Kommentszűrés
’11 aug
24
16:01

Indulni el egy úton

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

 

  Amíg a városokban főlünk a saját levünkben, az élet igazi királyai azt csinálják, amiről a büdös pesti utcákon vagy a torokszárító légkondis irodákban álmodozunk: végigjárják a Kék Túrát, a nyugati határszéltől hazánk legészakibb pontjáig. Sokan járják ezt az útvonalat szakaszosan vagy akár egyhuzamban is: az utóbbiak közül egy házaspár fotóblogot is vezet a túráról.

  Már a végállomás felé tartanak, ideje hát csatlakozni hozzájuk, legalább a fotónézegetés erejéig. Tájak, házak, falvak, tornyok, rozsda, remény, pusztulás. És egészségesen piszkos lábak. És derű. Ahogy barátunk és bátyánk mondja: „ez a jelenleg leghazafiasabb tumbleblog”.

„1978. szeptember, 700 km, Várgesztes: Pillmann Teréz (a dédnagyanyám) vágtat a boltba, hogy rajta legyen a feltételen, és rajta is lett!”

„2011. augusztus, 493 km, Várgesztes: Mimi asszony (a feleségem) vágtat a bolt felé, kísérleti rekonstrukciós dokumentum-fotó készítése céljából, és el is készült!”

„33. nap 939 km, túlélt tatárt, törököt, kőbányát, cementgyárat: Bélapátfalva örök”

Másfélmillió lépés Magyarországon

Címkék: utazás falu vidék kék túra egymillió lépés magyarországon

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr543175400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jan 2011.08.25. 07:05:58

@Gasper: A pesti piarista gimnáziumba járt fölöttem néhány évvel egy Hagyó, kicsit még hasonlított is Miklósunkra, és szintén jászsági származású volt.

Szóval simán lehet, hogy Hagyó Miklósnak van katolikus kötődése családilag...

Alfőmérnök 2011.08.25. 07:33:50

@vero: Van valami különleges hangulata annak a sorozatnak.
Az idióta Rockenbauer - aki bejárta a fél világot, az Antarktisztól a Kilimandzsáróig - meg öngyilkos lett. A pletykák szerint egy NŐ miatt.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.25. 07:53:24

@jan:
ez a hagyó nekem is olyan bbjnick szerű figura! :))

tevevanegypupu 2011.08.25. 09:22:24

@Alfőmérnök:

Altalaban a ferfiak NO miatt szoktak ongyilkosok lenni. De a fajdalom es remenytelenseg erzese azert nem kigunyolni valo ugyebar.

Alfőmérnök 2011.08.25. 09:35:42

@tevevanegypupu: Nem csak nők miatt lesznek öngyilkosok férifiak. Rockenbauer esetében pl. mást szoktak rebesgetni.
Nem gúnyolódok én senki fájdalmán, vagy reménytelenségén, én a tett értelmetlenségére hívtam fel a figyelmet, ami egy ilyen erős ember esetében különösen kirívó.
Odáig nem mennék el, mint a keresztények, hogy a pokolba küldjem azt, aki megöngyilkolja magát (jellemzően zsidó-keresztény bosszúállás, örök szenvedésre kárhoztatni valakit), de annyit azért ki merek jelenteni, hogy aki megöngyilkolja magát, az egy fasz. Sőt, még tahó is, mert feltehetően fájdalmat okoz a szeretteinek.

tevevanegypupu 2011.08.25. 10:23:09

@Alfőmérnök:

Szerelem, penz, hatalom, egeszseg, valoban egesz sorozat ami miatt veget vethet valaki az eletenek ha ugy erzi nincs tovabb. De az is kerdes, milyen kornyezetben elhet valaki, ha ugy gondolja, semmije vagy senkije nem maradt, es csak az az egyetlen szemely vagy dolog jelenthette neki azt, hogy erdemes letezni. Ha senki nem tud segiteni. Dehat nem is errol van szo..es ha valaki banatos, egy ilyen orszagjaras bicajjal csak segitene valamennyire felejteni.(:

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.25. 11:03:21

@málnási: mondja ezt a bringás fővárosi ökofaszista. :))

@jan: hibátlan az arcfelismerő berendezésem. Az bizony Hagyó volt.

Más. A korpulens Hagyó még anno, politikai karrierje delelőjén, az El Caminón:

galeria.index.hu/belfold/2010/02/01/best_of_hagyo_miklos/1301665_7f58d8fafcc7fe8d0e454264cd69bc93_m.jpg

jan 2011.08.25. 11:23:07

@Gasper: félreértesz, nem vitattam, hogy Hagyót láttad, épp arra utaltam, hogy ismerek valakit, aki szerintem rokona lehet és katolikus, tehát ez is arra utal, hogy Hagyó maga is katolikus lehet.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.25. 11:23:42

@Alfőmérnök: igen, tényleg. emlékszem, mikor először értelemmel tekintettem rá, már akkor nosztalgiával eltelve néztem, aztán kerestem fel a közeli helyeket.
valami egyszerű, patetikus. a zene, a táj, a kék póló, a kerék a sátrak , az egyszerű képi világ, sinkó mindent betöltő baritonja.
nekem leginkább bukolikus. legalábbis azt az életérzést kapom, amit vártam 14 évesen, mikor theokritosról és verseiről beszéltek irodalom órán.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.25. 11:24:59

@Gasper: örömmel tölt el a hír. majd akkor is szóljon, ha stoll bucit is látja!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.25. 11:33:36

@jan: oké, világos. Csak gyorsan futottam át a kommentedet.
Egyszer hallottam valami olyasmit is, hogy ez a Hagyó valami tisztes nyírségi pápista családból származik, Miklósunk meg a nagyon durván eltévelyedett bárányka volna. Hát, nem tudom.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.25. 11:36:03

@vero: arra várhat. Bucinak a bulvárfos a terepe, megtámogatva a Nemzeti Színház szinte teljes alkotói gárdájával.

Alfőmérnök 2011.08.25. 13:33:37

@vero: Jól meg van csinálva. Ennyi. :) Profizmus és lelkesedés.
És nem saját magukat tolják előtérbe az alkotók, hanem a témát tartják elsődlegesnek. Na, ez az, amit Bayer Zsoca sorozatairól nem mindig lehet elmondani.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.25. 20:01:20

@Alfőmérnök: szerintem kár összehasonlítani a két sorozatot. Amíg a Másfélmillió lépésben nagyon alapos szociografikus, természetrajzi, néprajzi, helytörténeti stb stb munka van, addig Bayerék filmje felvállaltan autonóm cucc, így "saját maguk előtérbe tolásán" sincs nagyon mit csodálkozni, ami nyilván Bayer irodalmiasch narrációjában, illetve Nemes Tibor agyoneffektezett, gyakran übermaníros képi világában érhető tetten.

Annak idején, a közszolgálati televíziózás szakmai mélyrepülésének idején kimondottan üdítő élmény volt, amikor véletlenül ráakadtam erre a sorozatra, aminek minden bizonnyal változó minőségűek az egyes epizódjai. Különben meg azt sem tudtam, hogy ki a tököm az a Bayer, csak az tűnt fel, hogy igényes a képi világ és egészen jól szól Mátyás király hangján az archaizáló rizsa.

Alfőmérnök 2011.08.25. 20:52:55

@Gasper: Ha jól értem, te most valami olyasmit mondasz, hogy a két sorozat két külön műfaj, ezért nem is lehet összehasonlítani. Na ja. Csakhogy nekem az egyik műfaj bejön, a másik nem, így mégis össze tudom hasonlítani. :) (Ezenkívül a Rockenbauer filmje szerintem a saját műfajában is jobb.)
Engem kifejezetten bosszantott Bayer patetikussága, meg a sok rózsaszín égbolt, de lehet, hogy csak az én ízlésem volt túl kényes. Akkor egyedül Könczei Árpi zenéjét tartottam értékelhetőnek. Lehet, hogy ma jobban tetszene, nem tudom.

Alfőmérnök 2011.08.25. 21:02:34

@Alfőmérnök: (Persze az átlag tévéműsorokhoz képest nem rossz.)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.26. 10:57:03

@Alfőmérnök: "Ha jól értem, te most valami olyasmit mondasz, hogy a két sorozat két külön műfaj, ezért nem is lehet összehasonlítani."

Nem, természetesen mindeninek szíve joga összehasonlítani a két sorozatot, csak én a fent leírtak miatt annyira nem látom értelmét. De hát ezek szubjektív dolgok. Mondjuk nekem mindkettő bejött, bár a Másfél millió lépés szakmailag, meg úgy egyáltalán a jelek szerint nehezen überelhető, ezt az idő is bizonyította.

