Kommentszűrés
’11 júl
28
07:01

Tradíció a kortárs festészetben - Borremans @Műcsarnok

Írta: Gasper

  Különös, már-már otthonos érzések kerítik hatalmába az egyszeri látogatót, amikor belép a Műcsarnok esős nyári napokon meglehetősen félhomályos, klasszicizáló kiállítótereibe. A nagyméretű falfelületeken hatalmas térközökkel kiállított sötét tónusú festmények függnek magukhoz vonzó magányukban, melyet különösen vonzóvá tesz a felülről érkező, intimitást biztosító természetes megvilágítás.

  Otthonos lehet az érzés, hiszen a kimondottan sötét tónusú festményeken a kortárs képzőművészeti szcénának meghökkentően ellentmondó klasszikus portrékra és zsánerjelenetekre leszünk figyelmesek. Azonban a képek elé, azok aurájába lépve újra meghökkenünk. Itt semmi sem a hamisan értelmezett múltról, a súlytalan nosztalgiáról és a ma oly divatos, többnyire mégis parvenü akadémista festészeti kifejezésmódról szól – éppen ellenkezőleg.

  A festmények zavarba ejtő realizmusa valójában nem a mindennapok felől közelíti meg a dolgokat. Félbevágott, sokkal inkább felöltöztetett próbababák anatómiájára emlékeztető, mégis hús-vér női és férfi alakokat látunk, valamint olyan színházi terekre utaló enteriőröket, melyekben teljesen magától értetődően megférnek egymás mellett – gyakran egymás alá és fölé rendelve – az óriás és a lilliputi dimenziókat egyaránt idéző emberek alakjai. Amíg az egyik festményen egy nő éppen szakállat próbál enni, addig egy másik képen a gyermek Jézus kopott porcelán dísztárgyba fagyott arcközelijét láthatjuk.

  Kétségtelen, hogy a Műcsarnok falain látható munkák nem adnak válaszokat a szemlélőnek, hanem sokkal inkább a kérdést helyezik a középpontba. Aki ezek után zsigerből legyintene, annak tisztelettel javaslom hogy próbáljon közelíteni az álmok világa felől. Induljon ki abból a világból, ahol az abszurd és a lehetetlen történések is a létezőt jelentik, a valóság részét képezik.

A szoknya (olaj, vászon, 70x60 cm, 2005)

A német II. (grafit, vízfesték, tinta, könyv kötéstábla 24,8x31 cm 2002)

Gyermek Jézus

  A belgiumi Gentben 1963-ban született Michaël Borremans munkái egyszerre utalnak a történeti flamand, illetve németalföldi festészeti hagyományra, a spanyol udvari festő, Diego Velázqez munkáságára, a XIX. századi akadémista festészetre, valamint arra a belga szürrealista attitüdre, amit többek között René Magritte munkássága képvisel.

  Borremans színhasználatára a barnás földszínek, valamint a komor szürkék és egyfajta monokrómia jellemző, amit először az impresszionizmus száműzött, hogy aztán ezen színeket és árnyalatokat a XX. századi izmusok hosszú évtizedekre szinte teljesen kitöröljenek a festészetből. Alakjaira ugyanaz a rideg északi, mégis bensőségesen tiszta fény vetül, ami Frans Hals, vagy Rembrandt festményeiről évszázadok óta visszaköszön. A hagyománykövetés elmondható a klasszikusan értelmezett beállításokról is. A szalag című festményén mintha Van Dyck valamelyik reprezentatív férfiportréjára ismernénk sajátosan mai, egyben szürrealisztikus, Fritz Lang Metropolisának világát is megidéző értelmezésben. De ugyanaz a klasszikus beállítás mondható el a gyermekkor éteri világát, valamint a halált egyszerre idéző alvó leányfej kapcsán is, melyről ismét Van Dyck egyik vázlata juthat eszünkbe.

A szalag (olaj, vászon, 200x160 cm, 2010)

Alvó (olaj, vászon, 40x50 cm, 2008)

  Borremans festményeit áthatja a titokzatosság. Ugyanaz a titokzatosság, ami Jan van Eyck feltételezett önarcképe óta jelen van a flamand, illetve németalföldi festészetben. Olyan titokzatosság ez, ami az aprólékos realizmuson, a látvány hű ábrázolásán túl valójában a pszichéig hatol. Ezzel együtt Borremans világa nagyon sajátos, mely igaz ugyan, hogy klasszikus festészeti nyelven fogalmaz, ugyanakkor egyértelműen a máról és nekünk szól. Ha úgy tetszik, saját kérdéseinket erősíti fel és állítja szembe önmagunkkal, hogy közösen kutassuk a válaszokat.

  Festményein gyakran él a befejezetlenség eszközével, amely nem feltétlenül kortárs jelenség. Már az ókori Egyiptom sírkamrafestői is próbáltak élni azzal – az egyébként nem létező – lehetőséggel, hogy munkáikat befejezetlenül hagyták, hiszen tisztában voltak vele: „ha befejezem, akkor meghalok".
 
  A Műcsarnok elsötétített apszisában két hatalmas, 35 mm-es vetítőgép forog. A falakra vetített néma mozgóképeken Borremans festményeiről ismerős színek, fények és alakok elevenednek meg. Noha Borremans számára a festés a legfontosabb tevékenység, időnként a mozgókép eszközéhez nyúl, hogy a filmkamera objektívjének tárgyilagosságával és a fényérzékeny celluloidra exponált kép realitásával terjessze ki festményei üzenetét. Ahogyan a kiállítás kurátora, Petrányi Zsolt fogalmaz: „A flamand festészet több száz éves hagyományát követve Borremans nem a pillanatnyi, aktuális művészeti kérdésekre keresi a választ, hanem az időtlenség megjelenítésének lehetőségeit kutatja, egyedülálló sikerrel”.

Borremans egy alkotásával

  Michaël Borremans a brüsszeli Hogeschool voor Kunst en Wetenschappen Sint-Lucas-ban végzett fotográfia szakon. Érdeklődése csak az 1990-es évek közepén, tehát harmincas évei elején fordult a festészet irányába. Azóta a világ számos országában volt kiállítása, műveit ma már jelentős gyüjtemények vásárolják. Megrendelői között található a belga királyi ház.

  Július 31-én, azaz e hét végén záruló Műcsarnokbeli retrospektív kiállításán közel száz festmény, grafika és rajz, valamint néhány mozgóképes munka látható, melyek egyazon kérdéseket kutatják. Ha tehetik, vasárnapig menjenek el a Hősök terére és nézzék meg a kiállítást.

Címkék: kiállítás festészet műcsarnok kortárs képzőművészet michaël borremans

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr193099671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.30. 19:59:34

@Bell & Sebastian: hahaha. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.31. 04:52:49

@málnási: @kackia:

Tudtam én már az elején, hogy csak a pszichoANALizisnál fogunk kikötni :-[

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.31. 05:27:46

@Gasper:

"Egyszerűen arról van szó, hogy hatással volt rám a kiállítása és sok mindent elindított bennem. Ha úgy tetszik, nálam Borremans minden bizonnyal elérte a célját és ez jó dolog." --- írod.

