Nem nekünk van szükségünk az államra − Kivonuló középosztály XXXIII.
2014. június 11. írta: Redakció

Nem nekünk van szükségünk az államra − Kivonuló középosztály XXXIII.

leviathan.jpg

PLT cikkére reflektáló, Mi lesz veled, fiatal középosztály? című cikkünk sok visszajelzést, nagy visszhangot kapott. Úgy döntöttünk: vitát, párbeszédet, beszélgetést indítunk a témáról egy cikksorozat formájában, amire elsősorban magukat megszólítottnak érző olvasóink írásait vártuk. Az eddig megjelent írásokat itt olvashatják.

Olvasónk, Déri Tibor írása.

*

Nem nekünk van szükségünk az államra

„A kormány gazdagabbá nem tehet, de szegényebbé igen.”
(Ludwig von Mises)

A néhai, legendás brit miniszterelnök, Margaret Thatcher véleménye szerint kétféle embertípus van, a konzervatív és a szocialista: a konzervatív ember az, aki szereti határidőre befizetni a számláit, a szocialista pedig az, aki elvárja, hogy számláit más fizesse be helyette.

Magyarországon a rendszerváltást követő évtizedben felnőtt egy nemzedék, amely számára már természetes közeg volt a kapitalizmus (illetve annak állami beavatkozásokkal torzított változata) és a liberális demokrácia. Egyetemre, főiskolára jártak, versenyképes tudást szereztek, elsajátítottak több idegen nyelvet. Később állást vállaltak vagy vállalkozást hoztak létre, családot alapítottak. S ahogy teltek-múltak az évek, rá kellett döbbenniük, hogy nekik nincs szükségük a magyar államra. Az állam ugyanis − Frédéric Bastiat XIX. századi francia gondolkodó szavaival élve − az a nagyszerű kitaláció, amelynek segítségével minden ember mindenki más költségén akar élni.

Ebben az országban nagyságrendileg hárommillió adó- és járulékfizető állampolgár tartja el a maradék hétmilliót. Ez a hozzávetőlegesen hárommillió fő – melynek meghatározó része az előző bekezdésben említett mai harmincas nemzedék – gazdaságilag és társadalmilag is hasznos, hiszen munkát vállal (sőt: adott esetben munkahelyet is teremt), és mit kap ezért cserébe a mindenkori magyar államtól? Büntetést, adók, járulékok, egyéb közterhek formájában. Kifizetheti szocialista szemléletű polgártársai számláit.

*

Ahol az összlakosság kevesebb mint egyharmada által megtermelt javakból fenntartott szociális ellátórendszer működtetésével a magyar állam alanyi jogon ellátást, sőt megélhetést biztosít a lakosság többségének, az a rendszer igazságtalan, piacellenes, a természet törvényeinek ellentmondó – ráadásul hosszú távon fenntarthatatlan is. Hiszen miért lenne érdemes jobbnak, hatékonyabbnak, versenyképesnek lennie bárkinek, ha alanyi jogon is eltartja őt az állam a más által megtermelt pénzből?

A produktív társadalmi rétegek, benne az említett új nemzedék tagjainak többsége világosan látja, hogy a gazdasági felemelkedés egyetlen útja az állam radikális leépítése lenne. Privatizálni az állami vagyont – hiszen az ember alaptermészetéből fakad, hogy a magántőke, a magántulajdon mindig jobban teljesít, ahogy Milton Friedman is megírta: „Senki sem költi olyan bölcsen a másik pénzét mint aki a sajátját költi”. Leépíteni a Kádár-korszakból megörökölt, hosszú távon fenntarthatatlan jóléti államot és annak szociális ellátórendszerét, hogy radikális adócsökkentést lehessen bevezetni a produktív társadalmi csoportok jóléte érdekében. Mindenki képességei szerinti helyet foglaljon el a társadalomban. Legyünk szabadok arra nézvést is, hogy jobbak legyünk másoknál.

Erre mégsem fog soha sor kerülni. Mert a politika első számú alapszabálya, hogy legalább eggyel több szavazatod legyen, mint az ellenfelednek. S mivel a kapitalista társadalmi rend győztesei mindig kevesebben vannak, mint a vesztesek, ezért a politika sosem a győztesekkel foglalkozik. Ezért lehet Magyarországon 13. havi nyugdíjjal, havi pár ezer forintot jelentő lakossági rezsicsökkentéssel, alanyi jogon járó szociális juttatások összegének növelésével választást nyerni. A következmény: növekvő bürokrácia, növekvő államadósság, csökkenő gazdaság.

*

A kivonuló középosztály pedig belátta és tudomásul vette, hogy Magyarországon nem számít értékesnek az, aki szorgalmas, tehetséges, erős és sikeres, itt tisztelet a lustának, a tehetségtelennek, a gyengének és a sikertelennek jár. Mert az kormányozhat négy évig, aki a produktív társadalmi rétegektől behajtott pénzből eredményesebben vásárolja meg a lusta, tehetségtelen, gyenge és sikertelen polgárok többségének szavazatait.

Már-már közhely, de érdemes újra meg újra leszögeznünk: ma Magyarországon nincs jobboldal és nincs jelen a közéletben az angolszász értelemben vett konzervatív gondolat, függetlenül attól, hogy a sajtó hagyományosan él a „jobboldali” illetve „szélsőjobboldali” címkékkel politikai pártok esetében. A valóság ezzel szemben az, hogy van egy posztkommunista gyökerű, ezerfelé szakadt technokrata és etatista baloldal – mellyel elvi konzervatív értelemszerűen semminemű közösséget nem tud vállalni –; illetve van egy antikommunista, nemzeti-keresztény (de nem konzervatív!), szintúgy etatista baloldali politikai szövetség. Ezen kívül van egy nyíltan fasiszta és antiszemita, nemzeti-szocialista párt és egy radikálisan piacellenes, szélsőbaloldali zöldpárt. Jobboldal, pláne mérsékelt és konzervatív, piacpárti jobboldali politikai szereplőket, pártokat nagyítóval sem lehet találni a magyarországi közéletben.

