Ki műholdon száll fölé - I. rész: a szlovák határ
2010. május 23. írta: Passato Prossimo

Ki műholdon száll fölé - I. rész: a szlovák határ

  A pünkösdi hétvégén, Trianon évfordulója előtt pár nappal rendhagyó sorozatot indítunk. Ajánlót egy fájdalmasan gyönyörű határról. A Google Earth és Google Maps segítségével járjuk körbe Magyarország jelenlegi határait és a közeli látnivalókat.

  A szlovák-magyar határvidéket pásztáztam végig először. Mindenkinek ajánlom, ne csak beszéljünk róla, hanem ismerjük meg, mert a térség olyan történelmi, természeti és kulturális kincseket rejt, amelyek megmaradásának legfőbb záloga, ha sajátunként szeretjük, legyen az a határ északi vagy déli oldalán.

  Nyugat felől indulunk: Rajka mellett, a magyar-szlovák-osztrák hármashatáron található az 1992-ben felavatott szoborpark.

  Ez az a térség, ahol 1947-ben három magyar falu került az akkori Csehszlovákiához. Horvátjárfalu (Jarovce), Oroszvár (Rusovce) és Dunacsúny (Cunovo) a pozsonyi hídfő kibővítése okán tartozik északi szomszédunkhoz. A dunacsúnyi duzzasztógáttól a Duna adja a természetesnek nevezett határt. A Szigetköz és a Csallóköz tündérkertjeit köti össze itt a Duna és választja el a szlovákok által épített víztározó.

  Bősnél az erőmű bontja meg a tájat.

  A Csallóköz szépségei közül a 1930-as években épített légi (Lehnice) Benyovszky-kastélyt emelném ki. Gönyűtől a Duna ismét egy mederben folyik. A kettéosztott Komáromról (Komarno) nekem nem Sólyom sétája ugrik be. A '90-es évek elején öntudatos magyar eladó utasított rendre Révkomáromban, amikor zacskót kértem a boltban. „Beszélj rendesen magyarul, ez szatyor!” mutatott a nejlonra. Néhány évvel később itt sétáltam át a hídon, hogy olcsóbban hozzam ki a prágai vonatos utazást. (Nem mosott vonatjegyes volt az út!) 

  Szeretem ezt a várost:Jókaistul, erődőstül, Szent István szobrostul. Komárom után az erőltetett magyar iparosítás mementói mellett haladunk el. Almásfűzítő, Lábatlan, Nyergesújfalu. Jelképes, hogy Almásfűzítőn és Nyergesújfaluban is többször robbantással szanálták a szocialista ipar felesleges épületeit, kéményeit az elmúlt években.

  Neszmélyen azért érdemes megállni a Hajómúzeumban, hogy a szépre is emlékezzünk. Érdekes történelmi adalék, hogy 1439-ben az első Habsburg, aki a magyar trónra ült, Albert itt hunyt el vérhasban.

  Esztergom előtt apokaliptikus építészeti emlék a Dunára épített szénrakodó. Esztergom és Párkány, a Mária Valéria-híddal önmagáért beszél. Ha az újjáépített hídon észak felé vesszük az irányt, érdemes felkeresni a zselízi (Zeliezovce) Schubert Múzeumot. 1818-ban és 1824-ben Franz Schubert itt dolgozott, mint az Eszterházyak zenetanára. Esztergom után az Ipoly veszi át a határfolyó szerepét. A hajózhatónak hazudott folyócska hajdan majd' negyven híddal büszkélkedett. Ma alig néhány lehetőség van az átkelésre. Évek óta húzodik az egykori átkelők újjáépítése: van ahol talán hamarosan új hídon juthatunk az Ipoly túlodalára. E beruházások jelentőségét nem lehet elégszer hangsúlyozni.

  Nagybörzsöny nevében hordja lényegét. Templomokban, épített emlékekben bővelkedő falu, esszenciája mindannak, amit Börzsönyként ismerek. Ha nem érintették osztálykirándulásaik alatt, kötelező célpont.

