Fakultatív szmogriadó - Ilyen ország pedig nincs CXLIV.
2009. január 11. írta: TuRuL_2k2

Fakultatív szmogriadó - Ilyen ország pedig nincs CXLIV.

 A fővárosban a levegőben szálló por magas koncentrációja miatt Demszky Gábor ma 11 órától szmogriadót rendelt el: páros napokon a páros, páratlan napokon a páratlan végződésű rendszámmal rendelkező autók közlekedhetnek - már ha az autótulajdonosok is így gondolják. Mivel a kormány csak a szigorúbb határértékeket vette át az EU-s ajánlásból, viszont a kapcsolódó jogszabályokat nem módosította, így semmiféle büntetéstől nem kell tartania azoknak, akik nem törődnek a korlátozással.

 Ezt nevezem liberális demokráciának - mindenki azt csinál, amit akar. Gyurcsány Ferenc nem a levegőbe beszél, minden szavának súlya van:

Úgy is mondhatnánk, hogy a liberális demokrácia pártján állunk, patrióta européerek vagyunk, és borsódzik a hátunk a tekintélyelvű allűröktől, a primitív antikapitalizmustól, a bezárkózásra hajlamos nacionalizmustól.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr15871130

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kötöttségek nélkül 2009.01.13. 11:10:03

A szoclib kormányzás állatorvosi lovaVégetért a nagy szociológiai kísérlet: szankció nélkül is hajlandó -e a kísérlet alanya, a homo budapesticus az önérdekét a közérdek elé helyezni. Az eredmény szerintem biztató: A Milgram kísérlettel és a Stanfordi bör…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Megsz 2009.01.11. 16:54:03

Annyira nem lepődtem meg... :(

Holly Golightly 2009.01.11. 16:59:45

Példát statuálandó, páros napokon csak a páros, páratlan napokon meg csak a páratlan számú BKV járművek fognak közlekedni...

Shore 2009.01.11. 17:01:41

Turul

"Ezt nevezem liberális demokráciának - mindenki azt csinál, amit akar"

Ez a mondat így korrekt. De azért te is tudod, hogy a lib. dem. pontosan hogy nem ez.

Ez inkább egy inkompetens politikai garnitúra béna jogszabályalkotása inkább.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.01.11. 17:03:50

@Shore:
Csak egyszerű gonoszkodás volt részemről. Bocsánat. :]

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.01.11. 17:19:52

Nem is értem, miért várja el bárki, hogy Magyarországon be lehet vezetni olyan intézkedést, ami sérti a Zemberek érdekeit. A faktultatív szmogriadó intézménye teljesen tudatos kormányzati eszköz, ahogy a tanítási szünet is (csak az önkormányzati), így a Zembereknek lehetőségük van politikai szimpátiájuk szerint hozzájárulni a környezet, illetve a gáztartalékok megóvásához. Ezt nevezem _én_ liberális demokráciának.

Ennek szellemében kellene kialakítani az adórendszert is. Kormányszimpiknek magas adók, magas támogatások, ellenzékieknek: alacsony adók, alacsony támogatások.

megvagy hadnagy 2009.01.11. 18:05:29

Sokat közlekedtem ma pesten 248-ra végződő rendszámú autómmal.
Most olvasom a hírekben, hogy a szmogriadó miatt ezt nem tehettem volna. Kérdésem: honnan tudja meg az egyszerű állampolgár az autójában ülve, hogy szmogriadó van??? De most komolyan?

borsikm 2009.01.11. 18:16:58

Valójában örvendetes, hogy csak fakultatív jellegű, mert ennél tirpákabb megoldást a szmogproblémára már elképzelni sem nagyon lehetne. Lehet, hogy Kínában menő ez a rendszámosdi, de Európában ezt úgy szokás, hogy EURO 1-4 kategóriák szerint korlátozzák a gépjárműforgalmat. Legalább végre lenne valami gyakorlati értelme a zöldkártyának.

Francois Pignon 2009.01.11. 18:18:04

@megvagy hadnagy: Ez egy jogos kérdés. Először a teljeskörű tájékoztatást kell biztosítani, aztán lehet szankcionálni. Legalábbis az igazságérzet és a jogszerűség ezt diktálná.
Gondolom azért Kínában nem problémáztak ezen.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.11. 18:43:32

Ma dél körül a volt budai Skálával szemben a református templomnál megjelent két zsernyák egy szakadt skodával és megkezdték a páros rendszámú autók vegzálását.

