Kommentszűrés
’15 nov
21
11:41

A gettók dala: rap és iszlamizmus

Írta: Redakció

banlieue.jpg

Vendégszerzőnk, Sayfo Omar, az Utrechti Egyetem kutatója, arab média szakértő írása.

 

A francia külvárosokban régóta rohad valami. A banlieue-k nihilista erőszakkultuszából és fűmámorából kijózanodó fiatalok számára az iszlám sokszor új identitást és életcélt ad. A vadhajtások következményeit pedig immár ismerjük.

Már a gyűlölet sem a régi

A francia külvárosok populáris kultúráját vizsgálva ijesztő látlelete rajzolódik ki annak, miként idegenedett el a társadalomtól, majd radikalizálódott fekete és észak-afrikai fiatalok egy csoportja. A '60-as, '70-es évek bevándorlóinak gyermekei egészen a közelmúltig nem vallási, hanem szociális – ha úgy tetszik –, osztály-alapon határozták meg önmagukat.

Mathieu Kassovitz 1995-ös, mára klasszikussá vált Gyűlölet című filmjében még együtt bandáztak a banlieue-k arab, fekete és zsidó fiataljai, akik közösen vívták meg napi harcaikat a rendőrséggel, a gazdagokkal és úgy általában a saját nyomorukkal.

Amikor idén, a filmklasszikus húszéves jubileumának apropóján felmerült egy második rész időszerűsége, Kassovitz maga is elismerte, hogy a vallási identitás felerősödése miatt a klasszikus felállás mára elképzelhetetlen lenne.

A frusztráció levezetésének eszköze

A zene, mint bárhol, a francia külvárosokban is a lélek és társadalom tükre. A '80-as és '90-es években az Amerikából importált rap és hip-hop alapvetően életérzés és mainstream zenei irányzat volt. Ahogy múlt az idő és nőtt a frusztráció, a peremvidékek zenéje egyre gyakrabban, de alapvetően politikamentesen hirdetett destruktív menőséget.

Az előadók többsége ekkor még önmagát – szülei példáját követve – etnikuma és a többségi társadalomból való kívülállása alapján határozta meg. A vallás szerepe ekkor még minimális volt. Ahogy az egyik sztárrapper, Rim-K később megfogalmazta „afrikai (keresztény) testvére az arabnak (muszlim) a bűnözésben”. A 2005-ös külvárosi zavargásokat követően a francia kormány hét zenekar ellen indított eljárást, akiknek szövegei erőszakra buzdítottak.

Noha a radikális hangok elcsendesedtek, időközben felnőtt egy politikusabb generáció, melynek a céltalan erőszak már kevés volt. Ez persze nem francia sajátosság. Hasonló folyamat ment végbe Norvégiában a '90-es évek végén, amikor a jóléti társadalom unalmából kitermelődött sátánista blackmetalosok egy része – megelégelvén a békés polgárok öncélú pukkasztását – neonáci eszméken keresztül keresett kiteljesedést. Ahogy pedig tesztoszteronjuk apadni kezdett, többségük visszailleszkedett az unalmas skandináv mindennapokba.

A lázadás hangjai

A francia külvárosok világában ez némileg másképp zajlott. A céltalan lázadás helyét egy valamivel intelligensebb, a többségi társadalommal és annak elnyomónak vélt rendszerével való szembenállás vette át. Míg a mai mainstream francia rap alapvetően szeretetet és békés együttélést hirdet, már a fősodraton belül is erős a politikus, de alapvetően vallásmentes önviktimizáció, amellyel a fiatalok a régi gyarmatosító politikát és a társadalom rasszizmusát teszik felelőssé saját helyzetükért.

Vérmérséklettől függően mások azonban offenzívába lendültek. A keresztény és muszlim előadókkal egyaránt fellépő szenegáli Sefyu például egyenesen hadüzenetet fogalmazott meg. La Vie Qui Va Avec című dala videóklipjének 0.40-től 0.50-ig terjedő része bármely egészséges országban kimerítette volna a gyűlöletcselekményre való buzdítás kategóriáját. A multikulturális Franciaországban azonban mindez – talán dalszövegének nem egyértelmű üzenete miatt– gond nélkül lemehetett a mainstream zenecsatornákon.

Mindez azonban l’art pour l’art lázadásnak is tekinthető, amely még mindig valaki ellenében határozza meg a bevándorló-hátterű külvárosiakat. És itt jön a képbe az iszlám.

