Kommentszűrés
’11 ápr
30
08:01

Kritikus tömegen túl

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

  Eltelt néhány év, s Budapesten, Magyarország és a változatlanság fővárosában valami végleg megváltozott. „Mostanában feltűnt, hogy egyre több a biciklista” - mondják családomban azok, akik évente néhányszor járnak a fővárosban. Emlékeik szerint évtizedekkel ezelőtt nem is láttak bringásokat a pesti utcákon. Ma már teljesen megszokott dolog a kerékpározás az egykor teljesen autóforgalomra szabott Budapesten.

  Ez nagyrészt a Critical Mass mozgalomnak és a tömegrendezvényeik által fellelkesített bringások hadának köszönhető. 2004-ben szervezték az első budapesti Critical Mass-t, és néhány év alatt pár ezerből 80 ezres tömeggé (a világ talán legnagyobb CM-évé) nőtte ki magát a rendezvény - miközben az első CM-nek helyt adó San Franciscóban ma is egy szűk radikális bringás csapat és a rendfenntartó erők fogócskája a felvonulás.

  Nálunk mintha megnyílt volna egy szelep, amin keresztül a csendesebb utcákra, az egészségesebb környezetre és az élhetőbb városra vágyó tömegek kitódulhattak a napvilágra. A második pesti CM-től szinte minden felvonuláson részt vettem, párszor önkéntesként is besegítettem. Emlékezetes események voltak, ahol jókedvű fiatalok és idősek, kisgyerekesek és szinglik, hivatalnokok és punkok, jobbosok és ballibek mosolyogtak egymásra két keréken ülve. A Reakción/Mandineren is évek óta nyomon követtük és támogattuk a bringás mozgalmat.

  Mára, számomra elmúlt az újdonság varázsa, de jól van ez így. A kerékpározás a mindennapi élet része lett. Ha épp nincs ellopva a biciklim (hat év alatt három lopás, vigyázzatok az értékeitekre, gyerekek!), akkor szívesen váltogatom a bringázást a tömegközlekedéssel - mikor melyik a racionálisabb választás. Mert csak egy opció nem racionális: az autóban történő seggmeresztés egy belvárosi dugóban. Ma már tízezrek vannak ennek tudatában.

  Ma, újra Critical Mass. És legyen utána minden nap.

  Ahogy a CM szervezői írják: „A budapesti kerékpáros kultúra - Európában egyedi módon - a körülmények ellenére virágzik. Már olyan méreteket ölt, ami alapjaiban változtatja meg a belváros közlekedését, de a külvárosokban is növekszik a hatása. Új, kombinált közlekedési formák születnek. Autókban a parkolási zónahatárig szállított összehajtható biciklik, zsúfolásig telt pályaudvari kerékpártárolók, céges kerékpárok kisebb hivatalos ügyintézésekhez. A kerékpáros áttörés itt és most zajlik. A Critical Mass megmaradt célja, hogy a főváros is felismerje a közlekedéstörténeti pillanatot. Rádöbbenjen hogy a civilek olajat találtak a kertben. Rengeteg nyugat-európai város erőlteti felülről ezt a nálunk alulról is magától burjánzó szemléletváltást. Jó lépés a Károly körút új kerékpársávja, az új főutca, a Margit híd kerékpározhatóvá tétele. Ahogy a város lehetőségei engedik, sürgős újabb és újabb útszakaszok áttervezése, már a kerékpárosok igényeinek figyelembe vételével. Kis ráfordítással nagy javulást lehetne elérni a jelenleg veszélyes, és a gyalogosok számára is borzasztó Andrássy úti bicikliútnál. Fontos hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat, sőt indokolt lenne régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése. A bringások az új városvezetés új lendületére várnak.”

Címkék: közlekedés kerékpár bringa critical mass

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr332865056

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Horgas Judit - KRITIKUS TÖMEG 2011.05.01. 10:46:50

„Ha a radioaktív anyagok hasadása során önfenntartó láncreakció jön létre, akkor nevezik a reaktor tömegét kritikus tömegnek.”Tömegben lenni rossz: tülekedés, gorombaság, hónaljszag. Egy leküzdhetetlen, láthatatlan erő szardíniadobozba töm,...

Trackback: Critical Mass, Obama és a magas benzinár 2011.05.01. 00:08:09

Sikeres volt az idei Critical Mass is, ugyanis a kezdeti eső ellenére 25-30 ezren vettek rajta részt. A praktikusság és az egészséges életmód mellett azonban egyre többen a magas benzinár miatt váltanak biciklire. Érdemes megnézni, hogy amerikában Obam...

Trackback: Polgárháborút most! (Így írtok ti 4.) 2011.04.30. 16:22:24

Eddigi legnevesebb vendégszerzőnk tisztelte meg a blogot: Görög Tódor, a neves politológus, aki az eldurvuló közbeszédről és az elmérgesedő politikai konfliktusokról írt nekünk. Természetesen ahogy a vendégposztoknál szoktam, úgy most is kikértem közis...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2011.04.30. 10:38:19

@Karmadealer: Legviccesebb, mikor a jól fésült, látszólag megfontolt, higgadt nyárspolgárból bukik ki a magába fojtott agresszió, frusztráció.

genghis 2011.04.30. 10:47:18

jajdeorulok! mennek nagyanyohoz bukkfarekettyesre kobkilometer viragokkal mamesznapozni, de nemlehet keresztul kozlekedni a varoson mert a biriglisek megmutassak hogy megjobban szejjel lehet zuzni a varosi kozlekedest - pedig mar igyis fostaliga...:-/

· 2011.04.30. 10:54:10

a kurva anyját! mindnek!

sípos kornél 2011.04.30. 10:54:41

gyűlölködés, általánosítás, ferdítés, intolerancia, primitívség

StirlitZ 2011.04.30. 10:57:36

@Karmadealer: Like. Ide kéne hozni az autozz.blog.hu kommentelőit is akkor lenne csak igazi a fröcsögés. Elempésedik a mandiner bammeg. :)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.04.30. 11:03:32

@Sausage:
Tévedsz. A járda a gyalogosoké bizony. Az út meg a rajta közlekedőké. Legyen autós, bármi. de semmi sem indokolja a biciklisek közveszélyes száguldozásait. Ha az autósok is úgy közlekednének, akkor vérben úsznának az utak. Aztán szervezhettek akárhány rendezvényt, tudomásul kéne venni , hogy utálnak benneteket. A 70 éves anyóka mikor teker a piacra, kevesebb veszélyhelyzetet teremt mit az "öntudatos" tekerők.
Ha nem büntetnék már jó páran a temetőben lennétek, és még az sem lenne a fejfátokon, hogy "De neki volt elsőbbsége"

para_noir 2011.04.30. 11:11:14

Az én gyerekkorom vidéken telt, kisvárosban, még a klotyóra is biciklivel jártam, ott minden lehetőség adott volt. Aztán felköltöztem, hoztam a biciklit, 500 méter után fellökött egy autós, úgyhogy letettem, el is adtam. Pár hete, több év után kezdtem újra, a BKV árak miatt, meg mert a melóhelyem pont ideális, félórás távra van. Nagyon ügyelek magamra és másokra, a járdán nem megyek, mert tíz év gyalogoskodás után bunkóságnak tartom, nagy forgalmú utakon nem megyek, mert veszélyes és mert mindig van párhuzamosan kis utca. Szűk urcában elengedem a mögöttem jövő autóst, nekem is jobb, ha nem forr fel az agya, én meg sose sietek sehova. Nem vagánykodom, nem repesztek, csak közlekedem, szerencsére a munkába menet 70% bicajút visz. CM-re se járok, nem érzek közösséget velük. Viszont rossz, hogy mint régen nagyon aktív és most megint aktív biciklisként le vagyok szaremberezve sokak által. Bunkó gyalogosból, autósból, motorosból pont annyi van arányaiban, mint biciklisből, ezt tapasztaltam gyalog, autóban és biciklin is. Talán ha mindenki a saját közlekedési módszereire figyelne, nem kéne ennyit háborogni. Kissé túlteng a frusztráció szinte mindenkiben.

