Meddig marad Magyarország bóvli?
2016. február 26. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Meddig marad Magyarország bóvli?

forint_2.jpg

Az elmúlt hosszú hónapokban egyre fokozódó érdeklődéssel figyeltem, meddig marad még bóvli kategóriában a hitelminősítőknél Magyarország. Most már több évnyi adatsorral a hátunk mögött, ideje lenne tényleg felülvizsgálni az ország minősítését: az a helyzet, hogy rendbe van téve a költségvetés. Sőt, a gazdasági teljesítményünk és az alapvető költségvetési adataink olyan összképet (és lehetséges jövőképet) nyújtanak, amikre a kétezres évek eleje óta nem volt példa.

Nem más, mint a szőrös szívű IMF méltatta a magyar költségvetés állapotát a minap. A Nemzetközi Valutaalap szerint a magyar gazdaság nagyon jól teljesít és erősen csökkent a sérülékenysége is. Szolid a növekedés és látványosan csökken a munkanélküliség, egyáltalán nem csak a közfoglalkoztatás miatt.

Javítják az összképet a hazai makroökonómiai politikák, a nagymértékben felhasznált uniós források és a kedvező külső körülmények is. Az infláció alacsonyan marad, szinte nincs is. A csökkentett energiaárak alacsonyabb termelési költségekkel járnak, a hitelélénkítés pedig segítheti a növekedést.

A 2015-ös költségvetés jobban alakult a tervezettnél, a hiány a nulla felé közelít. Az államadósság GDP-hez mért aránya is csökkent. Az adóbevételek a hatékonyság növelésére irányuló erőfeszítések miatt növekedtek.

Ezek nem egy kormánypropaganda-kiadvány szavai, hanem az IMF-é.

A Valutaalap persze joggal jegyzi meg, hogy az üzleti klíma javítása érdekében kiszámíthatóbb gazdaságpolitikai lépésekre van szükség; enyhíteni kell a szabályozási terheket; miközben oda kell figyelni arra is, hogy a nyilvánvaló állami terjeszkedés ne vegye el a teret az üzleti élet elől. Csökkenteni kell a szektoriális különadókon, hatékonyabbá kell tenni az egészségügyi és oktatási költekezéseket. A versenyképesség érdekében javítani kell az oktatáson, a szakképzésen, tenni kell a termelékenység javításáért és a több hozzáadott értékkel rendelkező termelésért.

Nem is részletezem tovább, tulajdonképpen az IMF minden egyes pozitív avagy kritikus megállapítása egyaránt tényszerű, helyes. Az összkép azonban ténylegesen pozitív: egy olyan időszakban, amikor Európa gazdasági és politikai válságoktól szenved, hazánk, ez a kissé szakadt − és leszakadó kelet-közép-európai ország a viharos környezet ellenére kemény áldozatvállalásokkal és merész kormányzati lépésekkel rendbe tette a költségvetését.

Ami hat évnyi unortodox kormányzás után mostanra körvonalazódik, az − mondjuk ki − egy nyugati értelemben vett keményvonalas, konzervatív, szigorú költségvetési politika, persze továbbra is az Orbánéknak oly kedves erős és aktív állami szerepvállalással.

És az, hogy a jövőben még jobb és még kiszámíthatóbb legyen az összkép, nagyrészt magán a kormányon múlik. Amely nyilván maga is tudja, hogy mivel javíthat az ország és önmaga renoméján. Ha nem, akkor azt az IMF szájbarágós ajánlásaiból is megtudhatja.

A Bloomberg minapi elemzése szerint Orbán Viktor lecsökkentette Európa legmagasabb bankadóját, visszavágta a költségvetési hiányt és az államadósságot. A sikert ugyanakkor Matolcsy György jegybankelnök is magának tulajdoníthatja, aki segített Magyarországot elszigetelni a feltörekvő piacok ingadozásaitól az utóbbi években. Ezt azzal érte el, hogy forintosította a devizahiteleket és átalakította az államadósság szerkezetét. A Bloomberg által idézett elemzők egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy a kormányzat lépéseinek köszönhetően Magyarország kikerülhet a bóvli kategóriából és a hitelminősítők a befektetésre ajánlott országok közé sorolhatják. Ennek fő okaként többek között az államadósság csökkentését, a költségvetési hiány alacsonyan tartását és a jó növekedési kilátásokat nevezik meg.

