Sziget - Egy aláírható történelem
2010. augusztus 15. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Sziget - Egy aláírható történelem

Fotó: Sziget galéria

  Most, hogy a barokkos progrock Muse-zal búcsúzik a 2010-es Sziget, induljunk el a fesztivál múltjának ősködéből pár nappal ezelőttig egy-egy videófelvétellel. Kíváncsi vagyok, kinek mik az ős-szigetes élményei, ki mire emlékszik - vagy nem emlékszik a huszadik századi vagy ezredfordulón túli Sziget-évekből?

Big Jay McNeely és a Palermo Boogie Gang (1993)

 

Pál Utcai Fiúk:  A Bál (1994)

 

Vágtázó Halottkémek: Aláírhatatlan Történelem (1995)

 

 Popular: Eastern Interlude (1996)

 

 Faith No More: King For A Day (1997)

 

 Green Day: Hitchin' A Ride (1998)

 

 Fábry Sándor, Chemical Brothers, Soltész Rezső és a szigetelők (1999)

 

 CPg: Berlini Fal (2000)

 

 Emil Rulez: Winkler és Eldée (és Bíró Ica) (2002)

 

 HomoSKApiens - Chameleon (2003)

Anima Sound System: Po Drom (2004)

 

 Jelenetek a 2005-ös Szigetről

 

 Radiohead: Street Spirit (2006)

 

Chemical Brothers: Hey Boy Hey Girl (2007)

 

REM: Living Well Is The Best Revenge (2008)

 

 Prodigy: Omen (2009)

 

 Kispál És A Borz: Húsrágó Hídverő (2010)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr592223473

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Feszt körkép 2010/2 - Mit szerettünk leginkább az idén 2010.08.18. 10:32:47

A Sziget nem nyomta le a Soundot, a Muse viszont odavert az Iron Maidennek, és a Thirty Seconds to Mars-nak is. Itt a vége a Fesztiválszezonnak. A Sziget is elmúlt, vészesen közeleg az ősz. Megnéztük melyik fesztiválról beszélt a legtöbbet a népes haza...

Trackback: ELHUNYT DÉVÉNYI TIBOR 2010.08.18. 08:39:43

A zenei villágban Michael Jackson halála óta nem tapasztalt döbbenetet váltott ki Dévényi Tibor (†63) DJ váratlan halála.- Nem hiába kezdődnek ezen a helyszínen a megemlékezések – ezekkel a szavakkal kezdte Palotai Zsolt, a DJ szakma nevéb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iustizmord 2010.08.15. 19:00:41

a 93-s kimaradt,. de a 94-esen már kint voltam.

finoman szólva is másvolt a sziget 94-95 körül mint 2005 körül... pedig még úgy kiilencvenes évek második felében nagyon ment a "drogsziget" meg hasonló marhaságok terjesztése, pl Sezsták Ágnesnek (muhaha) volt egy "Drogkutya" c. cikke a Magyar Nemzetben, hihetetlen volt.

aztán kb a kétezrwes évek elejétől mainstream lett az egész, diplomás emberek (jogászok, közgazdászok) kezdtek nagy számban kijárni, meg külföldiek, meg elüzletiesedett, pedig gerendai mindig csak nullszaldóra akarta ugye kihozni...

daliás idők

nullnick 2010.08.15. 19:11:29

hát én

sose voltam kiváncsi

A CS_Ő_CS_E_L_É_K tombolására,

ALKALMI TINIKURVÁK

HÁNYÁSBAN, HASZNÁLT KOTONOK KÖZÖTT BEMUTATOTT

FETRENGÉSÉRE,

nullnick 2010.08.15. 19:35:35

a sziget

igazi multikulturális esemény:

főleg baktérium-, vírus-, gombakultúráké

hello

HPV
Candida
EBV
rhinovírus
lábgomba

hogy a keményebbekről ne is beszéljünk

nullnick 2010.08.15. 19:39:18

25 felett

a Szigetre menni

GÁZ

Zetek 2010.08.15. 19:56:50

A szar történelmét alaposabban kellene elemezni. Egy-egy állat felvonultatása nem elég. Még több görényt ide!

nullnick 2010.08.15. 19:57:08

kitermeltétek

idén is

a Gerendai profittyát?