Goompah 2011.04.30. 11:11:47

@kej: " és ugye ugyanezt megtehetem a köcsög gyalogossal, aki a biciklis úton grasszál?"

Természetesen megteheted. De csak akkor, ha elfogadhatónak tartod, ha egy szabálytalanságért meg az autós vág téged úgy pofán, hogy leszáll a fejed. Vagy csak simán kilapít, ha szabálytalanul elé hajtasz.

izzé 2011.04.30. 11:15:32

Szépen modelleztük a magyar társadalmat: a biciklisek ugyanolyanok mint az autósok vagy gyalogosok...
Gyalogosok mászkálnak az úttesten, autók a járdán, bringások 30 km fölött a kerékpárúton... a CM hatására (is) sokkal több lett a bringás, de mitől lenne több a józan, törvénytisztelő, udvarias, figyelmes, okos, toleráns? Az előbbi hozzászólók alapján többségben vannak a gyűlölködők.
Egyébként a Kacsa utcai bringaszerelő egy rendes (gyors, pontos) srác!(Ezt csak azért mondom, hogy lássék, nem a fotelból szólok hozzá.)

Bell & Sebastian 2011.04.30. 11:18:59

Minket ez nem érint, mert vidéken a suttogó halállal küzdünk.
(nyuggerek a legkülönfélébb, villámgyors, kínai, elektronyos járgányokon)

Goompah 2011.04.30. 11:20:53

@Sausage:

"peldaul nem biztos, hogy a gyalogosnak kellene anyazni, amikor korbenezes nelkul lep le a jardara, es megijeszti egy az eletet megmento, fekezo biciklis, autos, akarki. "

Na, ez a bunkó kerékpáros mentalitás (tisztelet a kivételnek). Szóval már a járdára is körülnézés után léphetek le, mert tartanom kell egy engem elütő kerékpárostól.

Mellesleg lökött már fel kerékpáros járdán, utána napokig fájt az oldalam, ahol nekem jött. Ő meg anyázva szidott engem, amiért nincs hátul szemem. Sajnos az ilyen esetek gyakoribbak, mint sokan gondolnák.

Amiből az következik, hogy van másokkal együtt élni képes ember, és van intoleráns, törtető, magát mindenki fölött állónak képzelő bunkó. Ez nem attól függ, ki milyen járművel közlekedik. Senki nem lesz körültekintő, toleráns és a többi közlekedőre is figyelő ember csak attól, hogy kerékpárra ül.

bontottcsirke 2011.04.30. 11:23:14

Amíg az autó státuszszimbólum, addig ne várjuk, hogy majd gyalogolni, kerékpározni meg vonatozni fognak.

kej 2011.04.30. 11:26:10

@Lew Archer: csakhogy - meglátásom szerint - a cm inkább arra szolgál, hogy felhívja a politika figyelmét arra, hogy - esetleg jobban törődjön az érdekeikkel. mondjuk, hogy használható kerékpárutat építsen, vagy a közlekedés minden szereplőjével tartassa be a szabályokat.

@Goompah: arra válaszoltam, hogy nem azért csalinkáznak a legtöbben a járdán, mert az jó (egyébként nem jó), hanem azért, mert rákényszerülnek. mondjuk azért, mert az autósok egyike-másika szarik rájuk. lew archernek írt válaszom részben neked is szól

vlacko 2011.04.30. 11:30:10

Ennek az undorító bocskor gábornak a folyamatosan biciklisek ellen folytatott propagandája azért meghozta a gyümölcsét. Azok a szefósok, akik ennek a pojácának a reggeli műsorába betelefonálnak, és isteneknek szólítva őket benyalnak nekik a meleg szarig, jól megtanulták a leckét, és a frusztrációjukat a biciklisblogokban történő ugyanazt hajtogató fröcsögésben kompenzálják.

Freddy a Krüger 2011.04.30. 11:31:06

Remélem most is kiosztanak a rendőrök némi büntetést az agyament csürhe arra érdemes tagjainak...

vlacko 2011.04.30. 11:31:39

@Goompah: Ja, és mindenkire szaró barom se lesz attól, hogy bicajra ül.

vlacko 2011.04.30. 11:33:21

@Goompah: És mondjuk a biciklist kishíján elütő szabálytalan autóst meg lőjük főbe a helyszínen, vagy ilyen autós nem is létezik?

Sausage 2011.04.30. 11:34:13

@Goompah:

Igen, a jardara is csak korultekintes utan lephetsz le, mert erre kotelez a KRESZ. Igen, elsobbseged van a jardan, de ettol meg akkor is kotelezo a korultekintes. Barmennyire is igyekszik a gyalogosok egy resze ezt haritani, bizony ket labon is a forgalom resztvevoi vagyunk, es vonatkoznak rank a KRESZ szabalyai is. Persze egyszerubb mindig mast hibaztatni, es mindenki mast terroristanak nezni, aki hasznalni meri a jardat, 5 eves gyerek szellemi szintjere huzva ezzel magunkat...

vlacko 2011.04.30. 11:35:59

@Megszívtuk-Waze: Csak jelzem, hogy a közúti halálesetek döntő részében autósok a hibásak. Bocs, ha megzavartam a lelkivilágodat.
Nyilván egy autó sokkal veszélyesebb másokra, mint egy bicaj.
Tudod, csúzli, gépkarabély nem egy kategória.

vitaygeorgina 2011.04.30. 11:37:11

@Szalacsi_Dezső:
"Most őszintén mi a bban a magyar virtus, hogy a benzigőzben krejezik valaki nap, mint nap."

Lehet, hogy én félreértem ezt a CM rendezvényt, de úgy tudom, hogy általában városi bringázás lehetőségére akarják felhívni a figyelmet, és nem kifejezetten a budapesti, belvárosi benzingőzös biciklizésre. Vannak más városok, más útvonalak is Budapesten kívül is, ahol valóban élvezetes a bringázás. És kevesebb az ütközési felület is. Én költözéseimből adódóan Gödöllőn, Miskolcon és Nagykőrösön bicikliztem sokat, és nem kellett a benzintől fulladoznom, épp ellenkezőleg, élveztem, hogy a friss levegőn vagyok. Mivel nem vagyok pesti, nem sokat tudok arról, hogy mennyire akadályozza a pesti forgalmat ez a rendezvény, de távolról szimpatizálok velük, és remélem, hogy meghozza mások kedvét is ahhoz, hogy biciklivel járjanak a városban.

vlacko 2011.04.30. 11:38:04

@zuuu: Szerintem ezt nem a CM érte el, hanem bocskor, fiala, és az egyéb autóba nőtt valagú "celeb", a folyamatos uszítással.

vlacko 2011.04.30. 11:39:53

@vitaygeorgina: Nyilván akadályozza, éppúgy mint a futóversenyek, sztrájkok, homo menet, stb. Ezért rakják ma már hétvégére. A városi lét ezzel is jár.

vitaygeorgina 2011.04.30. 11:43:00

Még valami: amíg nem olvastam ezeket a hozzászólásokat, nem is álmodtam, hogy amikor biciklizek, a rám néző emberekben fellobban a harag, mert én egy köcsög bringás vagyok, akinek más sem jár az eszében, minthogy hogyan tegyen keresztbe a mellette haladó autósoknak és gyalogosoknak.
Ez a "köcsög bringás" sztereotípia mindenkinek kijár, kortól, nemtől és viselkedéstől függetlenül?