Persze, ez rendben is van:-) (Bár még mindig van bennem egy kis gyanú, hogy nem @tevevanegypupu nick észrevétele e a helytálló, hogyis: "neha a szep borosuveg meg a legjobb boraszokat is becsaphatja". Bocs!;-))

"Mondjuk szerintem a barokk, vagy még inkább a XIX. század második felének hivatalos építészetében, festészetében és szobrászatában (historizmus, eklektika) nem tudom hogy mennyire integráns az antikvitás öröksége..." --- írod

Szerintem elég becsületesen. Volt ez a jó kis görög-latin-keresztény kultúrcsomag, ami az idők folyamán elég rendesen átalakult, de légyegét --- kereteit és struktúráját --- tekintve ugyanaz maradt. Jól el lehetett ezzel boldogulni, lehetett rá és/vagy belőle vallást, filozófiát, művészetet, történelmet barkácsolni, egészen addig, míg alkimista és talmudista barátaink... stb. Tudjuk:-( Hogy a hagyományos római jog Justinianus olvasatában és interpretációjában keresztény jogrendszerré vált vagy hogy a lovagi kultúrában a makedón Nagy Sándor a keresztény lovageszme népszerűsítésének eszközévé, ez a lényegen (a kultúra életképességén és használhatóságán) mit sem változtatott (ugyanígy hozhatók volnának képzőművészeti példák is). Szerintem.

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.31. 06:34:47

@bbjnick: bár jó olvasni, de megint elkanyarodsz a konkrétumoktól. Kérlek, hozz konkrét példákat a képzőművészetből. Mondjuk a dualizmus korából, hogy ne menjünk olyan messzire sem térben, sem időben.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.31. 09:45:06

@bbjnick: köszönöm, valami ilyesmit vártam.
Az a korai Klimt sokkal inkább klasszicizáló manír, századvégi esztétizálás és az antikvitás szellemével szemben pusztán egy enteriőrben elhelyezett dekoratív jel, bár mindenképpen tetszetős és természetesen ott van a helye. De hol van itt az antikvitás örökségének szellemi mélysége? Ehhez az úthoz képest mitől kevesebb az, amit Borremans művel ("Ezek a Borremans-képek olyanok, mint illusztrációk")? Vagy mitől több az a Klimt freskó a te értékrended szerint?

Megismétlem. Borremans saját flamand festészeti tradíciójából táplálkozik, azt idézi meg. Éppen ezért a festészetére tett kritikádat sem érzem mindenben jogosnak. Az hogy neked látványában, szellemiségében baromira nem jön be, természetesen elfogadom, de nem szakmai kritikád, hanem szellemi és kulturális különbözőségetek okán.

Amúgy a másik Klimt festmény semmiben sem köthető az antikvitás szellemiségéhez. Az akadémizmusból elindult Klimt sokkal inkább az egyiptomi festészet síkábrázolását és dekoratívitását építette bele későbbi munkáiban.

Fellner és Helmer dettó. Azok a reprezentatív köz- és színházépületek sem az antikvitás hagyományából következnek, hanem a közép-európai, első sorban dél-német és osztrák barokk habostortaépítészet felturbózásának szándékával épültek meg. Nesze neked antikvitás! :)

kackia 2011.07.31. 09:54:47

@bbjnick:" Tudtam én már az elején, hogy csak a pszichoANALizisnál fogunk kikötni"

Miért, maga szerint egy f@szánál kettévágott figura, ki még a sarokba is van állítva büntetésként , hogyan értelmezhető.Nem kell ehhez pszichológus, hogy megfejtse, hogy ez a fiatal ember buzi, bár ezt maga is kimondta. Ez a fiatalember nem tudja elfogadni saját szexuális orientációját ezért deréktól lefelé gyűlöli önmagát, ezért mint végső megoldás a festészet rítusában el is távolítja a gyűlöletes végtagot, melyet minden szenvedésének forrásának tart. A démona fogva tartja , szabadulni képtelen tőle ezért újra és újra képeibe is bele festi ezt a gyötrelmes lelki tusát.
Jaj istenem, csak nehogy észrevegyük , mert erről nem illik egy alkotó esetében beszélni.

kackia 2011.07.31. 09:59:36

Sőt nem csak a f@szánál metszi a figurákat, hanem a nyaknál is.Ez az fiatalember már szerethetően aberrált. :)

Alfőmérnök 2011.07.31. 12:33:24

@málnási: Haha, azt hiszem ez a gondolat nagyon jellemző rá. :)
Egyébként itt egy eléggé közérthető recenzió A szavak és a dolgokról, szerintem bevezetésnek sem rossz (mármint fukóhoz, nem csak ehhez a művéhez):
www.kontextus.hu/Buksz/2001_01/biralat/kelemen.html

Annyira talán nem is off ez itt, Fukó is sokat foglalkozik a (nyelvi, képi, narratív, tudományos, stb.) reprezentáció természetével, átalakulásával, átrendeződéseivel, és ezt gyakran műelemzéseken keresztül szemlélteti.
Írt egy esszét Magritte „Ez nem pipa” c. képéről is.
De szerintem ennek is nagyobb a füstje, mint a lángja. ;)
foucault.info/documents/foucault.thisIsNotaPipe.en.html

tewton 2011.07.31. 12:55:05

@Alfőmérnök:
lol. nem akar még valamit mondani a las meninasról esetleg? :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.31. 13:59:51

kackia, valahol értekezik maga valami borzalmasat a világ színeiről, meg a monokromról. most komolyan gondolja, hogy a lélek csiricsárésága, az alemberi rasszokra, mediterrán típusú buzerantokra jellemző "színesség" egyáltalán vállalható a festészetben? el tud primitívebb agyat képzelni egy mexikói festőénél, vagy egy nyújorki graffitivel feltűnt portoríkói tahóbaroménál? nos az ő világuk a szín. az intelligencia, a műveltség, a lelki fádság, ami az előzőek következménye, de mondhatnám, hogy az ízlés, nem állja a színeket. a monokrom többnyire intellektuális, művelt, na és annak látszani akaró is, ez tagadhatatlan. a színek extatikus világának kalányos kevin ingén van a helye.
és írásaiból az süt, hogy maga a nemes család tagja, ismeri a magasztos írásait. nem gondolja e tisztább pillanataiban, hogy a szín harsány"életessége" a káprázat legprimérebb és legprimitívebb megfogása? maga tényleg a káprázat embere? ugye nem? akkor legyen kedves és tegye helyre amit mondott, beszéljen a szín intellektusáról és metafizikai jellegéről törner kapcsán, vagy mit tudom én. de egyszerűbb ha bocsánatot kér. :))
tudja, ami intelligens, megfontolt, sokat /metafizikai-szakrális/ tapasztalt, az borzong a színtől, és az éles fényektől, de legfőképpen ezek harsány elegyének agresszivitásától. gondoljon az én kiváló írásaimra. na azok aztán monokrómok. úgyhogy kuss!