MAJMOK!

latte · http://midterms.blog.hu 2010.08.15. 20:06:30

2001, 17 éves vagyok, pogó a krishnásokra, "s szöveget már tudjátok!!!"

nullnick 2010.08.15. 20:08:18

hát igen

rajcsúros ergya

a KRIPTOLIBSI

gnu 2010.08.15. 22:22:04

Feltételezem, hogy a Sziget fikázók életükben nem voltak még kint, csak a Blikkből tájékozódnak. Lehet, hogy fáj az igazság, de az elmúlt 20 év alatt Magyarország egyetlen egy - külföldről nézve is -jelentős dolgot hozott létre és az a Sziget. Ha külföldön vagyok és kérdezik, hogy honnan jöttem, egyből jön a "aha Sziget!" és mindenkinek csak kellemes élménye van ezzel kapcsolatban és ezen keresztül az országgal kapcsolatban is. Ennyi.

jan 2010.08.16. 00:31:59

A Sziget nem az én stílusom, de aki szereti az ilyet, annak gondolom, jó lehet.

hcrules 2010.08.16. 08:31:36

2001, FreshFabrik, 2003 SLAYER, 2006 Sick of It All... Nem annyira stílusom a Sziget, de sok jó koncerten voltam ott.

hcrules 2010.08.16. 08:34:30

2001, FreshFabrik, 2003 SLAYER, 2006 Sick of It All... Nem annyira stílusom a Sziget, de sok jó koncerten voltam ott.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.16. 09:47:13

A nagyszínpadon többször is sikerült megoldani, hogy a zene halk is legyen meg rosszul is szóljon. Azóta nem járok.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2010.08.16. 09:57:31

Hét én voltam kinn sokszor, de azt hiszem a Nick Cave koncert óta nem néztem ki. Drága, ihatatlan sör, meleg bor, posvány ásványvíz, borzalmas sültkolbász, tömeg, sár, igénytelenség, tragikus, fülsértő hangosítás, balkáni Toi-Toi wc-k, stb. Öreg vagyok én már ehhez. Szombatra volt ingyé' VIP jegyem, de inkább nem mentem ki.

Jason Bourne 2010.08.16. 09:58:44

nekem nincsenek élményeim, mer' sose voltam a szigeten.
de nem is vágytam oda soha. a sátras-tojtojbudis eletérzés nem az én világom. (föleg ha jó sokba is kerül)

MagyarZizzi (törölt) 2010.08.16. 11:02:26

@nullnick:
Ez valami avatgrad vers akar lenni? Tulajdonképpen nem is rossz, a tördelése meg külön egy művészi érték...

Én életemben kétszer voltam a Szgeten, egy-egy napot (mikor még a szüleim fizették, hehe), és nagyon élveztem, bár az infrastruktúra tényleg elég szegényes volt.

MagyarZizzi (törölt) 2010.08.16. 11:05:01

@nullnick:
Ez valami avantgard vers akar lenni? Tulajdonképpen nem rossz, a tördelés különleges művészi értéket ad neki...

Én életemben kétszer voltam a Szigeten, egy-egy napot (mikor még a szüleim fizették, höhö), és nagyon emlékezetes volt, és azóta állítólag a vécéhelyzet is sokat javult.

Zb74 2010.08.16. 15:46:20

Az 1993-as évben még kimaradt - szerintem akkor épp a Tiszán kenutúráztam -, de '94-ben már egy egész hétre kiköltöztem sátorral, két haverom társaságában. Hihetetlen élmény volt; úgy éreztem, az alatt az egy hét alatt mindenkivel összefutottam, akivel addigi életem során valaha is találkoztam volt.