Ha működne Magyarországon egy valóban konzervatív, vagy ha úgy tetszik: libertárius, tehát piacbarát politikai párt, amely számára az egyén és a piac szabadsága volna a legfőbb érték, örök ellenzékiségre volna kárhoztatva. Akkor meg minek belefogni bármibe is e téren? A kivonuló középosztálynak marad ehelyett az egyre növekvő méretű adófizetési kötelezettség és a morgás joga.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr656295570

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.06.11. 16:13:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Nem nekünk van szükségünk az államra − Kivonuló középosztály XXXIII. 2014.06.11. 12:39:01

Ebben az országban nagyságrendileg hárommillió adó- és járulékfizető állampolgár tartja el a maradék hétmilliót. Kifizethetik szocialista szemléletű polgártársaik számláit.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dez01 2014.06.11. 15:20:52

Tény hogy a fiatalok szépen fokozatosan lelépnek majd, és ezért nem is lehet őket hibáztatni:(

Persze azt viszont nem tudják, hogy első generációs bevándorlónak lenni elég szar dolog......

Nyunyo 2014.06.11. 15:25:57

Törvényes lett a gyerek munka? Már itt tartunk :| ??? nofene

Exploiter 2014.06.11. 15:28:54

@polyvinyl:

Nem hiszem, hogy a poster ezt akarná. Sőt, ahogy értem, pont ezt nem akarja.

Palladrin 2014.06.11. 15:34:26

@dez01: Miért lenne szar dolog első generációs bevándorlónak lenni? Az egész fejben dől el.... ha be akarsz illeszkedni a választott hazádban, akkor be fogsz tudni. Ilyen egyszerű ez ...

Zöldpardon 2014.06.11. 15:36:57

Ma a magyar állam egyetlen jól működő életfunkciója a saját állampolgárainak professzionális szintű kifosztása.

Mr. Rustical 2014.06.11. 15:42:48

Teljesen pontos a látlelet.
Ezért nem lhet itt soha növekedés, felzárkózás, stb.

ILOVEHUNGARY 2014.06.11. 15:44:07

@Wendriner Piroska sakál és balerina:Látjuk megértetted a cikk lényegét!!!Gratula

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.06.11. 15:48:55

@polyvinyl: komolyan nem értelek. Gyönyörűen levezeted, hogy mekkora vérszívás megy itthon, oszt' mégsem értesz egyet a posttal? :) Ez amúgy egy 22es csapdája. Azért van szükség ekkora vérszívásra, hogy valahogy eltartsa az a 2-3 millió dolgozó a maradékot, akik nagyrészének pont azért nincs munkája, mert az órási vérszívás miatt nem éri meg foglalkoztatni.

Hipok Rita · http://tinyurl.hu/a16D/ 2014.06.11. 15:49:38

Nagyon régóta csúszunk a lejtőn lefelé.
1938-ban az egy főre jutó bruttó hazai termékünk az osztrák 75 százalékán állt, majd 1990-re 38 százalékra esett vissza, majd 2010-ben csupán 35 százalékon volt.

Hipok Rita · http://tinyurl.hu/a16D/ 2014.06.11. 15:51:36

A magyar korfára tekintve tisztán látszik, hogy egyre csökkenő aktív rétegnek kellene eltartania egy egyre növekvő inaktív réteget. A helyzet azonban még ennél is rosszabb, hiszen a fiatalok nagy számban vándorolnak el az országból. Megoldhatatlannak látszó probléma ez.
Az urna alakú korfa a pusztulás jele.

fogalomtar.eski.hu/index.php/Korfa

Netuddki. 2014.06.11. 15:59:35

Ócska fideszes, lobbikos megosztó picsogás.

Apád, anyád téged is eltartott amíg magadtól nem tudtad kitörölni a szaros valagadat. Mindig a fejétől bűzlik a hal. Az államnak meg meglenne a feladata ami pénzbe kerül, ezért szedik jobb helyeken az adókat. Magyarország nem ilyen. Itt a piaci labdakergetőknek szórják el a közpénzt, már amit nem lopnak el. Pont ma megint a közelgő megszorításokról írnak. Hát az annyuk micsodáját az orbánéknak! Ennyi.

Pelso.. 2014.06.11. 16:00:52

Thatcher véleménye nálunk nem értelmezhető, mert nincs konzervatív és szocilista embertípus, max. filléres ideológiák léteznek, valamint mindenki szívesen látja, ha más fizeti a számláját.

tisztapista 2014.06.11. 16:01:24

Az államigazgatás felét gondolkodás nélkül lehetne kirúgni. Dereguláció után a maradékot ismét le lehetne felezni.

Csak mit kezdenénk ennyi semmihez sem értő, lusta, alacsony hatékonyságú aktatologatóval a VALÓ ÉLETBEN? Mehetnének segélyre, vagy koldusbotra.

Netuddki. 2014.06.11. 16:04:49

@Zka: Tudod kit tartasz te el B+? A megélhetési politikust és a pereputtyát, és azok haverjait és rokonait. Nekik biztosítod a magasan az átlag feletti életszínvonalat. Nem, nemcsak a hivatalosan bejelentett "fizetését" fizeted. Azt is amit az összes ügyeskedésével (nem lopás amit a törvény nem büntet ugye) még lenyúl tőled. Annyival megkárosít, hogy azok akikre hivatkozol mint eltartottakra, élhetnének belőle életük végéig mint Marci hevesen.

kvadrillio 2014.06.11. 16:11:59

"

i2
Sport Géza
Velvet
Dívány
Totalcar
Travelo
Inda

2014. 06. 11. szerda
Barnabás, Barna

EUR: 305,64 Ft
CHF: 251,10 Ft

18 °C
35 °C

vb2014
E3
Ukrajna

Belföld Külföld Gazdaság Tech Tudomány Kult Sport Vélemény Videó Fotó
Hazudik rólunk az Apple iOS 8
Öt kemény állítás a kormány mumusától

Történelem
második világháború
normandiai partraszállás
montgomery

Diadal vagy elszalasztott lehetőség?
2696317
BBC History / Litván Dániel
2014. 06. 06. 16:08
A történelem eddigi legnagyobb partraszálló hadművelete máig az érdeklődés középpontjában áll. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a D-nap, és főleg az azt követő normandiai harcok eseményeinek értékelésével kapcsolatban egységes álláspont alakult volna ki. A BBC History magazinban megjelent évfordulós írások nyomvonalain haladva ismertetünk néhányat a legtöbbet felvetett kérdésekből. ""

