Gyalulnak
2011. február 02. írta: nénike

Gyalulnak

  Lecsengett a kommunista diktatúra ikonjairól (Schönherz Zoltán, Szamuely Tibor, Münnich Ferenc, Sallai Imre, Fürst Sándor, stb.) elnevezett utcanév táblák lecserélése a ’90-es évek elején Budapesten. Aki ott volt, nem csak a létrán balanszírozó Krassó György látványával lett gazdagabb, hanem azzal az örömteli érzéssel is, hogy tanúja lehetett, amint Budapest ledobja magáról a szocializmus egyik vállalhatatlan hagyatékát.

  Szanyó Miklós nem volt ott. Nyolc-kilenc éves korában persze természetes, hogy az ember fia nem Koltói Anna, Lukács György, Hollós Korvin Lajos, Pablo Neruda, Fényes Adolf, Váci Mihály, Arató Emil, Bálint György, Teszársz Károly, Madzsar József, vagy Ságvári Endre nevére gerjed, hanem Nenára, ha egyáltalán. (A Neunundneunzig Luftballons egyébként a művésznő részéről egészen korrekt pacifista kiállás volt, lásd még SS-20-as nukleáris rakéták telepítése.)

  Szanyó Miklós a táblaszerelgetés után húsz évvel ült be friss, ropogós politikusként az óbudai testületbe, s azonnal megkezdte a szellemi szabadságharcot. Botond buzogányaként landolt a képviselők asztalán az előterjesztés, mely szerint fentebb mondott, III. kerületi utcák neveit ihlető figurák nem méltók, komcsik, kuka. Az előterjesztő ugyan tíz perccel előtte még gyorsan megszavazta a Hollós Korvin Lajos halálának 40. évfordulója alkalmára tervezett megemlékezést, de aztán nagyon bekeményített. Helyi alelnökével nem sokat szarakodtak, a nyuszika halállistájának esetlegességével dobálták halomba a neveket. Finom distinkciók nem akadályozták a munkát, így kerülhetett egy lapra az 1929-es barcelonai világkiállításon nagydíjat szerző, biblikus témákat is feldolgozó világhírű festőművész, vagy a Nyugat novellapályázatának egyik nyertese, balos költő, a fegyvergyűjtögető illegális kommunistával.

  A Barikád szerkesztője is érezhette, hogy a lista kicsit hosszú lett, ezért a tudósításba „konkrétan Koltói Anna, illetve Ságvári Endre” nevét hagyta csak bent, a többiről említést sem tett. Egyébként Koltói szocdemkedésével sem lehetett saját korában akkora közellenség, ha simán befért (a Horthy által kinevezett) Karafiáth Jenő főpolgármester vezette testületbe. Az összeállításban – ha tényleg komolyan gondolták – az az üzenet is ott lapul, hogy aki egyszer így vagy úgy szerepet vállalt egy elnyomó rezsim oldalán, az kimagasló művészi teljesítménye okán sem tarthat igényt az utókor emlékezetére. Oké, Ságvári-ügyben kompromisszumkész vagyok, hisz teljesítménynek kevés, hogy korát megelőző Gréczy Zsoltként nyomult a Népszavában, lelőtt egy sofőrt, aztán örökre beszorult. Szanyó képviselő viszont a kiiktatandó elvtársakhoz kapcsolódó közmondás munkamódszerével dolgozott: ahol gyalulnak, ott hullik a forgács.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr572628436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

parlamentarista 2011.02.02. 12:30:55

politikusokról utcákat elnevezni nem menő.

parlamentarista 2011.02.02. 12:32:01

egész pontosan állampárti politikusokról városi utcát. az egy vicc.

Maisie MacKenzie 2011.02.02. 12:39:54

"Teszársz Károly" (?)

Hát ez azért nagyon durva! :-)))

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.02.02. 13:26:59

"...így kerülhetett egy lapra az 1929-es barcelonai világkiállításon nagydíjat szerző, biblikus témákat is feldolgozó világhírű festőművész, ...a fegyvergyűjtögető illegális kommunistával."

Vagy talán így:

"A Tanácsköztársaság idején a Művészi Végrehajtó Bizottság tagja,..."