Ab ovo 2011.04.30. 11:48:20

Hát kérem. Én, mint a közúti közlekedés legalacsonyabb rangú szereplője, valóságos páriája, egyszerű mezei gyalogosként csak annyit mondhatok: takarodjék le minden biciklis faszkalap a járdáról, a lefelezett járdákon kialakított bicikliutakat számolják fel, aztán tőlem az úttesten, a kocsik között annyit kritikálmasszázhatnak, amennyit csak akarnak.

fonó 2011.04.30. 11:55:43

Kiskeresetüek kevesebbet keresnek, kevesebb ellátás, szűkitett sztrájk, tomboló benzin és élelmiszerárak, nácik grasszálnak és fő téma a bringás. DE JÓ DOLGA VAN MANDINERÉKNEK, A 16 % ÉS FIDESZ TÁMOGATÁS KEDVEZMÉNYEZETTJEI.

l ember 2011.04.30. 12:07:03

javaslom az empamo honlapjának fórumát. Ott gyűlnek a gyűlölködő antibiciklisek, és jobbára vissza sem szájal nekik senki

kzolika 2011.04.30. 12:17:38

Remélem, elmossa az eső a picsába az egészet.
A bocskort meg utálom. Hát mi vagyok én, Rumcájsz? Én a Lloyd cipőt szeretem.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.30. 12:19:15

@kzolika: tudod kicsi seggfej, egy sima tavaszi zápor nem moshatja el. Annál azért kitartóbbak a résztvevők.

tevevanegypupu 2011.04.30. 12:26:30

@Sausage:

Ja, azt elfeledtem irni, hogy jomagam az ovatos es felos biciklisek koze (is) tartozom, ferjem pedig gorkorizott eloszor, aztan utana rollerral maszkalt, bar csak sportolasi celzattal. De valahogy ugy kepzelem, hogy annak kell elovigyazatosabbnak lennie aki valamifele jarmuvel kozlekedik, mert o a gyorsabb, veszelyesebb es fajdalmasabb serulest tud okozni. Ez az iras kulonben a kerekparosokrol szol, majd ha a gyalogosokrol irnak, akkor ott is leirom roluk (magunkrol) a velemenyem.(:

randomgenerator 2011.04.30. 12:27:33

@fonó: azért napi több bejegyzésbe csak beleférhet ez is, nem? az év többi részében még írnak vagy ezer bejegyzést.

tevevanegypupu 2011.04.30. 12:27:53

@shamir:
Pontosan igy gondoltam, igy szeretnem en is. Azert is irtam, hogy nalunk ez a kerekparozas meg nagyon kevesse megoldott.

Goompah 2011.04.30. 12:42:42

@Sausage:

"Igen, a jardara is csak korultekintes utan lephetsz le, mert erre kotelez a KRESZ."

Kérlek, mutasd meg a KRESZ-ben azt a szabályt, amely arról szól, hogy a gyalogos csak körültekintés után léphet a járdára.

@tevevanegypupu:

"valahogy ugy kepzelem, hogy annak kell elovigyazatosabbnak lennie aki valamifele jarmuvel kozlekedik, mert o a gyorsabb, veszelyesebb es fajdalmasabb serulest tud okozni."

Erről van szó.

@kej:

"arra válaszoltam, hogy nem azért csalinkáznak a legtöbben a járdán, mert az jó (egyébként nem jó), hanem azért, mert rákényszerülnek."

Azt nem mondanám, hogy rákényszerülnek, hiszen nem kötelező ott kerékpározni, ahol nem szabad vagy ahol másokat veszélyeztetsz. Ahogy autózni sem kötelező, főleg nem másokat veszélyeztetve. Azt meg végképp nem értem, miért kényszerülnek a járdán CSALINKÁZNI.

LHA 2011.04.30. 12:43:43

Minden autós minden megtett km után kb. 15Ft-ot hagy az államkasszában, ha a súlyadót és egyebeket NEM számítom. Ennyit az "autóban történő seggmeresztés egy belvárosi dugóban" című történethez. Valamint annyit, hogy a napközben futkározó autók minimum fele munkaügyben szaladgáló autó. Szerintem tiltsuk ki a legnagyobb szennyezőket: BKV - aki 15 utassal is letolja a kehes busz torkán az 50 liter gázolajat 100km-enként. Aztán tiltsuk ki a sok teherautót akik m ég bemehetnek a belvárosba - áruszállítók, posta, "hovászereljemalégkondit Drága" és egyéb szolgáltatófurgonok. Keverékolajozású kismotorok hess. Pizzafutár állj! Vagy biciklin, vagy sehogy. Majd megtanulnak időben bevásárolni az emberek, pláne télen, mikor a biciklis nem szeretne biciklizni.

Ezzel csak arra szeretnék rámutatni, hogy hisztizni én is tudok. Demagóg hülyeségeket írni is. A CM tömeg minimum fele pedig demagóg, soha nem hordott gyerekeket oviba, netán még adófizető sem volt soha, sosem próbált 3 helynél többre eljutni a városban eszközökkel, szerszámokkal, mert a munkája erre kötelezte.

Szerintem a következő a megoldás:

- KRESZ vizsga MINDENKINEK az iskolapadban. Egyből kevesebb lenne a tudatlanságból eredő küpködés, netán a baleset is.
- Emellé rendőr a bicikliseknek és a gyalogosoknak IS. A jogszabályok (pl KRESZ) rájuk is vonatkoznak.
- A temérdek adóból férjen már ki egy normális kerékpár közlekedési hálózat felállítása.
- Normális BKV.

Na ezután le lehet ülni, hogy aki még autózik, az miért teszi, és ezeket hogyan vegyük rá, hogy akinek mindegy lenne, az inkább ne az autót válassza.

És ennyi.

Goompah 2011.04.30. 12:53:44

@LHA:

"- A temérdek adóból férjen már ki egy normális kerékpár közlekedési hálózat felállítása."

Ez sajnos nem csak pénzkérdés. Igen sok utcában a járda nem elég széles a kettéosztáshoz, arról nem is beszélve, hogy ez a kettéosztás mindenkinek rossz, viszont legalább veszélyes. Az úttesten meg csak az autóforgalom további súlyos akadályozásával lehetne kerékpársávot létrehozni, mivel a házakat nehéz lenne 5-10 méterrel odébb tolni, az autóközlekedést pedig még egyelőre nem tervezik betiltani a kerékpárosok kedvéért - majd csak akkor, ha az SZDSZ-LMP alakít többségi kormányt.

Na meg az is vicces, hogy külön kerékpársáv. Van külön sáv motorosoknak, teherautóknak (városban), skodásoknak, suzukisoknak? (A buszsáv annyiban jogos, hogy egy buszon annyian utaznak, mint 30 személyautóban vagy 45 kerékpáron.)

Ma Baker 2011.04.30. 13:17:52

@Szalacsi_Dezső: "Vegyük (vegyék) már észre: a kerékpározás NEM ALTERNATÍVA, hanem gátló tényező a XXI. században."

Te sem jártál mostanában civilizált országban és a cikket sem olvastad. Normálisabb helyeken milliárdokat ölnek bele, hogy népszerűsítsék a biciklizést egy élhetőbb város érdekében (pl.: London, Párizs, Koppenhága, Amszterdam).
A többi hasonló véleménnyel rendelkezőnek ajánlom, hogy próbáljon meg tájékozódni a témában (legalább a cikk értő elolvasása) mielőtt hasonlóan meggondolt és velős megjegyzést tenne.

