Kommentszűrés
’10 sze
23
07:01

Járások minisztériuma

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

  Hatékonyabb közigazgatás, „ispánok”, járások újbóli bevezetése? A tervekkel a magunkfajta reakciósok is egyet tudnak érteni. Három éve, a Reakció első számában megjelent fiktív kormányprogramunk címe A jövő visszahódítása volt. Nem sokkal ezután a Fidesz Erős Magyarország programjában, Navracsics Tibor bevezetőjében köszönt vissza mottóként a cím. Most az általa vezetett minisztériumban folynak a közigazgatás átszervezésének előkészületei.

  A teljes részletességében még nem ismert változtatások fő indokairól már tudunk: ezek alapján józan, állampolgár-barát, az eddig széttartó, elaprózódó közigazgatásba új szervezőerőt hozó változások jönnek majd, amelyekben fel lehet ismerni az ezeréves magyar közigazgatási hagyományok újraéledését is.

  Januártól megyei kormányhivatalokat hoznak létre, amelyekbe beolvasztják 15 szervezet tevékenységét - írja a Népszabadság, összefoglalva az eddigi információkat. 2013-tól az önkormányzati jegyzők államigazgatási hatásköreit a kormányhivatalok járási hivatalaihoz telepítenék. Az anyakönyvezéstől a gyámügyig, az építési engedélytől a személyi okmányok cseréjéig mindent egyetlen helyen intézhetünk majd, ha mindez megvalósul. Jelentősen bővül az interneten keresztül lebonyolítható ügyek köre is. A Magyar Közlöny legfrissebb számából kiderült: az összevonás az összesen a 33 különböző területi államigazgatási szervnek nem egészen felét érinti, tehát 15, eddig részben megyei, részben regionális szervezet kerül majd – a jövő januártól a jelenlegi közigazgatási hivatalok jogutódjaként felálló – fővárosi és megyei kormányhivatalokhoz. Az új hivatalokat kormánymegbízottként politikus vezeti – aki parlamenti képviselő is lehet –, és a hivatalvezetők szakmai helyettesként működnek majd.

  Az összevont hivatalba kerülnek a területi igazságügyi hivatalok, a megyei mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal kirendeltségei, a földhivatalok, a regionális egészségbiztosítási pénztárak, a regionális nyugdíjbiztosítási igazgatóságok, a regionális munkaügyi központok, a regionális munkaügyi felügyelőségek, a regionális munkavédelmi felügyelőségek, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelőségei, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal regionális irodái, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat regionális intézetei, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságai, a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságai, valamint az Oktatási Hivatal regionális igazgatóságai.

  Kimaradtak viszont az integrációból például az államkincstár, a bevándorlási hivatal, a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi hatóság területi szervei, valamint a nemzeti park igazgatóságok. Az integráció azokra a hatósági munkát végző szervezetekre terjed ki, amelyek ügyfeleket fogadnak. A távlati cél, hogy az önkormányzati jegyzők államigazgatási hatásköreit a kormányhivatalok járási hivatalaihoz telepítsék, ezért 2013 végéig járási hivatalokat állítanak fel. Nem tudni még, hogy a rendszerváltozás előtti 83 járási székhelyet kívánják-e visszaállítani, vagy a kistérség válhat-e helyi igazgatási központtá. Az ezzel kapcsolatos előkészítő munka még folyik, az egyik szempont, hogy az embereknek minél kevesebbet kelljen utazniuk.

  Az emberek márpedig olyanok, hogy kevés kivételtől eltekintve a közigazgatás annyiban érdekli őket, hogy az ügyeiket könnyen, gyorsan, a lehető legkevesebb hivataljárással el lehessen intézni. Jól hangzó szlogen, hogy egy ablaknál elintézhessünk mindent, de ehhez nagyon komoly szervezeti változásokat kell keresztülvinni a ma sok esetben lebénult magyar közigazgatásban. Ha ez megvalósul, akkor a sokat hivatkozott emberek tényleg azt érezhetik, hogy a közigazgatásban érdemi előrelépés történt, és - horribile dictu - a végén arra gondolhatnak, hogy a közigazgatás értük és nem ellenük létezik.

Magyary Zoltán 1941-es közigazgatási vázlatának részlete

  Ami a közigazgatás emlegetett ablakán túl történik, az kevéssé érdekes az állampolgárok számára. Az átszervezések, összevonások indokát értjük és megértjük: a magunkfajták a szubszidiaritás pártján állnak - ezt hangsúlyoztuk kormányprogramunkban is -, és megvannak azok a feladatok, amelyeket egy köztes szinten, a megyékben lehet a legjobban, leghatékonyabban elvégezni.

  És ha már a megyéknél tartunk: üdvözlendő a megyei szint újbóli megerősítése az elmúlt nyolc év szisztematikus gyengítése után. „A megyerendszer ezer évig működőképes volt, fenntartotta a magyar önigazgatást, amikor  önálló államiság nem is létezett. Ráadásul a megyei hagyományok, a megyei tudat ma is él a társadalomban. (...) A megyének ismét fontos koordináló, működtető, jogszabályalkotó és végrehajtó feladatot kell kapnia. Úgy véljük, hogy a XXI. században is meg lehet találni azokat a feladatokat, amiket a megye tud a legjobban ellátni, ezért nem támogatjuk a megyei szint teljes kiüresítését.
Magyarország megyéinek megszüntetését már sokan sokféle módon megpróbálták. Senkinek nem sikerült. A jelenlegi régiós beosztás is szinte használhatatlan, nem racionális. A megyék beosztása statisztikai régiókba semmilyen történelmi hagyománnyal nem bír.” -
írtuk A jövő visszahódításában.

  A kormány láthatóan nem a kényszeredett, három megyéből összetákolt hét stratégiai régiót (mi köze van pl. a Jászságnak Szatmárhoz, vagy a Mura vidékének a Kisalföldhöz), hanem az eredeti megyei szintet erősítené újra. A magyar megyerendszer Európában szinte példátlanul stabil, tatárt, törököt, szovjetet túlélt rendszer, amely ezer év után is létezik, csak meg kell tölteni új tartalommal a létező kereteket.

  Ami a megye és a helyi önkormányzatok közötti szintet illeti: sokan biztosan meglepődtek a járások újjáélesztésén, de a terv összhangban van a közigazgatás régi hagyományokra is építő modernizálásának szándékaival. A járásokat a nyolcvanas évek kádári posványában, pár évvel a rendszerváltás előtt szüntették meg, előtte hosszú évszázadokon keresztül látták el a térségi feladatokat. A járás (= egynapi járóföldre eső vidék) kompakt, jól beazonosítható, közigazgatási szervezet nélkül is az emberek tudatában létező területi egység, amely egy központi, nagyobb településből, és a hozzá kapcsolódó néhány (egy-két tucat) kistelepülésből áll. Ez a hierarchia mindig is létezett, ez az a területi egység, amit ma is bejárnak az emberek, ha ügyes-bajos dolgaikat, bevásárlásaikat kell elintéznük a vidéki területeken.

  Az Európai Unióhoz való csatlakozás miatt létre kellett hozni a kistérségeket, amelyek végső soron épp az egykori járási feladatokat pótolták. Most még nem ismertek a járások újbóli bevezetésének részletes tervei. A Horthy-korszakban 150, a Kádár-korszakban 83 járás működött, a jelenlegi kistérségek száma 174. Sokak szerint ez utóbbi rendszer is túl sok települést rendel egy-egy kistérségbe. A járások újbóli kialakítása során akár egyszerűen átnevezhetnék a kistérségeket az ezeréves elnevezésre, vagy esetleg megkérdezhetnék a helyi hozzáértőket (avagy laikusokat), hogy miként lenne érdemes összeszervezni az egymáshoz kapcsolódó településeket.

A Zala vármegyei közgyűlés tagjai Teleki Béla főispán felszólalását hallgatják

  Hasonló, közel ezer évig működő hagyomány újjáéledését láthatjuk a megyei kormányhivatalok tervezett kettős vezetésénél is. Az új hivatalokat kormánymegbízottként politikus vezeti – aki parlamenti képviselő is lehet –, és a hivatalvezetők szakmai helyettesként működnek majd.