ROMLIK A MEMÓRIÁM ??? A VÖRÖS HADSEREG II. VILÁGHÁBORÚS GYŐZELMEIRŐL NEM OLVASTAM ILLEN MEGHATÓAN IZGALMAS CIKKET....PEDIG 22 MILLIÓ KATONÁT VESZÍTETTEK.......KETTŐS MÉRCEHHH ???? :o)

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 16:12:44

@tisztapista:

OFF:

Olvastad a Spíler blogon, hogy Orbán a te szobrodat avatta fel a Kossuth téren szegedi és borosjenői gróf Tisza István szobra helyett? Ezt írják:

"Hétfőn Orbán Viktor felavatta Tiszta István szobrát a Kossuth téren. "

Sajnos kommentezni nem lehet náluk, de rád talán hallgatnának, ha tiltakoznál :D

randomuser1 2014.06.11. 16:18:15

fúbazmeg, ez azárt nem egy differenciált gondolkodársa valló poszt...

oszt jónapot 2014.06.11. 16:19:15

@kovi1970: Apámat, anyámat most is nagyon szívesen eltartanám, én a másik 6 embert nem szeretném. Őket tartsák el a saját szüleik/gyerekeik.

J.László 2014.06.11. 16:19:19

@polyvinyl:
Épp effélék jutottak eszembe nekem is. Kapkodnák a fejüket jobbra-balra, ha leégne a házuk és nem jönne a tűzoltó, vagy a mentő, ha a fejükre esne egy tégla a Körúton. Röhejesek.

sas70 2014.06.11. 16:27:05

Az a baj, hogy nem erről szól a politikai, társadalmi közbeszéd, hanem:
rezsiharc, rohadt eu, nem leszünk gyarmat, nem a zemberek fizetik meg, jó az állam, paksot csinálunk, emlékművet építünk, rohadt kommunista, szar reklám, mindenfasza, szuperagazdaság!

oszt jónapot 2014.06.11. 16:34:46

@J.László: Szerintem a nulla és a mostani kb. 70% lehúzás közt létezik átmenet.

J.László 2014.06.11. 16:36:57

@oszt jónapot:
Alles zusammen ez az arány (60-70% lehúzás) nagyjából az összes európai országban hasonló.

oszt jónapot 2014.06.11. 16:43:02

@J.László: Az a kérdés, hogy mit kapsz érte cserébe. Ha svéd juttatásokkal is fog járni, egy szavam se lesz.

J.László 2014.06.11. 16:50:03

@oszt jónapot:
Nos hát, erre lett volna egy lottó ötösöm. Százezermilliárd dollárban fogadtam volna.

Svédországban mennyi egy fizu? Magyarországon mennyi egy fizu? Aminek a 60-70%-áról beszélünk? Ne legyünk már ilyen butuskák.

röhögő 2014.06.11. 16:52:02

Hú! Ez qrvajó volt! :-))

Reggie 2014.06.11. 16:55:44

@polyvinyl: Kapaszkodj meg, ezt mindenki megkapja, nem csak maguknak akarjak az emberek. Ha valakit tamogatni kell azok pont az aktivak, hogy itt maradjanak es batran szaporodjanak, mig a naplopok ne csinaljanak tovabbi naplopokat. Tudod ha tulterhelted a teherautot es nem megy fel a hegyre, akkor nem a motort baszod ki elsonek...

röhögő 2014.06.11. 16:56:05

@Wendriner Piroska sakál és balerina: A gond az hogy amit akkor ők a szoci világban termeltek, az az akkori filléres energia árak mellett volt. Ma ugyanannak a villanynak, fűtésnek, szállításnak a megtermeléséhez, sokkal többet kell a munkaerővel felmutatni.
Az akkoriak "termelékenysége" a mai viszonyok mellett lófingot sem ér.

röhögő 2014.06.11. 17:01:13

@tisztapista: "Az államigazgatás felét gondolkodás nélkül lehetne kirúgni. " - pontosan.

Nzoltan 2014.06.11. 17:12:23

@polyvinyl: Az adókedvezmény nem passzol a többihez, mert az nem a közösböl van.

oszt jónapot 2014.06.11. 17:21:00

@J.László: Nem vagyunk butuskák, pont ezért elégednénk meg azzal, ha nem vennék el a pénzünket, hanem nagyságrendileg mindenki a saját számláját fizetné.

micsoda? 2014.06.11. 17:24:43

Az a bizonyos új nemzedék aki a mai nyugdíjasok pénzén tanult mikor mutatja meg, hogy hasznos volt a taníttatása. Rendben, odáig eljutottak, hogy szerveződnek, és nyíltan tiltakoznak amiért tisztelet jár, de valami anyagi hasznot fel kellene mutatni a diplomáért kedves posztíró.

.... adócsökkentést lehessen bevezetni a produktív társadalmi csoportok jóléte érdekében......
Az idős, annak idején produktív emberekkel mi legyen? El gondolni sem merem a válaszodat posztoló.

(Úristen, még mondja valaki, hogy korlátozva van a sajtószabadság)

_most_ 2014.06.11. 17:27:28

rengeteg adót beszed az állam, amit még meg lehetne indokolni, ha valóban értelmesen elköltenék, de így hogy egyrészt sokat lopnak belőle, másrészt egy csomó pénzt kidobnak az ablakon totál hülyeségekre, így különösen zavaró, mégis ki akar adót fizetni azért, hogy a felcsúti polgármester újabb milliárdokkal gazdagodjon, vagy a kamupártok mindenféle elszámolás nélkül 100 milliókat kapjanak, vagy Ócsán építsenek egy teljesen felesleges lakóparkot.

oszt jónapot 2014.06.11. 17:31:34

@micsoda?: Ez a bizonyos új nemzedék kurvára nem a mai nyugdíjasok pénzén tanult, hanem azon a szerény ÁLLAMADÓSSÁGON, amit a mai nyugdíjasok nemzedéke vett fel és szintén a mai új nemzedék csenget vissza.

Reggie 2014.06.11. 17:44:20

@micsoda?: Folyamatosna megmutatjak. Arrol, hogy erre nem itthon kapnak lehetoseget, mar nem ok tehetnek.