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.31. 14:02:44

@Alfőmérnök:
köszönöm, de azért nem gondolja komolyan, hogy fukólógus kívánok lenni? :)

Alfőmérnök 2011.07.31. 14:40:11

@tewton: Esetleg a kínai enciklopédiáról? :)
Velazqueznél a füst (sfumato) eltűnik, ez jelzi a reneszánsz végét, majd a modern korban Magritte-nél jelenik meg ismét a füst, de csak mint indexikus jel, pontosabban annak a hiánya.

Alfőmérnök 2011.07.31. 14:48:30

@málnási: Mit lehesen tudni? Volt már maga keménydrogos partyface, antiszemita buddhista, nádasista kisprózaíró, falangista játékmackó, akár még fukológus is lehet. :)

tewton 2011.07.31. 15:25:56

@Alfőmérnök:
vááááááá

khm.

ha meghallom azt a szót, hogy reprezentáció, a pisztolyom után kapok :)

kackia 2011.07.31. 17:08:43

@málnási: Ne csak az " alemberi " grafitire és rózsás tarka ingekre gondoljon, ha színről beszélek. Gondoljon a keleti szakrális thanka festészetre és színes szobrokra. Gondoljon a tibeti templomokra.
Gondoljon a meditációs istenségekre az égtájakra, mind-mind színnel jelölik és színben is építjük fel őket a tudatunkban.Magát megfertőzte már a szorongó, beszűkült, stetl szagú szellem enerváltsága. Holnap után bedől majd a vonalzóval húzott konstruktivistáknak is. Csak vigyázzon nehogy megbetegedjen.
Igaza van nem minden színes kép jó.A helyes színhasználat lelki egységet, magas szintű kozmikus harmóniát feltételez, szakrális világképet olyat, amilyennel a kulturált embernek rendelkeznie kellene. A szín, a színek helyes használata ezért a ma ismert művészeti iskolákban nem is tanítható, mivel az magunkkal hozott minőség, vagy a tudat átgyúrásával, számszerű gyakorlatok elvégzése után realizálható és még így sem egyszerű. A maga retrográd hozzászólása, sajnos egy olyan látásmódról tanúskodik,mint amikor az orgazmus után a sperma a húgyhólyagba kerül ahelyett , hogy a megfelelő helyen távozna és így termékenyítene. Maga már elképzelni sem tud egy ideális harmóniára épülő színvilágot, ehelyett csakis a csiricsáré dzsipszi túlzások között csapong torz fantáziája.
Pedig a világ az színes a maga monokróm, spektrumszegény világ viszont a pokol. Az olyanok mint maga is természetesen jobb , ha tartózkodnak a színek használatától , mivel maguk már enerváltak és félnek,ha mégis a színekhez nyúlnának biztosan túlzásokba esnének, ezért két választási lehetőségük marad, száműzik a színt a világukból és felesküsznek egy sötét nagyúr szolgálatára,kinek világa monokróm, vagy hozzám hasonló szín dinamikust hívnak és kikérik a tanácsomat.Mindezt azért , hogy emberek maradjanak még pár száz évig. :)
Azok a déli kultúrák, amelyekről maga beszél, csak árnyékmásai régi önmaguknak,folyamatosan süllyedő kvázi kultúrák, mégis ők azok akik megőrzői a maga által is preferált transzcendens ismereteknek. Ők azok akik a lehetséges színes alternatívát kínálják számunkra. Szomorú vagyok maga miatt, a maga szelleme egy hung lett a legmélyebb világok indigókék hung-ja . És mint látható, ügyes szofizmussal erényt is kovácsol ebből magának.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.31. 17:34:55

tudja, mikor maga a szakralitást belekeveri a festészetbe, az olyan, mint szaros kézzel lendíteni a manikorlót! :))

magáról sokan hiszik itten, hogy festő, én is hajlamos vagyok erre, és ha így van, úgy képzelem magát mint aki iszonyatosan pofátlansággal, metafizikai-szakrális és pöffeszkedő-bombasztikus címekkel látja el a vásznait. maga egy cigánying! :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.07.31. 18:05:41

@málnási: Azért a maga helyében valami fegyelmezettebb avatart választanék ehelyett a csiricsáré helyett :DDD

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.31. 19:10:10

@gloire:
ejejkérem, nohiszen! a politika, s így a politikai plakát is, csiricsáré. :)

Bell & Sebastian 2011.07.31. 19:16:59

Ajszem most alaposan elagyabugyálták a Bödönt. Emléke örökké él szívünkben. :)))

kackia 2011.07.31. 19:30:03

@Bell & Sebastian: Gondolja , hogy ennyivel megúsztam, lesz ennek még böjtje .Ismerem én bödönt.:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.31. 19:32:54

@kackia:

"A démona fogva tartja , szabadulni képtelen tőle ezért újra és újra képeibe is bele festi ezt a gyötrelmes lelki tusát." --- írja.

Ez sajnálatos, de "programnak" igen soványka. És, bár lehet, hogy én nem vagyok elég felvilágosult, (engem) nem is tud magávalragadni. :-|

ü
bbjnick

kackia 2011.07.31. 19:35:10

@málnási: Egyszerű címekre esküszöm, pl."Digó az anyád" és hasonlók. :)

Bell & Sebastian 2011.07.31. 19:39:45

Verdikt

A főtémához (Borremans, ha elfeledődött volna) csak annyit, hogy technikai tudásról nincs mit beszélni, konszenzus vagyon. A laposképekről sincs, mindenki annyit képzel mögé, amennyit a tudása megenged.

Az átvivő mechanizmus az annál érdekesebb!
Ugyanis -véleményem szerint és klasszikus értelemben véve- nincs "üzenet", illetve csak egy váz van, amire mindenki azt aggat, amit csak akar. Persze ez sem igaz, azt tesz rá, amije van, az meg identitás és/vagy kultúra függő.

Gaspernak addig van igaza, hogy a csóka jelentős a piktorok közt, ekkora szabadságfokot még senki nem ért el, holott alaposan kötött stiláris és technikai eszközökkel dolgozik.

Ha a befogadó nem görcsöl azon, hogy:
- Mi a faszt akar ez jelenteni, mit akar ez mondani? -nagy valószínűséggel beleláthat egy pillanatra a saját elméjébe, a mű, mint tükör, visszaveri a csupasz gondolatait.

Ez a kackia nekem nagyon gyanús, mivel ő szarozta le a legegyértelműbben, de azért a többiek is beugorhatnának a pszichiátriára, étlapozni pár magazint.

Azt viszont sokan nem szeretik, ha kísérleti patkánynak tekintik. Nekem -konkrétan- ez a bajom a csókával, meg az, hogy nem mond semmit, hallgat.

Hallgatni arany, mint látjuk. :)

kackia 2011.07.31. 20:08:24

@bbjnick: A démonaival küszködő ember festészete terápiás kényszerből születik, ritkán követ programot,nem mérlegelhet, engedelmeskedik, vagy menekül, de ettől nagyon jó is lehet, mivel őszinte.Gondoljon csak Csontvárynkra vagy a Mexikói Frida Kahlo-ra. Szerintem mindkettő naiv és elég színes is , mégis szeretjük őket.

