muszlimokkal, buddhistákkal, dzsainistákkal, párszikkal, mittoménkikkel, leállni hitvitázni, s, pláne, azért nem szoktam (általam felületesen, alig vagy még úgy sem ismert) hitelveiket számonkérni rajtuk, mert egy vallás nem doktrína, még csak nem is egyfajta életfilozófia, egy hívő nem valamilyen doktrinát vagy filozófiát vall, hanem HITÉLET-et él. Ennek lényege nem (csak) a hitelvek és parancsolatok (szószerinti) meg/betartása, hanem (az) Istennek való szeretetkapcsolat (ennek módozataira most nem térnék ki, mert számosak:-)). Nem csak az az érdekes, hogy mit teszünk, hanem az is, hogy közben milyen (belső) utat járunk be. Az ÉLŐ ÉS TEVÉKENY SZERETET nem házifeladatmegoldás vagy parancsteljesítés, hanem misztérium.

No, nem ragozom hosszan, szerintem így is érhető voltam:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 16:53:39

@bbjnick:

hanem (az) Istennek való szeretetkapcsolat=hanem (az) Istennel való szeretetkapcsolat

bz249 2011.10.01. 18:56:00

@tevevanegypupu: bar a tema elment filozofiaba es a hajlektalan ugy kisse mar off-topik, de talan egy erdekes szempont, hogy a nemet szocialis segelyezesi rendszer olyan, hogy a legeslegalja szinten kifizetik egy lakas alberletet es a rezsijet valamint adnak a paciensnek nagyjabol 300€ koltopenzt havonta (nem ennyire egyszeru az ugy, de ez lenyegeben alanyi jogon jar). Vagyis itt csak annak kell hajlektalankent elnie, aki hajlektalan szeretne lenni. Ennek ellenere akad beloluk. Szoval a problema onmagaban penzzel sem szamolhato fel. Meg valoszinuleg sehogy, a hajlektalanok tobbsege szabadon valasztotta ezt az eletformat es ugy jo nekik.

@bbjnick: "Ennek lényege nem (csak) a hitelvek és parancsolatok (szószerinti) meg/betartása, hanem (az) Istennek való szeretetkapcsolat"

Vensegere protestans lett? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 19:08:05

@bz249:

Az Istennel való szeretetkapcsolat mióta protestáns specifikum? Bizonyára lemaradtam valamiről:-)

ü
bbjnick

bz249 2011.10.01. 19:15:09

@bbjnick: oh az eleje a lenyeges annak, amit irt... nagyon kozel van ahhoz, hogy kivagja az ablakon a Szent Hagyomanyt es odategye a helyere a "sola fide"-t :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.10.01. 19:19:13

@Doomhammer: Le van maradva egy Kertész Ákossal. Senki, így a keresztények esetében sem mindegy, hogy honnan és milyen szándékkal érkezik a kritika. Maga pl. keresztény? Mit szólna hozzá, ha behúznék egyet magának, aztán amikor emelné a kezét, hogy visszaüssön, azt mondanám: "Ácsi, barátom! Hát nem azt mondta a maga Jézusa, hogy oda kell tartani a másik orcáját is? Hát akkor tartsa szépen, mert oda is ütnék egyet! Így ni, köszönöm. Máris menne tovább? Egy pillanatra várjon még! Szeretném még fejbe dobni ezzel a kővel. Tudja, a feleségem leküldött kenyérért, de már bezárt a bolt. Azt mondják, a magukfajtától kaphat kenyeret az ember, ha megdobja kővel. Ja, és fázom is kissé, ha volna szíves megfelezni velem a kabátját... Ha van egy kis pénze, szívesen elfogadom azt is." Melyik szóig hagyná nekem ezt végigmondani? :)))

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 19:29:28

@tewton:
"azért ez itt vitára alkalmas ám."

Katolikus számára nem, bár a pápai enciklika nem ex cathedra kinyilatkoztatás. :-)

Viszont Benedek nem kívánja, hogy odaadja a fél zakóját.