Az etnikumon felülemelkedő vallás rendszert és életcélt kínál a külvárosok nihilista világból érkezett, erőszakkultuszból és fűmámorból kijózanodó fiatalok számára. És ami talán a legfontosabb, a vallás által önmagukat végre nem valakik ellenében, hanem valakikként határozhatják meg. A vallás markáns újraértelmezése persze nem minden esetben jár a kívülállás érzetének erősítésével.

A Melik nevű előadó Allah áldja Franciaországot című dalában például békés együttélést hirdet rajongóinak. Ennél némileg militánsabb a 2004-ben színre lépő Médine, aki „muszlim menőséget” hirdetve, hirdet markáns vallási öntudatot. A hol a „francia Malcolm X”, hol pedig a „francia Mohamed Ali” imidzsében tetszelgő algériai származású előadó egyébként nyilatkozataiban következetesen elutasítja az erőszakot.

A vallásban is radikálisak

Míg a fenti két előadó és követőik alapvetően békés úton járnak, sokak útja az erőszakos gengszterrapből egyenesen a radikalizmushoz vezetett. Az Iszlám Állam nyugati származású tagjai közül számos brit, német és holland fiatal érkezett erőszakos utcai szubkultúrákból.

A folyamat állatorvosi lova Denis Cuspert. A német anyától és ghánai apától származó előadó Desso Dogg néven volt ünnepelt gengszterrapper Berlinben. Klipjeiben Cuspert fegyverekkel és harci kutyákkal menőzve panaszkodott a többségi társadalom rasszizmusáról. Akkori identitását mutatja, hogy egy 2007-es dalában még arról értekezett, miként veszik át a hatalmat Németország felett a gúnyosan csak „kanacke”-nek nevezett, különféle etnikai és vallási hátterű, színes bőrű bevándorlók.

Aztán három évvel később Cuspert egy halálközeli élmény hatására áttért az iszlámra. Radikális személyiségéből adódóan abból is a legvadabb fajtára. Felbontotta szerződését kiadójával és vallási dalokat (nasheed) kezdett szerezni, amelyekben az iraki, afgán és csecsen mudzsahedeket éltette. 2013 nyarán Cuspert már Szíriában tűnt fel, ahol Abu Talha Al-Alman (Abu Talha, a német) néven az Iszlám Állam akkori elődszervezetének harcosa és egyik fontos propagandamestere lett. Régi rajongóit felszólította, hogy többet ne vegyenek a CD-iből, amelyek helyett ingyenesen terjesztett német nyelvű dzsihádista dalokat kínált nekik egészen addig, míg 2015 októberében Rakkában ki nem lőtték az amerikai harci gépek. Zenéjébe rejtett üzenete azonban továbbra is toboroz híveket a globális dzsihádhoz.

Címkék: zene hiphop iszlám dzsihád rap bevándorlás ifjúság külváros banlieue Európa Németország Franciaország iszlamizmus

A bejegyzés trackback címe:

http://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr938096236

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A jövő történésze 2015.11.21. 14:15:13

  Jean Raspail könyveinél keresve sem találni aktuálisabb olvasmányt ezekben a napokban. Jean Raspail 1925-ben született, a Loire-tól nem messze fekvő Chemillé-sur-Dême-ben. Fiatalkorában bejárta az egész világot, Alaszkától kezdve a Karib-tengeren é...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 12:05:50

mindegyiket felvesszük az MMA-ba

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 12:07:53

mindegyiket felvesszük az MMA-ba

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2015.11.21. 12:41:55

ennyi? türelmesen átszaladtam rajta, várván, hogy mond valamit. de nem. kutató. hátbazmeg...

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 12:59:19

@jose maria padilla: kutató bizám. szegény dobray sugárban fogja felhányni a skrabski lőrét, amikor megpillantja omár következő szakdolgozatát:

"mandiner - pártagitáció a modern magyar médiában. egy esettanulmány."

Bell & Sebastian 2015.11.21. 13:18:22

Virág Ildikó szerint ez nem vallásháború. Akkor talán osztályharc vagy pacsirta párviadal lehet.

Egy kertaljai turmix hogy a faszba ne lenne identitászavaros? Csoda az lenne, ha nem harapná meg a postást.