Ma Baker 2011.04.30. 13:19:04

@SzaboZé: "Megint kirajzanak a lófejű jiddis gyerekek... Inkább menne dolgozni ez a lusta, vérszívó fajzat."

Tehát a biciklis szombaton is inkább dolgozzon? :D

LHA 2011.04.30. 13:22:55

A világon kevés helyen van olyan, hogy minden utcában van kerékpársáv. Nem is kell. Az adottságokat mindenkinek figyelembe kell venni. Normális kerékpáúthálózaton azt értem, hogy mindenhova, ahova mondjuk a tömegközlekedés elvisz, legyen kerékpárút is, ha elfér.
Nem mellesleg mondom, hogy ez a büdös autós, tiszta biciklis vita kb 50 év múlva teljesen megszűnik, mert nem lesz olaj, valszleg villanyautó lesz. A dolog tehát MÁR nem a környezetszennyezésről kéne hogy szóljon, hanem egy élhető JÖVŐ megteremtéséről. Ezek a viták viszont a JELEN acsarkodásai és sehova sem mutatnak. Én (már) az agglomerációben élek és dolgozom, örülök, hogy csak ritkán kell bemennem (akkor kocsival, mert a munka olyan). A legnagyobb élmény, mikor meglátom kifelé jövet a Budapest vége táblát... És ezt nem kárörvendve írom, hanerm szomorúan, mert imádtam Budapestet. Ha csak úgy bemegyek, este teszem, mikor már nincs őrület.... És ezt a kakit, ami odabent van kedves posztolók leginkább nem az autósoknak, vagy a kerékpárosoknak köszönhetitek, hanem a választott képviselőknek, akik ilyen szépen elrendezték, hogy pl hatalmas önkormányzati parkoló legyen, kórházi parkolás meg ne legyen, vagy ha igen, akkor 300ft/óra áron. Pl..... Nem egymást kéne elkergetni, hanem ezeket....

Ma Baker 2011.04.30. 13:24:21

@Goompah: "Az úttesten meg csak az autóforgalom további súlyos akadályozásával lehetne kerékpársávot létrehozni"

Én a relatív szélesebb egyirányú utcák (kétirányú)kerékpárossá IS tételében látnám a megoldást.
Az csak néhány tábla, esetleg 2 festékcsík, és így nem a körutakon akarnának menni a cangások, ami szerintem senkinek sem lenne jó.

Sausage 2011.04.30. 13:34:38

@Goompah:

21. paragrafus 6. bekezdés

"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti."

De azt gondolnam, hogy kresz nelkul is ezt diktalja az eletoszton es a jozan belatas. Mindenki hibazhat.

LHA 2011.04.30. 13:38:22

@Ma Baker:

Tökéletesen igaz. DE: Ehhez már kell a KRESZ ismerete és betartása. Manapság ugyanis terjedőben van az a tévhit, hogy kerékpárral mindenhova be lehet menni szemből is. És az sajnos sejthető volt, mikor megjelent a módosítás. Mert senki nem meri leírni egy rohadt paragrafusba, hogy a bringásnak is legyen kötelező a KRESZ-tanfolyam. Ki veszítene ezen? A bringás 5000Ft-ot? ÉS nem győzöm hangsúlyozni a szigorú rendőri jelenlété és intézkedést MINDEN szabálytalkansággal szemben. Persze nem úgy, hogy villantunk kettőt a kékkel, és megfordulunk a kettős záróvonalon, mert kávéznunk kell, hanem szabályosan vezetni tudó és akaró rendőrökkel... Nálunk az utakon mindenkit csak a KRESZ zavar. Itt a legnagyobb baj....

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.30. 13:39:40

gellért, te egyre hülyébb vagy. ezekbe a férgekbe bele kéne gumilövetni, meg a városvezetésbe is, hogy nem tiltja be ezt az igaci liberálkommunistacionista erőszakdemonstrációt.
még, hogy nekik köszönhető a sok biciklis. meg a faszom, gellértkém, az.
mondom mindezt napi bringásként.

Sausage 2011.04.30. 13:39:41

@tevevanegypupu:

Ebben egyet is ertunk, a hangsuly a kolcsonos figyelmen van. Viszont a gyalogosok csipobol haritanak minden felelosseget, es olyan szinten ejtenek minden szabalyra, hogy annak fenyeben kicsit vicces barmit is szamonkerniuk a kozlekedes tobbi resztvevojen.
Neki elsobbsege van a zebran, tehat barmikor lelephet, ove a jarda ezert nem kell korulneznie, semmit sem kell csinalni, csak letezni bele a nagyvilagba, es mindenki alljon vigyazzba, mert jon o a Gyalogos. :) Azert ez kicsit vicces, lassuk be.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.30. 13:40:35

@tevevanegypupu:
de legyen megosztott járda, mert ha nincs, akkor van ám csak szlalomozás a gyalogosok között.

LHA 2011.04.30. 13:42:15

@Grift:

Kicsit sarkos, de jó :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.30. 13:42:54

@Lew Archer:
gondoljon bele milyen közösséget képezek én a raszta, beállt, szardarab újlipót lúdtalpas köcsög bringással, mikor fekete bringás ruhára fekete bomberdzsekit húzok, kapucnival, azt' erísszed gójbringás! :)

Goompah 2011.04.30. 13:50:55

@Sausage:

Jaj, abban a szövegben úttestre lépésről van szó, nem járdára lépésről. Te járdára lépésről beszéltél végig:

"Igen, a jardara is csak korultekintes utan lephetsz le, mert erre kotelez a KRESZ."

Első általános, olvasásóra megvolt már?

Alfőmérnök 2011.04.30. 14:07:05

@Grift: "gellért, te egyre hülyébb vagy. "

Neked meg egyre rosszabb a memóriád. :) Minden évben hirdették, dicsőítették a Critical M-t. És persze a kommentekben mindig lejátszódtak ugyanazok a meccsek, ellövődtek ugyanazok a poénok. :)

tevevanegypupu 2011.04.30. 14:40:39

@Grift:
Jo legyen, de akkor hajtsanak lassabban a kerekparozok, ne ugy szaguldjanak mintha a turdefrancot akarnak megnyerni. Es csongessenek a jo eletbe, azert van a csengo a bicajon, hogy ha valaki teferegve elejuk szandekszik menni akkor racsongessenek.

