Mégis lesz valami a múzeumnegyedből?
2011. október 05. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Mégis lesz valami a múzeumnegyedből?

  Tél végén minden, a mostoha sorssal megvert magyar múzeumi világért aggódó ember foghatta a fejét, amikor nagyjából az első kapavágás előtt bedöntötték a Szépművészeti Múzeum régóta szükséges, s folyton újraírt kibővítési projektjét.

  Egy igazi magyaros csavarral azonban Szőcs Géza kulturális államtitkár bejelentette: bár Szépmű-bővítés most nem lesz, de majd, valamikor lesz helyette a szomszédban, a ma kietlen parkolóként működő egykori Felvonulási téren egy egész múzeumi negyed. Az első múzeuminegyed-álom helyett. Vagy mellette. Hogy az miről szólna, milyen múzeumok épülnének fel, akkor azt válaszolta: „ezek egyelőre csak felvetések, döntés még nem született”. A homályba vesző ötlet megvalósításához viszont épp Baán Lászlót, a Szépmű vezetőjét kérték fel. Aki most konkrét, megvalósítható formákba öntötte az elképzeléseket.

  Az Origónak adott interjúból kiderül: az új múzeumi épületegyüttes koncepciójának kidolgozása, megvalósítása, előkészítése tartozik Baán Lászlóhoz, aki szerint az új múzeumépületek leghamarabb 2017 végére készülhetnek el. Feltéve, ha lesz rá pénz. Hazai forrás persze nincs, de reménykedhetünk az EU-ban: „az uniós források megléte kardinális kérdés a projekt számára. Nem látok erre más forrást ennek megvalósítására a közeli jövőben” – mondja Baán László.

  S hogy mi kerülne az új múzeumnegyedbe? Lila ködös elképzelések helyett a legracionálisabb tervek kerültek napirendre: összeolvadna a Várból kiköltöző Magyar Nemzeti Galéria anyaga a Szépművészetiével, régi képtárként összefoglalva a nemzetközi és magyar festészetet a XIX. századig. És új múzeumként létrejönne az új képtár a modern festészet elmúlt másfél évszázadának bemutatására. Ahogy Baán is mondta: az, hogy a Nemzeti Galéria-Szépmű mentén a hazai festészet legjavát eddig kivágták a nemzetközi kontextusból, szinte példátlan (és értelmetlen) felosztás, csak Moszkvában van rá hasonló példa Európában. Ahogy a Louvre-ban, a National Galleryben és a Pradóban együtt csodálhatjuk az adott ország festőnagyságait a nemzetközi krémmel, úgy remélhetőleg néhány év múlva itthon is egymás mellett láthatjuk a hazai festészet nagyjait Leonardo és El Greco hazánkban őrzött képeivel. És újból letesztelhetjük, mennyit is ér Csontváry-Kosztka a világ festészetében, az eddig értetlen nemzetközi közösség szemében.

  Az új képtár mellett pedig leginkább egy budapesti fotográfiai múzeum létrehozását tartja elképzelhetőnek Baán László. A fényképművészet nemzetközi renoméja, közönségvonzó képessége folyamatosan emelkedik az utóbbi években, miközben egyre nagyobb posztumusz világsztárokká válnak a magyar és magyar származású, huszadik századi fotográfusok, Robert Capától André Kertészig – amit a Royal Academy of Arts kiállítása is bizonyít.

  A kezdetben igen homályos múzeuminegyed-terv így már kezd körvonalazódni: egy régóta esedékes múzeumi átrendezéssel és egy sokat ígérő múzeum létrehozásával értelmet kap a projekt, ami ha megvalósul, végre valóban tartalmas kulturális élményt tud biztosítani egy helyen a Budapestre látogató hazai és külföldi turistáknak. Csak legyen rá pénz.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr973275176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.05. 11:45:18

Engem inkabb az erdekel, mi lesz a Termeszettudomanyi Muzeumbol.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.10.05. 12:08:08

@Doomhammer: remélhetőleg Természettudományi Múzeum, továbbra is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.10.05. 12:30:46

@rajcsányi.gellért (ergé): @TuRuL_2k2: Az már majdnem biztos, hogy mi lesz a Ludovika épületeivel, de mi lesz a várban a Nemzeti Galéria helyén?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.10.05. 13:02:07

@gloire: azt hallottam, hogy többek között egy teremsort visszaépítenének a régi barokk-neobarokk királyi palotában, az igen _királyság_ lenne :)

tarackos 2011.10.05. 13:20:23

Nagyszabású tervek, kérdéses, hogy lesz-e rá pénz. Úgy rémlik a nefmi költségvetést igencsak meghúzzák...