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 13:33:51

@Bell & Sebastian: persze, hogy nem vallásháború. minössze az east-side vs west-side rapháborúba becsatlakozik most a south-side. ghetto blasterek a javából, ka-booom!

murcielago 2015.11.21. 15:55:29

Ebból a posztból tényleg nem lehet megállapítani, hogy most akkor tényleg, vallásháború folyik, vagy nem (a szerző szerint). Nem lehet, hogy ez egy pop-rock-zenei rövid hírek?

2015.11.21. 16:44:47

Kutato... az b@szod. Nyugaton minden szarra adnak katedrat. Youtube videokat kutatunk, amikben arabul vernyakolnak. Online pornot nem kutathatnank?

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 17:35:28

@Bell & Sebastian: a kutyuli tisztátlan állat az iszlám szerint. a desso dogg is jobban tette volna, ha inkább cirmos cica néven szövegel.

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 17:45:10

@tiller foch:

a cikk tudományos jellegének hiányára jellemző, hogy a rappentyű zene és a politikai iszlám kapcsoltainak gyökerére ki se tért:

www.youtube.com/watch?v=_hnKmCE1kZQ

mint látható, már megint amerikába vezethető vissza a terror magja, innen meg ugye egyenes ág vezet az illuminátusokhoz. ez ellen csak a szent foci jelenthet ellenszert, nem véletlenül erőltetik az usákok a bézbólt meg a rögbilit, nehogy a kontinentális foci révén még megtisztuljon a gazdanép testileg-lelkileg. de mi átlátunk az ármányon.

Pelso.. 2015.11.21. 18:11:02

@Herr Stacheldraht Leger: A kutató kutasson, főleg, ha nekünk teszi, nem?
Remélhetőleg hamarosan kiterjeszti tevékenységét, személyesen végez társadalom kutatást Borsodban, a somogyi zsákfalvakban és persze a II. kerületben is, aztán itt publikálja ami a tapasztaltakból eladható.

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 18:19:02

@jose maria padilla:

jut eszemben, ezt alább nem tudná megreppesíteni? spanyol nemzeti hip-hoppot!

www.youtube.com/watch?v=Xe_mzj5TjgI

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 18:28:32

@Pelso..: nyugi, ha az kell, hogy utrecht szép városának előnyeit élvezze egy narancsos kirakat-arab szerep helyett, majd a KutatÓmár leszerződik Timmermans úrral. Onnantól semmi se állítja meg a progressziót - nem lennék a mandisok helyében.

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.21. 18:43:18

@Pelso..: oppá, jut eszembe, nem ártana kihívni a rohammentőket szegény vincsenzó elekótyához:

"Lakásról lakásra leellenőriztetné Jan Jambon belga belügyminiszter Brüsszel bevándorlók lakta Molenbeek kerületét. „Elfogadhatatlan, hogy nem tudjuk, ki lakik ezekben a közösségekben” – nyilatkozta a politikus. Jambon arról is beszélt: van, hogy tízen is laknak egy olyan lakásban, amelyben hivatalosan csak két ember lakik."

a dráganyugaton már gestapós módszerekkel dolgoznának a drágademokraták. jahahaaajj... most képzd el, milyen vernyákolás menne, ha pölö a miskolci számozott házsorokat járná végig a rendőrség ezzel az indokkal.

(a libsigyanúsak feketelistája már szerencsére megvan, náluk címre fog menni a fekete tek-skoda)

itt rrrrrrrrrend lesz!

Pelso.. 2015.11.21. 19:07:22

@Herr Stacheldraht Leger: Felőlem járhatja, ha másnap ORÖ-nél is kopogtat.
A számozott házsorok széles probléma köre itt már jó néhány éve töredék téma, valahogy nagyot esett a pr értéke, nem kell érteni se.

Bell & Sebastian 2015.11.21. 19:21:36

@Herr Stacheldraht Leger: Móricz Vili bácsi ezt már egyszer megírta a Rokonok -ban. Nem pont a konkrét jelenséget (hogy egy termeszvárban kisebb a forgalom, mint egy cigó skanzenben), hanem azt: miért nem mennek ki, szétnézni?