Amúgy tök rendben lenne ez a dolog megfelelő előkészítéssel és magára valamit is adó budapesti lakossággal. De hát ez nem az a világ itten kishazánk szívében.

hovi 2009.01.11. 18:48:10

São Pauloban is rendszámtáblás változat van. A rendszámtábla alapján be van osztva, hogy a hét melyik napján nem lehet a kocsival közlekedni( Proconve ).
Elmondások alapján igyekeznek 2 kocsival rendelkezni, mert igy nincs probléma, ha menni kell valahová.
Borsikm: szerintem is szerencsésebb lenne, de az ugyebár nehezebb a rend buzgó őreinek. ;-)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.01.11. 18:57:02

"a primitív antikapitalizmustól"


Az az, aminek jómaga úgy 20 éve még híve volt? Nahát!

szpal 2009.01.11. 19:43:15

Amúgy nem csak Budapesten, hanem az egész országban megáll a szálló por, Hernádszurdokon 174 %-on, Ajkán 160%-on, Debrecenben pl. 290%-on van az eü-határértéknek, nem tudom, hogy az illető városok Fideszes Polgármester Urai terveznek-e hasonló intézkedéseket.
www.idokep.hu/?oldal=legszenny

Jo Tunder · http://nincsenurleskesz.hu 2009.01.11. 19:47:30


mennyivel egyszerűbb lenne ilyen napokon egy kicsit felemelni a közegészségügyi határértéket.

szpal 2009.01.11. 19:53:21

Szmogriadó - Kósa Lajos mit csinál a város irányítása helyett?
www.szdsz.hu/newsread.php?_NOMOCMS[entityname]=hirek&_NOMOCMS[entityid]=174
A szálló por napi átlagkoncentrációja a DEBRECENI (!) légszennyezettség mérőpontok monitorállomásain 2009. január 7-9. között elérte a tájékoztatási fokozatot (75 mikro gramm/m3). Ezzel életbe kellett volna lépnie a szmog riadó tájékoztatási fokozatának (a tájékoztatási küszöb 75, a riasztási 100!).

Jo Tunder · http://nincsenurleskesz.hu 2009.01.11. 20:10:20

@hovi:

képzelem a sao paoloi Reacionario.blog.br-t amikor panaszkodnak a hajléktalanok, a bűnözés, a szegénység, a rendőri brutalitás és a che guevarás pólók miatt :)))) nem tudjuk mi itten mi az a sűrű élet.
viszont azt sem tudjuk mi az a Caipirinha de Maracuja. valamit valamiért.

Czelder Orbán 2009.01.11. 20:21:31

Ez... ez...ez...ehh...szóhoz se jutok. Ebben minden benne van. :-)

CrL 2009.01.11. 20:32:01

hm, egész okos kis húzás volt ez a szmogriadó az időközi választástól való választási részvétel rapid csökkentésére

(iróniajel)

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.01.11. 20:59:16

@borsikm: A legfelszínesebb guglizás is kihozott három európai várost (Brüsszel, Róma és Párizs), ahol a rendszámtábla párossága alapján korlátozzák a járműforgalmat szmogriadónál. A zöldkártya ellenőrzéséhez ugyanis minden autót meg kell állítani.

Nyáry Krisztián 2009.01.11. 21:59:46

Körülbelül 200 híradás szólt arról ezen a télen, hogy szmogriadó várható és ez mivel jár. Írt róla a Reakció is... De a kereskedelmi híradóktól a szeriőz lapokig is mindenki. Egy ekkora városban nem a kisbírón, hanem a médián keresztüli tájékoztatás a bevett módszer.

