Kommentszűrés
’16 ápr
26
09:01

Előre szóltunk

Írta: Redakció

jozsefvaros_1.jpg

Vendégszerzőink, Békés Márton és Böcskei Balázs esszéje

„Minden elmozdult a helyéről s most

mindennek új alapot kell vetnünk.”

(Kassák Lajos: Az igaz költőkhöz)

 

„A nyolc az új hét” – ez nem a Népszínház Karnevál jelszava (bár azé is lehetne), hanem a Negyed7Negyed8 Fesztivál beharangozója. Ha a szófordulatot gyártó digitális alpinista arra gondol, hogy a nyolcadik kerületben is hasonló, a helyi közösség organikusságát „paypass-szal mehet” kultúrába taposó gyarmatosítás, dzsentrifikáció, hunvaldiánus állagmegóvás, indusztriális ingatlan spekuláció, lakosságcsere („csóró” ki, fogyasztásképes, rendezett, pacifikált, polgárság „attitűdből” felmentett új „polgár” és airbnb-imperialista be), továbbá a kerület történetiségét betakaró fogyasztói kolonizáció fog érvényesülni, akkor esélyes, hogy lájkolva tapsol a (még) nem ott lakó, oda (még) csak szórakozni járó kozmopolita új „egyediség”. 

A „nyolc” eleve már a régi „hét”, amennyiben a fenti jelszó szerzője azt érti alatta, hogy a Józsefváros olyan, mint a hatodik és hetedik kerület körúton túli részei. De nem azt érti. Az ugyanis fel sem merül, hogy a hosszas történeti fejlődés, társadalmi harcok, a talpon maradás érdekében meghozott mérhetetlen egyéni és közösségi áldozat nyomán száz évig „nyolcnak” maradó „nyolc” pár év alatt ne essen el abban a háborúban, amelynek frontvonala egyfelől a határokon való átlépést poénból, üzleti érdekből és tiszteletlenségből szorgalmazók, másfelől azokat identitásuk és helybéliségük okán féltőn szeretők között húzódik.

Józsefváros földrajzi és mentális területére már most is gyakran behatolnak azok, akik oda bentről jönnek ki. Azokon a pontokon zajlik a határátlépés, amelyeken a legkönnyebb behurcolni a bulinegyed vírusát: a Madách tér visszavonhatatlanul átalakult, most a Népszínház utcán a sor, hogy szövevényes kulturális és szociális tradícióját feladva kopottságukban is méltóságos házai közé óvatlanul beengedje a homogenizáció jópofa erőit. 

Arra gondol tehát a tartalomfejlesztő, hogy a VII. kerület kulturális sokszínűsége beköltözik a nyolcadikba is, közvetlenül a Bérkocsis utcai kifőzde, az Auróra utcai rendelő végeláthatatlan beteglistái, a szürke szemmel járók, a lézengők, az egy négyzetméterre eső szotyizók versenyében legyőzhetetlen józsefvárosiak mellé. Mindezt kedveskedő kényszerrel és fesztiválnak szánt iránymutatással jelzi. De nem egy nyelvet beszélünk, nem egy helyre járunk: ti ott vagytok bent, mi itt vagyunk kint.

jozsefvaros_2.jpg

Ha így folytatódik, akkor azoknak, akiknek nincs hova menniük, akiknek a Népszínház utca nem egy egynapos karnevál, hanem egy karnevál nélküli élet betonbiztos lenyomata, azoknak hamarosan takarodniuk kell. Ennek ciklikusan alakulnak már jogszabályi lehetőségei is – és ha nem lenne az AVM, akkor már rég elmélyült volna (ha még van hova) a kerület lakhatási válsága (pardon: „haladna a rehabilitáció”, „a kerület fejlesztése”). Az angyalföldi felmenőkkel bíró, magát fiatalon az államkapitalista–kommunista rezsim elleni tiltakozásból felgyújtó Bauer Sándor autószerelő-tanulóról elnevezett utca után hevenyészve felcímkézett Bauer Residence-ben sem a helyi, szociális bérlakásba beköltözni akarók fognak jövőt verni. Az egy dolog, hogy mártírról elnevezni egy falakkal, kerítéssel környezetétől elzárt nyolcadik kerületi társnélküli társasházat maga az ahistorikus érzéketlenség és féktelen irtózás az Ész és Érzelem egyébként is nehezen kivitelezhető harmonikus találkozásától, de annál inkább jelzésértékű az ügyben a környéken workshopozó és „mulató” posztliberális közösség ordítóan csendes hallgatása. Akiket elfeledve most elhallgatnak, azoknak később csak a csend jut. 

Úgy tűnik, akik tavaly még húzódoztak beismerésétől, idén már látják, hogy mi zajlik körülöttünk: merthogy „Budapestet, amelyben a lakosság a pénzes turisták cselédjének és macájának a dicső szerepét játssza” (nocsak), átalakul, méghozzá a legvédtelenebb helyeken. A Józsefvárosban eddig ott élőknek kevés olyan lapot osztottak, ami egyáltalán benne volt abban a pakliban, amellyel a jövőjükről kártyáznak. Bár tele van mindenük a kerülettel, és a kerület is tele van velük, de minden kiúttalanság ellenére – mert a Népszínház utcából nem indulnak sorsok – ők meg akarnak tapadni ott. Hogy ez ne következzen be, muszáj számukra csúszóssá és érdesség nélkülivé tenni a falakat, helyeket, lépcsőházakat és utcasarkokat, nehogy a megkapaszkodás esélye növekedjen. És ők ott maradjanak. A helyükön. 