Akkoriban egyébként még nem egyszerűen Szigetnek hívták, hanem Diákszigetnek, sőt, abban az évben konkrétan Eurowoodstock-nak, mivel akkor ünnepelte a világ a Woodstock-i fesztivál 25. évfordulóját. Mindmáig megvan a póló, amit akkor vettem; egyszer, egy jóval későbbi Sziget alkalmával újra fölvettem, mire egy már nem szomjas szigetelő megkérdezte tőlem: "Úristen, te azóta kinn vagy...?"

Egyébként a hetijegy (mondom, a HETIjegy) kemény ezernyolcszáz forintba került; ezért a pénzért - sőt, az ennél értelemszerűen még olcsóbb napijegyért is - koncertek egész sorát lehetett végigtombolni, ami kitűnő ár-érték arányt jelentett. Feleségem olvasta, hogy az idén valami 48(?) ezer forintot kellett leszurkolni a hetijegyért - ez durva, ilyen infláció azért nem volt ebben az országban (sem).

Vicces emlék: sötétben botorkálok a sátrak között már akkor is gagyinak számító fekete-sárga tréningruhámban, midőn arra leszek figyelmes, hogy mindenki buzgón mutogatja felém a jegyét (karszalag akkor még nem volt). Sokáig nem tudtam mire vélni a dolgot, aztán jöttem rá, hogy a szekusok hasonló színű öltözéket viseltek, és a sötétben sokan engem is annak néztek...;-)

A koncertek közül emlékezetes maradt Eric Burdon-é (fantasztikus érzés volt élőben hallgatni A felkelő nap házát) meg a Blood Sweat & Tears-é (volt egy néger basszusgitárosuk; elképesztő szólót vágott le), a Jethro Tull-nak viszont elbaltázták a hangosítását, szinte csak a fuvolát lehetett hallani. A M.É.Z. emlékeim szerint nagyszínpados volt; a koncert után egy kanna vörösbor társaságában letelepedtek egy bokor tövébe, és akusztikus gitárral folytatták az örömzenélést.

Azóta sok minden megváltozott, a jegyek árán túlmenően is. Aki a mostani infrastruktúrát szidja, nem tudja, mit beszél. Kilencvennégyben alig volt vécé, zuhanyzó és telefonfülke (utóbbi akkor még fontos lett volna, mivel szinte senkinek sem volt mobilja). Azóta a szponzorok miatt egyrészt elüzletiesedett, másrészt viszont gazdagodott - kalandparkkal, vízifoci-pályákkal, különleges látványosságokkal. Hogy ezek mennyiben tartoznak hozzá egy rockfesztiválhoz, meg egyáltalán, mennyiben tekinthető manapság a Sziget rockfesztiválnak, az más kérdés.

A későbbi években már csak egy-két napra látogattam ki. Igazából a délutáni fesztiválhangulatot mindig jobban élveztem, mint az este-éjjel sötétben hömpölygő tömeget. Jó emlékek fűznek a Szigethez, annyi bizonyos, de azt hiszem, mára "kinőttem" belőle.

Vitzus · http://vicus.blog.hu 2010.08.16. 16:51:34

A Sziget vakamikor rockfesztivál volt? *.* dejó :D látszik, hogy 93-ban születtem :D

Iustizmord 2010.08.16. 18:07:31

@Zb74: rokon lélek :o)

nekem legjobban úgy 95-96-ból egy "Stevenson Rocket" nevű banda jött be, az egyik stabil vízcsap mellett nyomták 1 dob - 1 bassz - 1 villanygitár - 1 kis erősítő kombóban, a rajongó közönség 2 m-re állt tőlük :o)

és big daddy wilson and the mississippi gravediggers, na az odabaszott.

tereskova, bill kapitány, skap, PASO, nagyon zsír volt.

de mára tényleg túl kommersz, nekem akkor támadt kis rosszérzésem amikor technosátrat is betettek.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.08.17. 08:50:16

lehet, hogy régen jobb volt, de tibi bácsi akkor még nem volt kint a pöttyöslabdákkal!

