Tájkép Hollande után: ki nyer a francia baloldalon?
2017. január 22. írta: Redakció

Tájkép Hollande után: ki nyer a francia baloldalon?

hollande_baloldal.jpg

Magyar Ágnes Zsófia írása

 

Lesz-e európai New Deal, újraindul-e a francia-német motor, brand lesz-e a Made in France? A francia baloldal vasárnap tartja elnöki előválasztásának első fordulóját.

Noha a francia baloldal elnökjelölti vitái három millióval kevesebb honpolgár ingerküszöbét érték el a Hexagonban, mint a novemberi, jobbközép aspiránsokéi, elemzők szerint korai volna lefutottnak tekinteni a választásokat a (szélső)jobb(közép) oldal javára – különös tekintettel a magát középre helyező Emmanuel Macron népszerűségi indexére.

Az elnöki székért ringbe szálló hét baloldali jelölt között négy egykori szocialista miniszter sorakozott fel, akik – a kritikusok szerint – bűntársként mind felelősek az ország válságba sodródásáért: az egekbe szökött munkanélküliségért, az állam(fő)i tekintély romba döntéséért, a biztonság teljes felszámolásáért

Hollande lelép

Tavaly áprilisban, a szocialista párt képviselőin túlmutató, kiszélesített baloldali szövetség ideológiai alapján létrejövő Belle Alliance populaire (Szép Népi Szövetség) megalapításakor még alighanem többségben voltak Franciaországban azok, akik az elnöki székre kandidálók között François Hollande duplázási igényére tették volna fel tétjeiket. Az ötödik francia köztársaság történelmében így hát – eddig példa nélküliként – meglepésszerűen hatott december elején a hivatalban lévő elnök visszavonulásáról szóló bejelentés.

Azonban, ha az elmúlt négy és félév eredményeit mérlegre tesszük, s ha csak a közelmúlt eseményeinek tükrében nézzük is azokat – a munka törvénykönyvének erőszakos, a szakszervezetek álláspontjának negligálásával történő módosítása, az ezt követő, nem egyszer vandalizmusba torkolló tüntetéshullám (melyek során egyes diákok már azért tüntettek, mert a tanárok érettségiztetés helyett is inkább utcára vonultak), az egy éven belül kétszer bekövetkezett, majd’ kétszáz halálos áldozatot követelő terrorcselekmények kommentálása (Valls: „A hatóságok nem hibáztak. Nehéz kimondani, de még sok ártatlan ember fog meghalni”) – aligha tanúskodnak sikeres kormányzásról.

A 10 százalékos munkanélküliség tartóssá válása, a jövedelmet sújtó adók és elvonások tömege – melyek egyik legemlékezetesebbike volt a túlórabérek adómentességének eltörlése, a sarkozy-i „Dolgozz többet, keress többet” szlogen semmissé tétele – olaj volt a már így is lobogó tűzre. 

francia_elit.jpg

Balos hetes

A fentiek fényében a december közepén véglegesített baloldali elnökjelölti lista és hét versenyzőjének kandidálása minimum vakmerőnek tűnhet, ám ha jobban szemügyre vesszük az aspiránsok életútját, akkor kitűnik: már a ciklus alatt is voltak olyanok, akik a kormányzati irány ellen protestálva inkább politikai nyugdíjazásuk mellett döntöttek. Így történt a gazdasági miniszteri székről félév után lemondó Arnaud Montebourg és az oktatási tárcavezetőként – szintén ugyanabban az évben, 2014-ben – távozó Benoît Hamon esetében, miután mindketten úgy ítélték meg: az ország gazdasági szekere nem a megfelelő úton halad.

A Valls-kormány két, nem egyszer annak lázadó fenegyerekeként emlegetett politikusa – noha az ideológiai irányban maradéktalanul egyetértettek, ám a gyakorlatban hosszú távon nem léptek szövetségre – 2003-ban összefogott, hogy megalapítsa a szocialista tömörülés ráncfelvarrott verzióját, az Új Szocialista Pártot (NPS), ami tiszavirág életűként aztán 2006-ban darabjaira hullott. Mindketten hangos szószólói voltak az Európai Alkotmányról szóló népszavazás idején az elutasító voksnak, ahogyan mindkét egykori kormánytag a VI. köztársaság kikiáltása mellett száll napjainkban is síkra. 2014-ben pedig – a kulisszák mögötti előkészítő munkálatok eredményeként – oroszlánrészük volt abban, hogy belügyminiszteri székétől megválva Manuel Valls költözzön be a Matignonba.

Montebourg – jó keynes-iként – véget vetne a megszorítás politikájának, s a gazdaság motorjának beindítását a kkv-kra bízná, a vásárlóerő emelése céljából valamennyi, Valls által bevezetett adóemelést eltörölne, s a „Made in France” jegyében protekcionizmust hirdetne.

Az egykori EP-képviselő Hamon erős állami beavatkozás mellett állítaná talpra a gazdaságot, szigorítaná a szabadkereskedelmet, de a bankrendszer államosítását is meghirdette programjában. A párt korábbi szóvivője továbbá 60 évre változtatná a nyugdíjkorhatárt, s újragondolná a teljes szociális ellátórendszert. Ez utóbbi részeként általános alapjövedelmet hozna létre.