Így mondja:
"Ez viszont megköveteli, hogy a szeretetnek meglegyenek a szervezetei ahhoz, hogy a közösségi szolgálatot rendezetten tudja végezni. E feladatnak a tudata az Egyházban kezdettől fogva fontos volt: „Mind, akik hívők lettek, egy közösséget alkottak, és mindenük közös volt. Birtokaikat és javaikat eladták, és árát szétosztották azok közt, akik szükséget szenvedtek” (ApCsel 2,44–45). Lukács ezt úgy mondja el, mint az Egyház egyik meghatározását, melynek lényeges elemei közé számítja az „apostolok tanításához”, a „közösséghez” (koinónia), a „kenyértöréshez” és az „imádsághoz” való ragaszkodást (vö. ApCsel 2,42). Az itt részletesebben le nem írt „közösséget” (koinóniát) a korábbi versekben bemutatta: közösségük éppen abban állt, hogy a hívőknek mindenük közös volt, s közöttük többé nem létezett a szegény és a gazdag különbsége (vö. 4,32–37 is). Az anyagiak közösségének e radikális formája természetesen az Egyház növekedésével nem volt fenntartható. A lényegi mag azonban, amit megjelenített, megmaradt: a hívők közösségében nem lehet olyan szegénység, hogy valakitől megtagadják az emberhez méltó élet szükséges javait."

A hívők közösségében, tehát. Ha a hajléktalan nem katolikus, hanem például kálvinista, egy katolikusnak nem kell azzal foglalkoznia, hogy az emberhez méltó élet szükséges javai megvannak-e neki. :-)

Jó, ez vicc volt.

És hát ugye ott van Jézus története a házasságtörő asszonnyal: nem követelhetem meg, hogy maga minden reggel fél zakóban járjon dolgozni, ha én se teszem.

Viszont egy kereszténnyel szemben igenis vannak követelmények a szegényekkel való együttérzésben és Benedek ezt így fogalmazza meg (pontosabban II. János Páltól így idézi):
"Ezen a helyen szeretném kifejezetten megerősíteni azt, amit nagy Elődöm, II. János Pál pápa a Sollicitudo rei socialis[28] enciklikájában írt, amikor kifejezte a katolikus Egyház együttműködési készségét ezen egyházak és közösségek karitatív szervezeteivel, hiszen valamennyien azonos alapmotivációból kiindulva tevékenykedünk, és ugyanazt a célt tartjuk szemünk előtt: egy igaz humanizmust, mely az emberben fölismeri Isten képmását, és segíteni akar neki, hogy életét ezen méltóságának megfelelően valósítsa meg. Az Ut unum sint enciklika még egyszer hangsúlyozta, hogy egy jobb világ kifejlődéséhez a keresztények közös hangjára és tevékenységére van szükség, „hogy mindenki, különösen a szegények, a megalázottak és a védtelenek jogainak és igényeinek tiszteletben tartása győzedelmeskedjék”.[29] Ezen a helyen szeretném kifejezni afölötti örömömet, hogy ez a kívánság már az egész világon számos kezdeményezésben visszhangra talált. "

Tehát ha nem is adom oda naponta a fél zakómat, a megalázottak és védtelenek jogainak tiszteletben tartása kötelességem, ha keresztény vagyok.

És akkor most vissza a lényegre, amit Erdős Virág a csasztuskájában kissé érdes stílusban számon kért a katolikusokon. Itt van ez a Kocsis Máté, református középiskola és katolikus egyetem neveltje, a vallásos emberek jogainak harcosa, a KDNP által is támogatott józsefvárosi polgármester.

Amikor azt mondja, hogy Józsefváros nem bírja a megalázottak és védtelenek áradatát, akkor még benne van a keresztényekkel szembeni elvárásokban. Hiszen nem kívánhatom én, nem-józsefvárosi lakos, hogy Józsefváros közterületeit leamortizálják a hajléktalanok ezrei, ha az én közterületeimet nem ajánlom fel erre a célra és itt ismét Jézusra és a házasságtörő asszonyra utalok.

Viszont keresztényként viselkedett-e Kocsis Máté (dr) és az őt támogató Fidesz-KDNP frakció, amikor azt a megoldást találta ki, hogy lényegében kiszekálja őket Józsefvárosból? Benedek szövege alapján nyilvánvalóan nem.

Nekem Erdős Virág szövege ezt jelenti. Hogy ő mire gondolt közben, nem tudhatom, de nem is érdekel. Nekem sokkal fontosabb, hogy itt bizony valódi probléma is van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 19:33:45

@Holger Hartland:
"Maga pl. keresztény? Mit szólna hozzá, ha behúznék egyet magának, aztán amikor emelné a kezét, hogy visszaüssön, azt mondanám: "

Nem lenne ideje mondani semmit, mert mire megszólalhatna, lenyomnám egy szívlapáttal. És ha tiltakozni merne, amikor magához tér, akkor vigyorogva azt mondanám, hogy "az vesse rá az első követ ..."