  Ha jól olvasunk a sorok között, ez bizony a tradicionális főispán-alispán munkamegosztás újbóli megjelenése: a felülről érkező kormánymegbízott a főispánra, a megyei hivatal munkáját koordináló hivatalvezető az alispánra emlékeztet, ha összevetjük a tervezett feladatköröket a Monarchia idejének vármegyei közigazgatási modelljével. Bár az ispáni elnevezés visszatérte nem szerepel a napirenden (egyelőre) - de zsupánság lenne az ispáni rang újbóli bevezetése, egyszeri reakciósként akár ezt is támogatnánk. Nem kell megijedni: az egykori történelmi Magyarország két másik utódállama, Horvátország és Szlovákia is használja az ispánság kifejezést (az eredeti szláv župa szóból kifejlődve): Horvátország zsupánságokra (županija) van felosztva, Szlovákiában pedig a régiókra használják nem hivatalosan a zsupánság elnevezést.

  A tervezett közigazgatási reformok egyrészt megkönnyíthetik és felgyorsíthatják az állampolgárok hivatali ügyintézését; összevonnák és összehangolnák a széteső regionális, megyei hivatalok munkáját; és nem utolsósorban felélesztenének mára elfelejtett, ezeréves magyar közigazgatási hagyományokat, amelyek a mai kívánalmakkal összehangolva a jövőben is működőképesek lennének.

Címkék: megye hivatal közigazgatás navracsics tibor kistérség járás ispán

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr912312335

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Járások minisztériuma 2010.09.23. 14:17:52

“A tervezett közigazgatási reformok egyrészt megkönnyíthetik és felgyorsíthatják az állampolgárok hivatali ügyintézését; összevonnák és összehangolnák a széteső regionális, megyei hivatalok munkáját; és nem utolsósorban felélesztenének mára elfelejtett...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teemur · http://teemur.blog.hu 2010.09.23. 07:58:53

Kérem szépen, a oppinio communis szerint a szláv župan egy sztyeppei szó átvétele. A župa ebből elvonással született. A magyar ispán pedig ugyan határozottan rokon szó, de a szlávból — hangalakját tekintve — átvétel nem lehet. Egyébként a szó minden bizonnyal az avar korban terjedt el, a 8–9. sz.-i keletalpesi (mai osztrák) régióban a bajorok is átvették, megtartották funkciójában egészen a grófsági rendszer bevezetéséig a Suppan-t.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.09.23. 07:58:57

Attól tartok, hogy beleálmodsz te ebbe a közigazgatási reformba egy csomó dolgot, ami nincs ott és figyelmen kívül hagysz egy pár dolgot, ami meg nagyon is ott van.

A megye vagy régió, kistérség vagy járás egy technikai részletkérdés, amit az adott szinthez rendelt feladatok mennyisége és jellege alapján érdemes definiálni, nem az alapján, hogy ezer évig gyalog járt az emberek nagy része, legfeljebb ha lovaskocsival. ("Ez a hierarchia mindig is létezett, ez az a területi egység, amit ma is bejárnak az emberek, ha ügyes-bajos dolgaikat, bevásárlásaikat kell elintézniük a vidéki területeken." Mi ez a baromság? Elsétálsz Soroksárra új aksit venni a mobiltelefonodba?)

Én nem látom itt az érdemi, a folyamatokat és az állam-ügyfél interakciókat érintő reformok koncepcióját.

A Fidesz a látványos formai variálások híve. Számomra ezek az elképzelések inkább a Fidesz sikeresnek bizonyult pártszervezési modellje átültetésének tűnnek, nem is akarok belegondolni, milyen megfontolásokból. A szervezeti egységek - ennélfogva a pozíciók és a belső kommunikációs vonalak száma - nőni fog, ez biztos nem javítja a hatékonyságot.

Ennek a terméketlen munkának a csúcsa, amikor valaki a struktúra-elemek elkeresztelésével foglalkozik, anélkül, hogy tudná, mire is szolgálnak. :(

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.23. 08:05:59

jókat nevetgéltem, köszönöm gellért! :)

Pjotr Verhovenszkij · http://konyec.blog.hu/ 2010.09.23. 08:23:06

Én is Kettes-el értek egyet ebben a kérdésben. Míg régen, amiről most ne nyissunk vitát, hogy mit is jelent, valóban volt funkciója a kistérségi központoknak, addig manapság nekem az a tapasztalatom, hogy arra a bizonyos bevásárlásra, meg ügyes-bajos dolgok intézésére manapság jószerével mindenki a megyeszékhelyeket használja, hiszen ott van nagy bevásárlóközpont, mozi (ami a kisebb településeken már nem nagyon), kórház, ahol lehet, s általában van is mindig valaki látogatnivaló, meg az adóhivatal. Ha kocsit akar valaki venni, akkor is oda megy. Ha ikeás polcot, akkor is. Ha menő ruhát, akkor is. Ma már leszűkültek azok a bizonyos távolságok, s nincs olyan hely magyarországon ahonnan ne lenne negyven perc vezetésen belül egy megyeszékhely. Ráadásul ezt az alulról építkező elvet már rég tönkrevágták a mobilpostával, a mobilbankárral, a házhoz járó providentesekkel, meg a franchise rendszerben működtetett kisboltokkal.
És még valami. Ki szerint jó az, ha egy politikusnak közvetlen, és tevőleges hozzáférést biztositunk adminisztrativ döntésekhez? Mióta jó az, ha egy politikus bármiről is megmondja, hogy hogyan legyen? hivatalvezető politikus. unfuckin'believeable.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.23. 08:32:26

@teemur:

Ha ezt nem is tudnánk, van egy azonnal feltűnő bökkenő: a szláv jövevényszavakat a magyarban szinte mindig az is jellemzi, hogy a szláv szó magyar fülnek és nyelvnek borzasztó mássalhangzótorlódásaiba a magyar köztes magánhangzót, magánhangzókat told be.
Ezzel szemben a magyar ispán szóban van mássalhangzótalálkozás, viszont a szó szláv változatában nincs, a "sp" helyén náluk "zsup" van. Ez a szerepcsere elég példátlan, hogy a "magyaros" szláv szót a magyar átvéve "szlávosan" mássalhangzótorlódásossá teszi...

Továbá téved, aki arra asszociál a zsupánból, hogy a "pan", úr szóból van képezve, mert nem abból van, hanem a zsupa-zsupán tartozik össze.
A pusztai népek szavainak szláv megjelenése nemcsak a Kárpát-medencében történt, mert eleve az ősszláv etnogenezisnél is - elmélettől függően különböző, de - nagy fokú szerepet tulajdonítanak eggyes lovasnomád népeknek.
---------
ergé:
"A teljes részletességében még nem ismert változtatások fő indokairól már tudunk: ezek alapján józan, állampolgár-barát, az eddig széttartó, elaprózódó közigazgatásba új szervezőerőt hozó változások jönnek majd, amelyekben fel lehet ismerni az ezeréves magyar közigazgatási hagyományok újraéledését is."

A fellengzős duma helyett a valóság az, hogy egyrészt totál csődnek bizonyult az állami funkciók leosztása az "önkormányzatokhoz", miközben a rávaló pénzt továbbra is a központi költségvetés küldte, és az önkormányzatok jó része mára qa csőd szélén áll, mert anarchista módon még a hitelfelvételük se volt korlátozva. Másrészt általában is világgazdasági összeomlás van folyamatban, ami megkívánja a visszaállamosítást.
Harmadrészt ez amúgy is jól passzol Viktor Urunk királyságépítő hajlamához. Persze ha nem lenne globális összeomlás, nem építhetne királyságot, de van és ő ezt tökéletesen tudja. Szerintem lesz főispán, meg szolgabíró. Pedig a Fidesz ifjúkorában azzal kampányolt, hogy "Hejha nem lenne többé főispán és szolgabíró" Az az átkos múlt évszázadban volt...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 08:37:21

@Pjotr Verhovenszkij: "Mióta jó az, ha egy politikus bármiről is megmondja, hogy hogyan legyen?"

hm, kormányzati, minisztériumi vezetés, polgármester? :)

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.23. 08:48:18

Az új járásoknál fel kell majd álljtani egy települési csődbiztossági részleget is, amely átmenetileg átveszi a pénzügyi csődbe jutott települések irányítását, nélkülözhetetlen intézményeiket járási, állami intézményként működteti, a nélkülözhetőket bezárja, esetleg a bűnös vezetőkkel együtt és amikor szanálta a romhalmazt, esetleg lehet új helyi választást tartani.
Alapkövetelmény, hogy az állam ne adjon egy vasat se önkormányzatoknak, ha van ott olyan funkció, amire ésszerű áldozni, az legyen állami, járási intézmény. Az önkormányzat költse a helyi adókból stb. befolyó (vidéken többnyire elenyésző) pénzt, a polgármester süvegelje meg az utcán adófizetőit.
És persze ezel a mai önkormányzati korrupció és kiskirálykodás áttevődik a járás és a megye színterére...
Semmi nem tökéletes.