Most, 2016 elején nem nagyon lehet már indokot mondani arra, miért is kellene még továbbra is bóvli kategóriában tartani az országot. Persze, tegyük hozzá, ha kikerülünk a bóvliból, ha épp a küszöb fölé kerülünk, attól még ne essen hanyatt senki, pláne nem a kormány, és ne kezdjen eszetlen, meggondolatlan költekezésbe és újabb unortodox agyviharzásba. A bóvliból kikerülés még nem világbajnok teljesítmény, nagyon nem.

De ha az egyébként 2008 óta sokat és joggal kritizált hitelminősítők mégse fogják kiemelni a bóvlia kategóriából Magyarországot a következő hónapokban, az már egyre kevésbé Magyarország, inkább már maguk a hitelminősítők további hitelvesztését fogja okozni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr468421280

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rajcsányi Gellért: Meddig marad Magyarország bóvli? 2016.02.26. 11:52:01

A gazdasági teljesítményünk és az alapvető költségvetési adataink olyan összképet (és lehetséges jövőképet) nyújtanak, amikre a kétezres évek eleje óta nem volt példa.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:35:33

@pitcairn2: ha jól emléxem a törikönyvből, jött egy népvándorlási válság az akadozó római birodalomra. ösztönzés helyett betett neki. jött egy világháború a monarchiára is, na annak se elmélyülés lett a vége.

nem egyirányú út ez

pitcairn2 2016.02.26. 19:36:26

@Herr Stacheldraht Leger:

az 1860-as években mi is efelé mentünk, különben a példa mindössze arról szól, hogy oktatás akkor is lenne ha az állam nem foglalkozna az egésszel

pitcairn2 2016.02.26. 19:42:18

@Herr Stacheldraht Leger:

a Római Birodalmat a központi hatalom idióta szakpolitikái nyírták ki

Inflation and the Fall of the Roman Empire
mises.org/library/inflation-and-fall-roman-empire

a monarchiát pedig az ellenfelei, akiktől egyébként nem állt távol az integráció gondolata sem (pl. lásd pánszláv mozgalmak, Szerb-Horvát-Szlovén Királyság, ill. Csehszlovákia)

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:42:28

@pitcairn2:

"oktatás akkor is lenne ha az állam nem foglalkozna az egésszel"

mintha azok az államok lennének élhetőek, gazdagok, ahol mégis foglalkozik ezzel az állam. ahol nem foglalkozik vele, ott pompás önszerveződő korán iskolák ontják a dzsihódistákat, önképző narkóültetvényesek főzik a pirulácskákat, kicsi rikárdó megtanul rézkábelt égetni stb...

pitcairn2 2016.02.26. 19:44:10

@Herr Stacheldraht Leger:

ha már itt tartunk "formális" oktatás piaci, nonprofit alapon is lenne

pitcairn2 2016.02.26. 19:44:55

@Herr Stacheldraht Leger:

ezen a pont térj vissza inkább az angol példához...

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:46:46

@pitcairn2: bárhogy bűvészkedsz az okokkal, ez mind semennyire se változtat a végeredményen.

most sem látok SEMMI érdemi full össznépi elmélyülést, ellenben az általad említett központi töketlenkedés, meg kisebb egységek klubtörekvéseit igen.

pitcairn2 2016.02.26. 19:47:28

@Herr Stacheldraht Leger:

a dzsihadisták mintha inkább az alábbi program kapcsán jelentek volna meg...

Operation Cyclone
en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclone

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:48:46

@pitcairn2: ettől még mindig nem vagyunk anglia. nem azonosak a társadalmi beidegződések, hagyományok, összetétel.

pitcairn2 2016.02.26. 19:48:56

@Herr Stacheldraht Leger:

a "narkóültetvényesek" pedig éhkoppon maradnának az állami drogpolitikák nélkül

a drog alapjáraton filléres szemét

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:53:05

@pitcairn2: az egri várat cia híján meg ufók ostromolták, gondolom.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 19:55:06

inkább menj le BAZ megyébe és keress önképző köröket. ha találsz, levideózhatod :)

valamint az európai analfabetizmust sem éppen önképző körök számolták fel, pláne nem keleten

paráznabillegető 2016.02.26. 20:00:20

meddig? amíg akarják. kik? háttérhatalom, bilderbergcsoport, zs... zsiráfok.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:00:31

@Pelso..: hozzáadott érték? ez unorthodox módon pölö olyasmi, hogy a jól működő turizmust megfejeljük kéretlenül egy állami überszervvel, aminek véletlenül egy ráhel nevű tehetséges ifjú hölgy lesz a vezetője (mert hozzáadott értéket képvisel).

