Kommentszűrés
’11 már
22
16:01

A látszat látomásai

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

 

„We all live every day in virtual environments, defined by our ideas” (Michael Crichton)

 Soha nem látott aprólékossággal kidolgozott, az ideális szépségbe minden kockában belehaló animációs filmet készített Alex Roman. A madridi CGI-grafikusművész létező, látványos kortárs épületeket dolgozott fel filmjében, melyben minden számítógépes grafikával készült. A The Third And The Seventh című alkotás a harmadik és a hetedik művészet, azaz az alkotó szerint az építészet és a filmművészet metszéspontját alkotja. Mire nem képes a CGI, ha kiszabadul a 3D-s gyerekfilmek és reklámok szolgálatából!

  A filmre a Stilblogon akadtam, amely felsorolja a megjelenő épületeket: a 2010-es világkiállítás német pavilonja, a bangladeshi parlament épülete, a Milwaukee művészeti múzeum, a Walt Disney koncertterem, a Shiba Ryotaro emlékmúzeum, a Naoshima Benesse Múzeum, és az Elogio del Horizonte épülete látható az alkotásban, melynek mind rajzolója, mind rendezője, mind pedig hangmérnöke Alex Roman volt. A számára kedves épületeket a maguk idealizált szépségében megmutatni akaró Roman egy évig dolgozott a projekten. A reális, jobbára ember nélküli, mégsem embertelen környezetből induló képsorok a végére látomássá fejlődnek, miközben mozgás és mozdulatlanság, fény és árnyék, természet és emberi alkotások váltakoznak előttünk.

  A tehetség egyszemélyes erődemonstrációja ez a számítógép-generálta gyöngyszem, Michael Nyman és Saint-Saëns zenéjére komponálva.

The Third & The Seventh from Alex Roman on Vimeo.

*

  Mivel több olvasó nem hisz az alkotónak, álljon itt egy werkfilm a mű egy részletéről.

Exeter Shot -- Making Of from Alex Roman on Vimeo.

Címkék: film grafika építészet cgi alex roman the third and the seventh

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr482741957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.03.22. 16:06:28

Ne probald elterelni a szot Lezer Janos vallalhatatlan mondatairol!

Bell & Sebastian 2011.03.22. 17:15:41

A Ne próbáld elterelni a szót Lézer János vállalhatatlan mon... -kezdetű Doomhammer bejegyzés hová tűnt?

És ha pont ebben írta le az élet értelmét? És ha most megfosztódtunk az egyszeri és soha vissza nem térő lehetőségtől, hogy megismerjük az élet értelmét?

Na, erre válaszoljon a censeo elvtárs!

Bell & Sebastian 2011.03.22. 17:17:16

Hosszabbnak gondoltam. Mégis törölhető!

ILLED 2011.03.22. 17:20:52

Nem hiszem el, hogy minden számítógépes benne.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.03.22. 17:26:22

Csak számomra tűnik ez "vizuális" giccsnek?

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.03.22. 17:35:03

@bbjnick: valóban, el lehet vitatkozni rajta, mert nagyon bele akar halni a szépségbe; ugyanakkor grafikus-animációs rajzoló legyen a talpán, aki ezt egymaga megcsinálja. márpedig ez egyszemélyes projekt. respekt neki.

Alfőmérnök 2011.03.22. 17:40:37

Valóban nehezen hihető, hogy az egész számítógéppel készült.
Ugyanakkor sajnos olyan üres, mint régen a "Szünet" c. kisfilmek a TV-ben.
A vége meg enyhe Zabriskie Point utánérzés.
www.youtube.com/watch?v=42FLWGCoSqU&feature=related

Pistákom 2011.03.22. 17:46:04

@bbjnick: Nem.

Bennem kifejezetten rossz érzést kelt. Ha finom vagyok: butuska, ha nem vagyok finom: bálványimádó.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.03.22. 17:47:15

@Alfőmérnök: én is meglepődtem, de ezt állítja az alkotó. Az üresség néha jó, nyugtató :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.03.22. 17:49:33

@Pistákom: mondok egy rossz érzéseket keltő épületet: Rudolf Steiner és követőinek főhadiszállása Svájcban. Jártam ott, para volt.

hu.wikipedia.org/wiki/Goetheanum

Pistákom 2011.03.22. 18:03:04

@rajcsányi.gellért (ergé):

Kedvenc bloggerem, Bobkó Csaba (Arma Gedeon), "Leleplezem Makovecz Imrét, a sátánista álépítészt" c. blogján el is magyarázza, hogy miért kelt rossz érzéseket a Goetheanum:

ordoguzo.blogspot.com/2010/11/par-makovecz-mu-gyorsertekelese_09.html

ordoguzo.blogspot.com/2010_11_01_archive.html

(99%-ban zseniális fickó Bobkó, de a maradék 1% sajnos pont elég, hogy csupán szórakoztató legyen.)