DeMenor 2010.08.17. 09:27:28

Én 35 éves vagyok. Nekem az első Siget élményem 1994-es amikor Eurowoodstock néven is futott. Még emlékszem, hogy a Music TV-n is ment a hirdetés róla amikor a Beavis and Butthead és a Headbangers Ball is műsoron volt. Akkor még inkább alternatív, rock és punk fsztivál volt. Én akkor is csak 1-2 napra mentem ki, ez most is így van. 1994-ből a legemlékezetesebb nekem a Byrds fellépése. Ők a koncert közben mesélték, hogy még az eredetin ('68) is felléptek. :-) Maradandó élmény még úgy 1996-ból a Prodigy, akiken akkora tömeg volt, hogy egy idő után már csak a tömeg fogott és a lábam sem érte mindig a földet. :-)
Volt pár év kihagyásom, de visszatértem a 2000-es évek után és azóta is minden évben kimegyek.
Élményileg számomra azóta a csúcsok: Clawfinger, Slayer, Saxon, Accept, Anthrax, Faith No More, Iron Maiden. Azoknak, akik meg állandóan a hangminőségre panaszkodnak, csak azt tudom mondani, hogy ha benn vagy a tömegben, nem a hifi minőséget fogod keresgélni, hanem ugrálsz, tombolsz, élvezed a közös örömöt. CD-t majd otthon hallgatok.
Aki sosem járt kinn az nem tudja megítélni, milyen jó a hangulat és csak a sárt meg a mocskot látja, de belül pont a fesztiválhangulat és a mindenki jól érzi magát életérzés adja meg azt a többletet, amiért még mindig hajlandó vagyok 12 ezer Ft-ot kiadni egy délutántól hajnalig tartó szeánszért.
Persze elüzletiesedett, de manapság ilyen világot élünk. Ingyen nincs semmi. Szóval jövőre is tuti kimegyek és ismét letolok egy lávakövön sült hot-dogot a nagyszínpad előtt ülve.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.17. 10:17:53

aki 25 éves kora felett kijár a szigetre, és nem rendőr, mentős, biztonsági etcetera, az alja proli tahó.

pelikán* 2010.08.17. 13:13:39

@Grift: ez nem igaz. Konkrétan. Bár szerintem az utóbbi években a sziget elviselhetetlen a tömeg, és a 6 napra összegyűlt európai söpredék miatt, semmi kivetni valót nem látok abban, ha valaki zenei esemény miatt, korától függetlenül kilátogat.

Tavalyelőtt pl. kimentem, mert az egyik kedvenc zenekaromat itthon csak a szigeten lehetett látni, hosszú évek alatt.

Sokkal nagyobb gond, hogy nyakunkon a generáció, mely el sem tudja képzelni, hogy egy fesztiválra esetleg zenei élmény miatt lehet/érdemes elmenni, nem pedig azért, mert az a hétköznapinál fokozottabb alkoholizmus, fetrengve aljasodás és könnyű dugás színtere.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.17. 14:17:25

@Pelikán József *:
kissé pontatlan voltam. a beköltözőkre gondoltam elsősorban, és viszonylag elnézően viszonyulok azokhoz, akik kimennek egy koncertre, bár érdekesnek találom, hogy valakinek 25 felett beatzenét kelljen hallgatnia. :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.08.17. 14:22:18

@Pelikán József *: "egy fesztiválra esetleg zenei élmény miatt lehet/érdemes elmenni" - ahol nincs, ott ne keress.

pelikán* 2010.08.17. 17:17:41

Ameddig a Föld kerek / Mindig lesznek rockerek.

Zb74 2010.08.17. 17:54:09

@Pelikán József *: Klasszikusokat csak szó szerint!

"A ruhám bőr, és nem ballon
Arcszeszem is csak Pitralon
De jegyezd meg jól: míg a Föld kerek,
Mindig lesznek rockerek!"

