Érdemes részt venni a kvótanépszavazáson
2016. július 07. írta: Redakció

Érdemes részt venni a kvótanépszavazáson

nepszavazas_kvota.jpg

Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása

 

Azt írja Stumpf András, hogy ő nem megy el a kvótáról szavazni. „Tehát ha a kérdésre adott »nem« válasz önmagában egyértelmű is, ez cseppet sem jelenti, hogy el is kell mennem szavazni, hiszen a szavazatom egyáltalán nem befolyásolja az ügy kezelését, kimenetelét. Vagy ha igen, annál rosszabb.” Mert az azt jelenti, hogy kilépünk.

Stumpf András úgy téved, hogy igaza van. Úgy van igaza, hogy téved.

Ez a népszavazás jogérvényesen nem dönt el semmit, akkor sem, ha érvényes és eredményes lesz. A jogkövetkezményekkel járó népszavazások között semmi keresnivalója. 

A népakaratot kifejező népszavazások közé azonban gond nélkül beilleszthető. Márpedig a népakarat kifejezése nem lebecsülendő dolog.

*

Igaza van Stumpf Andrásnak: a kvótanépszavazás nem a nép megkérdezése arról, hogy alternatív lehetőségek közül melyiket választja vagy támogatja. És igen: a szavazólapon szereplő kérdés sugalmazza a választ. Azt is tudjuk, hogy a lakosság többsége ellenzi a kvótát − a népszavazás kimenetelének valódi kérdése csupán az, hogy hányan mennek el szavazni.

Mert a részvételi aránynak legitimációs tétje van. Mint ahogy az egész népszavazásnak. A népszavazással kinyilvánított közakarattal szemben ugyanis felettébb nehéz politizálni. Itthon is és Brüsszelben is.

Mielőtt ebbe belemennénk, vessünk föl egy fontos államelméleti kérdést: helyes-e a népet megkérdezni? Finomítva ugyanezt a kérdést: vannak-e témák, amelyekről a népet inkább nem kellene megkérdezni? 

Ez valódi, évszázados vita tárgya. A klasszikus példa a halálbüntetés: a világ legtöbb országában a nép simán megszavazná, különösen egy-egy kirívóan brutális bűneset után – ezért a világ legtöbb országában az elit gondosan elkerüli, hogy népszavazás legyen róla. Nyilván az adókról sem népszavazunk, a legtöbb fejlett országban ezt egyenesen tiltja az alaptörvény.

De azért ez nem olyan egyszerű ügy. Először is, az Egyesült Államoktól sem lehet elvitatni a demokratikus voltát azon az alapon, hogy ott halálbüntetés van. Másodszor pedig, a demokrácia előnyök és hátrányok együttese. Itt van például a választói cenzus, a választási jog korlátozása. Az életkori korlátozást szinte mindenki elfogadja, bár a konkrét korhatárról bőven van vita. Vajon nem lenne-e mindnyájunk számára előnyösebb, ha valamilyen minimális iskolai cenzus is volna – mondjuk nyolc általános? Nem lenne-e jobb, ha az értelmes döntést meghozni képtelen emberek, akik rendre a legócskább demagógok szavazóivá lesznek, kimaradnának a közös dolgaink eldöntéséből? De bizony, ennek rengeteg előnye lenne, még az ő számukra is. És az általános, titkos választójoggal szemben még sincs alternatíva. A költség-haszon egyenleg egyértelműen mellette szól.

Igaz ez a népszavazásra is. Drága dolog, manipulálni lehet vele, rövid távon félreviheti a dolgokat – mégis a demokrácia alappillére. Lehet megnehezíteni a kezdeményezését, hogy csak a valóban sokakat megmozgató kérdésekre kerüljön sor, de elvitatni a létjogosultságát magának a demokráciának a megkérdőjelezése. Amire az elit mindenkor hajlamos, amikor a „nép” engedelmetlenkedik, és a maga feje után indul.

Az sem baj, ha a konkrét kérdés másról szól, mint a mögötte rejlő üzenet. Az emberek megértik ezt is.Nem azt mondták, Feri, hanem hogy menj a picsába.” A Fidesz annak idején valójában nem a vizitdíjról kérdezte a népet, hanem a Gyurcsány-kormány teljesítményéről. És a nép arra is válaszolt.

