Nobel-díj, Szekuritáté és a román alkotmány
2009. október 09. írta: tempetőfi

Nobel-díj, Szekuritáté és a román alkotmány

  Tegnap hírül adták: Herta Müller kapja az idei irodalmi Nobel-díjat. Amit tudni kell róla, azt a Literán megtaláljátok, amiről most szó esik, az remélhetőleg a hétvégéig még fontos lesz.

  Herta Müller Nobel-díja roppant kényelmetlen a román hatalomnak és értelmiségnek.

  Ahogy az egyik román hírportál csütörtöki körkérdésének summázatában írja Costi Rogozanu: reméli, hogy reggelre nem utálják meg a díjazottat.

  Most már az egész világ tudja: Herta Müller bánsági sváb, aki tizenötévesen tanult meg románul egy temesvári traktorgyárban, és aki a Szekuritáté zaklatása miatt emigrált 1987-ben Németországba. Német íróként kapta a díjat (1999-ben és 2008-ban már jelölte Németország) – indulásból méricskélni kell, mennyire román.

  [Mellékszál: a kommentelők egy része nyammog apja bűnein (az SS-ben szolgált). Ha nagyon elbarmolt párhuzamot vonnánk, akkor a zsidózásnak – mint jelenségnek – a román kultúrában  a fasisztázás az ellenkező előjelű megfelelője: Eliade, Ionsecu és Cioran is problémás alakok, anno a kolozsvári egyetemen a román filozófiát tanító román költőnő magas fordulatszámon fasisztázott, a csoporttársnemzetteim sziszegtek.]

  Herta Müllerrel két nagy baj van: az egyik, hogy nem felejt. És nem elégszik meg az emlékeivel (pedig Nobel-díjjá írta őket), hanem arra is kíváncsi, amit a román titkosszolgálat róla összegyűjtött – azt viszont nem adják oda neki. Az ún. Szekus-dossziékról van szó, harmincannyi oldallal kiszúrták a szemét, nem csoda, ha dühös (életrajzi adalék: „más romániai német írókkal megalapította az Aktionsgruppe Banat nevű szervezetet, amely azonnal szálka lett a Ceauşescu-diktatúra szemében. Müller egy ideig fordítóként dolgozott, de mivel nem működött együtt a román titkosszolgálattal, elbocsátották. Első két kötete Romániában csak cenzúrázott verzióban láthatott napvilágot.”) – hát ne  mondják neki, hogy csak ennyi van: „... meg akarom magyarázni az életem. Miután egyszer már ellopták, most is ellopják” – nyilatkozta nem is olyan rég. Marius Oprea, a romániai Kommunizmus Bűneit Vizsgáló Intézet igazgatója is ezt az állhatatosságot emeli ki a díj kapcsán, az irodalom bátorság is, mondja, ennek szimbóluma Herta Müller.

  Herta Müller tényleg nem szívbajos, amikor a Román Kulturális Intézet 2008-ban Berlinbe küldött két volt besúgót a Nyári Akadémia előadóiként (egyikük az a Sorin Antohi volt, aki a CEU-n is tündökölt egy darabig, jogosulatlanul használt tudományos fokozattal etc.), akkor a Frankfurter Rundscahauban írt nyílt levelet az intézet igazgatójának, Horia Roman Patapievicinek (románul a sztori itt), amelyben tiltakozik a besúgók ellen. És a múlttal való szembenézésnek ez a könyörtelen őszintesége hajtotta akkor is, amikor a Die Zeit 2009-es júliusi számában közölt cikket, és ebben többek között arról írt, hogy a Szekuritáté nem szűnt meg, csak átnevezték – ha bevallottan negyven százalékát átvették az állománynak, mennyi lehet a valós arány (a többieket meg nyugdíjba küldték háromszoros nyugdíjakkal).