Okosabban kellene ütemezni, folyamatosan generálják a problémákat. Részemről inkább az eü dolgozókra költség mielőtt nagy számban dobbantanak...

Zb74 2011.10.05. 13:49:46

@Doomhammer: Így van, múzeumügyben momentán az a legnyugtalanítóbb hír, hogy a Természettudományi Múzeumot kibasszák az Alfa moziból, oppardon, a Ludovika lovardájából, és senki sem tudja, hol, milyen formában folytathatja a működését. Pedig ez volt Magyarország egyik legszínvonalasabb, leginteraktívabb múzeuma, és egy csomó pénzt öltek a kialakításába, bővítésébe.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.10.05. 13:54:12

Ez a negyedesdi valami fertőző ragály? Én még nem hallottam, hogy Párizsban gond volna azzal, hogy nem egymás mellé épültek a múzeumok, képtárak. És abban is tamáskodom, hogy ilyen hülyeségre adna pénzt az EU - bár ki tudja.

Azt pedig nem merném átfogó koncepciónak mondani, hogy a Galéria meg a Szépmű egybeforr, hogy aztán a modernitás külön házikóban fészkeljen. Szerintem a múzeumokról ennél illene kicsit többet gondolni. Még Bánnak is, de főképpen a kultuszkormányzatnak. Mondjuk mutathatna valaki végre egy kultúrpolitikust...

Hogy azt a néhai felvonulásit meg mi a fenéért nem lehet visszaadni a városligetnek (tőlem akár alatta mélygarázzsal), mondjuk az 56-os emlékmű környezetében meghagyva valami mementó jellegű térszeletet, ne adj isten valami szabatéri kordoku installációkkal, hát tényleg a faszom se érti. De valaki majd biztos jól elmagyarázza, hogy miért jó elépíteni a liget egyik oldalát.

Ha már valaki valami negyeddel akar bevonulni az örökkévalóságba, akkor volna ezer értelmesebb helyszín, hogy téridőben-tematikában messze ne menjünk ott az elkúrt kormányzati negyed - első múzeumnegyed helye. Azzal mi a pöcsöm lesz? Még a Demján WE2-je is lefagyott, nemhogy a szerencsétlen Podmaniczkyról elnevezett rettenet a város kellős közepén.

Asszem tényleg kezdem unni ezt a fantáziátlan baromkodást, ami itt kormányzás címén megy.

Ja, és rohadjon el Ráday, hogy megfúrta a Szépművészeti eredetileg elfogadott bővítését, rohadjon el, lehetőleg valami műantik lámpavasakkal és mindenféle gagyi neobarokk/gót/román/reneszánszokkal körülgiccsesített helyen.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.10.05. 13:55:30

@Zb74:
Es ez meg semmi. A helyere letrejon egy uj egyetem, pedig a felsooktatasban kemeny leepites varhato egyebkent.

Az, hogy a kozszolgalatot a Ludovika helyen oktatjak, az valami szimboleum?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.10.05. 14:17:42

@Doomhammer: "A helyere letrejon egy uj egyetem, pedig a felsooktatasban kemeny leepites varhato egyebkent."

A helyén 1 egyetem jön létre, 3 pedig bezár. Ez miért mondana ellent a spórolásnak?

tistedur 2011.10.05. 14:35:58

múzeumi negyed lesz a fővárosban, a múzeumok finanszírozásával meg nem csinálnak semmit?!
RG, az tök jó. hogy ennyire a szíveden viseled a szépmű sorsát, de nem ez magyarország egyetlen múzeuma- a többi teljesen ellehetetlenül, és még szóvá sem teszed :(

FSM-hívő 2011.10.05. 14:37:39

@gloire: "de mi lesz a várban a Nemzeti Galéria helyén? "

A kormány, ha jól tudom (idézem: "kormánynegyed"). Aztán a közfelkiáltással trónra ültetett király :)