Sausage 2011.04.30. 14:41:03

@Goompah:

Az ugye vilagos, hogy a jarda is az uttesten van? Egyik nem zarja ki a masikat, erre szamtalan (sajnalatos) gyakorlati pelda is van, amikor fektavon lepnek az auto ele. Es bar az autosnak is kotelezo "fokozott ovatossaggal es figyelemmel" megkozeliteni a jardat, azt megsem lehet eloirni, hogy 5km/h ra lassitson a jardaknal csak azert, mert jon egy ontudatos, eletoszton nelkuli gyalogos, akinek JOGA van barmikor lelepni.
Sajnos rengeteg a korul sem nezo, kozben telefonalo, fagyizo, a jo isten se tudja mit csinalo gyalog, aki vagy atcsortet a jardan, korul sem nezve, vagy lecovekel az ut szelen, es ha mar allva es ket kezzel integetsz neki, meg akkor is o lesz megsertodve.
Aztan vannak a kutyasetaltatok, akik lehetoseg szerint 10 meteres, hajszalvekony porazon setaltatnak minimum ket kutyat, amik garantalt eletveszelyt jelentenek mindennek, ami nincs a foldhoz szogezve.
Szoval tenyleg csak egy kis kolcsonos figyelemrol lenne szo, de latom, hogy eselytelen. Illetve tapasztalom, nap mint nap. Ezzel egyutt megis optimista vagyok, mert nem hiszem el, hogy ennyi sotet, korlatolt es onzo barom maszkaljon az utakon, vagy ha megis igy lenne, hat a termeszetes szelekcio majd elvegzi a munkajat...

tevevanegypupu 2011.04.30. 14:44:46

@Sausage:
Na igen, arrol is regenyt lehetne irni, milyen figyelmetlenek a gyalogosok, hanyszor futnak at piros lampanal, hanyszor nem neznek korul, milyen gyakran ugranak ki busz mogul csak ugy minden figyelem nelkul.
Mindenki mindig siet, foleg ha masoknak van elsobbsege, es ebbol szarmaznak a bajok.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.30. 14:48:27

@Alfőmérnök:
pontosan emlékszem a legutóbbira, vagy két évvel ezelőttire, mikor ugyanígy elküldtem a picsába az egészet. sőt arra is, hogy aztán megírtam, hogy az akadémia utcában a járdán /számukra lezárt úttest mellett/ jött nekem a faszszopó bringás :)

Alfőmérnök 2011.04.30. 15:02:00

@tevevanegypupu: @Grift: Nem tudom, én elég gyakran járok gyalog a városban (inkább, mint kifizessem a 320ft-s jegyet), de én nem érzem annyira súlyosnak ezt a problémát.
Pár pofátlan biciklissel azért találkoztam már, de az is inkább olyan volt, mint a szellemvasúton, mikor azt hiszed, hogy nekimész a falnak, aztán az tsó pillanatban mégsem. Szóval szerintem kiszámolják előre, belekalkulálva a gyalogos mozgását is, hogy pont ne menjenek neki. Aztán lehet, hogy néha hibáznak. :)
Azt végképp nem értem, hogy miért mennek a járdán, mikor nincs bickliút, a városban nem olyan veszélyes az autók mellett bringázni (szemben a nagy forgalmú külvárosi utakkal; na, az halál). De szerintem teve 10-ből 1-es becslése túlzás, érzéki csalódás (csak a bunkókat veszi észre, azokat jegyzi meg).

Goompah 2011.04.30. 15:29:28

@Sausage:

"Az ugye vilagos, hogy a jarda is az uttesten van?"

Aha, hogy a járda az úttesten van? Elmeorvosnál voltál már? Siess, még talán van remény, hogy kikúrálnak.

"Es bar az autosnak is kotelezo "fokozott ovatossaggal es figyelemmel" megkozeliteni a jardat"

A járdát? A GYALOGÁTKELŐHELYET, te marha, nem a járdát.

Beszélgettem már hülye emberekkel, de hozzád hasonlóval nagyon ritkán.

sronti 2011.04.30. 15:47:58

@Goompah:
A parkolás korlátozása lenne a megoldás. A szűk utcák amúgy is szinte járhatatlanok a sok tahótól, aki úgy gondolja, hogy neki húsz centire a ház falától kell megállnia. Több parkolóház kell, több utcában kell bevezetni az egyik oldalon a parkolási tilalmat (akár heti váltásban), a helyére jöhet a bringasáv, vagy csak simán a bringás közlekedés, máshol ezeken az utcákon tényleg nem férünk el.
Nagyon nem szeretek a járdán hajtani, az ottani bringautak helyére jöjjön a bringasáv. Aki nem mer bemenni az autók közé, az menjen csoportos bevezetőre, amilyet a CM-esek szoktak csinálni, szoktatva a rutintalan bringásokat a forgalomhoz. Nekem az is segített, hogy zenét hallgattam ilyenkor, olyan hangerővel, hogy csak a dudaszót hallottam meg.

Sausage 2011.04.30. 16:05:53

@Goompah:

Nyilvan gyalogatkelohelyre gondoltam, de ha te egy elirason akarsz rugozni...persze mason aligha tudnal, mivel a kresz vilagosan fogalmaz. :)

ufff 2011.04.30. 16:46:14

@Sausage: Csak hogy segítsek

A Kreszben így vannak meghatározva a fogalmak:
I. Az úttal kapcsolatos fogalmak
) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.

c) Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.

II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak

a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek

Lehet hogy ez még nem a módosított verzió, de érdemes tanulmányozni:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm

tevevanegypupu 2011.04.30. 16:47:00

@Alfőmérnök:
Az biztos, hogy inkabb azokat veszi eszre az ember akik majdnem elutottek vagy o gazolt at rajtuk majdnem.(: Hozza kell szokni, hogy a jarda mar nem csak a gyalogosoke? Azert biztosan nem ez a megoldas. Csak nem tudom, hogy mi, mert ugy tunik a bicikliseknek korulbelul az a gondjuk az autosokkal mint a gyalogosoknak a biciklisekkel. Vagyis felnek toluk.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.30. 17:07:27

@LHA: már rég voltam ált.iskolás, de nekem rémlik valami Környezetismeret óra... mintha ennek kapcsán az alapokat megtanították volna nekünk. Manapság ez nem divat? Vagy én emlékszem rosszul és hobbiból tanultam KRESZ-t annak idején?

Alfőmérnök 2011.04.30. 17:10:59

@tevevanegypupu: Szerintem a bicikliseknek több okuk van a félelemre az autóktól; legalábbis az a tippem, hogy több autós gázol halálra biciklist, mint biciklis gyalogost (jóllehet, az előbbiről is néha maguk a biciklisek tehetnek).
Az egyik megoldás a bicikliút; vagy az, hogy ahol ketté van osztva a járda, a biciklisek és a gyalogosok se lépjék át a saját területüket.
A másik megoldás, hogy a pimasz biciklistákat fel kell pofozni, le kell köpni, adott esetben hányi (ez a célravezetőbb).

tevevanegypupu 2011.04.30. 17:24:52

@Alfőmérnök:
Nem rosszak a megoldasok amiket javasol. Na majd meglatom, hogy egy adott szituacioban mire futja az erombol. (:
Ami szinten felhaborito, az nemely kisgyermekes szulo felelotlensege: sokszor latom, ahogy egy kis haromkereku biciklista esztvesztve rohan a biciklijen a jarda szeleig, es idegen jarokelok allitjak meg, nehogy leguruljon az uttestre az autok ele.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.04.30. 17:32:07

Nagyot csalódtam volna az elmekórtan legújabb vívmányaiban, ha ki nem derül, hogy a CM liberálcionista-hollánutcista ármány. :)

Alfőmérnök 2011.04.30. 18:04:47

@tevevanegypupu: "sokszor latom, ahogy egy kis haromkereku biciklista esztvesztve rohan a biciklijen a jarda szeleig, es idegen jarokelok allitjak meg, nehogy leguruljon az uttestre az autok ele."

Ennél már csak az felháborítóbb, mikor a négykerekű nagymamákat nem engedik előre, sőt, meg akarják előzni és fellökik őket.

Goompah 2011.04.30. 18:38:14

@sronti: A parkolás korlátozása forradalomhoz vezetne. Pedig bizony senkinek nem jó, hogy jószerivel sok helyen egy ember sem fér el egyes helyeken a járdán, nemhogy pl. egy anya gyerekkocsival. :(

@Sausage:

"Nyilvan gyalogatkelohelyre gondoltam, de ha te egy elirason akarsz rugozni"

Ökörke, ha te járdát írsz több alkalommal is, akkor én azt járdának olvasom, nem gyalogátkelőhelynek. Nem találós kérdést játszunk, hogy én találgassam, mire gondolsz, amikor valami mást írsz. Tanulj meg rendesen magyarul, talán még nem késő.