Viszont most találtam rá egy tavaszi hírre, miszerint Bayer újrajárja Rockenbauerék helyszíneit. Na ez a hír bennem is vegyes érzelmeket váltott ki.

kmka.hu/index.php/kultura/37-program/354-masfelmillio-lepes-magyarorszagont-bayer-zsolt-ujraforgatja

Alfőmérnök 2011.08.26. 11:33:02

@Gasper: Már csak azért is hülyeség ez, mert nem „Rockenbauerék helyszíneit” járná újra, hanem a Kék túrát. :) Lenne értelme összehasonlítani az akkori állapotokkal a mostaniakkal, de ahhoz újrajátszani az egészet? Nekem kicsit hosszúnak tűnik. Persze még az is lehet, hogy valami érdekes dolog sül ki belőle. Bayer műsorvezetőnek-szerkesztőnek szvsz tehetségesebb, mint újságírónak.

Szépen nyomon lehetne követni például a vidék lepusztulását. De vannak más dolgok is. Az első részben mondtak valami olyasmit, hogy a kék túra a megszűnő turistaházak útvonala. Sajnos ma már inkább a turistaház-romok útvonala.

Alfőmérnök 2011.08.26. 12:18:46

@Alfőmérnök: jav. "az akkori állapotokat a mostaniakkal" (vagy "az akkori állapotokkal a mostaniakat")

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.26. 14:30:18

@Alfőmérnök: most jön le a zuboly videóról (kafa) hogy az életérzést csak fokozza, hogy a forgatott anyag visz. gyengébb minőségű, picit elmosódott kontúrokkal, rendes 77es magyar tvs technika. ez oda-vissza hat. márhogy a néző olyat lát/gondol bele, amit a stáb nem akart, de közmegegyezés. szerintem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.26. 14:31:10

@Alfőmérnök: ez most tök más, de nekem nagyon bejött. Twin Peaks akkor és most:

www.intwinpeaks.com/2008/02/locations.html

:)

Alfőmérnök 2011.08.26. 17:32:19

@vero: Nekem úgy tűnik, hogy Super8-asra forgatták, de az is lehet, hogy digitális trükk az egész. Amúgy szerintem is.

@Gasper: Én ebből Twin Peaks-mániából valahogy kimaradtam. Mikor először ment a sorozat, még kicsi voltam, aztán, mikor néhány éve ismételték, már láttam a Radírfejet (minden idők legnyomasztóbb filmje szerintem:-)), a Kék bársonyt, meg a Mullholland Drive-ot, és azokhoz képest utánlövésnek tűnt, úgyhogy nem kaptam kedvet, hogy végignézzem.

tevevanegypupu 2011.08.27. 07:43:51

@Alfőmérnök:

Twin Peaks az egyik legutodottebb film, bar nem kezdodott rosszul, de aztan ugy tunik a hapsi kabitoszer hatasa alatt fejezhette be.,.ami persze nem jelenti azt, hogy ilyen semmitmondonak kellett lennie..Sot.Vizionak unalmas. Ugy tunik sikerult kielnie szado-mazo-perverz hajlamait az utolso millio dollarig. Lynch aposanak jobb filmjei voltak,bar a Mullholland Drive nem rossz.

Alfőmérnök 2011.08.27. 10:39:22

@tevevanegypupu: Nem tudom, mi a vége, csak pár részét láttam, mert sokan mondták, hogy jó, meg az említett filmeket is bírtam valamennyire. Volt még egy tűrhető filmje, Nicolas Cage-dzsel, az volt a címe, hogy Veszett a világ. Az utóbbi időben viszont teljesen bekattant, nemrég például nyúlszerű emberekről készített ultranyomasztó kisfilmeket, "Rabbits" címmel. :)
www.youtube.com/watch?v=JTMgKypN4JM&feature=related

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.27. 10:54:53

Ja, hát a Twin Peaks amúgy egy agyrém, de mi akkor a kilencvenes évek elején pesti kisképzősként nagyon csippantottuk, legfőképpen az atmoszférája, meg bizonyos karakterek miatt.

Van Lynchnek egy meglepően tiszta filmje, az 1999-es The Straight Story:

www.imdb.com/video/screenplay/vi3690201369/

Alfőmérnök 2011.08.27. 11:13:17

@Gasper: Azoknak a karakterek nagy része már korábbi filmekben is feltűnt. De tény, hogy nagy népszerűségnek örvendett a sorozat értelmiségi- és művészkörökben is, és általában a "művészfilm-kritikusok" is dicsérték.

Alfőmérnök 2011.08.27. 11:15:51

karaktereknek a nagy része...

tevevanegypupu 2011.08.27. 11:21:57

@Alfőmérnök:

En a Twin Peakstol kattantam be, a vegen mar a pled ala bujva mertem csak nezni, rettenetes volt.(: A tobbi is egyebkent, nagy szerencse, hogy a pasasnak adnak eleg penzt, hogy kielhesse ezeket a hajlamait es nem kell geppuskat ragadva kiirtania egy csomo embert, hogy megnyugodhasson..

tevevanegypupu 2011.08.27. 11:21:57

@Alfőmérnök:

En a Twin Peakstol kattantam be, a vegen mar a pled ala bujva mertem csak nezni, rettenetes volt.(: A tobbi is egyebkent, nagy szerencse, hogy a pasasnak adnak eleg penzt, hogy kielhesse ezeket a hajlamait es nem kell geppuskat ragadva kiirtania egy csomo embert, hogy megnyugodhasson..

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.27. 11:32:00

@Alfőmérnök: hát, nem is az újdonság ereje miatt voltak érdekesek azok a karakterek. Persze Cooper ügynököt leszámítva a legtöbbjük itt debütált a szélesebb közönség előtt.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.27. 11:38:41

@tevevanegypupu: én akkoriban a Pat Sematary c. horrrortól voltam kissé betojva, amit csak azért néztem meg az azóta megszűnt budai Ugocsa moziban két osztálytársammal, mert a film tele volt Ramones számokkal. :))

Íme, a címadó muzsika:

www.youtube.com/watch?v=L6GzVCYqoyY

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.08.27. 13:22:51

@tevevanegypupu: Úgy tudom, a Twin Peaks c. sorozatot megrendelő amerikai csatorna szólt Lynch-nek, hogy a 30. résznél be kell fejezni, mert nem adnak több pénzt, mire ő bedühödött, és ezért nyírta ki az utolsó részben az összes karaktert. Ajánlom még a Lost Highway-t, de Alfőmérnöknek nem, mert nyomasztó. :)))

Egyébként Lynchet felkérték, hogy rendezze meg "A Jedi visszatér"-t, de ő inkább a Dűnét rendezte meg. Pedig de megnéznék egy Lynch-féle Star Wars-t! Kíváncsi lennék, hogy lehet-e a szarból arany. :)))

Alfőmérnök 2011.08.27. 13:35:02

@Holger Hartland: Láttam a Lost Highway-t, moziban. Nem nyomasztó: szar. A Mulholland Drive viszont az egyik legjobb filmje. Gyenge lelkületű embereknek Az elefántember c. mese ajánlott.

tevevanegypupu 2011.08.27. 16:09:16

@Holger Hartland:

Nem csodalom, hogy befejeztettek vele, tomeny orulet lett belole es ezzel egyutt vegtelenul unalmassa is valt. Erre tenyleg illik a kozhely, hogy kevesebb tobb lett volna. Olyan onmagaert valo dolog lett az egesz, ezert nem erdemes filmet rendezni, illetve erdemes, de akkor nem ilyen sorozatot es foleg nem ilyen sok penzt szetszorni..A Mullhold Drive is baromi hosszu film volt es szinten neha le kellett bujnom a moziszek hata moge(-: de legalabb eredeti volt..nem egy elborzaszto lidercnyomas. Nem nagyon vagyok kivancsi tobbre a rendezeseibol, a filmjeirol inkabb olvasok, ha a kezem ugyebe kerul valami rola.

tevevanegypupu 2011.08.27. 16:09:16

@Holger Hartland:

Nem csodalom, hogy befejeztettek vele, tomeny orulet lett belole es ezzel egyutt vegtelenul unalmassa is valt. Erre tenyleg illik a kozhely, hogy kevesebb tobb lett volna. Olyan onmagaert valo dolog lett az egesz, ezert nem erdemes filmet rendezni, illetve erdemes, de akkor nem ilyen sorozatot es foleg nem ilyen sok penzt szetszorni..A Mullhold Drive is baromi hosszu film volt es szinten neha le kellett bujnom a moziszek hata moge(-: de legalabb eredeti volt..nem egy elborzaszto lidercnyomas. Nem nagyon vagyok kivancsi tobbre a rendezeseibol, a filmjeirol inkabb olvasok, ha a kezem ugyebe kerul valami rola.

tevevanegypupu 2011.08.27. 16:11:35

@Gasper:
A zene jo a film nelkul is.(:

tevevanegypupu 2011.08.27. 16:13:06

@Alfőmérnök:
A Mullhollandot Casaban lattuk az ottani francia intezetben, rajtunk kivul voltak vagy harman a nezoteren, vakacio volt. Nem bantam volna, ha tobben vagyunk..(:

Alfőmérnök 2011.08.27. 21:47:45

@tevevanegypupu: Azért a Mulholland Drive végére sem lehet mondani, hogy nem "tömény őrület". :)

tevevanegypupu 2011.08.27. 23:06:34

@Alfőmérnök:

El kell ismerni tudta bonyolitani a cselekmenyt. Es semmi kedvem nem lenne ujra megnezni , almomba ne jojjon elo Mulholland Drive.(:
Most mar csak ex-aposa. Lynch elettarsa evekig Isabella Rosselini volt, az anyos sem akarki, Ingrid Bergman..