  Nem tudom létezik-e még a vámosmikolai Szedd magad! almaültetvény. De zamatos emléke velem él. Ipolyság (Sahy) előtt rövid szakaszon kettéválik a határ és az Ipoly. Homok (Homok), Pereszlény (Preselany nad Iplom) így ma Szlovákia része. A legbátrabb várossal (Civitas Fortissima-1919), Balassagyarmattal szemben Tótgyarmat (Slovenske Darmoty) fekszik. Az asszociációt a gesztuspolitizálás jegyében hagyjuk máskorra! Tótgyarmaton áthaladva Mikszáthfalva (Sklabina) Mikszáth szülőfaluja, majd Alsósztregova (Dolná Strehová) Madách szülőfaluja következik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  A Madách Múzeum lenyűgöző kiállításaánZichy Mihály Tragédia-ihlette illusztrációt láthatjuk. Amikor a géniuszok összetalálkoznak a magyar ugaron...

 

  A vadregényes környék építészeti különlegessége a rárosmulyadi (Mula) vasbeton templom, ami első volt a történelmi Magyarországon 1910-ben. A geoturizmus magyar Mekkája Ipolytarnóc. A falu határában válik el az Ipoly és az államhatár (ahogy a Google Earth-ben elhelyezett fotó mellett nevezi valaki a gúnyhatár). A gáztűzhely-márkává degradált Karancs rengetege uralja a tájat.

  Az Alacsony-Tátra szép időben Magyarországról is látszik.

  Somoskőújfalu és Somoskő 1920-ban Csehszlovákiának ítéltetett. Hosszú tárgyalások után 1924-ben a két községet és a környékbeli bányákat visszacsatolták Magyarországhoz.

A Wikipédia így emlékezik az eseményekre:Dr. Krepuska Géza orvosprofesszornak és Liptay B. Jenőnek, a Rimamurányi Vasmű Rt. akkori igazgatójának határkiigazítási kérelmére és dr. Auer Pál jogi szakértőként való közbenjárására, több éves tárgyalássorozat eredményeként a Népszövetségi Tanács 24. Ülésszaka visszacsatolta Magyarországhoz Somoskőújfalu és Somoskő községeket és a környékbeli bányákat. A tárgyalások során a magyar fél felsorakoztatta a Somoskőújfalu és Somoskő községekre, valamint a Krepuska-féle bazaltbányára vonatkozó követeléseit, mondván, hogy a badacsonyi bazalt a főváros kövezésére nem alkalmas, s erre csupán a somoskői bányában kitermelt kő használható fel. Somoskőújfaluba január 30-án magyar és cseh bizottság szállt ki, hogy az átadás és az átvevés előtt tisztázzák a bazaltbányák hovatartozásának a kérdését. A hivatalos átadásra 1924. február 15-én került sor a helyszínen. Délután 4 óra 30 perckor írták alá a jegyzőkönyvet.

 

  Somoskő vára Csehszlovákia területén maradt. (A képen Somoskő vára, háttérben Salgó várával.)

  Érdemes felkeresni a környékbeli, ritka geológiai képződményeket is. Ózdot elhagyva az aggteleki karsztvidék uralja a tájat. A határok alatt átnyúló barlangrendszer kihagyhatalan.

  A Horthy-korszakban a kormányzó vadászterülete céljából felszámolt egykori falu, Derenk maradványai tanuskodnak arról, hogy a falurombolás agyréme nem rendszerfüggő.

  A határ túloldalán, Tornagörgőn (Hrhov) érdemes felkeresni a vízesést.

  Krasznahorka büszke vára és Kassa között fekszik Lucska romos állapotú erődtemploma. Hejce a szlovákok számára a légikatasztrófa szinonimája. Hidvégardónál lép a Bódva ma mai Magyarország területére, hogy a napokban rekordméretű árvízzel fenyegesse völgyének településeit.

  Ha már a katasztrófáknál tartunk, 2006. január 19-én negyvenkét szlovák katona vesztette életét, mikor gépük a hegy tetejének csapódott. A szlovák állam a település összes lakóját kitüntette a mentésben való önzetlen részvételért.

  Kassa előtt fekszik Nagyida (Velka Ida). A község cigánysága már Arany János is megihlette. A határ Kassa alatt zempléni tájakon kanyarog, minden különösebb rációt nélkülözve.