*

Most vissza a politikához. A kvótanépszavazás fehéren-feketén belpolitikai sakkhúzás – is. Európa, azon belül Magyarország 2015 tavaszán történelmi kihívás elé került. E kihívásra a magyar baloldal, együtt az összes európai baloldali erővel, katasztrofálisan rossz választ adott, a kormány azonban némi belpolitikai marketingkampány után határozott és jó választ talált. A kormánynak az az érdeke, hogy ezt a tényt minél többször közhírré tegye, a témát minél tovább a felszínen tartsa és politikai ellenfeleivel minél többször fenékig itassa a keserű poharat. A kvótanépszavazás erre tökéletesen alkalmas.

A dolgokon felülemelkedő, világpolgár értelmiségiként mondhatnánk, hogy jó, jó, de ebből a játszmából én kimaradok, szórakozzanak a politikusok egymással.

Csakhogy a migránsválság valódi válság, és a kormány valódi, történelmi jelentőségű válaszokat adott rá. Világpolgár értelmiségiként sem mondhatja senki, hogy ehhez semmi köze – mert köze van, ha akarja, ha nem. Ahogy Csizmadia Ervin itt a Mandineren megfogalmazta, a történelem most történik, és az értelmiséginek erkölcsi feladata részt venni ebben a történésben.

Az ügynek van ráadásul külpolitikai, sőt – ne féljünk kimondani – világpolitikai jelentősége is. Brüsszelben, Berlinben nagyjából tudják, hogy mi lesz a magyar kvótanépszavazás eredménye, meglepetés aligha éri őket. Mégis alapvetően más dolog ismerni a közvélemény-kutatási adatokat, és más két-hárommillió szavazattal szembesülni. Ha nem lesz meg az ötven százalék, még lehet arra hivatkozni, hogy csak a kisebbség többsége nyilatkozott. De ha meglesz, az nagyot fog szólni.

*

Stumpf Andrásnak igaza van: egy magyar népszavazás Brüsszelt semmire sem kötelezi. És mégis téved: egy többségi nemmel szemben Brüsszel egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy mégis ledugja a magyarok torkán a kvótát. Ha megtenné, azzal a népfelség elvét tagadná meg.

Abban is igaza van Stumpf Andrásnak, hogy Magyarországnak érdeke az EU tagság, és felelős értelmiségi nem lehet részes olyan folyamatokban, amelyek akár csak veszélyeztetik ezt a tagságot. De abban sokakkal együtt téved, hogy a magyar kormány ilyen irányban indult volna el. Amikor Tamás Gáspár Miklós arról ír, hogy a kormány HIVATALOSAN bejelentette a kilépési szándékát, akkor nem a valóságról tudósít, hanem arról a vágyáról ad számot, hogy a magyar kormány ilyesmit mondjon – hogy aztán annál nyilvánvalóbb legyen mindenki számára, „ezek” milyen szörnyetegek. TGM, mint évezredek óta annyian, szómágiához folyamodik, abban a reményben, hogy amit kimond, az ezzel valóságos létet nyer. A magyar baloldal – ki tudja, tán valami pótcselekvés kényszeréből – amúgy is vonzódik a szómágiához. Mélyen hiszik például, hogy ha egy kijelentést gyűlöletbeszédnek mondanak, akkor az tényleg gyűlöletbeszéddé válik, és mint ilyen, megbélyegezhető. Ezért ragaszkodnak ahhoz is, hogy a kormány migránspolitikáját idegengyűlöletnek nevezzék – de ez legyen az ő gondjuk.

A lényeg, hogy a magyar kormánynak esze ágában sincs kiléptetni az országot az Unióból. Erre több okuk is van. Először is nyilvános és bizalmas közvélemény-kutatásokból tudják, hogy a választók többsége uniópárti, e többséggel szembemenni pedig politikai ostobaság volna. Márpedig a magyar kormányt sok mindennel lehet vádolni (tényleg), de politikai ostobasággal aligha. És persze az is nyilvánvaló, hogy Magyarország számára egészében véve határozottan előnyös a tagság.

Sokan ennek ellenére kacérkodnak a kilépés gondolatával – ami ugyebár önmagában nem ördögtől való gondolat –, köztük egyes kormánytagok is, miközben más kormánytagok nyíltan támogatják a bennmaradást. Mármost a kormánynak, a kormánypártoknak azon emberek támogatására is szükségük van, akik kilépnének – a népszavazáson ők valószínűleg magas arányban vesznek majd részt. Úgy döntöttek tehát, hogy ezt a kormányon belüli nézetkülönbséget kommunikálják. Van emberük a kilépéspártiak számára, és van a maradáspártiak számára is. Lázár János a magánvéleményét mondta – miután megbeszélték, hogy elmondja a magánvéleményét. Az ország pedig természetesen marad tag.