És kőbe vésni: önkormányzat hitelt nem vehet fel! (nyitott kapu döngetése, nemsokára nem lesz, aki adjon)

loláb 2010.09.23. 09:00:50

Engem különösebben nem izgat, hogy megyei, kistérségi, vagy régiós szinten lesz-e szervezve a közigazgatás.

A lényeg, hogy működjön. Ha egyszerübb lesz, ráadásul még olcsóbb is (és élek a gyanúperrel, hogy az összevonások következtében mind egyszerübb is lesz, mind pedig olcsóbb is), akkor nekem megfelel, bármilyen struktúrába is szerveződik.

Pjotr Verhovenszkij · http://konyec.blog.hu/ 2010.09.23. 09:06:34

@rajcsányi.gellért (ergé): ezek mióta jók? A polgármester egyébként nem feltétlenül, sőt, alapvetően nem. Legalábbis nem kifejezetten politikai poszt. Legalábbis kisebb településeken. Én nem tudok róla, hogy lett volna jó kormányzatunk, vagy miniszterünk az elmúlt húsz+ évben. Vagy szerinted van olyan, akire büszkék lehetünk?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 09:08:10

@Kettes: @Pjotr Verhovenszkij: nehogy már azon vitatkozzunk, hogy van-e hagyományos közigazgatási és, hogy is mondjam, hétköznapi életbeli szint a megye és a település között. A EU regionális politikáiban is létezik a NUTS4 (LAU1) szint, ezek a mai kistérségek. Az nyilván az adott környék hagyományaitól, földrajzi helyzetétől függ, hogy a megyeszékhelyre vagy más városba mennek be az emberek. Hadd mondjak egy személyes példát: Siófokon nőttem fel, ami korábban járási, most pedig kistérségi központ. A környékbeli településekről, Nagyberénytől Földvárig, Aligától Bálványosig ide járnak be az emberek vásárolni, ügyeket intézni, és csak szükség esetén mennek le a megyeszékhely Kaposvárra, ami száz kilométerre található. Magam is vagy ötször voltam egész életemben Kaposváron.

Természetesen az elnevezés (járás v. kistérség) a külcsín, de a reform arról szól, ahogy a posztban is írtam, hogy járási hivatalokat hoznak létre. Ez több szempontból is megfelelhet a szubszidiaritás elvének, csak jól kell csinálni.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.09.23. 09:22:45

Ne értsd félre, ergé, örülök, hogy a Fidesz belevág a közigazgatási reformba. Az nem tetszik, hogy nem akarják előtte megcsinálni a házifeladatot.

Ránézésre látszik, hogy a központi és a települési szint között két köztes szintre van szükség, de hogy azok hol legyenek, azt ne a tradíció vagy az EU döntse már el, hanem valamiféle racionális gondolkodási folyamat.

Teljesen érdektelen ebből a szempontból, hogy mi "vált be" ezer évig. Először is: ki mondta, hogy bevált? Nem volt más. A csacsikordé is beválik, ha nincs más. Másodszor a járási rendszert az aktuális birtok-, hatalmi és földrajzi viszonyok alakították olyanná, amilyen lett. Harmadszor, az isten szerelmére!, ez a struktúra a robbanómotor, a vasút, a közúthálózat, a telefon, a rádió, a tévé, az internet előtt "vált be". Átalakult a társadalmi munkamegosztás, az emberek napi heti és éves időbeosztása, megváltozott a mobilitás, átalakultak a kompetenciák, a fogyasztói igények és az állammal szembeni elvárások. Teljesen alaptalan az a feltételezés, hogy az a struktúra, ami ezer éven át "bevált", az eztán is be fog válni, miközben körülötte minden megváltozott.

A közigazgatás reformjának beugró kérdése, hogy tudjuk-e, hogy mit kéne csinálnia az államnak és mit nem. Még az előző kormányok alatt Kondorosiék felvették az állami feladatok kataszterét (www.allamreform.hu/letoltes_feladatkataszter.html). A feladatok becsült erőforrás-igényével, mennyiségi adatokkal és a településszerkezeti és demográfiai adatokkal fel kellene tudni állítani egy használható modellt, ami jól becsli, hogy a különböző szervezeti struktúrákban mennyi az össztársadalmi költség és hogyan alakulnak az ügyfél egyéni költségei. Nyilvánvalóan egy hatékonyan szervezett államigazgatás úgy látja el a feladatokat, hogy az összköltség minimális, és az ügyfél egyéni költségei is tolerálhatóak (Ez az én definícióm. És mi a kormányé, tudja valaki?). Nem biztos, hogy ezt végig kell számolni, de értelmes becslésekig el kéne jutni.

Másrészt pedig nyugodtan lehet ötleteket nyúlni a vállalati szektorból is. Hátha nem a szakmai logika szerint szervezett megyei hivatalok a leghatékonyabbak, hanem a kereskedelmi logisztikai struktúrák mintájára kialakított egységek (az utazó ügynöktől a szupermarketen át a plázáig). Ez nem teljesen idegen a közigazgatástól: például az okmányiroda nem szakmai logika, hanem ügyfél-logika szerint szervezett egység.

Ezek nem kiforrott ötletek, legfeljebb kreatív gondolkodási irányok. Na ez az, amit a Fidesz meg akar spórolni, és egyből beleugrik a szexi részbe: a pozíciók elosztásába és a keresztelőbe.

Pjotr Verhovenszkij · http://konyec.blog.hu/ 2010.09.23. 09:26:22

@rajcsányi.gellért (ergé): Jó, igazad van. De tényleg. Én is aláírom, hogyha jól megcsinálják, akkor jó lesz. Amire én gondoltam az az, hogy 1. nem feltétlenül biztos, hogy jól megcsinálják, 2. mégha fel is tesszük, hogy jól, egy nyilvános vitára hívott programjavaslat legalapvetőbb interpretációs gyakorlata, az a megvitatás. Hogy nekünk itt, mondjuk, azokra a dolgokra kell felhivnunk a figyelmet, amit nem értünk, ami szerintünk nem teljesen egyértelmű, vagy ahol lehetőség van elbasssni.
Másrészt amit írsz, a példa, pontosan rávilágít egy fontos dologra. A közigaztatás meg a hivatali, ügyfélkezelési rendszer olyan szinten le van maradva a valóságtól, mint nagyanyám a nanotechnológiától. Azok a kistérségi központok, mint Siófok, a gyakorlat révén, Ocham borotvája miatt megőrizték, vagy újra felvértezték magukat a regionális központi jelleggel. Ilyen egyébként Mátészalka is, hogy máshonnan mondjak, vagy Bonyhád. De pontosan tudom, hogy ezek jelenleg nem működnek, mert igazán fontos dolgokban, amiből van havonta egy, úgyis el kell menni a megyeszékhelyre. Igazából, ha tovább folytatom ezt a gondolatmenetet, akkor belátom, hogy igazad van, ezen kisközpontok megerősítését illetően, szóval, -. -
csak annyit állítanék, hogy ezek már nem képezhetők le egy az egyben a régi megyerendszerrel, vagy járási rendszerrel, mert más megyékben szépen felmorzsolódtak a régi járások, vagy újak alakultak ki. Pl. a történelmi magyarország határai miatt, Szeged abszolút központ lett, mert a régen Szabadkához tartozó kistelepülések elvesztették gyökerüket. stb.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.23. 09:28:18

Basszamegakurvaszájbabaszottélet azt az urimagyarországos mindenit! És a demokráciával mi lesz?!:-D (...) :-D (...) :-D ... Erre nemt hát ki a "forradalmazás"!

Kuruc-e vagyok, ha én, mégha deresre húznak is, akkor sem fogok soha egy "térdre, imához"-ós fideszes nyikhajt tekintetes urazni? Itt az ideje elkezdeni a népi mozgalmat:-D

No, de kicsit komolyan és keserűen: ércsük mi a dörgést, de: hány generáció kell(ene) ahhoz, hogy ebből a későkádári bürokrataértelmiséiekből és csinovnyikokból, rendszerváltáskori ügyeskedőkből és "Fekete Agyalágyula ordít, fogyik a magyar, dugjunk többet!"-ezős fideszbojokból és tartozékaikból álló "szövetségből" tisztes politikai osztály lesz, akiket már több hajt, mint az ambíció és az éhség?