"...Fényes Adolf tudatosan választotta témájául az elnyomott, kizsákmányolt proletariátus jellegzetes típusait..."

"A Tanácsköztársaság idején főiskolai tanszéket kapott..."

mek.niif.hu/03400/03493/html/eletrajz.htm

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.02.02. 13:29:02

A rendszerváltáskor a Schönherz Zoltán úton laktam. Akárhányszor diktáltam be, senki nem tudta rendesen leírni a címemet. Aztán átnevezték Október huszonharmadika útra. Onnantól kezdve azt nem tudta senki helyesen leírni.

X Y kronosz óra 2011.02.02. 13:36:06

@gloire:

Elsősorban művész. Mint Schiff András, az 1974-es moszkvai Csajkovszkij verseny egyik díjazottja :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.02. 13:54:36

@nénike:!

Nem azért nevezünk el egy közterületet (utcát, teret, utat, fasort stb.-t) valakiről, mert nincs vele bajunk, hanem mert szeretjük, mert példaképnek tekintjük:-D Ha a beterjesztők nem szeretik, nem tekintik példaképnek Koltói Annát vagy Teszársz Károlyt vagy stb.-ket, akkor joguk van kezdeményezni, hogy változtassák meg az utcák nevét. Nem h*lye még valaki azért, mert nem tekinti példaképnek Hollós Korvin Lajost:-)

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.02.02. 14:04:18

nénike fiam, maga aztán egy észkombájn

Maisie MacKenzie 2011.02.02. 14:06:19

@bbjnick:

"hanem mert szeretjük, mert példaképnek tekintjük:-D"

Tényleg ez volt a szokás a nemzeti romantika idején. Ezt aztán a komcsik is átvették. A Fidesz is egy ilyen nemzeti romantikus képződmény?

nénike · http://mandiner.hu 2011.02.02. 14:13:24

@bbjnick:

Egyetértek, a polgármester az érintett lakosok véleménye alapján kezdeményezi a fővárosnál az utcanév módosítást, ha a többség így dönt.
Lehet természetesen Wass Albert utca Teszársz Károly helyett, de az utcanevekről alapvetően nem a nép dönt, hanem a kurzus. Koltói vagy a többi balos utcanév "leváltása" nem a bizalmatlansági indítvány szabályai szerint történik.
A tettleges komcsikat pedig már leszerelték.

Cook kapitány 2011.02.02. 14:24:28

A Moszkva tér is lehet, hogy túl vörösnek fog számítani: www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=360913

Lábszár Ervin 2011.02.02. 14:30:05

@Grift:

Ahogy olvasom, maga meg művész: "most ott ül a földön, kiengedett hajjal, állatbőrökön, mint egy ősasszony, előtte a földön, nedvesen hever egy műfasz". Szeretne utcanév lenni?

bz249 2011.02.02. 14:31:37

Ha ennel nincs fontosabb, akkor akar lehet is csinalni. Ugyanakkor viszont az atlag magyar nem szereti ezt az atnevezosdit, vagyis nepszeruseget ezzel aligha lehet szerezni.

Tehetetlen Dodó 2011.02.02. 14:50:09

@Fedor: Költöztél volna az Ó utcába.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.02. 14:55:01

@Maisie MacKenzie: @nénike: @bz249:

A képviseleti demokrácia sajátja, hogy a nép által megválasztott képviselők a maguk világképét szeretnék visszatükröződni látni a közterek neveiben is. Én ebben semmi csodálatosat nem találok (hiszen általuk, az ő döntéseiken keresztül a nép géniusza nyilvánul meg;-))

Ugyanakkor nekem rég kidolgozott megoldásom van a kurzusváltásonkénti utcanévváltoztatások megspórolására:-) A magyar irodalom tele van makulátlan hősökkel. Kinek lehetne ugyan kifogása olyan Jókai-hősök tevékenységével és jellemével szemben, mint Tímár Mihály (az arany ember!), Kárpáthy Zoltán (aki 14 évesen jégtorlaszokat robbant fel a Dunán!:-)) vagy a gyémánttisztességű Szentirmay Rudolf és az ő neje, Flóra asszony? És hosszan sorolhatnánk a szerzőket és az alakokat:-) Ezekről a fiktív hősökről nevezném el a köztereket:-)

ü
bbjnick

Zb74 2011.02.02. 15:06:03

@parlamentarista: Meg úgy általában emberekről.