Bloodscalp 2011.03.22. 19:07:49

@Doomhammer:+ lájk, nem gondoltam volna hogy egy tirpákosnak valaha is, de vannak még csodák

még többre akarod vinni ergé?

Babilen Tatarszkij 2011.03.22. 19:28:44

Szól is valamiről a film, vagy csak egy szoftverprezentáció?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.03.22. 19:38:23

@rajcsányi.gellért (ergé): @Pistákom:

"Proficucc, proficucc! Ez tranyós b*'z'meg, azér pukkan, akkor jó, ha pukkan!"???:-)

(Ismertem egy használthangszer- és elektronika kiskereskedő maszekot, még a nyolcvanas években. A fenti idézet tőle származik. Neki (is?) körülbelül így nézett ki a professzionalizmus képe:-))

ü
bbjnick

silverwol 2011.03.22. 19:54:47

Nem is tudom melyik blogon merült fel a fenti kisfilm pár hete. Akkor megnéztem. Iszonyat. Brutális. Eszméletlen. Nem találok rá szavakat. Egyszerűen... majdnem teljesen tökéletes!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.03.22. 20:09:59

@rajcsányi.gellért (ergé): Azt gondoljátok, hogy ez rajzolva/szerkesztve van? Röhög a vakbelem, ezt jól benéztétek. Az animáció nem jelenti feltétlenül ezt. Mozgatást jelent. Fotókat mozgat meg, és azokat manipulálja természetesen szoftveresen. Magyarul nem hagyományos mozgóképet rögzít, hanem állóképeket, fotókat használ, azokat fényezi, textúrákkal egészíti ki, egyes részleteit torzítja, esetleg hozzá rakja a lehulló faleveleket stb. Tehát ez egy vegyes technika. Profin megoldotta, de az eredmény szószerint egy szupergiccs.

rockjano_ 2011.03.22. 20:27:49

Szerintem sem 3D (vagy legalábbis nem nagyon) hagyományos filmezés kis mélységélességgel, ..egyébként szép, szerintem.

gpetersz 2011.03.22. 20:28:12

Lázárt, Lázárt, Lázárt, Lázárt!

Vagy ez most véletlen, hogy egy tök semleges téma került fel? :P

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.03.22. 20:28:26

Ez például úgy készült mint a mekkmester: az alakok kis fabábuk, a hátteret pedig Michelangelo rajzolta :D

www.youtube.com/watch?v=L53gjP-TtGE

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.03.22. 20:47:50

a videó is béna és ergé is buta

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.03.22. 20:51:07

a videó második felében már vannak jó képek
de ez a borzalmas zene

Bubba Washington 2011.03.22. 20:59:30

mennyi önjelölt szakértő...
akkor ismételjük meg mégegyszer. Az egész úgy ahogy van - minden pixel - számítógépes munka.

Bell & Sebastian 2011.03.22. 21:04:54

@tesz-vesz: Tessék! :)

www.youtube.com/watch?v=mZNawLhdhqk

ДДТ -Далеко, далеко

Далеко-далеко беззаботные дни
Я смотрю как легко исчезают они
Слышу я тишину что молчит в тишине
Вижу мир да войну грею ночь на огне
Я дорога дорога да-да дорога дорога
Далеко-далеко где ни зла ни беды
Ты дала мне воды я нырнул глубоко
Женовала луна целовавшая день
Ты вдали так видна рядом ветер да тень
Я дорога дорога да-да дорога дорога
Шли вдвоем по реке собирая лады
Но его лишь следы вижу я на песке
Я дорога дорога да-да дорога дорога
Далеко-далеко

zsebtelep 2011.03.22. 21:15:29

A sok szakértő kommentelőnek itt egy making of, van venn több is a srác vimeos oldalán..

vimeo.com/8200251

Bell & Sebastian 2011.03.22. 21:32:47

Ergé linkjei alatt egyetlen hozzászólás sincs (sok hülye hozzá nem értő), hiába hasonlítják IMAX élményhez, ha látott már olyat valaki, egyáltalán. :)

A huszadik század katedrálisának, az autónak szerepét mára átvette a számítógép, benne manifesztálódik az emberiség tudása. Az egész olyan, mint egy űrszonda közvetítése a Vírus által kipusztított, levegőtlen (így időtlenné dermedt) földről az Alfa-Centauri felé.