Egyébként meg most megmondom: lófasz nem lesz ebből. Nagyobb bukta lesz belőle, mint a 4-es metróból. Azzal kezdik, hogy az összes fent említett intézményt bezárják, szétcsapatják, körbebasszák furnér-palánkkal, aztán 5-10-20 évekig kell majd várni, hogy befejeződjön akármi is, addig lehet nézni a furnér-kerítést, a feltúrt várost, a gödröket, meg a hatalmas forgalmi, és egyéb káoszt. Természetesen amit befejeznek majd, az is slendrián munka lesz, és 2-3 évente kell majd felújítani, meg toldozgatni-foltozgatni.
Ezeknek mindegy, gecire mindegy minden, lefossák Csontváry Kosztkát, lefossák a turistákat, lefossák az itt lakókat, beleszarnak a kultúrába, meg en bloc az egészbe, csak nekik jöjjön az EU-s meg az állami lóvé, hogy aztán ki tudják tömni saját, meg a haverok zsebét vele.

nu pagagyí 2011.10.05. 14:47:32

Ez is egy olyan terv, mint mostanában a többi. A múzeumokat is megvédi a Fidesz.

AmBesten 2011.10.05. 15:06:27

Kedves Posztíró,

azt írod, néhány év múlva " egymás mellett láthatjuk a hazai festészet nagyjait Leonardo és El Greco hazánkban őrzött képeivel."

Érdekelne kik is a hazai festészet nagyjai, akiket Leonardo és El Greco képei mellé akasztanál... nagy magyar festők a 15-16. században???

Ráadásul nincs is Leonardo festménye a Szépművészetinek (csak rajza, de ez most nem tartozik ide).

Nem túl sűrűn jársz múzeumba, ugye? Művészettörténet pedig nyilván nem hallgattad az egyetemen...

Azzal a válasszal pedig ne gyere, hogy miért ne lehetne El Greco mellé egy Munkácsyt akasztani stb. stb. Komoly képtárak állandó kiállításaiban sohasem lógnak egymás mellett ekkora időbeli eltéréssel festmények.

Röhejes, ha a nemzeti büszkeség műveletlenséggel párosul.

is 2011.10.05. 15:09:21

félOFF: átnéztem a heti termést. benyújtották a 2012-es költségvetést, a CDS felár 550 felett, az euro 300 lett, másodszor. amikor először lett 300, akkor 24 másodperc alatt lett belőle poszt, a la főszerkesztő. most kulturális, vallási posztok, népszámlálás, vidéki életkép dominálnak.

ide jutottatok.
/félOFF

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.10.05. 15:11:35

@AmBesten: ne fárassz, Leonardo grafikája is _kép_. Az "egymás mellett"-et is értsd a témára vonatkoztatva, értelemszerűen = egy gyűjteményben. cheers.

tistedur 2011.10.05. 15:23:47

@rajcsányi.gellért (ergé): a 2009-es cikknek semmi köze az állami, megyei fenntartású múzeumok problémáihoz, a nyílt levél pedig megjelent a híroldalatokon, de a mandiner.hu egy hírportál, még szép, hogy kiraktátok.
egyszer már volt egy hasonló vitánk arról, hogy mennyire felszínkapargatósak az ilyen jellegű cikkeid, ahol a legfontosabb tényező, hogy mennyire jól sztorizgat a konzervatív, rendes magyar ember múzeumigazgató, meg hogy mennyire jó lenne ez meg az.
tudom, nem szakmád stb. de mégiscsak te foglalkozol ezzel a témakörrel, mi lenne akkor, ha nem csak egy kis "szinest" csinálnál belőle?

Gogol 2011.10.05. 15:27:14

@rajcsányi.gellért (ergé): Ja, és fel is fogtál ezekben valamit? Pár képet említs meg. Írj róluk náhány szót. Köszi.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.10.05. 15:28:46

@AmBesten: "Nem túl sűrűn jársz múzeumba, ugye?" csak mert rákérdeztél, az utóbbi két évben: National Gallery, Tate, Tate Modern, British Museum - London; Tate Liverpool, Vatikáni Múzeum, Villa Borghese - Róma; Louvre - Párizs; Prado, Thyssen-Bornemisza, Reina Sofia - Madrid; Miró - Barcelona; Alte Pinakothek, Neue Pinakothek - München; Kunsthaus - Zürich, stb. ;)

Gogol 2011.10.05. 15:31:30

Az szép volt. Az előbb a Louvre-t még Londonhoz írtad. Öreg, te tényleg egy nagy tuskó vagy, hiába korrigálod magad.