Bell & Sebastian 2011.07.31. 20:18:13

@kackia: Maga kimaradt az itteni nagy Csontváry adok-kapokból? Álltunk ott -tanácstalanul-, mint egy yeye. Máig sincs megfejtés, uram, most segiccs! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.31. 20:20:42

@Gasper:

"Az hogy neked látványában, szellemiségében baromira nem jön be, természetesen elfogadom, de nem szakmai kritikád, hanem szellemi és kulturális különbözőségetek okán." --- írod.

@Gasper:, nekem olyan, hogy "szakmai kritikám" nincs, mert nem is lehet. Ugyan, mitől lenne? Fogalmazzunk úgy, hogy megközelítésem "esszéisztikus":-)

Témánkhoz visszakanyarodva:

Emlékszel, mikor ezt idéztem Gehlentől "Ne gondolkozzanak a képből kinyúlva, de rendkívül sokat gondoljanak befelé a képbe, és ahhoz, hogy felfedezzenek valamit, hasznos feltételezni, hogy az értelem minden Tehetség foglalata, miként Novalis mondotta."

Emögött a kijelentés mögött egy alapvető, az "emberképet" érintő szemléleti kérdés van. Feltételezem, hogy létezik "értelem" és magamat úgy próbálom meghatározni és elhelyezni a világban, hogy ezzel a feltételezett "értelemmel" valamiféle kölcsönös viszonyt próbálok kialakítani vagy magam válok önmagam mértékévé. A művészetben sokminden lehetséges: kultúrám elemeinek "dekoratív jelként" való alkalmazásától egészen a komplex és koherens autonóm (akár nonfiguratív) művészi nyelv megteremtéséig, ahol szerintem a dolog inogni kezd, az a szürrealizmusra való hivatkozás (ami mögött, a pszichoanalizis, mint ideológia áll). Ami értelmetlen, az erkölcstelen. (Volna tovább is a gondolatsor, de az már húzósabb, úgyhogy azt tartalékolom.)

Közelítsd meg nekem A szoknya c. Borremans-képet, másként, mint pszichoanalitikusan!

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.31. 20:25:32

@kackia: @Bell & Sebastian:

Maguknak is ezt tudom mondani: @bbjnick:

És egy megjegyzés Csontváryhoz: (igaz, hogy defektes volt, de) nála tudatosabb festő nem sok szaladgált még ezen a sárgolyón.

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.07.31. 20:53:52

@bbjnick: Bezzeg a John Lennon, az mekkora művész!

kackia 2011.07.31. 20:55:29

@bbjnick: Persze igazavan, hiszen a fényt kereste egész életében , mely a legtöbb mi egy festőnek megadathat. „Te leszel a világ legnagyobb napút-festője, nagyobb Raffaelnél!" hallotta a hangot.Erre gondolt?

kackia 2011.07.31. 20:58:15

@Bell & Sebastian: Én inkább a kortársban vagyok otthon, egyszerűen érzem és látom. És sosem tévedek.:)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.31. 21:01:08

@kackia:
fidakáló? na mostan kiírta magát mindenhonnan. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.31. 21:24:19

@bbjnick: "nekem olyan, hogy "szakmai kritikám" nincs, mert nem is lehet. Ugyan, mitől lenne? Fogalmazzunk úgy, hogy megközelítésem "esszéisztikus":-)"

Oké, de ne lovagoljunk a szavakon. Elismerem, a "szakmai" jelző nem volt a részemről túl pontos, de a lényegen mit sem változtat. Amiről mi most diskurálunk, az abból indult ki, hogy velem ellentétben valami olyasmit állítottál még nagyon nagyon fent, hogy Borremans tradicionalista kifejezésmódja csak illusztráció, ergo púder, kamu ilyesmi. Ráadásul még freudista, meg talmudista is. Erre fel állítottam, hogy semmivel sem nagyobb púder az az átalakulás, amin az európai művészetben a klasszicizmus hagyománya transzformálódott az évszázadok alatt a teljes kiüresedésig. Azt hiszem, hogy azon a néhány, egyébként nem túl jó példán, amit kérésemre linkeltél, ezt elég egyértelműen igazoltam.

Ugyanakkor én még mindig azt mantrázom, hogy Borremans képeiben alapvető fontosságú -technikai és szellemi értelemben egyaránt- a flamand festészeti tradíció. Sokkal erősebbnek érzem Bosch, vagy Brueghel látomásainak és álomszerű képeinek a szellemi hatását, mint Freudét, vagy a talmudistákét.

Más. Mi a véleményed a kackia által linkelt norvég fószer, Odd Nedrum munkáiról?

www.google.hu/search?q=odd%20nerdrum&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=hu&tab=wi&biw=1280&bih=666

Hátha itt egyet fogunk érteni. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.31. 21:53:30

@Bell & Sebastian: "Gaspernak addig van igaza, hogy a csóka jelentős a piktorok közt, ekkora szabadságfokot még senki nem ért el, holott alaposan kötött stiláris és technikai eszközökkel dolgozik. "

Nekem ez az észrevétel bőven elég. A többiről nem is akarok senkit meggyőzni, ott már túl sok a szubjektív elem.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.07.31. 23:10:21

hogy a faszi homokos lenne csak azért mert altesteket nem rajzol? hm.
én pl. a cipőt nehezen rajzolom, mikor a gyerekkel pingálunk, de hogy ezért lenne lábszagom, még senki sem mondta.

lehet, hogy egyszerűen csak nehezebben megy neki és inkább lehagyja a vászonról.

Bell & Sebastian 2011.07.31. 23:31:50

@vero: Vagy ráunt a pliszírozásra.
Egy másik képén ugyanaz van, csak elölről. Pont ott kapott herótot, másodjára is. Legalább konzekvens, az nem vitás.

Talán eszébe juthatott a Görög fidres-fodros nyakravalója és zsabója, aztán ennél a pontnál földhöz is vágta és dühödten megtaposta a készségét.

Bell & Sebastian 2011.07.31. 23:34:01

@kackia: Én meg ritkán vagyok otthon.

Bell & Sebastian 2011.07.31. 23:37:00

@bbjnick: Defektes? Ki nem az? Skizo? Ki nem az? Kérdés, hol húzunk határt? Leginkább magunknak. :)

Bell & Sebastian 2011.07.31. 23:49:09

@Gasper: Mondhatná azt is, hogy érdekelt a látogatottságban, csak ne szubjektívezzen itt!
Tudja, miért van megdögölve a művészet minden ága? Mert lekapcsolták a kultúrát alóla akkor, amikor a nagy integrálást megkezdték. Tényleg, ez nem kísérőjelensége véletlenül a Nyugat alkonyának?