Európai New Deal

A munka törvénykönyvének jelenlegi változatát – Hamonnal ellentétben – csak részben törölné, s inkább megfoldozná az immár harmadik európai parlamenti képviselői ciklusát töltő Vincent Peillon. Az Hollande-éra első oktatási minisztere élesen kritizálta utódja, egykori uniós képviselőtársa munkásságát, mondván, hogy sosem szeretett dolgozni, ahogyan szerinte ideológiai kebelbarátja, Montebourg sem. Állítása szerint ő maga volt az egyetlen, aki az NPS idején a programot, kiadványokat szerkesztette vagy éppen a határozati javaslatokat írta. A brüsszeli honatya elnökjelölti prioritásai között szerepel a francia-német motor újraindítása, s egy 21. századi, európai New Deal létrehozása. Önmagát Arnaud Montebourg és Manuel Valls közé igyekszik pozícionálni, noha egyelőre inkább a kapkodás légköre látszik körülvenni az 56 éves politikust.

Az európai politikát szintén új vágányra terelné, de elsősorban zöld projektet hirdet a baloldali előválasztás legfiatalabb férfi versenyzője, François de Rugy. A Daniel Cohn-Bendit nevével fémjelzett, 2010-ben alapított zöldek (Europe-Écologie-Les Verts) frakcióját 2015 nyarán elhagyó fiatal politikus – akit a közvéleménykutatók 2 százalékos támogatottságúnak mértek – elsősorban a klímaváltozás elleni harcot tűzte zászlajára, ennek alapjaként az atomerőművek mielőbbi felszámolását szorgalmazza.

Zöldpártiságát már a nyolcvanas években deklarálva, az első elnökjelölti vita „stand up comedy-se”, Jean-Luc Bennahmias 1984-ben csatlakozott a zöldekhez. 2007-ben, pártjának választási eredményeiből kiábrándulva csatlakozott François Bayrou pártjához, a MoDemhez, majd attól eltávolodva, 2014-ben megalapította a Demokrata Frontot. A Benoît Hamonhoz hasonlóan a kannabisz legalizálásáért síkra szálló, két cikluson keresztül európai parlamenti képviselő a közélet valamennyi területén jelenlévő zöldpolitika mellett kardoskodik. Mindene a klímaváltozás elleni küzdelem − a COP21 - és egy valódi, ökológiai intézkedések mentén felállított gazdasági program, melynek az általános alapjövedelem is része. Föderalista Európában hisz, kevésbé az eurózóna körül csoportosuló politikával. Zöld kihívójával, François de Rugy-vel ez utóbbi tekintetében ellentétes oldalon állnak.

montebourg.jpg

Valls és Montebourg

Szélsőbalos nő, keményvonalas belügyér

Az elnökjelöltségért versengők közötti egyetlen nő a szélsőbaloldali párt elnöke és szóvivője, Sylvia Pinel progresszív baloldali programot hirdet: mindenki számára lehetővé tenné a mesterséges megtermékenyítést, a homoszexuálisok örökbefogadási lehetőségeit megkönnyítené. (Franciaországban az adoptációnak két formája van, a teljes és a részleges. Előbbi mind öröklés, állampolgárság-szerzés és az örökbefogadás véglegessé tétele szempontjából több előnnyel jár.). E mellett legálissá tenné a marihuána fogyasztását és az eutanáziát. A Valls-kormány két éven keresztül lakhatásért felelős tárcavezetője hasonló gazdaságélénkítő intézkedésekben hisz, mint a volt miniszterelnök – noha egyelőre kevés konkrétumot árult el azokról azon kívül, hogy növelné a vásárlóerőt vagy a vállalkozások munkaerőkapacitását. Az elnökjelöltségért folyó nyilvános viták során tőle hallani legtöbbet a Franciaország mint a „befogadás”, a „méltóság” és az „emberi jogok” hazája frázisokat, noha a migráció kérdését illetően a második tévévitán Peillon sem késlekedett megjegyezni, hogy a francia nép sokkal nagyvonalúbb e téren, mint az ország politikai vezetői. Aligha kétséges, hogy ezzel a vitriolos megjegyzésével a hivatalából decemberben távozó miniszterelnököt célozta a volt oktatási miniszter.

Manuel Valls – az Île-de-France régió egyik ötvenezres városának tizenegy éven keresztüli polgármestere, későbbi belügyminiszter, majd miniszterelnök – ugyanis a bevándorlás kérdését illetően igencsak keményvonalas álláspontot képvisel. A szocialista párt jobbszárnyához tartozó politikus szerint az ország ott kell, hogy megnyissa a határait, ahol képes a megfelelő határvédelmet biztosítani. Erről tanúskodik szerinte, hogy Franciaország az elmúlt fél évtizedben a 30 ezres menedékkérő közül mindössze ötezret fogadott be (az mindenesetre kínos, hogy a párizsi és brüsszeli merénylők, mint egy lyukas sajton, úgy járkálhattak ki-be az országban). Véleménye szerint ha az Európai Unió határait nem vagyunk képesek megvédeni, akkor egész Schengen veszélybe kerül. Valls a tévéviták során ellentmondást nem tűrően fogalmazott a marihuána legalizálása ügyében is: lándzsát tört a prevenció mellett és a szigorra helyezte a hangsúlyt, mondván, hogy a társadalomnak szüksége van bizonyos tilalmakra, s ha a füvezés legálissá válik, az az egyéb, keményebb drogokkal való feketekereskedelmet fogja táplálni.