A szabályozás csakugyan nem a legjobb: a magyar kormány átvett egy uniós ajánlást és szigorította a határértékeket. Ezzel automatikusan szigorodtak a már meglévő helyi rendeletek is, de a KRESZ és más állami jogszabályok nem követték az új helyzetet. Két választásunk volt: ebben a formában - szankció lehetősége nélkül - betartani a jogszabályt, vagy úgy csinálni, mintha nem lenne sem állami, sem önkormányzati rendelet, ahogy Debrecen tette. Kíváncsi vagyok, mit írna akkor a Reakció.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.01.11. 22:05:06

@Nyáry Krisztián:
Szerintem egy rossz szót nem írtam a bejegyzésben a városvezetés szmog-ügyi eljárásáról. :]

Nyáry Krisztián 2009.01.11. 22:29:59

Nem is a bejegyzésre gondoltam, hanem a kommentek egy részére. De gondolom, a Reakcióban kapnánk egy szép Ilyenországot, ha egyszerűen csak nem tartanánk be a rendeletet, és még tájékoztatást sem adnánk ki,amikor kell, - szóval úgy járnánk el, mint most Debrecen.

a néhai papp jános 2009.01.11. 23:10:51

valaki magyarázza meg azt, hogy ha annyi gázunk van, hogy jut belőle egész jugoszláviának, akkor miért tüzelünk olajjal?

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2009.01.12. 00:24:51

Koreában is rendszámos korlátozási rendszer van.

(Délen, nem északon).

segabor 2009.01.12. 08:07:28

@a néhai papp jános: mert cselesen a németektől kapott gázt adjuk tovább :)

phaidros 2009.01.12. 08:18:59

Valaki árulja már el, mi köze a kocsiknak a porhoz? Felverik, vagy mi? :)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.01.12. 08:22:04

a fenti Cz.Orbánnal egyetértve: ebben minden benen van erről a Q. országról...

megvagy hadnagy 2009.01.12. 09:31:32

@Nyáry Krisztián:

én elégedetlenkedtem a tájékoztatás miatt és ezt fent is tartom. Karácsony táján már majdnem bevezették a szmogriadót, a szennyezőanyag koncentráció akkor is bőven minden határérték fölött volt, végül a közgyűlés mégis úgy döntött, nem lesz riadó.
Ezek után hiába olvassa az ember azt, hogy: "holnap lehet, hogy bevezetik a szmogriadót", ha a képviselő urak ezt végül nem teszik meg...
Ezen felül nem értem, hogyan lehet 11 órától elrendelni a riadót? Amikor egy csomó autós úton van?
Ezen felül ha 11-kor kiadnak egy ilyen korlátozást és én éppen utazom a városban, és épp a kedvenc kazettám szól a kocsiban, akkor én honnan értesülök arról, hogy 10:59-kor, 2 sarokkal ezelőtt még szabályos volt a létezésem, most meg már nem az??
Ezen kívül ha vidékről/külföldről érkezem Pestre, a városba belépéskor miért nem tájékoztatnak a helyzetről? Nagyon passzentos kis táblák vannak az autópályán, amikre ki lehet irogatni ilyeneket. De tegyük fel, hogy a városhatárban tájékoztatnak, hogy le kell tenni a kocsimat, szmogriadó. Rendben, de hova? Hol vannak a P+R parkolók (amik jól jönnének szmog nélkül is)?

Bedi 2009.01.12. 09:42:19

Szerintetek, jobb lett volna, hogy ha vasárnap 11 kor bejelentik az első szmogriadót, majd 12:00-tól az út szélén főbelövik a páros rendszámút kocsit vezetőket? Remélem az olyan fentebb hörgői barmokkal kezdik, akik egyből csak azt tudják böfögni, hogy hüleygyurcsán.

A legkisebb probléma az, hogy a hormány nem módosította a KRESZ-t, és nagyon helyes, hogy ilyen fakultatív módok kezdődik el a bevezetése. Egy csomó kérdésnek ki kell forrania, hogy tényleg szankcionálni lehessen, a jogbiztonság veszélyeztetése nélkül.

wendriner úr 2009.01.12. 10:31:51

nagyon orulnek ha ma, illetve holnap valaki spottolna a Varoshaz utca 9-11 elott, hogy Demszky ur vajon betartja-e sajat rendeletet.

Nyáry Krisztián 2009.01.12. 10:56:28

Kedves megvagy hadnagy, az autópályás kijelzőkben olyannyira igazad van, hogy ezt tegnap a védelmi bizottság kérte is a kormánytól. Egyébként szilveszter előtt sem a közgyűlés döntött, nem is más testület, hanem az időjárás. Ez egy automatizmus, amelynek során ha két napig eléri a megadott értéket a szennyezés, a főpolgármesternek mérlegelés nélkül el KELL rendelnie a szmogriadót. Ez egy közigazgatási aktus, hál istennek a politikához nincsen semmi köze.