  Azért sem szerették meg túlságosan, mert ilyeneket mondott bele az arcunkba: „Hogyha nem mentem volna el, nem bírtam volna ki Romániában. Csak hogyha a romániai valósággal való mindennapi érintkezést veszem számba, rájövök, hogy még egyszer megbolondulnék, ha a mai Romániában kellene élnem. Az összes fontos helyen ugyanazok az emberek ülnek, ugyanazzal a mentalitással. Gyakorlatilag nem változott semmi.” [Hm, hogy jelezzem finoman: a fordítás nem az én munkám.]

  Herta Müllerrel az a másik nagy baj, olvasom Ion Bogdan Lefter villámreakcióját, hogy veszélyt jelent Románia Alkotmányának első, az egységes és oszthatatlan nemzetállam tézisét kimondó cikkelyére. Nobel-díja olyan nemzetközi visszhangot és párbeszédet generál, mondja, amelynek során kiderül, hogy „Románia maga is pont olyan multietnikus állam, mint az összes többi európai, illetve a világ többi országai, ami azt jelenti, hogy Alkotmányunk 1. cikkelye álságos és önkényes, korlátolt és nacionalista; hogy egy »nem-román« is válhat a románok és közös soknemzetiségű, többnyelvű kultúránk képviselőjévé; és, megnézvén Herta Müller prózájának a Bánság életéből vett román-sváb témáit, el kell ismernünk, hogy a nemzeti kisebbségeket néha – gyakran? mindig? – diszkriminálta a román nemzetiségű többség. Kényes témák, amelyek megvitatása nem volt és nem lesz könnyű.”

  Hát, ha ehhez az kell, hogy Herta Müllert olvassunk, akkor indulok is a bótba. Legutolsó hír, hogy Temesváron az egész készletet felvásárolták csütörtök estére.

  De ott legalább volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr521437335

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 2009.10.09. 08:54:50

A Tudózsidó hírolvasója

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.10.09. 07:54:27

"De ott legalább volt."
Itt talán ha egy könyve jelent meg, valami háromezer példányban (valami Rókacsapda, vagy mi volt a címe), az is elég furán fordítva, talán kissé rövidítve is, viszont nem is tudott róla a kiadón és pár Erdélyből átszármazott irodalomtudóson, esetleg pár hazai kékharisnyán kívül senki.
Talán most megjelenik, talán jó fordításban, talán háromezernél nagyobb példányszámban.
Ez az egy könyve...

Gabe2 2009.10.09. 08:01:00

Na most már vásárolják a jodgdíjakat, lefogadom

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 08:39:14

de jó a románoknak, nekik az imrekertészük sváb. :)

Gabe2 2009.10.09. 08:43:06

@Grift: ...és megérkezett az oblogát komment...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 08:45:25

@Gabe2:
de véresen komolynak tetszik lennie az úrnak. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 08:49:58

@Vérnűsző Barom:

hát igen. szomorú dolog ez. talán az sem véletlen, hogy a poszt is románvalóság-etnikai probléma vonalon fut és nem irodalmin. ami persze nem baj, csak biztos az ismeretlenség is az oka, hiszen számunkra ismeretlen íróról van szó. és írónak is csak azért nevezem, előlegezett bizalommal, mert nem ismerem, de lehet, hogy csak írónő. a kettő nem ugyanaz. :)

Graziano 2009.10.09. 08:50:36

A posztban és más honlapokon írtak ellenére vagy éppen ezért, az Indexen ma reggel is ez olvasható: "... a román születésű német írónő ellenállt."
A román születésű...
Teljesen érthető, hogy miért csak egy könyv, az is rosszul és kis példányszámban...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 08:52:00

@Graziano:
volt rosszabb. a könyvesblogon román származásút írtak.

Hattory Hanzo 2009.10.09. 08:59:33

@Grift:

Vagy a szentmihályiszabópéterek minden országban a buta gyökerek nagy családjába tartoznak

Hattory Hanzo 2009.10.09. 09:05:22

@Grift:

Ő kezdte az imrekertészezést tudomásom szerint

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 09:06:06

Bánáti (romániai) születésú, sváb származású, német irónő.