klasszikus közgazdasági fogalmakon a gógyis magyar észjárás már túllépett

pitcairn2 2016.02.26. 20:01:25

@Herr Stacheldraht Leger:

ihol lenne 148 év közoktatás eredménye

Minden negyedik magyar funkcionális analfabéta
hvg.hu/itthon/20080908_funkcionalis_analfabetizmus_steklacs_iras

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:02:49

@pitcairn2: és 148 év közoktatás előtt mennyi volt?

pitcairn2 2016.02.26. 20:04:43

@Herr Stacheldraht Leger:

az 1868-as népiskolai törvény előtt felettébb gyorsan fejlődött a magyar oktatás

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:08:28

@pitcairn2: ami előtt csak úgy mindenki maga tanulta a tudást a kisujjból kiszopva, nem ám az egyház/vármegye/község által szervezetten...

pitcairn2 2016.02.26. 20:11:12

@Herr Stacheldraht Leger:

Dobóra még egy komplett hadsereget küldtek...

+ volt annyi eszük, hogy vallásszabadságot garantáltak a behódolóknak

pitcairn2 2016.02.26. 20:12:25

@Herr Stacheldraht Leger:

kapitalista társadalomban minden további nélkül piaci/nonprofit alapon is megy ez...

pitcairn2 2016.02.26. 20:13:58

@Herr Stacheldraht Leger:

a homeschooling különben manapság is meglehetősen elterjedt az angolszász világban...

en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling

olvasástanításhoz nem különösebb képzettség...

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:16:34

@pitcairn2:

"olvasástanításhoz nem különösebb képzettség... "

csak valaki, aki már tud HELYESEN írni-olvasni és van ideje és akarata ezt átadni.

várom a riportodat vidékről, hogy haladnak az önképző körök :)

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:20:00

@pitcairn2: tele az ország tőkeerős tudáséhes kisemberekkel, hogyne.

aszora 2016.02.26. 20:33:20

Én sem szívesen fektetném a pénzem olyan országba, ahol a pénzügyi problémákat kizárólag úgy próbálják megoldani, hogy a külföldi vállalkozásoktól rekvirálnak (mert ugye kormányzati hatékonyság nemigen javult, újabb hiteleket pedig nem lehetett felvenni, maradt a különadóztatás, külföldi vállalkozások kiszorítása).
Majd HA ez változik, akkor kikerülhet Mo a bóvliból.

fidesz maszop dk egykutya 2016.02.26. 20:36:28

Miért kerülne ki bóvliból? A teljes növekedés eu pénzből megy, gyak a magyar gazdaság olyan mint egy szteroidokon élő hurkagyurka.

GNDL 2016.02.26. 20:37:42

@pitcairn2: „felettébb uncsi ez az oktatás mantra”

Ja, végül is... minek ide jól képzett, jogaikat és lehetőségeiket ismerő, az ország és világ ügyeiben alapvetően tájékozott és tájékozodni képes választópolgárok, bőven elég ha leszavaznak Orbánra és havi legfeljebb 4 ezer forintos „spórolást” eredményező rezsiharcára. A szakképzett munkaerő hiányáról nem is beszélve. :) Legyen egy barlang, ahol meg tudnak bújni az eső és hideg elől a parasztok ha nem túrják a földet, oszt jó napot... igaz?! :D

„tudást bárhol lehet szerezni”

Igen, látom te is inkább iskola mellett/helyett próbálkoztál... :)

„a GDP-hez viszonyított össz-adóterhelés még így is alacsonyabb az Eurózóna átlagánál”

Ekkora hülyeséget ne tessék beszélni: www.mfor.hu/cikkek/vallalatok/13_eves_csucson_ragadt_a_magyar_berek_adoterhelese.html

„össz-adóterhelés tekintetében az EU egészét is alulmúljuk”

És akkor a fentiekhez még annyit, hogy ahhoz képest, hogy ma Magyarországon 100 ezer forint nettó bér kifizetéséhez a munkaadónak 196 ezret (!!!) kell kifizetnie, a melósnál maradt 100 ezer nettóból még világrekord mértékű áfát, és világrekord számú és ugyancsak világrekord mértékű áthárított szektor- és további egzotikus fogyasztási adókat kell fizetnie.

Ha minimálisan képben lennél, akkor tudhatnád, hogy ma Magyarországon az állam a megkeresett fizetések közel kétharmadát veszi el. Radikális adócsökkentés, mi?! :)

2016.02.26. 20:40:17

@Herr Stacheldraht Leger:

Azért nincs pénztőke mert az állam elvette. És nincs tudáséhség mert a közoktatás leszoktatta róla.

