Ne csak az ének, hanem a tánc és egy szomszéd nyelv is legyen kötelező!
2015. augusztus 12. írta: dobray

Ne csak az ének, hanem a tánc és egy szomszéd nyelv is legyen kötelező!

ssa40754.JPG

Nem pontosan értem, mi a felhördülés tárgya a kötelező, mindennapi ének bevezetésével kapcsolatban, habár a Kodály-rendszerű ének-zene oktatást lehetne élvezetesebben is csinálni az iskolákban, szó se róla. Mindenesetre ha a svéd-skandináv modell a menő, akkor a baloldalnak épp ezt az ötletet kellene támogatnia, ez ugyanis készségfejlesztés és a teljes mentálhigiéné, valamint a személyes kreativitás szempontjából is hasznos dolog volna. Nekem azonban vannak még plusz ötleteim a kötelező tananyagokkal kapcsolatban. Ha mindenkinek vannak javaslatai a tanrendre, itt vannak az enyéim.

Valóban kérdéses, belefér-e az időbe, főleg amikor a tananyag csökkentése van terítéken, de csodálkozom, hogy a készségfejlesztés felé való hangsúlyeltolódás nem talál megértésre a baloldalon. De lehet, hogy ők tényleg csak érzékenyítő tréningeket és genderórát látnának szívesen napi, kötelező jelleggel.

A svédeket az intenzív iskolai ének-zenei készségfejlesztés tette zenei nagyhatalommá, poptól a metálig − más kérdés, hogy a metálegyütteseik fele giccses, dagályos izét játszik, de az értelmes, hallgatható, izgalmas zene is több, mint egy átlag európai országban (a finn metál általában sokkal giccsesebb, lásd Nightwish és Children of Bodom, meg HIM). Végre egy pozitívum a svédekkel kapcsolatban.

Én még két dolgot tennék kötelezővé az iskolában, függetlenül attól, hogy akkor és ott utálnák a diákok: a táncot, erős hangsúllyal a magyar néptáncokon, de belefoglalva keringőt, rockyt, némi latint vagy más stílusokat is. Legkésőbb egyetem alatt hálát adnának a diákok, hogy van valami közös dolog, amit mindannyian tudnak. Ha van némi tánctudása mindenkinek, ami, igen, fejleszthető, főleg kicsi korban, akkor később senki nem fog félrepislogni, amikor fel akarják kérni az egyetemi gólyabálon, meg akárhol, és aki táncolni akar, annak sem kell nagyítóval keresnie, hogy ki is tud olyat.

Másik régi mániám, hogy legyen kötelező egy szomszéd nyelv, ami nem a német (tehát a választék: román, szlovák, ukrán, szerb, horvát, szlovén) tanulása egy vagy két évig, együtt az adott nép történelmével, kultúrájával, hogy ne legyen annyira egzotikum a körülöttünk élő népek világa számunkra. De azt is lehet, hogy a kötelezően választandó nyelv mellett a kárpát-medencei népek kultúráját oktatjuk általánosan, bevezető jelleggel, vagy egyszerűen a különféle humán tárgyak anyagában hangsúlyosabban jelenik meg, bár ez valószínűleg az elsikkadáshoz vezetne.

Mindenesetre amikor hasít a román filmművészet, értékelhető a román, a szlovák, az ukrán irodalom, a horvátról és a szlovénről nem is beszélve, akkor nem ártana némi kötelező tájékozódás mindezzel kapcsolatban, hogy aztán akit jobban érdekel, már el tudja helyezni magát és el tudja mélyíteni tudását. Angolul valamilyen szinten úgyis mindenki meg fog tanulni, akkor is, ha nem tanítják; a cégek pedig azt fogják kérdezni az állásinterjún, hogy az angolon kívül milyen nyelven beszélünk még. A kis népek nyelveit pedig kevesebben beszélik, bizonyos esetekben jobb az esély velük az elhelyezkedésre is. Gondolom, a baloldal örömujjongások közepette támogatja a népek közti békét és megértést szolgáló javaslatomat.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr327681236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aeidennis 2015.08.12. 11:20:59

Nem rossz ötlet, csak az a gond vele, hogy a magyarok azt gondolják, ha megtanulnak románul akkor automatikusan románná is válnak. Ennek a nyelvfetisizmusnak a másik véglete az írek, akik az "elnyomóik" nyelvén beszélnek és nem hajlandóak megtanulni a saját nyelvüket.

Szindbad 2015.08.12. 11:40:12

Kibaszott bölcsészek.