Elindult Emmanuel

Az elnökválasztás egyetlen demokratikus megmérettetésének annak első fordulóját tekinti, ezért nem is kvalifikálta magát az előválasztásra Emmanuel Macron. A közvélemény-kutatásokban folyamatosan 17-20 százalékos támogatottság közötti index-szel mozgó, az egykori miniszterelnököt biztosan maga mögé parancsoló korábbi gazdasági miniszter ugyan csak egy hónapja jelentette be indulását az elnöki székért, első kampánygyűlésén a párizsi Porte de Versailles expóépületében 15 ezres hallgatóság gyűlt össze − különösen kellemetlen ez a szocialistákra nézve, miután ők az előző héten mindössze 2500 militánst tudtak összetrombitálni kampányrendezvényükre.

A 39 éves politikus hirtelen tett szert széles körű népszerűségre: miután 2014 augusztusában megkapta a miniszteri posztot, majd a sajtó előtt is bemutatta a Noé (Nouvelles opportunités économiques) névre keresztelt gazdasági programját, a kormányfő – és vele az elnök – úgy döntöttek, hogy mégsem engedik a rivaldafénybe a fiatal politikust egy ekkora volumenű terv törvényi kihirdetésével. Ebből kiindulva a Noé bizonyos részeit inkább beleolvasztották a munka törvénykönyvébe, valamint Michel Sapin pénzügyminiszter gazdaságélénkítő és modernizáló, Sapin 2 néven ismertté vált transzparenciatörvényébe.

A megaláztatás aztán gyorsan szárba szökkentette Macron ambícióit, és 2016 áprilisában szülővárosában, Amiensben elindította En Marche! (Gyerünk!) nevű mozgalmát – noha akkoriban még nem beszélt államfői aspirációkról. Programját három fő pontban összegzi: világi, biztonsági és szociális védőpajzsot kíván emelni a francia társadalom elé. Jobboldali kihívóját, a széleskörű respektnek örvendő François Fillont tiszteli, de mélyen ellenzi a köztisztviselők számát előírni szándékozó államreform-programját, vagy éppen a munkatörvény újrafogalmazását. Szerinte a Sarkozy-éra miniszterelnöke a Giscard elnök előtti időkbe tekerné vissza a gazdaság kerekét.

A magát rebellisként meghatározó balközép mozgalmár hisz abban, hogy nem kell megváltoztatni a jogállamot ahhoz, hogy harcolni lehessen a terrorizmus ellen, s hogy a befektetés és az innováció lesznek a kulcsszavai a francia társadalom előremenetelének. S ha netán ő költözne májustól az Elysée-palotába, egyes folyosói pletykák terjesztői azt is tudni vélik, hogy Ségolène Royalt nevezheti ki miniszterelnöknek. Macron ugyanis élvezi a first lady támogatását, aki – mint mondta – saját 2007-es, kérlelhetetlen elszántságát látja visszaköszönni a korábbi gazdasági miniszterben. Mindezt azonban érdemes fenntartással kezelni, lévén, hogy a fiatal politikus nem éppen pozitív viszonyban búcsúzott az Hollande-Valls duótól.

A paletta tehát széles, s ha az elmúlt hónapok közvélemény-kutatásait nézzük, alighanem bármelyik jelölt győztesként jöhet ki január végére a megmérettetésből – számba véve a felmérések elmúlt időszakbeli Európa-, és világszerte történt félrebecsléseit. Olyannyira így, hogy az egyik legolvasottabb francia napilap az év elején bejelentette: okulván a Sarkozy-t teljesen elimináló első fordulós jobboldali előválasztási eredményekből, majd a Fillon-Juppé összecsapást is félrediagnosztizáló felmérésekből, szünetelteti az ilyen irányú megrendeléseit néhány hónapig. A lapigazgató szerint ugyanis az exit pollok az egymásra rálicitáló előrejelzéseikkel lassan már inkább hasonlítanak egy bukméker irodára, mintsem véleménymércére, a több ezer eurós költségeikről már nem is beszélve.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr3812140735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandeláber 2017.01.22. 13:02:35

Kit érdekel a francia baloldal jelöltje?
Olyan lesz, mintha egy három lábú kutya indulna az agárversenyen.

Bell & Sebastian 2017.01.23. 08:54:01

A fhranszia Hiller Pifta.

tireless treehugger 2017.04.24. 18:11:04

@Doomhammer:

az hogy új párt nem számít

franciaországnak sokmilliós nagyon gazdag és nagyon független elitje van, az érdekeik afrika-mediterrán-közelkelet irányúak meghatározzák még a belső berendezkedést is. (a többi gyarmattartónál ugyanez a helyzet)

Viszont a hiszterizált hangulat tökéletesen illeszkedik az előkészületekbe, és a francia hadsereg is naprakész egy újabb háborúhoz.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.24. 21:24:40

@és ma mi jót tettél?:
Nem igazán értem, a sokmilliós feltételezett elit és a köztudomásúan rendkívül hatékony francia hadsereg hogy jön ahhoz, hogy a semmiből feltűnő politikai mozgalom milyen jól tud működni.

Például Szlovéniában:
en.wikipedia.org/wiki/Modern_Centre_Party

tireless treehugger 2017.04.24. 23:18:52

@Doomhammer:

nem számítanak a pártok irányultságai vagy mondókái, ők csak a népet vezetik nem az elitet. Minden megy a maga módján töretlenül tovább, egyre nagyobb dolgokat egyre nagyobb szervezettséggel csinálnak. Ebben a franciák élen járnak, elitjük ma a föld egyik meghatározó szereplője.