Térjünk vissza a középkori utcanévadási szokásokhoz; legyen Macska utca meg Horgony utca, Malom utca meg Templom utca, meg legyenek mesterségekről elnevezett utcák stb. Jószerivel bármiből lehet utcanevet csinálni, csak emberi nevekből nem érdemes. Mert azokat úgyis csak át- meg átnevezik folyton.

Maisie MacKenzie 2011.02.02. 15:13:10

@Zb74:

Jó ötlet! Nekem a Nyuszi sétány a kedvencem! :-)

Az utcákban álló kocsmákról, fogadókról is neveztek el utcákat (Három) Dob utca, (Három) Szív utca, (Angol) Király utca, természetesen anno németül.

Katolikus szokás volt szentekről utcát elnevezni, ebből ered a nemzeti romantikus és kommunista "szentek" utáni névadás is. Akkor már térjünk vissza a régi egyházi szentekhez, de inkább a kocsma nevekhez.

Tehetetlen Dodó 2011.02.02. 15:43:41

@bbjnick: Ez se egészen új ötlet: a Guszev utcát például Illés Béla író elvtárs valamelyik rettenthetetlen kommunista regényhőséről nevezték el.

bryan 2011.02.02. 15:59:57

@gloire:
Hol húznád meg a határt, amikor valaki politikai nézetei miatt már nem méltó utcanév adásra? Kodály még maradhat? Kosztolányi? József Attila? Ady?

Bell & Sebastian 2011.02.02. 16:32:33

Mondjuk az elég kézenfekvő, minek az utcanév, ha pár száz éve még elég volt a házszám teleknyitás sorrendjében kiadva (lsd.? Tokió). A Hol lakol? -kérdésre adott válasz általában úgy kezdődik: a régi malommal szemben, vagy a templom mögött, esetleg 50 méterre a gyorsétteremtől.

Ebből logikusan kikövetkeztethető, milyen utcaneveket érdemes adni.
Például az Erős-sarok (Scharfe Eck, mert ott szembe fú az északi szél) mennyivel jobban hangzott, mint az újmódi Felszab. utca? És értelme is volt.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.02.02. 17:01:45

@Lábszár Ervin:

na nézzenek oda! egy tahó!
egy műfasz kevés lesz hozzá, de szeretnék egyébként, de csak a gyerek miatt.
de inkább egy műfasszal, mint cukrászdai lövöldözéssel, mint nénike szellemi társa a terrorista ságvári, akinek még van utcája. pedig ő elég tettleges.
szóval, tahókám, mi is a baja? vagy csak szólni kívánt hozzám, hátha vetül magára a fényemből? megértem. megtörtént. boldog? :)

betyár (törölt) 2011.02.02. 17:29:31

Nénike!

ez egytől-egyig mind gáz. Van amelyik jobban, pl. Lukács, van, amelyik kevésbé. De mindegyik vagy komcsi vagy börtöntöltelék vagy nevenincs író vagy Galilei-körös, stb. méris róluk utcanév?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.02. 18:29:48

@Tehetetlen Dodó:

Nyíregyházán egy egész városrészt hívnak Guszev-telepnek:-D

ü
bbjnick

Harald Blåtand 2011.02.02. 18:37:13

"- Nagy vörös volt - ismételte Druma. - Pogány népbiztossal dolgozott. Le is fotografálták őket együtt a Vérmezőn.

- És mit csinált ott vele? - tudakolta az első kortes.

- Nézte - felelte Druma, titokzatosan."

Erről van szó :-)
A sok pici Drumának tetszik majd a dolog, és az előterjesztőnek alighanem ennyi volt vele a célja. A posztnak riszpekt, mondjuk szegény Ságvárit minden sztálinista hülyeségével együtt sem tudom afféle ölebújságíróként elképzelni, mint Gréczy Zsolt. Most komolyan, képzeljük el fél percig, ahogy Gréczy kockáztatja, hogy a Gestapo a Gellérthegyre viteti. Naugye.

stulquec 2011.02.02. 19:25:16

Székesfehérvárinál nincsen logikusabb utcanévadási mechanizmus. Nálunk városrészenként csomagba kapják nevüket az utcák. Feketehegyen minden utca magyaországi folyókról van elnevezve. Öreghegyen minden utcai valamilyen felvidéki városról, Maroshegyen minden utca erdélyi városról kapta a nevét és így tovább...