Hogy Brükszeleszben hogyan hogyan iszonyulnak a saját gettójuktól, arról is lehet fogalmunk. Nem mennek be, oszt meg is van oldva.

annamanna 2015.11.22. 00:04:59

Csodálkozom, hogy ez az angol-iraki rapper kimaradt:
www.youtube.com/watch?v=kmBnvajSfWU
www.youtube.com/watch?v=z4OI0GUCI_A
www.youtube.com/watch?v=4p1CJwTNC9M
Ő valamiért más kategória, mint a többi?

@Bell & Sebastian: "Egy kertaljai turmix hogy a faszba ne lenne identitászavaros? Csoda az lenne, ha nem harapná meg a postást."

Szegény Freddie jutott eszembe, az identitászavaros perzsa zanzibári párszi indiai brit.
De érdekes módon ő nem ragadt le a csoporttudatnál, nem egy csoporthoz való tartozással határozta meg önmagát. Nem verte a mellét, hogy ő perzsa, indiai, párszi, angol, buzi. Sőt, annál a csoporttudatnál sem ragadt le, hogy ő rocker vagy Queen-tag. Nyilván úgy volt vele, hogy nem neki megtiszteltetés, ha egy csoport tagja lehet, hanem a csoportnak megtiszteltetés, hogy ő a tagja.
www.youtube.com/watch?v=KbqMD29qi58

Herr Stacheldraht Leger 2015.11.22. 00:26:47

@Bell & Sebastian:

"Hogy Brükszeleszben hogyan hogyan iszonyulnak a saját gettójuktól, arról is lehet fogalmunk. Nem mennek be, oszt meg is van oldva."

mert ott már megvalósult a multikotkoda, tehát más tyúkólba kell idegen tojást csempészni a nemzetközi konyha nagyobb dicsőségére - hiszen a recept megvan, előbb-utóbb a hozzávalók arányát is csak sikerül eltalálnia a mesterszakácsoknak

tobias2 2015.11.22. 22:07:02

Maguk tudták, hogy a disznók mohamedánok? Nem? Pedig azok! Még ásványt is elneveztek a hitükről. Az a neve, hogy malachit, és iszlámzöld.

Krisz11 2015.11.22. 22:48:15

Mosd derült ki, hogy egy 2. terrorista is a bevándorlókkal jött. Úgytűnik ő sem agysebész volt.

BéLóg 2015.11.22. 23:49:11

@tobias2: Bazzzzzzz! Nem kellett volna!

BéLóg 2015.11.22. 23:57:58

@Krisz11: Nem igazán ez a baj. Nézzünkegy példát.
Látom hogy tönkrement a vetésem. A mag amit "tavaly" elültettem, kikelt. Megnőtt. De a termése ehetetlen szar. Valami nem stimmel. baj van a földdel, kevés a víz vagy valami efféle. Ilyenkor az okos ember ugye ÚJRA ELÜLTETI a magot, mi?
Bejött Európába a muszlim multikulti. (1, generáció, a mag). Szépen soxínűsítette a világunkat, kifejlődött (2. generáció). Aztán a termés (3. generáció) ehetetlen lett, netán mérgező és még harap is... IGEN, valami baj van valahol.
ERRE nyilvánvalóan az a korrekt és faxa ballib megoldás, hogy MÉG TÖBB magot ültessünk el UGYANODA, hiszen az majd magától megoldja a gondokat, miközben semmihez nem nyúlunk hozzá, nem változtatunk, sőt, kihúzgáljuk az őshonos és még termő növényeinket is hogy helyet csináljunk az "újaknak"...
Aztán lehet hogy ezután már nem a termés lesz ehetetlen, de már a kikelt növény is mérgező lesz.

Akinek szeme van a hallásra, az szagolja ki ebből az igazságot :-)

Advanced Flight 2015.11.23. 00:27:38

Most azon mit kell csodálkozni, hogy egy halom baszatlan, frusztrált fiatal kan a tesztoszterontól hajtva céltalan erőszakkal tölti ki az idejét? Ez mindenhol így van, még az állatvilágban is.

annamanna 2015.11.23. 02:03:26

@Advanced Flight: Miért, ha basznak, attól megjavulnak? Nem ez a probléma lényege, hanem a sikerélmény hiánya, amit nem pont baszásból kéne megszerezni, mert az nem a 400 gát. Baszástól nem lesz senkiből békés és jóravaló állampolgár, erre ez az eset is bizonyíték: velvet.hu/helyszinelo/2015/11/02/megeroszakolta_elettarsa_12_eves_hugat_aztan_a_gyerek_elott_megolte_a_not/