Tökmindegy hogy chirac vagy hollande, ugyanazt csinálták. Az imperializmusból merkantilizmusba folyamat (globalizmus) megszabott út. Ebben a folyamatban az ellenfeleket katonai úton semlegesíteni jelenleg csak két expedíciós hadsereg képes, usa és franciao. És mindkét ország katonai elitje teljesen beleolvad a társadalmi elitbe. (nem véletlen, ennek még lesz szerepe később)

>>....a köztudomásúan rendkívül hatékony francia hadsereg...
A franciák és angolok nem álltak készen a 2vh-ra amikor hadat üzentek németországnak. A németek viszont igen. Lapozzunk kérem.

Néhány éve még arról írkáltál hogy a pártok és vezetőik semmit sem tartanak be az igéreteikből most meg messiást látsz az aktuális hope and change vigécben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.24. 23:54:02

@és ma mi jót tettél?:
"nem számítanak a pártok irányultságai vagy mondókái, ők csak a népet vezetik nem az elitet."

Vagyis Franciaországban több millió embert nem vezet a francia kormány? Pikáns ötlet.

"Az imperializmusból merkantilizmusba folyamat (globalizmus) megszabott út. "

És a merkantilizmus már a tökéletes társadalom, vagy kell még építkezni a fejlődés útján?

"Néhány éve még arról írkáltál"

Már többször elmondtam, hogy a Doomhammer nikket többször továbbadták. Konkrétan tudom, hogy legalább egyvalaki még használja rajtam kívül. Nem érdemes a korábbi kommentjeimet felemlegetni, mert jó eséllyel nem én voltam.

"most meg messiást látsz az aktuális hope and change vigécben."

Az igényeim szerények. Ha az aktuális vigéc nem uszít a gonoszok ellen, akik ki akarnak minket irtani, már nagyon hálás vagyok.

Macron nem uszít, ő a munkanélküliség ellen harcol. Dicső küzdelem, kívánok neki sok sikert.

tireless treehugger 2017.04.25. 00:57:02

@Doomhammer:

a francia elit független.
- mert gazdag,
- mert rengeteg nemzetközi kapcsolata van,
- mert ők irányítanak és a politika pedig kiszolgálja őket.

úgy általában minden országban így van, csóró és elzárt helyeken egyes elit csoportok függhetnek, de általánosságban nem jellemző.

Az elit = uralkodó osztály, mégha sikerül időlegesen megszorongatni akkor is csak átmegy a szomszédba és hadsereggel jön vissza rendet tenni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.26. 00:52:44

@és ma mi jót tettél?:
"- mert ők irányítanak és a politika pedig kiszolgálja őket.
"

Attól tartok, kicsit erőltetetten keveri ide ezt az elitdolgot, ezt a csóró kelet-európai fantáziálást.

Azt mondta, Franciaországban sok millió anyagilag független ember van. És hogy ők diktálnak a politikának és nem viszont.

Ezt úgy hívják, hogy polgári demokrácia. Amellett, hogy pont Franciaországban haladó hagyomány, hogy a (függő) középosztály, sőt a tömegek is beledumálnak a politikába, elég csak megnéznie az aktuális földműves-tüntetést.

Valamikor ezt írta:
"Viszont a hiszterizált hangulat tökéletesen illeszkedik az előkészületekbe, és a francia hadsereg is naprakész egy újabb háborúhoz. "

Maga szerint a franciák újra háborúra készülnének? Kétlem. Azon felül persze, hogy Afrikában szinte mindig hadakoznak, elég sikeresen egyébként és darabra nem túl sok katonával.
uk.businessinsider.com/frances-military-is-all-over-africa-2015-1

tireless treehugger 2017.04.26. 01:48:11

@Doomhammer:

>>Ezt úgy hívják, hogy polgári demokrácia.

Nem. Akiről én írok azok nagypolgárság. Semmi közük a demokráciához, az a maradékra vonatkozik hogy nekik is legyenek normális életfeltételeik és ne tapossák el egymást a tolongásban. Az elit független a társadalmi berendezkedéstől, saját életét éli, helyzetéből fakadóan foglalja el és használja ki az elérhető állami-társadalmi-gazdasági pozíciókat.

Kaszt rendszer, meg glass-ceiling, meg uralkodó osztály. Kifinomult bejáratott működőképes. Nincsenek az orrod előtt, de azért érzékeled a jelenlétüket.

És igen, azok a privát-állami katonai egységek és a hasonló usa csapatok adják a nyugat félelmetes erejét, hagyományos hadseregekkel megtámogatott államoknak semmi esélyük ellenük. És minden készen áll egy nagy háborúhoz, de ez nem azt jelenti hogy sokat és nagyot fognak lőni, az csak az oroszok nedves álma hogy szárazföldi tüzérségi párbaj legyen belőle.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.26. 14:51:42

@és ma mi jót tettél?:
"Nem. Akiről én írok azok nagypolgárság. Semmi közük a demokráciához, az a maradékra vonatkozik hogy nekik is legyenek normális életfeltételeik és ne tapossák el egymást a tolongásban. "

Nem értek egyet a fogalmaival. Maga azt mondta, a maga "elitjében" több milliónyian vannak. Egy 66 milliós országban - mondjuk - 4 millió "elit" az nem elit, hanem legjobb esetben felső középosztály, akit hívhat nagypolgárságnak, bár annak a szónak kissé marxista stichtje van.