Lpadre 2014.06.11. 17:48:37

@Wendriner Piroska sakál és balerina:
Az nem tudom megvan-e, hogy az átlagnyugdíjak és az átlagbérek aránya az Eu-n belül Luxemburg után Magyarországon a legmagasabb! Az talán nem kell elmagyarázni, hogy GDP tekintetében hol vagyunk Luxemburghoz képest.
És azt vágod ugye, hogy Erópában nincs még egy olyan ország, ahol a nyugdíjasok teljesen ingyen, jelképes hozzájárulás nélkül használhatják a tömegközlekedést. Mi több, lassan ingyen fürdőbelépő is dukál alanyi jogon!
Feltételezem hallottál már róla, hogy kik azok a "Ratkó gyerekek" és hogy hogy áll a nyugdíjkassza balansza...
A nyugdíjas ez egyik, szociális juttatásokkal legkönnyebben korrumpálható társadalmi csoport.

nevetőharmadik 2014.06.11. 17:48:48

Teljesen fölösleges meghúzni az eltartott=élősködő párhuzamot. Ebből csak az lesz, hogy erkölcsileg kezdi mindenki minősíteni a másikat és belefulladunk a sárba, amit dobálunk.

A tény viszont tény: 3 millió eltartó, 7 millió eltartott, függetlenül attól, hogy ki, mikor melyik csoportba tartozott. A 3 millió NEM TUD eltartani 7 milliót. A 3 millió növekvő sarcolása és lerablása is csak arra elég, hogy a 7 millió is egyre szarabbul éljen.

Erre szarjatok valamit a nyuggerezés helyett!

Tyreo 2014.06.11. 17:55:56

@polyvinyl: Sötét vagy mint az éjszaka. Nem az állam totális felszámolásáról beszélt az író, hanem a visszaszorításáról. A kettő nem ugyan az.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 17:57:24

@Nzoltan:

"Az adókedvezmény nem passzol a többihez, mert az nem a közösböl van."

Hanem honnan?

ParaZita2 2014.06.11. 17:59:22

@Exploiter: "...akinek van elég pénze, megoldja a saját biztonságát. Őrzött lakóparkok, gépfegyveres biztonsági őrök..."

pepitában (kis hazánkban): TEK (csak ugye közpénzből).

fifibá55 2014.06.11. 18:00:53

@Wendriner Piroska sakál és balerina:
"... amit az állam azért ad a nincsteleneknek, hogy reggelente ne kelljen az éhenhaltak hulláit elsöprögetni az utcáról..."
Ne adjon: 1) megmarad a pénz; 2) a közmunkásoknak lesz mit söprögetniük.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 18:17:49

@Zka:

Mégsem értek egyet a poszttal.

Azért nem, mert a posztoló a valódi probléma felismerése helyett bűnbakokat gyárt, majd képzeletben már szinte pózol is a kiterített hullájukon.

A megfelelő problémakezelés a bruttó bérre rakódó, munkáltató által fizetett adó- és járulékterhek csökkentése lenne, egyidejűleg a feketemunka, az áfacsalás, jövedékiadó-csalás és szja-csalás SZIGORÚ és következetes szankcionálásával.

A posztoló ehelyett arról ábrándozik, hogy minden milyen faszántos lenne ugyanebben a mostani lopok-csalok rendszerben, ha likvidálnánk belőle a vérszívó nyuggereket meg az állástalanokat, a gyerekeikkel együtt.

Mert azok csak a vért szívják. Az állam meg nem szívja a vért, ugye. Az adó- és járulékcsalók meg egy forintot se vesznek el a közösből, ugye. A posztoló szerint.

Megspékelve mindezt a "privatizálni az állami vagyont" baromsággal, mintha nem TUDNÁ, hogy ezt egyszer már eljátszottuk, 1990 után, CSAKHOGY a dolgozó nép által 45 év alatt összehordott, majd a rendszerváltás hajnalán lelkesen privatizált állami vagyon meg privatizálás közben valahogy felszívódott, nyoma sincs sehol, a privatizálódott állami cégekben egykor dolgozók munkahelyeivel együtt.

A magyar nép igen nagy hányada - tisztelet a kivételnek - sima, pitiáner tolvaj. Egymás szemét lopják ki. Minél magasabb polcra kapaszkodik valamelyik, annál gátlástalanabbul.

Ráadásul gyűlölik is egymást. A maguknál gyengébbeket meg simán meg is fojtanák.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 18:21:45

@Tyreo:

Köpd ki a szádból a Negro cukrot, mert attól van az az illúziód, hogy a te elméd ragyog, míg körülötted töksötét van :D

Tyreo 2014.06.11. 18:37:49

@polyvinyl: Ehhez most nincs kedvem, úgy sem fognád fel.

sterimar 2014.06.11. 18:40:41

@J.László: Nem tudom honnan veszed ezt a 60-70%-ot, a gdp arányos újraelosztás 4x % Magyarországon (közel az ötvenhez), ez 1-2%-t változik ide-oda. Meg kellene kezdetnek célozni a 40-et, ideális 40 alatt lenne, sok helyen van a 30-40%-os sávban.

A Skandináv országokban valóban ötven közelében van, de ott kicsit más a társadalom szerkezete és az átlag mentalitása.

desw 2014.06.11. 18:55:52

Sajnos egyetértek a posztolóval!

A megoldás talán az lehetne, ha tényleg kivonul a középosztály, vagy ahogy csak bír, adót csal. Így az összeomló költségvetés majd kikényszeríti a 20 éve elmaradt reformokat (nyugdíj, állami vízfej, eü, ...).

Ez picit fájni fog, de ha tényleg ennyire birkák az eltartottak, hogy nem veszik észre, hogy fenntarthatatlan az, hogy 2-3 millió fő tart el 7-8 milliót, akkor hajrá!

Esetleg a szavazati jog korlátozása jöhetne még: csak az szavazhat, aki szját fizet.

Ez persze nem éppen demokratikus, de talán jobb lenne, mint megvárni az összeomlást.

tisztapista 2014.06.11. 19:04:23

@polyvinyl: Az emberi nagyság mementója nem a szobor, hanem a tettek, amit Tiszáék az országért tettek. Már úgy értve, hogy Tisza Kálmán, és Tisza István, akik szépen megágyaztak Trianonnak a bugyuta nemzetségi politikájukkal.