Jézus elfogadta az emberi gyarlóságokat (erről szól a házasságtörő asszony története), de azt kéri, hogy azért próbáljuk meg elkerülni.

Alfőmérnök 2011.10.01. 19:40:09

@tevevanegypupu: Kétségeim vannak afelől, hogy ezek az emberek még munkára bírhatók. Egy részük talán igen - de alighanem ez a kisebbik részük.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.10.01. 19:45:42

@Doomhammer: Azt hiszem, ezzel a népszavazásos dolgot is megbeszéltük. :)

tevevanegypupu 2011.10.01. 19:48:53

@Alfőmérnök:

Mindenesetre jo lenne oket valahogy ravenni - persze ehhez epiteni kellene - arra, hogy bemenjenek menhelyekre, ahol el tudjak latni legalabb a legbetegebbeket.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 20:04:34

@bz249:

"nagyon kozel van ahhoz, hogy kivagja az ablakon a Szent Hagyomanyt es odategye a helyere a "sola fide"-t :)" --- írja.

Ha így értette, akkor alapvetően félreértette (ha ennek oka az én nem kellően pontos fogalmazásom, akkor elnézést kérem:-)) A célom az volt, hogy hangsúlyozzam a hitéletnek, a hit aktusának számos momentuma, motívuma van, nem szabad és nem is lehet (értelme sem lenne!) kiemelni, pláne nem kizárólagossá tenni egy-egy momentumot, motívumot, mozzanatot:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 20:13:36

@Doomhammer:

"A közjó védelme követelményének megfelel az állam erőfeszítése annak érdekében, hogy az emberi jogokat és a polgári együttélés alapvető szabályait sértő magatartásformák terjedését megfékezze. A törvényes közhatalomnak joga és kötelessége a vétség súlyosságával arányos büntetés kiszabása."

Forrás: www.katolikus.hu/katek/kek02196.html

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.01. 20:45:53

@bbjnick:

kiemelni, pláne nem kizárólagossá tenni = kiemelni, pláne nem lenne értelme kizárólagossá tenni

Alfőmérnök 2011.10.01. 20:48:16

@tevevanegypupu: A legbetegebb embereknek a kórházakban lenne a helyük, nem menhelyen. Valóban érdekes, hogy még ha van is szabad hely a menhelyeken, akkor se megy mindegyik oda, inkább maradnak az utcán. Az cinikus megfogalmazás, hogy azért, mert ott jó nekik, de van benne igazság. Ezek az emberek belekerültek egy spirálba, csak húzza őket egyre lejjebb, nem tudnak kiszállni belőle. Engem a folyamat maga érdekel, főleg az, hogy hogyan kezdődik. Én beszélgettem már párszor hajléktalanokkal – általában mindegyik életében volt valami családi konfliktus, ami elindította őket a lejtőn.
Mi a megoldása ennek a problémának, hogyan kéne kezelni ezt a helyzetet? Őszintén szólva: fogalmam sincs.

tewton 2011.10.01. 21:03:39

@Doomhammer:
egyszerre több dolog is jut eszembe, különösebb rendszer nélkül. 1) grift mondta egyszer elmésen, hogy egy katolikus államférfi több is és kevesebb is, mint egy katolikus. 2) a polgármester a közösség érdekét kell, hogy nézze. ezt lehet liberális beleszarok-stílussal (nem baj, hogy minden lerohad, szintentartjuk a rohadást), vagy law-and-order stílusban, ahol követelmények vannak. 3) bbj fentebb jól mondja. 4) effektive akkor azt mondaná, doom, hogy a csöveseknek szabadon áramolhassanak minden olyan kerületbe kéregetni, utcán hugyozni, kukázni, antiszociáliskodni, ahol keresztény a polgármester, mert annak nincs joga és morális alapja fellépni ellenük?

tevevanegypupu 2011.10.01. 21:05:40

@bz249:

Az valoszinu, hogy aki hajlektalan Nemetorszagban az onkent teszi, joszantabol. Elnek sokan az utcan illetve inkabb vandorolnak ossze-vissza varosokban, vegig a hegyek kozott, sivatagban Marokkoban is, eletforma. Egy hatizsak, nehany eszkoz es slussz. De ott szazezrek elnek nomad korulmenyek kozott vagy ugy, ahogy ezer eve is eltek, nem meglepo. Jobban el is fogadjak oket. Es nem is mennek ugy tonkre mint mondjuk nalunk, legalabbis nem zullenek el, igy elnek es kesz. Hogy Europaban megteszik, ezek szerint nem is csak kizarolag a nincstelenseg miatt van? Hippi koloniakban - talan meg most is - igy eltek, bar az utcan lakas azert mas..