"a kommentelők egy része nyammog apja bűnein (az SS-ben szolgált)"

Ez azért elég lényeges momentum. Erről is ír?

tempetőfi 2009.10.09. 09:12:47

@Jobb híján MDF-es: Hogy ír-e, nem tudom, ugyanis én sem olvastam tőle (ezért nem is méltattam, vagy ilyesmi), sem a magyar, sem a román irodalmi listákon/blogokon nem volt rajta – a románok aligéppen foglalkoztak vele, akkor is a H. R. Patapievici-ügy kapcsán (azt az udvari költő, Adrian Păunescu kihasználta, hogy üssön Patapievici-en, Müller megvédte. Nem lennék Păunescu bőrében jelen pillanatban, úgy.). Beszélni viszont beszél: ha jól emlékszem (most nagyon reggel van előkeresni, ezért fejből), azt mondja, hogy az apja csak azért nem követett el kegyetlenségeket, mert nem olyan helyen szolgált, nem volt alkalma rá. És hogy az apa ezzel nem akart szembenézni, amikor ő rákérdezett, akkor csak annyit válaszolt: az oroszok sem voltak jobbak.

f.m.j. 2009.10.09. 09:13:53

Nekem az furcsa, hogy az irodalmi Nobel-díj sosem az irodalomról szól...
Akkor miért nem nevezik át?
pl. "a legűzöttebb kisebbségi lét-díj" vagy: "idegen a saját hazájában-díj"
VAgy: "aki először mert beszélni elhallgatott ügyekről"

aki ebbe zsidózást, vagy bármit belemagyaráz, annak előre kiutalom a "sötét-díjat" :)

Amúgy szívesen olvasnám a műveit, pár hónap, és tuti itthon is lesz, hiszen sok a sznob :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:15:02

@tempetőfi:
én is valami ilyesmit olvastam, igazi divatos-beteges kikényszerített liberális német öngyűlölet.

f.m.j. 2009.10.09. 09:18:53

@Grift:

úgy érted nagy az áthallás az itthoni helyzettel, igaz?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 09:20:11

"öngyűlölet"

Ez csak a legnormálisabb "először söpörjünk a saját portánkon" vagy a "mások szemében a szálkát, magáéban a gerendát sem" mentalitás.

Az "oroszok sem voltak különbek" simán önfelmentés.
Érthető, elítélni sem kell, de fel kell dolgozni, ki kell beszélni.

heima a Cölöpverő (törölt) 2009.10.09. 09:21:58

"indulásból méricskélni kell, mennyire román."

ezzel a fejjel abszolút román.

tempetőfi 2009.10.09. 09:24:14

@mókusfüles bukósisak: Ez volt az első újságírói kérdés is: nem gondolja, hogy a Berlini Fal leomlásának 20. évfordulójára kapta meg a díjat? És innen kezdve egyes román vezérpublicisták eléggé meredek eszmefuttatásokat böfögtek össze.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:26:17

@tempetőfi:
azért azt tudomásul kell venni, hogy az irodalmi nobel már olyan orientációs pont, mint az oszkár, aki kapja, azzal nem érdemes foglalkozni. :)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 09:30:49

@heima a Cölöpverő:

Kedves megjegyzés.

Mégsem akar(t) román lenni.

Őt nem a rasszjegyei, hanem az anyanyelve és az apja múltja tette a "német" feliratú dobozba a "román" helyett.

f.m.j. 2009.10.09. 09:31:18

@Grift:

van benne valami...

de szerintem azért, mert a téma kapja, és nem az irodalmi értéke a műnek, hanem az, hogy az író milyen éppen divatos témában utazik (ennél fogva tuti befutó projekt a meleg-cucc, a népírtás-cucc, aberrált-cucc)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.10.09. 09:37:16

okosabb poszt, mint az összes tegnapról

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.09. 09:41:33

Re: "ugyanazok ülnek ugyanabban a székekben"

Ugye, Romániában még azzal se lehet visszavágni, hogy "tetszettek volna forradalmat csinálni", mert ők megcsinálták. Csak sajnos az egyszerű nép ott is csak a "hősi halott" szerepet kaphatta a szereposztásban.