Kevered az okot és következményt.

2016.02.26. 20:41:30

@GNDL:

adó/gdp arányban igaza van.

De.....

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 20:48:48

@260: a második pont pinkfloydos hangzatos rizsa. nem az akármilyen közoktatás sara, ha a tanulni, kitörni vágyókat strébernek stb. hurrogják le és próbálják visszahúzni a többiek, hogy ne tűnjön saját kudarcuk, bunkóságuk annyira nagynak. az ügyeskedésnek, kópéságnak van társadalmilag nagyobb renoméja, nem az ész, hanem más eszén túljárás a cool ősi népmese szinten is. most is ez megy elit szinten is :)

Bell & Sebastian 2016.02.26. 20:51:09

@GNDL: Elég szar a helyzet így de, de ez még be is van fújva egy kis penetrancia szprével, hogy leírhasd végtelenszer: orbánorbánorbánorb...

Hogy valaki hazavihessen 100 pénzt, az további száz pénzbe kerül, amit -adó és -vállaló dob össze, de a javát közvetlenül fizeti a munkaadó.

És ez így van, már emberemlékezet óta. Nem Orbán -spéci jelenség ez sem.

Többnyre hazudsz, ezt már megszoktuk. Csak nem reinkarnálódott Virág elvtársnő tetszik lenni az agitka és cenzorka osztályról? Ha nem, akkor is, stílustalanság egyenlő kommunizmus plusz digitális táblásítás.

Savanyú a diktaturha, mi, nyanya?

Mr. Waszabi 2016.02.26. 20:54:08

Jó reggelt kívánok, kisfiam! Osztán délelőtt hun vóttá?
Kérdezte vagy 20 évvel ezelőtt az enyingi tehenészetben az öreg tehenész a fél ötkor álmosan kitámolygó egyetemista gyakonokot. Hát most én kérdezem a Mandiner közgazdászait: oszt', délelőtt hun tetszettek vakarni kedves tökeiket? Orbán 6. éve építi itt a nemzeti kommunizmust, maguk meg csak lamentálnak itt, elméletieskedve, mire rájönnek: Orbán soha életében nem törekedett másra, csak hogy Kádár székébe ülhessen. Jó reggelt kívánhatok-e kedves ébredésük hajnalán, így 6 év bizonytalankodás után? Hát, jó lenne, sztem. Legalábbis ébredésügyileg. A franc üssön a sok idióta hívőbe.

2016.02.26. 20:54:10

A címben feltett kérdésre a válasz:

Addig marad bóvliban az ország, míg az emberiség ki nem pusztul.

A többi smafu.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 20:55:21

@Herr Stacheldraht Leger: Ne kábíccson mán maga is, Liebherr, ez a kultúrkör inkább cigó-zsici, nem magyar.

Na jó, Szvatopluk megszívta, de más átbaszás hirtelen nem jut az eszembe.

GNDL 2016.02.26. 20:59:29

@Bell & Sebastian: „leírhasd végtelenszer: orbánorbánorbánorb”

Megértem, hogy a kommunista rezsiharcosoknak szarul esik, ha bánácsák a reinkarnálódott Kádár Jancsi bácsijukat, de volt itt egy ilyen program, még közvetlenül a 2010-es kormányváltás előtt volt hivatalos (aztán persze már nem):

„A program elsődleges célja a betarthatatlanul bonyolult és olykor önkényesen működtetett adórendszer egyszerűsítése, másodlagos célja a vállalkozások tevékenységét szabályozó előírások terheinek csökkentése.
...
A nemzeti ügyek kormányának felül kell vizsgálnia minden, a vállalkozások működését korlátozó előírás indokoltságát, életszerűségét, összevetve a betartásukhoz szükséges vállalkozói költségekkel. Csökkenteni kell az adók számát, egyszerűsíteni az adóbevallásokat, szélesíteni az egyszerűsített adózási módozatok körét. A hosszú és bonyodalmas előzetes hivatali engedélyezéseket is egyszerűsíteni kell vagy ki kell iktatni.
...
A változások eredményeképpen kevesebb előírásnak kell majd megfelelni: az új kormány felülvizsgálja az engedélyeket, hogy csak a tényleg szükségesek kapjanak szerepet, illetve csökkenti az adó- és statisztikai adminisztrációt.”

Na ebből lett mára a vállalkozások adókkal és adminisztrációval agyonbaszása és közel +100 ezer fős újabb bürokratikus fénymásoló-segédmunkás.