tevevanegypupu 2011.10.01. 21:16:57

@Alfőmérnök:

Valoszinuleg bekerulnek korhazba is, talan nem mind, de azert csak nem hagyjak oket az utcan..Itt nem messze egy nagy parkban nagyon idilli korulmenyek kozott elt egy hajlektalan csoport, gyonyoru, nagy fak kozott, szinte teljes "osszkomfortban", mindenuk volt, a parkban van asztal, padok, voltak matracaik is amit nappal felreraktak a bokrokba. Eszrevettem, hogy a hazakbol jarnak le hozzajuk beszelgetni, sorozni, keso ejszakaig vigan voltak de egyaltalan nem hangosan. Kutyasetaltatas kozben sokszor odakoszontek nekem "kizocsokolom kisnagysad"..Persze visszakoszontem, viszont a kutyam enyhen megmorogta oket.Most, hogy jon az osz eltuntek, mint kiderult egy haz garazsaban huzzak meg magukat, de neha egyet-egyet beengednek telen a futott lepcsohazakba is. Latszik rajtuk, hogy evek ota igy elnek, kicsit lerobbantak de mindig jokedvuek.Kukazni is kukaznak, de nem boritanak fel semmit. Az ures uvegeket, amirol ugy gondolom visszavaltjak mindig egy szatyorban letesszuk a kontener melle, amint par lepest arrabb megyunk valaki jon es elviszi. A kozeli templomba is bejaratosak lehetnek, latni oket, ahogy ott uldogelnek elotte a padon. Szoval tobbfele ilyen csoport letezik..Azt nem hiszem, hogy igazan szabadok lennenek, azt sem, hogy nagyon szeretnek igy elni, de nyilvan megszoktak es mivel a legtobb mar nem is fiatal, nem remelnek semmit. Elnek.

Alfőmérnök 2011.10.01. 21:26:47

@tevevanegypupu: Érdekes, hogy én soha nem tudom megállapítani róluk, hogy hány évesek. Olyan harminc és ötven között lehetnek többségében. Valószínű, hogy hatvan év felettiek nem nagyon vannak köztük, nem élik meg ezt a kort.

Várúr 2011.10.01. 21:28:34

@alterways2:
Boglárka saját látens problémáira valóban felhívta a figyelmet. Látom, a te figyelmed is. De gustibus non est disputandum. Hogy te is értsd: Guszti nevű buszról nem érdemes vitatkozni (Karinthy).
A te ízlésedről pláne nem érdemes vitatkozni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 21:38:34

@tewton:
"4) effektive akkor azt mondaná, doom, hogy a csöveseknek szabadon áramolhassanak minden olyan kerületbe kéregetni, utcán hugyozni, kukázni, antiszociáliskodni, ahol keresztény a polgármester, mert annak nincs joga és morális alapja fellépni ellenük? "

Ezt Benedek sose mondta. Benedek csupán azt mondta, hogy a kereszténynek kötelessége a szegényeken segíteni. Merthogy ha valaki Jézus követője, akkor ez neki muszáj.

A kulcsszó itt a segítségen van. Mert segítségnek beállítani azt, hogy kukázhatnak, az eléggé - hmmm - minimalista szociálpolitika. Ugyancsak nem segít senkin, ha zaklatják a közterületek jogos használóit. Segítség lehet "tough love", amikor megmondják a hajléktalannak, mit csinálhat és mit nem.

Józsefváros polgármestere azonban azt mondta, hogy ő csak a saját hajléktalanjain hajlandó segíteni, a többieknek semmilyen formában sem. Még azzal sem, hogy javasol egy kamu országos programot vagy valami. Meg se próbálta megnyugtatni a lelkiismeretét, még csak látszatra sem. Aki nem a mi hajléktalanunk, az tűnhet innen.