Alfőmérnök 2011.08.27. 23:20:36

@tevevanegypupu: Ja, Rossellini? Az a katolikus komcsi? :)

tevevanegypupu 2011.08.27. 23:25:02

@Alfőmérnök:
(:
Mindig meglepo ugye, hogy egy melyen vallasos ember ugyanakkor bir kommunista is lenni. Az olaszok hajlamosak voltak ra, azt hiszik, hogy a ketto majdnem ugyanaz..

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.28. 07:36:59

@tevevanegypupu: úgy en bloc a közép- és dél-amerikai plebsz jelentős része kommancs, vagy legalábbis erősen baller hagyományokkal rendelkezik, plusz még hívő katolikus is. A katolikus egyház ottani talpasai, a köznép lelkét karban tartó papság jelentős része meg szimpatizál a baller mozgalmakkal, illetve a komenistákkal.

Más. Vajon venne ezután a Lynch-reklámfilm után Gucci parfümöt? :)

www.youtube.com/watch?v=FEgWVvjvglk

tevevanegypupu 2011.08.28. 08:18:07

@Gasper:

A hetvenes evekben eleg sok filmet keszitettek az ilyen latin-amerikai kommunista-katolikus -diktatorikus-junta vilagrol, foleg a chilei Allende elleni puccs utan. De Mexiko is elen jart az ilyesmiben. Mindenesetre ezeken a helyeken a drogkereskedelem hatarozhat meg mindent..

www.youtube.com/watch?v=xCp4koKX8is

Inkabb Chanel Nr. 5... bar Nicole Kidmant nem kedvelem tulzottan..vagy..

www.youtube.com/watch?v=OFM5-q3-60Y

YSL Paris..Kate Moss elnyuhetetlen.(-:

Ezek "termeszetesebbnek" tunnek, meg kulonben is, a Gucci nem az en vilagom.(:

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.28. 09:00:22

@tevevanegypupu: ha jól tudom, pont a latin-amerikai katolicizmusban fejlődött ki az akkori juntákat bíráló, a marxizmus bizonyos elemei iránt fogékony felszabadítási teológia, ami a mai napig népszerű arrafelé.

Más. Azt hiszem Marilyn Monroe mondotta vala, hogy az ágyban ne legyen rajtad semmi, csak két csepp No. 5. :)

tevevanegypupu 2011.08.28. 10:08:09

@Gasper:

Ket irtoztato filmet lattam a katonai juntak mukodeserol, az egyiket a hetvenes evekben: Helvio Soto : Santiago felett esik az eso, a masikat pedig mostanaban, Cristopher Hampton: Disparitions..Na persze a valos dokumentumfilmek mellett.

Ezek azert iszonyuak mert megtortentek (vagy korulbelul igy tortenhettek) es emberek tizezreit tuntettek el, kinoztak meg vagy iteltek hosszu bortonre. Szoval ezekben az esetekben ertheto, ha a kommunistak es a katolikus egyhaz osszefogott.

Erdekes modon itt Amerika nem erezte olyan szuksegesnek megvedeni az emberi szabadsagjogokat mint peldaul Libyaban vagy Irakban..Sot mint utolag kiderult, az amerikai titkosszolgalat inkabb segitette Pinocheteket. Aztan persze kerdes, hogy ott is mi es hogy tortent, mert a rossz nyelvek szerint Allende-ek eppen keszultek az orszag gazdasagat lepusztitani..De a tomeggyilkossagok nem hinnem, hogy hozzatartoznak egy orszag gazdasagi fellenditesehez.

Mas: a Nr. 5-nek jobb reklam Marilynnel nem kellett, a tobbi mar csak halovany kiserletezes.(:

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.28. 10:22:24

@tevevanegypupu: na igen. Az megint egy másik kérdés, hogy mivé lett volna a latin-amerikai földrész, ha rendre marxista alapon szerveződő diktatúrák épültek volna ki. Az Allende körüli mítoszt sem ártana végre tisztességesen porig rombolni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.28. 11:31:36

@tevevanegypupu: @Gasper:

A parfőmökhö' nemigen tudnék hozzászólni, de a latin amerikai kommancs katolicizmushoz annyit hozzátennék, hogy: nem. Azaz, a latin amerikai katolicizmus nem kommancs. Létezik egy irányzat, az ú. n. "felszabadítás teológiája" nevű katolikus teológiai irányzat, mely az ötvenes-hatvanas években jött létre (lásd pld. Ernesto Cardenal), ez bizonyos balos körökben igen népszerű volt, de Latin-Amerika katolicizmusát ez sohasem határozta meg (legfeljebb egy-egy balos diktatúrában próbálták --- pld. Nicaragua --- időszakosan futtatni). De a nép körében ez az irányzat sohasem terjedt el igazán (legfeljebb itt-ott, helyileg), inkább (ilyen) értelmiségi huncutság maradt. II. János Pál pápa pedig (aki, nyilván, tudta, hogy hogyan működik a baloldali gondolkodás, mit lehet attól várni), már megválasztástól nagyon határozottan fellépett ezzel a "felszabadítás teológiája" nevű micsodával szemben.

"(...) A pápa [XVI. Benedek] felhívta a figyelmet a felszabadítás teológiája által ejtett látható és láthatatlan sebekre: a lázadásra, a megosztottságra, a nézetkülönbségekre, a bűnre és az anarchiára, amelyek még mindig érezhetőek az e felfogás által megfertőzött egyházmegyékben. Ezért XVI. Benedek azt ajánlotta mindazoknak, akik szimpatizálnak a hamis felszabadítási teológiával, hogy olvassák újra a Libertatis nuntiust – írja a CNA.

A Szentatya emlékeztetett II. János Pál Fides et Ratio kezdetű enciklikájára, amelyben elődje figyelmeztet: „A hit legfőbb szabálya a Szent Hagyomány, a Szentírás és az egyházi Tanítóhivatal egységéből származik, melyeket a Szentlélek oly szorosan összekapcsolt, hogy a három közül egy sem állhat meg a másik kettő nélkül” [75].

A Libertatis nuntius instrukciót 1984. augusztus 6-án adták ki, különösen a teológusok és lelkipásztorok figyelmébe ajánlva, hogy figyelmeztessék őket: a felszabadítás teológiája veszélyt jelent a hitre, és marxista alapokon nyugszik. Elfogadása elkerülhetetlenül a szegénység ügyének elárulásához vezet; a valóság marxista szemléletű elemzése olyan álláspont elfogadására ösztönöz, ami összeegyeztethetetlen a keresztény hittel."

www.evangelikus.hu/nagyvilag_2009-2011/a-marxista-felszabaditasi-teologia-oesszeegyeztethetetlen-a-kereszteny-hittel?set_language=sk&cl=sk

A diktatúrák pedig, akár jobboldaliak, akár baloldaliak, elég szépszámmal állították-állítják elő a katolikus vértanúkat (köztük püspököket is), majdhogynem függetlenül attól, hogy mennyire balos vagy jobbos a velük szembeszálló katolikus. (A balos diktatúrák, nyilván, jobban szeretnek papot vagy kereszténytölni, de a jobbosak sem fogják nagyon vissza magukat, ha úgy látják, érdekük azt kívánja, hogy eltegyenek valakit láb alól.)

Más: Rosselliniről.

Rossellini soha nem volt kommancs. (Volt elég alapos tapasztalata a fasizmusról (elsőrangú háborús propagandafilmeket forgatott Mussoliniéknak), őt már nehezen lehetett volna a kommunizmusba beleugrati.) Hogy mennyire volt fegyelmezett, Egyháza tanításait szigorúan követő katolikus, hát, az (is) egy kérdés:-) Katolikus keresztény hitét, kultúráját azonban nehéz volna megkérdőjelezni. Én úgy látom őt, mint egy nagyon nagy tehetségű művészt, abból a ritka fajtából, akiben erős teoretikus hajlam és képesség* is élt és ez (erős teoretikus hajlam és képesség) mindenen, amit létrehozott, ott hagyta nyomát. számomra ez egy pozitív tulajdonsága Rossellini művének.