Természetesen nem a Negyed7Negyed8 Fesztivál és a Népszínház Karnevál fontossága itt a kérdés. Mindez csak szimbólum, talán nem is a legfontosabb, de jó, ha tudjuk: nem mi teremtjük a szimbólumokat, hanem azok minket. Ha valaminek referenciának kell lennie a globális és lokális (identitás)krízis során, az éppen a szolidaritás intézményesítése, a hagyomány, a gyökerek keresése, amelyet a fesztiválok szervezői is célként jelölnek meg. De úgy tűnik, nem ugyanott keressük a le- és begyökerezettség eszközeit és fundamentumát: a miénk és a mieinké sötétebb, kifürkészhetetlenebb, tömörebb, helyhez kötött, a tiéteké légies, átlátszó, s bárhol lehetne. A gumó és az ördögszekér áll itt szembe egymással. Egy ilyen fesztivál akár én-, hely- és emlékezetkereső projekt is lehetne. Lehet jobb- vagy baloldali az egyén (és közösség), lehet apolitikus, lehet mérsékelt vagy bármiben is ortodox (és soha ne legyen semmiben se fundamentalista), a hagyomány ma válasz. A tradíció otthon, hazatalálás, mindenkinek van (ha nincs, megtalálhatja, felfedezheti magában, a Másikban), akár vallási, akár politikai értelemben. Mint tavasszal az ősszel elásott tulipánhagyma kihajtása: így lehetne a gyökereztetés is a múlt sűrű esszenciájának jelenbe áradása. De ez esetben nem erről van szó. A kertész helyett itt a befektetést kereső hideg esze dolgozik, ha egyelőre multikulti-ruhában is táncolva. 

Éppen ezért e sorok szerzői csak keresztényi értelemben tartják megbocsátható bűnnek azt, amelyet a bulinegyedként elhíresült Nagy Érzéki Éhség tesz az egykori gettó területén (lásd az ennek kapcsán megjelent rövid kivonatot). A zsidó és magyar identitás számára oly fontos tér, ahonnan elindították azokat a honfitársainkat, akiknek halála nem saját halál, hanem „Auschwitz-halál” (Adorno), ma kreatív kapitalista megszállás alatt van. Holott az egykori gettó véráztatta falai nem múzeumi tárgyak, nem romkocsma WC-jében támaszkodási felületek, hanem a történelem és a Holokauszt láthatóságának időtlen valóságai. Ez nem közép- és kelet-európai bohém díszlet, a centrum által meggyötört (fél)periféria veszélytelenül nosztalgikus miliőjében, hanem a Vészkorszak előszobája, az embertelenség tornáca. Instapest helyett jelenbe torkolló tragikus múltunk mementója. Itt minden vakuval együtt a szégyen is megvillan. 

Abban az országban, amelynek polgára és annak stábja megalkotta a Saul fiát, s ezzel láthatóvá tette újfent az emberi lét végső morális konfliktusát, abban az egykori gettó emlékének intenzívebbnek és jelenvalóbbnak kell lennie, mint maga a jelen. Az egykori gettó egy regény, amelyet a bulinegyed tervezői, kreatívjai és leleplezésre sem méltó ideológusai a raktárba tettek, ahelyett, hogy hagynának olvasni benne, megpróbálni elmesélni és elmeséltetni. Akinek a Gozsdu-udvar azt jelenti, hogy „megyünk a Gozsduba”, az magasról tesz rá, hogy az egykori gettónak, mint városi regénynek, a holokausztprózának „szerzője a halál, a holokausztnapló bizonyos befejezetlenségére a halál tesz pontot” (Sziklai László).

jozsefvaros_3.JPG

Visszatérve a Népszínház Fesztiválra, azok a látni tudás hiányára lehetnek válaszok (a feltételes mód egyelőre indokolt). Az identitás mint hagyomány ugyanis a felelősséget, a valódi egyéniséget, meg a szabadság korszellemnek megfelelő indoktrinált eszményének kritikáját, a vallási és politikai rossz elutasítását jelenti. Több tiszteletet tehát a tiszteletnek, több tiszteletet az eredet(ek)nek!

Józsefvárosnak saját hagyományai vannak, így az olyanokhoz, minthogy karneváli NGO-feszt, „gasztro negyed”, „fúziós jazz”, „Time Traveler konferencia”, „vízálló telefontok” fogyasztása, a helyiek csak akkor tudnának kapcsolódni, ha meg lenne hozzá a kódjuk, nyelvük és világuk. S ezek nincsenek meg. Más (politikai) tudással bírnak, amely semmivel sem értéktelenebb, mint az új kulturális elité, e sorok íróinál pedig talán jóval becsesebbek is. Értékeik vannak, amely értékek roncsolt állapotaikban is elismerésért kiáltanak. Ez az elismerés szociális alapon történhet, osztályok- és kultúrák köré szerveződő konfliktusok árán, nem a kulturális kolonizáció révén. 

Józsefváros ugyanis nem játszótér, nem vízpart nélküli Bánkitó Fesztivál, itt a „szabad mozgáshoz való jog” a társadalmi mobilizációért zajló egzisztenciális küzdelmet jelent. A Népszínház utcai karneválon lehet, hogy a helyiek is osztoztak az egynapos Sziget Civil Faluban, de a Népszínház utca a Budapesten is turistáskodó budapestiek elvonulásával akkor is a kádári és rendszerváltás utáni nyomor lenyomata fog maradni, amit megérteni, elbeszélni kell, és nem bevonni valami egészen mással, pláne nem élmények fala mögé rejteni. Az az utca, ahonnan úgy estek ki honfitársaink a magyar társadalomból, ahogyan a vakolat a házaikról: várhatóan, de mégis hirtelen, egyszeriben és soha nem visszatérően. 

Az ő közösségeik nem élménnyel reorganizálódnak, nem attól újulnak meg, hogy az ide bejövők átalakítják – akárcsak egy napra is – tereiket a hipszterizált Neukölln és Kreuzberg keverékévé, hanem hogy meghagyják Józsefvárosnak. Nem a romos, a pusztuló Józsefváros ilyen állapotban való konzerválására gondolunk, hanem identitásának megőrzésére. A kulturális kolonizálók viszont arra nem gondolnak, hogy a VIII. vagy bármely kerület karnevállá alakítása hogyan járul hozzá ahhoz, hogy az adott kerületben lágyuljon az ottani levegő, oszladozzon a félhomály, hogy a városvezetők esztétikai-kulturális értelemben középosztály-orientált önképét sugallja. Egy szó, mint száz: a bulinegyed betegségét spóráiban hordozó karnevál a dzsentrifikációt készíti elő a maga körmönfont módján. 