Na ilyet egy keresztény nem mond.

tevevanegypupu 2011.10.01. 22:21:23

@Alfőmérnök:

Ebbol a szempontbol a negyven evesek sem fiatalok mar, de oszinten szolva en sem tudom megmondani, hany evesek, igaz, nem is nagyon gondolkodtam rajta. Akik alkoholistak es regen utcan vannak nyilvan tonkrementek es sokkal idosebbnek latszanak.

tevevanegypupu 2011.10.01. 22:30:43

@Doomhammer:

Csakhogy van egy pont, ahol aztan mar nem tudnak segiteni, elfogyott apenz mondjuk. Mert abbol nincs vegtelenul sok. Ettol persze hasznalhatjak meg a kozteruletet, barmit megtehetnek kozteruleten, hiszen az ovek is. Kukazhatnak es szetszorhatjak a szemetet, vegezhetik a szukseguket ott ahol akarjak es vegulis miert ne randaliroznanak az utcan. Egy jo keresztenynek ezt turnie kell..De mi lesz a tobbiekkel, akik nem keresztenyek? Nekik is muszaj ezt elviselniuk?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 22:45:43

@tevevanegypupu:
"Ettol persze hasznalhatjak meg a kozteruletet, barmit megtehetnek kozteruleten, hiszen az ovek is. Kukazhatnak es szetszorhatjak a szemetet, vegezhetik a szukseguket ott ahol akarjak es vegulis miert ne randaliroznanak az utcan. "

Hát ez elég szánalmas válasz a szegénységre.

"Egy jo keresztenynek ezt turnie kell."

Nem kell.

Alfőmérnök 2011.10.01. 22:54:57

@Doomhammer: Szerintem van egy aspektusa a kérdésnek, amiről elfelejtkezik. A kereszténység azt tanítja: szegénynek lenni jó, mert közelebb visz az üdvösséghez (a földi, anyagi javakról való lemondás által). Tehát: a hajléktalanokat nem szabad segíteni - ez szocialista dolog, nem keresztény - illetve azzal segítjük a lelki üdvösségüket, ha nem segítünk nekik.

tevevanegypupu 2011.10.01. 23:09:10

@Doomhammer:

Ami azt illeti e tekintetben nem tobzodunk a lehetosegekben. Illetve valoszinuleg ugy van, hogy nem akarnak segiteni, punktum. Zavar az teny a hajlektalansag, de azert annyira nem, ugy tunik ezeket a keruleteket sem igazan, mert meg csak beszelni sem akarnak rola.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 23:09:26

@Alfőmérnök:
"A kereszténység azt tanítja: szegénynek lenni jó, mert közelebb visz az üdvösséghez (a földi, anyagi javakról való lemondás által). "

A kereszténység nem is azért foglalkozik a szegényekkel, hogy gazdagok legyenek. A kereszténység az emberi nyomorúság ellen tesz.

Újra Benedek:
"A marxista stratégiához tartozik az elnyomorodás elmélete. Ez azt hirdeti, hogy ha valaki egy igazságtalan uralom helyzetében karitatív módon segít az embernek, valójában a fennálló jogtalan rendszer szolgálatába áll, mert látszólag, legalábbis bizonyos fokig, elviselhetővé teszi azt. Ezzel a forradalmi erőket bénítja, és feltartóztatja a kitörést a jobb világ felé. Ezért a karitatív tevékenységet rendszerstabilizáló tényezőként kárhoztatja és támadja.

Valójában ez az embertelenség filozófiája. A ma élő embert ugyanis föláldozza a jövő Molochjának, egy olyan jövőnek, melynek megvalósulása legalábbis kétséges marad. Valójában a világot nem lehet emberibbé tenni azzal, hogy az emberiességet ideiglenesen elringatjuk. Egy jobb világhoz csak akkor járulunk hozzá, ha mi magunk most tesszük a jót minden erőnkkel s az adott lehetőség szerint, függetlenül a pártstratégiáktól és pártprogramoktól. A keresztény ember programja – az irgalmas szamaritánus programja, Jézus programja – a „látó szív”. Ez a szív látja, hol van szükség szeretetre, és ennek megfelelően cselekszik. Amikor a karitatív tevékenységet az Egyház mint közösségi kezdeményezést gyakorolja, az egyesek spontaneitásán túl magától értetődően szükség van tervezésre, előrelátásra és a hasonló szervezetekkel való együttműködésre."

És:
"a) A minta szerint, melyet az irgalmas szamaritánus példabeszéde állít a szemünk elé, a keresztény szeretet-tevékenység mindenekelőtt egyszerűen válasz arra, ami egy konkrét helyzetben közvetlenül szükségletként mutatkozik: az éhezőket meg kell etetni, a ruhátlanokat föl kell öltöztetni, a betegeket gyógyítani kell, a rabokat meg kell látogatni stb. "