Ez alapján nem szobor járna nekik, hanem 50 botütés, fejenként. Mert ha még mondhatnák, hogy nem számítottak a nemzetiségek önállósági törekvéseire… de nem mondhatják. 1848-ban nekünk szabad volt nemzetállamért harcolni, másoknak meg coki?

Na ezért inkább az én szobromat tették ki, és biztos valami igazán találót mondhattam az választás idején, azért tették a szobrot oda, ahova.

egyetmondok 2014.06.11. 19:07:32

@sterimar:
Az idei évre elfogadott államháztartási kiadási főösszeg erősen közelíti a 17000 milliárdot. A GDP pedig kb 30000 milliárd lehet idén.
50 felett vagyunk masszívan idén is,itt billeg GDP arányosan pár százalék eltéréssel a redisztribúció folyamatosan.
Ha megcéloznánk a kb.40%-ot, ami még mindig magas újraelosztás, akkor min.kb. 3000milliárddal kellene tudni csökkenteni az állami kiadásokat.
Egy ilyen programmal előállókkal mit csinálna a Mszp/Fidesz ?

agent_x 2014.06.11. 19:15:35

@röhögő: már bocsi, de ez lassan 2 és fél éves.

desw 2014.06.11. 19:17:17

@egyetmondok:

"Egy ilyen programmal előállókkal mit csinálna a Mszp/Fidesz ?"

A kérdés inkább az, hogy a választók mit csinálnának? Nyilván egyértelmű a válasz: a parlamentbe se jutna be ilyen párt, nemhogy kormányra kerüljön.

egyetmondok 2014.06.11. 19:20:40

@desw:
A választók azt követően csinálnának bármit, csinálhatnának bármit egyáltalán, hogy az Mszp/Fidesz teliontotta őket az erről való véleményével.
Ezt követően valóban esély sem lenne a törvényhozásba kerülni. Ebben igazad van.

WildBear 2014.06.11. 19:21:01

@röhögő: Köszi ! Ezek szerint ha a 200e Ft feletti nyugdíjakat visszavágnánk 200e Ft-ra, az évente 54 milliárd Ft megtakarítással járna.
Jó kezdet.

WildBear 2014.06.11. 19:24:02

@WildBear: Ja bocs, a jelenlegi nyugdíjakkal számolva már 100 milliárd környékén lenne.
Ha 150 ezerig vágnánk vissza a nyugdíjakat, akkor ennek a többszöröse.

desw 2014.06.11. 19:28:20

@WildBear:

"Köszi ! Ezek szerint ha a 200e Ft feletti nyugdíjakat visszavágnánk 200e Ft-ra, az évente 54 milliárd Ft megtakarítással járna.
Jó kezdet. "

Az évi ~3.300 milliárdos nyugdíjkiadáshoz képest elég csekély hasznot hozna ez a 50-100 milliárd, és legalább még igazságtalan is.

Vagy legyen járulékplafon is, és akkor okés, mert aki 5-ször annyi járulékot fizetett, az kapjon 5-ször akkora nyugdíjat is.

2014.06.11. 19:31:01

@desw: Igazságtalan? A 70%-os adóelvonás is az. Szolidarítás. Vagy az csak az aktív->nyugdíjas irányba kell működjön, a nyugdíjas->nyugdíjas irányban nem kell? A levágott magas nyugdíjakból ugyanis meg lehetne emelni azokét, akik nevetségesen keveset kapnak.

desw 2014.06.11. 19:35:52

@Pillanatragasztó:

"A levágott magas nyugdíjakból ugyanis meg lehetne emelni azokét, akik nevetségesen keveset kapnak. "

Ja, tehát pl a minimálbéres csaló kapjon majd akkora nyugdíjat, mint az, aki 3-400 bruttó után fizetett. Értem, elvtárs!

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 19:41:41

@desw:

"A megoldás talán az lehetne, ha tényleg kivonul a középosztály,"

Ugye azt tudod, hogy akik itthon égnek tartott orral "középosztályként" pózolnak, és rugdosnák bele a náluk szegényebbeket az árokba, azok a jövedelmük alapján nyugaton legfeljebb a takarítónő, meg a kukásfiú súlycsoportba tartoznak?

desw 2014.06.11. 19:42:33

@egyetmondok:

"A választók azt követően csinálnának bármit, csinálhatnának bármit egyáltalán, hogy az Mszp/Fidesz teliontotta őket az erről való véleményével. "

Ezért írtam korábban, hogy birka a nép, az eltartottak, mert nem fogják fel, hogy ennek nagyon csúnya vége lesz. Ha ész nincs, akkor jön a kényszer!

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.11. 19:43:06

@Tyreo:

"Ehhez most nincs kedvem, úgy sem fognád fel."

Akkor kapd be a negródat :)

desw 2014.06.11. 19:45:43

@polyvinyl:

"Ugye azt tudod, hogy akik itthon égnek tartott orral "középosztályként" pózolnak, és rugdosnák bele a náluk szegényebbeket az árokba, azok a jövedelmük alapján nyugaton legfeljebb a takarítónő, meg a kukásfiú súlycsoportba tartoznak? "

Ha kimennek, akkor ott is ugyanarra a szintre kerülnek, mint most Magyaroszágon vannak. Nem a kontraszelektált állami seggfejekről beszélek, hanem a versenyszférában dolgozókról.

2014.06.11. 20:00:11

@desw: Ez engem kevésbé érdekel. Az már sokkal inkább, hogy a szegény nyugdíjasokra hivatkozva növelik az elvonást. Tudod, valaki így is-úgy is fizetni fog, de valahogy mindig úgy jön ki, hogy az a valaki a hülye melós. Mi lenne, ha a változatosság kedvéért egyszer más állná a számlát? Én tisztában vagyok azzal, hogy a magyar államtól nem kapok egy büdös forint nyugdíjat, viszont épp ezért nem vagyok érdekelt a járulék befizetésében sem. Osszák el a nyugdíjasok, amijük van.

desw 2014.06.11. 20:09:45

@Pillanatragasztó:

"Én tisztában vagyok azzal, hogy a magyar államtól nem kapok egy büdös forint nyugdíjat, viszont épp ezért nem vagyok érdekelt a járulék befizetésében sem."