Milyen ironikus, hogy a Tőke – udvariasabban szólva: a fogyasztás és a nyereség – útját a progresszív-alternatív kultúra hordozói kövezik ki! A befektetés-barát környezet első lépése a liberális kulturális klíma megteremtése. Ahol ugyanis ilyen színes a világ (pontosabban ilyen kellemesen kavalkádszerű tud lenni), ott a piac, a kiszorítás, a „rendbe tétel” kapui nyílnak meg. Ott, ahol arról szólnak a hírek, hogy milyen nyugat-európai, mennyire multikulti az élet – és a dzsentrifikáció előfeltétele mindenhol ez –, oda (spekulatív) tőkét hozni nem teljesíthetetlen, hanem egyenesen kívánatos gazdasági és politikai projekt. Aki nem hiszi, járjon a Dob, vagy a Király utcában és környékén, sétáljon egyet a nem-hely Corvin negyedben vagy teraszozzon a Ferenc téren. Ami Józsefvárosban a Palotanegyeddel elindult, az sem fog megállni a Körútnál, a spekulatív felhő beteríti azokat is, akik a nyomor miatt már most sem kapnak levegőt. A Népszínház utca egynapos eltakarásával bátor tettre szánta rá magát a kolonizálók előőrse: bemerészkedik a körúton túlra. A körút, amely egyre inkább egy lappangó háború látens frontvonala, diffúzzá válva engedi át magán a látszólag jó szándékkal jövők akarnokságát. 

Akik itteniek, ők a ma még a lakóhelyükön zajló karneválokon hihetik azt, hogy „semmit, róluk, nélkülük”, a szervezők szándéka minden bizonnyal ez is, de azt is látni kell, hogy utóbbiak élményfesztiváljaikkal mennyire járulnak hozzá egy kerület imázsának megváltozásához, és hogy ez mit jelent majd egy oda beköltözni kívánó középosztálybelinek (vagy középosztálybeli szülők gyerekének). És annak, akinek a helyére beköltöznek. Ez a játék nem win-win, ahogyan a dzsentrifikáció és a turisták által foglyul ejtett város sem egy alapos Index-cikk.

Egy éve a Ki! c. kordiagnózisunkban már foglalkoztunk azzal, hogy mi történik akkor, ha egy várost eladnak élményként, ha szubkultúrákat arra és úgy használnak fel közösségkonstruálás és közösségépítés gyanánt, hogy más közösségeket öntudatlanul is elapasztanak. Az azóta történtek azt támasztják alá: igazunk volt. 

Valljuk, hogy sokféle igazságérzés van, de csak egyfajta rend. Ez pedig nem a diskurzusok diskurzusának rendje, hanem a valós, együtt, de egymással politikai antagonisztikusságban lévő közösségek rendje. A könyvet egyvalami szervezte: a város tulajdonságaitól való megfosztása fölött érzett harag (Utószó a KI!-hez). Ennek a kiáltvány formájú haragbanknak (Sloterdijk) újabb betéte ez az írás – és ki tudja, kik veszik majd ki a kamatot.

Továbbra is osztjuk a gondolatot, hogy „a liberális racionalizmus képtelen a politikai megragadására azon egyszerű oknál fogva, hogy minden következetes racionalizmusnak tagadnia kell azt, hogy az antagonizmus eltörölhetetlen természetű” (Chantal Mouffe). Így a racionalizmus univerzalizmusa és az arra való törekvés a totalitarizmus nyelve. A konfliktusok lehatárolása, elszigetelése és lépésenkénti pacifikálása a semlegesítés megannyi praktikájának alkalmazásával közismert: „A liberális gondolkodás fölöttébb szisztematikus módon kerüli meg vagy hagyja figyelmen kívül az államot és a politikát, s ehelyett az etika és gazdaság, a szellem és üzlet, a művelődés és tulajdon különnemű szféráinak tipikus ellentétességében mozog. Az állammal és a politikával szembeni kritikai bizalmatlanság könnyen magyarázható annak a rendszernek az elveiből, melynek számára az egyes ember terminus a quo és a terminus ad quem kell, hogy maradjon” – írja Carl Schmitt.

Ezzel szemben – és ezt látjuk Józsefváros „várt” kreatív kapitalista fordulata előtt már évtizedek óta itt élő közösségén is –, hogy az egyes közösségek önazonosságának forrása saját közösségük, saját történelmük, tapasztalati mezőik és annak percepciója. Számukra a „kultúrák együttélése” nem attól kérdés, hogy a II. János Pál téren egy nyáron át szembesültek a globális krízis lokalizálódásával, hanem évtizedeken át együtt élnek csendben, NGO-nyelven kívüliségben, önmagukkal. Gondolnak egymásról sok mindent, jót és rosszat, de kölcsönösen elismerik egymást. S mindegyik igényt tart saját identitásának reprezentációjára. Sok van, ami egymással összeköti, és számos akad, ami elválasztja őket. És ezt be kell látni, ezt respektálni kell, nem lehet univerzalizálni ott, ahol egyesek elismerése eleve hiányzik. A bombákkal közvetített demokrácia-exportnál – morális értelemben – alig valamivel jobb illatú a mézes-mandulás latte machiatóval terjesztett civilizáció. A helyben lakók sokrétű kulturális és szociális identitását és ezek szakadékait egyetlen rohammal próbálják most átlépni, és – akár tudottan, akár nem – szembesíteni őket azzal, hogy mennyire le vannak maradva a fogyasztói kosarat illetően, amely immár nemcsak konkrét árut, de nyelvi kódot, viselkedési mintát, a diskurzusokban való részvétel képességét is tartalmazza.