*A teoretikus hajlamot és képességet úgy értem, ahogy hamvas értette azt: “A teória azon a tényen nyugszik, hogy nincs olyan megállapítás, amelynek ne lenne egzisztenciális súlya és morális konzekvenciája. Az elméletnek nincs mértéke, ezért azt, ami absztrakt, vagy konkrét, nem tudja összetartani. (…) Aki teóriát épít, annak egész életét meg kell változtatnia.”

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2011.08.28. 14:38:02

@bbjnick:

Ez a kommunista katolikus kozosseg csak olyankor letezhetne - vagyis inkabb juthatna egy-egy kerdesben kozos nevezore - ha valoban igazsagtalansag, diktatura ellen kuzdenenek. Bar ugye maga a kommunizmus is diktatura..Legjobban az szokott tetszeni, mikor Jezust kommunistanak aposztrofalva szoktak a keresztenyi szeretetre es megbocsajtasra hivatkozni nagy disznosagok eseten..(:
Viszont van a papsagnak egy tekintelyes resze - foleg akik Afrikaban vagy Del-Amerikaban teljesitenek szolgalatot - akik a szegenyseget es a kozossegukkel valo egyuttelest a hivatasuk egyik legfontosabb reszenek tekintik, talan ezert is tartja oket az ember "kommunistanak"..

Kulonben erdekes, hogy az olasz filmrendezok -Rossellini, de Sica, Pasolini, Fellini milyen fantasztikus filmeket csinaltak a szegenyekrol, mennyire ismertek az eletuket , mennyire nem lehetett befolyasolni oketes mennyire nem zavarta meg egyiket sem a liberalis ertelmiseg. igaz, akkor meg nem is volt internacionalista osszeeskuves, az csak1968-cal indult meg igazan. Ami addig volt azt azert valamelyest egyensulyozni tudta reszben az arisztokracia reszben pedig a polgarsag, akik nem tartoztak hozzajuk.
Hogy aztan ez az egyensuly mitol bomlott ennyire meg..

Alfőmérnök 2011.08.28. 15:19:21

@tevevanegypupu: „Rossellini, de Sica, Pasolini, Fellini milyen fantasztikus filmeket csinaltak a szegenyekrol, mennyire ismertek az eletuket , mennyire nem lehetett befolyasolni oketes mennyire nem zavarta meg egyiket sem a liberalis ertelmiseg.”

Egész véletlenül pont Visconti maradt ki, aki a kommunista párt felkérésére csinálta a neorealista filmjeit. Mondjuk ő is csinált filmet Mussolini idejében, de ettől még simán komcsi volt. Rossellini is ugyanebből az alomból származott. Talán az túlzás, hogy komcsi volt, de szimpatizált velük. Elég megnézni a Róma nyílt várost, vagy a Paisat: a komcsik, a partizánok a fasiszták/nácik ellen harcoló hősként vannak ábrázolva. Rossellini teoretikusként nem katolikus volt, hanem „moralista” és nem a komcsikkal állt szemben, hanem az egzisztencialistákkal.

tevevanegypupu 2011.08.28. 18:54:21

@Alfőmérnök:

Jol van na, hat nem akartam nevsorolvasast tartani, de tenyleg, sajnalom, hogy kifelejtettem mert nagyon szeretem a filmjeit. Meg aztan nala tenyleg nagy szo, hogy neorealista lett, hiszen semmi szuksege nem volt ra.(:

Alfőmérnök 2011.08.28. 20:41:11

@tevevanegypupu: Nem neorealista lett, hanem ő "alapította" a neorealizmust a Megszállottsággal (A postás kétszer csenget adaptációja), ami mellesleg az egyik legjobb filmje. (A Párduc, meg A halál Velencében csak jól megcsinált giccsek.)

tevevanegypupu 2011.08.28. 23:20:32

@Alfőmérnök:
Mindig azt hittem , hogy Sica a Biciklitolvajokkal. Annyira pontosan nem neztem utana, eppen ezert Viscontinak ezt a filmjet nem is lattam.(: A Rocco es fiverei nem giccs, viszont nem tetszett csak Renato Savatore benne. A Gepard meg a Halal Velenceben viszont nagggyon tetszett.

Alfőmérnök 2011.08.28. 23:48:18

@tevevanegypupu: Ja, ezen jól el lehet vitatkozni, hogy mi mivel kezdődött, de sokan ezt tartják az első "neorealista" filmnek, pl. a wikipedia is (de inkább előszele, mert a többi film mind a háború után készült):
en.wikipedia.org/wiki/Ossessione

De tök mindegy, hogy ez már az az irányzat-e vagy, sem, lényeg, hogy szerintem egy mai szemmel is élvezhető, élő film.
(a youtube-on is rajta van, borzalmas minőségben, meg valahogy össze van nyomva a kép, de ha belenéz, a hangulatából talán átjön valami, meg azt is meglátja, hogy miért tartják "neorealistának":
www.youtube.com/watch?v=IcCoK7qnjyo&feature=related )

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.29. 05:28:40

@tevevanegypupu:

Cipőt csak a cipőboltból! Ne hallgasson maga ammattőrökre, hallgasson csak a szaggemberre!:-) És a szaggember azt mondja magának, hogy a neorealizmus nem kommunista cucc:-) Ezek a fiúk (Rossellini, Visconti, De Sica stb.) már a negyvenes évek elejétől próbáltak mocorogni, ismerték a filmtörténetet és a kor filmjeit (elégedetlenek voltak saját munkáikkal és lehetőségeikkel) és próbáltak új utakat keresni. Rossellini pld. már '40-től dokumentarista (jellegű) filmeket (is) próbált forgatni, amiket rendre félbehagyattak, átforgattattak, átvágattattak, kiegészíttettek vele (Teherkikötő, A fehér hajó, A pilóta visszatér). A '42-es velencei filmfesztiválon bemutatták Szőts Emberek a havasonját és akkor valamennyien "ilyen" filmet akartak forgatni. (Az olaszok általában --- nyilván udvariasságból és tiszteletből (is) --- ettől a ponttól számítják a neorealizmus születését.) Mikor lehetőségük nyílott rá, neki is álltak, ezeket, az addig megvalósíthatatlan elképzeléseiket "megcsinálni".

"Hivatalosan" ezek a neorealista filmek (de számos egyéb alkotás is köthető --- így-úgy ---, dokumentum- és játékfilmek egyaránt, az irányzathoz):

1943 Megszállottság Luchino Visconti
1945 Róma nyílt város Roberto Rossellini
1946 Mégis felkel a nap Aldo Vergano
1946 A bandita Alberto Lattuada
1946 Fiúk a rács mögött Vittorio De Sica
1946 Békében élni Luigi Zampa
1946 Paisa Roberto Rossellini
1947 Nincs irgalom Alberto Lattuada
1947 Németország, nulla év Roberto Rossellini
1948 Nehéz évek Luigi Zampa
1948 Biciklitolvajok Vittorio De Sica
1948 Vihar előtt Luchino Visconti
1949 Szicíliai vérbosszú Pietro Germi
1949 Keserű rizs Guiseppe De Santis
1950 Nincs béke az olajfák alatt Guiseppe De Santis
1951 A reménység útja Pietro Germi
1951 A sorompók lezárulnak Vittorio De Sica
1953 Róma, 11 óra Guiseppe De Santis

A neorealizmus társadalmi-politikai hátteréhez (pedig) csak annyit fűznék hozzá, hogy az nem kommunista, hanem népfrontos (vagy méginkább "koalíciós") volt. '48-ig "egységkormányok" kormányoztak, kereszténydemokrata, kommunista és szocialista erők együttműködésében. Nyilván, egyiküknek sem volt érdeke, hogy a háború által teljesen lepusztított ország "felrobbanjon" a szociális feszültségek miatt. Gyakoriak voltak az elégedetlenségi megmozdulások (tüntetések, lázadások), amiket az "egységkormányok", annak rendje-módja szerint, le is vertek. '48-ban népszavazással a köztársasági államformát választották, de éppen csak hogy, mert a Délen a királypártiak győztek. '48 után a kereszténydemokraták kerültek többségbe (és elkezdték módszeresen kiszorítani a baloldalt), de még ekkor is sokáig rendre bevettek a kormányokba egy-egy balos díszpinty politikust. S, nyilván, a háttérben, ott kavartak az amerikaiak és a szovjetek... Aztán ahogy a Marshall-segély elkezdett működni, Olaszország kezdett talpra állni (sőt, kifejezetten jól állni), már nem is volt annyira érdekes a szociális kérdés.