A fölös energiát inkább sporttal, munkával elért sikerélménnyel kéne levezetni, a sikerélménytől és fáradtságtól garantáltan lenyugszik bárki.
www.youtube.com/watch?v=ZBCOMG2F2Zk
www.youtube.com/watch?v=j7364uwFsvI
Akik ilyesmivel foglalják el magukat, minek öljenek? Így is életveszélyes és bravúros dolgokat csinálnak, és eszméletlenül elégedettek magukkal, hülyék lennének ehelyett gyilkolni.
Aki elégedett önmagával, az elégedett a külvilággal is. Aki megbecsüli önmagát, az megbecsüli a külvilágot is.
Aki tele van örömmel, az örömet keres a világban, nem kínt.
A régi papírhuszasnak egy férfi állt modellt, sportoló volt, és az 56-os forradalom idején is épp edzésre ment, amikor megölték. Neki esze ágában sem volt lövöldözni, nem ért rá, ennél sokkal jobb dolga is lett volna.

@Herr Stacheldraht Leger: Egy-két érdekesség a belgákról: belgák hozták létre a jeruzsálemi királyságot, tehát ők voltak a keresztesek vezérei: hu.wikipedia.org/wiki/Bouillon_Gottfried
Belgák gyarmatosították Kongót, párját ritkítóan rohadék módon. Lipót még a saját lányaival is rohadék volt: "1902-ben édesanyja, Mária Henrietta belga királyné elhunyt. Stefánia Brüsszelbe utazott a temetésre. Amikor azonban anyja koporsójánál búcsút akart volna venni, apja kikergette a kápolnából. Anyja öröksége csupán 50 000 belga frankot tett ki, ezt mindenekelőtt Stefánia teljesen eladósodott nővérének, Lujza hercegnőnek hitelezői nem akarták elhinni, hiszen II. Lipót király milliárdokat keresett Belga Kongó gátlástalan kiaknázásával, amely ekkor még nem az állam, hanem a király saját magánbirtoka volt. Lujza hercegnő és hitelezői, Stefániával közösen pert indítottak apjuk ellen az anyai örökségért, de veszítettek."
Stefánia belga királylány, Rudolf herceg özvegye, Lónyay gróf felesége végül Pannonhalmán halt meg: "A második világháború végén a Lónyay hercegi párnak menekülnie kellett a Magyarországot megszálló szovjet Vörös Hadsereg katonái elől. A Pannonhalmi Bencés Főapátságban kaptak menedéket, ahol Kelemen Krizosztom főapát (1884–1950) bújtatta őket, más menekültekkel együtt. Birtokaikat és műkincseiket az apátságra hagyományozták. Stefánia itt hunyt el, 1945. augusztus 23-án, 81 éves korában. Férje egy évvel később halt meg Budapesten. Mindkettőjüket a főapátsági templom kriptájában helyezték végső nyugalomra."

E.Katolnai 2015.11.23. 03:18:46

„A francia külvárosokban régóta rohad valami.” – bizony régóta! Én 1976-ban jártam először Marseille-ben és tanúsíthatom, h a 14-15 kerületekben már akkor is vigyázni kellett, mert könnyen az oldalába nyomták a kést a fehér embernek az arab suhancok és kirabolták. Tanúsíthatom, h már akkor is minden második arab csávó zsebében ott volt a kés és ha senkit nem ismertél, akkor ezekbe az utcákba jobb ha nem tetted be a lábad sötétedés után.
De akkor legalább nappal – ha figyeltél – be lehetett menni ezekbe a distrikekbe, ami ma már életveszélyes. Az arabokkal már akkor 1976-ban baj volt!

Croma Soma 2015.11.23. 07:04:36

Véleményem szerint az egész jelenség halmaznak van egy kollektívvá szélesedő lelki háttere. Európában mára kialakult az a helyzet, hogy nagyon nehéz fölnőtté válni. A fölnőtt generációk kinlódása nem is inspiráló. Így tömegek lézengenek a lelki senki földjén a pubertás kort követően, de visszacsapás szerűen ez a pubertás kort is nagyon megnehezíti.

Az iszlám radikalizálódás egy kiút ebből az állapotból, kb úgy mint a meleg rétegkultúra harcos képviselőjévé válni. Ezek ellentéte a gyerektelen szingli magányos passzivitása...