Nem véletlen, hogy a Csau-kivégzést össze-vissza vágták, úgy adták le. Amikor a Szekuval basztatták a Kárpátok Géniuszát, indignálódva kérdezett vissza: mit jöttök nekem a Szekuval? Ti vagytok azok!

tempetőfi 2009.10.09. 09:42:30

@mókusfüles bukósisak: Most csak a kedvencemet, mert rohanok a bányába: Cristian Tudor Popescu, a mindenkori megmondóember azt nyilatkozta: "Herta Müller díja a legnagyobb mértékben a német szellemi és kulturális térnek szólt, ugyanakkor van benne egy adag politikai komponens is. Jó dolog, hogy kiírhatjuk a televíziók képernyőjére: Romániában született, de nem tudom elfelejteni, hogy más román írók [és itt neveket sorol] nem kapták meg. Herta Müller abszolút tiszteletreméltó személyiség, de német, és nem román. Ha nem távozott volna 1987-ben Romániából, akkor nem kapta volna meg ezt a díjat. Románia hozzájárulása Herta Müller műveihez annyiban áll, hogy ő a Ceauşescu diktatúrában élt a 70-es, 80-as években. Mondhatjuk, hogy aki a leginkább hozzájárult Herta Müller díjához, az Nicolae Ceauşescu. Láttam a frissen díjazott sajtótájékoztatóját: egész idő alatt a diktatúráról és nem az irodalomról beszélt. Mintha Nelson Mandela lett volna. Mintha jobban passzolt volna a Béke Nobel-díj." [Gyorsfordítás, elnézést, ha.]

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:42:30

@szamárfül:
ne keltsed már itten a feszkót a szerzők között, jobb, nem jobb, milyen dolog ez?! :)
amúgy tényleg jó poszt.

kételkendő 2009.10.09. 09:43:03

Olvassátok, utána lehet okoskodni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:43:11

@ZöPö (inda):
a szeku csinálta a forradalmat. ott, az kellett az átmentéshez,

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:44:37

@tempetőfi:
ez teljesen korrekt szövegnek tűnik.

f.m.j. 2009.10.09. 09:48:16

@tempetőfi:

köszi, úgysem tudok románul :)

Leskelődő 2009.10.09. 09:49:37

@tempetőfi:

Itt a forrás:
litera.hu/hirek/herta-mullere-a-nobel-dij

Ízelítőként, hogy Maguk ítélhessenek a Svéd Akadémia helyett :) két novella és egy vers:
Mindig ugyanaz a hó és mindig ugyanaz a bácsi
www.c3.hu/scripta/lettre/lettre63/muller.htm

Szájmennybolt és gyíkbőr cipő ;
[és egy almát…]
litera.hu/irodalom/herta-muller-ket-muve

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 09:51:33

"Jó dolog, hogy kiírhatjuk a televíziók képernyőjére: Romániában született,"

Hát nem, mert valahol a kommunista Románia szégyene, hogy az egykor a Magyar Királysághoz tartozó multietnikus Bánátból egy olyan területet csináltak, ahonnan el kellett menekülnie annak, aki tudott ha nem akart megalkuvó román kommunistává válni. :-(

Románia akkor lehetne büszke, ha pl. egy Székelyföldön élő, magyarul alkotó író kapna díjat, aki a gyümölcsöző román-magyar kapcsolatokról ír! :-)
(vagy bármalyik romániai kisebbségi iró)