Mennyi az "elit" Franciaországban? E szerint a Science Po tanár szerint alig 500 fő.

www.theguardian.com/world/2013/may/14/france-power-elitism-peter-gumbel

Nem ismeri fel őket az életstílusuk alapján, mert az felső középosztálybeli, de ők osztják újra a hatalmi és az üzleti pozíciókat. Legalábbis Gumbel szerint.

Mert persze Franciaország lehet merevebb mobilitás szempontjából, de ott is van út a csúcsra. Ez itt egy sikeres startup elnök-vezérigazgatója.

www.blablacar.com/about-us/founders

Egész karrierjét külföldön töltötte, a francia iskolája nem tartozik az elit körbe.

Azt se feledje, hogy az u.n. "elit" helyzete igencsak billenékeny. Se Mélenchon, se Le Pen nem tartozik oda, ketten együtt pedig majdnem a szavazatok felét kapták.

A másik szempont, hogy maga szerint a "nagypolgárság" érdeke van képviselve a globalizációpárti mozgalmakkal, ahová Macron is tartozik (Macron egyik szerzője annak a munkajog-módosítási törvénycsomagnak, ami miatt gigatüntetések törtek ki és amelyek miatt Hollande megbukott). Nos, ez nincs így, ez generációs kérdés. A fiatal, nagyvárosi generáció - saját jól felfogott érdekei miatt - a globalizáció és a mobilitás pártján van.

"És igen, azok a privát-állami katonai egységek és a hasonló usa csapatok adják a nyugat félelmetes erejét, "

Ne feledje a fejlett haditechnikát se.

"de ez nem azt jelenti hogy sokat és nagyot fognak lőni,"

Akkor az nem lesz nagy háború, hanem egy kis háború.

Egyébként egyetértek magával abban, hogy ha nem lesz technológiai áttörés, ami megoldja a jelenlegi erőforrás-szűkét, akkor háború lesz. Mert az emberiség ilyen. Mivel azonban ennek egyelőre semmi jele nincs, valószínűleg nem lesz hamar. Az I. vh.-nak jól azonosítható jelei voltak, mindenekelőtt a fejlett országok propagandakampányai egymás ellen és a fegyverkezési verseny, amelyben az addigi vitathatalan első helyezettnek - Angliának - kihívója támadt - Németország. Ezeknek egyelőre semmi jele nem látszik. Ami nem jelenti azt, hogy 20-30 év múlva nem lehet ilyen, de az még arrébb van.

tireless treehugger 2017.04.26. 19:06:04

@Doomhammer:

Igen, olyan sokan vannak, franciaország annyira fejlett társadalom.. De még kevered is mert középosztálybelized, miközben a közép az a KÖZÉP, tehát a 10milliós polgári réteg. Az elit az aki a:

_egyetlen személyéhez képest sokszoros jelentőséggel_

vesz részt az ország/világ formálásában irányításában. (Csak adaléknak egynegyedük fekete/arab, nameg néhány ezer magyar is)

Az ötszázas lista csak a felső elit.

a háború nem az energia kérdése, illetve csak valamennyire, viszont pont ellenkezőleg a túl sok és könnyen elérhető energia (is) okozza. Valamikor 2000 környékén volt hogy elindították a "post oil" korszakot és látható hogyan lett a francia(eu) világ ennek egyik központja. A háború is emiatt történik, mert a kitermelési gazdaságú országok 70 évet küzdöttek azért hogy nemzetivé tegyék az olajat, az lett a hatalmuk alapja és erre fel most már csak a fejlődő országokat tudják vele gazdaságilag pusztítani. Viszont az olajtól szabaduló gazdaságok fejlődése sokszorosa a többinek, és óriási erővel vonzza magához a többinek az erőforrásait. Hozok egy példát: tesla, abszolút nem éri meg iszonyat költség a vásárlása és fentartása. Na de ki fizeti a magas árat?, hát az aki benzinnel tudna olcsón autókázni, mert tök haszontalanul lesz töltőállomás, modern út, infrastruktúra, kényszerített állami támogatás. Mert az ok hogy nagysűrűségű megarégiókban bevezetik, de semmi értelme hogy a középázsiai sztyeppén is legyen belőle. Ezernyi hasonló eset az élet minden területéről, ahogy a leszakadó régiók önmagukat emésztik fel a kapaszkodásban.

a háború:

- propaganda, ✓
- fegyverkezési felhalmozás, ✓
- rivalizáció, ✓
- megoldhatatlan problémák, ✓
- hajlandóság, ✓
- nyílt fenyegetés, ✓
- talán ami a legfontosabb: szétterített csapategységek ✓

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.27. 23:40:05

@tireless treehugger:
"Az elit az aki a: _egyetlen személyéhez képest sokszoros jelentőséggel_ vesz részt az ország/világ formálásában irányításában."

A szemetesembereket bizonyára az elitek közé számolja, mert rájuk a fenti mondat teljes mértékben igaz.

"Hozok egy példát: tesla, abszolút nem éri meg iszonyat költség a vásárlása és fentartása. Na de ki fizeti a magas árat?"