S=klogW 2015.08.12. 11:47:47

tehát az iskolai tanításból KISZORÍTJÁK az érdemi, hasznosítható TUDÁST adó tárgyakat az olyan HOBBI témák,

melyek inkább délutáni szakkörbe vagy különórára valók

és aki azt akarja majd, hogy a gyereke vigye is valamire az életben, az különmatek, különfizika, különkémi, különtöri, különbiológia órákat vehet majd - ha győzi pénzzel

S=klogW 2015.08.12. 11:56:58

" Angolul valamilyen szinten úgyis mindenki meg fog tanulni"

a valamilyen szint az k.rvára kevés, te marha - arra jó, hogy mosogatónak londonba el tudjon menni

csak mondjuk a jobbkonziságba bújó úri elit mire fog menni proli nélkül?

a hatalomba került jobbkonzi "értelmiség" is kezd ugyanolyan szemét gőgös senkiháziak bandája lenni, mint a ballibsi "értelmiség"

GNDL 2015.08.12. 12:10:33

„Nem pontosan értem, mi a felhördülés tárgya a kötelező, mindennapi ének bevezetésével kapcsolatban ...”

PISA 2012-es rangsor: cdn.static-economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/images/2013/12/blogs/graphic-detail/20131207_gdc883.png

Magyarország a matematikai teljesítményt tekintve hat év alatt a 27. helyről a 39. helyre esett vissza, olvasási készséget tekintve ugyancsak a 27. helyről a 33. helyre.

Aztán az idei érettségi: vs.hu/kozelet/osszes/aggasztoan-rosszul-sikerult-iden-a-matek-erettsegi-0716

„Főleg a matematika eredmények aggasztóak, ilyen rossz eredményeket hat éve nem produkáltak a diákok. Az idei 77 ezer középszintű matematika érettségi átlaga 2,84 ... magyarból a középszintű érettségik átlaga 3,52, ami 58 százalék, ami ugyancsak visszaesés az előző évhez képes.”

Valóban mindennapi kötelező énekórára van szüksége az országnak... idióták...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.08.12. 12:18:03

Továbbá minden iskolás gyerek tanulja meg a mezőgazdálkodás alapjait az általános iskolában, mivel az nekünk úgyis a vérünkben van.

Robinzon Kurzor 2015.08.12. 12:33:58

Elfogytak az Orbán-barát kommentek a nyugati hírportálokon.

pitcairn (törölt) 2015.08.12. 12:40:14

@S=klogW:

a fentiek közül csak a külön mateknak van valódi gyakorlati értéke + a külön angolnak (esetleg a külön németnek)

a természettudományos képzés korántsem aranybánya (még annak ellenére sem, hogy __néhányan__ tisztes karriert csinálnak vele - leginkább külföldön)

hiszen arányosan nézve ott van a legtöbb pályaelhagyó

pitcairn (törölt) 2015.08.12. 12:41:55

kötelező ___balettot, ruszint és jódlit___!!!! :)

pitcairn (törölt) 2015.08.12. 12:43:22

bocsi:

balettet és jódlizást:)

Robinzon Kurzor 2015.08.12. 12:45:02

A poszt legviccesebb része az, amikor az egyetemi évek alatt, mondjuk a gólyabálon megtérülő tánctudásról értekezik.

Mert hát az oktatási rendszer csodálatos átalakításának következményeként szinte minden diákot fenyeget az egyetemi továbbtanulás réme.

Sokakat kizárólag a gólyabál táncparkettjén való felsülés tart vissza attól, hogy jogi vagy közgazdasági egyetemre jelentkezzen.

Jean Sol Partre 2015.08.12. 12:52:11

eszem azt a romantikus naív zuzádat. ötleteljetek még kicsit Balogh Zoltánnal, mi egyéb baromságot tudtok kitalálni, ha már olvasni és számolni semmiképp sem akarjátok megtanítani a gyerekeket. origami? furulya? hátrafelé nyilazás? szerintem mindegy is, melyik, csak legyen kötelező.

Robinzon Kurzor 2015.08.12. 12:55:20

@Jean Sol Partre:

Ebből a hátrafelé nyilazás lenne a leghasznosabb -- de biztosan kimarad ... még a végén őket nyilaznák le.

Egyébként @dobray nem ennyire sötét (mint ez a posztja).
Ez itt most a "fiatal voltam, kellett a pénz" jelenség.

picur3ka 2015.08.12. 12:59:01

@S=klogW:

Egyre több a hülye. Homokozásból lesz érettségi.

Jean Sol Partre 2015.08.12. 13:02:10

@Robinzon Kurzor: valamikor fiatal volt, a pénz meg most is kell, persze.

picur3ka 2015.08.12. 13:05:40

A szomszéd ország nyelve legyen kötelező, az még el is megy. Legyen orosz vagy osztrák, választhatóan.