Ebben a társadalmi közegben születtek a neorealista filmek. Idővel a közeg is megváltozott, a rendezőurak is beleuntak a neorealizálásba, ki-ki a maga önálló filmnyelvi, narrációs kísérleteivel kezdett foglalkozni és a neorealizmus eredményei és stíluselemei beépültek a szerzői filmekbe és azokba a remek olasz népiesch vígjátékokba...

Szerintem.:-)

ü
bbjnick

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2011.08.29. 06:28:34

@bbjnick: népiesch ?
még jó, hogy nem azt írja, hogy faszkorbátsch
hát itt mindenki meghülyült ? :DD

a kék túra yo
egyszer negyedik napon esőben mentünk fölfele, csúszott az út, utána mentünk lefele, csúszott az út, aztán egy tükörsima mezőn elnyaltam bele a sárba, fölálltam, mondom, bazmeg, hazamegyek, hol a buszmegálló egyáltalán, hol vagyunk ?
erra a túravezető: hát ez az, fingom sincs hol vagyunk :D

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2011.08.29. 06:44:50

@Gasper: mondjuk, azt nem állítom, hogy a kedvencek temetője miatt lettem ramones-es, de én is az ugocsa moziban paráztam,
először attól, hogy egyáltalán beengednek-e a fapados székekre, utána meg a filmtől, főleg amikor a kiscsávó visszagyün, bakker, de beteg film volt :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.29. 07:08:21

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

:-) Yo bizony. Én egyszer a regéci várhegy felázott oldalát szántottam fel --- sinkóztam le rajta ---, s ha nem kapaszkodom meg egy cserjében, akkor most nem kommentelek itt:-) Újhután aztán, patakízben, a sarat is lemoshattam jól összezúzódott, összekaristolt testemrű':-)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.29. 07:23:05

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget: na igen. A klasszik Ramoneshez képest ez a főcímdal már csak táposch cucc lehet. Persze azért így is nagyon klafa.

tevevanegypupu 2011.08.29. 08:34:25

@bbjnick:

Lassan ugy fogok jarni mint a kiseger az egerfogoban, ahova egyik oldalra mogyorot a masikra sajtot raknak, es az egerke a fejet forgatva mindketto fele lassan lenyisszantja a fejet: se sajt, se mogyoro.(:

Alfomernok is azt mondja, hogy bar a legelso film Viscontie volt amit neorealistanak lehetne mondani, de vitatkozgathatnank napokig rajta, hogy tulajdonkeppen melyik az az igazi, amivel kezdodott..Nekem De Sica filmje jelenti ezt, meg aztan Rossellini Roma nyilt varosa is, de van eleg sok masik is ami eszebe jut az embernek.

Mindenesetre hogy komcsik voltak-e ezek a rendezok vagy legalabbis szimpatizaltak a kommunizmussal az kerdes, de hogy tokeletesen bemutattak (minden szentimentalizmus nelkul, de nagyon hatasosan) azt a nyomort ami a haboru utani (vagy elotti) Olaszorszagban volt az biztos. Az is ketsegtelen, hogy a nyomorrol (tudom, hogy rosszindulatu vagyok) sokkal hatasosabb, mondhatni figyelemfelkeltobb es szivbemarkolobb filmeket, kepeket lehet kesziteni...

Szocs Istvan filmje valoban befolyasolhatta oket (is), kar, hogy mindenki inkabb a Halivudba kitantorgott magyar filmrendezoket tartja nalunk szamon, pedig hat ugye Szocs is mennyire ..mennyire.(:

Kulonben azert lehetne egy kis kommunista beutessel vadolni a neorealistakat, az olasz kommunista part (a franciaval egyutt) eleg nagy befolyast gyakorolt a kulturara is. Hala Istennek, mert igy legalabb eleg koran lathattuk Magyarorszagon mind a francia ujhullam, mind az olasz neorealista filmeket, nem csak Kadar Janos hazi vetitojeben bujtattak oket, mint az amerikaiakat.

tevevanegypupu 2011.08.29. 08:41:21

@Alfőmérnök:

Kozben - ahogy beleneztem - rajottem, hogy lattam en ezt a filmet jo regen egy filmklubban. Szoval tudtam csak elfelejtettem..A hetvenes evek kozepen eleg jo filmklubok leteztek videki varosokban is, hala nehany (komcsi) fiatal ujsagironak, akiknek ideologiai elkotelezettsege mellett azert letezett a jozan itelokepessege is, igy aztan lathattunk par olyan filmet amit a nagykozonseg reszere - tulajonkeppen erdeklodes hianya miatt - nem vetitettek, de zartkoru klubokban megnezhettunk.

Alfőmérnök 2011.08.29. 10:56:13

@tevevanegypupu: BBjnick most nagy bajban van, mert egyrész nyilvánvaló a neorealisták kötődése a baloldalhoz, másrészt el kell hallgatnia, hogy az Anyaszentegyháza volt a legnagyobb ellenségük, miközben a marxista kritika emelte őket piedesztára (nagyjából ahhoz köthető a mozgalom vége, mikor a marxisták elkezdték nem szeretni a filmjeiket).
Különben formai, stilisztikai szempontból egyetlen "igazi" neorealista film Visconti Vihar előttje, ami a Kommunista Párt megbízásából készült. Rossellini tényleg a legkevésbé baloldali.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.29. 12:26:35

@tevevanegypupu:

Ne hallgasson a rémhírterjesztőkre!:-)

...A neorealizmusnak már csak helyszínei, gyártási körülményei és munkatársi köre szerint is „több arca” van. A katolikus Rossellini, a nagypolgári De Sica más-más ideológia és világszemlélet alapján dolgozott – az egész neorealizmus leginkább méltatlanul elfeledett rendezője, Giuseppe De Santis fiatal stábjában pedig mindenki kommunista: utópiában hisznek, szajkózzák a brosúrákat, de a kamera mögött, munka közben félredobják a dogmákat; nem Zsdanov, hanem Gramsci állt mögöttük, és mesterük, Visconti igénye, kultúrája példaadó maradt számukra...

hu.wikipedia.org/wiki/Neorealizmus

:-)

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2011.08.29. 13:13:19

@Alfőmérnök:

Azon nem csodalkozom, hogy az Egyhaz nem kedvelte a neorealistakat, neha gunyt uztek belole illetve megkerdojeleztek illetekesseget. De ugy tunik maskepp neztek a Vatikanra es megint maskeppen a videki papsagra, foleg azokra akik - es ok voltak a legtobben - a nagyon szegenyek kozott eltek es viseltek el veluk egyutt az a nyomort amit ok. A haboru utani felfokozott es nagyon hiszterikus legkorben - Nurnbergi per es egyebek - kicsit nehez volt vilagosan latni meg a hivo embereknek is (marpedig a neorealistak kozott voltak hivok) az Egyhaz masodik vilaghaborus szerepeben is, meg aztan akkoriban valoban a baloldal valt divatta egeszen addig, mig ra nem jottek Sztalin valodi tevekenysegere, es nem kezdtek el gondolkodni a kommunizmus gyakorlati megvalositasa es ideologiaja kozotti kulonbsegen. Nem mintha az ideologiai olyan kovetheto lenne.;D
Meg aztan a neorealizmus utani rendezok mar fontosabbnak tartottak a maffiarol kesziteni filmeket, a nagy filmrendezok lassan elmentek vagy profilt valtottak. attol fuggoen, hogy valtoztak a tarsadalmi problemak Olaszorszagban. Jott 1968..

tevevanegypupu 2011.08.29. 13:31:22

@bbjnick:

Nehez am kettejukkel nekem abszolut tudatlannak lepest tartani.(-: Ilyenkor jut eszembe Pasolini aki megrendezte Mate evangeliumat, meg aztan a Bocacciot is. A neorealistak lelkeben talan jobban megfertek a katolikus meg a baloldali erzelmek egyutt, es ebbol jott letre olyasmi a filmekben,aminek nemigen akad parja azota sem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.29. 14:43:02

@tevevanegypupu:

Jó, nem terhelem:-) Ha megengedi, azt azért megjegyezeném, hogy félelmetes, hogy milyen gyorsan pörögtek akkoriban a művészetben (így a filmben is) az események: bár csak néhány év választja el a neorealistáktól Pasolinit (Pasolini a hatvanas évek elején kezd el filmezni), mégis legalább két filmesgeneráció. Pasolini forgatókönyvíróként kezdi pályafutását (többek között) Fellini mellett, aki már a neorealistákhoz képest is egy új generáció (Fellini még (többek között) Rossellini mellett kezdte pályáját, mint forgatókönyvíró:-)). Iszonyú gyorsan változott, formálódott, alakult akkoriban a film (is). S míg Rossellini vagy Fellini (ha művészemberek is, de) virtigli katolikusok, addig Pasolini, már nem is csak hogy kommunista, de izzig-vérig újbalos.