  Hardcore kirándulóknak ajánlott a Sáropatak melletti egyetlen magyar tengerszem (egy középkori bánya helyén kialakult tó) a Megyeri-hegyen. Sátoraljaújhely után síksággá oldódik a táj.

  A nagykövesdi (Velky Kamenec) vár romjainak a határ innenső feléről Pácin várkastélya felel. Néhány kilométeren a legmagyarabb folyó, a Tisza a határ, hogy Záhony előtt ukrán-szlovák-magyar hármashatár zárja le űrtávcsőves utazásunk.

  Mindenkinek ajánlom lépje át ezt a nemzetet összekötő, országokat elválasztó határt (is), mert „tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton”.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr362015405

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hazaszeretet 2010.05.23. 10:59:08

Eltelt az életemnek már egy része, sokszor megfordult a fejemben, milyen lehet úgy élni, hogy nincs valakinek hazája.  A gyökerek hiánya nem zavarja-e? Van-e olyan része a világnak, ahol úgy érzi otthon magát, hogyha kimegy a ligetbe, kiszalad a f...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VISSZAVENNI CSALLÓKÖZT!!! Brat' sa Žitný ostrov! 2010.05.23. 08:23:16

lényegében a teljes a felvidéki magyarság

a magyar határ mentén, azaz _magyarország területével folytatólagos_, _jól körülhatárolható_ területen él

a jelenlegi és jövőbeni nemzetiségi feszültségek egyetlen tartós megoldása

enek e területnek Magyarországhoz való visszacsatolása

Csallóköz Dunaszerdahely, Komárom
Érsekújvár
Losonc
Rimaszombat
Rozsnyó
Szepsi
Királyhelmec
Nagykapos

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 08:23:36

gyermekded fogalmazás, tisztességes szándék. azt hogy kulturális, rövid u-val írjuk.
szóval
úgy összességében, pajtás újság, diáklevelező rovat. :)
kedvencem a nagyidára vonatkozó!

Zetek 2010.05.23. 08:23:37

Tessék monda, a nagy számú szlovák olvasóra való tekintettel biggyesztette oda a település neveket tótul?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 08:36:41

derenki horthyfasiszta falurombolás. ez sem rossz persze! lol

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.05.23. 08:51:52

Mit hisztizik a posztíró?

"1938-tól Horthy Miklós - aki vadászterületet akart itt létrehozni - megkezdte a falu kiürítését a tulajdonosok teljes körű kárpótlásával. A lakosság zöme Borsod-Abaúj-Zemplén megye különböző falvaiba költözött. A legtöbben Emőd-Istvánmajorban, Ládbesenyő-Andrástanyán és Sajószentpéteren telepedtek le. 1943-ra a település teljesen megszűnt, templomát, épületeit lebontották."

hu.wikipedia.org/wiki/Derenk

EZ NEM falurombolás.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 08:57:36

kérem, ezek a seftes polyákok vadoroztak, háborúztak a vadőrökkel. naná, hogy el kellett távolítani őket. másfélszer annyi, és jó minőségű földet kaptak, és jószívvel mentek. de komcsi propagandának jó volt az eset. és most megjelenik egy "konzervatív" blogon.

tevevanegypupu 2010.05.23. 09:04:10

@Ezt a népet sajnáljam?:

De falurombolas meg akkor is ha Horthy kovette el. Eluztek oket az otthonukbol meg akkor is, ha kaptak mashol valamit. Es foleg, hogy vadaszat miatt! Horthy is jo nagy barom tudott lenni (sokszor).

tevevanegypupu 2010.05.23. 09:07:17

@Grift:
"teljesen megszűnt, templomát, épületeit lebontották."

Templomat lebontottak, hogy Horthy nyulakra lovoldozzon!

tevevanegypupu 2010.05.23. 09:09:46

@Ezt a népet sajnáljam?:

"és amikor pl. autópálya miatt van kisajátítás? "

Undormany. Meg az is, mikor villanegyedeket rombolnak szet lakotelep epitese celjabol vagy egyetemet huznak a helyere. Gyorben fel varosreszeket tettek igy tonkre, ket rokonomat telepitettek ki a gyonyoru hazukbol es kaptak helyette kis lakotelepi lakast. Szoval sejtem milyen az, mikor "kapnak helyette ujat".