Der gute, alte Opa Spengler hat von sowas geschrieben - etwas.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.07.31. 23:53:44

@vero: Bátor! Én fél napot szabódtam rajta, hogy lemerjem írni: "lehet, hogy csak nem tud lábat festeni".
Erre maga poénból benyögi . )

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 00:04:54

@gloire: vasárnap esti alkoholos lazulás mandinerezéssel :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 00:15:41

@Bell & Sebastian: rembrandtot követi? a hangulathoz illett volna az anatómiai lecke remake-je, de az urak zsabójánál megállt a tudomány. vagy inkább tekert még egyet.

ez a gyermek jézus minden biztosítékot kiver. stephen king adaptáció.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 00:30:37

@Bell & Sebastian: csodálkoztam, hogy jutott eszembe a zsabó, most látom, hogy 10 sorral feljebb olvastam.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 05:36:48

@Bell & Sebastian:

"Defektes? Ki nem az? Skizo? Ki nem az? Kérdés, hol húzunk határt? Leginkább magunknak. :)" --- írja.

No, lássa, ez például biztos, hogy nem így van.

"Tudja, miért van megdögölve a művészet minden ága? Mert lekapcsolták a kultúrát alóla akkor, amikor a nagy integrálást megkezdték." --- írja.

No, lássa ez például (szinte) biztos, hogy így van.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 05:43:50

@kackia:

"...a fényt kereste egész életében , mely a legtöbb mi egy festőnek megadathat. „Te leszel a világ legnagyobb napút-festője, nagyobb Raffaelnél!" hallotta a hangot.Erre gondolt?" --- írja.

Erre is. S arra is, hogy tudatosság, rendszeresség, módszeresség dolgában (ahogyan pályájára készült, ahogyan képezte, nevelte önmagát, ahogyan megkonstruálta, felépítette életművét, ahogyan az ihlet, a praxis és a teória egységén dolgozott) messze felülmúlta kortársait (s ez szerintem akkor sem lett volna másként, ha éppenséggel épeszű):-)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 06:10:50

@Bell & Sebastian: már miért ne szubjektiveznék? Maguk nagyobb konceptek (mondjuk nem pont maga), mint az a kortárs művészet, amiről töprengenek.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 06:30:04

@Gasper:

"Mi a véleményed a kackia által linkelt norvég fószer, Odd Nedrum munkáiról?" --- kérdezed.

Nagyon óvatosan és visszafogottan fogalmazok: szerintem nekem nagyon nemtetszik nekem szerintem.:-)

"...abból indult ki, hogy velem ellentétben valami olyasmit állítottál még nagyon nagyon fent, hogy Borremans tradicionalista kifejezésmódja csak illusztráció, ergo púder, kamu ilyesmi. Ráadásul még freudista, meg talmudista is." --- írod.

Figyelj, most fix, hogy meg foglak győzni!

Nem azt mondtam/írtam, hogy tradicionalista kifejezésmódja illusztráció, hanem azt, hogy egész műve az: azaz, nem alkot, hanem az alkotásról vallott koncepcióját illusztrálja! Érzed a különbséget?!:-D

Ami itt a kommentsorban végiggörgött a "művészet halálától" a "kultúra a művészetről való lekapcsolásáig", az "analizáltságtól"a "homokládázásig" mind-mind mögött szerintem az a megérzés/felismerés/szembesülés áll, hogy aki (minden tapasztalata, tudása ellenére sincs) nincs benn, az nem nyithatja ki számunkra belülről az ajtót, az nem engedhet be bennünket. Ha a művész elidegenedik (saját) művész voltától/szerepétől, annak a műveken is nyoma marad (bármekkora spiller is az illető).

Ezt általában fogalmazom meg, de Borremansra is helytállónak érzem.

Ugye, hogy kezdelek meggyőzni?!:-D

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 06:37:09

@gloire: amúgy simán lehet, hogy nem tud lábat festeni, ez már nekem is eszembe jutott az egyik elrajzolt aktja előtt állva a Műcsarnokban. Nem is értettem, hogy miért állítottak ki azt a melót.
De akkor mi van, ha nem tud lábat festeni? A flamand portréfestők jelentős része hülye volt a derék alatti anatómiához, mégsem voltak egytől egyig buzeránsok. Itt meg erre a deréknélküliségre néhányatok nagyobb konceptet gyárt, mint maga a mű, amit ekéz.
Egyébként a flamand csendéletfestők meg a portréhoz nem értettek. Azoknak vajon mi volt a lelki defektusuk?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 06:44:51

@bbjnick: oké, a norvéggal kapcsolatban teljes az egyetértés, ráadásul egy mondatnál többet nem is érdemel. Álentellektüel Boris Vallejo, vagy valami olyasmi. Kackia meg bedobja alternatívának.

Elnézést most mennem kell, a többire részletesen valamikor napközben.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 07:13:06

@Gasper: lábszaga akkor vlsz. nincs, de hogy buzi, az most már szinte biztos.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 07:20:51

@gloire: "A flamand portréfestők jelentős része hülye volt a derék alatti anatómiához,"
bakker, még igazunk lesz.

na ezért kell az ülnök a bíróságra! (pedig a népi ülnök sokkal szebb volt)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 08:00:42

@vero: és akkor mi van ha buzi? A világ által csodált, a köznép körében talán leginkább elfogadott vallásos alkotás, a vatikáni Sixtus-kápolna freskóit is állítólag egy buzi festette. Nézd csak meg azokat a maszkulin csajokat. Az egyik legnagyobb magyar tájképfestő, báró Mednyánszky László is buzerant volt. De ki a faszt érdekel?

@bbjnick: na, mégis van egy kis időm válaszolni. Fentebb ezt írod:

"aki (minden tapasztalata, tudása ellenére sincs) nincs benn, az nem nyithatja ki számunkra belülről az ajtót, az nem engedhet be bennünket. "

Nem, nem kezdtél el meggyőzni. Csak arról győzöl meg folyamatosan, hogy nincsen érkezésed ezekhez a munkákhoz. És ezzel nincsen semmi baj, csak ne építsünk fel rá ekkor ideológiát. Ami engem Borremans festészetében érdekel és amit fontosnak tartok, az jóval prózaibb és néhány kommentben már leírtam, úgyhogy nem ismétlem magam. Jó dolgotakban, vagy kínotokban nem tudom, de szerintem túl sokat töprengtek.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.01. 09:14:35

"mind-mind mögött szerintem az a megérzés/felismerés/szembesülés áll, hogy aki (minden tapasztalata, tudása ellenére sincs) nincs benn, az nem nyithatja ki számunkra belülről az ajtót, az nem engedhet be bennünket."

ez a lényeg
akár le is lehet zárni a diskurzust. mert most már úgyis csak a sértett gyernőtt foglalkozásúak önigazolásait olvashatjuk majd. :)

kackia 2011.08.01. 10:22:53

@Gasper: Most hallom először, hogy Mednyánszky meleg volt.Tételezzük fel, hogy igaz a történet, viszont javára legyen írva, hogy ezzel nem terhelte a környezetét és tudott festeni, jól törte a színeket. :)
Ellenben a hollanddal ki altesti metszéseket ejt a figurákon a nők és a gyermekek fejét levágja, holmi frusztrált ön elfogadási problémákból fakadóan. Elképzelhető, hogy az északi tájak fényszegénysége farkasvakságot, vagy valami hasonló szem nyavalyát is okoz, és ezért meszesek a képei? :)