Józsefváros nem egy „szeressük egymást gyerekek” meghívásos workshop terepe, hanem a kemény osztály- és a nem ellenséges, de elismerésért küzdő kultúrharc egyik kerülete. Itt a politikai konfliktusok leginkább elosztási kérdések és a különállóság fennmaradása körül forognak, s nem az emberjogi diskurzusok valamelyik metadialektusának időleges primátusáért és a társadalmi nemek dekonstrukciója körül zajló, egymásra reflektáló kurzusok ösztöndíjainak megszerzéséért. Itt a valóság lakik, s nem annak reprezentációja

Lesz-e majd olyan fesztivál, amely a most kiszorításra várók „lokalitásával” is foglalkozik, és csak azzal. Számíthatnak-e arra, hogy a kívülállók nem előírt, individuális kategóriákkal írják majd le közösségeiket? Ahhoz ugyanis ők nem tudnak kapcsolódni, az a tőke és a már érvényesültek nyelve. 

Mi igaz a Ki!-ből? Szerintünk minden. De annál inkább fontos arról értekezni, hogy miért. Erre vállalkoztunk most: a városban folyó jószándékok neoliberalizmusának tetten érésére, amikor kijelentjük, hogy a kognitív kapitalizmus pokoli útja univerzalizmussal van kikövezve. E jótékony kulturális hegemónia a rejtett beszivárgás eszköze, nyomában pedig az egyneműsítés vámszedői érkeznek. 

A város a harc terepe, ahol gyakran a békét elhozni akarók gyorsítják fel a frontvonalak erősítését és változását. A pacifisták hangoskodása többnyire csak arra jó, hogy elnyomja a fegyverkovácsok keze nyomán születő pengék csengését. Egy küzdelemben nem lehetünk egyszerre a saját és az ellenfél oldalán is. Ami kint és ami bent van, óhatatlanul farkasszemet néz a konfliktus felsejlő mezsgyéjének két oldalán. 

Dönteni kell, aki nem dönt, dezertőr

***

Nyitófotó: K.I. Panoramio

Címkék: élet kultúra város társadalom életmód urbanisztika 8. kerület Józsefváros Budapest Békés Márton Böcskei Balázs Ki!

A bejegyzés trackback címe:

http://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr768663986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nlts 2016.04.26. 12:46:08

mi ez a cikk, szoci az új jobboldali, vagy mi? vagy ez egy szomszédok style szatíra? nem értem, de beszedném én is szívesen azokat a kábszikat, amiket a szerzők nyomtam írás közben, max respekt hogy így nyomják!

IdomitottFoka 2016.04.26. 13:32:03

A nemzeti market nincs odaengedve, hogy felújítsa, rendbe hozza a nyolcat, a judeoplutokrataglobalista bulinegyed maffia félreállította őket. Meddig tűri még a nemzeti érzelmű befektetők tömege, hogy nem hagyják őket kánaánná átépíteni a dzsóvárost a nincstelen tömegek számára? Miért nem tudja hagyni a libsibolsi gyülevész méltóságteljesen belerohadni a kutyaszarba a városrészt, he? Abcúg.

komolytalan samu 2016.04.26. 16:44:19

Pornográf, öntetszelgő tudálékoskodás. Bontsuk vissza a Parlamentet, a nagykörutat, az ott élő céhmesterek, kocsisok stb is csúnyán elvesztették a társadalmi mobilizációért zajló egzisztenciális küzdelmet 100-150 évvel ezelőtt. Arról a sok köcsögről ne is beszéljünk, akik ezzel egyidőben kipanamázták a vályogházakat alóluk.

Nem irigylem azokat, akik a dzsentrifikáció miatt mennek el a nyolckerből, de ne csináljunk úgy, mintha valami tündérország lenne. Amióta világ, a világ így megy ez, így jött létre a mai pesti belváros is, a nyolckert is beleértve. Sőt, most még csak nem is zsarolják, kergetik el az ott lakókat, annyit fizetnek nekik, amennyiért elköltöznek.

Nem kell szeretni a turistaszopó romkocsmás világot, de ez van. A reggeli hányásban lassan nem kannásbor és babfőzelék, hanem tequila és pastrami lesz.

Herr Stacheldraht Leger 2016.04.26. 20:16:54

beszéljünk a hüvelygombáról

főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2016.04.26. 22:15:46

Mókás ez a romantika, de Józsefváros egy merő romhalmaz, és mivel akik ott laknak, képtelenek ezzel bármit kezdeni, nagyon helyes, hogy ez az általad minden rossznak elmondott Józsefvárosba tőkét vivő folyamat lehetővé teszi számukra, hogy olyan ingatlanokba költözzenek, amelyek amortizációját képesek finanszírozni.

A hosszas fejtegetés a közösségekről meg amit akarsz aranyos, de egész biztos vagyok benne, hogy a többség örömmel kiköltözik egy külvárosi, de jó állapotú és számára fenntartható ingatlanba. Egyszerűen azért, mert még így is marad pénze csak úgy magára (mint soha életében korábban), hiszen azok a gaz galád liberálbolsevik kognitív kapitalisták az unverzalizmus kikövezett útján olyan baromi sokat fizetnek a szétázott és düledező romhalmazáért, hogy ezt is megteheti majd.

GNDL 2016.04.26. 23:04:55

A Fidesz lopott közpénzekből eltartott lakájsajtóján kívül az egész hazai sajtó az MNB lopott 260 milliárdján van kiakadva... pedig még alig ocsúdtak fel a századvéges lopott milliárdok után... természetesen a mandineres szerencsétlen korrupt balfékek is tudják, miről kell ilyenkor írni... :)

veresspal 2016.04.26. 23:08:49

Fizikai fájdalmat olvas ennek a váteszkedő kultúrfosnak az olvasása. Pedig együtt a Bede és a Böcskei is jókat bír írni. De valahogy így együtt pokoli. Se eleje, se vége, csak a modoros és öncélú trópusok. Ilyen mondatok hajnali négykor jutnak eszedbe a négyeshatoson, miután első szerelmed hűtlensége átvébékáztad az éjszakát valami lepra helyen Doorst hallgatva - tizenöt évesen.