homoródkarácsonyfalvi 2009.10.09. 09:52:00

@tempetőfi: Nem csak a berlini fal leomlásának van a 20 éves évfordulója, hanem a temesvári forradalom 20 éves évfordulója is van. Nem tudom, hogy ez számított-e a díj odaítélésekor. Mindenesetre a jó kis kelet-európai katyvasz. Herta Müller, mint bánáti születésű német ember mindkét eseményben ugyancsak érintett.
A temesvári forradalom 20. évfordulójára ismét kiadták Mandics György: Temesvári golgota című könyvének átszerkesztett változatát A manipulált forradalom címmel. Mindenkinek nagyon tudom ajánlani, nem feltétlenül csak irodalmi élvezetként, hanem rengeteg információt hordoz a forradalomról, de legalább annyira érdekes, hogy mit ír a temesvári magyar értelmiség életéről (meg persze a többi ott élő népről). Szerintem a legutóbbi idők egyik legfontosabb könyve- természetesen(?) agyonhallgatva.
Teljesen igaza van Tempetőfinek, hogy Herta Müller irodalmi díja felhívja a figyelmet arra, hogy Erdélyben (és csatolt részeken) bizony több nemzet él, amit a románok szeretnének elfeledtetni. Ezért is döbbenetes az INDEX bevezető szövege, amely szerint Herta Müller román születésű német író. Ha magyar hírportál képes ilyet leírni, az a határon túli magyar közösségek identitásának a kétségbe vonását is jelenti az INDEX írója részéről. (Azt csak jelezem, hogy az INDEX annak rendje és módja szerint kimoderálta az emiatt beírt felháborodott hozzászólásaimat, egy kivételével. A véleménnyilvánítás szabadsága végül is láthatóan nekik addig jó, amíg a szemétséget nem kérik számon rajtuk.)
Még egy dolog:
Az írónő Ceausescu idején menekült el Németországba. Remélem, hogy Herta Müller díja felhívja a s z á s z közösség sorsára, miszerint Ceausescu alatt megkezdve, de igazából a 90-es évek elején a szász közösség lényegében eltünt Erdélyből. Függetlenül attól, hogy ennek gazdasági okai is voltak (szerintem rettenetes dolgot követtek el az érintett szászok), vagy, hogy a német állam is felelősséget visel emiatt, ez az exodus az utóbbi idők egyik legnagyobb létszámú etnikai "tisztítása" volt. Soha senki nem fogja számonkérni a román államon, hogy megszabadult a németektől.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 09:53:38

(A királyföldi szászok és a bánáti svábok nem ugyanaz a népcsoport)

tempetőfi 2009.10.09. 09:55:09

@Leskelődő: Ippeg ezt ajánlottam én is a posztban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.10.09. 09:56:13

@Grift: természetesen úgy kellett volna áérteni, hogy az összes, amit HM-ről írtak mindenfelé, tegnap :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:57:24

@Leskelődő:

kösz! eddig bírtam olvasni:

"Üvegesen hideg volt az éjszaka, függőlegesen himbálózott a hold, a szemgolyóid olyanok lettek, mint fagyott gyümölcsök a homlokodban. Fájt a pislogás, mintha fagypor ülne a szemedben. A hold először vékonyan és kissé görbén himbálózott, később, amikor még hidegebb lett, böködni kezdett, élesre volt köszörülve. "

hihihi, bruhaha, hehehe.
hogy a szerző, vagy a fordító tehet róla, nem tudom. de oszkárdíjas szöveg. :)))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:58:53

@szamárfül:
ja! értem és igaz. de tempefőinek előnye van, hisz keni a román témát, míg a tegnapiak csak körítettek valamit az mti hírhez.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 09:59:35

@szamárfül:
vázlatnak még elmenne, de meghúznám erősen! :)))

szerinted nem gáz? most komolyan!

Vad.Korte (törölt) 2009.10.09. 10:00:21

Nóbel-díjas íróról ilyen, az olvashatatlanságig telezárójelezett, beszúrt mondatokkal agyongyilkolt írást kitenni a netre elég visszás. Több mondatának is kétszer kellett nekifutnom. Kár.

tevevanegypupu 2009.10.09. 10:01:03

Ez korulbelul olyan meglepo mint tavaly Le Clezioe volt.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 10:03:47

Bánság, Bánát, Temesköz etnikailag még ma is nagyon színes: a többséget a románok és a szerbek alkotják, de kisebb számban élnek itt magyarok, németek, romák, szlovákok, ukránok, horvátok, csehek, bolgárok is.