A kvótanépszavazással ebbe a bonyolult, de áttekinthető játszmába hívja részesnek a lakosságot a kormány. Igaza van a maga szempontjából, és szerintem igaza van az ország, mi több, Európa szempontjából is. Felelős értelmiségi tehát jól teszi, ha eleget tesz a hívásnak. És elmegy szavazni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr198872734

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bencsik Gábor: Érdemes részt venni a kvótanépszavazáson 2016.07.07. 14:39:01

A kvótanépszavazás fehéren-feketén belpolitikai sakkhúzás – is. Európa, azon belül Magyarország 2015 tavaszán történelmi kihívás elé került. E kihívásra a magyar baloldal, együtt az összes európai baloldali erővel, katasztrofálisan rossz választ adott, a…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2016.07.07. 15:08:49

Nem is tudom, olyan határozatlan vagyok mostanában. Erre lehet levélben?

Mezőbándi 2016.07.07. 16:48:14

Ennyi. Ugyanezt írtam tegnap kommentben, csak köret nélkül.

Robinzon Kurzor 2016.07.07. 17:02:09

Ezek a maradjunk vagy kilépjünk magánvélemények mintha csak arról szólnának, hogy mi a kedvenc színe.

A kormányzati álláspont -- jelenleg -- a kék, de egyes kormánytagok magánvéleménye szerint a legszebb szín a vörös, aranyozott hagymakupolával meg aztán főleg.

És hát mi sem természetesebb annál, hogy egyes kormánytagoknak más a kedvenc színe, mint a másik elvtársnak, nem?

GNDL 2016.07.07. 18:16:10

A Fidesz egyik legszervilisebb talpnyalója kiáll a Fidesz egyik legostobább kampánya mellett... döbbenet... ki hitte volna, hogy ez lesz... :)

„... mégis a demokrácia alappillére. Lehet megnehezíteni a kezdeményezését ... de elvitatni a létjogosultságát magának a demokráciának a megkérdőjelezése.”

Na akkor itt ezen a ponton térjünk is vissza a fideszes hungarista kopaszokra, akik egészen konkrétan választási csalást követtek el a választási irodában idén februárban... hogy akkor a Bencsik-féle lopott közpénzen eltartott fideszes „hasznos idiótáknak” mit is jelent maga a demokrácia.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2016.07.07. 18:23:26

Hát igen, van az asszony, aki ellátja a gyerekeket, az állatokat, megkapálja a kertet és megöntözi, és főz a családnak finomságokat, meg van a férj, aki egész nap nincs otthon, de nem azért, mert a kocsmában ül, hanem azért, hogy pénzt keressen. Mert pénz kell ahhoz, amit meg kell venni, mert kell a háztartáshoz, mégsem tudja otthon az asszony összerakni.

Na most itt ezen a ponton térjünk rá az asszony jogára a nercbundára, vagy a férj jogára a kocsmázáshoz. Vagy a gyerekek jogára a nemválasztáshoz.

tarackos 2016.07.07. 18:56:25

Lemaradtam valamirol? Azt hittem a nepakaratot nemzeti konzultaljuk. Haszos idiota...

annamanna 2016.07.07. 19:14:01

"A kvótanépszavazással ebbe a bonyolult, de áttekinthető játszmába hívja részesnek a lakosságot a kormány."

Ha a kormánynak játszani van kedve, akkor játsszon a saját fütyijével. Ne minket kérjen meg arra, hogy leszopjuk.

"Sokan ennek ellenére kacérkodnak a kilépés gondolatával – ami ugyebár önmagában nem ördögtől való gondolat –, köztük egyes kormánytagok is"

Visszatérve a tőlem megszokott hazug, képmutató, szemforgató álszenteskedéshez, a brexitet leginkább a bűnbeesés történetéhez tudom hasonlítani. Minden van itt, ami ott volt: kívánság, hazug ígéret, felelősség hárítása, kiűzetés, előrejelzett gazdasági nehézség, előrejelzett ellenségeskedés. Akinek ez a vágya, annak hajrá, balról a második ajtó.

marko11 2016.07.07. 20:10:42

Kedves Bencsik Gábor! Régen szívesen olvastam, de ez az írása (meg a ligetes) mehetne......a Magyar Időkbe! (Ugye, ez utóbbi megjegyzést még maga sem gondolja elismerésnek. A Magyar Idők már közelíti a Szabad Nép színvonalát.)