K..I.. 2016.04.27. 00:42:51

Józsefváros a második otthonom, ezért nekem eleve fontos ez az írás. De nem szóltam volna hozzá, ha nem látnám az általam készített képet a bejegyzés nyitóképeként. Örülök ennek, elismerésnek tekintem.

FikkFakk 2016.04.27. 07:03:08

Modoroskodo szar iras.

Megveszik a lecsuszottaktol annyiert, amennyiert hajlandoak odaadni. Huzzanak a retekbe es eljek fel a kapott penzt nyugodtan. Utana ne jojjenek vissza...

Pelso.. 2016.04.27. 07:37:08

jószándékok neoliberalizmussal, jesszus, ez árulás.
Azonnal lépnetek kell, főleg, ha fizetnek is érte. Csapásokat csak adni kell manapság, kapni nem ér.

midnight coder 2016.04.27. 08:04:10

Én inkább azokat a vidékeket szánom, ahová a nyóckerből a jelenleg ott lakók költöznek majd.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.04.27. 08:11:25

Nem éppen. A város épül, szépül, fejlődik, a mandineres bérretegők bánatára.

fehéregér 2016.04.27. 08:19:40

Végre valaki(k) hajlandóak nem felületesen, a budapesti "értelmiség" közhelyszintjén túl elgondolkozni jelenségekről, olyan emberekért, azok hosszú idő óta megmunkált, átélt történeteik tégláiból felépített életteréért szót emelni, akiket/amelyet ez az említett "értelmiség" legfeljebb HASZNÁL.

FF 2016.04.27. 08:29:22

Abban vagyon igazsága a szerzőknek, hogy az egykori Pest lelkét - ha van ilyen -, Mándy Iván, a békebeli kabarék, a tisztes kispolgári szegénység világát a Józsefváros őrzi a legjobban. De ez a változatlanság abból is fakad, hogy a városrész rohad - örülhetünk annak, hogy olyan, mint száz éve, de ez nagyrészt évtizedek óta elmaradt felújításokból, a városfejlesztés hiányából akad. Sikolthatunk dzsentrifikációt, meghagyhatjuk olyannak, amilyen és azoknak, akik ott laknak - de akkor addig rohad, amíg összeomlik és akkor a romokra végképp az épít, aki először villant pénzt.

Jean Sol Partre 2016.04.27. 08:48:59

@BircaHang Média: nem, csak Budapestre nem igaz amit mondasz

maroz 2016.04.27. 10:33:59

@Jean Sol Partre: Mirol szol a poszt? Elolvasnam, de az orvosom eltiltott az ilyesmitol. Feluletes ranezesre mintha a dzsentrifikaciorol szolna, de meg beleolvasni sem mertem, mert ha lebukok akkor a doki elkuld vervetelre, ami brrr....

konrada 2016.04.27. 10:43:04

@Jean Sol Partre:
...látszik hogy fiatal vagy, így nem tudod, milyen volt a város 2-3 évtizede...

Jean Sol Partre 2016.04.27. 10:44:09

@maroz: én sem olvastam el, túl hosszú. Szerintem a legfontosabb napi problémáink alapos elemzése lehet benne.

Jean Sol Partre 2016.04.27. 10:45:10

@konrada: látszik, hogy fogalmad sincs, mlyen idős vagyok :)

konrada 2016.04.27. 12:00:14

@Jean Sol Partre:
Pont annyira nem, mint a memóriádról.;))
...ezért vagy az életkorod, vagy az utóbbi kiesései miatt térnek el az emlékeid a valós állapotokról...;))

Jean Sol Partre 2016.04.27. 12:12:02

@konrada: nézd, nyilván változott a város az elmúlt 30 évben, nem ezt tagadom. De az nem a memórián múlik, hogy végignézze az ember, mikor mit csináltak, milyen minőségben. Épül, szépül, fogynak a fák, patyomkin beruházások készülnek, irtózatos drága és értelmetlen dolgokat csinálnak, nagyon kevés az ami tényleg jó és az is általában gyenge minőségben, lásd fonódó villamos. Ha valami mégis klassz, akkro azt mindjárt vissza is akarja csinálni Tarlós.
Ne vakítsa el a rajongásod a szemedet :)

konrada 2016.04.27. 12:23:31

@Jean Sol Partre:
Én nem politikusokért rajongok, hanem Budapestért.
Így látom, mivé válhatna és mi volt.
...és bár tényleg vannak értelemetlen, fejlesztések, és még több olyan, ahol még annyi sem, én látom a fejlődést...

Jean Sol Partre 2016.04.27. 13:21:01

@konrada: olyan nem létezik, hogy nincs fejlődés. De hogy ezerszer jobb lehetne (nem több pénztől, csak tisztességesebben csinálva) az biztos. És sajnos sok helyen a "fejlődés" végzetes rombolással járt és fog is. Összességében szerintem nincs okunk nagy örömködésre.

konrada 2016.04.27. 14:40:24

@Jean Sol Partre:
A fejlődés mindig rombolással jár - lásd a Nagykörút helyén volt Duna ágat, aminek feltöltése elég végletetes természetrombolás volt - de hát a városépítés ezzel jár. (Mondjuk a Lágymányos feltöltésért a mai állapotokat nézve tényleg kár.)

...de hát ilyen a városfejlesztés, főleg, ha van benne sok spontán elem is...

...innentől kezdve meg atitüd kérdése, örülünk, vagy szomorkodunk.
Én meg Budapest város rajongója vagyok, a természetnek meg ott, ahol a helye van....
(Ha pl. a Váci utat nézzük, na az tényleg egy fos lett, de most üvegtől csillogó a barna rozsdaszín helyett, na az a spontán, amiért kár... ...de egy város náha organikus...)

Jean Sol Partre 2016.04.27. 15:14:34

@konrada: persze, attitűd kérdése, ez szemlátomást nem ugyanaz nekünk :)

maroz 2016.04.27. 16:27:24

@konrada: "...de hát ilyen a városfejlesztés"

Isten akarattya, ugye? ;)

Jean Sol Partre 2016.04.28. 09:47:09

@konrada: "de hát a városépítés ezzel jár"

ólszaft, mondaná erre egy udvarias angol.
spontán elemek alatt a hozzá nem értést és a paranoid elmebetegek erőszakos beavatkozását érted?