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.08.29. 14:45:56

@tevevanegypupu: Ez nem tudás, tudatlanság, vagy hozzáértés kérdése, hanem becsületes gondolkodásé, ami bbjben nincsen meg.
Amíg neki minden, ami baloldali, az a SÁTÁN műve, amit az Egyháza kinyilvánít, az meg megkérdőjelezhetetlen Igazság, addig - ha csak nem akarja félresöpörni a neorealizmust, mint valami káros, értéktelen szemetet - azt fogja bizonygatni, hogy a neorealizmus nem volt baloldali, a citromra azt fogja mondani, hogy narancs, a kék égre, hogy piros, stb. :)

tevevanegypupu 2011.08.29. 16:14:48

@bbjnick:
Erdekes amit ir mint mindig.(:A neorealistak vagy utodaik egy csalad, es egymasnal kezdtek vagy folytattak, ahogy Visconti meg a franciaknal kezdett. Lehet, hogy a francaiktol indult ki az olasz neorealista filmmuveszet? :D Valoszinuleg mindegyik olasz vallasos lehetett meg akkor is, ha kisebb-nagyobb bunok terheltek lelkeiket. Peldaul Fellini Roma filmjeben az az egyhazi ruhabemutato pusztito volt, nem biztos, hogy orultek neki az atyak..mar akkor ha egyaltalan lattak, bar valoszinuleg lattak. Pasolini (es Visconti is) homoszexualisok voltak, nekik valoszinuleg lehetett problemajuk az Egyhazzal illetve inkabb forditva..De nyilvan nem egyforman kezeltek egy baloldali embert es egy herceget..pedig nagy muvesz volt mind a ketto.

tevevanegypupu 2011.08.29. 16:21:04

@Alfőmérnök:

Jo, hat nem lehet egyfoman latni a vilagot, az eg neha lehet piros is, latta mar a felhoket naplementeben?:D
Kelmed ateista, bbjnick pedig hivo ember, de a hivok sem tekintenek mindent a Satan muvenek ami bal oldalrol jon. De nem akarok ilyesmirol vitatkozni, hogy ki kicsoda es miben hisz, nem errol szol itt semmi, velemenyek vannak csak. Es minel kulonbozobbek annal jobb, legalabb jo sokaig lehet vitatkozni roluk.

Alfőmérnök 2011.08.29. 16:26:34

@tevevanegypupu: Milyen jókedvű ma, hogy ennyi röhögős emotikont rak ki. :)

"de a hivok sem tekintenek mindent a Satan muvenek ami bal oldalrol jon"

Tudom én, nem minden hívő ember seggfej, de én nem a hívőkről általában beszéltem, hanem bbjnickről. :)
Nem tudom, mit szólt az egyház ahhoz a divatbemutatós jelenethez, de van annak olyan értelmezése is, hogy nem az Egyházat, hanem az Egyház modernizációját gúnyolja ki.

tevevanegypupu 2011.08.29. 17:56:37

@Alfőmérnök:

Azon kacaraszom, hogy milyen nehezen visel el mas velemenyt. Nem tudom mit gunyolt Fellini, talan tenyleg a modernizacio szandekat vagy csak egyes fopapokat akik talan meg is erdemeltek, mindenesetre elkepeszto volt. Fellini filmjeiben az emberek is elkepesztoek. Mikor elkezdett filmet forgatni, feladott egy hirdetest az ujsagokban, hogy "Fellini forgat, varja baratait"..es ok mentek is azonnal.

Alfőmérnök 2011.08.29. 18:06:49

@tevevanegypupu: Ha ezen kacarászik, akkor célt téveszt a nevetése. Nem én vagyok az, aki nehezen visel el más véleményt, hanem bbjnick. Nem csak, hogy más véleményt nem visel el, de a tényeket sem hajlandó elfogadni, amik nem férnek bele a miniuniverzumába.
Ő nem tudja elképzelni, hogy léteznek komcsi keresztények, tehát nem is léteznek. "Ilyen állat pedig nincs." Mikor vannak, ahogy liberális keresztények is vannak. Persze ő azt egyszerűen elintézi azzal, hogy azok nem is keresztények, még ha azt is mondják magukról.
Az szintén tény, és nem vélemény, hogy a neorealizmus alapvetően baloldali irányzat volt. Tudnék ezerféle forrást idézni, de nem teszem, mert felesleges. Ő kitalálta magának, hogy de az nem lehet baloldali, mert Rossellini katolikus volt, úgyhogy a végteleneségig ezt fogja bizonygatni. Ezt csinálja mindennel, egy vitaképtelen csököttagyú fasz. És nem azért, mert vallásos, hanem mert ilyen. Ugyanilyen faszok vannak komcsiban, liberálisban, ateistában, ő történetesen egy katolikus fasz.

tevevanegypupu 2011.08.29. 21:09:07

@Alfőmérnök:

A Rossz vagy a Satan mindenhol ott van egy hivo szerint, ezen nem erdemes vitatkozni. A kommunistak materialistak, szoval eleg nehez egyuttal hivo katolikusnak elkepzelni oket, hacsak nem skizofrenek is egyben. Gondoljon csak az mszp vallasi tagozatara..

A neorealizmus rendezoi tobbfele szemmel neztek a vilagot, egy dologban viszont kozosek voltak: mindegyikuk abrazolni akarta a nyomorultak es szegenyek eletet. Es akar hivo keresztenyek voltak akar kommunistak, nagyon jol sikerult nekik.

Alfőmérnök 2011.08.29. 21:26:18

@tevevanegypupu: Lehet, hogy nehéz elképzelni őket, de mégis vannak. Sok mindennel van így az ember, a valóság színesebb, mint amit magának elképzel, vagy ki tud találni. Talán ebből kéne kiindulni. Amúgy jópofa, hogy nemrég még te is az olasz és dél-amerikai kommancs-katolikusokról értekeztél, most meg már -- gondolom, hogy "megvédjed" bbjt, vagy mert nem akarsz egy olyan nick oldalára állni, aki "csúnyán beszél", vagy álszent módon az arany középutat akarod képviselni -- te is azt kezded bizonygatni, hogy nincsenek...

A környezet, a szegények, a munkások ábrázolása az egyik jellemzően baloldali vonása a neorealista filmeknek.

tevevanegypupu 2011.08.29. 22:41:31

@Alfőmérnök:

En nem tudom eldonteni, hogy a kommunistak akik egyuttal vallasosak is valoban hisznek-e, es hogy az altaluk valasztott vallas szabalyai szerint elik is meg a vallasukat.A hit kegyelem dolga, es aki valoban hisz, annal mas "megoldas" nemigen letezhet. El lehet fogadni azt, hogy az ember nem egyszeru leny es nagyon komplikalt szempontok szerint eli az eletet, latja a vilagot es kialakit maganak valamifele Isten-hitet, de az nem ugyanaz mint aki az Egyhazat tekinti vezetojenek es el is fogadja minden eloirasat. De eppen a filmjeik bizonyitjak azt, hogy nem mind fogadjak el az Egyhaz szabalyait. Mondjuk inkabb ugy, hogy lehetnek kommunistak es lehetnek vallasosak is. Sokan vannak akik nem ertenek egyet a katolikus egyhaz rendelkezeseivel, nem erzik a szukseget annak, hogy "kozvetitot" keressenek Isten es maguk kozott. Kulonben nem vedek senkit, akinek olyan eros a hite mint bbjnicknek az aztan egyaltalan nem szorul az en vedelmemre.

Ja igen: es az egyaltalan nem zavar, hogy maga "csunyan beszel", nem most leptem le a falvedorol, tudom es hallom hogyan beszelnek mindenhol. Ugy tunik ez mar olyan bevett szokas lett Magyarorszagon az alatt az idoszak alatt amig nem voltam itthon..
Kulonben is nem maga az egyetlen, aki igy ir, malnasi mellett sokszor meg labdaba sem rughatna.