A II. világháború után visszatelepült nagyapja révén bánáti cseh származású Pavel Nedvěd futballista.

hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1n%C3%A1ti_csehek

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 10:16:35

@Jobb híján MDF-es:
temesvár is egy érdekes hely. egyszer voltam, /a frunza féle hamlet bemutatón/ és sokat jöttem mentem. komoly hely lehetett, sok pénzzel, persze volt miből, zsidó-sváb-szerb-magyar kereskedőkkel, komoly iparral. parkok, ápolt folyópart még most is, milyen lehetett annak idején?! érdemes kimenni a gyárvárosba, lehet látni, hogy milyen körülmények között élt a munkásarisztokráia. érezni még a vasárnapi misék utáni nyüzsgést, az asszonyok egy kis tempolmtéri összeverődés után mentek főzni, az öltönyös urak megittak egy spriccert valahol és okosan beszélgettek. nyugati milliő lehetett. és van temesváron egy szép barokk tér is. menjetek el nézzétek meg temesvárt. :)

Jurij Kakarin 2009.10.09. 10:21:16

"Az összes fontos helyen ugyanazok az emberek ülnek, ugyanazzal a mentalitással. Gyakorlatilag nem változott semmi."

"a Szekuritáté nem szűnt meg, csak átnevezték – ha bevallottan negyven százalékát átvették az állománynak, mennyi lehet a valós arány (a többieket meg nyugdíjba küldték háromszoros nyugdíjakkal)."

Hm, és ezek miért olyan ismerős nekem itten madzsarisztánban?

homoródkarácsonyfalvi 2009.10.09. 10:24:18

@Grift: Egyetértek, Temesvár egy önálló kutúra Erdélyen és a részeken belül is.
Ezért is ajánlom a Mandics könyvet.

Balance Of Power 2009.10.09. 10:29:37

En mindenesetre remelem, hogy ez a dij elindit egy hullamot - pl. Pacepa visszaemlekezeseit is ki kellene adni hivatalosan, mert beszerezhetetlen (haveri korben kering egy huszoneves, agyonolvasott kaloz-szeru kiadas.

Zetek 2009.10.09. 10:41:47

Az apján - az még lehetett rendes ember - nem kel csodálkozni, mert a népi németeket a Fegyveres SS-be sorozták. Akkoriban ez nem kívánság hangverseny volt.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 10:46:13

@Zetek:

Láttam én is wudigessi svábon SS-tetoválást.

Közöd?? (törölt) 2009.10.09. 10:55:33

azért egy németnek nem kéne pofázni a nemzetiségekről meg elnyomásról, különösen egy sváb kisebbséginek

kendeffybotond 2009.10.09. 11:03:03

Gratulálok! Remek dolgozat! Szerintem is olvassunk Herta Müllert! Akkor ő bünös mert az apja? És akkor mások? Hogy is volt ez az apák és fiúk ügyben? Kérem, hogy ha valaki a fasiszta rendszer szekértolója volt azt ítéljük el, de azt is aki a komenyista totalitárianizmus szekértolója volt az se legyen már hős!

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 11:03:35

@Közöd??:

Magyarországon, különösen a Dél-Dunántúlon pont a nemzeti sérelmek miatt vált a svábok körében népszerűvé a 3. Birodalom.
Őket is sújtotta az erőszakos magyarosítás.
Igaz a magyarosítok körében is sok volt a sváb származású magyar. Ők egy másik utat választottak.

A magyarországi németség nagyon homogén volt, mint nyelvben, mint kultúrálisan, mint társadalmi rétegződés tekintetében, mint származási hely, érkezési időpont, jogállás szerint.
Nehéz egységesen a magyarországi németségről beszélni.

A németség 2. vh-t követő kitelepítése meg igen is szégyenbélyeg Magyarországon.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 11:15:43

@kendeffybotond:

A kollektív bűnösség nevében a magyar kommunisták (vagy csak jó rájuk fogni?) a magyar érzelmű (pl. Hűség a Hazához Szövetség tagjai) németeket is lapátra tették.

www.antikvarium.hu/ant/contents.php?konyv-tartalom=valogatott-dokumentumok-a-huseggel-a-hazahoz-mozgalom-tortenetehez&ID=199203

sulinet.hu/oroksegtar/data/100_falu/Gyonk/pages/009_volks.htm

Leskelődő 2009.10.09. 11:18:16

@tempetőfi:
Hú, milyen igaz! Bocsi-bocsi.