Nehogy azt hidd, hogy valami újat találtam ki azzal, hogy keresem a radikális adó- és bürokráciacsökkentés nyomát. Csak kurvára jó lett volna az országnak, ha Élő Istenetek végre is hajtja azt a programját, ami alapján megszavazták őt 2010-ben. Mert ugye azóta sincs új program, tehát még mindig annak kellene a hivatalosnak lennie... :)

GNDL 2016.02.26. 21:00:45

@Bell & Sebastian: „leírhasd végtelenszer: orbánorbánorbánorb”

Igen, és hát végül is köztudott, hogy a Pókember van hatodik éve kormányon a Húsvéti nyuszival koalícióban, így ha szar van az országban, azt inkább rajtuk kellene leverni... igaz?! :D

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 21:00:56

@Bell & Sebastian: volt itt átjáróba 1-2 milla sváb meg szász, de már rájöttek, hogy egész jól jártak a kitelepítéssel, legkésőbb, amikor az őket vonatra rakó elvtárs unokája mesél nekik popsitörlés közben az altersheimban.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 21:03:19

@Pelso..: tudni kell, hogy hol a helyed. többre nincs szüksége a Történelem Ura hűséges alattvalójának.

pitcairn2 2016.02.26. 21:12:29

@Herr Stacheldraht Leger:

nem a tudás megszerzése a drága, hanem a különböző pecsniké, papírfecniké...

Bell & Sebastian 2016.02.26. 21:12:33

@Herr Stacheldraht Leger: Ha arra céloz, hogy a szimbiótákat kellett volna inkább kirakni, se cáfolni sem megerősíteni nem tudom. A popsitörlés sem elvetendő alternatíva, mert a véglet a pösti kandeláberek feldíszítése - ezek szerint. Mondjuk a dicső elődökkel, Virág elvtársnő és Magyartalan elvtárs bandájával.
Oszt meglássuk, befolyásolja-e bármiben is az USE jövőjét?

pitcairn2 2016.02.26. 21:13:59

@Herr Stacheldraht Leger:

különben a gyermek hat éves koráig egy normális családban már meglepően sokat tanul, inkább később mennek félre a dolgok

pitcairn2 2016.02.26. 21:16:16

@GNDL:

az aktuálpolitikát mindig is unalmasnak és irrelevánsnak találtam...

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 21:18:42

@pitcairn2: tele az ország normális családokkal. kipihent szülők, semmi filléres gond.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 21:18:51

@GNDL: Nem. Orbán egy termék, a legbelső Matrjoska bébi. Ha szétverném egy kalapáccsal, te is megdöglesz.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 21:22:31

@pitcairn2: persze, hisz homokba rajzolva is megtanulható a betűvetés

GNDL 2016.02.26. 22:40:21

@Bell & Sebastian: „Orbán egy termék”

90 környékén már lejárt a szavatossága... orosz tezsvíreivel együtt húzhatott volna haza... :)

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.26. 22:41:59

@Bell & Sebastian: a sóletfixációja a maga baja.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 23:14:46

@Herr Stacheldraht Leger: Így van, Jedem das Seine.

@GNDL: Ismerkedj meg az entrópia fogalmával: jobb sosem lesz, legfeljebb a szétesés lassul. Hogy O. tűnt a legjobb választásnak, abban azért mindenki benne van, leghangosabb kritikusai is szügyig gázolnak a felelőtlenségben. Hogy az esze csak ennyit ad ki, annak első és legfőbb oka az, hogy a tiétek még ennyit sem adott. Márpedig a harag hatalom nélkül - bőgatya pertlimadzag nélkül.

GNDL 2016.02.26. 23:22:13

@Bell & Sebastian: „az esze csak ennyit ad ki, annak első és legfőbb oka az, hogy a tiétek még ennyit sem adott”

Ja, tehát Orbán mint egy elmeháborodott moszkovita idióta azért népszerű a kádárista suttyó műveletlen paraszt körében, mert nekem és sok hozzám hasonlónak volt annyi eszünk, már pár évvel ezelőtt is, hogy Magyarországtól függetlenül keressük boldogulásunkat Európában... vagy nem értem, mire tetszik utalni... :)

Nzoltan 2016.02.27. 05:34:50

@aszora: A különadóztatás célja, hogy a külföldi nagy cégek egyáltalán fizessenek adót. És most veszi elő az ötletet Brüsszel EU szinten.
Ma adót külföldi nagy cégek a bérek adóterhein kívül szinte nem is fizetnek. Lásd az RTL esetét, akinél mint kidrült én magam is több adót fizetek éves szinten.