ü
bbjnick

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.09.23. 09:29:50

Nem értem az ellenzőket. Egyrészt üvöltöznek, hogy nem kell annyi önkormányzat, másrészt meg üvöltöznek, hogy nem kell kistérség / járás. (pontosabban a kistérség eddig nem zavarta őket - talán mert ez MSZP-s újítás volt?).

A járás megoldhatná a fenti problémát: nem kell minden 2000 fős falunak teljes önkormányzati szervezet, azt vihetné a járási központ, helyben maradhat valami minimál szervezet.

Természetesen ha a jelenlegi rendszer meghagyása mellett, további bürokráciaként kerülne be a járás, akkor egetverő baromság lenne.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.23. 09:31:49

@bbjnick:

nemt=ment
elkezdeni a népi=elkezdeni szervezni a népi

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.09.23. 09:33:03

@Kettes:
"Ezek nem kiforrott ötletek, legfeljebb kreatív gondolkodási irányok. Na ez az, amit a Fidesz meg akar spórolni, és egyből beleugrik a szexi részbe: a pozíciók elosztásába és a keresztelőbe. "
Lehet, hogy ez van. De az is lehet, hogy egyszerűen az önkormányzati választások előtt nem akarnak túl sok részletet mondani, hogy az ne kavarjon bele a hadihelyzetbe. Ebben az esetben viszont csak annyit mondhatnak, hogy valami lesz, és meglobogtatják a "szexi részeket": látjátok, dolgozunk rajta, a részletekkel a reklám után visszajövünk.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 09:41:37

@Kettes: "az okmányiroda nem szakmai logika, hanem ügyfél-logika szerint szervezett egység."

A hírek pont erről szólnak, hogy megnézik, mely megyei szintű vagy dekoncentrált hivatalok vonhatóak össze egy szervezetbe, és melyeknek kell különös feladataik miatt kívül maradniuk ezen a Nemzeti Együttműködésen :)

A szlogenszerű egyablakos ügyintézés is erről akar szólni: az ügyfél meg az állampolgár felé van egy ablak, amin keresztül minden elintéződik, ez az ügyfél-logika, az ablakon túl pedig szakmai logika szerint összefésülik az eddig széttartó hivatalokat - gondolom én.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.09.23. 09:45:19

@Pjotr Verhovenszkij:
Húsz év alatt nem volt egy jó miniszterünk se? Tartok tőle, el kéne vállalnod valamit, hogy legyen. :]

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.23. 09:48:42

@bbjnick:

gondolod, hogy a korábbi elitek szebben jöttek létre?
Csinálhatsz népi mozgalmat, ha jól sül el, egyik vezetőjeként többedmagaddal kooptálnak az új szedett-vedett elitbe és onnantól te fogod deresre húzatni volt népi ellenálló társaidat, ha rosszul sül el, alvezéreid esznek majd a húsodból...

Pjotr Verhovenszkij · http://konyec.blog.hu/ 2010.09.23. 09:58:58

@TuRuL_2k2: fú baz'meg. húsz éve nem ettem egy jó krémest. sütnöm kéne egyet. Húsz éve nem láttam egy jó westernt, rendezhetnék egyet. Húsz éve nem láttam már kackiás mellet :( növesztenem kéne egyet. Húsz éve nem láttam már világbajnokságra kijutó magyar focistát, fociznom kellene. Húsz éve nem ültem már Trabantban, építenem kellene egyet. Húsz éve nem hallottam jó David Bowie számot, írnom kellene már párat. Húsz éve nem láttam egy izgalmas kvantummechanikai egyenletet, firkálnom kellene már valamit. Húsz éve nem hagytam el ezt az országot, -. -

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.09.23. 09:59:26

@rajcsányi.gellért (ergé): A "megyei kormányhivatal" szóösszetételből nem a "kormányhivatallal" volt bajom.

Az egyablakos ügyintézés az jó dolog, de semmit nem árul el arról, hogy mögötte a hivatal hogy van megszervezve. A legtöbb önkormányzatnál egyablakos rendszer van. A T-Home-nál is egyablakos rendszer van, amit gyakran kedvem lenne betörni, annyira szar a mögötte lévő adminisztráció.

Amőbandita 2010.09.23. 10:06:42

@rajcsányi.gellért (ergé): Mi indokolja azt, hogy egy politikus álljon egy megyei "csúcshivatal" élén? Szükség van politikai jellegű döntésekre egy ilyen hivatal munkája során? Ahogy írtad, igazságügyi hivatalok, mezőgazdasági hivatalok, a földhivatalok, egészségbiztosítási pénztárak stb. fognak egy helyre kerülni, remélem, ezzel tényleg a hatékonyságot fogják növelni. De melyik funkció ellátása igényel politikai döntéseket? Ha nem igényel, miért kell politikus?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 10:11:40

@Amőbandita: "Mi indokolja azt, hogy egy politikus álljon egy megyei "csúcshivatal" élén?"

Nézd, ez egy teljesen elfogadott közigazgatási modell. A posztban nem írtam róla, de meg lehet találni a hasonlóságokat a francia és a román prefektusi intézménnyel (és a régi hazai főispán-alispán rendszerrel is)

A francia-román modellről itt olvashatsz:

rmjk.adatbank.transindex.ro/pdf/kozlony03.pdf

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2010.09.23. 10:21:10

Borsod-Abaúj-Zemplén
Szabolcs-Szatmár -Bereg
Jász-Nagykun-Szolnok

És folytatható, Tiszán innen, Dunán túl.

Erre aszondi, hogy:"A magyar megyerendszer Európában szinte példátlanul stabil, tatárt, törököt, szovjetet túlélt rendszer, amely ezer év után is létezik"

Hát szerintem meg jóideje nem létezik. Legalábbis nem az ezer éves. Ami, ha belegondolunk, tök természetes, valamicskét csak ment előre a világ abban az évezredben.

Ilyen alapon akkor a -tényleg ostobán összehirtelenkedett - régiókban is szépen tovább él az ezer éves megyerendszer.

Pedig ezekkel a régiókkal épp az a baj, hogy 2-3-4 már eredendően is hasonlóan összevont régi megyékből lett mai megyét minden további megfontolás nélkül összevont: nesztek, egy régió. Hát lófaszt.

Ha kell régió - ehhez én sokat nem konyítok -, akkor tessék csinálni igazi régiókat. Amik gazdaságföldrajzilag, meg mindenféle egyéb módon természetes, megyénél nagyobb, országnál kisebb egységek. De ez tuti üti a megyerendszert. (Talán a vármegyét nem, fasz tudja, de azokra meg má ki emlékszik, már a járásokra se, senki. Gy.k.:Úgy értem az emlékezést, hogy a hivatalújragründolás tekintetében know-howilag.) Vagy hagyni a picsába ezt a régiózást, akkor meg maradnak a mai (nyomokban ezeréves megyéket tartalmazható) megyék.

Az kétségtelen, hogy a megye hagyományosan erős kiskirályság -itt sem az ezeréves ügyekre gondolok, sokkal inkább kádári ez a hagyaték, ezekkel a mai megyékkel - bár kétségtelen áll a dolog mögött egy rendesen soha nem központosított ország ezer éves történelme.) Így aztán borítékolható hogy mi lesz, jelzem most sincs más, a jelenlegi régiók csak pántlikák a szaron.

Egyebekben most belégondolva, tán nem is volna ostobaság vármegyékből regionalizálni. Történelem is jól jár, unió is jól jár, sok kisebb-nagyobb stallummal, királysággal sok éhes száj is béfogható és még akár mi is jól járhatunk, mert a mai motorizációval ez tulképp egy járás-megye kombó, ez lehet ügyfélbarát, és takarékos egyszerre. Mondjuk ez utóbbihoz, hogy ti. tényleg jól járjunk, azért lobotómiát kéne csinálni persze a teljes politikai osztályon...

Eh, álmodozás, majd pont egy önkori-hivatali-közigazgatási reform megyen itt teljesülésbe, és majd nekem nem kell negyven kiló számítógépen gyártott papírokat kinyomtatnom, beadnom, meg aláírnom, meg pecsételtetnem, meg olyan egyéb 19-ik századi dolgokkal pöcsölnöm, mint pölö az illetékbélyeg, hanem majd emilezek a hivatallal, aki vissza emilez, határidőre, szóval elsz itt remorm, ráadásul jól, há' hogyne, ez tipikusan az a hely ezen a bolygón...