Ebben sajnos egyetértünk!

"Osszák el a nyugdíjasok, amijük van."

A kamurokkantakat és a korhatár alatti "megfáradt" nyuggereket kellene kibaszni a rendszerből, és így évi 1.000 milliárdot meg lehetne takarítani. Ez sokkal nagyobb megtakarítás lenne, mintha elvennénk a magasabb nyugdíjak, és ez igazságos is lenne. Ez persze a 3 millió nyugdíjasból 1,2-1,4 millió nyuggert érintene, így senki sem mer ehhez hozzányúlni.

J.László 2014.06.11. 20:17:54

@sterimar:
A bérköltségek 60-70%-áról beszéltem, nem a nemzeti jövedelemről.

teknős 2014.06.11. 20:25:44

@zombizan: A cikk írója egy hülye.

Az állam pont a középosztály érdeke. Ugyanis a felső osztály képes megfizetni a védelmét, de a középosztály nem.

Tessék kimenni Mexikóba egy kicsit élni. Ha nem fizeted le a prolit, akkor kifoszt, rosszabb esetben megöl.

Füstös-Róka Giovinezza 2014.06.11. 20:28:11

Sosem hittem, hogy ebben a büdös életben valaha is egyet fogok érteni a Nemzetközi Valutaalappal.
Pegig most ez történt, ugyanis (m9csoda véletlen!) _majdnem_ egyformán látjuk a nyomor okát.

index.hu/gazdasag/2014/06/11/imf/

Amit ott is fújnak teli torokból: az orbáni csigatempó a 38,5 százalékos átlag-GDP-ről _ötven_ év alatt visz közel a _mai_ átlaghoz, azaz például a spanyol "rosszullét"-hez.

Feltéve, hogy előzékenyen bevárnak a többiek.

Az a helyzet, hogy a dakota nép nagy fiai lószart sem értenek a gazdasághoz, az IMF meg leszarja az emberi tragédiákat, amit kemény fellépésével előidézne.

Ki-hogyan szeretne megdögleni? Lassan és apránként, vagy sámli ki és percek alatt vége?

Orbán és népi zenekara nem preferálja az utóbbit, mert eszük ágában sincs elvágni a langymeleg mocsárban sárfürdőző szavazóik torkát.

Mindenki egyért! Egy nép, egy volt birodalom, egy hülye!

Füstös-Róka Giovinezza 2014.06.11. 20:30:19

@teknős: Jó hogy mondod, lassan Mexikó is valóra válhat, ha elég sokan akarják.

micsoda? 2014.06.11. 20:41:47

@oszt jónapot: Látom jó tanítómestered volt. Egyetlen kis hiba van, hogy még élnek a múlt tanúi. Bizony nem szép dolog a szemükbe "csúsztatni", Hofi szavaival élve:)

egyetmondok 2014.06.11. 20:46:30

@desw:
Nem hinném, hogy "birka a nép". Ha nem hall mást, szó szerint nem hall mást, akkor miért jutna eszébe más ?

sterimar 2014.06.11. 20:50:10

@WildBear: Nyugdíjat úgy megvágni, hogy fűnyírószerűen húzol egy limitet, ugyanolyan szocialista húzás, mint a magas újraelosztás. Miért kapjon ugyanannyit az, aki élete során 100 millót fizetett a nyugdíjkasszába, mint aki 10-et?

sterimar 2014.06.11. 20:53:54

@Pillanatragasztó: akik keveset kapnak, azok azért kapják, mert rövid a szolgálati idejük, és keveset csengettek a kasszába. Nem akarnál mindjárt 100%-os szja-t bevezetni és a lóvét egyenlően szétdobni a népek között?

sterimar 2014.06.11. 20:57:20

@desw: "A kamurokkantakat és a korhatár alatti "megfáradt" nyuggereket kellene kibaszni a rendszerből"

erről van szó. Történtek már gyenge kísérletek, de korlátozott eredménnyel.

Füstös-Róka Giovinezza 2014.06.11. 21:02:21

@egyetmondok: Nem hall mást, nem lát mást, nem mond mást és nem is csinál mást (a többség).

Nos, itt van az ötödik hadoszlop (vagy akárhányadik hatalmi-elnyomó ág) felelőssége, a médiáé. Ahol is határozott visszalépés figyelhető meg az agymosás irányába - még a szocialista újságíráshoz és könyvkiadáshoz képest is.

A hírek csak a csomagolás a legújabb, fogyasztási célú reklámok köré. Akit sötétségben tartanak, az mitől lenne felvilágosult?

Nem fény kell az éjszakában (lánglelkű bohócok kezébe fáklya). hanem Világosság! Hogy aztán ki-honnan szerzi be, az bizony nem állami feladat!

Az egyén útja, belső útja. Volna éppen bevált recept is, de ha nem eszi, nincsen más helyette, csak a büszkeség menete. Ott kell tiltakozni, hogy jaj anyám, megint átvertek, üveggyöngyökért adtam oda a lelkemet.

sterimar 2014.06.11. 21:05:04

@polyvinyl: "Ugye azt tudod, hogy akik itthon égnek tartott orral "középosztályként" pózolnak"

Pont ezért bűn magas teheket akasztani a nyakába és pont ezért kívánatos ezen társadalmi csoport által fizetendő sarcokat csökkenteni. Ugyanis ha ez a társaság lelép nyugatra, ott már nem a kukások táborát fogja gyarapítani, abban biztos lehetsz.

Füstös-Róka Giovinezza 2014.06.11. 21:06:21

@sterimar: Matematikailag semmi esélyed arra, hogy akárcsak nominálértéken visszakapd a befizetéseidet.

Adóztál, nem az úr adta, csak elvette. Majd elveszi még egyszer, ha úri kedve úgy tartja.

micsoda? 2014.06.11. 21:08:20

@Reggie: Azért nem mindenki megy el, lásd a civilek rendszeres kivonulását.
Különben meg kitől várunk mindenki számára belátható időn belül elérhető:) jobb életminőséget, (legyen az aktív, vagy volt aktív), a mezei munkástól. Még ha lennének is Dózsa Györgyök, azt viszont kifütyülnék, mert nincs diplomája:)

desw 2014.06.11. 21:46:31

@egyetmondok:

"Nem hinném, hogy "birka a nép". "

De, kibaszott nagy birka!