@szamárfül: Nem lehet az. Túl sok benne a nagybötü :)

Tehetetlen Dodó 2009.10.09. 11:22:34

@Jobb híján MDF-es: Így volt. Az én tolnai rokonságomat is szétcsapták.
(Kösz a linket, már elő is jegyeztettem).

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.10.09. 11:29:39

@Tehetetlen Dodó:
Igen Dodókám, az én apai nagyapám is csak azért úszta meg, mert ő ácsolta az akkori egyik góré házának tetejét...

Kérdés: Jól jártunk-e? Vagy esetleg ma már Mercedessel járnánk haza nosztizni svábországból, mint B. München drukker

Üdv.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 11:34:00

és mi lehet rosszabb érzés, ha kitelepítenek, vagy ha a lányod potenciális gyilkosoz le azért, mert besoroztak?

Lucius Flavius Arrianus 2009.10.09. 11:37:20

@Balance Of Power:
kiadták, 89-ben az Áramlat kiadó. Magyarul először a párizsi Magyar Műhely adta ki, idehaza hellyel-közzel az is hozzáférhető volt.

knopp 2009.10.09. 11:43:22

A Volksdeutschokat automatikusan a német hadseregbe sorozták. Az, hogy valaki a Wehrmachtba vagy az SS-be került puszta szerencse, ill. balszerencse kérdése volt. Oda vitték, ahol éppen létszámhiány volt. Viszont 1944-től szinte minden népi németet (lakjon bárhol is, Bánátban,Baranyában, Szászföldön), az SS-be soroztak be!

kackia 2009.10.09. 12:23:36

@Grift: "és van temesváron egy szép barokk tér is. menjetek el nézzétek meg temesvárt. :)" Nem nézem meg, gyűlölöm a barokk tereket,a rokokó a kedvencem.

szpal 2009.10.09. 12:42:10

@Grift: Imre Kertesz ok nélkül gyalázta Mo-ot, Herta Müller joggal kritizálja a szekut.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 13:03:00

@szpal: irónia, ember, irónia.
sőt, mondok érdekesebbet, herta müller nem a megvetve-gyűlölt nép nyelvét ellopva ír. :)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 13:14:29

@Grift:

A magyar nyelvet kényszerítették eléggé, anno, nem hiszem, hogy lopni kellett volna. Inkább kimaradni volt nehéz.

Az írek is lopták az angolt maguknak, ugye? :-)))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.09. 13:18:17

@Jobb híján MDF-es:
nem tudom te miről beszélsz, én imre kertészről.

Styxx 2009.10.09. 13:19:42

Fehér király felnőtteknek:-)
Jó poszt, gr. és gr. a győztesnek is. Már csak a megalkuvás mentességéért is megérdemelte, az irodalmi Nobel meg nem vegytisztán az irodalomról szól (100% irodalom talán nincs is). Most egy szókimondó nő kapta meg, aki nem kevés pofont gyűjtött be az élettől, kisebbségi értelmiségiként a történelmi Magyarország területéről és a mai napig nem kutathatja saját múltját.
Kicsit mindannyiunké is ez a díj, mert vitraysan mondva: kéremszépen ilyen is van az európai Unióban.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.09. 13:19:47

@Grift:

Kertész Imre választotta magának az anyanyelvét? Szerintem nem.
Herta Müller sem.

cserenkov 2009.10.09. 14:04:01

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós: Off!
A svábok csapata a Vfb Stuttgart, utálják a Bayernt, ami pedig bajor.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.10.09. 14:09:53

@cserenkov:

Nah, ebből is látszik, h én már egy asszimilált, elmagyarosított sváb vagyok, akiből erőszakosan kiirtotta a mocskos kommunista diktatúra a mégmocskosabb náci származást:o))

Alfőmérnök 2009.10.09. 15:01:31

Most akkor ez a nő szász vagy sváb? Nem mindegy.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.09. 15:17:12