Alfőmérnök 2011.08.29. 22:56:34

@tevevanegypupu: A katolikus egyháznak szíve joga, hogy kizárja azokat a közösségből, akik egyben kommunisták is. Egy dolgot nem tehet meg (nem csak a katolikus egyház, hanem senki), hogy kétségbevonja, hogy azok az emberek "igaz hívők". Ez illetlenség, gyarlóság, hitványság.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.30. 06:45:56

@tevevanegypupu:

Eszembe jutott, hát kikukáztam:-) Felliniről írta halálakor a Távlatok (az egy jezsuita újság:-)). Mivel nagyon nehéz link alapján megtalálni, idemásolom (ha van kedve, ideje, elolvashatja):

FEDERICO FELLINI (1920–1993)

Ipacs Katalin

BÚCSÚ FELLINITŐL

November 3-án délelőtt a római Santa Maria degli Angeli-bazilikában tízezer személy vett részt azon a temetési misén, amelyet Achille Silvestrini bíboros mutatott be Federico Fellini lelki üdvéért, aki október 31-én hunyt el a római egyetemi klinikán a betegek szentségével megerősítve. A filmrendező özvegyét, Giulietta Masinát, a film és más művészetek világának képviselői vették körül együtt érző szeretetükkel. A temetési misén többek között megjelent Scalfaro olasz köztársasági elnök és számos állami vezető, kormányképviselő. A 73 éves korában – kéthetes haláltusa után – elhunyt F. Fellinit szülővárosában, Riminiben temették el, amelynek hangulatát Amarcord c. csodálatos filmjében örökítette meg. Fellini a halála előtti napon ünnepelte volna Giuliettával házasságkötésük 50. évfordulóját. Giulietta volt életének hűséges társa, egyik fő ihletője, nagy filmjeinek főszereplője.

A temetési misén P. Arpa jezsuita mondta a könyörgéseket barátjáért; megindító hangon emlékezett arra, mennyit kapott Federicótól. Silvestrini bíboros, aki többször meglátogatta a klinikán a beteg filmrendezőt, baráti hangvételű homíliájában arról a felbecsülhetetlen értékről beszélt, amit Fellini az olasz kultúra számára jelentett. „Fellini azt az Olaszországot elevenítette meg műveiben, amelyet mindannyian lelkünkben hordozunk, értékeivel, ellentmondásaival, ígéreteivel és csalódásaival, várakozásaival és reménységeivel. Legyünk ezért hálásak neki. Az érzelmeknek az az egysége, amelyet személyében és művészetében megvalósított, csodaként jelenik meg előttünk most, Olaszország életének ebben a súlyos pillanatában." Silvestrini bíboros annak a meggyőződésének adott hangot, hogy Federico Fellini – tapogatódzva ugyan, de – rátalált a Lélek hangjára, felismerte sugallatát, és ez hívta életre lelkében azt a költői képzelőerőt, amellyel mintegy átformálta, más létrendbe emelte a személyeket és a dolgokat. Fellini, anélkül, hogy ideológiai támaszokat keresett volna, ráérzett az emberiség nagy problémáira; az igazságot kereste, és különös szeretetet tanúsított a legkisebbek iránt: a szeretet tükrében vizsgálta az emberi gyöngeséget, a gyarlóságból eredő torzulásokat. Isten nem azért küldte Fiát a világba, hogy ítélkezzen, hanem azért, hogy a világ üdvözüljön általa. Fcderico Fellini is erre az üdvösségre bízta magát, alázattal bűnösnek ismerte el magát, ezért számíthat Isten irgalmára – hangoztatta homíliájában Silvestrini bíboros.

Fellini nevét korunk legnagyobb alkotói mellé állítják: Picasso, Kafka vagy a filmrendező Bergman nevével együtt emlegetik. Fél évszázados alkotói, filmrendezői tevékenysége során öt Oscar-díjat kapott: Országúton, Cabiria éjszakái, Nyolc és fél, Amarcord c. filmjeiért, tavaly pedig egész alkotói tevékenységéért kapta meg a nagy kitüntetést.

Szabó Ferenc

FELLINI HUMANIZMUSA

Halálhírére emlékezetemben felidéztem nagy filmjeinek képsorait: jeleneteket, arcokat, emlékképeket és víziókat. Különösen szerettem Cabiriát és az Amarcordot. Látásmódjában van valami totalitásigény: az egész élet, az „édes" és a tragikus élet minden szempontja megjelenik: a Szoknyavadászok korcsai, az Il Bidone szélhámosai, az Országúton brutális clownja, vagy az Édes élet romlott parazitái a sötét oldalt képviselik. Fellini a „romlás virágait" alkotta meg a film nyelvén. Látta a szépet és a szennyet, főleg a bűn világát, de végül mindig reménységre hangolt egy-egy mosolygó arccal, egy-egy szeretetgesztussal. Úgy érzem, csodálatos teremtő zsenijének sikerült megsejtetnie, hogy a „Comédie humaine", az emberi színjáték színe az embereké, visszája Istené.

Fellini, miként a hetedik művészet néhány óriása, így Bergman, Pasolini, Bunuel, Truffaut és Godard, nem egyszerűen „neorealista", vagyis a valót fényképezi, hanem a való életből kiindulva keresi az élet, a létezés értelmét; emberi sorsokon keresztül mutatja be a modern ember szorongását, az élet apró örömeit és nagy illúzióit, tragédiáit. Mondhatnánk így is: az „Isten halála" után agonizáló ember drámáját. Természetesen, a valóság ábrázolása és annak értékelése, az abszurd elleni lázadás, miként az igazságtalanságok (a gazdagok üres dőzsölésé-nek és élethazugságainak) kritikája, ill. a remény útjának jelzése, az esetleges transzcendenciára való utalás más és más az említett filmrendezőknél. Fellini kevésbé nihilista, mint pl. Bunuel vagy Bergman. Vegyünk egy példát, a La Stradát.

Az Országúton alapvető témája az autentikus és nem autentikus emberi létezés. Fellini valamiképpen utal a transzcendens misztériumra, amely nélkül a létezés értelmetlen, az út nem vezet sehova: „az ember hasztalan szenvedély-szenvedés" (Sartre). Fellini a katolikus hagyományban nevelkedett, gyakran találkozunk a katolikus vallásosság jelképeivel, ábrázolásával, éspedig vagy kritikusan, vagy pedig transzponálva használja fel azokat. Ugyancsak az Országútonban pl. Zampano és Gelsomina valamiképpen Szent Józsefre és Szűz Máriára emlékeztetnek. (Godard „Je vous salue Marie" c. filmje is az újszövetségi történet paradigmáját használja fel, „aggiornálja" üzenete kifejezésére.) Gelsomina ártatlansága, tisztasága, szegénysége és szenvedése mindenképpen Mária makulátlan szépségét idézi. Az Il Matto, a Bolond pedig valamiképpen Krisztus-szimbólum, ahogy Ch. B. Ketcham magyarázza Fellini új mitológiájáról írt könyvében. (Pasolini Máté-evangéliumának Krisztusa a modern forradalmár jelképe lett.)

A La dolce vita vagy a Róma többek között leleplezi a dúsgazdagok feslett, fényűző és üres életét, de ezen túl a katolicizmusban tapasztalható visszásságokat, a képmutatást és a felületességet, a pogány életérzés és élvhajhászat maradványait. (Gondoljunk a Róma egyházi személyeinek „divatbemutatójára". . .) „Olaszos" antiklerikalizmusa, katolicizmus kritikája ellenére megőrzi robusztus katolikus hitét; igaz, ez eléggé szétfolyó, ami a hitigazságokat illeti. Fellini nem puritán, nem ellensége az életörömnek, sőt filmjei éppen azt a kissé pogányos, olasz „katolicizmust" képviselik, amit nem találunk meg az „északi" protestáns Bergmannál. Bergman sokkal metafizikusabb; az „Isten halála" utáni ember halálos szorongását ábrázolja legtöbb filmjében, kivéve a fiatalkoriakat, mert pl. az Egy nyáréjszaka mosolyaiban még jelen van a „fellinis" életöröm.

Anélkül hogy végigkísérnék a művészt hosszú és termékeny pályáján, most befejezésül egyik, 1957-es vallomásából idézünk. A Cabiria éjszakái c. filmje kapcsán így fejezte ki evangéliumi humanizmusát: „Leírom azt, amit látok, pontosabban, ami vagyok. Elmesélek valami személyes történetet, és szorongva reménykedem abban, hogy így kapcsolatba lépek másokkal. Filmjeim végkövetkeztetése a nézőközönséget érinti. A közönség nyugtalanul távozik filmjeim levetítése után, és azt kutatja, mi lesz a szereplők további sorsa. Cabiria éjszakái c. filmem arra ösztökéli a közönséget, hogy tegyen valamit Cabiriáért. [. . .] Minden filmem kíváncsiságot kelt, és valamiképpen a szeretethez közelít. Szüntelenül azt ismétlem, hogy a teremtmény a legméltatlanabb, és ugyanakkor a legméltóbb szeretetünkre, mert a legnyomorultabb is magában hordoz valami isteni szikrát."

www.tavlatok.hu/38elottiek/tavlatok14.htm#14kultura

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2011.08.30. 08:11:51

@bbjnick:

Mikor Fellini meghalt akkor a francia, spanyol stb..egyhaz magas rangu papjai is nyilatkoztak es elismertek muveszetet es ot magat. Viscontival es Pasolinivel kapcsolatban nem emlekszem kulonosebben, - bar egeszen biztosan voltak eszrevetelek - az Egyhaz szempontjabol ok maganeletuk kapcsan jelenthettek "problemat"..A Vatikan talan Martin Scorsese filmjevel kapcsolatban nyilatkozott eliteloen (Jezus utolso megkisertese) es volt valamifele polemia Mel Gibson Jezus filmjevel is, de ott inkabb a zsidok tiltakoztak.