Nzoltan 2016.02.27. 05:43:12

@Doomhammer: Ekkor ment végbe a 180-on a végtörlesztés. Nyilván az elkönyvelt ezermilliárdos "veszteség" nem volt betervezve a nyugati bankoknak. A júliusí bejelentés másnapján már ment a pampogás a bankok részéről. Nameg borult az árfolyam. A hitelminősítők meg kiszolgálták a nyugati pénzintézetek érdekeit.
Pontosan ugyanez zajlott le az EU-ban legdinamikusabban fejlődő Lengyelország esetében az elmúlt hónapokban.

Nzoltan 2016.02.27. 05:50:20

@Herr Stacheldraht Leger: Meg.

Azért nem tanulnak a diákok, mert nem trendi a tanulás. Hiába megy a követelményi szint egyre lejjebb, már ezt sem sikerül a teljesíteniük. Nem érdekli őket. Miért is érdekelné, ha a médiában a suttyó és tapló, kőbuta celebeket látják meggazdagodni?

aszora 2016.02.27. 08:50:56

@Nzoltan:
Ez is benne van, de ezért pl. a közműadó eléggé gallyra vágta a cégéket, és most hogy átvette az állam/önkormányzatok, egyelőre nem látszik az a nagy eredmény, mindegyik veszteséges erősen továbbra is (ha csak azt nem feltételezzük, hogy az állami önkori céget is kimenekítik a nagy hasznot valahogyan :))
Szóval ez csak féligazság, de nem is ez a lényeg, hanem hogy nem kiszámítható, hogy a magyar állam mikor milyen szabály alapján vet ki plusz terheket (akár indokolt, akár nem), akkor az plusz befektetési kockázat, potenciális bukta, amit senki sem szeretne saját zsebből fizetni.
Közben pedig az állam továbbra is erősen túlköltekezik (az eu-s pénzek csúcsra járatása csak pár év haladékot jelent, nem hosszú távú megoldást)

Pelso.. 2016.02.27. 08:54:04

@Nzoltan: Továbbá pontosan látják a tapló, arrogáns, hazug politikusok és holdudvaruk meggazdagodását, ezek esetében szerintem a mérték nagyobb, mint a celebeknél.

Bell & Sebastian 2016.02.27. 10:02:24

@GNDL: Ha 2010 -ben születtél volna (és ifjú zseniként kommentelsz itt, miközben a többiek a cicabetűt karmolják), hagynám, hogy kihányd az epédet.

Az út végén reklamálni, a szakadék mélyén megverni az utolsó főkolompost, azért nem elegáns, mert azokat is képviseljük, akik ezt már nem élhették meg, akik bizonyára arról álmodnak, hogy sikerült helyrehozni a hibákat és jól élünk, nem volt hiábavaló a szenvedésük.

A téridő, a dolgok jelenlegi állása szerint, nem fordítható vissza, nem lehet újra elindulni a kályhától és az akkumulálódott rendszerhibákat sem lehet resetelni egyetlen gombnyomással, mert kitörölhetetlenül fejtik ki hatásukat.

Ha nem érthető, mondok egy matematikai tárgyú hasonlatot: megoldottuk az egyenletrendszert és hamis eredményt kaptunk, mert elvétettük a lépést - valahol.

Nem az a javítás módja, hogy próbálgatással helyettesítünk be újabbnál újabb ismeretleneket, hátha jó lesz, hanem meg kell keresni azt a pontot, ahol tévedtünk és onnan újraszámolni mindent.

Gyakorlatilag elölről kellene kezdeni, Lepsényig visszatolatni, ahol még megvolt.

De, mint mondtam, ez teljességgel kizárható.

Egyetlen, legális félmegoldást látok, amíg ezek és elődeik forognak az étlapon, _senki_ ne menjen el szavazni semmire. Persze, van még sok, ettől sokkal radikálisabb lehetőség is, csak azok Alaptörvénybe ütköznek.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.27. 10:05:53

@Pelso..: pontosan. nyelvtanulás helyett nyelvelés, legfeljebb kérnek tolmácsot. utána bulika ibizán.

Pelso.. 2016.02.27. 10:15:29

@Bell & Sebastian: A pont kereséssel egyetértve ugyan, csakhogy hol van az? - mert a legcsekélyebb társadalmi konszenzusra, egyetértésre sem látok módot s lehetőséget a pont meghatározása terén sem, a következő lépésekre már minek is gondolva.
Game ower.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.27. 10:21:01

@Pelso..: a cheat code-al játszókat punk buster várja a nemzetközi gameserveren. hacsak nincs ellenére a servernek a team deathmatch kevésbé sportszerű befolyásolása, egyéb nagy tétű, vagy tetű játszmák keretében. The game never ends, just the players change.