Dr Milton 2011.02.02. 19:41:42

Alap conceptio lehetne, hogy ahol volt utcanév 1945 előtt, ott azokat állítsák vissza. /mondjuk mussolini meg hitler caliberű alakok kivételével/. Ahol pedig nem volt ott maradjon a mostani, a münnich, élmunkás, ságvári és társaikat kivéve. Valamint kívánatos lenne, hogy ne álljon meg ez a kezdeményezés az utcaneveknél és Budapest határainál.

jan 2011.02.02. 22:54:10

Ha nincs Szanyó Miklós, úgy haltam volna meg, hogy sohasem hallok Teszársz Károlyról.

Így viszont nemcsak hogy hallottam, de meg is gugliztam, ki volt ő. Részemről maradhat a táblája: fotója alapján teljesen polgári jelenség: nyakkendő, ápolt bajusz; nyugat-európai tanulmányút; mindemellett szó szerint vasgyúró volt, és itt a bónusz: ő volt Teszársz Kálmán apja!

T. Kálmán (mint a Magyar Életrajzi Lexikon írja), "tevékenyen részt vett a demokratikus iskolareform megvalósításában" 1945 után, ami az egyházi iskolarendszer szétverését jelentette (ezzel sokak szerint azóta sem kihevert károkat okozva a magyar oktatásnak). Neki nem adnék táblát.

Téglagyári Megálló 2011.02.03. 07:21:39

Schönherz Zoltánról sajnos még mindig egy kollégium van elnevezve.

Maisie MacKenzie 2011.02.03. 07:55:11

@jan:

Megnéztem én is.
Szerintem a "Tesař" átírása Teszárs, "S"-sel a végén.

Csehül "ács"-ot jelent.
Magyarországon a szlovákos változata az elterjettebb: Teszár.

(Azért így "sz"-szel a végén elég fura! Károly, Te szársz?)

Alfőmérnök 2011.02.03. 09:59:18

@bbjnick: Megőrültél?! Egy szabadkőműves agyszüleményeivel népesítenéd be a Szent Korona Országának utcáit?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.03. 13:10:09

@Alfőmérnök:

Egy fiktív hősről annyi tudható, amennyit szerzője leírt róla:-) Jókai személye vitatható, de Szentirmay Rudolf heroizmusát, ugyan, ki vitathatná?!:-) S, mint írtam, nem ragaszkodom kizárólagosan ennek vagy annak a szerzőnek az alakjaihoz:-)

ü
bbjnick

tewton 2011.02.03. 13:47:43

@Alfőmérnök:
lol. egy demokrata kormánypártivá avanzsált nemes alakjaival!

Alfőmérnök 2011.02.03. 16:11:34

@bbjnick: Mi a baj Jókaival? (Én ironikusnak szántam, amit írtam.)

Alfőmérnök 2011.02.03. 17:54:50

@bbjnick: Nekem nincs vele különösebb bajom, Te írtad, hogy "Jókai személye vitatható".

Alfőmérnök 2011.02.03. 20:03:38

@bbjnick: Most akkor Jókai személye vitatható, vagy nem? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.03. 20:15:38

@Alfőmérnök:

Mindenki személye vitatható (így Jókaié is), egy fiktív hős azonban annyi, amennyit szerzője leírt róla (természetesen, továbbszőhető a fikció a fiktív hősről, de az mindvégig fikció marad).

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.02.03. 20:20:41

@bbjnick: Általában azok a fiktív hősök az izgalmasak/életszerűek, akik valamennyire ellentmondásosak (tehát vitathatóak).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.03. 22:20:27

@Alfőmérnök:

Nocsak! Számodra mely fiktív hősök voltak ilyen ellentmondásos alakok? Mesélj!:-)

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.02.03. 22:57:15

@bbjnick: Mondjuk soroljam fel a világirodalom nagy hőseit Hamlettől kezdve, Timár Mihályon át Raszkolnyikovig?