TG69 2015.08.12. 13:45:07

szilvaykám: Ha svéd modell, akkor azt kell átvenni -kisebb módosításokkal, ha finn akkor azt, de nem így csipegetni mindenből ami nekünk épp tetszik mindenfajta rendszer és hozzáértés nélkül. Mert abból az a szar lesz te szerencsétlen ami most is van, ha lesz majd iskolás gyereked megérted, beledöglenek a megnövelt órászámokba, megemelt tananyagba így is, aki meg még emelné is azt, miközben az alapkészségeket sem bírják rendesen megtanítani, arra ráborítanám a hülye billentyűzetét, amiből a seggnyalás és a baloldalon való újbóli maszturbálás miatt ismét marhaságokat ömleszt a jobb sorsra érdemes mandinerre.

Tényleg hogy van ez, hogy Bakó vs aristo, Pintér vs Dobray, Ergé vs Stumpf mégfér egy helyen? Ez így teljesen komolytalan/hiteltelen.

picur3ka 2015.08.12. 13:57:04

@TG69:

Mert toleránsak.

-----

Tudok egy jó viccet.

- Mi leszel, ha nagy leszel?

- Bevándorlómenedzser.

TG69 2015.08.12. 14:13:47

@picur3ka: Ennek ehhez semmi köze. Vannak cikkek amik szakmaiak és lehetséges, hogy én mást gondolok a témáról de látszik, hogy abba valaki sok-sok időt szánt. És vannak ezek a seggnyalások, amiktől már tényleg felfordul az ember gyomra. A mócsingot nem szoktuk tolerálni egy jó étteremben. A mandi pedig eddig nem volt kocsma...

Jean Sol Partre 2015.08.12. 14:30:27

@TG69: hja kérem, hol lehet ma rendes alapanyagot kapni?

tableno 2015.08.12. 14:42:47

Basszátokmeg gyerekek, az még nem jutott a kis konzi eszetekbe, hogy nem a kötelezőket kellene halmozni, hanem inkább lehetővé tenni, hogy a nebulóknak legyen idejük és lehetőségük SZABADON KIVÁLASZTANI, hogy inkább a néptánc vagy a lovasíjászat érdekli őket, esetleg a zen-buddhizmus vagy a drónprogramozás? Ja, az így túl libsi dolog lenne. Szabad választás fújjj, nehogy már jól érezzék magukat!!!

(Alapos a gyanúm, hogy a svédeknél sem kötelező kornyikáltatás van minden nap 8 és 9 óra között)

vizipipa 2015.08.12. 14:56:01

@Szindbad: így van.

Szerintem meg gyakorlati ismereteket kellene tanítani. Hogy működik a WC, szereld te a vízcsapodat, nem mágia a 230 V, ismerd már fel nézésre/tapintásra, hogy ez acél/alumínium/réz vagy éppen fémporral szórt műanyag, avagy miért nem pakolhatok 200 kg-ot egy 10 mm vastag fapolcra.

Persze kinek a pap, kinek a papné.

picur3ka 2015.08.12. 16:43:18

@vizipipa:

Igen. Ritka, hogy Szindbáddal egyetértsek.

Én a lövészetre szavaznék. Honvédelmi ismeretek. És általában a gyakorlatiasság, mint szempont.

picur3ka 2015.08.12. 16:46:54

@TG69:

Vicc vót. Sajnos, nem is olyan nagy vicc, össztársadalmilag.

Alapvető felvételi követelmény iskolánál, munkánál a másság tolerálása. A teljesítmény, tudás, meg ilyen xarok nem annyira fontosak.

Lassan nem is lesz miből válogatni, mint fentebb jeleztem.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 16:47:48

Hogy mi az giccses, azt majd mindenki eldönti maga. Mondjuk az elpesi táj legelésző szarvassal az szuper giccses, csakhogy van ilyen, legfeljebb a magyari még nem látott. A zenét pedig hagyjuk, mert a finnek sokkal jobbak és képzettebbek, mondják azok, akiknek van rá fülük.

A nyelv szart sem ér a kultúra nélkül, akar azt is mondhatnám, az utóbbi az elsődleges. Ha pedig van az alap, jöhet a kistérség, ahová elvágyik a vándor, mert például angol vagy német -szerényen szólva- többféle van, mint magyar.

További hiba: a zene, tánc, ének és hozzávaló viselet külön kezelése, holott ezek együttjárnak.

Oszt azt se értem, a pénzügy vagy vallásetika hol marad? És az orosz, amikor az úgy kell Napnyugaton, mint egy falat téglakenyér, ha már kóstolta itt valaki?

Szóval, Dobray most luftot rúgott, de sebaj, ha se latin, se görög, se zsidó-leresztény(!), akkor ez micsoda?

Talán gót, inkább az kéne!

Bell & Sebastian 2015.08.12. 16:48:44

@picur3ka: Pedig nem lehetetlen, hagy teret maga mellett.