Pelso.. 2016.02.27. 10:35:41

@Herr Stacheldraht Leger: Már miért lenne ellenére?
Pénzről és p@náról van szó, nemde.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.27. 12:16:24

@Pelso..: no és ha te vagy a dolgokat globális tételben futtató don, akkor a pénzt és pinát a sarki strici zsarolása, vagy lekapcsolása útján szerzed? a stricit akkor tüntetik el a folyóban, ha a főgórét rövidíti meg a bevétellel, nem a helyi kundschaftot. ilyenkor persze találnak egy új stricit, csak ha az utánpótlás egyik része kissé kétbalkezes, a másik keleti ellen-donnal szemez, a harmadik meg nem hajlandó stricinek állni és csak becsületes civil boltosként jattolna kevesebbet a don-nak...

Pelso.. 2016.02.27. 12:56:42

@Herr Stacheldraht Leger: Kihagytam az előzőből: a vakonhívők (konkrétabban hülyék) kivételével mindenki által nyilvánvaló, hogy a két említett motivációs eszközről van szó. Előbbekről pedig csak annyit, megelégedéssel tölt el, hogy elvannak az aristo-fricztomi-tgm félék fejtegetéseivel, illetve bárkiével, helyzetük stabil.
Kérdésedre: Az előbbi. Persze a strici örüljön, hogy munkát kap.
Méghogy : nem hajlandó, becsületes, meg kevesebbet, -- nyissunk a zöldgárdában humor tagozatot?

maroz 2016.02.27. 15:53:48

@Pelso..: Te, azert en csak szova tennem, hogy nalad vakon hivobb hulyet ritkan latni. Te annyira vakon hiszed a baromsagaidat, hogy az mar suket is, jem csak vak. Jo, persze, ebben nincs semmi erdekes, hiszen tudott, hogy a legbigottabb hulyek vannak a legerosebben meggyozodve arrol, hogy ok, es csakis ok latjak helyesen, a tobbi vakhitu hulye. Jelentosege semmi, csak viccesnek talaltam.

Btw, hogyan tudnad megbizhatoan ellenorizni azt, hogy tenyleg igazam van-e es te tenyleg egy idiota vakhitu seggfej vagy? Elgondkodtal te mar ezen? Jo, ez is vicc volt.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.27. 16:14:46

@Pelso..: abszolút támogatom a zöldgárda humor alakulatot. első akcióként kopasznak öltözve elállják a wc-t az ibizai diszkóban, ha árpi csurrantani (szippantani?) menne.

Pelso.. 2016.02.28. 09:43:02

@maroz: Nézd, nem elég ám hülyének lenni, annak is kell látszani. Mindehhez sok kútfőből van manapság lehetősége a hétköznapi embernek ihletet meríteni, szerencsére.
El. Akár el is ismerem, s akkor....pl. az emberek széles köre majd nem akarna 800 eurós havi bérért bármit megtenni? (nem ingyen vakon hinni, nahát, libsik persze)

maroz 2016.02.28. 11:32:35

@Pelso..: Az, hogy az emberek mit akarnak és mit nem semmit sem változtat azon, hogy te hülyeségeket hiszel.

Ráadásul tipikus elitista neolibsi módon: aki nem úgy látja, ahogyan szerinted látni helyes az nem másként látja, hanem az hülye. Vakon hívő hülye, tehát te, a multi csicskája lenézheted őket, lehülyézheted, és miközben gyakorlatilag fasiszta vagy azt hiszed magadról, hogy valami liberális-humanista. Hát egy lófaszt, azt.

pitcairn2 2016.02.28. 11:36:32

@Herr Stacheldraht Leger:

betűvetést jóformán minden írástudó tud tanítani...

persze csak abban az esetben ha akar...

pitcairn2 2016.02.28. 11:37:13

@maroz:

ez elitizmus nem csak a neolibsik monopóliuma

maroz 2016.02.28. 12:08:48

@pitcairn2: Így van, és amint másmilyen elitizmus kerül elém arra is köpök egy jelentőségteljeset. Megy ez nekem.

maroz 2016.02.28. 20:16:33

@Herr Stacheldraht Leger: Gondolom ez vicces akart lenni...