Megnyugodhat, a jelenlegi akkumulátortechnológia nem alkalmas a világ elektromos autóval való ellátásra. Valami rejtélyes okból nincs elég lítium a Földön (pedig elég gyakori elem).
www.greentechmedia.com/articles/read/Is-There-Enough-Lithium-to-Maintain-the-Growth-of-the-Lithium-Ion-Battery-M

A Tesla vagy tud valamit, amit mi nem (hogy már úton van egy új, jobb akkumulátor) vagy sose lesz képes az olajalapú autókat leváltani.

annamanna 2017.04.28. 03:59:31

@Doomhammer: Az elit egyáltalán nem független, hanem nagyon is függ, mind az államoktól, azok törvényhozásától, katonai erejétől stb; ugyanakkor abban a csapdahelyzetben vergődik, amit említettem: önmagában csak a pénz még nem biztosít elég fölényt, ahhoz kellene a tudásfölény is, az viszont nem áll az elit rendelkezésére. A tudás és innováció a középosztály tulajdona, és az elitnek folyton ügyeskednie kell, hogy szívja el, hogy közben megőrizhesse a maga kivételezett helyzetét.
A köznép már rég nem az a tanulatlan csőcselék csürhe, ahogyan azt az elit tagjai közül sokan szeretnék hinni.
Ha például Sorost és Orbánt is az elit tagjainak tekintem (bár nyilván mindketten alulról kapaszkodtak fel oda, egyik sem született bele); de mégis azt kell mondanom, hogy Soros ügyesebb, mind pénzügyileg, mind a befolyásolásban, mind a tudásanyag magához kötésében. Orbán nagyon ortodox, elavult, sokszor atavisztikus módszereket használ, Soros felismerte azokat a réseket, amiken keresztül modernebb, újfajta módokon terjeszkedhet. Ő roppant tehetségesen szívja el és használja ki a középosztály tudását. Nem biztos, hogy jó célra.

"Az elit = uralkodó osztály, mégha sikerül időlegesen megszorongatni akkor is csak átmegy a szomszédba és hadsereggel jön vissza rendet tenni." - ilyet Soros nem tudna tenni, de nem is volna rá szüksége, mert egészen más úton épített ki magának egy meglehetősen széles támogatói bázist. Őt most épp mindenkinek támogatnia kell, szegényt, és a tömegek önként és örömmel állnak be a zászlója alá. Ügyes.
Hadseregre támaszkodva sem lehet stabilan fenntartani egy hatalmat. A középosztály tudása, munkája nélkül semmilyen hatalom nem maradhat stabil. Mindig a középosztály a társadalom stabil része, sokkal inkább, mint az elit (ami önmagában gyenge); két fő gondja, hogy miképpen tudja manipulálni az államot, és miképpen tudja manipulálni a középosztályt, hogy az erőforrások elszívásával ő tűnjön erősnek és nyertesnek.
Ahogy 100 évvel ezelőtt az igazi erőforrás a munkások és parasztok karjában volt, úgy most a középosztály fejében. Akkor sem a pénz volt az igazi hatalom, és most sem az.
100 év alatt nagyon sokat gyengült az elitizmus, és nyilván még sokat is fog gyengülni, mert ez a dolgok természetes rendje, ez a történelem erős sodra, ami nem fordítható vissza.

"Egy szó kiált: A pusztában készítsétek az Úrnak útát, ösvényt egyengessetek a kietlenben a mi Istenünknek!
Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon, és legyen az egyenetlen egyenessé és a bérczek rónává.
És megjelenik az Úr dicsősége, és minden test látni fogja azt; mert az Úr szája szólt." (Ésaiás 40:3-5)

És: "Elvész az én népem, mivelhogy tudomány nélkül való. Mivelhogy te megvetetted a tudományt, én is megvetlek téged (...) az értelmetlen nép elbukik." (Hós 4:6 és 14)

tireless treehugger 2017.04.28. 07:01:08

a cikk az igények és a kitermelés közötti különbségre utal, a felhasználás _növekedése gyorsabb_ mint a kitermelés növekedése.

az elit és az alsóbb rétegek folyamatos cserében vannak, az elithez tartozni csak helyzeti előny.

a hadsereggel visszatérni csak a hatalomba visszajutáshoz kell, utána visszaáll a polgári rend. Egy hadsereg nem csak katonákból áll, katonák a fizikai ellenállás megtöréséhez kellenek.

valódi népuralmat senki sem fog megtűrni a szomszédban, eddig minden ilyen próbálkozást összefogva vertek le.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.28. 14:57:04

@tireless treehugger:
Hát igen, a cikk üzenete az, hogy ha feltételezzük, hogy a jövőben sokkal több Li-Ion akkumulátor kell, akkor a jelenleg ismert készletek közel sem lesznek elegendők.

Tehát peak-lítium van.

Ennek számos következménye lehet. Egyik, hogy lendületet kap a lítiumbányászat és az új lelőhelyek tulajdonosai a jövő olajsejkjei lesznek. Vagy sikerül kiváltani a lítiumot és az új akkumulátorhoz szükséges anyagok lelőhelyeinek tulajdonosai lesznek az új olajsejkek.

Vagy minden marad úgy, ahogy van és az egész villanyautó-sztori egy nagy lufi lesz.

"az elit és az alsóbb rétegek folyamatos cserében vannak, az elithez tartozni csak helyzeti előny."