P1sty 2015.08.12. 17:03:22

Jaj de jó, hogy én már rég túl vagyok au iskolán, és 2 hét múlva már nem itthon dolgozom, és a gyermekem sem ide fog születni, ahol néhány kriptaszökevény dönti el, mit kellene tanulni az iskolában, tetézve azzal, hogy még mindig kemény, tekintélyelvű poroszos iskolarendszerünk van, ahol semmi keresnivalója nem lenne a készségtantárgyaknak, maximum fakultatívként.

Mi van, ha valakinek fahangja van? Esetleg, urambocsá' nem érdekli a pentaton-skála napi éneklése? Helyette olyan avítt dolgokat tanulna szívesebben, mint mondjuk az IT vagy pénzügy, esetleg állampolgári ismeretek?

Vagy lesz államilag szervezett Hungarians got talent?

Pelso.. 2015.08.12. 17:12:31

"Másik régi mániám" - ezeken felül is van még?

S=klogW 2015.08.12. 17:16:06

@Bell & Sebastian: gót?

ami a magyaroknak jut majd, az legfeljebb dák(ó) lesz

vagy valami még keletibb "egzotikum"

a Barbadoszi Riszálókból sajnos nem ide jön kontingens, pedig az még talán a szaporulaton is segítene :)

Bell & Sebastian 2015.08.12. 17:56:48

@S=klogW: Nézze meg a gót ábécét, az egyszerre latin, görög és cirill. Ilyesmiben szívesen kiegyeznék.

Hogy a csajok milyenek lehettek? Nyilván csúcs-ívesek.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 17:58:06

@P1sty: Gót talent lesz, Tibi bácsi elintézi.

picur3ka 2015.08.12. 18:10:24

@Pelso..:

Persze.

A Stefánián szeretne walzolni

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.12. 18:46:33

@P1sty:

"Jaj de jó, hogy én már rég túl vagyok au iskolán, és 2 hét múlva már nem itthon dolgozom, és a gyermekem sem ide fog születni" --- írod.

Ennek mi jobban örülünk, mint te.

Ezt akartad hallani?:-)

Bell & Sebastian 2015.08.12. 18:49:08

@bbjnick: Ez magzatelhajtás, amit maga művel.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.12. 18:58:40

@Bell & Sebastian:

Lószart, papa!:-) Ez hülyeszembesítés.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:01:20

@bbjnick: De az adósság mind a magáé.

pinter.bence 2015.08.12. 19:14:44

@TG69: Pintér vs. Dobray témában muszáj lesz megyjegyeznem, hogy erről a témáról én is hasonlót írtam pár évvel korábban:

"Mi lenne, ha például a Hoffmann Rózsa szerint kivitelezhető négy idegen nyelv tanulását leszorítanánk háromra, vagy még inkább kettőre. Kikerülhetetlen, hogy az ember beszéljen angolul 2012-ben. Nyilván nem a villanyszerelőkre és kőművesekre gondolok, mert nekik nem kikerülhetetlen – bár nem egy esetben, például műszaki termékek használati útmutatója esetén kifejezetten hasznos –, hanem az ún. értelmiségre. A második kötelező nyelv pedig legyen egy régiós nyelv. Német, de még inkább szlovák, román, szlovén, cseh, horvát, lengyel. Mekkora stratégiai előnyt jelentene Magyarországnak egy fent vázolt együttműködésben, ha mindenféle diplomás főink bírnák valamelyik szomszédos ország nyelvét?"

mandiner.blog.hu/2012/10/02/kozep-europai_egyuttmukodes_rendszeret

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:15:35

@bbjnick: Különben is, nemcsak malaszttal él az ember, magyarkodásra mióta adnak lovat a búcsúban?

Legfeljebb úgy járunk ezzel is, mint a szőrdisznóval, amit a szerbektől kértünk vissza, miután innen eltűnt vagy nem volt rá igény, a fene se tudja, a magyarságot is leszállítják a székelyek és máris kinyomtuk a zsi-ci vigécséget, ami valljuk be, nem sok embernek smakkol.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.12. 19:19:06

@Bell & Sebastian:

Veszteségoptimalizálás: ha ő nem érzékeli, hogy kihez és mivel tartozik, akkor jobb, ha elhúz pakinak a csőcselék közé a büdös picsába. #:-|

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:20:56

@pinter.bence: Ez nagyon mellé ment, mert az angol csak akkor nélkülözhetetlen, ha pont Lengyelországba kíván disszidálni valaki és nem ér rá megtanulni lengyelül.

Az anglomán köcsögök eddig még csak mélyebbre nyomtak bennünket a szarban, miért pont holnaptól kezdenek majd kihúzni belőle, he?