Veridicus76 2016.05.02. 16:11:16

Nagyon helyes, hogy a dzsuvás gettóból élhető városrész lesz. A kutya (meg néhány doktriner faszkalap) ugat, a karaván halad.

Veridicus76 2016.05.03. 18:41:01

"Dönteni kell, aki nem dönt, dezertőr. "

Lásd még: "Aki nincs velünk, az ellenünk van." (Rákosi Mátyás)

Vagy: "Nemcsak az árulókat, hanem a közömbösöket is meg kell büntetnetek. Mindenkit meg kell büntetni, aki a forradalomban passzív, és semmit nem tesz érte."

Lehangoló, hogy időről időre felbukkannak ilyen jakobinus doktriner népboldogítók, akik ráadásul a mocskos gettót akarják fenntartani. Ezek a szélsőbalos figurák rendkívül veszélyesek, amellett, hogy persze röhejesek is.

Veridicus76 2016.05.03. 18:42:05

A második idézet Saint-Justtől való.

maroz 2016.05.03. 20:38:30

@Veridicus76: A szélsőbalosok Coelho-t is mernek idézni. Sehol sem vagy!

maroz 2017.05.11. 21:40:05

@Jean Sol Partre: Na tessék, nem lehet megúszni!

"A globális tudásimport és a lokális beágyazottság összjátékára a kortárs ellenzéki kulturális mezőben plasztikus példa a dzsentrikáció értelmezése és a dzsentrikációval szembeni kulturális ellenállás. (pl. Békés–Böcskei 2016,"

Gagyi elvtársnő meghivatkozza ezt a posztot ebben az írásában: www.academia.edu/32955340/V%C3%A1ls%C3%A1g_m%C5%B1v%C3%A9szet_%C3%A9s_politikai_aktivizmus_A_kort%C3%A1rs_kultur%C3%A1lis_mez%C5%91_%C3%BAjrapolitiz%C3%A1l%C3%B3d%C3%A1s%C3%A1nak_t%C3%A1rsadalmi_k%C3%B6rnyezete

Azt tudtam eddig is, hogy kicsi ez az ország, de ennyire??? :))

Jean Sol Partre 2017.05.15. 09:19:53

@maroz: wow, a mandi lábnyoma!
nem ország ez, csak egy kis falu :)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.06.29. 14:51:57

Békés Márton és Böcskei Balázs előre szóltak.
"Józsefváros ugyanis nem játszótér, nem vízpart nélküli Bánkitó Fesztivál, ..."

És lőn, a Bánkitó fesztivál szervezőjére lecsaptak.
index.hu/belfold/2017/06/29/az_aurora_bezarasanak_hattere/

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.07.03. 09:19:14

@tireless treehugger:
tökmindegy, hogy ki lesz, úgyis csak brexites lehet az új miniszterelnök/pártvezér.

Ezt a döntést magasabb szinten hozták meg, mint a Konzervatív Párt.

tireless treehugger 2017.07.03. 19:27:08

@Doomhammer:

arra gondoltam hátha ráböksz az egyikre.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.07.08. 09:10:30

Az Auróra a budapesti zsidó kulturális élet egyik fellegvára. Bár kocsmának néz ki.

www.tabletmag.com/scroll/240033/hungary-is-trying-to-shut-down-a-crucial-jewish-cultural-center-heres-how-you-can-fight-back
"On Wednesday, June 28, one of Hungary’s most innovative and vibrant Jewish establishments was nearly shuttered by the local municipal government.

The place, Aurora, might seem to be an unlikely linchpin for Jewish life in Budapest, given that it is, well, a bar. But unlike most bars, Aurora serves as the incubator for a dazzling array of Jewish programming and human rights activism in Hungary’s capital. This is because the bar is owned by Marom, a local Jewish association, and provides 80 percent of the revenue for its Jewish cultural events, concerts, discussions, debates, and theater. Moreover, Aurora’s building also houses an egalitarian synagogue, hosts regular Shabbat events, and offers a variety of Jewish holiday programming and text studies. And on top of all that, Aurora serves as a sort of NGO headquarters, providing a home for some of Hungary’s top human rights organizations.

In fact, while it may look like any other alcohol-dispensing establishment on the surface, “Aurora is actually an NGO hub,” explained Marom chair Adam Schonberger. “"

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.07.10. 11:01:32

Békés és Böcskei előre szóltak és lám, meg is jelentek a szélsőjobboldali vandálok, akik májusban tönkretették az Auróra előtti területet olyanokat írva a járdára festékpalackkal, hogy "Stop operation Soros", meg hogy "visszajövünk". A rendőrség persze nem tett semmit, aztán jött az önkormányzat.

wiadomosci.onet.pl/kiosk/wegierski-chlopiec-do-bicia/5mdpn1l
"Społeczność węgierskich żydów nie jest zgodna co do tego, czy w atakach Orbána na Sorosa dużą rolę odgrywa antysemityzm. Adam Schonberger, dyrektor ośrodka żydowskiego Aurora w Budapeszcie, sądzi, że rządowa kampania w swej istocie antysemicka nie jest, aczkolwiek może pozwolić dojść do głosu antysemickim siłom. Centrum Aurora powstało w 2014 roku i działa na rzecz najsłabszych grup społecznych udzielając schronienia organizacjom romskim, żydowskim, walczącym o prawa mniejszości seksualnych LGBT, wspierającym migrantów, bezdomnych i narkomanów. Ośrodek czerpie dochody z mieszczącego się tutaj baru oraz z organizowanych tu regularnie koncertów, lecz środki na jego założenie w części pochodziły od Sorosa.