Magával az "elit" szóval van nekem problémám régóta. Az egyik, hogy nagyon rosszul definiált. Egyfelől értheti a hatalmi klikkre, ami az országot éppen uralja, de akkor nem sok elemzőereje van hosszú távon, hiszen elég egy választás és mennek a levesbe, amint az Magyarországon az elmúlt 30 évben megtörtént legalább háromszor. Másfelől értheti azokra a rétegekre, akik az ország erőforrásait kézben tartják, de akkor az "elitje" nagyon nagy lesz és nem is világos, hogy ha valaki az "elit" tagja, akkor a felesége vagy a férje az-e? Mert tegyük fel, hogy a feleség befolyásos bankár az MNB-nél, a férj meg csak egy egyszerű építési vállalkozó. Terjed-e az "elit" családi csatornákon vagy sem?

Harmadrészt meg azért nem szeretem a szót, mert Magyarországon rutinszerűen használják befolyásolásra. Gyere hozzánk, ha az elitbe akarsz tartozni, ne kapard a földet a prolikkal. Ez színtiszta propaganda, elemzőereje nem egyszerűen nulla, hanem negatív, mivel képtelenség egy csoportot leírni úgy, ha mindenkit azzal hitegetnek, hogy oda is tartozhat. Megkérdezi a zöldségest és ő "elit" zöldségesnek fogja mondani magát. Tehát a fogalom üres.

Befolyási hálók rajzolgatása nem haszontalan mulatság, Gumbel szerint Franciaországban egy 500 fős klikk uralkodik. Viszont éppen arról szól mondjuk a mostani választás is, hogy a helyzetük törékeny. Le Pen győz és ők mehetnek a prolik közé. :-)

Szóval szerintem sokkal hasznosabb egy olyan modell, ami ezt a szorosan kapcsolt "elit" hálót egy pillanatnyi jelenségnek tekinti, akiknek a társadalom eltűri, hogy a nyakukon üljenek. Már ameddig a tevékenységük nem akadályozza a társadalom nagyobbik részének a boldogulását. Olyankor jön egy felzúdulás és az "elit" megy a kukába. Vagy békés módon (választással), vagy kevésbé békés módon (forradalommal). Az utóbbi még Kelet-Európában is megtörténik.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.04.28. 15:04:49

@annamanna:
"Az elit egyáltalán nem független, hanem nagyon is függ, mind az államoktól, azok törvényhozásától, katonai erejétől stb; ugyanakkor abban a csapdahelyzetben vergődik, amit említettem: önmagában csak a pénz még nem biztosít elég fölényt, ahhoz kellene a tudásfölény is, az viszont nem áll az elit rendelkezésére. "

Itt ismételten az "elit" fogalmának rosszul definiált volta derül ki. Ideális esetben az "elitbe" beletartozik mindenki, akinél erőforrás van, legyen az az erőforrás pénz, politika vagy tudás. Ha azonban egzakt módon akarja feltérképezni az "elitet", akkor fog egy jelentősebb döntést, ami sok emberre van hatással (pl. a lex CEU-t) és feltérképezi, ki hogyan hatott a döntésre. Magyarországon nagyon kis hálót fog kapni, ami arra utal, hogy az "elit" nem foglalja magában mindazokat, akik erőforrásokkal rendelkeznek, pl. tudás-erőforrással.

Az ilyen elemzés hasznos (pl. arra utal, hogy a rezsimnek igen rövid ideje van már hátra), de nem kerül közelebb ahhoz, hogy ki az "elit". Tehát én meghagynám a fogalmat az Elite magazin olvasóinak (definíció szerint mindenki elit, akiről az az újság szólvagy olvassa azt a lapot).

tireless treehugger 2017.04.28. 23:00:32

az elitet nem lehet megdönteni hazai katonai vagy politikai erővel, mert az elitben ezek vezetői is benne vannak.

Litium mindig lesz amennyi kell, amíg van igény és megfelelő ár, addig lesz kitermelés is. A világ nagyon nagy, hatalmas kapacitások vannak. Minden elemi anyaggal eljátsszák ezt a sztorit, néhány milliárdból felvásárolnak egy-két havi kitermelési volument, az időleges hiány felhajtja az árat, az alt-médiát kitömik fals infóval, kitör a befektetői roham, aztán ezeket a későn beszállókat megkopasztják.

Az usa geológiai szervezete sokévvel ezelőtt csinált egy felmérést valahogy így szólt a konklúzió: nincsenek véges készletek, mert ahogy fejlődnek az ismereteink és a technológiák úgy találunk egyre többet és azt egyre nagyobb volumenben termeljük ki. A kitekintőn írtam róla 2010 környékén.

annamanna 2017.05.04. 17:39:12

@Doomhammer: ntem az uralkodó osztály eufemisztikus megnevezése. Az elit az, aki úgy gondolja, hogy az ő küldetése, rendeltetése az, hogy vezessen, irányítson másokat. Tehát nem az, hogy ő maga szakértőként csináljon valamit, és a maga szaktudása alapján legyen képes példát mutatni; hanem az elit arra képes, hogy az akarata alá hajtson másokat.
Az elitnek nem kell értenie a részletekhez, nem kell szakértőnek lennie, mert az elit valami mágikus, misztikus erővel rendelkezik, valami fennkölt, varázslatos felsőbbrendűséggel, ami miatt az ő érdekei egészen más megítélés alá esnek, mint a pórnépé.
Az elitnek van joga, hogy törvényt szabjon a póroknak, akiknek arra van joguk, hogy betartsák az elit szabályait.