Ugye a forgalomban is balra indexelsz, aztán jobbra fordulsz, aztán a mögötted haladó a hülye, ha nem találja ki, merre akartál menni.

szubjektiv 2011.04.30. 18:52:16

Engem a múltkor majdnem elcsapott egy száguldó bicajos az egyirányú utcában, ahol épp átkelni szándékoztam az úttesten. Nem, nem a zebrán, mert nincs zebra. Olyan 10 centin múlt a testi épségem. Tudom én, hogy mehetnek forgalommal szemben is bizonyos egyirányú utcákban, de ez nagyon durva volt. Mert normális embernek nem jut eszébe, hogy balra is nézzen, ha csak jobbról jöhet autó. Ez az idióta meg látta, hogy mennék át és leszarta, úgy jött, mint a vesztés. Utána percekig nem tudtam megnyugodni. Annyira megijesztett. Ha egy kicsit lendületesebb vagyok, akkor érdekes élményben lett volna részem. A jó kurva anyját az ilyeneknek. Meg azoknak, akik a körúton száguldoznak. Egyébként semmi bajom a kerékpárosokkal, de egyre több ilyet tapasztalok. Ha már a járdán megy, meg ellenkező irányban az egyirányú utcában, akkor legalább ne veszélyeztesse a gyalogosokat.
Vagy ez túl nagy kérés?

Tündér_Lala 2011.04.30. 19:12:18

A biciklizés jó dolog. A gond nem ezzel van, hanem azzal, (mint minden libárálisok zöldek által felkarolt dologgal), hogy hívatalos támogatással elpimaszodnak nagyon sokan és közlekedési partner viselkedése helyett, mások rovására - olykor nagyon veszélyes - előjogokat vindikálnak maguknak.

Ha járműnek kell tekinteni, viselkedjenek jármű módjára (no járda, no piroson áthaladás, no erőszakoskodás stb. mert az emberben állandóvá válik a félelem, hogy mikor gurul elé egy biciklis, hogy már nem tudom kivédeni a hülyeségét és nem érdekel, hogy ő a hibás, NEM AKAROK ELÜTNI SENKIT !)

Ehhez pedig a törvények tisztelete és megfontoltság kell, annak a tudomásul vétele, hogy egymást segítve és nem veszélyeztetve lehetőségeink szerint minyájan el akarunk jutni a célunkhoz.

tevevanegypupu 2011.04.30. 19:24:14

@Alfőmérnök:

Igen, ezt el is felejtettem, valoban ujabb problema, a mozgaskeptelen vagy nehezebben mozgo idosebbek es fiatalok kisautoi..

szubjektiv 2011.04.30. 19:40:38

@Tündér_Lala: Jól mondod. A baj az, hogy sokan nem csak előjogokat képzelnek maguknak, hanem egyenesen azt hiszik, hogy csak nekik vannak jogaik és köpnek a többiekre. Az ilyen bicajos összetartásokat fel lehetne arra használni, hogy kicsit kikupálják az idióta bicikliseket is. Valami fejtágítót tarthatnának nekik.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.01. 02:04:04

Az autósok között is vannak rendes emberek, vannak autós barátaim.

A kommentelő autósok viszont szemmel láthatóan debil faszkalapok sajnos.

Ha szerintük jármű=jármű, akkor üttessék el magukat egy bömössel, én pedig vállalom, hogy a Margit-híd járdáján jöjjön nekem valami futárgyerek a cangájával.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.01. 07:34:30

@Modor Tibi: na te sem vagy különb, sőt... Én nem vagyok autós, de a jármű az jármű, semmi keresnivalója a járdán. Max. ha tolod.

gyz 2011.05.01. 14:04:35

mivel gyerekeket hurcolászok, autózom is, egyedül meg bringával közlekedek, ha lehet.

Megfigyelésem szerint az autósok és a bringások között is kb 10% körüli az istenverte faszkalap. Többnek tűnik, de csak azért, mert baromira fel tudják nyomni az ember agyát.

a KRESz elméletileg mindenkire vonatkozik - azt kellene betartani mindenkinek, és simán elférne autós és bringás is.

gyz 2011.05.01. 14:07:14

@Modor Tibi: ez egy tipikus hülye duma. Az átalakítás idejére hozott szabály szerint tolni kell a bringát a hídon. Mivel egy tonna kisgyerekes szülő jár át rajta, az a minimum, hogy megtegyed.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.01. 14:18:33

@gyz: jól mondod. Az Árpád híd északi részén meg csak a kerékpárok közlekedhetnének a tábla szerint. Akkor legyünk következetesek.

törzsmókus 2011.05.01. 14:23:19

@vitaygeorgina: nyugi, a „köcsögözés” csak a frusztrált barmoktól jön. hál’Istennek az ilyenek a közlekedők között jóval ritkábbak, mint az internetes kommentelők közt.

a sok funkcionális analfabéta meg olvassa már el legalább a posztban, mit követel a CM (gyk. „Fontos hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat, sőt indokolt lenne régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése” stb), mielőtt a járdán nindzsáskodó suttyókat a CM-mel vennék egy kalap alá. a járda a gyalogosoké, és a CM is erre próbál nevelni.

törzsmókus 2011.05.01. 14:28:05

@shitgun2: > CM-re se járok, nem érzek közösséget velük. Viszont rossz, hogy mint régen nagyon aktív és most megint aktív biciklisként le vagyok szaremberezve sokak által
speciel a CM (és a körülötte kialakult dolgok: bam.hu kerekparosklub.org bebiciklizes.hu bringakonyha.hu stbstb) pont ezért (is) jók: azokkal találkozol, akik nemhogy nem szarembereznek le, de felnéznek rád, ha bringázol :) a szaremberezőket meg elég ha sajnálod, szegényeknek szar lehet az életük.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.01. 14:28:43

@Modor Tibi: pontosítsunk! Az Árpád hídon, az északi járdán a gyalogosnak, a délin a biciklisnek nincs keresnivalója. Általában több biciklist látok a délin, mint ahány gyalogosnak leordítom a hülye fejét az északin...

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.01. 14:31:02

@al kotmány aláiro álamfö: ezért mondom, hogy legyünk következetesek. Én még soha, egy gyalogosnak se szóltam be. De ők nekem már igen, abban a hitben, hogy ők a járdán korzóznak.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.01. 14:31:15

@gyz: mi az "istenverte faszkalap" jelző kritériuma? ;)
Ugyanis én ide sorolnám a járdázó bicikliseket is és azok aránya "kicsit" magasabb, mint 10%... (úgy 70-90% körülire saccolom)

gyz 2011.05.01. 14:32:50

@Modor Tibi: Így van. Egyetértek.

Goompah 2011.05.01. 15:55:34

@törzsmókus:

"mielőtt a járdán nindzsáskodó suttyókat a CM-mel vennék egy kalap alá. a járda a gyalogosoké, és a CM is erre próbál nevelni."

Ezzel én is egyetértek. De biztos vagy benne, hogy a járdán kerékpározó suttyók és a CM részvevői között nincs jelentős átfedés?

Én úgy látom, hogy a Budapesten közlekedő kerékpárosok 95%-a a járdán kerékpározik, nem az úttesten. Ott is, ahol nincs felfestve a járdára "kerékpársáv", ami amúgy is hülyeség, de amíg van felfestés, legalább szabályosan kerékpározik ott. Sokan elég erőszakosan teszi ezt: túl gyorsan, a gyalogosokat megfélemlítve, félreugrásra kényszerítve, nem egyszer meglökve.