TG69 2010.09.23. 10:24:38

@rajcsányi.gellért (ergé): Ezt a hatékony közigazgatást, ezt minden kormány zászlajára tűzte, de alig történik valami pozitív előrelépés. Először is egy jól működő ügyfélszolgálati-rendszerrel bukna egy nagyon fontos korrupciós csatorna (vagy legalábbis jelentősen mérséklődne) ennek megszüntetése nem technikai megoldásokat kíván, hanem politikai akaratot és cselekvések sorozatát. Mondhatni térjünk vissza erre az egészre akkor, ha majd látjuk hogyan működtetik. Én ebbe a főispán-alispán rendszerben is el tudok képzelni ügyfélnyúzást egyfelől és önkormányzati beruházásoknál fellépő pénzszivárgást is.

smalladam 2010.09.23. 10:31:16

örülnék, ha lenne megint ispán, de csak ha olyan figura, mint a ludas matyi című rajzfilmben

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 10:31:44

@TG69: "alig történik valami pozitív előrelépés"

az önkormányzati okmányirodák saját tapasztalataim szerint tök jól működnek, meglepően gyorsak. lehet ebből is ötleteket meríteni a reform során.

Amőbandita 2010.09.23. 10:38:37

@rajcsányi.gellért (ergé): Értem én, amit mondani akarsz, de szerintem az itthoni, igencsak "fejlett" politikai kultúra teremtette légkörben nem szerencsés a megyei csúcshivatalok élére politikust tenni. Nekem az Észtországban meghonosodott gyakorlat jobban tetszik, ott ha jól tudom, igyekeztek a kommancs éra után teljesen függetleníteni a közigazgatást a politikai szférától, sikerrel.

Köszi a belinkelt tanulmányt, érdekes.

MagyarZizzi (törölt) 2010.09.23. 10:43:58

A legfontosabb az, hogy a dolog működjön. Nem vagyok nagyon öreg, nem emlékszem, hogy az előző rendszerekben mi hogy volt, csak azt tudom, hogy a hivatalból hivatalba küldözgetés (akár megyei, akár járási intézményekől van szó), majd száz éve szerepel a kabaréban, tehát a rendszer körülbelül ennyi ideje szánalmas. Ha a járások létrehozása megoldja a hivatali szívózás és a csúszópénzek problémáit, nosza, támogatom, de azt hiszem, egy formai átszervezésnél ehhez több kellene.

TG69 2010.09.23. 10:45:02

@rajcsányi.gellért (ergé): Ez így kevés. Nekem pl sincs ilyen jó tapasztalatom :). Ahhoz hogy javulásként értékeljünk valamit, ahhoz az kell hogy a mennyiségi javulások elérjenek egy szintet, miközben nincs komolyabb romlás. Lehet, hogy te épp jó helyre születtél és vagy ott tényleg előreléptek technikailag, vagy csak eleve kevés ügyfelük van, de azért bejutni egy ilyen helyre, lepapírozni dolgokat stb hát az nem gyerekjáték. Sőt olyan dolgokat igényelni, ami alapvetően járna és minden adat elvileg rendelkezésre áll, de nem neked ki kell tölteni többoldalas dokumentumokat (pl gyermek születésnél) hát az vicces, főleg, ha a végén már a biztonsági őr segít a többdiplomás embernek a kitöltésben :). Az tudtad pl, hogy az apaszabadság (5 nap) az arra megy el, hogy beszerezzél minden papírt? Még jó, hogy a rutinos ügyfélszolgálatos felvilágosított arról , hogy ez ezért van ekkor megnyugodtam :). Érdekes az első gyereknél ez máshogy történt, szüleim esetében meg még egyszerűbben.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.09.23. 10:52:37

@smalladam: Döbrögi pedig a magyar lélek legtökéletesebb megtestesülése. Mindenkinek törekednie kellene arra, hogy megközelítse ideálját.

Juci Óbudáról 2010.09.23. 10:58:52

A jelenlegi ogy képviselők területéhez jelenleg is olyan sok állampolgár tartozik, hogy alig győzik a munkát. A jövőbeni kisebb létszámú parlament esetén egy-egy ogy képviselőhöz a jelenlegi létszám duplája fog tartozni.
Éppen ezért nem lesz tán olyan nagy baj, ha a "közelben" v. a járásban is lesz olyan képviselő, aki ismeri a helyi viszonyokat, urambocsá' ott él a családjával együtt.
(Természetesen tisztességes, becsületes képviselőkre és nem helyi kiskirályokra gondolok.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.23. 12:22:59

@ArmaGeddon Bácsi:

"gondolod, hogy a korábbi elitek szebben jöttek létre?" --- kérded.

Igen, gondolom.:-)

"Az igaz, hogy a Tanácsköztársaság bukását követő ellenforradalom elsikkasztotta a magyar forradalmat, s Habsburg-császár nélkül, de súlyosabb formában a Habsburg-birodalom maradványait restaurálta. A magyar nyelvet törő tengerésztiszt a kormányzói székben jelképe volt annak, ami történt. Egy kis képességű, anakronizmust jelentő réteg kormányozta az országot. Ennek a rétegnek azonban volt egy előnye más későbbi, még kisstílűbb, szintén anakronizmust jelentő rétegekkel szemben, hogy nem volt túlságosan éhes."

bbjnick.blog.hu/2009/10/22/nemeth_laszlo_emelkedo_nemzete

Németh a legkevésbé sem vádolható olthatatlan szerelemmel a Horthy-korszak polelitje iránt, de neki is látnia kellett, hogy azt a polelitet nem a "húsosfazék" motiválta. Nézd meg mi történt a Horthy-rendszer első húsz évében és a Rendszerváltás Rendszerének első húsz évében --- s, gondolom, neked nem kell felhíni arra a figyelmedet, hogy ez a Fidesz az a Fidesz, ami az elmúlt húsz év

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.23. 12:25:12

@ArmaGeddon Bácsi:

"gondolod, hogy a korábbi elitek szebben jöttek létre?" --- kérded.

Igen, gondolom.:-)

"Az igaz, hogy a Tanácsköztársaság bukását követő ellenforradalom elsikkasztotta a magyar forradalmat, s Habsburg-császár nélkül, de súlyosabb formában a Habsburg-birodalom maradványait restaurálta. A magyar nyelvet törő tengerésztiszt a kormányzói székben jelképe volt annak, ami történt. Egy kis képességű, anakronizmust jelentő réteg kormányozta az országot. Ennek a rétegnek azonban volt egy előnye más későbbi, még kisstílűbb, szintén anakronizmust jelentő rétegekkel szemben, hogy nem volt túlságosan éhes."

bbjnick.blog.hu/2009/10/22/nemeth_laszlo_emelkedo_nemzete

Németh a legkevésbé sem vádolható olthatatlan szerelemmel a Horthy-korszak polelitje iránt, de neki is látnia kellett, hogy azt a polelitet nem a "húsosfazék" motiválta. Nézd meg, mi történt a Horthy-rendszer első húsz évében és a Rendszerváltás Rendszerének első húsz évében --- s, gondolom, neked nem kell felhívni arra a figyelmedet, hogy ez a Fidesz az a Fidesz, ami az elmúlt húsz évben is a magyar politika aktív szereplője volt.

ü
bbjnick

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.09.23. 12:44:38

Klassz! Tőlem jöhet. Úgyis beléje vagyok szerelmesedve a múlt század előbe.
De. Ajrópai unio mit fog hozzá szólni? Mert annak idején elvileg pont azért akarták megszűntetni a megyerendszert, öszevonni, régiókat kialakítani, hogy közigazgatásilag egységesüljön a kontinens.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.23. 12:54:30

@bbjnick:

furcsa dolog a közigazgatás, érteni kell hozzá. a kodolányi, meg a két hét a wellnessben, nem lesz elég hozzája. meg az attitűd, meg a proliság, meg egyebek. a köztisztviselő, egy osztály. annak ki kell alakulnia, öröklődnie, hagyományozódnia, de hát volt itten ötven év komcsi, mindent eltüntetett. /bár pont a közigazgatásban, minisztériumokban találkoztam olyan komcsi időkben oda kerültekkel, akik előtt kalapot kellett emelni./

azé, megnézném a te kötcse jelszóra induló csizmás, nyakiggombolt galléros forradalmadat! :))

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.09.23. 13:13:12

@elGabor: De smalladam nem olyat akar, mint Döbrögi, hanem olyat, mint amilyen az ispán.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 13:24:01

@neccharisnyás útonálló: érdekes kérdés a régiók témája, ha jól emlékszem, olyan kategóriákat állítottak fel, hogy akár egész Magyarország is egy régió lehetne, de akár minden megye külön régiót alkothatna (mindkét méret belepasszol a NUTS2-be).

itt egy térkép az EU régióiról, látható, h. pl. egész Litvánia és egész Lettország 1-1 régió.