Sztárok, elkényeztetett gyerekek, szép nők, rosszfiúk, gazdagok gyakran élik át azt, hogy a kívánságaikat akkor is teljesítik, ha arra semmiféle logikus, célszerű ok nem mutatkozik. Nyilván van valami felsőbbrendűségük, aminek behódolnak mások. Nyilván több joguk van dolgokat a maguk számára kisajátítani, mint másoknak. Ők egyszerűen többre jogosultak, mint a közönséges emberek. Ők kiválasztottak, felsőbbrendűek, értékesebb lények másoknál.

Nem a teljesítményük alapján, hanem szimplán azért, mert ilyennek születtek. Vagy mert jóval több pénzük van.* Nekik nem kell versenyezniük az alsóbbrendűekkel (még a végén kiderülne, hogy alulmaradnak a versenyben).

* "A község úri népe hajbókolna mind nekem.
Mind a tanácsomat lesnék, mint egy bölcs Salamonét.
"Csak egy szót, Reb Tevje, Megbocsáss, Reb Tevje"
Bölcsebb vagy a híres csodarabbinál.
Áj-áj-áj-áj-áj-áj-áj.
Mindegy lenne, bármit is mondok,
Úgyis helyesel a nép.
Ha gazdag lennék, rögtön bölcs lennék."
www.youtube.com/watch?v=vSquhrnSSgs#t=02m39s

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.05.04. 22:17:20

@annamanna:
"Az elitnek van joga, hogy törvényt szabjon a póroknak, akiknek arra van joguk, hogy betartsák az elit szabályait."

Magam is egyetértés felé hajlok a maga definíciójával, ahol az "elit" egyszerűen az uralkodó maffiát jelenti. Azért azt megjegyezném, hogy Kelet-Európán kívül el tudom képzelni, hogy létezik az "elit" szónak egy pozitívabb, meritokrácia felé hajló változata. Dehát végül is ez az a vidék, ahol a "bizniszmen" egyszerűen gengsztert jelentett nem is olyan régen (Szerbia).

annamanna 2017.05.05. 00:00:22

@Doomhammer: Egy világvégi provinciához kurtafarkú kocsmás trashelit illik, aminek a trashmédia ágyaz meg, hogy igazán otthonosnak érezzük, amit velük együtt átélünk:

"Akarom, hogy tudd, a lét a tét,
De nem adnám fel én semmiért,
De csak egy maradhat a legvégén,
oooh...
Itt túlélni kell,
Itt túlélni kell. (...)

Nanananana....Nanananana....
Gyere rázzad, gyere rázzad, gyere rázzad, csak kerázzad...
Anikó meg a Dika, Young-G, Jerzy...
gyere klikkesedj, gyere klikkesedj...
jó klikkelj 8x
Yoo Klikkesedjél 8x"
www.youtube.com/watch?v=cX2mu29lD_0

Persze a Kultúrcsürhe c. álmagyarnótával is pont ugyanilyen jól leírható a magyarelit: www.youtube.com/watch?v=zsejN5ttRzw

A Való Világ Villa is remekül illik a provinciális elithez.
Bezárkózás, elszigetelődés, pálinkázás, köpködés, zabálás, hízás, disznótorozás, veszekedés, bulikázás, tapogatás, nyalakodás, leizzadás, naranccsal dobálózás, röhögés, őrjöngés, semmittevés, hazudozás, klikkesedés, siralmas iq-felmérés, gúnyolódás, jacuzziban henyélés, összeesküvés, összefekvés, megcsalás, provokálás, játszmázás, vádaskodás, kitúrás, feladás, szemétkedés, szorongás, kakaskodás, butulás, leépülés, mosakodás, horkolás, tespedés. Görög csődör, lengyel pornós, cigány zenész, svájci kurva, zsidó kidobó. Isten veled, Magyarország.

tireless treehugger 2017.06.22. 21:58:57

@Doomhammer:

www.mining.com/tag/lithium/

Ebből nekem úgy tűnik hogy mindenhol találnak lítiumot, és pont erről beszélek, te viszont valami másról, jelenlegi ismeretek szerinti készletekről, de az ismeretek bővülnek, na meg a bányaipar is felszerelkezik.

ps: a mai világban mindenből van elég, és jelentéktelen hiányok vannak. A múltnak vége van, korlátlan pénzmennyiség és megfelelő nemzetközi menedzsment megfelelő tudással áll rendelkezésre hogy mindig az igény szerinti dolgok történjenek meg. Ha lítium kell akkor lesz lítium, ha ház akkor ház, ha tudás akkor tudás.
(magyarország, izrael, russia, hasonlók kivételével, arrafelé politika csóválja a gazdaságot, na kb ezért tartanak ott ahol.)

maroz 2017.06.24. 05:44:30

@tireless treehugger: Például tudás arra hogyan bőrözzék be a bolton a kilincset a nagy ámerikában, hogy ne égjen rá a shoppingolni igyekvő übermenschek keze.

A lítiumot amúgy a tengervízből akarják kibányászni, mert abban van rengeteg.

tireless treehugger 2017.06.24. 22:16:52

@maroz:

Az usa sok idő energia és emberélet árán lett egy jól szervezett működőképes ország működőképes gazdasággal.

Megdolgoztak érte ----> és most élvezik.

Őseik alemberek voltak szerte a világban, ők viszont már igazi übermenschek, még mindig nem égették porrá egykori elnyomóikat.

maroz 2017.06.25. 06:02:53

@tireless treehugger: Te pedig élvezed, hogy élvezi? Nézed az usát, amint erős munkáskezével megdolgozza magának és élvez, mire fel te is. Megértelek, szinte ingyen van.
süti beállítások módosítása