Hogy a neorealistak baloldaliak, hivo keresztenyek, ateistak voltak-e, vegulis talan nem olyan nagyon fontos. A film a lenyeg es amit abban mondtak..Ahogy mas muveszeti agban is elvalasztjak a maganeletet es az alkotasokat, legalabbis jo lenne, ha igy lenne. Attol, hogy valaki rongy ember (persze nem rajuk gondolok) meg "irhat remekmuveket". Leni Riefenstahl filmjeit sem Hitlerhez fuzodo szimpatiaja alapjan osztalyozzak es Herbert von Karajan sem lett rosszabb karmester attol, hogy szimpatizalt a Wermachttal..

Vagy peldaul Jancso filmjei sem attol csapnivaloak (Szegenylegenyek kivetel..talan(-:), mert o maga jellemtelen.

tevevanegypupu 2011.08.30. 08:18:45

@Alfőmérnök:

Hat pedig ketsegbevonja, mert sajat torvenyei alapjan dont errol. Nem szabad elfelejteni, hogy a papa Krisztus foldi helytartoja, tehat az o szava a hivoknek es az Egyhaznak szent es serthetetlen. Hogy egyes papak es papok hogy eltek, az persze lehet vita targya. Ebbol a szempontbol az Egyhaz is "modernizalodik", hiszen II. Janos Pal es XVI. Benedek is bocsanatot kert olyan bunokert, amikrol regebben beszelni sem lehetett.

Alfőmérnök 2011.08.30. 10:17:58

@tevevanegypupu: Ha kétségbevonja, rosszul teszi, mert olyan ügyben játssza el a döntőbírót, ami belső szubjektív élmény, lelkiismereti kérdés.

Fellini néhány noerealista filmben dolgozott forgatókönyvíróként, rendezőként nem tartozik az irányzathoz. Így a bbjnick által idézett szöveg tipikus terelés - nem mintha nagy jelentősége lenne, csak máskor is (pl. politikai vitákban, ami viszont élethalálharc) ilyen ócska trükköket dob be, ezért hívom fel erre a figyelmet. (Az sem indokolja a hosszú idézést, hogy "nagyon nehéz link alapján megtalálni", mert ott van a link alul és egy oldallal lejjebb az idézett szöveg.)

"Hogy a neorealistak baloldaliak, hivo keresztenyek, ateistak voltak-e, vegulis talan nem olyan nagyon fontos. A film a lenyeg es amit abban mondtak."

Így igaz. A filmjeik balosok.

Ha már Martin Scorsese és Jancsó neve is felmerült:
www.youtube.com/watch?v=rWlRzpEt6SM

tevevanegypupu 2011.08.30. 11:12:13

@Alfőmérnök:

Azert nehez megkeresni, mert nem evidens, hogy valaki eppen a jezsuitak ujsagjaban akarna utananezni egy ilyen vita eldontesenek, nekem peldaul eszembe sem jutott.

Az Egyhaz termeszetesen igenyt tart a hivokre, o akarja vezetni es annak szellemeben, ahogy Isten azt eloirta es ahogy Jezus megbizta apostolait. A jo pasztor egyben tartja nyajat es utana megy a csellengoknek. Ha valakinek esetleg mas gondolatai tamadnak az konnyen megkaphatja, hogy peldaul humanista es nem kereszteny.

De nem is errol szolt az eredeti vita, hanem hogy balos-e vagy eppen jobbos-katolikus szempontok vezettek-e a neorealistakat. Mondjuk azt, hogy nezopont kerdese, hiszen a reszvet, a nyomor felfedezese, az emberek szerencsetlensegenek okai es okozoi egyarant felkeltik a kommunistakban meg a keresztenyekben is a reszvetet. Es abrazoljak is doszt a muveszek alkotasaikban.

Csak kommunistak felszolitjak oket, hogy ne hagyjak annyiban, harcoljanak ellene es ezert kepesek a legvadabb diktaturara is, a katolikusok pedig helyzetuk elfogadasat, Isten elrendeleset tartjak jonak
A hivoknek lavirozniuk kell a "Segits magadon Isten is megsegit"..meg az "Adjatok meg a csaszarnak.." alternativai kozott.

Alfőmérnök 2011.08.30. 11:33:45

@tevevanegypupu: "Azert nehez megkeresni, mert nem evidens, hogy valaki eppen a jezsuitak ujsagjaban akarna utananezni egy ilyen vita eldontesenek, nekem peldaul eszembe sem jutott."

Nem erről van szó, ott a link a jezsuita újságra, nem kell feltétlenül kimásolni az egész szöveget. Nem "nagyon nehéz" megtalálni, csak lejjebb kell görgetni egy oldallal a szöveget.

"balos-e vagy eppen jobbos-katolikus szempontok vezettek-e a neorealistakat. Mondjuk azt, hogy nezopont kerdese..." bla, bla, bla
Nem nézőpont kérdése. Balos.

tevevanegypupu 2011.08.30. 11:44:16

@Alfőmérnök:

Balos? Blablabla...Orom magaval vitatkozni.

Alfőmérnök 2011.08.30. 12:18:40

@tevevanegypupu: Maga szerint minden csak nézőpont kérdése? Akkor maga egy relativista liberális.

tevevanegypupu 2011.08.30. 12:30:06

@Alfőmérnök:

Lehetseges, amennyiben ezt boknak szanta..bar ha sertesnek, tulajdonkeppen akkor sem tiltakozom. Ahol ugy erzem kell vedeni az Egyhazat ott termeszetesen vedem, de nem mindenben ertek egyet azzal, ahogy az evezredek soran mukodott es mukodik.

Alfőmérnök 2011.08.30. 12:32:38

@tevevanegypupu: Akkor maga most keresztény(=katolikus, mert a többi az eretnek), vagy liberális? Döntse már el, a kettő együtt nem működik. :)

tevevanegypupu 2011.08.30. 13:41:15

@Alfőmérnök:

Ugyan mar, ha lehet katolikus-kommunista, akkor lehet katolikus-liberalis is.(:

Alfőmérnök 2011.08.30. 13:45:10

@tevevanegypupu: Én is ezt mondom. De maga korábban nem ezt mondta, hanem azt, hogy nincs olyan, hogy katolikus-kommunista. Akkor viszont katolikus-liberális sincsen. :) Maga nem létezik. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.30. 14:12:16

@tevevanegypupu:

Látom, magában is, mint @betyár nickben, túlteng az anyai ösztön:-) Türelmük és elnézésük csodálatra méltó:-)

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2011.08.30. 17:49:07

@Alfőmérnök:

Hat tudja nem is van olyan tavol az igazsagtol, ki tudja vagyok-e valoban. Ezen mar elgondolkodtam parszor.

tevevanegypupu 2011.08.30. 17:51:54

@bbjnick:

O, magaban biztosan tobb a keresztenyi turelem mint bennem, csak biztos nincs ideje.(:

Alfőmérnök 2011.08.30. 19:06:17

@tevevanegypupu: Lehet, hogy @tevevanegypupu csak egy beszélgetőprogram? :)
(Mint pl. ezek:
www.lafoxka.hu/beszelget.php
alice.pandorabots.com/ )

tewton 2011.08.30. 20:42:03

filmszagértők, segítsenek!
egy fenyőfás teszkóban láttam egy dvd-t. antonio banderasz főszereplésével. és a film --kapaszkodni!-- mussolini életéről szól, bezony. látták? hallották? milyen?

Alfőmérnök 2011.08.30. 21:38:12

@Alfőmérnök: Megkérdeztem Alice-t, hogy vannak-e liberális és kommunista katolikusok. A válasz: kommunisták vannak, liberálisok nincsenek.
Lafoxka csak ennyit válaszolt:
"Azt tudom, hogy valamelyik vallásról beszélsz, de ennek a vallásnak nem ismerem a lényegét. Te tudsz nekem mondani valamit róla?" :)

@tewton: Nem vagyok szagértő és sajna nem láttam, de gondolom erről lehet szó:
www.imdb.com/title/tt0107012/reviews

Vmi 5 órás tv sorozat? Egyébként az imdb-n a beszámolók néha elég informatívak.

tevevanegypupu 2011.08.30. 21:56:01

@Alfőmérnök:

Hat Alice sem tudhat mindent ugyebar. Lafoxkanak pedig nem is kell tudnia mindent.(:

VI. Béla 2011.08.31. 09:40:37

@tewton:

Már a németalföldiek is fasizálódnak?