A magyarországi régiós próbálkozások visszanyúlnak a világháború utáni kommunista közigazgatási reformötletelgetésekhez, voltak olyan tervek is, amelyek két-két megyét vontak össze, de volt olyan is, amik teljes egészében átszabták volna a megyék határait. a múltat végképp eltörölni jegyében.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.23. 13:28:04

@Grift:

"a köztisztviselő, egy osztály. annak ki kell alakulnia, öröklődnie, hagyományozódnia"

Igen, ebben mélyen egyetértünk.

"azé, megnézném a te kötcse jelszóra induló csizmás, nyakiggombolt galléros forradalmadat! :))"

Lesz, amilyen lesz, de egy biztos: Dájcsfűr Tamás nem fog benne az első sorban helyet kapni:-|

Egy ideje birizgálja már a csőrömet, most itt kimondom: figyeld meg pl. a Horthy-rendszert. Hány politikus volt a Horthy-érában az első vonalban, aki már a Monarchia idején is elsővonalas volt? Rendszerváltás volt, valódi rendszerváltás, az új rendszer "vezérkara" a régi rendszer másod-harmadvonalában politikai gyakorlatra szert tett figurákból, illetve az államigazgatásból és a tudományból került ki. Olyan nincs, hogy egy rendszer bukik a politikusai pedig maradnak:-\ Hová lesz akkor a hitelesség? :-\

:-)

ü
bbjnick

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.09.23. 13:36:23

@Pallos Levente: Mit várjunk attól, ki a Hírszerzőnek dolgozik? Jó lesz tőle az ispán is. ;)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 13:38:03

@bbjnick: "Hány politikus volt a Horthy-érában az első vonalban, aki már a Monarchia idején is elsővonalas volt?"

Azért ne ess már a ló túlsó végére, mégiscsak volt a kettő között egy első világháború, összeomlás, rendszerváltás, komcsi diktatúra, román megszállás, rendszerváltás, Trianon. Nem meglepő, hogy lecserélődött a vezető elit.

Ezt azért nem kívánod vissza, ugye?

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.09.23. 13:40:50

@rajcsányi.gellért (ergé): Hát, a megyék határait legjobban a megyék szabták át. Ha érti. Ha nem, nézzen egyszer körül Csanád-Arad-Torontál megyében, és majd meglátja.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 13:43:25

@elGabor: mire gondolsz? a megyehatárok szokásos, lassan, organikusan változó kiigazítására, vagy a Trianon utáni összevonásokra?

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.09.23. 14:13:47

@rajcsányi.gellért (ergé): Nem, arra, hogy aktuális megyerendszerünk fiatalabb mint alkotmányunk, megyéink nagy része pedig több korábbi elődjének összeragasztásával vagy szétvágásával képzett, erősen mesterséges közigazgatási egység. Ha ez a történelmi hagyományunk, akkor olyasféle, mint a gasztronómiában a Venesz-Turós kánon.

(ez a hozzászólás nem a megyerendszer melletti vagy elleni állásfoglalás)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.09.23. 14:16:29

@rajcsányi.gellért (ergé):
Nekem még az rémlik, ahol több megyét vonnak össze, pl. Dunántúlon lenne 3 régió, és a veszprémi átnyúlna a határon, mint egykor Esztergom vármegye.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.09.23. 14:38:38

@elGabor: nem teljesen értem, h min vitatkozunk :) igen, Trianon (és a 2. vh után) az életképtelen, aránytalan megyecsökevényeket összevonták, ezekből lett pl. BAZ és SZSZB megye.

De pl. Somogy területe alig változott 1000 év alatt.

Téglagyári Megálló 2010.09.23. 14:40:20

@rajcsányi.gellért (ergé):

Viszont Heves megyétől Trianon után elcsatolták Tiszafüredet.

TG69 2010.09.23. 15:16:22

@rajcsányi.gellért (ergé): A térkép, amit belinkeltél, azért azt mutatja, hogy 2 nagy és 2 kicsi uniós országon kívül az összes többi a nagy régiót favorizálja, ami pénzügyi racionalitást tükrözhet mind a működtetést, mind a pályázati pénzszerzést figyelembe véve. A hagyományon túl kellene egy tiszta vezérfonal, ami a megyék megtartása mellett szól.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.23. 15:20:46

@bbjnick:

Ahogy a második milliót is meg lehet keresni tisztességesen, úgy a szedett-vedett elitek többedik generációja is jólfésültebb, ha megadatik nekik hatalmuk konszolidálásának lehetősége. (történelmileg és saját képességeiktől is függően)

Pl. a magyar hagyományos elit a 19. század során boldogan összeolvadt a zsidóság elitjével és bénultan hagyta a hazát sodródni a kommünbe és Trianonba. Vagy zöme hagyta magátz elkábítani a Kossuth-féle haladároktól. Zsidók nélkül nincs kommün, se első, se második és ne jöjjön nekem senki azzal, hogy a zsidó vagyonokat is elvették. Persze, mert a darwini harc még belül is érvényes volt és továbbra is az.
Olyan nincs, hogy egy elit nem éhes, bár az is igaz, hogy pont a Horthy-korszakra balos túlzás a Rokonok világa, akkor ez nem volt ilyen fokú.
Most sajnos világrend dől össze, most bármi lehet, emberevés és nagyon éhes új elitek is.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.23. 15:26:58

@TG69:

A lengyeleknél a nagy régiók (megye néven) visszahozásával visszahozták a járásokat is, nagyjából a történelmieket. Két lengyel megye kb. kiteszi Magyarországot, tehát a járás az emberekhez közeli szint. Továbbá kötelező községi önkormányzat van, nemhogy 300 lakosú falvaknak nincs önkormányzata, hanem még 1000 fősöknek sincs. Pl. a mi önkormányzatunk áll egy 15 ezres kisvárosból és 9 faluból összesen 24 ezer lakos. Ahol csak falvak vannak, ott is ritkán megy 10 ezer fő alá egy önkormányzat népessége. Az egyes falvak élén áll egy választott elöljáró, a történelmi "Bíró" névnek megfelelő címmel. A járási elöljáró rangja megfelel a történelminek, a megyeié is. Tehát főispán, főszolgabíró, bíró és városokban, községekben polgármester. Nagyvárosokban "Prezident"

is 2010.09.23. 22:33:31

hej, ha nekem is ilyen szolgalelkem lenne, hogy mindent képes lennék gondolkodás nélkül, csak egyoldalúan, gazdám igényei szerint leírni! de hát én már csak olyan vagyok, hogy nem tudok elhallgatni semmit, ha már belevágok. innen pl. a következők hiányoznak:
- 2006 óta a FIDESZ kézzel-lábbal gáncsolta a kistérség megerősítését. semmi dícséretet nem érdemel, hogy elvett 4 évet mindannyiunk életéből, akárhogyan is alakul ki a járás (fogadni mernék kisebb összegbe, hogy marad az átnevezés, a lá Szabó Ervin).
- ha a járás elvesz minden funkciót, akkor minek megtartani a falusi, párszáz fős önkormányzatokat? évi pár százezer forintos költégvetéssel (mert kb. annyi maradna náluk). többe van a leves, mint a hús. Hollandiában 17 millió emberre kb. 460 önkormányzat van. nekünk minek akkor 300-nál több (174 kistérség plusz városok, bár már abból is sok van)
- majdnem elsírtam magam az ezeréves megyéken, annyira megható. racionáisan ismét holland példa: 17 millió emberre 12 régió van, 10 millióra a 7 pontosan rendben van. 19 megye pont arra elég, hogy semmit se tudjanak csinálni. miért is 7 cukorgyár volt Magyarországon? hány nagyobb borvidék van (tudom, hogy legalább 14, de most a rendes, különállókat vegyük)? hány vízrajzi térség van? hány nagyobb tájegység van? hány gazdasági térség van? 19? nem inkább 10 alatt? nem véletlen, hogy félmondatban próbálod elintézni a hét régiót. jaj, csak nehogy belemenjünk, inkább ugorjunk. a javasolt régióméret is 1 millió fő (persze egy kétmilliós országban ezért nem csinálnak kettőt külön közigazgatási szintnek), az alatt (magyar megye 400 ezer fő) gazdasági tetszhalott. politikai egyégnek is semmi, egy régiónak a hétből már van súlya akár a kormánnyal szemben is, egy megyének a 19-ből semmi.

szerintem rólad a Prohászka Ottokár Hőerőmű szól, ami ma a Hírszerzőn megjelent, kb. ezen a szinten mozogsz világnézetben (most éppen látom itt is a jobb hasábban). a 4 évemmel meg te is jössz az ilyen posztok után.

adóhivatal 2010.09.23. 23:41:26

Látszólag nincs köze a járásokhoz a mondandómnak, de mégis van.