Netuddki. 2016.07.07. 21:15:52

"Érdemes részt venni a kvótanépszavazáson"

Nem értem a címet. Érdemes?
A kubatovlistázottaknak ajánlatos részt venni. A többieknek meg nem kötelező. Tét nincs, maximum a vityának.

Amúgy remek alkalom lenne felmérni a fidesz támogatottságát. A fideszeseket úgyis elhajtják szavazni, így ha nem mennének el a többiek, máris kiderülne mi mennyi. Már csak az ostoba lobbiknak kéne észhez térni és az otthonmaradás mellett kampányolni. A tolvaj fideszesekkel meg nem bratyizik a becsületes magyar ember, még akkor se ha népszavaztatni akarnak.

kovier 2016.07.07. 21:45:16

Ez a poszt akkora hülyeség, hogy a fal adja a másikat! Áááá, nem is mondok többet róla. Védi a védhetetlent! Szörnyű, hogy léteznek ilyen hülye értelmiségiek! NE MENJETEK EL "SZAVAZNI"!!! Egyedül ennek van értelmes üzenete!!!

Herr Stacheldraht Leger 2016.07.07. 22:07:41

(hagymát pucol a cikk fölött)

Gazz 2016.07.07. 22:30:33

A kormány el kezdett aggódni, hogy a nép szarik a népszavazásra. Lázár is elkezdett hangolni az únió ellen, a kormányszóvivő is, a mandiba is leszóltak.
Lesz még itt hír menekültek által elkövetett bűncselekményekről, nemi erőszakról, ha másképp nem megy, még robbantanak is valahol egy kicsit, hátha az felrázza az istenadta népet.

siriq111 2016.07.07. 23:08:54

Mar emlitesre sem melto, hogy Varganak nagyon tetszik a 250 ezer nem eu-s emberek importalas , hogy melozzanak . Mekkora egy lol kategoria ez a kormany. Lehet azt kellett volna csinalni amit en is javasoltam meg anno a haverokank. A cegekkel kepeztetni az embereket , egyre emelkedo szinten. Tessek, itt van a sok hasznavehetetlen kozmunkas , bravo!

siriq111 2016.07.07. 23:09:30

Elnezest a hibaker, ma volt egy kezmutetem.

GNDL 2016.07.07. 23:13:56

@Kovicser: „Szörnyű, hogy léteznek ilyen hülye értelmiségiek”

Nem, egyébként nem léteznek... Bencsik mint „értelmiség”? Most viccelsz... :) Csodálkoznék ha az intelligenciahányadosa meghaladná az életkorát.

Észmegálló 2016.07.07. 23:14:53

Hát így a reakciókat olvasva ez az agitprop írás tökéletes öngól. Aki ilyen cikket elolvas, az nem áll meg a hülyeségnél, elolvassa a kommenteket is. Bencsikék vagy felrázzák a fideszes bérkommentelőket, vagy új stratégiát kérnek Árpitól. Én eddig sem akartam elmenni szavazni, ezután pedig biztosan nem fogok.

siriq111 2016.07.07. 23:17:47

Most konkretan szajbavizeli a kormany a tatott szajjal koveto "hiveit" a kormany :D

GNDL 2016.07.07. 23:18:25

@Gazz: „hátha az felrázza az istenadta népet”

Ennél kicsit durvább amibe belecsaptak: comment.blog.hu/2016/07/07/nemet_putyinista_dezinformacios_oldal_orban-fenyezeset_szemlezi_a_habony-muvek

Azzal, hogy nyilvánvalóan orosz politikai érdekeket követve Orbánék károkat okoznak közvetlenül Magyarországnak, és a hónapok óta erőltetett orosz propagandájukkal közvetve az Európai Uniónak, tulajdonképpen nettó hazaárulást követnek el.

siriq111 2016.07.07. 23:20:40

@Észmegálló: Azokat mar regen ki lehet szurni, mar mint a berkommenteloket. Engem az duhit, hogy tobb mint 6 evet elbasztak a semmire, hulyere veszik az emberekt csak a pr-bol toljak erobol a sok baromsagot.
Megjegyzem, 15 evig itthon sem voltam joforman, csak azt lattam, hogy termelik a zombie stilusu embereket mint a sutiket a gyarban 24/7-ben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2016.07.07. 23:21:04

Orbán Viktor szerint ha nem nekünk tetsző lesz az EU álláspontja kvótaügyben, asztalra kerül a magyar tagság kérdése.