Emlékeztetőül az irgalmas szamaritánus példabeszéde:
Lukács 10.25
25. És ímé egy törvénytudó felkele, kísértvén őt, és mondván: Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet vehessem?
26. Ő pedig monda annak: A törvényben mi van megírva? mint olvasod?
27. Az pedig felelvén, monda: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből és teljes lelkedből és minden erődből és teljes elmédből; és a te felebarátodat, mint magadat.
28. Monda pedig annak: Jól felelél; ezt cselekedd, és élsz.
29. Az pedig igazolni akarván magát, monda Jézusnak: De ki az én felebarátom?
30. Jézus pedig felelvén, monda: Egy ember megy vala alá Jeruzsálemből Jerikóba, és rablók kezébe esék, a kik azt kifosztván és megsebesítvén, elmenének, és ott hagyák félholtan.
31. Történet szerint pedig megy vala alá azon az úton egy pap, a ki azt látván, elkerülé.
32. Hasonlóképen egy Lévita is, mikor arra a helyre ment, és azt látta, elkerülé.
33. Egy samaritánus pedig az úton menvén, odaért, a hol az vala: és mikor azt látta, könyörületességre indula.
34. És hozzájárulván, bekötözé annak sebeit, olajat és bort töltvén azokba; és azt felhelyezvén az ő tulajdon barmára, vivé a vendégfogadó házhoz, és gondját viselé néki.
35. Másnap pedig elmenőben két pénzt kivévén, adá a gazdának, és monda néki: Viselj gondot reá, és valamit ezen fölül reáköltesz, én mikor visszatérek, megadom néked.
36. E három közül azért kit gondolsz, hogy felebarátja volt annak, a ki a rablók kezébe esett?
37. Az pedig monda: Az, a ki könyörült rajta. Monda azért néki Jézus: Eredj el, és te is a képen cselekedjél.

Alfőmérnök 2011.10.01. 23:31:53

@Doomhammer: "Amikor a karitatív tevékenységet az Egyház mint közösségi kezdeményezést gyakorolja, az egyesek spontaneitásán túl magától értetődően szükség van tervezésre, előrelátásra és a hasonló szervezetekkel való együttműködésre."

De ebben nincs meghatározva, hogy mik azok a "hasonló szervezetek". Nincs kimondva, hogy például az állam, vagy az önkormányzat ilyen szervezet. Csak az, hogy vannak ilyen szervezetek, és velük együtt kell működni. Józsefváros polgármestere keresztényként a többi kerület hajléktalanjain segíthet úgy is, hogy Fedél nélkült vásárol egy másik kerületben, vagy az adója 1%-át a Máltai szeretetszolgálatnak ajánlja.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.01. 23:50:17

@Alfőmérnök:
Benedek megkülönbözteti az egyház értékbefolyásoló tevékenységét, amikor az értékeit igyekszik elfogadtatni az állammal és az aktív karitatív tevékenységét, amikor maga tesz a nyomorúság enyhítéséért. Az első tevékenység eredményének annak kell lennie, hogy a közvélemény és ezen keresztül az állam elfogadja, hogy a nyomorgókat segíteni kell. A második tevékenység a tényleges segítség, amit az egyház maga is nyújt és persze más szervezetekkel, akik pont ezen ügyködnek együttműködik.

Az egyház értékeinek elfogadtatása:
"Ezen a ponton érintkezik a politika és a hit. A hitnek megvan a maga lényege, tudniillik hogy találkozás az élő Istennel – olyan találkozás, mely az ész sajátos területét messze meghaladó új horizontot nyit számunkra. Ugyanakkor az ész számára tisztító erő is. Isten távlatából szabadítja meg vakságától, és segíti, hogy egyre inkább önmaga legyen. Lehetővé teszi az ész számára, hogy jobban működjön és sajátos tárgyait jobban lássa. S éppen itt kell becsatlakoznia a katolikus szociális tanításnak: nem akar az Egyház számára hatalmat szerezni az állam fölött; a hithez tartozó belátásokat és magatartásmódokat sem akarja azokra rákényszeríteni, akik nem osztoznak ebben a hitben. Egyszerűen hozzá akar járulni az ész tisztulásához, és segíteni akar abban, hogy itt és most fölismerhesse, mi a helyes, s azt végre is tudja hajtani.