A rossz közigazgatás javítását várják/várjuk a járásoktól/ vagy nem.

Miközben az új kormány azonnal a közigazgatás rongálásával nyomult, azt viszont nem teszi meg, amit olcsón lehetne. (Max Weber és Magyary Zoltán versenyt forog a sírjában)

- Ésszerűtlen (politikailag valószínűleg racionális, közigazgatásilag iszonyatos hatással járó) minisztérium át/szervezés.
Még mindig nem állt fel a rendszer. Kiváló, az aprómunkát végző, nagy tapasztalatú közigazgatási emberek sokasága még mindig nem tudja, hogy pontosan (hol,) mit fog dolgozni. Most nem az elhajtott emberekre gondolok. Még mindig van olyan ismerősöm, aki épp Navracsics minisztériumában marad, nem tudja, hol fog leülni.
A jelenlegi helyén több, mint két hónapja össze kellett pakolnia, hogy költöznek. Azóta NAPONTA kicsomagol, dolgozik, olykor a szervezetlenség miatt értelmetlenül, olykor keveset, olykor 16 órát. És ez nemcsak itt van. A túlzott centralizáció miatti döntésképtelenség meg naponta érezhető.
- A közigazgatás tanulható és tanulandó szakma. Valószínűleg nem a szakmai nívót növeli, hogy a minisztériumokba tizesével vesznek fel közigazgatási tapasztalat nélküli "szakembereket", olykor vezetőnek. Szakvizsga-követelmény eltörölve.

-Megyei kormányhivatalok.
Nem gondolnám, hogy logika nincs benne, de a megvalósítás. Miért kell kijelenteni, hogy (majdnem) mindent egybe, azonnal, azután kiderül, hogy mégsem lehet. Hol vannak olyankor a tanácsadók, a szakemberek, akik szólnának, hogy talán EU szabályokat mégsem írhatunk felül. És ehhez nem kell nagy közigazgatási elméleti ismeret, csak meg kellett volna kérdezni néhány gyakorlati szakembert.

Azután működni kellene jan. elsejétől egy olyan rendszernek, amelynek az alapvető szervezeti működési sémái sem ismertek a majdani működtetők előtt. Próbálna egy nagyvállalat egy átszervezést így megvalósítani. Azonnal eltűnne a piacról, akkorát bukna.
Miért vág, aki előtte nem mért?

Ha a megyei kormányhivatalok működése egyelőre homályos, ebben a homályban hol, mi lesz a helye a (gondolom megyei irányítás alá tartozó) járásoknak?

- Megyei közgyűlések.
Igazi magyar abszurd. A megyeszékhelyek zöme, de lehet, hogy mind, megyei jogú város, és mint ilyen nem része a megyének.
A megyei közgyűlések vezetői sokan, a hivatalaik dolgozói még többen a megyeszékhelyek lakói.
A megyei közgyűléseknek pénze alig, jogosítványa nem sok. Jelenleg (kis túlzással) azért tartunk fenn 19 megyei közgyűlést, hivatalokkal, hogy főleg a megye részét nem képező megyeszékhelyeken működő megyei intézményeket irányítsák. (Kórház, múzeum, levéltár, könyvtár, stb. A győri kórház, múzeum, levéltár, stb. győri dolgozói nem szavazhatnak a megyei közgyűlésre, mint ahogy a szolgáltatásaikat igénybe vevő győri lakosok se. De a fertőrákosiak, ők igen!) Ja, és fenntartják saját magukat. A vezetők építhetik politikai és egyéb kapcsolataikat.
(A megyei közgyűlési hivataloknak fontos szerepük van a választások szervezésénél is, ami viszont nem önkormányzati, hanem állami feladat lenne. )
A közgyűlések valódi szerepe annyi, hogy innen is húznak fizetést, vagy tiszteletdíjat a pártok emberei.
A megyei közgyűlések a jelenlegi rendszerben, módon teljesen fölöslegesek, pénzpocsékolók, és az önkormányzati logikával szemben működnek. Érdekes módon ennek átalakításáról nem hallani. Vagy csak tájékozatlan vagyok.

- Mi is az értelme a megyei jogú városoknak?

- Mindenkinek a könyökén jön ki, hogy a közigazgatás egyik rákfenéje a korrupció.

Kedves ergé!
Jól gondolom-e, hogy minden nagyívű átszervezésnél többet javítana a közigazgatás állapotán, ha az összes, nem valódi államtitkot képező szerződést kötelező lenne feltenni a netre?
Miért mard szinte titokban, de legalább is visszhang nélkül az, hogy nemcsak tőlünk távoli államokban, hanem a szomszédban, Szlovákiában is KÖTELEZŐ nyilvánosságra hozni az állami, önkormányzati szerződéseket, sőt nem is léphetnek életbe a nyilvánosságra hozatal nélkül.
Miért nem visítunk, hogy itt is ez kell?

Talán ennek a szlovák törvénynek a fordítását kéne kifüggeszteni a Nenyi mellé.

Helyett.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.24. 08:39:11

@adóhivatal:
a nenyizés felesleges volt, de egyébként pontos kép.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.24. 13:15:18

@adóhivatal:

"- Ésszerűtlen (politikailag valószínűleg racionális, közigazgatásilag iszonyatos hatással járó) minisztérium át/szervezés. "

Ez a lényeg. Itt OV hatalmi szempontjai döntenek, egy kis közizgatási káosz jó ár cserébe a jobban kontrollálható kormányért, és országért, ahol nincs visszapofázási lehetőség.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.24. 18:23:03

@rajcsányi.gellért (ergé):

Természetesen nem kívánok új világháborút, proletárdiktatúrát, román megszállást és egyéb efféle huncutságokat. És tényleg nem!:-D

De hiteles politikusokat annál inkább kívánnék a magyar közéletbe. Nem én kezdtem el "rendszerváltásról" beszélni, hanem OV, és egy rendszerváltáshoz legalább egy-két új arc mindenképpen dukálna. A politika már csak ilyen, a kirakatban lévő politikusok szükségszerűen koszolódnak, kopnak, önellentmondásokba keverednek. Ha 1920-ban előjöttek volna a Tisza-korszak politikusai, hogy "no, itt vagyunk, majd most nagyon jól csináljuk!", egy vh, diktatúra és megszállás után, mindenki a pokolba küldte volna őket. (Persze, sokat ott voltak a Horthy-korszakban is a régi világ politikai elitjéből, de háttérpozíciókban, a diplomáciában, a közigazgatásban stb. --- nem a kirakatban).

Húsz év nagy idő. Ha a Fidesz rendszert akar váltani, nem ártana, ha törekedne a hitelességre. Világosan, egyértelműen kellene beszélniük és politikailag kevésbé "megjelölt" arcokkal kellene ezt a "rendszerváltásosdit" eladniuk. Szerintem.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.24. 18:51:57

@ArmaGeddon Bácsi:

"Most sajnos világrend dől össze, most bármi lehet, emberevés és nagyon éhes új elitek is" --- írod.

Lehet, hogy mélynaiv vagyok, de én szinte kimeríthetetlenül gazdag szellemi muníciót látok a kultúránkban. Hogy a Fidesz most mire készül, azt nem nehéz látni. De ha már "mindent akarnak", akkor csinálják okosan. Ha nem muszáj embertenni, akkor nem kell embertenni, ha elég a világos beszéd és a következetes cselekvés, akkor világosan kell beszélni és következetesen kell cselekedni. Van mihez visszanyúlni, van miből tanulni, van mire hivatkozni...