S=klogW 2015.08.12. 19:23:22

@Bell & Sebastian: cirill? én, köszönöm, nem kérek az ilyen metódusból. kell a fenének az ikonosztázionok mögött lapító sok nÁcionalista pópa.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:24:08

@bbjnick: Na de kérem! És ha tényleg tele a hócipője, csak egy kis nyugalomra vágyik? Majd vesz kinn egy puskát és visszajön megbeszélni a problémáit.

Vagy maga puliszkás kanállal akar rohamozni?

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:26:40

@S=klogW: Akkor maga lehet szárazgót, én meg vízi-, meg is beszéltük.

S=klogW 2015.08.12. 19:36:38

@Bell & Sebastian: :) nem tudom megérteni ezt a szlávmániát

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:47:14

@S=klogW: Nagy szívük van, mint a gyerekeknek. Eszük is.

S=klogW 2015.08.12. 19:51:15

@Bell & Sebastian: mondjuk lehet, hogy ha kicsit tökösebbek lennénk nép szinten is, nem csak csendőregyenruhában, akkor jobban becsülnének

S=klogW 2015.08.12. 19:52:48

@S=klogW: de ezt csak a szerbek esetében tartom lehetséges opciónak, a román meg ukrán nettó gyűlölködő rablóbanda

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:56:59

@S=klogW: Ne áltassa magát, mert körülbelül Moszkva egyik külvárosát érjük a mérlegen. Ebben az újmódiban vagy még annyit se. Eddig a szlovák kutya ugatott meg, most a román, holnap az ukrán, His Master's Voice.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 19:58:42

@S=klogW: Nincsen a szerbekkel semmi baj, már ők is puliszkás kanállal rohamozzák a népkonyhát.

S=klogW 2015.08.12. 20:11:16

@Bell & Sebastian: Azért a Bezdán - Topolya - Mohol - Egyházaskér vonalig a legnagyobb összehaverkodás mellett is visszakövetelném a területet.

picur3ka 2015.08.12. 20:12:30

@pinter.bence:

Kb. nullát. Egyelőre egy nyelvet sem beszélnek különben. Ez egy komoly probléma ezekkel a nagy tervekkel. Kevesebbet jól tudni előny.

Nagyon sok embernek két idegen nyelv már túl sok. Van megannyi, aki még az anyanyelvét sem nagyon beszéli. Azoknak meg felesleges időpocséklás is ilyesmit tanítani egyáltalán.

Bell & Sebastian 2015.08.12. 20:19:41

@S=klogW: A lakói már itt vannak, csak a földet nem húzták magukkal.

picur3ka 2015.08.12. 22:03:00

@Robinzon Kurzor:

Csak szeretnéd. A demoklata, toleráns németek kitárt karókkal várják a vándorokat.

Egyenesen az ellenség tudósítójától veszem:

"Üdvözölte az ideiglenes műszaki határzár kiépítését a magyar-szerb határon, és képmutatónak nevezte az intézkedés miatt Magyarországgal szemben megfogalmazott bírálatokat a német konzervatív CDU Szászország tartományi szervezetének főtitkára szerdán a Spiegel Online című német hírportálnak nyilatkozva."

www.atv.hu/kulfold/20150812-dicserte-a-magyar-hatarzarat-a-nemet-politikus/hirkereso

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.08.12. 23:08:43

@pinter.bence:
"Nyilván nem a villanyszerelőkre és kőművesekre gondolok, mert nekik nem kikerülhetetlen – bár nem egy esetben, például műszaki termékek használati útmutatója esetén kifejezetten hasznos –, hanem az ún. értelmiségre."

Ez súlyos tévedés. A villanyszerelők és kőművesek nagyon jól járnak angol vagy német nyelvtudással, hiszen ez számukra elérhetővé teszi nevezett országok jól fizető munkaerőpiacait. Az u.n. értelmiség számára az idegen nyelv ismerete már nem ennyire egyértelműen biztosít előnyt. Azok a szakmák, amelyek a magyar nyelvhez kötődnek - pl. a jogász - szinte semmire sem mennek az idegen nyelv ismeretével, hacsak nem akar az illető cukrásznak elmenni Új-Zélandon, bár ekkor az angol nyelvtudás mellé még OKJ képzés is kell. Más "értelmiségi" pályák, amelyeknél a tudás jól konvertálható külföldi munkaerőpiacra - pl. az orvos - jól járhatnak az idegen nyelvtudással.