Alfőmérnök 2011.02.03. 23:07:37

@bbjnick: De így visszaolvasva és kielemezve a vitát, azt hiszem, valójában onnan indult ki, hogy – velem szemben - te elképzelhetőnek (nem abszurdnak) tartottad, hogy egy kiváló íróról és hazafiról csak azért ne lehessen utcát elnevezni, mert szabadkőműves volt, és ezért írtad, hogy Jókai vitatható, és nem azt, hogy „Ne hülyéskedj már, Jókairól miért ne lehetne utcát elnevezni?!” :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.04. 01:00:19

@Alfőmérnök:

Briliáns elemzés, a probléma forró magjáig hatoló mélységű, metsző éleslátásra vall!:-)

ü
bbjnick

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.04. 09:34:24

@bbjnick: miért vitatható Jókai személye?
a szabadkő miatt szerintem nem, Raffay történész szerint a szabadk-esek is tőbb táborra oszlottak, a radikális páholyok voltak idegenszívűek, ők akarták megszüntetni a kereszténységet ebben az országban (martinovics-páholy pl), de voltak nemzeti páholyok is, ezek lassan megszűntek azért gondolom a 20. század elejétől, de a 19.-ben még simán voltak nemzeti páholyok.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.04. 09:39:53

@Alfőmérnök: nem értek egyet.
az ellentmondásos és a vitatható nem ugyanaz.
ugyanis a bal (és a jobb) oldalnak minden vitatható, de attól az a személy még nem ellentmondásos.
szabó ervin, Horthy, moldova, mind vitatható, de egyik se ellentmondásos, mindegyik kőkeményen ugyanazon az oldalon állt (mondjuk Horthy tisztelte Ferenc Józsefet, akkor nem igazán tudom, mint gondolt 48-ról... ez ellentmondásos-e szempontból, de Horthy oldalválasztása 20-tól egyértelmű)

pl ellentmondásos lehet bajcsy-zsilinszky. ki tudja hogy orosz kém volt-e? gyanús azért hogy a népszabadság megemlékezik a fajvédőről :)

Alfőmérnök 2011.02.04. 11:40:17

@tesz-vesz: Hát különböző értékrend felől nézve valóban lehet vitatható az, aki nem ellentmondásos. :)
De nincs nagy jelentősége, csak bbjnicket akartam piszkálni. :)

Bajcsy-Zsilinszky nekem is mindig gyanús volt. Oké, hogy kivégezték a nácik, de mégiscsak fajvédő (azaz balodali szempontból nácifasiszta volt). És ehhez képest egy csomó főutat neveztek el róla a kommunizmus idején, meg az antifák a szobránál tüntetnek... Fura. :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.02.04. 12:33:45

@Alfőmérnök: Ezt komolyan írod, hogy nem ismered Bajcsy-Zs. sztoriját egy szócikk terjedelmének erejéig sem?

Alfőmérnök 2011.02.04. 12:47:08

@gloire: Csak egy szócikk terjedelméig ismertem, de rosszul emlékeztem, nem a nácik nyirták ki, hanem a nyilasok.
De ettől a komcsik szemében már hős lesz, még akkor is, ha a nézetei homlokegyenest ellentmondanak az övékének(csak az ellenségük volt közös)?
Vagy attól lett elfogadható, hogy együttműködött volna a szovjet csapatokkal?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.02.04. 14:47:05

@Alfőmérnök: "ettől a komcsik szemében már hős lesz...?" Amint látod.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.04. 16:09:16

@tesz-vesz:

Mindenki vitatható és vitatják is. Ki innen közelíti meg egy személy tevékenységét, személyiségét, ki onnan, kinek ez belőle a fontos, kinek az, ki így értékeli a személy megnyilvánulásait, ki úgy --- és ez rendjén is van így/így is van rendjén.:-)

Tudod, @Alfi kamaszodik (vagy hanyatlik?:-)) és szeret (így) okvetetlenkedni:-)

ü
bbjnick

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.05. 11:50:04

@Alfőmérnök: valószínű amúgy hogy nem működött együtt, mert ha tud róla a népszabi, tudnánk mi is.
de lehet hogy csak a szabadkőműves, titkos, izzó belterjesen forró kemencéjéből adják az infót ötvös csöpinek :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.05. 11:55:49

@gloire: igen, csak éppen ez nem hiv. tény.

szovjetunió barátsága társaság alapítója?
honnan ? mi végre?