A finom csúsztatás ott van benne, hogy a három dimenziót szinte hibátlanul hozza, a negyedikre csak utal és finom ívet húz az építészet katedrálisai (Isten) és a szoftver (Emberisten) közt, egyben leszármazási sorba rendezve őket.

Ez a film arról szól, ami nincs is ott. Pont mint a jó zene. Elmejáték. De humbug az egész, mert minden művészetek tárgya maga az Ember.

(Így már elmegy kritikának?) :))

agylízing 2011.03.22. 21:41:49

Hát bizony ennek minden kockája CG. Kontrasztos diffuse, specular, bump/normal map-ek. A textúrák természetesen fotókból készültek, mint ahogy a CG animációk, képek majdnem 100%-ában. Jóhogy nem rajzolok szennyezett betonfelületet, fát, könyvborítót, ha az van a valóságban is... Pont az a lényeg, hogy hihető felülete legyen minden modellnek, ezért feszítünk fotókból készült textúrákat a 3D modellekre.

Bubba Washington 2011.03.22. 21:42:10

@gloire: nyilván te már csak tudod, jobban, mint a készítő, ugye? nyilván kamuzik, de te lebuktattad az egész világ előtt....

igenigen 2011.03.22. 21:52:46

Minden pixel digitális, 3D max és Vray a render motor, és az meg van hogy sketch up-ból szerezte meg a modelleket? Híres a DOF -depth of filed- amit a srác használ, látszik hogy ért a fotózáshoz, is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.03.22. 21:56:43

@agylízing:

"A textúrák természetesen fotókból készültek... ...Jóhogy nem rajzolok szennyezett betonfelületet, fát, könyvborítót, ha az van a valóságban is...
...ezért feszítünk fotókból készült textúrákat a 3D modellekre."

kösz . )

becsoccsent 2011.03.22. 22:02:18

valaki mondja mar meg, hogy a szarba kell ezeket a vimeokat lejatszani, mert egyre tobb helyen volt ilyen, es meg akartam nezni. bar a tobbi politikai fos volt, az nem zavart annyira, hogy nem tudom. ez viszont erdekel.

Johnfive 2011.03.22. 22:40:09

@agylízing: Sőt a koszolás/szennyezés is többnyire procedurális textúrákkal történik, nem fotózozz képekkel.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.03.22. 22:57:36

@agylízing: "Hát bizony ennek minden kockája CG."
Hacsak nem hiszünk a linkelt verkflimnek, ahol bemutatja ahogy a felhős égboltot hogyan illeszti be például. De találni jó pár ilyen részletet még (a könyvtár kartotékfiókjai, városkép a háttérben stb.)

igenember 2011.03.22. 22:58:52

A kisfilmben még az is pláne, hogy srác mindent egyedül készített. Még a zenét is. A 3DS Max alkotói is el voltak ájulva tőle.

Ya Basta! 2011.03.22. 23:00:15

azt hittem valami frissre bukkant a cikk iroja.
ez majdnem 2 eves.

deh sebaj, masban is levagyunk maradva.. ezekszerint !!

dark future · http://www.andocsek.hu 2011.03.22. 23:51:08

@Alfőmérnök: @Pistákom: @Babilen Tatarszkij: @tesz-vesz:

Nyilvánvalóan nem egy "Magyar Művészeti Akadémia"-kompatibilis alkotás, ha értitek, mire gondolok. ;-)
index.hu/belfold/2011/03/22/makovecz_imre_orokre_benne_lesz_az_alkotmanyban/

De a világ már csak ilyen, nem Budapesten írják a forgatókönyvét (szerencsére...).

agylízing 2011.03.23. 00:46:26

@gloire:
Szerintem félreértetted a verkfilmet. A kompozitálás folyamatát mutatja be, azaz pont azt bizonyítja, hogy minden képkocka renderelt 3D. Az égbolt kamerával felvett animációját egy gömbre feszítette és több passt renderelt, amit aztán kompozitált. Ezt minden 3D filmben így csinálják. A kartotékról sem kamerával felvett videót forgatott, hanem modellezte a fiókokat, textúrázta az általa előkészített UV mapre, több passban renderelte saját kameramozgással, animált mélységélességgel, és azt kompozitálta. Az hogy teljesen más környezetben felvett videót vagy fotót használ valaki, amit aztán a forrásanyagtól teljesen más módon, saját kamerabeállítással újraképeztet szoftveresen, teljesen elfogadott és mindenki által alkalmazott eljárás. Ettől még teljes egészében CG, azaz computer generated az animáció minden képkockája, mert pl. az eget sem abból a szögből filmezték, ami a végleges filmben látható.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.03.23. 00:59:02