TG69 2015.08.12. 23:40:27

@pinter.bence: Mas a ket idegen nyelv osszetetelet firtatni es mas ujabb tantargyakat ill. meglevoeket emelt szintre hozni mikozben tulterheltek a gyerekek. Kozben sved modellrol hadovalni. Ez igy komolytalan.

annamanna 2015.08.13. 00:43:41

@picur3ka: igen, a gyakorlatiasság nagyon fontos és jó szempont, csak én a lövészet helyett a másokról való gondoskodást, a másokra való odafigyelést gyakoroltatnám, azt pedig gyerekekkel a legtermészetesebb állatokon keresztül bevésetni, mert minden gyerek odáig van az állatokért.
Tehát minden gyerek gondozzon valamilyen állatot. Ha otthon nincs kutya, macska, akkor legalább az iskolában legyen vmi, amiről gondoskodhat. Nyuszi, hal, teknős, fehéregér, hörcsög stb, persze a bárány, kecske, tyúk még jobb volna.
És ezt kötelezővé tenném, igenis, nem libsi módon választhatóvá. Muszáj megtanulni már gyerekkorban, hogy oda kell figyelni mások szükségeire, az élőlényeknek igenis vannak szükségeik, amiket muszáj betölteni, különben végük. És ez már majdnem olyan, mintha bevándorlómenedzsernek képeznénk őket! :P :P

@pinter.bence: Az egyik dédapám még természetes módon tudott szlovákul, mivel felvidéki volt. A másik dédapám románul, mivel erdélyi volt. A harmadik őrségi volt, ő tehát németül tudott. Nyilván ebből következik, hogy bárki szívesebben megtanulná a környező országok nyelvét, ha ott is lakna helyben.

Robinzon Kurzor 2015.08.13. 00:46:16

@picur3ka:

Eddig sem volt erősséged a szövegértés, de azért van, ami a mentségedre szól: a komment, amire regáltál majdnem 10 szóból állt, és azt igazán ne várja tőled senki, hogy ennyi betűvel sikeresen megbirkózz.

Robinzon Kurzor 2015.08.13. 00:54:22

@pinter.bence: "Mekkora stratégiai előnyt jelentene Magyarországnak egy fent vázolt együttműködésben, ha mindenféle diplomás főink bírnák valamelyik szomszédos ország nyelvét?"

Ha ez olyan nagy "stratégiai" (bármit is jelentsen ez) előnyt jelentene, akkor az már igényként jelentkezett volna.

De a zemberek valamilyen rejtélyes oknál fogba angolul meg németül akarják taníttatni a gyerekeiket, nem szlovénül vagy csehül.

picur3ka 2015.08.13. 00:54:45

@Robinzon Kurzor:

Mit akartál mondani, szerencsétlen?

Hiszen tízig se tudsz számolni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.13. 06:31:09

@Bell & Sebastian:

"Na de kérem! És ha tényleg tele a hócipője, csak egy kis nyugalomra vágyik? Majd vesz kinn egy puskát és visszajön megbeszélni a problémáit." --- írja.

Ha maga valami effélére készülne, akkor azzal kezdené, hogy kommentet írna a Mandinerre olyan szöveggel, hogy "jaj de jó, hogy én már rég túl vagyok au iskolán, és 2 hét múlva már nem itthon dolgozom, és a gyermekem sem ide fog születni...". Ugye, hogy nem?!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.08.13. 06:32:00

@bbjnick:

Ha maga valami effélére készülne, akkor azzal kezdené, hogy kommentet írna a Mandinerre olyan szöveggel, hogy "jaj de jó, hogy én már rég túl vagyok au iskolán, és 2 hét múlva már nem itthon dolgozom, és a gyermekem sem ide fog születni...".=Ha maga valami effélére készülne, akkor azzal kezdené, hogy kommentet írna a Mandinerre olyan szöveggel, hogy "jaj de jó, hogy én már rég túl vagyok au iskolán, és 2 hét múlva már nem itthon dolgozom, és a gyermekem sem ide fog születni..."?

I_Isti 2015.08.13. 08:27:05

Aki ezt a mindennapos éneket kitalálta, az legalább annyira hülye, mint a Czunyiné, vagy mint az elődje az a hogyishívják komcsiból neofitává átvedlett banya.

I_Isti 2015.08.13. 08:32:03

@pinter.bence: Én egy nagy multicégnél gályázok, annyira, hogy a HR-t(!) kiszervezték romániába.
Roppantul senkit nem érdekel, hogy a magyarok tudnak-e románul, vagy hogy a románok tudnak-e magyarul, mert mindenki ANGOLUL kommunikál.

Sőt. Ráadásul ez főleg német tulajdonban levő cég.

NÉMET. És angolul tolják.

Mindenki.

Ilyen ostoba, értelmetlen, lúzer, satöbbi énektanítás helyett egyszerűen ki kéne paszírozni az oktatási rendszerből, hogy

MINDENKI TUDJON ANGOLUL, AKI VÉGIGBUKDÁCSOLTA A NYÓCC ÁLTALÁNOST!