W maju grupa skrajnie prawicowych aktywistów zdewastowała teren przed budynkiem, wypisując na chodniku sprayem hasło "Stop Operation Soros" i naklejając na drzwiach wejściowych zdjęcia przekreślonej czerwonym krzyżem twarzy Sorosa. "Jeśli czas pozwoli, wpadniemy tutaj znowu", zapowiedziano w artykule zamieszczonym na skrajnie prawicowym portalu. Centrum Aurora zgłosiło sprawę policji, jednak władze usprawiedliwiały się, że nie mogą nic zrobić. – Jednym z powodów ich bezczelnego zachowania jest poczucie, że ich czas właśnie nadszedł – mówi Schonberger o ekstremistach, siedząc na podwórzu Aurory, które wieczorami zamienia się w bar. – Ich misja "ocalenia Węgier" jest teraz częścią dominującej politycznej ideologii."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.07.17. 09:11:57

Továbbá előre szóltak az amerikaiak is.

index.hu/belfold/2017/07/14/az_amerikai_kovetseg_felkeresi_kocsis_mateekat_az_aurora_kocsmainak_bezarasa_miatt/
"Az amerikai nagykövetség megkeresi a józsefvárosi önkormányzatot az Auróra kocsmáinak bezárása ügyében - mondta az Indexnek David Van Cleve, a követség politikai-gazdasági tanácsosa a Bánkitó fesztiválon."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.07.26. 09:21:46

Orbán azt mondta, Magyarország megvédi a polgárait, nem úgy, mint 1944-ben. Erre lerohanja az Aurórát.

forward.com/opinion/world/377393/the-wests-response-to-hungary-affects-the-future-of-europe-and-its-jews/
"“This can never happen again,” Orbán told Netanyahu. “In the future, the Hungarian government will protect all its citizens.” This past month alone, that “protection” has encompassed raiding the Aurora Jewish community center in Budapest and running an anti-Semitic poster campaign against the Hungarian-born financier and philanthropist George Soros. In the same press conference, Orbán said that refugees constitute an “external, artificial influence” on Hungary’s “current ethnic composition.” It is clear his reassurances cannot be taken on face value.

Indeed, since 2010, far from coming to terms with Hungary’s past, Orbán has conducted a campaign that Brookings Institution visiting fellow James Kirchick described in his book “The End of Europe” as “distortion,” pushing a narrative about the Holocaust “that minimizes Hungarian culpability” while casting Nazi-allied leader Miklós Horthy as a “selfless defender of national independence.” Orbán recently called Horthy an “exceptional statesman.” Budapest’s Freedom Square is today home to a statue of Horthy as well as the Memorial to the Victims of the German Occupation, both insults to the suffering of Hungarian Jewry."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.08.23. 16:20:58

Fizesse Békés és Böcskei a kiesett bevételt.

444.hu/2017/08/23/torvenyserto-volt-az-aurora-bezarasa
" A helyet üzemeltető cég most azt fontolgatja, hogy beperlik az önkormányzatot a jogtalan bezárás miatti bevételkiesésért. A hely októbertől nyit újra."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.08.30. 13:21:42

@Doomhammer:
Békés és Böcskei a VII. kerület esetén is előre szóltak.

kettosmerce.blog.hu/2017/08/30/kapitalista_hult_helyek_erzsebetvaros_visszaszerzese
"Békés Mártonnal közösen jegyzett kordiagnózis könyvünk megírása idején minden politikai fantáziánk ellenére sem tudtuk volna elképzelni, hogy két évre rá ellenállás bontakozik ki a bulinegyednek hívott tőkeintenzív butikmultikulturalizmus, a kerület történeti és emlékezetjellegét leginkább csak piacilag értelmező megszállása ellen. Az itt és a főváros több pontján zajló „kapitalista realista” fordulatok kapcsán majd mindenben igazunk volt, de azt is el kell mondanunk, hogy nem egyedül voltunk azok, akik előre jelezték, hogy miként szorulnak ki a kerület lakói életük, múltjuk minden közvetlen tapasztalatából, a sok évvel ezelőtti hunvaldiánus állagmegóvás után elveszített épületeik után hogyan veszítik el azok helyét is.

Az Erzsébetvárosban zajló új gyarmatosítás/imperalizmus, amelynek a „turizmus” kifejezéssel udvarol a nyilvánosság, kisajátítja a közösségi tereket szimbolikus értelemben és gyakorlati „megoldásokon” át egyaránt. A helyiek nem a kerület lakói, hanem problémák, akadályok, zavarók. Hajnalba nyúlóan az egykori gettó kereszteződéseiben csiripelő szelfihordák tellegetnek a képkultúrának, a zsidóságot a sötét évtizedekben körbe záró gettófalak maradékait legénybúcsúturisták vizelettel „vakolják” újra, hogy aztán az utcai áramlás – és nem gyaloglás – az apartmancápák Airbnb-vendéglátásában – és adóoptimalizálásukban – érjen véget."

Aurórás pofára esésük nem rettentette el őket, előre menekülnek egy nagyobb célpont irányába.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.08.31. 00:52:18

Elég a szelfihordákból.

portal.nebih.gov.hu/jogsertesek
"Név/Vállakozás megnevezése, címe: KRIMÓ SÖRFŐZDE Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 1051 Budapest, Vigyázó Ferenc utca 6. 3. em. 3.)
telephely: 1071 Budapest Kazinczy u. 8.