Az Egyház szociális tanítása az ésszel és a természetjoggal érvel, azaz olyan dolgokkal, melyek minden emberhez lényege szerint hozzátartoznak. Az Egyház tudja, hogy nem feladata ezt a tanítást politikailag megvalósítani: szolgálni és segíteni akarja a lelkiismeret formálását a politikában, hogy növekedjék az igazságosság igazi követelményei iránti világos látás; e követelményeknek megfelelően cselekedjenek, főként akkor, ha széles körben elterjedt érdekek állnak az igazságossággal szemben. Ez azonban a következőt jelenti: egy igazságos társadalmi és állami rend fölépítése, mely által mindenki megkapja azt, ami őt megilleti, olyan alapvető feladat, melyet minden nemzedéknek újra vállalnia kell. Ez politikai feladat, ezért nem lehet közvetlenül az Egyház feladata. Ugyanakkor azonban emberi feladat, ezért az Egyháznak kötelessége az értelem megtisztítása és az etikai képzés által a maga módján hozzájárulni ahhoz, hogy az igazságosság követelményei egyértelműen és politikailag megvalósíthatók legyenek. "

Az egyház karitatív tevékenysége:
"Ezzel szemben az Egyház karitatív szervezeteinek opus propriuma, eredetien saját feladata van, melyben nem együttműködik, hanem közvetlenül felelősen cselekvő alany, és azt teszi, ami a lényegének megfelel. A szeretet gyakorlása – mint a hívők közösségileg rendezett tevékenysége – alól az Egyház soha nem menthető föl, másrészt soha nem adódhat olyan helyzet, melyben ne volna szükség minden egyes keresztény felebaráti szeretetére, mert az igazságosságon túl az embernek mindig szüksége van és szüksége lesz szeretetre. "

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.02. 00:02:25

@Doomhammer:

Isten útjai kifürkészhetetlenek: ha nincs ez a józsefvárosi népszavazás, ugyan rácuppant volna(-e) valaha is a pápai enciklikákra?:-)

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.10.02. 00:19:25

@Doomhammer: "Ugyanakkor azonban emberi feladat, ezért az Egyháznak kötelessége az értelem megtisztítása és az etikai képzés által a maga módján hozzájárulni ahhoz, hogy az igazságosság követelményei egyértelműen és politikailag megvalósíthatók legyenek."

Nyilván erre vonatkozott a népszavazás harmadik kérdése:
"Támogatja-e Ön, hogy Józsefváros polgármestere még az idei évben tárgyalásokat folytasson a Fővárosi Önkormányzat vezetésével a hajléktalan ellátás színvonalának emelése és a kerület – hajléktalanokkal kapcsolatos – tehermentesítése érdekében?"

Tehát a polgimester hozzájárult az "igazságosság"* követelményeinek megvalósításához, akik elmentek szavazni, azok többsége is e mellett szavazott.

* azon lehet vitatkozni, hogy mit is jelent ez a kifejezés, és mi következik belöle a hajléktalanokra vonatkozóan

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.02. 00:36:11

@bbjnick:
Attól még, hogy magának fogalma sincs róla, mit ír a pápa (amint láthatja, ékes magyar nyelvre fordítva) vagy hogy miket tanított Jézus, még lehetnek olyanok, akik ilyesmit olvasnak.

Komolyan mondom, nem igazán értem, milyen alapon adja ki magát hiteles katolikusnak ezen a blogon. Amit itt előadott, annak köze nincs a katolikus egyház álláspontjához például a szegények megsegítése kérdésében.

tevevanegypupu 2011.10.02. 07:48:44

@Doomhammer:

Tudja a baj az, hogy ez a kerdes nem pusztan a szeretete. Ez komoly, tarsadalmi problema es vajmi kevesse oldodik meg azzal, ha gondoltaban, szoban es cselekedetben szeretem a hajlektalanokat. Nalunk legalabbis az Egyhaz egymagaban ezt nem tudja megoldani. Attol tartok ez a mindenkori kormany dolga lenne, es eppen a mindenkori kormanyok halogatjak a megoldast. A nagy, szinte megoldhatatlan szegenyseg pedig eppen a rendszervaltasnal kezdodott, esegy olyan kormany inditotta el, ami minden korulmenyek kozott Istennek tetszo szeretett volna lenni..Egyetlen kozmondas passzolhatna tevekenysegukre, amit utravalonak adtak minden szerencsetlennek: Segits magadon, Isten is megsegit. Ez az a politika amit aztan azota is az osszes kormany magaeva tett. Egyebkent ebben a tekintetben - legalabbis a katolikus Egyhaz - sem dicsekedhet tulzottan, hiszen altalaban nem ok keresik fel a szegenyeket, hanem forditva tortenik..Elmeleteket lehet gyartani, a gyakorlat - mar csak az emberi termeszetbol adodoan is - egeszen mas. Nalunk az Egyhaz egyelore a gyakorlo hivoket szeretne osszegyujteni es megtartani, rendezni sajat viszonyat a mindenkori hatalommal..es persze ezzel egyutt igyekszik igazi feladatanak is megfelelni. De valahogy ugy latni, hogy akkor, amikor meg maguk is sokkal szegenyebbek voltak - a szocializmusban - jobban ment a dolog..Talan mert valoban atereztek a kiszolgaltatottsag, nincstelenseg, sot a veszelyeztetettseg mindennap jelenlevo fenyegeteset?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.10.02. 14:16:05

@Doomhammer:

:-) Erre aludhatott volna egyet, mielőtt idekente.