Ennyi.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 09:14:40

@bbjnick: Látom, maga is rápihent egyet a témára. :)

A gondolati sarokpontom az, ha mi már egyszer alaposan elbaltáztuk, jöjjenek a következők, akik legalább látnak most karón varnyút, magyarán: valamiféle államformákat, amik működnek egyféle közmegegyezés alapján, mert a mienk nem múkodik.

De van jobb érvem is, ha nálunk azért szahara, mert náluk jobb, akkor nosza, szívós szemű Márta, kalandra fel és lenyűlni a szociális kedvezményeket addig, amíg lehet!

Hogy ez cigány jég-hátán-megélés vagy zsidó élelmesség? Van még jelentsünk-csődöt-büszkén-magyarok.

Maga mellik opciót markolná fölmeg?

/ Tudja, hogy hazabeszélek, amire büszke nem vagyok, de momentán nincsen jobb ötletem. Hogy kipusztul a faj(ta), azt ne az én szememre tessen hányni fel! /

Maga mit tenne, ha a küszöbönálló lengyel (>junker) + magyar (>német) frigy egyetlen vállalható végkimenete egy londoni életkezdés lenne? Csak úgy kérdezem.
___

A fiatalembernek elsült a szája és köpött egyet visszafelé. Lelke rajta, majd feltöröljük.

picur3ka 2015.08.13. 09:41:06

@I_Isti:

Ja, a svédek is annyira tanulnak norvégül, hogy majd megszakadnak, pedig hol vannak azok pl. Románia nemzetközi jelentőségéhez?

Egyébként a szomszédos országokkal folytatott kereskedelmünk is eléggé elhanyagolható érték.

Ezeknek mindnek anti-valóságérzék tablettát írtak föl, akik ezeket a dolgokat kitalálják.

Roma nyelvek, roma alapismeretek, roma szociológia, romológia, ebből lesz a dzsídípí, kérem. Meg munkanélküli irodát nyitnak. A sok marha.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 11:00:07

@picur3ka: A Hapag-Lloyd, mint mindig, most is bárhová és megbízhatóan elvisz.

Pont van itt egy a sarkon, majd bepróbálkozom cizellált-lóváriul.

- Kanada, nószvimming, flájingtikit, nixretúr, he?

Brix 2015.08.13. 11:05:12

Teljesen felesleges a környező országok nyelvét megtanulni, hiszen a mai globalizált világban még a rokon , szláv nyelven beszélők is angolul beszélnek egymással. A tánc-ének komolytalan , nőknek való időtöltés..Komoly , európai , fehér férfi ezeket nem gyakorolja!

midnight coder 2015.08.13. 11:12:43

@I_Isti: +1. Ha ez az EU nevű dolog akár csak közép távon életben akarna maradni, ahhoz az kellene, hogy mindenki tudja a saját nyelvét + az angolt. És a kettő közül ez utóbbi lényegesen fontosabb. Ha nem, akkor felejtsük el az EU-t és maradjunk nemzetállamok, de akkor számoljunk azzal, hogy úgy 100 éven belül az egész térség megszűnik létezni, legalábbis kulturálisan. Helyére jönnek majd a négerek, arabok.

midnight coder 2015.08.13. 11:13:52

Amúgy az énekoktatás is agyrém. Biztos, hogy az egymillió zenész országa akarunk lenni ? Amúgy is van már egymillió született zenészünk, velük sem tudunk mihez kezdeni. Egymillió matematikussal többre mennénk.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 11:22:53

@midnight coder: Eddig a latint, németet és oroszt használtuk Európában köztes nyelvként és a franciát, mint nemzetközi diplomáciai nyelvet.

A popkultúra hozta az angolt (és az informatika).

Nem látok rá esélyt, hogy az angol valaha is világelsővé váljon. Inkább olyan „ezeknek ide pont jó lesz” -felkiáltással terjesztik.

picur3ka 2015.08.13. 13:05:46

@Bell & Sebastian:

nószvimming

torkomra szaladt az ebéd...

hajdú 2015.08.13. 14:32:36

@S=klogW:
"az különmatek, különfizika, különkémi, különtöri, különbiológia órákat vehet majd"

De tulajdonképpen ezekből talán a matek kivételével mi az, ami létfontosságú tudást venne el az életből, ha a jelenlegi tananyag jelentősen kurtítjuk? Még akkor is, ha szigorúan a továbbtanulókat nézzük? Szóval lehet nem is olyan nagy hülyeség, hogy járjon csak fakultációra, aki teszemazt a biológiával akar kezdeni komolyabban valamit, a többieknek meg lehetne mégiscsak inkább egy használhatóbb kötelező törzsanyaga. A mai rendszer (már persze amennyire sejtem, hogy mennyire nem változott meg) mindenre jó akar lenni és semmire sem jó.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 19:54:19

@hajdú: Melegen javallom, hogy nézd át a tudományok felosztását, viszonyukat egymáshoz. 14 évesen nem lehet pályát választani, mert nem befejezett a szemilyiségfejlődés, különösen a fiúknál. Ilyen alapon az is elég lenne, ha az egyik fele írni tud, majd a másik fele fölolvassa.