@Alfőmérnök: ha temesvári, akkor egyik sem, hanem német.
A szászok Dél-Erdély, a svábok falusiak, de volt német (nem sváb) lakosság is a városokban, akik magukat megkülönböztették a svábtól (nyelv, életforma, foglalkozás alapján).

tempetőfi 2009.10.09. 15:28:21

@Alfőmérnök: Sváb faluból származik, ha már @tölgy ilyen szépen rámutatott, Niczkyfalva a születése helye (Niczkydorf). A polgármester egyébként rém büszke, hogy végre felkerülnek a térképre, igaz, Müller szülői házát "államosították" még az ántivilágban, és ha jól tippelek, ez azt jelenti, hogy vagy valaki olyan lakik benne, akit nem lehet kiköltöztetni, vagy már rég ledózerolták. Az utóbbit valószínűsítem.

Zetek 2009.10.09. 17:08:35

@Jobb híján MDF-es: Te nagyon hülye vagy. Hogy ezeket a marhaságokat - szégyenbélyeg - stb. miért jó leírni azt te tudod. Csak csendben megjegyzem, Magyarország akkor a győztesek gyámsága alatt tengődött, akik kényszerítették a postdami határozatok - ilyen volt a népi németek kitelepítése - végrehajtását.

Zetek 2009.10.09. 17:09:57

@Jobb híján MDF-es: Magyarul nem tudsz? Próbáld meg, hátha le tudod írni.

Alfőmérnök 2009.10.09. 17:32:28

@tölgy: @tempetőfi:
Köszi.
Valszleg azért írják több helyen, h szász, mert a szászokról is írt.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.09. 18:33:22

"Magyarországon, különösen a Dél-Dunántúlon pont a nemzeti sérelmek miatt vált a svábok körében népszerűvé a 3. Birodalom.
Őket is sújtotta az erőszakos magyarosítás."

Erről ha tudsz valamit, akár családi sztorit, az érdekes volna? Én nem nagyon hallottam még a svábok erőszakos magyarosításáról.

Ellenben lehet olvasni Illyéstől, Kovács Imrétől a Dunántúl "elsvábosodásáról", egy olyan dinamikus német expanzióról, amely egy teljes etnikai átrendeződést okoz, és már-már erdély sorsával
hozták kapcsolatba Baranyát, Tolnát stb.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.09. 19:17:19

@Alfőmérnök: az erdélyi szász falvakat érdemes végiglátogatni, bár német szót már nem hallani, csak a templomok gondnokaitól, de lenyűgöző gazdagságot teremtettek egykor.
A románok meg elvették a házaikat, eladták őket az NSZK-nak, de az országuk gazdaságát vágták ezzel (is) haza - mint egykor a franciák a hugenották kiűzésével.

Alfőmérnök 2009.10.09. 19:31:43

@tölgy:
Voltam már erdélyi szász faluban. Veresmartra emlékszem, az evangélikus lelkésznél is jártam. Németországban elismert író. A faluban kb. 2 szász család él, többségében romák lakják.
Mellesleg szerintem úgy is lehetne mondani, hogy a németek vásárolták meg őket.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.10.09. 19:37:01

@Alfőmérnök: Ugyanez van Dobsinán: régi gazdagság, csehszlovák azbesztgyár, cigányok az omladozó településen (a szászokat ott nem eladták: Prerovban jeltelen sírba lőtték sokukat, a többit pedig egyszerűen elűzték. Nem is maradtak meg, csak a föld alattiak).

tempetőfi 2009.10.13. 16:24:09

Ha még valakit érdekel, akkor a Die Zeit-cikknek megszületett a magyar fordítása, tehát Herta Müller a Szekuról itt: kulhon.blog.hu./?token=c76cf44926b18263b1ae59099b3242a7.
A volt komcsik épp most buktatták meg a volt komcsikat (legyen ez a bréking a román kormány bukásáról), baromi megnyugtató azt olvasni, hogy valaki önmagában, csupán azáltal, hogy van, még gondot fog okozni ezeknek.
Más aligha.
süti beállítások módosítása