Ebből csak annyi jön le, hogy magának nagyon kevés szellemi erőfeszítés is elég ahhoz, hogy felfeseljen az a papírvékony ironikus, fölényes entellektüel maszk és előbukkanjon mögüle a trollface. #:-|

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.10.02. 16:41:11

@bbjnick: És neked miért volt szükséged ennyi gondolkodási időre ehhez, te kis KERESZTÉNY SZAJJID KUTB???

Alfőmérnök 2011.10.02. 16:51:06

@tevevanegypupu: Szerintem felesleges belekeverni ebbe a kérdésbe a vallást meg az egyházat (hacsak nem Erdős Virág versét akarjuk értelmezni). A kérdés az, hogy segítünk-e azzal a hajléktalanoknak, ha hagyjuk őket az utcán vegetálni? Mert az nem kérdés, hogy ezeknek az embereknek segíteni kell: ezek ugyanis – önhibájukból, vagy sem, de – bajba jutott emberek. Márpedig a bajba jutott embereken, lehetőségeinkhez mérten, segítenünk kell. Aki ezt másként gondolja, az nem ember. (Az én lehetőségeim azt engedik meg, hogy ha a városban vagyok, néhány koldulónak pénzt adjak. Az államnak, az önkormányzatnak, az egyháznak ettől jóval bővebb lehetőségei vannak.)

tewton 2011.10.02. 17:46:03

@Alfőmérnök:
lol. lehet hogy he has already got a life .)))))

cf.
www.youtube.com/watch?v=IbWK9wqG5h8&feature=results_video&playnext=1&list=PL9005725337EEAC48

0:16 körül a véleményem az internetről :)

tevevanegypupu 2011.10.02. 20:00:25

@Alfőmérnök:

Korulbelul az en lehetosegeim is ilyesmire szukulnek, kiegeszitve, hogy utcai zeneszeknek is szoktam adni. meg a hasznalt ruhakat elhelyem mindenfele erre a celra kirakott nagy feher kontenerekbe.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.10.03. 06:37:33

@Alfőmérnök:

"Valóban érdekes, hogy még ha van is szabad hely a menhelyeken, akkor se megy mindegyik oda, inkább maradnak az utcán."

nos, ez konkrétan azon faszságok egyike, amelyikbe kapaszkodhat az egyszeri pógár, amikor szembesül a problémával. a menhelyeken túljelentkezés van, iksz óra után nem engednek be senkit, estébé, tehát nem az van, hogy a köcsög hómlesz dafke nem megy menhelyre, hanem az, hogy nem fér be.

na de mennyivel jobb érzés azt terjeszteni, hogy a köcsög hómlesz dafke nem megy menhelyre! melengeti a konzervatív szívet, vagy mi a fasz

Alfőmérnök 2011.10.03. 10:18:44

@Pável: Nem, ezt szerintem komolyan gondolják. Az okot, ami jogossá teszi az ilyen posztokat, így foglalja össze egy nagyonkatolikus nagyonmagyar:

"Én (szinte) mindenkivel nagyon megértő, együttérző, empatikus tudok lenni, az ilyen "erdősvirág"-félék azonban a ritka kivételek közé tartoznak. Szerintem ezek nem infantilisek, hanem romlottak és kimondottan kártékonyak, mérgezik a kulturális közszellemet, elveszik a helyet és a levegőt az értékes, erkölcsös hangok és arcok elől :-]["

betyár (törölt) 2011.10.03. 10:47:56

@Pável:

aki szerint kenfollett ajánlásra méltó egy szép hosszú posztban, az csak ne nagyon sápítozzon itten. nem felejtek.:)))

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2011.10.03. 10:49:56

@betyár: :)
tudom, nincs bocsánat...!
sebaj, a legelső kommentelő és persze a nyomában Doom' mester már megmondta a tutit.

Alfőmérnök 2011.10.03. 11:47:26

@betyár: Vidd már el valami antikváriumba, biztos van rá kereslet, és valamennyit visszakapsz az árából.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.10.03. 19:20:07

@kackia: kb ilyet kellett volna írnia a mandinernek is