Szóval, ha csak egykaptafa-libsiket akarunk legyártani, akkor így is jó, de ha teljes értékű embereket, akkor bizony valamit változtatni kellene.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 20:10:50

@hajdú: Annyit azért hozzá kell tennem, hogy a fizetős különórát gyakran atttól veszzük, aki ezrféle okból képtelen megtanítani főműsoridejében a tárgyát.

A visszája ugyanennek pedig az, hogy a tanmenetből megszerezhető tudás édeskevés egy sikeres felvételihez a legdivatosabb szakokon.

Mindkettő jelenség közismert, vannak rá különféle gyógymódok, csak az eredményességükhöz elengedhetetlen lenne kidobni a fűnyíró elvet, amivel párhuzamosan meg kell akadályozni az establishment korai kitermelődését, mert valahol az iskolának nevelő funkciója is van, a tanítás és értékrend-közvetítés mellett.

Ahol mindhárom hiányzik, ott először a teljes tanári kart rúgnám valagba. Mennének vissza kanásznak.

hajdú 2015.08.13. 20:34:41

@Bell & Sebastian:
Szerintem itt van egy jó adag félreértés. A pályaválasztás nem is 14 évesen dől el (vajon ebbe mélyebben bele kell-e mennem? arra gondolok, hogy aki akarja, később is felhozza magát majd az adott témában, aki meg abban a korban nem figyel, az nem attól fog mégis okosodni, hogy "leadják"neki az anyagot) - de ami lényegesebb, hogy én azt vontam kétségbe, hogy a mostani magyar oktatás szintje azt a mindenképp szükséges minimumot tartalmazza, amiből elvenni tilos és gondolkodni sem szabad róla. Holott ismerve a lexikalitás istenítését a magyar rendszerben, ez korántsem igaz. Szóval nem tartom ördögtől valónak az új utakat. Ezzel most nem feltétlen a poszt konkrét javaslataival értek egyet, hanem egy konkrét hozzászólásra reagáltam. A "különóra" pedig nem feltétlen fizetős. Hanem opcionális.

(Mellékes, de vicces mellékszál: "különösen a fiúknál"? Érdekes megjegyzés. Nem tudom, miért lennének mások e tekintetben a 14 éves lányok...)

picur3ka 2015.08.13. 21:24:59

@hajdú:

Ha nem mondja meg, mit és minek a javára akar kurtítani nem mond semmit. Az nulla megoldás. Mi nem jó.

Mi kéne? kérdésre kéne válaszolni.

A hozzászólás konkrétan a poszt felvetésére, még konkrétabban az énekre reagált. Tehát igaza van, semmi értelme nincs ezek helyett éneket vagy románt tanítani.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 21:27:34

@hajdú: Akkor foglaljuk össze. A fűnyíróelv a legnagyobb probléma itt, de ha így jobban tetszik, nincsen szegregáció, ami mellé oda kell tenni még egy s mást, ellensűlyozandó a mellékhatásait.

A tárgyi tudás és kombinációs készség egyformán fontos.

Azt szakkörnek hívták valamikor.

A testi fejlődéssel együttjár a szellemi, csak vannak benne ugrások és nemek szerint máskor.

Ez idáig mind evidencia. És jó napunk van mindkettőnknek, csak nem ugyanabból az okból.

hajdú 2015.08.13. 22:06:37

@Bell & Sebastian:
Így van, egyaránt fontos. (Nem eldobandó a tárgyi tudás sem.) Viszont a magyar oktatásban az előbbi túlértékelt.
Nem szakkörről beszéltem, hanem a kötelező óraszámon belüli választható irányról, fakultációról.

hajdú 2015.08.13. 22:09:58

@picur3ka:
Jó, mondjuk én sem voltam elég konkrét, ez igaz. Szerintem is marhaság az ének. A tánc nem az. (Pl. akár a mindennapi testnevelés keretében.) A nyelv is hasznos volna.

Bell & Sebastian 2015.08.13. 23:14:05

@hajdú: Téves, mert olyan nincs, hogy csak tánc, ha zenélnek és danolnak is vele, meg többnyire nem meztelenül lejtik. Van ezek közt összefüggés. A dolog lényege az lehetne, hogy mindenki azt a részét műveli, amihez éppen tehetsége van, vagyis kooperatív műfaj is egyben.

Ércsük vagy zongorázzam?
süti beállítások módosítása