Szilveszter napján egy kis szélnek köszönhetően radikálisan csökkent a szennyezés, és így a figyelmeztetés ellenére nem kellett elrendelni szmogriadót. De ez az eset is jól mutatja, miért tudunk csak feltételes módban beszélni akkor, amikor előzetesen tájékoztatunk. Most is megtettük csütörtök óta, azt mondtuk nagyon valószínű, hogy szmogriadó lesz. Ennél többet nem tudunk tenni se mi, sem a meteorológiai szolgálat. De őszintén kíváncsi vagyok minden javaslatra, hogyan javíthatnánk a tájékoztatás színvonalán.

wendriner úr: természetesen, a városvezetés tagjai a megfelelő rendszámú gépjárművet használják vagy BKV-val utaznak szmogriadó idején.

excopp 2009.01.12. 11:12:41

azért jó ez a szmogriadó, mert nem volt előkészítve, hiszen
- a városháza szóvivője a Kossuth Rádióban három kérdésre nem tudott válaszolni, a BKV a rádióból tudta meg a dolgot, a rendőrség meg tanácstalankodott, de
- most derül ki, hogy valószínűleg a rendőrségi törvényt is módosítani kell (hogy az önkormányzati rendelet - bizoníyos esetkebne adhasson feladatot a rendőrségnek)
- el kellett volna készíteni a módosítást igénylő jogszabályok jegyzékét, és megtenni az előterjesztést
- ha KRESZT módosítják, akkor - behajtási tábla esetén - a közterület-felügyelet is büntethet (vö. Kftv. 12.§) táblával jelzett behajtási tilalom vagy korlátozás alapján - ez utóbbi esetben kerettényállás kell, melyet az önk. rendelet tölt ki
- még egy dolgot. a vasárnapi déli krónikában elhangzott, hogy a rendszám (páros páratlan létének) megítélésében az utolsó számot kell figyelmbe venni - no comment
- végrhejathatatlan és előkészítetlen szabályozással nem szabad előrukkolni - hiszen az önmérséklet már korábban is elvárható lett volna, DE
- ha legalább lennének olyan P+R helyek, ahonnann tömegközlekedéssel eljutna az ember a helyére
evvan

Bedi 2009.01.12. 11:12:57

Azért felvetnék pár problémát, a tájékoztatáson túl:

- Miért kezelik Budapestet egy egységnek? A külső kerületekben a helyzet általában más (most pl. nem) mint a bevárosban. Az autóforgalom korlátozása is jobban érinti az ott élőket.

- Ha a nap közepén jelentik be, nem szabadna büntetni aznap

- Vidékről/re irányuló forgalom? Elvárható, hogy vidéken kelljen hagyni a kocsinkat, vagy mondjuk nem mehessünk haza Budapestről?

- Kisvállakozásokat aránytalanul hátrányosabban érinti mint a nagyobb cégeket, több kocsiva. Pl: egy páratlan vízvezetékszerelő magánvállakozó ezen a héten 2 napig dolgozhat. Kis cégek karbantartási szerződéseket fognak elveszíteni, mert nem tudják teljesíteni a vállalt javítási határidőket.

wendriner úr 2009.01.12. 12:00:08

kedves Krisztian,

en azert elek a gyanuperrel, gondolom a Hirtv majd figyel. mindenesetre nagyon udito dolog, hogy naprakesz Reakcio kommentekben!

soseleszekelső 2009.01.12. 12:06:40

Én ma nézegettem a rendszámokat, szerintem azért több volt a páros, mint a páratlan. Valamennyire rásegített a tilalom az önkorlátozásra, még ha nincs is szankció.

A közig határos korlátozással annyi a gondom, hogy BKV általában a közig határon belül érhető el, tehát a vidékről bejáróknak nehezen megoldható az átszállás.
Aki meg vidékre menne, az vigye ki a kocsiját a hátán az M0-ig?

És akkor még csak a hobbi autósokról beszéltünk, azokról nem, akiknek a munkához kell.
Nehéz ügy, mert valahogy meg korlátozni kell, különben itt döglünk meg.