Na mármost, ha ez a budapesti járdákon látható tömeg a 95%, a CM 25 ezer részvevője - a maradék 5% - pedig nem kerékpározik a járdán, akkor Budapesten félmillió kerékpárosnak kell rendszeresen közlekednie, közülük 575 ezernek nem a járdákon. A kérdés csak az: hol? Mert az úttesteken nem látok 20-szor annyi kerékpárost közlekedni, mint a járdákon.

gyz 2011.05.01. 16:12:57

@al kotmány aláiro álamfö: jó, ha az autósoknál ide veszem pl. az összes index nélkül sávot váltót, akkor ott is felugrik ez az arány.

gyz 2011.05.01. 16:14:51

@Goompah: "Én úgy látom, hogy a Budapesten közlekedő kerékpárosok 95%-a a járdán kerékpározik"

ez a 95% úgy jön ki neked, hogy te a bringásokra vagy allergiás, ezért ennyinek tűnik.

Az autógyűlölő vad bringaaktivista szerint meg az autósok 95%-a leszorítja, rányitja az ajtót, nem adja meg neki az elsőbbséget, stb.

Goompah 2011.05.01. 16:46:18

@gyz:

Ugye vágod, hogy a járdán kerékpározás kurvára nem egyenlő a kerékpáros leszorításával, az ajtó rányitásával?

Abból, amit írtam, csak egy hozzád hasonló agyatlan köcsög vonhatja le azt a következtetést, hogy allergiás vagyok a kerékpárosokra.

gyz 2011.05.01. 17:58:52

@Goompah:

1. egyrészt ezt a stílust tartsd meg a családtagjaidnak, ők biztosan díjazzák

2. másrészt ha kicsit is figyelmesen olvasnál, magad is látnád, hogy nem a két vétség mértéke között vontam párhuzamot.

ha szerinted a 95% járdán közlekedik, akkor szerintem nem agyatlan köcsögség azt feltételezni, hogy az előítéleteid torzítják a véleményed.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.01. 18:15:49

@Modor Tibi: velem nemrég, a Dagály előtt ordibált egy szőke picsa, mert rászóltam, hogy ne a kerékpárúton kóvályogjon. :D
A különbség: ő pontosan tudta, hogy rossz helyen van, nyilvánvalóan szándékosan csinálta... (nem tartom kizártnak, hogy empmaos volt a kis ribi :D)

Spiritmonger 2011.05.01. 21:05:39

önmagában nincs semmi baj a biciklikkel, a biciklisekkel, a biciklizéssel budapesten. csak a megfelelő prioritást kellene felismerni és elfogadni
semmi baj azzal a kéréésel, hogy biciklisbarát belvárost, tisztább levegőt, kevesebb autót, stb, ez mind nagyon szép és jó, DE:
ahhoz, hogy ez megvalósuljon, feltitlenül kellenének az alábbi változások:
1, 4 db 2x3 sávos új Duna-híd a fővárosban, Aquincumnál, az újpesti vasúti összekötő hídnál, a galvani utcánál át csepelen a soroksári útig, illetve budafoknál egy, szintét át csepelen a helsinki útig
2, befejezett, körbeépült M0, a déli részen 2x4 sávval
3, 2 db új, 2x3 sávos körút az M0 és a hungária-gyűrű között, hídtól-hídig
4, csepeli gerincút ráckevéig 2x2 sáv
5, a közintézmények kipaterolása a belvárosból a külvárosba csilliónyi ingyen parkolóhellyel
6, a 2. és 3. kerület, békásmegyer-hűvösvölgy között egy 2x2 sávos elkerülő út

ha ezek meglennének, autóval csak az menne a belvárosba, aki ott lakik, és a mostani sok biciklisnáci-alter-belvárosi-zsidó-bölcsész-drogos-biciklisfutár hülyegyerek háborgása már-már valós alapokra épülne. de amíg ezek a fejlesztések nincsenek kész, addig a biciklisterrornak nincs helye a főváros útjain. ha a baromállatja biciklizni akar, akkor legyen kedves betenni a kocsiba a bringát, kimenni a jános hegyre, tekerni, majd szépen hazavezetni autóval ahelyett, hogy megbénítanák a pesti közlekedést

Spiritmonger 2011.05.01. 21:10:59

@bontottcsirke: noormális?
az autó nem státuszszimbólum, hanem a 21. század rövid- és közepes távolságra tervezett legjobb közlekedési eszköze

Goompah 2011.05.02. 00:39:05

@gyz:

"1. egyrészt ezt a stílust tartsd meg a családtagjaidnak, ők biztosan díjazzák"

Te meg tartsd meg a Strohmann-Argumentedet a testvéreidnek és a gyermekeidnek, akik persze mind ugyanazok a személyek.

@Spiritmonger: Egyetértek.

bontottcsirke 2011.05.02. 08:04:32

@Spiritmonger:

Autó akkor kell, ha nem lehet másként megoldani a munkábajárást/beteg családtag van.

Vagy kurva gazdag vagy. Vagy ugyanez lustában

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.05.02. 08:59:05

szerintem a biciklis közlekedés valós alternatíva azok számára, akik a városon belül közlekednek. azonban a vidékről bejáróknak nem, ők kénytelenek autóba ülni, ha nem akarják a csodálatos tömegközlekedés okozta hátrányokat elviselni. senki nem jókedvéből autózik, főleg amai üzemanyagárak mellett. a másik, hogy a városan élők és dolgozók iciklivel való munkábajárását is igen megnehezíti az a tény, hogy az irodai munkát végzők többségének nincs lehetősége a munkahelyén lezuhanyozni/átöltözni. kevesen tudnak kiskosztümben ügyesen biciklizni, főleg úgy, hogy ne izzadják át még a blézert is. Pesten még csak-csak, ha kényelmes tempóban kerekezik, de udán azért vannak kemény emelkedők :)

egyébként sajnos az a gyanúm, hogy anormális bicikliutakra hiába várnak autósok és kerékpárosok egyaránt. mióta is épül az M0-s körgyűrű? 20 éve? szerintem a Via Appia gyorsabban készült...szóval eben a tempóban talán 2130-ra lesz valami....

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.02. 11:11:30

Kicsit jobban örültem volna, ha picivel korábban eljut hozzám az infó, hogy mi lesz lezárva. Fél éves fiammal és leköt(öz)hetetlen 3,5 éves lányommal kellett 1 órát állnom a dugóban! Éljen anyák napja!

___________________________ (törölt) 2011.05.02. 12:36:40

Nekem súlyos bajaim vannak a CM-szal és egyáltalán a biciklis aktivistákkal kapcsolatban, mégpedig a következő: van egy valóban autó- BKV- és gyalogosforgalomra szabott Budapest, és gyakorlatilag a biciklis aktivisták egyérttelműen erőszakosan, a többi (főleg autós kárára) nyomulnak, harcnak, zéró összegű játéknak tekintve azt. Nincs bennük a később jövők számára normális esetben KÖTELEZŐ szerénység, udvariasság: bocs, srácok, szorítsatok nekünk is egy kis helyet már, tudjuk, hogy ti voltatok itt előbb, de léccilécci. Ez lenne a normális. Ehelyett erőszakos, pofátlan nyomulás van a többiek kárára. Ezt jelképezi a magasba emelt bicikli is: győzelmi v. fenyegető gesztus.