ü
bbjnick

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.24. 20:04:56

@bbjnick:

egy kicsit naív vagy. Először is: a "Fidesz" nem készül semmire, mert olyan önálló entitás nincs.
OV készül valamire és valóban mind látjuk mire, de én egy kicsit még inkább látom.
Nem lehet "világosan beszélni"! Következetesen lehet cselekedni, de ez megkövetel egy mellébeszélést a "szavazófülkék forradalmáról", a Nép Akaratáról, stb. A cél, amiért következetesen cselekszik, az egyeduralom és ez ÖNCÉL. Amennyiben a nemzeti érdek egybeesik ezzel, üsse kő, az is teljesülhet, és szerintem nem kis részben egybe is esik. (válságban erős központi hatalom kell)
De hova tesszük magunkban azt, ahogy pl. Kövér kampányol vidéken, megmondva nyíltan, hogz nem tanácsos ellenzéki ünkormányzatot választani? És ül mellette vigyorogva egy bűnöző fideszes polgármester az emelvényen? (biztos egyedi eset, én ismerek ilyet)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.24. 21:10:14

@ArmaGeddon Bácsi:

- Fidesz nevű önálló entitás valóban nincs, de van ilyen nevű, vélt vagy valós érdekeiket nagyjából hasonló (azonos irányú) cselekvésekben látó önálló entitásokból álló érdekcsoport.:-)

- Orbán V. szerintem nem ütődött. Nem kapaszkodna fel egy olyan lóra, amiről bizonyosan tudja, hogy ledobja magáról. (Igen, van olyan, hogy a hatalmi érdek és a nemzeti érdek közelítőleg egybeesik.) Amit viszont vitatok (a Fidesz taktikájában), az az, hogy ne lehet(ne) világosan beszélni. Magyarországon (szerintem) ezeket a "fülkésforradalma" izéket nem lehet beadni. Egy hatalom itt vagy érdemben produkál (jól kormányoz) vagy megvesz minket (pl. jóléti intézkedésekkel) vagy a miénk (és tűzön-vízen át kitartunk mellette, amíg a miénknek érezzük). Ha a Fidesznek sikerül is viszonylag komoly hatalmat koncentrálnia falszövegekkel és hókuszpókuszozással, ez rövid úton el is mállik, mert a "nép" elszabotálja az együttműködést. Sz'val: valamit mindenképpen produkálniuk kell érdemben ahhoz, hogy több legyen ez a kétharmad, mint háromnapos csoda.

ü
bbjnick

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.24. 21:35:07

@bbjnick:

szerintem világvége van folyamatban, pontosabban az erőforrásbőségen alapuló jóléti, modern világ vége.
OV persze, hogy nem ütődött, nagyon okos.
Még azt is felfogja, hogy nem lehet nyíltan megmondani a népnek, hogy ez egy összeomlás, aminek a végén pl. nem lesznek százezer fős városok.
Tehát kábítania kell a süket dumákkal. A kétharmadát bizony el fogja veszíteni, lesz az még 99, vagy 112% is, mint Észak-Koreában. Már nem engedhet meg több "szabad" választást és nem is fog.
Valahogy nekem is az hiányzik, hogy miért nem mehetünk utána önként tüzön-vizen át. Lehet, hogy racionális dolog maffiákra alapozni a hatalmat. Az történelmileg bevált...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.25. 10:40:00

@bbjnick:

"Lehet, hogy mélynaiv vagyok, de én szinte kimeríthetetlenül gazdag szellemi muníciót látok a kultúránkban."
hát te szerencsés vagy. más ezt nem látja. magyarországnak egyetlen kapcsolódási pontja sincs már a kultúrájához, van egy trezor, tele ezzel-azzal, de elveszett a kulcsa, és ráadásul senki nem is keresi, mert nem hiányzik. magyarország, ejrópa, szellemileg halott.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.09.25. 10:52:37

@Grift: ez így van. A 20. század kinyírta a szellemet, maradt jóléti államok hedonizmusa, a disznók állama.

TG69 2010.09.25. 20:55:34

@Grift: Ez most a megyék mellett vagy ellen szóló hozzászólás? :) Nem tudom pontosan mit gondolsz te annak a trezornak a tartarmáról és azt sem, hogy melyik kor volt az, amelyikben a Zemberek erre kiváncsiak voltak.

TG69 2010.09.25. 21:00:25

@tölgy: Legalább annyit el lehet mondani e kor mellett, hogy ez a fogyasztói hedonizmus azért nem volt kötelező, és azért állandóan próbálkoztak féken tartani (a negatív externáliákon át a környzetvédelemig, majd tovább az ökoizéig) azt. Ilyenkor persze a legnagyobb gondot mindig annak megválasolása okoz, hogy egyébként akkor mégis hogyan másként?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.09.25. 21:11:35

@TG69: "a fogyasztói hedonizmus azért nem volt kötelező" - a következményei elől ugyanúgy nem lehet elbújni, mint a savas eső elől.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.26. 02:30:50

@ArmaGeddon Bácsi: @Grift: @tölgy: @TG69:

Lehet, hogy Európa haldoklik, lehet, hogy az európai kultúra már a disznók kultúrája, no, de volt már ilyen. Aztán jöttek valakik, akik belenyomták az orrunkat a saját ürülékünkbe, majd megtanítottak a testi-lelki tisztálkodásra. Isten kegyelméből ez újra megtörténhet.

mek.niif.hu/00800/00875/html/html/embtr06.htm

És: kulturális hagyományunk tanulható. :-) Vannak hozzá kulcsok is, mindjárt egy itt a fenti linkben:-)

ü
bbjnick

Tehetetlen Dodó 2010.09.26. 15:10:57

@Grift: Ugyan, csak tetszhalott: hiszen búvópatakként itt-ott, elrejtve csörgedezik még a szellem folyama. Például ki hinné, hogy kis hazánk a falangista kispróza utolsó büszke bástyája?

Alfőmérnök 2010.09.26. 15:35:21

blogmotor, blogmotor...

Tehetetlen Dodó 2010.09.26. 19:25:15

@betyár: Imiről?
Arról nem, csak Málnásiról.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.26. 19:53:51

@betyár:
mit imizik maga, mi baja magának az imivel? :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.26. 20:31:48

@Alfőmérnök:
alfi, hát olyan komcsi féle az az imi, hát milyen legyen? :)

betyár (törölt) 2010.09.27. 19:50:51

@Grift:

imivel semmi, ha már büdös. na de az ezredes lánya meg a gugger meg a többi, annak tényleg szaga van, az olyan csáthos:))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.27. 20:08:44

@betyár:
na, tudtam, hogy magának van érzéke! az ezredes lánya ócska, sematikus, mindenki így írja le az ezredesek lányát, fehérruha, fehércipő, fehértököm, távcső, egyebek...ponfix ez benne a lényeg. az üres ábrázolás az ábrázoltak ürességéről szól. a falangista megbassza a prolit is, a polgárt is, de azért álcázza a polgár megvetését egy közhelyes, tisztes ábrázolással! érti mán? :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.09.27. 20:16:56

@Grift: azt mondja, hogy az ezredes lánya nem is ilyen volt?
Így bízzon az ember a skriblerekben.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.09.27. 20:19:10

@bbjnick: neem. A "disznók állama" arra vonatkozik Platónynál, hogy a disznók nem tudnak _felfelé nézni, csak horizontálisan látnak_. Szóval, nem képesek érzékelni a transzcendenciát.
Ez olyan metaflóra, érti.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.27. 20:36:18

@tölgy:
magának bejött a szöcskedarabolós nimfa mi? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.09.27. 20:49:49

@tölgy:

Érti:-)

A metaflórát is, a fikázást is:-)

ü
bbjnick

teemur · http://teemur.blog.hu 2010.10.07. 11:47:20

@ArmaGeddon Bácsi: pont erről van szó.

Feltehetőleg egy *(d)zsupán "sztyeppei" alakot vettek át a szlávok a VI–VII. sz.-ban, amely, ha nem zs-vel hanem dzs-vel hangzott, egybeesett a g > dzs > zs szláv palatalizációjának második fokozatával. Az eredeti alak az eredeti nyelven pedig később, a véghangsúlyos török nyelvekhez hasonlóan feltehetőleg elvesztette u-ját, ami a zs regresszív zögétlenüléséhez vezetett (*spán). Párhuzamos példa erre a *bulaq > blak (Anonymusnál, lásd Rásonyi, Acta Orientalia XXXIII (1979), p. 129–151). Egy ilyen, let's say XI. sz.-i avar, *spán pedig ugyanúgy válik ispánná, ahogy a Stefan istvánná, vagy a skola iskolává magyar ajkon.