Gogol 2011.10.05. 15:33:25

Mandiner! Miért írattok múzeumokról cikket egy olyan emberrel, aki azt hiszi, hogy a Louvre Londonban van?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.10.05. 15:34:37

@tistedur: ez egy blogbejegyzés egy interjú margójára, nem nagyriport. @Gogol: all time favoritok nálam Goya időskori, súlyos fekete festményei, hipnotikus állapotban többször is visszamentem megnézni őket, amikor a Pradóban jártam. Mint amikor meglátod és küzdelemre kelsz a saját démonaiddal, és egy pillanatra azt hiszed, legyőzöd őket. Katharzisz, ja.

Gogol 2011.10.05. 15:38:01

Ebből hogy bújsz ki? Nagyszájú.

Gogol 2011.10.05. 15:41:07

@rajcsányi.gellért (ergé): Fellengzős poénkodással takargatod iszonyú hiányosságaidat. Jó fideszes szokás szerint.

Kabbe (törölt) 2011.10.05. 15:50:28

ezeket a darabokat ki ne hagyják a nemzet galériájából:)

- Kósa Lajos a debreceni huszár

apostol.blog.hu/2010/01/25/kosa_lajos_fresko_debrecenben

- Orbán-Torgyán freskó

Vigyázzunk, nehogy kilopják ezeket a felbecsülhetetlen értékű műalkotásokat az országból::))

Poor Yorick 2011.10.05. 15:52:04

Semmi nem számít, csak Orbán végre beköltözhessen a várba. Minden más - beleértve a költségeket is - mellékes.

Buzáné 2011.10.05. 15:59:05

Szerintem nem lesz belőle semmi. Mert nincs pénz, mert majd más, másmilyet álmodik. Aztán kiderül, hogy nem lesz hely itt a látogatók elhelyezésére, meg nem tud máshová állni az a 400 autó. Nem lesz helye a Nemzeti Vágtának és a karácsonyi vásárnak. Aztán kiderül, hogy az egykori városligeti mocsár lecsapolása nem sikerült teljesen. Hogy veszélybe kerülnek a Szecskát tápláló hőforrások a mélygarázs miatt. Közben kiderül az is, hogy a Műcsarnok szakmai programja sincs kitalálva a jövő évre, hogy 2m forint gyarapítási költségvetése van a MNG 20. századi gyűjteményének. Ha ezek megoldódnak, megint jön valaki új álmokkal: újratervezés.

Különben ezeket az összevonós terveket György Péter dédelgeti már 10 éve és mindenkinek ezt árulja. Baánt is ő készítette fel a Szépművészeti élére és erre az új biztosi szerepre is. Az ÉS-ben már kismilliószor megírta ezt az összevonós ügyet, ami miatt az összes muzeológus leugatta. Az előző kormány alatt is próbálkozott hasonlóval, akkor Kiss Péter aktív támogatásával. Persze akkor sem lett ebből semmi. Igazán nem érdeke senkinek a megvalósulás, főleg a szakértő tanácsadónak. A tervezés jobban fizet és kevésbé kockázatos.

altimus 2011.10.05. 16:47:02

egy szerencsenk van, nem lesz erre penz.

a fo motivacio az, hogy viktorunk mindenkepp a varba akar koltozni. a fasz erti miert, de oda akar. persze hol lesz mar o par ev mulva? valoszinubb hogy majd egyszeruen megszavaztatja magat allamelnoknek ha mar forrosodik a talaj.

a termeszettudomanyi muzeumert tenyleg kar, habar en szkeptikus vagyok abban is, hogy arra lesz penz. a legnagyobb kar a milliardos raktarakert, amirol az emberek nem is tudnak. ehelyett az eszement baromsag helyett tenyleg kellene pl. egy nagyobb termeszettudomanyi muzeum, kozlekedesi muzeum, technikatorteneti muzeum, ilyesmi.

hosszu tavon persze jo otlet lenne egy foldalatti parkolo, +kiallitasi helyek a felvonulasi teren, de hol van erre penz? sehol.

a szepmuveszeti eredeti bovitesi terve jo volt, szamomra csak az a kerdes megfelelo minosegben meg lehet-e egy ilyet epiteni magyarorszagon. ha megnezi valaki a koki uj metromegallojat akkor azt hiszem megvan erre a valasz. ott eleg draga anyagokat olyan minimalis szaktudas nelkul basztak ossze (el), hogy elmeny nezni.

freesleep 2011.10.05. 16:49:28

nem lehetne azt, hogy a nyugati mögé tervezzenek ilyesmit?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.10.05. 17:22:25

Az gondolom senkit se zavar, hogy jelenleg a Városliget nagy része természetvédelmi terület és a beépítettsége már most is bőven meghaladja a megengedettet.