Boris Vallejot ne bántsa, négymilliárd ember nem tévedhet.:)

Bár én a nonfiguratív festészet felsőbbrendűségére esküszöm,miként tették ezt már oly sokan előttem, de ha már ezekről a kezeket és lábakat is festő óriásokról vitatkozunk Nerdrum egy jó kolorista, (pedig Ő is északi ember) és messze magasabb és nagyvonalúbb szinten rakja fel a festéket ( zsírosan , szaftosan, gyakran zsigerből) mint az a vérszegény maszturbáns flamand, még akkor is , ha egyesek vitatják festői programját. A flamand szerintem projektort is használ, mint oly sokan ma, a norvég soha.
A személyes véleményem persze az, hogy mindkettő tévelygő és nincsenek tisztában a látott az érzékelt világ mögött fellelhető lényeggel, elvesznek a formavilág felszínes káprázatában. Számomra mindkettő olyan mind a sramli zene.

kackia 2011.08.01. 10:27:20

Sajnos elutazom, hív a szolgálat , be kell fejeznem a második oltárszobrot is. Ma, holnap és szerdán elvonuláson vagyok, imádkozom magukért is.

Leskelődő 2011.08.01. 12:03:27

@Gasper:
„És nyugodtan mesélje el utána a személyes benyomásait. Még ha nem is fogja szeretni a képeit, de biztosan beljebb lesz, legalább a tapasztalás terén. Nekem is valami ilyesmi volt a célom, amikor ezt a posztot megírtam: kicsit beljebb lenni.”

Így hát, míg Maguk fotelban ülve mindent alaposan és élvezetesen kitárgyaltak ;) , én kísérleti nyúlként megnéztem a kiállítást. Beszámolási kötelezettségemet komolyan véve szabad asszociációimat ott, helyben lejegyeztem, de szerencséjükre, csak kis hányadukat közlöm :)

Összbenyomásom: sosem láttam ennyi széparcú zombit egyrakáson (ööö... bár nem is vágytam rá).
A továbbiakat kulcsszavakban:
Puritán. Depresszív, futurisztikus, katatón.
Tömegmanipuláció.
Pszichiátria. Semmi, üresség. Világvége.

A két kép közül, amit megkedveltem, az első kifejezetten vonzott (nehezen kivehető női portré sötét háttérrel – dédanyámról van egy hasonló kép) – megnéztem a címét, igazolta vonzalmamat: „Mágnesesség”.
A másik, ama bizonyos szépfejű, szalagos Hamlet. Arckifejezése (mert azon ritka alakok közé tartozik, akinek van ilyen) sajnálatot, együttérzést keltett bennem.
Ruhája - vívóruha? kényszerzubbony? lovagi öltözet? fordítva felvett zakó? – több képen előfordul (pl. A szalmaszál), csendes, elszánt őrületet sugall.

Valahogy kilógott a többi közül „Az eszmék terhe” – részben a sok piros szín, részben a két meglepő figura miatt, egyikük vörös, tetőtől talpig érő szopóálarcban, mellén kereszttel, jobbját épp esküre emeli ( www.eu2011.hu/files/bveu/images/Borremans_The%20Burden%20of%20Ideas.jpg ). Berzenkedést váltott ki belőlem.

A hetedik teremben a négy lányfejnél, (köztük ez az összemaszatolt arcú: www.wurzeltod.ch/blog_11/michaelborremans_hood.jpg ) erősödött a rakott szoknyák láttán már korábban felmerült gyanú bennem: ha a van a festőnek valami aberrációja, az nem a buziság, hanem a pedofília. De ezt inkább nem feszegetném.

„A váróterem”-ről Ken Kesey Főnővére jutott eszembe, „A lóvadászat”-ról grift Semjén-paródiái, a „Huszonhárom metaforá”-ról pedig tewton sokat emlegetett metafó-miafaszomja.

Érdekességképpen megemlíteném, hogy beszélgettem egy épphogy felnőtt ifjúval a kiállításról (aki nem ismeri málnási munkásságát), konklúziója ez volt: a művészet halott, a festést abba kéne hagyni.

Szóval, a tapasztalás terén annyival vagyok beljebb, hogy megismerkedtem egy szakmailag kiváló festő nyomasztó belső világával – és, ha szabad megjegyeznem, ezzel az aktussal ő alighanem jobban járt, mint én :)
Magyarán, és remélve, hogy Gaper nem neheztel meg érte, engem nem fogott meg ez a művész, a munkáit nézve nem lettem több, vagy jobb ember.

@vero: @gloire:

Ps.: Viszont én is találtam két lábat:
www.artnet.com/magazineus/news/artmarketwatch/artmarketwatch2-15-06_detail.asp?picnum=11

Alfőmérnök 2011.08.01. 14:39:01

@Gasper: Nem vagyok benne biztos, hogy kackia komolyan gondolta ezt a levágott alsórészből következő buziságot. Kb. pont olyan ez, mintha valami pszichoanalitikus megfejtés lenne - magyarázó ereje a nullához konvertál. (persze valamivel meggyőzőbb, mint bbjnick érve, miszerint a felesége azt mondta. aha, akkor biztos az is.)
Nekem mindazonáltal úgy tűnik, hogy a ezeken képeken a feszültség egyik forrása a "rossz" képkivágás. Szóval éppenséggel lehet tudatos formai megoldás is, nem ügyetlenség, vagy valami tudatalatti tartalom kivetülése.

@Leskelődő: Most komolyan megkérdezte azt a fiút, hogy ismeri-e málnási munkásságát? Vagy csak úgy látszott rajta? :)
Érdekes volt a beszámolója, nekem inkább, ha rosszat kéne mondanom, a "steril" és a "mesterkélt" szavak ugranak be. De mivel nem láttam a kiállítást, ezért inkább, néhány „reprodukció” (tényleg, hogy hívjuk a monitoron látott festményt?) alapján nem ítélkezem.
Nyomasztó világokkal a klasszikus művészetben is találkozhat, az nem a modernizmus sajátossága. Bosch, Poe nem klasszikus? Beethoven kései művei nem nyomasztóak? És tényleg, magát nem nyomasztja néha az Ószövetség? :o)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.01. 14:49:42

@Leskelődő:

milyen műveletlen a mai ifjúság! elképesztő! :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.01. 14:53:06

@Alfőmérnök:
kackia viccel természetesen, csak rá akar tenni arra az alázásra amit a borremans saját magával művel. szerintem csak kitalálta magának a faszi, hogy olyan korszerűen pesszimista üzenetet kéne megfogalmaznia, hogy nem fogható be az egész, semmik vagyunk, bla-bla-bla. vagy nem.
mindenesetre egyre jobban utálom. érdekes dolog ez a tömegpszichózis :))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 18:35:29

@kackia: "Most hallom először, hogy Mednyánszky meleg volt.Tételezzük fel, hogy igaz a történet(...)"