@agylízing: Én ezeket pontosan tudom, bár lehet, hogy hülyén fogalmaztam. Arra reagáltam, hogy a posztoló és páran valami olyasmit sugalltak - ha jól értettem, bár lehet nem értettem jól . ) - hogy az animátor pixelről pixelre tulajdonképpen megfesti a látványt az egérrel, mint ahogy azt évtizedekkel ezelőtt ecsettel csinálták, vagy valami titokzatos trükköket alkalmaz. Ezzel szemben "Az hogy teljesen más környezetben felvett videót vagy fotót használ valaki" az teljesen természetes része a munkafolyamatnak, erre próbáltam célozni, semmi többre. Egyébként korrekt meló, de semmivel nem több, mint egy hasonlóan korrekt reklámanyag.

dark future · http://www.andocsek.hu 2011.03.23. 01:27:57

@gloire:

"az animátor pixelről pixelre tulajdonképpen megfesti a látványt az egérrel"

aha, persze. egy 12 és fél perces full HD animációhoz alig 75 milliárd pixelt kéne "megfestenie"...

ja, és természetesen a zenét is össze lehet rakni bitenként: ha jól dobálod egymás után az egyeseket és a nullákat valamivel több mint egymilliárdszor, akkor pont ezt kapod eredményül.

minőségi_troll 2011.03.23. 02:14:25

micsoda ÉRTELMETLEM ÖNCÉLÚ FA$ZVERÉS

ilyensmiken erőlködni:

menjen ki egy kamerával oszt forgasson filmet az épületekről - ja hogy az nem megy mert mondanivalója nincs a tisztelt műfa$z úrnak - aki valójában legfeljebb csak egy giccsiparos

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.03.23. 03:09:53

Kezd ez a vita is olyanná válni, mint ez a vita (az ez alatt a poszt alatt folyó vita): konzervatorium.blog.hu/2011/03/22/dawkins_cafolata_avagy_a_vallas_sikeresebb_mint_a_termeszettudomany

:-D (...) :-D (...) :-D ...

Ahogy olvasom itt a kommenteket, megfogalmazódott bennem egy régi, közkeletű "jómondat" mai parafrázisa (@gloire-nak és @Bell & Sebastian-nak dedikálom:-)):

Senkiben se bízz negyven év alatt!:-D

És: a témához, a digitális képfeldolgozás és manipulálás alkalmazásához alkotóként lehet így is közelíteni: Godfrey Reggio Naqoyqatsi c. filmje a Youtube-on: www.youtube.com/watch?v=v-y2I0TYxb0&feature=PlayList&p=84EC868B1F8DA35C&index=0

És itt egy kis "megmondás" a Naqoyqatsiról: magyarido.blog.hu/2009/01/17/haboru_van_kulturpesszimizmus_vagy_a_naqoykatsi

ü
bbjnick

Csodálatos Világ 2011.03.23. 05:26:03

Reggel ötkor, napfelkelte közben, csöndben, egyedül, kávéval a kezemben kifejezetten fölemelő érzés volt. Nagyon tetszett! Köszönöm!

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2011.03.23. 08:58:06

@Pistákom:

Az 1% felfogásához még dolgoznod kell... :-)

koti66 2011.03.23. 09:22:44

@gloire: Lehet, hogy neked giccs, de ez főleg a szakmának szóló film, ami azt mutatja be, hogy milyen szinten lehet űzni az ipart.És megnyugodhatsz, ezek nem fotók, hanem egytől egyig 3D-s látványtervek...

Bell & Sebastian 2011.03.23. 09:44:38

@ArmaGeddon Bácsi: Az lehet a maradék lojalitás a Fideszhez. :)

Bell & Sebastian 2011.03.23. 09:47:13

@bbjnick: Az ember (lánya) már a saját ujjában sem bízhat? :)

werno 2011.03.23. 10:02:05

.....végül is szocializációtok ,felkészültségetek, korrektségetek okán ez a téma sokkal jobban nektek való,így tovább sok sikert!

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2011.03.23. 12:22:32

@Bell & Sebastian:

A maradék lojalitás a virtuális valósághoz?
Ez a bejegyzés is egy alkotót dicsér, aki ügyesen szerkeszt virtuális valóságot...