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.28. 21:15:24

@maroz: nem, csak fárasztó. sikerült.

maroz 2016.02.28. 22:02:30

@Herr Stacheldraht Leger: Pedig maga a téma érdekes, megérdemelné a figyelmet.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.29. 07:28:49

@maroz: felfelé görget, talál figyelmet

maroz 2016.02.29. 08:20:18

@Herr Stacheldraht Leger: Görgettem felfelé, mint egy betépett lavina. Az lehet, hogy a "figyelem" nevű fogalmat nem egyformán töltjük meg tartalommal.

Herr Stacheldraht Leger 2016.02.29. 18:29:34

@maroz:

görgess... görgess... görgess

hívőlélek 2016.02.29. 20:08:58

Magyarország bóvli marad még cc. 20-30 évig. ...utána megszűnik a bóvli kategória.

Pelso.. 2016.02.29. 20:43:13

@maroz: Felőlem lehet lófaszt.
Majd, ha itt s máshol, már csekély eltérő véleményre kapásból dobott hazaárulózás, felmenők emlegetése, vagonozás stb, drasztikusan csökken, hát én sem fogok (említettekhez képest elenyészően) hülyézni. De csak akkor.
Az elitizmus pedig nagyságrendekkel szembetűnőbben megnyilvánul ma pl. a semmiből feljött új földesúri csapat esetében, kis társadalom kritikára kiváló pálya. - el nem mulaszd megkérdezni őket, mennyiért tartják a bérrabszolgáikat, élmény lesz.

maroz 2016.02.29. 20:53:28

@Pelso..: Ja, majdha. Majdha Pistike sem szarik be a nadrágjába, akkor én is szépen fogom kérni a nápolyit.

Mondom, mindegy, ti már menthetetlenek vagytok, így csak éppen megjegyeztem, hogy mekkora fasoszta ártányok vagytok, amikor a multi lábai közül leugatjátok, aki nálatok lejjebb van. És nincs majdha, mert miattatok van ez az egész, csak ti szokás szerint megint más szemében látjátok meg az izét, miközben a saját nadrágotok van tele, hogy adjak a képzavarnak is.

Pelso.. 2016.03.01. 20:02:05

@Herr Stacheldraht Leger: Ugye tudod, kik tehetnek róla?
@maroz: Persze, minden mások miatt van, történelmünk is ezt tükrözi.
Nincs visszaugatás, ha nincs ugatás egyéb sok lábközből, ilyen egyszerű.

Herr Stacheldraht Leger 2016.03.01. 21:05:26

@Pelso..: természetesen az elmúlt6évelőtti8év karvalytőkései. most már ilyen nincs.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2016.03.03. 19:52:55

@Herr Stacheldraht Leger:
Nemzetstratégiai érdek, hogy a magyarok zsebében csak annyi pénz legyen, ami a legszükségesebbre elég. Egyfelől ez biztosítja a versenyképességet, másfelől ez biztosítja azt, hogy az "elitnek" mindig legyen mit elköltenie stadionokra, vadászatra, olimpiára, mikor mire kell.

Ha ehhez bóvli kell, akkor bóvli lesz! Nehogy már megegyük az aranytojást tojó tyúkot!

Herr Stacheldraht Leger 2016.03.03. 20:08:29

@Doomhammer:

hol a gond? a báró bulikázik, a paraszt pénzeli. a mandik meg elvágólag elhallgattak a beadványozó néni témában. elvitte egy kopasz a nyelvüket.

Pelso.. 2016.03.03. 20:26:57

@Herr Stacheldraht Leger: Ahh, azok emlegetésének már csökkent az ideológiai értéke. Jobb a ti s a miattatok. Egyszerű, érthető, bárki belefér, sőt, moduláris a halmaz. Na ugye, hogy vannak még értékek, melyekre rá kell mutatni, nehogy az emberek elmenjenek mellettük.

Pelso.. 2016.03.04. 09:00:45

@Doomhammer: Csak lassan, megfontoltan a felhasználással. Ők az aranytartalék, a nagy buli idején kell elővenni őket. (dehogy volt az már meg, a 250Mrd csak jatt szintű)

@Herr Stacheldraht Leger: Ok. Mennyi?

Herr Stacheldraht Leger 2016.03.05. 06:51:22

@Doomhammer: illuminátus doomhemmerita konspiráció.

Pelso.. 2016.03.05. 09:12:53

@Herr Stacheldraht Leger: Hát a provo költsége, 30e/óra/fő. Számla kell-e s miről?

Herr Stacheldraht Leger 2016.03.05. 20:34:37

@Pelso..: számla? hogy legyen mit közérdekű adatigényelni? uggggyaaaan... a szivarvég központ majd küldi borítékban.
süti beállítások módosítása