Azért az a sok csavargó, amiből töméntelen mennyiségű vázlat is fennmaradt, elég sokat elmond. Ennek tudatában már neki is állhatnak itt páran a koncept legyártásának. :) Amúgy Mednyánszky nagy múzsája élete vége felé egy Vác környéki parasztfiú volt, ha jól tudom. Persze ez mind nem fontos. Tök lényegtelen bármely jelentős művész esetében a szexuális orientáció, főként ha az nincs művészete középpontjába állítva. Lásd még Francis Bacon. :)

És minden jót kívánok én is!

@Leskelődő: "Magyarán, és remélve, hogy Gaper nem neheztel meg érte, engem nem fogott meg ez a művész, a munkáit nézve nem lettem több, vagy jobb ember."

Már miért neheztelnék? Fő hogy elment és tapasztalt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 18:44:06

@Gasper:

Nos, én úgy terveztem lezárni ezt a "vitát", hogy neked sértetlen marad a szakmai kompetenciád, nekem pedig (úgy általában) igazolódnak a meglátásaim:-) Szerintem össze tudtuk volna hozni.:-) [..........................................6.]

De ha így, akkor így:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 18:44:46

@bbjnick:

[..........................................6.]=[........................................../.]

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 18:45:14

@Alfőmérnök: "Nekem mindazonáltal úgy tűnik, hogy a ezeken képeken a feszültség egyik forrása a "rossz" képkivágás. Szóval éppenséggel lehet tudatos formai megoldás is, nem ügyetlenség, vagy valami tudatalatti tartalom kivetülése."

Nem tudok mit hozzátenni, én egyértelműen ezt gondolom.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.01. 18:48:25

@kackia:

"Sajnos elutazom, hív a szolgálat , be kell fejeznem a második oltárszobrot is." --- írja.

Fényképezze le, linkelje be. Kiértékeljük a munkáját!

:-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.08.01. 18:51:28

@Gasper:

ja? én azt hittem, hogy elkezdte a vászon tetején a képet, azt csak a végén derült ki, hogy nem fér ki:)

Leskelődő 2011.08.01. 19:12:12

@Alfőmérnök:
A "steril" az nagyon találó, viszont itt nem jelent feltétlenül rosszat. Az elidegenedettség ábrázolásához éppen passzol, úgy gondolom.

A képernyős kép az a virtuális repró, nem?

Hogy nyomasztanak-e? Hajaj. Miazhogy! És akkor az Antigonéról még nem is beszéltünk!
Csakhogy Borremans nyomasztóságának nem látom/érzem a célját és értelmét. Mostan vagy én vagyok alkalmatlan befogadó, vagy ő nem csinál valamit jól. Mindkettő lehetséges :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.01. 19:14:01

@bbjnick: így. De azért azt ne gondold, hogy nem volt számomra hasznos a veled való diskurzus.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.08.01. 19:33:30

@Gasper: felőlem akár sziráf is lehet + semmi kifogásom a maszkulin csajokkal kapcsolatban. csak borotválják a bajuszukat és ne legyen szőrös a mellük.

Alfőmérnök 2011.08.01. 21:03:32

@Leskelődő: "A képernyős kép az a virtuális repró, nem?"

Virtuális repró? hm. Miért virtuális? Hiszen ott van a merevlemezen, vagy pendrive-on, a képernyőn, a recehártyán, szóval fizikai léttel bír. Csak nem "úgy" tárgy, mint egy szokványos kép, amit kiakasztunk egy falra. (Habár plazmaképenyőt végül is ki lehet akasztani, és folyamatosan ugyanazt a jelet adni neki, és akkor már olyan, mintha egy kép lenne.)

"És akkor az Antigonéról még nem is beszéltünk!"

Ki az az Antigoné? Antigo felesége? :)

"Borremans nyomasztóságának nem látom/érzem a célját és értelmét."

Pedig biztos van, csak máshol kell keresni a forrását. Gondolom valami egzisztencialistánál (Sartre), vagy valami posztmodern figuránál.
De jó kérdés, hogy a modern ember válsága valami speciális válság-e, vagy csak valami eddig is létezőnek, csak esetleg elfedettnek a felszínre törése?
"A válságba jutott emberi világ végső határhelyzetre eszmélt fel. Ez a helyzet azonban úgy tűnik, egyáltalában nem kivételes és nem a mai történeti idő jellege. Más szóval: az, ahogy az emberi világ határhelyzetbe ért el, és eschaton-szituációban találja magát, nem e kor kiváltsága. A gondolkozóknak az a része, amely ezzel a kérdéssel foglalkozik, úgy veszi észre, hogy az ember ma tulajdonképpen csak feleszmél arra a mindenkori eschatológiai helyzetre, amiben mindig volt. A válság végül is nem egyéb, mint az a világmegrendülés, amely az embert végső és határhelyzetének felismerésére kényszeríti. A válságban levő világ számára tehát az ember örök és eredendő „emberi” szituációja nyilatkozik meg. Ez nagyobbára az egzisztenciafilozófia, a protestáns dialektikus teológia és a vallásfilozófiailag orientált katolikus teológia álláspontja."
mek.oszk.hu/05900/05945/html/gmhamvas0004.html
De valószínűleg Hamvas is valami ilyesmi állásponton volt, mikor olyanokat írt, hogy "a pácban mindenki benne van".

Alfőmérnök 2011.08.01. 21:15:13

@betyár: Vagy inkább alulról kezdte, aztán véletlenül még a feje belefért. :)

tewton 2011.08.01. 22:35:40

maguk mit gondolnak erről az "eszmék súlya" c. képéről. amit leskelődő is linkelt?

szerintem a többi itt-ott látható képéhez mérve egyszerűen bárgyú. érzik rajta az agyalás, hogy legyen már valami, aztán lesz egy művészkedő bizarr izé alapozott vásznon.

gasper, valami okos mentőötlet?

Alfőmérnök 2011.08.01. 23:22:40

@tewton: Szerintem gázos. Belőlem is berzenkedést vált ki, hogy Leskelődőt idézzem. Még ha valami ironikus gesztus lenne, hogy ilyen didaktikusan odaírja a képre az üzenetet... de nem, úgy tűnik, hogy ezt vakbélkomolyan gondolja.
Találtam egy másik feliratos képet is, azon egy férfi felsőtestére pingálja valaki, hogy "People must be punished". :(
www.zeno-x.com/artists/borremans/TMB2001_03.htm

tewton 2011.08.02. 02:57:24

@Alfőmérnök:
juj.
azt hiszem, a Művész valami Nagyon Fontos Gondolatot akart mindkettővel közölni, csak én nem veszem az üzenetet.

nem lehet, hogy azt akarja mondani az "eszmék súlyával", hogy felelős vagy azért, amit megszelidítettél? vagy esetleg hogy isten meghalt?