"1944. november 9-én elnökletével megalakult a Magyar Nemzeti Felkelés Felszabadító Bizottsága (MNFFB), amely a német megszállással és nyilas hatalommal szembeni ellenállókat és demokratikus pártokat tömörítette. Az elnökség elvállalására a Bizottságot létrehozó Magyar Fronttól kapta a felkérést.[1][2] A Bizottság legfőbb feladatának a fegyveres felkelés megszervezését és a szovjet csapatokkal együttműködve az ország,

A nemzetiszocializmussal való szembehelyezkedése miatt a kommunista időszakban tisztelték. Az általa létrehozott, nacionalista, de náciellenes elméletnek ma is vannak követői Magyarországon."

igen, azért tisztelik, valószínűleg a komcsik mert megtért.
node akkor is fajvédő volt. aki a zsidókat nem igazán szerette.
lehet hgy ilyen buták volták a komcsik, h ezt nem tudták?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.05. 11:57:27

@bbjnick: ez oké :)

de Jókait ki ítéli el? :D

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.05. 15:11:56

@tesz-vesz:

"de Jókait ki ítéli el? :D" --- kérdezed.

El szerintem senki nem ítéli, de a "megítélése" (mint minden jelentősebb személynek) mindig is elég komplex és ellentmondásos volt. Volt akinek ifjúkori republikanizmusa nem tetszett, volt akinek időskori udvarhűsége, volt akinek túlontúl népszerű (túlontúl romantikus) nemzetfelfogása és -ábrázolásmódja nem tetszett, volt akinek túlontúl "híg" történelemszemlélete... És ezt elég hosszan lehetne még sorolni:-)

ü
bbjnick

tewton 2011.02.05. 15:34:11

@bbjnick:
lol. jókaieról manapság a legismertebb, nem csak magyartanári körökben, infó az, hogy zsidó volt a második neje. olvastam a kurucon!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.02.05. 15:38:02

jókai móric maga is zsidó volt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.05. 16:03:49

@tewton:

Van nekem erről egy korabeli kiadványom, de most azt nem keresném elő:-)

"(...) 1899. szeptember 16-án az akkor 74 éves író polgári házasságot kötött a 20 éves zsidó színésznővel, Grosz Bellával. (...) Az idős írót családja és baráti köre megpróbálta eltéríteni szándékától, s Jókai első felháborodása és tiltakozása után úgy tűnt, hogy Hegedűs Sándornak mégis sikerült elérnie, hogy a nemzet koszorús költője letegyen házasodási tervéről. Széll Kálmán kormányának kereskedelmi minisztere azonban korán örült, mert Jókai végül mégis nőül vette a nála 54 évvel fiatalabb Bellát. Közben azonban az indulatok olyannyira elszabadultak, hogy a házasságkötést megelőző napokban Jókai háziorvosának kijelentései nyomán a házasság megakadályozásának hatékony eszközeként még Jókai elmebeteggé nyilvánításának lehetősége is felvetődött. A családtagok akkor ezt elvetették, de a feltevés, hogy az öreg Jókai tébolyultságában kötötte második házasságát, a mai napig kísért. (...)"

bfl.archivportal.hu/id-1265-lugosi_andras_szerelem_bolondja.html

Később több évtizedes per lett a Jókai-végrendeletből, amiben Bellácskára hagyta minden vagyonát a vén h*lye:-D

ü
bbjnick

tewton 2011.02.05. 17:43:23

@bbjnick:
hahha. emlékszem, az örökösök azt gondolták, hogy meggágyult a Nemzet Jókaija. (én is így gondoltam volna a helyükbe, meg amúgy is).

grift,
magától valami komolyabb, érdemit vártam volna, nem ezt a jókai-zsidózást (amiben nem tudok hinni elsőre). valami szaftosat a hús hatalmáról, pl:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.02.05. 18:52:59