Terézágyú 2011.10.05. 17:41:47

Így van, vonjuk össze a múzeumokat... ne legyen külön szépművészeti, meg mng...! Egy a tábor egy múzeum!

Mindenütt másutt így van? Csak az oroszoknál nem??? Ujjé, Putyinék így elcseszték???

kanbatu 2011.10.05. 18:00:17

Kihordják végre a Királyi Palotából a sok fölösleges kacatot?

2011.10.05. 23:02:49

"Csak legyen rá pénz."

épp most zárolták a mentőpénzeket, hát biztos kell ezzel foglalkozni

Tarasz Bulba 2011.10.06. 02:04:00

@rajcsányi.gellért (ergé): Szerintem ez a felsorolás és bizonygatás önmagában is szánalom, de ha már Londonban jártál, érdemes lett volna elmenni a Tate Britain-be, ami a cikk alapgondolatának kiváló ellenpéldája. Vannak különböző koncepciók, mindegyik mellett szólnak érvek - ellenérvek, de ha már így alakult, akkor ebben a helyzetben teljesen illogikus a meglevő struktúrák méregdrága totális átalakítása. Inkább az adottságok figyelembevétele mellett kellene épeszűen továbbépítkezni - az álmodozások helyett.
Az sem világos számomra, hogy mi történne a Várral az MNG kiköltöztetése után - "Kádár-barokk" szellemkastély lenne belőle, a szétcseszett belső tereivel?

Bogyi bácsi 2011.10.06. 06:35:48

@tistedur: Valóban nem az egyetlen múzeum Magyarországon! Az már évek óta nyilvánvaló, hogy a vidéki megyei múzeumokat csak a régészeti osztály által végzett munkák tartják el (zöldmezős nagyberuházások etc...). A legújabb örökségvédelmi törvény tervezete szerint ezek a beruházások gyakorlatilag megszűnnének a régészet számára. Ha ezt megszavazzák (és miért ne tennék?!), akkor a vidéki múzeumok amúgy is katasztrófális költségvetése csődbe jut. A Szépművészeti átépítése/összevonása nem pár millió forintos beruházás; az összeget inkább az "összmagyar" múzeumügy megoldására illene fordítani.

Nadiposzi (törölt) 2011.10.06. 07:39:38

@Bogyi bácsi:
Persze, baszod ez az igazi probléma, de erről nem tudnak/mernek vagy akarnak írni. Ennek a cikknek annyi értelme volt, mintha Szőcs Géza örökbefogadott volna egy holdkrátert, és hogy most az erről szóló plecsnit hova kéne akasztani. A Sándor-palotába, a z Országházba, vagy a KÖH előterébe.

lapointe 2011.10.07. 10:03:49

Van már fotográfiai múzeum, Kecskeméten. Most éppen Capa képeiből rendeznek kiállítást. Ha jól emlékszem tavaly hirdettek jótékonysági árverést a javukra, olyan rossz anyagi helyzetben van a múzeum...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.10.07. 11:33:04

@lapointe: sajnos valóban döglődik a kecskeméti múzeum, pedig Kincses Károly annak idején nagyon jól kitalálta. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy van néhány komoly állami kezelésű fotógyűjtemény (Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára, OSZK Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentációs Központ), amelyeket ha kutatnak is, de nem rendelkeznek állandó múzeumi, illetve kiállítási lehetőséggel, magyarán raktárakban dekkolnak. Ezeket az anyagokat talán érdemes lenne közös gyűjteményi kezelés alá vonni. Mindenesetre az biztos, hogy komoly törzsgyüjteményt jelenthetnének egy a fővárosban megvalósítandó magyar fotográfiai múzeum számára.
süti beállítások módosítása