Én ingázó vagyok, abban a szerencsés helyzetben, hogy 2 autó van, egy páros, meg egy páratlan rendszámú. (ma az olajkályhával jöttem, mert az a páros - másik benzines lett volna)
Még gondolkodom, hogy holnap a páratlant válasszam, vagy a MÁV-ot.

Ráadásul nem is gazdaságos letenni a kocsit, mert kell egy oda-vissza jegy a vonatra, meg két BKV jegy. Ez kb 5l üzemanyag ára, amiből bőven meg is járom a távot.

murcicomp 2009.01.12. 13:15:00

Azért kíváncsi lennék, hogy itt most hányan támadják egy radikális és azonnali közigazgatási rendelet bevezetését és a gázár támogatás radikális és azonnali eltörlését? Mert a kettő nagyon analóg egymással...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.12. 13:52:33

Bővítem a kört, egész Dél-Amerikában szokás ez afajta felosztás. Akinek pedig nincs két autója, ha merész ember, két rendszámot tart :)

Bummer 2009.01.12. 14:09:14

Tipikus Demszky-igazgatás: ha a megnövekedett fűtés miatt megnő a szmog, mit csinál? Kitiltja az autókat. Kényelmetlenséget okoz, de nem old meg semmit.

Prophet 2009.01.12. 14:39:17

..az egész szmogriadó-mizériában nem vesszük észre a 0 tragédiáját. Ki törődik a 0-ra végződő rendszámokkal?

wendriner úr 2009.01.12. 16:03:17

0 = paros, ezt hangsulyoztak mindenhol. de mi a helyzet a szlovak rendszamokkal? azok beture vegzodnek...

budai zöld 2009.01.12. 16:05:40

Prophet,
gondolom, ha betüre végzödik egy rendszám, akkor az kell figyelni, hogy a karaktersor utolsó számjegye mi - talán. Ugye nem az a kérdés, hogy pl. a 10 az páratlan-e vagy páros?
Erröl jut eszembe érdemben, külföldi rendszámokra is érvényes a korlátozás?

budai zöld 2009.01.12. 16:10:21

wendriner úr,
megelöztél. Ezexerint a krupiék kedvéért be is mondták a szabálymódosítást a hagyományos ruletthez képest.
Tényleg... és jövö héten majd egyik nap a fekete, másik nap a piros rendszámok mehetnek?
És a belgáknál ez hogy van?

Nyáry Krisztián 2009.01.12. 17:07:16

Ma reggel a város két pontján forgalomszámlálást végzett a Fővárosi Közterület-felügyelet. A gyorsfelmérés alapján megállapítható, hogy az érintett budapestiek közel fele komolyan vette a szmogriadó riasztási fokozatát és nem használta pártalan rendszámú autóját. A forgalomszámlálás szerint ma reggel a Dózsa György úton egy óra alatt 2000 személyautó közlekedett, ebből 1300 páros, 700 páratlan rendszámmal. Az Alkotás úton ugyanezen idő alatt 1400 autó haladt, közülük 900 páros, 500 pedig páratlan rendszámmal. Ennek alapján megállapítható, hogy a budapestiek közel fele annak ellenére betartotta a jogszabályt, hogy azt egyelőre nem szankcionálja a KRESZ. Ha a Budapesten közlekedők a felmérésben szereplőkhöz hasonlóan reagáltak a szmogriadóra, akkor feltételezhető, hogy mintegy 200 ezerrel kevesebb gépkocsi közlekedett ma Budapesten a szokásos 1,1 millióhoz képest.

Red Velvet 2009.01.14. 19:51:53

A konzervatív kormányzás állatorvosi lova pedig Kósa esete, aki elfogadtatott egy a budapestinél is szigorúbb szmogrendeletet (srvcom.debrecen.hu/testulet_tartalom/Testuletianyagok/hatrend/2003/36.html), páros-páratlannal, kitiltással, rendőri büntetéssel együtt, aztán egészen egyszerűen úgy tesz mintha választható opció lenne, hogy betartja-e. És persze azt választja, hogy inkább nem. A tájékoztatási fokozatnál, amikor kötelező felhívni az emberek figyelmét, hogy veszélyben vannak, egy szót se szóltak. A riasztásnál egy közlemény, de intézkedés semmi. Amúgy azt sem lehetett volna szankcionálni. Tényleg ez a választék? Bénázás vagy törvénysértés?
süti beállítások módosítása