"Ha nem hall mást, szó szerint nem hall mást, akkor miért jutna eszébe más ? "

Nem nagyon hall mást, mert az összes politikus tudja, hogy az eltartottak masszív többségben vannak a választók között, így ezt a réteget kell kilóra megvennie a nyereséhez.

Te kire szavaznál, ha pl nyugger lennél? Arra, aki meg akarja vágni a nyugdíjadat, vagy arra, aki többet ígér?

desw 2014.06.11. 21:51:27

@Füstös-Róka Giovinezza:

"Matematikailag semmi esélyed arra, hogy akárcsak nominálértéken visszakapd a befizetéseidet."

Első körben arányokról beszélünk. Arról, hogy aki 10-szer annyi járulékot fizetett, az 10-szer annyi nyugdíjat kapjon még akkor is, ha sok nyugdíjasnak nagyon kevés nyugdíja van.

A legjobb nyilván az egész nyomorult nyugdíjrendszer megszűntetése lenne, aztán spóroljon öregkorára magának mindenki.

egyetmondok 2014.06.11. 21:54:30

@desw:
Csak így lehet ezeket a kérdéseket feltenni ? Mert hogy érthető kell legyen ? Megvágni a nyugdíjakat versus megemelni ?
Lehet, de azért nem vagyok ebben biztos.

desw 2014.06.11. 22:38:08

@egyetmondok:

Az elmúlt 2X évben sok politikus nem nyúlt hozzá érdemben a költségvetés kiadási oldalához pont azért, mert akkor egyből bukna is, mivel a választók többsége eltartott, és ésszel nem lehet rájuk hatni, csak érzelmekkel.

Azért vannak ilyen tróger, demagóg és populista politikusok, mert erre van igény => birka a választók többsége.

Füstös-Róka Giovinezza 2014.06.11. 23:24:28

@desw: Államilag is megoldható az egyéni számla és a tetszés szerinti időben visszavonulás. Ahogyan ezt elmondta népvezérünk is, csak azóta már meggondolta magát. Rájött, hogy akkor nincs kit fejni, ha etetni nem akar és az állami étvágy egyre csak nő.

A nagy semmire osztogatott extra nyugdíjak visszavágása is várat még magára, csak tovább kavarja az örvényt, ami lehúz.

Ezeknek sem-nem erősségük a matematika, a számolást Lajosra osztották a csapatban. A többi csak pénzt olvasni tud és szeret.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2014.06.12. 07:01:46

Dehogynincs szükségetek az államra. Ti ugyanis nem tartotok el senkit, titeket is eltartanak azok, akik ténylegesen megtermelik az életetekhez szükséges javakat. Állam nélkül ezt nektek kéne megtennetek, v el kéne tudni venni azoktól, akik megtermelik. Állam nélkül az eltartóképesség (a saját gyerekeket és öregeket nem számítva) pár százalék, a többinek részt kell venni a kétkezi termelésben.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.06.12. 08:33:57

@sterimar:

"Pont ezért bűn magas teheket akasztani a nyakába és pont ezért kívánatos ezen társadalmi csoport által fizetendő sarcokat csökkenteni. Ugyanis ha ez a társaság lelép nyugatra, ott már nem a kukások táborát fogja gyarapítani, abban biztos lehetsz."

1. Nem lép le, mert ott nem lehet tolvajkodásból úri módon élni.

2. Nem a legkönnyebben fejhető réteget kell agyonadóztatni, hanem az adó- és járulékfizetők körét kellene a lehető legnagyobbra bővíteni, a becsületes munkáért korrekt bér elve mentén, és erre a sokkal nagyobb körre személyenként kisebb terhet rakni.

3. Ez valahogy mégse az élete álma senkinek, aki döntéshozó helyzetbe tapossa magát, mert ha az emberek - a született lumpeneket kivéve - létbiztonságban élnének, akkor nem lehetne az egyes csoportokat egymás ellen hergelni.

4. Ráadásul a magyar sokkal inkább kívánja az állandó ketrecharcot, a "küzdést" és az egymás hergelését, mint az egyébként lehetséges, ám dögunalmas jólétet.

sárospataki 2014.06.12. 08:42:42

A konzervatív lehet liberális, de libertárius soha. És igenis vannak konzervatívak, de mivel a kapitalizmust főleg a zsidóság művelte, a magyar konzervativizmus, a magyar konzervatív középosztály ugyanúgy hivatalnok és állami csecsen élő volt, mint most.

WildBear 2014.06.12. 09:12:46

@polyvinyl: Tolvajkodásból ? Szerintem valamit elnéztél.
Az itthoni középosztályt alkotó mérnökök, orvosok, informatikusok külföldön is megtalálnák a számításukat.

unionista (törölt) 2014.06.12. 10:07:14

@Exploiter:
nézd, ha te nem érted, hogy nem a szüleid, nagyszüleid (ha élnek) markolnak igazságtalanul túl sok pénzt, hanem simicska, nyerges, mészáros és a többiek, akkor menthetetlenül hülye vagy.

gyalog.galopp 2014.06.12. 10:35:27

Az tisztán látszik, hogy Déri Tibornak a logika nem túl erős oldala, az ok-okozati összefüggések elemzése, értékelése pedig értelmetlen időpocsékolás számára.

Mindebből az következik, hogy az írócskánk vagy az állam, vagy egy multi csecsén lóg, tökmindegy milyen státuszban.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.06.12. 12:26:28

A rendszerváltás időszakában szokásos 5-10%-os olajozási-visszaosztási mechanizmustól eljutottunk oda, hogy a közösségi (?) projektekben csodaszámba megy, ha a pénz nagyobbik része hasznosul a köz javára.
Erre kellene kapisgálni, ehhez képest bármi jelentéktelen.
Ekkora korrupcióval egyszerűen nem fejlődhet ország, ahol ilyen kedvezőtlen a korösszetétel és a piaci alapon foglalkoztatottak aránya.