Bell & Sebastian 2011.03.24. 01:06:38

@ArmaGeddon Bácsi: Egy napig gondolkoztam a válaszon. Szláv-szláv, akkor érti.
www.youtube.com/watch?v=bJhdfq0BOkc
...
Жизнь моя под рукой, смерть моя - этот дождь
Выпал крест мест, красных зорь-палачей
Опустили в ручей, а теперь я - ничей

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.03.24. 06:06:56

@Bell & Sebastian:

Én csak arra gondoltam, ahogy a h*lye hippik annak idején kiadták a jelszót, hogy "senkiben se bízz harminc felett" úgy időszerűvé vált, hogy a mai vének is kiadják a jelszót, hogy "senkiben se bízz negyven alatt". Áthidalhatatlan szellemi szakadék tátong a mai húszasok és a mai negyvenesek (és vénebbek) között. Már nem is csak meghajlott, de eltört az idő gerince. Feleségem nagyapját, aki nálam ötven évvel idősebb értem (értem az örömeit, bánatait, motivációit...), egy nálam tíz-tizenöt évvel idősebb emberrel már úgy nézünk egymásra, mintha különböző bolygókról jöttünk volna. (Természetesen általánosítok, de joggal:-))

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2011.03.24. 08:42:56

@bbjnick: Jó magának, hogy csak lefelé van gondja. Az jutott az eszembe, amikor vendégül láthattam -a rezsim elől ideiglenesen itt tartózkodó- nyolc lengyel korombelit, hibátlan volt velük a politikai egy húron pendülés, míg a saját haverjaim tökéletesen belesimultak a fennálló cuncilista rendszerbe, a pénzen és cuncin kívül más nemigen érdekelte őket.

Nem hinném, hogy bármi is változott -ezen a téren- azóta. A társadalmi igazságosság egy alternatív érzék, ami vagy jól fejlődik ki, vagy sehogyan. Erkölcs-izé lehet csak.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.03.24. 10:27:32

@Bell & Sebastian:

Furcsa dolog ez. Az én korosztályom (ebben egyre biztosabb vagyok) nagyon sajátos helyzetben van. 1970-es vagyok és a velem egyívásúak mind (legalábbis akiket én ismerek) valahol két szék között, a padlón csücsülnek. (Ez nem panasz kíván lenni, szerintem nem olyan rossz pozíció ez, de sokakat ismerek, akik iszonyúan szenvednek tőle.) Ahhoz túl későn születtek/születtünk, hogy a régi világba betagozódjanak/betagozódjunk, ahhoz pedig túl idősek voltak/voltunk, hogy az újvilágot magátólértetődőnek tekintsék/tekintsük. Tehát a régi világ már nem tudta korrumpálni őket (ú. é. minket), az újjal pedig eleve egy kölcsönös bizalmatlansági viszonyban éltek, élnek (ú. é. éltünk, élünk). Ójeeemájdzsenrésön!:-D

(Ezt csak azért "mondtammeg", hogy érdemben próbáljak reagálni, a maga "Jó magának, hogy csak lefelé van gondja" mondatára.

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2011.03.24. 13:11:25

@bbjnick: Az adható elsődleges magyarázat roppant egyszerű. Aki a vidékre tett, rossz lóra tett. Ezt még ronthatta azzal, hogy nem ment egyik izmus közelébe sem és távol tartotta magát -erkölcsi megfontolásból- a nagy..., hogy is mondjam, lopásoktól.

El tudna képzelni itt egy nyílt vitát a hatalom első számú képviselői és értékőrző civilek közt, amit egyenesben nyomna a Duna? Naugye, pedig ilyen van, még a puha diktatúrákban is. Kap maga a képébe a letűnt korból most is éppen eleget, ugyanis 1978 -at írunk - az optimisták szerint. Csak akkor nem éheztek ennyien.

Nem kinyomtak a hatalomból pár korosztályt, hanem oda sem engedte őket (magát/engem) egy állítólag kurva intelligens faj! Aki meg ott van, új isteneknek hajbókol, nem hinném, hogy mindez megállítható vagy visszacsinálható. Ez ténykérdés, csendes háború folyik itt, a többi csak parasztvakítás.

arlequin 2011.03.28. 09:48:39

@Bell & Sebastian: "Ez ténykérdés, csendes háború folyik itt, a többi csak parasztvakítás. "

ezért nevezik többek között 'titkos háború'-nak is. isten hozott a páriák között.