Aki ezen a népszavazáson részt vesz, az segíti Orbán Viktort abban, hogy ha úgy adódik, akkor kilépjen az EU-ból.

Magyar hazafi ezért csakis a kvótanépszavazás bojkottálói között lehet.

GNDL 2016.07.07. 23:24:53

@Doomhammer: „ha úgy adódik, akkor kilépjen az EU-ból”

Nem is való oda, valljuk meg őszintén... ha a magyarok meg hatalomban tartják ezt a korrupt retardált szart, ők sem valóak oda. :)

siriq111 2016.07.07. 23:25:15

@Doomhammer: Szerintem ez a szavazas mindent elmondd , hogy mit akar a magyar ember, fuggetlenul attol, hogy mit is tervez ez a szerencsetlen kormany. index.hu/belfold/2016/07/01/lazar_brexit_szavazas/

siriq111 2016.07.07. 23:26:45

Durva 85% maradni akar.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.07.08. 00:09:56

@siriq111:

A magyar kormány nemcsak az EU-ból akar kilépni, hanem a Galaktikus Szövetségből is és át akar pártolni a Szíriuszi Konföderációhoz. Nehaggyuk!:-D

annamanna 2016.07.08. 01:26:54

Mellesleg semmi gond sem lenne a kvótával, sőt felőlem több ezer migránsot is befogadhatna az ország, feltéve, ha biztonságosan védett zárt táborokba (tehát fegyveresen őrzött lágerekbe) kerülnének, és semmilyen módon nem veszélyeztetnék a lakosságot. A zárt táborból való kijutás feltétele: nyelvtudás, szaktudás, országismeret, egészségi állapot. Aki ezeket teljesíteni tudja, az valószínűleg nem terrorista, mert kétlem, hogy a gazfickók hajlandóak lennének tanulni és alkalmazkodni.
Szerintem nagyon álszent dolog, hogy erre az a válasz: jaj, azt az EU nem engedi! Mert a kvóta megtagadását engedi? Csak a zárt tábort tilcsa?

@siriq111: és hát igen, mintha valami multiverzumban élnénk, olyan párhuzamos világokban, amik közül az egyikben a kormány szavaztat a kvótáról, a másikban meg negyedmillió EU-n kívüli munkást akar befogadni. "Varga elmondta még, hogy harmadik országból származó munkaerő foglalkoztatásában segítene a kormány. Ez a harmadik ország azt jelenti, hogy EU-n kívüli munkások behozatalával tervezhetnek." "Szálláshely-támogatás jövőre lesz már"
Ezek a világok sosem találkoznak, elzúgnak egymás mellett, mint Európa forradalmai.

Emelje ez föl lelkeinket,
Hogy mi vagyunk a lámpafény,
Mely amidőn a többi alszik,
Ég a sötétség éjjelén.

Ha a mi fényünk nem lobogna
A véghetetlen éjen át,
Azt gondolhatnák fönn az égben,
Hogy elenyészett a világ.

Conchobar 2016.07.09. 06:17:20

@siriq111: "Szerintem ez a szavazas mindent elmondd , hogy mit akar a magyar ember, fuggetlenul attol, hogy mit is tervez ez a szerencsetlen kormany" - Semmit nem mond (hacsak azt nem feltételezzük, hogy az Index olvasói nem annyira értelmiségi és tanul fiatalok, mint inkább idősek, munkások, parasztok. Akik Angliában is meszavazták a kilépést)

Conchobar 2016.07.09. 06:22:25

@Doomhammer: "Aki ezen a népszavazáson részt vesz, az segíti Orbán Viktort abban, hogy ha úgy adódik, akkor kilépjen az EU-ból." - Azért, hasznos lenne, ha mindenki elgondolkodna, hogy neki mit hozott az EU-tagság. Neki mennyiben más az élete az EU-tagság következtében, mint volt 2004 előtt

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2016.07.09. 08:58:42

@Conchobar:
Ezt a kommentet Nagy-Britanniából írom, úgyhogy én pontosan tudom, mit hozott nekem az EU és mit akarnak az Orbán-féle populista uszítók elvenni. Ugyanis már jó előre kitervelték az angol haverjaikkal.

tirpakbokretas-migrations.blogspot.co.uk/2013/11/nemzetstrategiai-szovetseg.html

pitcairn2 2016.07.09. 14:19:45

@Doomhammer:

az azonban az UK hozta neked és nem az EU:)
süti beállítások módosítása