@tewton:
nem elég magának, hogy a vén gazember könyveiben egyetlen velejéig romlott olyan igazi sájlokos-brandstein júdás kaftános ördögöt nem ábrázolt, és bamba hülyeséget csepegtetett a jó magyari nép fejébe, mint mikor a fekete gyémántok hőse berohan a tőzsdére, hogy bondavárit veszek NÉVÉRTÉKEN /!!!!/ mert a börze sem haszonszerzésre való. ennek folyományaként elhangozhatott a parlamentben a váltáskor, hogy magyar ember, magyar embertől nem kér kamatot! és így aztán taroltak a kamatkérő származásúak. :)

tewton 2011.02.05. 18:59:37

@Grift:
a magyarság géniusza dezső bácsi olykor egyoldalú tehetségében, meg istóczy emlékezetében kárpótolja a honfiakat jókai jógyerekes naivitásáért :)

Tündér_Lala 2011.02.05. 19:09:34

Nézzék Jókai mindigis lökött volt ezen a téren. Már Petőfi is letolta, hogy egy szinésznővel kavar, ráadásdásul még feleségül is veszi.
De manapság mindenkit támadnak, vannak akiket jogosan vagy kevésbé és vannak akiket végtelenül jogtalanul.
(Azon teljesen kiakadtam, hogy még Arany Jánost is megtámadták, pedig ha valaki minden tekintetben példa lehet emberi és költői tiszetességben, életvitelben, az éppen ő.)

tewton 2011.02.05. 19:41:01

@Tündér_Lala:
ez a jókai bukott a celebekre :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.05. 21:54:47

@Tündér_Lala: @tewton:@Grift:

Jókaival valami nagyon nem stimmelt "nőügyben". Fiatalon egy idősebb színésznőre gerjedt rá vénen pedig egy fiatal színésznőre (színésznőre!). A műveiben is látszik, hogy nagyon nem ismeri a nőket: nőalakjai vagy prostituáltak vagy angyalok. Vannak ilyen írók: Szolzsenyicin például a giccsig ostoba nővonalon:-| De Dosztojevszkij vagy Tolsztoj vagy (újra elővettem az Elsodort falut, éppen most olvasom újra) Szabó Dezső nagyon jól ismeri a nőket; szóval, nem lehetetlen ismerni a nőket:-)

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.02.05. 22:10:35

@Grift: És itt jön be a képbe Jókai szabadkőművessége. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.02.05. 22:16:44

@bbjnick:
a nőket nagyon egyszerű ismerni. egy orosz biztonsági őr, aki ismeri a dobtárast, meg a kutyáját, mindent tud a tárgyban.

tewton 2011.02.05. 22:59:18

@bbjnick:
ezzel semmi gond. alighanem jókai kereszbe volt bekötve. először beválasztott egy idősebbet, aztán utána kapcsolt és bepótolta öregen, amit fiatalon kihagyott.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.06. 14:31:54

@Grift:

Amit neki tudnia kell, annyit biztosan tud:-) Hiszen neki (az orosz biztonsági őrnek) nem kell nagyregényeket írnia róluk:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.02.06. 14:34:21

@tewton:

Önmagában semmi gond:-) De, mint Jókai példája is mutatja (az ilyen fordítva/keresztbe bekötöttség), elég sok konfliktus forrása lehet.

ü
bbjnick

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.14. 09:53:33

@bbjnick: ne ez már komolyabb.
nem is tudtam h zsidó volt a szívem lelke-lányka

fúj Jókai, vén hülye

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.14. 09:55:18

@Grift: ilyen baromságot ne mondjál már.
és salamon is zsidó király volt nem magyar mi?
aba sámuel is?

zsidó vagy? te szellemi kútmérgező

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.14. 09:58:17

@bbjnick: éljen Széll Kálmán

visszaköveteljük a régi moszkva tér nevét!
újra legyen kalefozás! le a zsarnok nevével, magyarok vagyunk, aki magyar velünk tart!

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.14. 10:01:22

@Tündér_Lala: azt hogy Petőfi egy kurtizánt akart elvenni, és erről "lebeszélte" (haha) az nagyon is dicséretes.

az hogy egy kufár pénzsóvár húszévest vesz el a vén marha, minden efféle jó tettére rányomja a bélyeget
ez kb már majdnem cigány színvonal. sátorosok. testvérnép, együtt táboroztak
süti beállítások módosítása