:)

Passato Prossimo 2010.08.17. 22:44:47

az első szigeten 93-ban tisztán emlékszem volt nagyszínpad meg a kicsi volt oszt jónapot

legalább 15 perc séta volt a kettő között

tényleg jó hangulata volt

utána évekig a csúszdadomb mögött volt a nagyszínpad jó bulik voltak ott

aztán évekig nem mentem

utóbbi években kinézek 1-1 napra de sok köze a helyszínen kivűl már nincs a régihez

mostmár nem több egy nagyon profi POSnél

a mélypont a gerapa örület volt nekem

tragédia Lennon halála az egyik első szigeten
be akart úszni de megfulladt a cucca állítólag bent volt
ismertem együtt mosogattunk diákmelóként

kedvencem az elásott drogokról szóló történetek

az is vicces volt amikor fonott karkötő volt a jegy
a batthyányn mindenki megvette féláron :)

legjobb vicc
két tini lány beszélget a szigeten
-találkoztam egy fiúval!
-mit akart?
-hogy sz.pjam le!
-és?
-hát sziget van, nem!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.08.18. 05:54:04

érdekes, hogy a fiatalokat csak és egyedül a könnyűzenével lehet tömegesen megmozdítani.

mi volt míg nem volt könnyűzene? voltak egyáltalán fiatalok?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.08.18. 08:22:26

@vero:
Nem voltak! Pláne nem danoltak a fónóban és nem táncoltak az aratóbálban!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.18. 09:26:23

@vero:
fiatalok? a harmincasokra gondol? azok már megjöttek a háborúból, volt 4 gyermekük, dolgoztak rég és ilyenek. nem a faszukat meresztették idióta módjára, infernális zenékre :)

mangorlo 2010.08.18. 22:42:34

aki emlékszik a régi szigetekre az nem volt ott :)

amúgy 93 ből az a kedves emlékem hogy nem lehetett bort kapni csak sört, de a susnyás között egy lakókocsi valahogy bennmaradt ott mérték a kannásbort

meg amikor 94 ben kocsi csomagtartójában jutottam be

meg amikor kivittem nagyon bemákteázva 50 g füvet és árultam. tudom fujj fujj

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.08.19. 16:08:25

@TuRuL_2k2: igen.
@Grift: igen.

mulaccság az egész élet. nagy biznisz ez kérem. hülyegyereknek maradni a világ végéig. különben vén begyepesedett fasz vagy. az meg ki akar lenni. akkor inkább de jó fej.

ÁrPi 2010.09.20. 12:43:08

Egy aláírható történelem?

Ugyebár a VHK "Aláírhatatlan történelem" c. zenéje itt fent is megtalálható egy videóban, és hát maga a posztcím is ezt idézi !

Grandpierre Attila jutyubon megtalálható előadását eme régi poszt címe alapján gondolom idetoldhatónak:

(Érthetően kiváncsi lehet bárki , hogy milyen történelmet ismertetne Grandpierre Attila ha van olyan száma a VHK-nak amelynek videója itt fent van)

14 darab 9-10 perces részletben rakta fel valaki:

- 1.rész:
il.youtube.com/watch?v=J6Buyepok2E
- 2. rész:
il.youtube.com/watch?v=tuVcxp4mOqg

és így tovább megtalálható ha valakit érdekel...

( Most csak a "Gyerekek a fogyasztói társadalomban" című újabb mandinerblog-post alatt ajánlott bejegyzések egyikét követve tévedtem ide ezzel...)

ÁrPi 2010.09.20. 13:03:43

@Passato Prossimo:

"a mélypont a gerapa örület volt nekem"

Abban az évben ősszel volt Magyarországon a dalai láma, és felületesen tudván róla hogy kicsoda

én azt akartam kiáltani megjelenésekor feléje az előadócsarnokban (neki a Gelug-Pa rend vezetőjének) hogy " -Geluppá, geluppá!"

( en.wikipedia.org/wiki/Gelug )

Viszont nem kiáltottam , mert akkor kinevetek (harsányan kiröhögtek) volna a magyarországi buddhisták! :-D
süti beállítások módosítása