Emögött egy beképzelt, nagyképű, "mi vagyunk a jövő, takarodjatok" típusú tipikusan haladár hozzállás van, az a hozzállás, hogy a bicikli minden máshoz képest automatikusan előremutató és haladó.

Pedig hát a bicikli pont annyira előremutató és haladó, mint exkavátor helyett csákánnyal végezni a földmunkákat: az emberi izomerő révén való meghajtás a legprimitívebb, legelavultabb technológia: ha környezethaverok akarunk lenni, akkor villamos kell minden főútvonalra (mint Bécsben), hibridautó, elektromos autó meg elektromos robogó. A bicikli kiváló sporteszköz, de csak sporteszköz és nem jövő közlekedési technológiája. Ez egész egyszerűen haladár dumába csomagolt neoprimitivizmus. (Általában nem érdemes a sportot a közlekedéssel kombinálni, mert külön-külön mindkettő hatékonyabban végezhető.)

Nekem környezetvédelmi vonalon inkább a VEKE irányadó. Tök jó ötleteik vannak, ha a Demszky csak a felükre hallgatott volna, akkor Gödöllőig járna ki a HÉVsíneken a kettes metró, a négyes helyett meg lenne vagy tíz villamosvonal...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.02. 13:07:29

@Shenpen: Sok mindenben igazad van! Nekem is feltűnt az araszolgatás közben, hogy néhányan mennyire agresszívan mutatnak be az autósoknak. Nem sokban javította a közérzetemet.

Viszont a kis klapecok aranyosak voltak...

Pötyy 2011.05.02. 13:07:38

@Shenpen:

Csak megerősítésképp:

ha tehetem minden nap biciklizem munkába, és az első két bekezdéseddel pontosan egyetértek.

Az utolsó előtti azonban túlzottan egyszerűsít. Biciklivel közlekedve pontosan annyi idő alatt érek be, mint BKV-val (de sokkal tervezhetőbb, nincs 1 órás késés, mert nem jár a metró). Autóval gyorsabb lenne, de ott a parkolási nehézségek miatt végeredményben hasonló idő jön ki. Így az egyéb tényezők figyelembevételével (ár, sportolás, kényelem, környezetvédelem stb.) egyértelműen a bicikli a győztes.

Nem mellesleg a konstans fejlődés (villamos, elektromos autó) is elég progresszív idea. A fenntartható fejlődés gondolatát pedig nem primitívezném le.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.02. 13:23:43

@Pötyy: Én a BKV/MÁV bejárást azért szeretem, mert akkor legalább van időm olvasni. Az autózást nem szeretem. A biciklizésnél meg legalább mozgok egy kicsit. :)

___________________________ (törölt) 2011.05.02. 13:41:35

@Pötyy: OK lehet, hogy az utolsó bekezdésekben túl sarkosan fogalmaztam, hadd fogalmazzam át másképpen:

Szóval ha ki kell ásnom 500 méter árkot, akkor exkavátortól teszem, és megvagyok egy hét alatt, és ha az egész napos exkavátorban üléstől dagadt vagyok, akkor elmegyek naponta egy órára konditerembe. De nem állok neki ehelyett két hónapig csákányozni, azzal, hogy hurrá, akkor egyben megvan a meló meg a sport. Ez így kb. megvan? Ha valami munkára is és sportra is alkalmas, akkor általában egyikre sem elég hatékony, "öszvérmegoldás". Ehhez hasonlóan, nem egy számítógépet használok mindenre, hanem egy laptopot munkára és netezésre és egy PS3-at játékra. Vagy mint a svájci bicska, ami mindenre alkalmas, de semmire sem igazán jól. Jobb külön-külön mindenre a legjobb eszközt kiválasztani, és nem mindent egyben. Ugyanezt gondolnám a közlekedés és a sport viszonyáról.

Ugyanakkor persze hordok magammal svájci bicskát, mert jobb, ha nem tökéletes szerszám van pont éppen most nálam, mintha a tökéletes szerszám otthon van a pincében, nem itt, ahol éppen kellene.

És ehhez hasonlóan, biztosan van a biciklizésben egy olyan "sweet spot", olyan helyzet és távolság, amikor kellemesen átmozgat, de nem csatakosan ér be az ember a munkába, amikor pont megfelelő az időjárás, sem hideg, sem forró, lehet ez egy jó svájci bicska, csak azt nem hiszem, hogy tényleg ez lenne a jövő...

bz249 2011.05.02. 13:58:45

@Shenpen: a kerekpar es a tomegkozlekedes olyan, mint a nagysebessegu vasut es a repulo. Bizonyos tavolsagig a jobb elerhetosegenel fogva (mindig ott all a haz elott es nem kell a megalloban varakozni) idoben hatekonyabb. Ez a paciens sportossagatol fuggoen olyan 5-10 km lehet. Afolott a tomegkozlekedes mar valoszinuleg gyorsabb, ugyanakkor meg mindig ott van az ar kerdese (kb harom honap berlet es lehet venni egy hasznalhato kerot... azt hogy a biciklistanak elvileg tobbet kellene ennie most felejtsuk el, altalaban eppen az ellentete a problema a fejlett vilagban). Szoval, ha adott az infrastruktura, akkor a bicikli igenis alternativa a felmerulo kozlekedesi feladatok egy reszeben.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.02. 14:13:48

@Shenpen: CM és önjelölt kerékpáros szószólók kapcsán mélységesen egyetértek.
-----------------
Megjegyzem, ma öt percen belül három biciklis száguldott el mellettem a járdán. Költői túlzás nélkül mondhatom, egyik se volt távolabb tőlem, tíz centinél
(sacc/kb. 20km/h tempó - ez gyalogosan, ilyen közelről már száguldásnak hat)
Félórával később egy negyedik. Arra már rászóltam. Le se szarta.

Robinzon Kurzor 2012.04.23. 14:29:52

A városi kerékpározás természetellenes, ferde hajlam.
Engem nem zavar, ha a négy fal között csinálják, csak ne kérkedjenek vele mindenféle felvonulással.

sztd 2012.05.04. 10:56:36

Engem meglep a kerékpárosokkal szembeni ilyen mértékű ellenségesség, amit itt láttam némelyik hozzászólásban.
Szerencsére az autóbol úgysem hallom az anyázásokat. :)
Néhány észrevételem azért van:
- Havonta több ezer Ft-ot lehet azzal spórolni, ha valaki kerékpárral közlekedik (feltéve, hogy a biciklinek nem kel lába). Azt gondolom, hogy ez a kényelmes, de felettébb árérzékeny magyar társadalomban fontos (talán döntő) szempont.
- Elismerem, hogy a várost autókra tervezték, de azt nem, hogy ez jól volna így. Szerintem egy normális belvárosba már nem férnek el az autók, szóval P+R párti vagyok.
- Amikor az autósok megindultak az utakon, akkor az sem volt még szabályozott, és menet közben alakultak (és alakulnak) a mai szabályok. Szerintem a kerékpárosoknál gyorsabb lesz ez a fejlődés.
Ettől függetlenül van hová fejlődni, mert néha elképesztő dolgokat képes a biciklis művelni, aki nem tudja eldönteni, hogy ő most gyorsított gyalogos, vagy lassított autós. Néhányan tényleg hülyébbek a megérthetőnél (mondjuk ez az élet más területein is így van).

Azért utószónak jelzem, hogy Bp-en nagyon ritkán biciklizem, mert az agglomerációban lakom és dolgozom, és így járok néha munkába kerékpárral.

sztd 2012.05.04. 10:58:23

Azt még elfelejtettem, hogy az igazán fura, hogy a kerékpározás mögé még politikai világnézet is belekeveredik... ezt tényleg nem értem.