Gerardus A. Lodewijk 2014.06.12. 17:42:22

A szerző csupán érintőlegesen nevezi meg a probléma - és egyben az országot bénító tágabb problémakör - alapvető okát: "a kapitalista társadalmi rend győztesei mindig kevesebben vannak, mint a vesztesek".
Nem azt kellene talán vizsgálni mindenekelőtt, hogy ez miért van így?
Egyáltalán, miért kellene ezt a tételt axiómának és szükségszerű, megváltoztathatatlan, eleve elrendelt sorscsapásnak elfogadnunk? Igenis létezhet olyan kapitalista társadalmi rend, amelynek a győztesei többen vannak, mint a vesztesei. A térben és időben legközelebbi - de korántsem egyetlen - történelmi példa: Nyugat-Európa (többé-kevésbé) egésze a XX. sz. 2. felében több évtizeden át.

uud 2014.06.15. 09:59:56

@dez01: nem olyan szar dolog:), ha havi 2200fontot keresel

dez01 2014.06.16. 09:42:10

Persze ez jelentős enyhítő körülmény....

De azért vannak még kérdéseim:

Könnyebb-e gyerekeket eltartani, normálisan felnevelni?

Kihez lehet fordulni, ha valami baj van?

dez01 2014.06.16. 09:46:13

@Füstös-Róka Giovinezza:

Hát.... szerinted ki ért a gazdasághoz? Gyurcsány?

Bajnai? Az LMP?

Az IMF? A hitelminősítők? A FED?

1 ilyen csúnya válság után elég nehéz bárkit is dícsérni.....

Bell & Sebastian 2014.06.16. 14:37:44

@dez01: Már minden fel van találva, nem kellene bíbelődni a meleg víz receptjével. Ami meghajtotta volna a gazdaságot, pont arra tenyereltek rá Simicsék, blokkolták évekig, hogy utána zavartalanul fosztogassák.

A két előd nagyszerűen megágyazott a válságnak, ezért kerültek áristomba, sajnos csak képletesen.

Ezek? Csak ugassák, mint kutya a holdat.
Aki még nem próbálta, arról nehéz véleményt mondani.

na4 2014.06.16. 17:04:24

A poszt telitalálat. A megoldás benne van a névben: kivonuló középosztály. Pontosan. Ki kell vonulni.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.16. 17:43:23

"Ebben az országban nagyságrendileg hárommillió adó- és járulékfizető állampolgár tartja el a maradék hétmilliót."

Ez egy jó kis közhely. De SZJA-ból kb. 1500 milliárd Ft jön be a költségvetésbe, ÁFA bevétel 2.500 milliárd Ft, jövedéki adó 900 milliárd Ft felett - és ez utóbbiakat nem csak a hárommillió fizeti, hanem mindenki, gyerekek, öregek, cégek, stb.

Vitatkozhatunk arról is, hogy a hárommillió tényleg javakat állít-e elő.

"szociális ellátórendszer működtetésével a magyar állam alanyi jogon ellátást, sőt megélhetést biztosít a lakosság többségének, az a rendszer igazságtalan, piacellenes, a természet törvényeinek ellentmondó"

Hát azért a mai szociális ellátások piszok messze vannak a megélhetés biztosításától.

Az igazságos egyébként mi lenne? Gyerekeket, öregeket, betegeket és terhes anyákat vessük az oroszlánok elé? Az megfelelne a piacnak és a "természet törvényeinek"? Az embert alapvetően az emelte ki az állatvilágból, hogy elég magas a szociális kooperációja - képes a természetes körülmények között megoldhatatlan problémákat együttműködés révén megoldani.

Persze addig könnyű szidni az államot, amíg jól fut a szekér, na de ha a javakat előállító személynek elviszi a lábát a villamos és utána eltartott lesz... Jó dolog a kapitalizmus, csak ne kelljen azokkal foglalkozni, akiknek nem jön be a rendszer.

"Leépíteni a Kádár-korszakból megörökölt, hosszú távon fenntarthatatlan jóléti államot és annak szociális ellátórendszerét"

Mo. arányait tekintve sereghajtó a szociális kiadások terén és ez is jelentősen csökkent az elmúlt években.

"Ezért lehet Magyarországon 13. havi nyugdíjjal, havi pár ezer forintot jelentő lakossági rezsicsökkentéssel, alanyi jogon járó szociális juttatások összegének növelésével választást nyerni."

A cikk írója mondhatna egy alanyi jogon járó szociális juttatást... még a családi pótléknak is vannak teljesítendő kritériumai. A rezsicsökkentés éppen nem a szegényeknek kedvez, mert azok tudják legnagyobb arányban lehívni, akiknek magasabb a fogyasztásuk - és az nem a leszakadt 1/4-e az országnak.

Alfőmérnök67 2014.06.19. 14:19:14

@Pelso..: Vagy inkább azért nem, mert Thatcher egy neoliberális patkány volt, nem véletlen, hogy nyíltan kiállt Pinochet mellett.
www.origo.hu/nagyvilag/19990917margaret.html

teleorman 2014.07.15. 09:45:42

Igazi magyar blog, szinte mindenki szerint szinte mindenki hülye gyökér állat... A hozzászólások többsége vadul érvel az írásban nem is említett megjegyzések ellen. Azzal azonban nem lehet vitatkozni, hogy a magyar államháztartás feneketlen hordó, pazarló, rosszul szervezett, korrupt, átláthatatlan és megfelelő ellenőrzés nélül működik. (L. az ÁSZ-szerű fügefalevél-intézményeket, politikai komisszár vezetőkkel.) Egyébként nem lenne igaz, hogy a visegrádi országokénál is 5-10%-kal magasabb állami újraelosztási szint nem párosul összességében és érzékelhetően jobb állami szolgáltatásokkal. Ezért felesleges az adócsalásokkal kapcsolatos hisztéria is: ha 1990 óta mindenki minden adót befizetett volna, már legalább 2-3 évnyi GDP-nek megfelelő költségvetési tartalék jöhetett volna össze, úgy norvég módra. Összejött volna-e? Ne röhögtessük egymást. Ez az állam egyszerűen nem a közjót, hanem a hatalmát demagógiával megszerző politikai osztály és kliensei érdekeit szolgálja. Amíg ez a felismerés nem uralkodik el, csak a kölcsönös acsarkodás és a lecsúszás marad nekünk.
süti beállítások módosítása