Körülmények: A sörfőző üzem ellenőrzése során feltárt súlyos élelmiszerlánc-biztonsági és nyomon-követési jogsértések miatt a NÉBIH munkatársai az üzem élelmiszer-előállító és forgalmazó tevékenységét azonnali hatállyal felfüggesztették és a helyszínen fellelt élelmiszer alapanyagokat, félkész és késztermékeket zárolták. A szigorú intézkedés további indoka volt a sörfőző üzemben az ellenőrzéskor feltárt és fényképekkel dokumentált, súlyos élelmiszer-higiéniai körülmények, amelyek között tilos az élelmiszer-előállítása és forgalmazása. Az üzemben a sörfőzés tevékenysége vonatkozásában az üzemeltető nem rendelkezett az egységre adaptált minőségirányítási és nyomon-követési rendszerrel, így nem tudta igazolni a kézműves sör alapanyagának eredetét, továbbá előállításának időpontját, menetét."

tireless treehugger 2017.08.31. 21:18:10

@Doomhammer:
Adózás lesz ennek a vége, máshol is így csinálták.. Szépen felhizlalták a helyi értékekre épített turizmust aztán elkezdték fejni. A tisza tavi moteles nem ugyanaz?, vagy a balatoni sütödés. Adva van egy környezeti-természeti-épített lehetőség aztán annak kihasználásával elindul egy összetett gazdasági folyamat. tökmindegy hogy egy darab szén vagy egy panoráma, esetleg ódon házak pincéi, de a kicsike inputból aztán a gazdaság sokszorosan nagyobb végeredményt produkál. Ebben a hasznosítási fokban vagyunk nagyon elmaradva, pont az ilyen megközelítés miatt, az a kereskedelmi-szórakozó-ipari zóna 800 éve ott van, buda és pest mindig is erről szólt, de vannak akik kommunista semmittevés hagyománya alapján lakóövezetnek gondolják. Tessenek végre elhúzni a zsidó negyedekből és hagyni a zsidókat hogy maguk módján alakítsák/hasznosítsák a gettóikat..

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.01. 22:10:38

@tireless treehugger:
Engem nem az adózás része érdekel a dolognak. Persze, a bulinegyedezők nem akarnak adózni, az állam/önkormányzat meg többet akarna beszedni, majd alkudnak a megfelelő teátrális jelentekkkel.

Engem Békés és Böcskei álértelmiségi lózungokkal teleszórt bullshit-je érdekel. Tőkeintenzív butikmultikulturalizmus? Emlékezetjelleg?

Amikor pedig olyan nyilvánvaló. Van egy parancs, ami lejön fentről. Ki kell csinálni az Aurórát, mert ott ellenzékiek jönnek össze. Nyomást kell gyakorolni a bulinegyedre, mert vagy több adót akarnak tőlük beszedni vagy helyet kell csinálni fideszes "nemzeti bajnokoknak".

Megadja, Békés, Böcskei, a mandíneresek és a többiek pedig leülnek és kitalálják, a "konzervativizmus" melyik lózungját vehetik elő "kommunikáció" céljára. Kereszténydemokrácia? Nacionalizmus? Antiglobalizmus? Előveszik a lózungot és megírják a mélykonzervatív alapvetést.

Vajon ők tudják, miféle érdekeket tolnak? Megadja tudja, hogy az üzeneteit Moszkvában írják? Békés és Böcskei tudják, ki a megrendelő a bulinegyed megregulázására? Vagy nem is érdekli őket?

Pelso.. 2017.09.02. 13:20:00

@tireless treehugger: @Doomhammer: Nagyon komolyan mondom, mérlegelve sok szempontot adózástól Böcskeiig, komplex megoldás: - a gázszerelő felvásárolná s persze üzemeltetné az egész bulinegyedet.
Nemzeti érdek! - százezrek bólintanának elismerően, bár a megadjafélék egy darabig töprengve rágnák a ceruzát.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.02. 16:36:07

@Pelso..:
Van egy jogos ok is a változásra. Mi lesz, ha az angol prolik nem jönnek többé? Éppen most zajlik a brexit-tárgyalások csatája az "open sky" egyezmények felett, ez az Unió azon joga, hogy egyik EU tagállamban működő légitársaságok szabadon repülhetnek egy másik tagállamba. A Brexit után ez az egyezmény megszűnik és ez a Ryanair-t különösen érinti, lévén ők írek. A CEO-juk azzal riogat, hogy hónapokig nem lesznek repülőjáratok Nagy-Britannia és az EU között.

www.telegraph.co.uk/news/2017/07/11/ryanair-chief-michael-oleary-discuss-brexit-effect-aviation/

Ez persze csak a szokásos színház, ami az alkudozásokat kíséri, az viszont nagyon reális szcenárió, hogy a budapesti buli annyira megdrágul/nehézkesség válik a britek számára, hogy nem jönnek többé vagy csak jóval kevesebben.

Ez esetben a bulinegyednek felfelé kell mozdulnia a minőségi ranglétrán, olcsó alkohol helyett mondjuk relatíve olcsó jó éttermeket kínálva. Az pedig fájdalmas lesz sokaknak.

Pelso.. 2017.09.02. 19:09:17

@Doomhammer: Nem vagyunk az angol prolikra szorulva, egyébként is csak a libsije jön ide, meg vélhetően brexit ellenesek is.
Egyébként nem mindegy? Történjen bármi, ahogy eddig is, a párt médiamunkásai rájuk jellemző finom ideológiával fűzik azt össze s a válasz intézkedéseket tökéletesen alá fogják támasztani ugyanígy. S ez nálunk bőven elég.

tireless treehugger 2017.09.03. 23:03:54

@Pelso..:

pedig nagyon is rá vagyunk szorulva, adj magadnak egy-két órát ennek a tanulmányozására:
www.mnb.hu/letoltes/fizetesi-merleg-jelentes-2017-julius.pdf

Pelso.. 2017.09.04. 20:50:12

@tireless treehugger: Gyengén sikerült irónia volt csak.

tireless treehugger 2017.09.04. 21:25:29

@Pelso..:

egyébként is belinkeltem volna, nagyon a bögyömben van, amikor van egy jó hónap mert éppen úgy alakul számlázási időpontok miatt, akkor mti jelenti tratatata és nyomják mindenhol a sikereket, de ezt például senki sem elemezte ki, csak méla csönd és lapítás.

Pelso.. 2017.09.05. 08:50:44

@tireless treehugger: Gondolom, nem kell sorolnom, hogy csupán egy hónap kozmetikázására kapásból létezik tucat - nevezzük így-, pénzügyi operatív módszer.
Naná, hogy slepp lapít, omerta keményen érvényben. Valamint el vannak foglalva a másod- és mellék foglalkozásukkal, az IS nemzeti érdek persze.