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.02. 06:06:38

még egy konklúzió. a faszi ostoba. de nézzék meg alaposan az arcát is. rongyembernek tűnik.
hát, ennyit erről a jeles kiállításról, és köszönjük meg gaspernek, hogy összehordhattunk tücsköt bogarat! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.02. 06:12:32

@Gasper:

"De azért azt ne gondold, hogy nem volt számomra hasznos a veled való diskurzus." --- írod.

Hmmm, ez speciel eszembe sem jutott! :-D

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.02. 08:03:15

@tewton: "szerintem a többi itt-ott látható képéhez mérve egyszerűen bárgyú."

Nekem úgy általában ezek az A4-es, A3-as méretű vázlatos dolgai egy-két kivételtől eltekintve egyáltalán nem jöttek be. Ráadásul pont ezeken a rajzokon, grafikákon próbál valami komplex üzenetet megfogalmazni. Nyilvánvaló, hogy nem kéne. A posztban sem véletlenül koncentráltam az olaj-vászon képekre.

Bell & Sebastian 2011.08.02. 22:04:10

Azé jó kis post vót ez, bár az meglep, hogy visszatáncoltunk a kályhához. Szegény Leskelődő, most jól megszívattuk. :)

Bbjnick kemény, koton pukk. :)

Bell & Sebastian 2011.08.02. 22:10:56

Most, hogy kérdezi a kedves számítógépes-informatikus-programozó-rendszergazda, nem szeretnék még egy avatart, a meglévő már kitart életem végéig, amely azért kedves különösen számomra -a védőszentség mellett-, mert utal a festő ideálomra, korszakban és stílusban mindenképpen.

Leskelődő 2011.08.02. 22:18:15

@Bell & Sebastian:
Hihi, ne vicceljen, nagyon élveztem! :)

Szerintem is príma poszt volt - Gasper tanulságos kis pezsgést idézett vele elő az uborkaszezon kellős közepén. Köszi! :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.03. 09:42:45

bizony! kétszáz feletti hsz egy képzős poszt alatt. jó mondjuk ehhez csak tényleg az elit szólt hozzá.
gasper nagyon ráérzett a témára ezzel a buzerant meszes divatfestővel. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.03. 17:56:43

Hölgyeim és uraim!
Én köszönöm a hozzáadott értéket.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.03. 17:58:38

@málnási: lol

Leborulok zenei műveltsége előtt! :)

Bell & Sebastian 2011.08.03. 21:11:29

@málnási: Tudja, hogy erre csak egyetlen jó tromf létezik, az Omega Szex apója? :)

www.youtube.com/watch?v=s_sd8ukcJ6Y

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.04. 09:18:18

Sok lesz az offból. Inkább kanyarodjunk vissza a szutykos Németalföldre.

www.youtube.com/watch?v=WTb1LYaFV8I&feature=related

tyto 2011.08.06. 16:55:17

huuhhhh.....végigolvastam. én nem bírom borremanst, nekem egyértelműen a fehér lászló típus, közepes készségek, és jó önmenedzsment. a megemlített odd nerdrum technikailag jóval erősebb, viszont így méginkább ordít hogy nincs benne jó gondolat. kicsit a mai filmművészetre rímel, a technika megvan, sőt, de nincs jó forgatókönyv. vagy nagyon ritka. borremansnál még kicsit érzek gondolat vagy stíluslopást is. rené magritte-tól. nem közeli, de eszembejut róla.

nincs könnyű dolga ma egy művésznek. minden dallamot leírtak már, minden motívumot megfestettek. originális mű csak valami olyanból eredhet, ami egyértelműen csak a mához köthető.

bár....valamikor olvastam, hogy a művészet hatása honnan ered.....(ez egyfajta megközelítés, és létezik még számtalan) tehát, az embergyerek ahogy fejlődik, hosszan, mondjuk minimum egy évig nem igazán beszél, azaz a világot nem verbálisan ismeri meg. ez a korszak átlagos embereknél úgy fejeződik be, hogy a nonverbális időszak hermetikusan lezárul. a jó művészeknél ez a zárás nem jön maradéktalanul létre, és ebből a képekből álló múltból felszivárognak motívumok, és megjelennek a munkáikban. az átlag, aki mondjuk a nézője ezen műveknek, nem érti hogy mi vonzza ezekben a képekben, szobrokban, egyebekben, de valami kapocs létrejön. mert bár nem tudnak ebből a nonverbális tárból meríteni, de rezonálnak rá, felismerik valami mélyebb szinten. szép elmélet.

Alfőmérnök 2011.08.08. 22:00:04

@Gasper: Nem ismertem az együttest, csak ezt a számát, persze, de úgy tűnik, van még egy-két ütős.
De ha már venus... :)
www.youtube.com/watch?v=7WLvFvl8qPY

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.09. 06:12:21

@Alfőmérnök: VA rulez!

Nem tudom hogy feltűnt-e, de ennek a dutch zenekarnak magyar az énekesnője, aki azért fiatalon nem volt ilyen korpulens. Van tőlük egy első kiadású Decca kislemezem:

www.youtube.com/watch?v=rgAFUIVhomc

(csak illusztráció! :)

Alfőmérnök 2011.08.12. 20:18:29

@Gasper: Más: érdemes megnézni a Moholy-Nagy-kiállítást a Ludwigban?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.13. 09:49:03

@Alfőmérnök: még én sem láttam, de szerintem mindenképpen érdemes megnézni. Ez egy olyan retrospektív anyag, amit huszonakárhány gyüjteményből szedtek össze, úgyhogy itt a lehetőség egyben látni az életmű néhány jelentős darabját, különös tekintettel a mozgóképi és fotográfiai tevékenységére.

Antonin Nalpas · http://youtu.be/EXy7lsGNZ5A 2014.05.26. 20:25:51

Az emberi arc üres erő, egy halott mező.
Jól ismert követelése egy formának, amely sosem felelt meg a testnek, más akart lenni, mint a test.
Így pedig abszurd dolog akadémizmussal vádolni a festőt, aki makacsul azon van, hogy az emberi arc vonásait olyannak ábrázolja, amilyenek; mert a vonások még nem találták meg az általuk megszabott és kijelölt formát, azt, amilyenek; mert többről van itt szó, mint tétova próbálkozásról, reggeltől estig, tízezer vágy között, akár egy fáradhatatlan, heveny szívdobogás tisztítótüzében, az emberi arc vonásai döngölnek és rombolnak.
Ami azt jelenti, hogy az emberi arc még nem találta meg saját képét,
és a festő feladata, hogy megadja neki.
De ez azt jelenti, hogy az emberi arc akként, amilyen, még önmaga nyomában jár, két szemével, orrával, szájával,
és a két fülkagyló, a két szemüregre érkező válasz, mint a közeli halál kriptájának négy bejárata.
Az emberi arc valójában örökké egyfajta halált hordoz az arcán, amitől a festőnek kell megmentenie az arcot
úgy, hogy saját vonásait adja neki.
Ugyanis ezer és ezer éve már, hogy az emberi arc lélegzik és beszél,
de úgy ismerjük csak, mint egy benyomást, amely még nem árulta el sem azt, hogy ő maga mi, sem azt, hogy miről van tudása.