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.05.23. 09:13:21

@tevevanegypupu:

"gyonyoru hazukbol"

vagy ócska, elavult, pazarlón befűthető 5m belmagasságú, salétromos, korhadt házukból

nem kell a hiszti

FreeTibet 2010.05.23. 09:19:55

www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/21849/nagy-fero/erdely-indulo-zeneszoveg.html

A gúnyhatár szó természetesen ugyancsak Horthy propaganda! :) Nagymamámnak különben ilyeneket tanítottak általános iskolában, ezt még ma is tudja.

Ja, és vissza az I. bécsi döntést!!!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 09:20:31

@tevevanegypupu:
ne beszéljen mán zöldséget. állami vadaspark létesült, a deviáns polyákok meg kekeckedtek, majd dufla főddér elmentek.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.05.23. 09:37:05

A felsorolt helyek szinte midegyikében voltam már, ígyí hirtelenjében azt hiszem csak a vasbeton, meg a romos erődtemplom újdonság számomra...

tevevanegypupu 2010.05.23. 09:37:21

@Ezt a népet sajnáljam?:

Ketto hazrol lenne szo, egyik Nadrovarosban - egesz utcasorokat tettek tonkre hatalmas kerteket, evszazados fakat is kivagva, jelenleg betonkockakbol allo lakotelep van helyette, ugyanez a varos masik oldalan Revfaluban a masik rokonnak - es veluk egyutt a jo eg tudja hany masik csalad -szinten gyonyoru kerteket es muemlekjellegu villakat dozeroltak le, ott a Szechenyi Egyetem, amit meg lehetett volna epiteni a varoson kivul is.

Es ahogy elnezem ott a hatar menten ezeket a csodalatos tajakat, az elhanyagolt varromokat es a szerencsetlen kis falvakat, olyan szomorusag fog el: minek kellett ez??

@Grift:
Allami vadaspark! Maga biztos vadasz.(:

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.05.23. 09:46:50

mikszáth szkalbonyán született.
kedvencem a valahai punici (ma punitz, burgenland) vadaskert. légvonalban néhány kilométer pornóapáti után.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 09:48:30

@tevevanegypupu:
dehogy vagyok vadász, az majd olyan állat, mint egy embergyilkos.

manor 2010.05.23. 09:48:59

@Grift:
Az utolsó mondatban az idézet nem is szúrja a szemét?
Éberség!

Passato Prossimo 2010.05.23. 10:14:11

@Grift:
Ezen még én is jót röhögtem.:))

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.23. 10:25:55

@Zetek: miért, megártott neked? :D Talán így jobban megtalálod a térképen (sajnos a magyar kiadáson is).

Aradebil 2010.05.23. 11:08:48

Szádelőt kihagyni,ejnye-bejnye:)
am jó kis írás!

Passato Prossimo 2010.05.23. 11:24:23

@dobray: mintha én válaszoltam volna köszi

Szeka 2010.05.23. 11:32:04

a végéhez kis kiegészítés, pár uticél amit szintén érdemes megnézni ha arra jár az ember:
- ha már Sátoraljaújhely és Trianon is szóba került: az újhelyi Szár-hegyen érdemes megnézni az 1936-ban épült Trianon-emlékhelyet, a Magyar Kálváriát. (Újhely egyébként szintén egy trianon által kettévágott város)
- a Hegyközben járva érdemes megállni Fűzérradványban, az egykori Károlyi-kastélyt és a hozzá tartozó parkot megnézni.
- Fűzér vára is "kötelező" program ha arra jár az ember, gyönyörű mind a hely, mind a kilátás onnan.
- Fűzértől nem messze van a Nagy-Milic, a Zemplém legmagasabb pontja (bár a csúcsot jelző kő már a szlovák határ túloldalán van pár méterrel)
- Újhelyből Nagykövesd felé indulva a szlovák oldalon Borsiban ott a Rákóczi-kastély, II. Rákóczi Ferenc szülőháza
- Nagykövesdről Pácinnál visszatérve a magyar oldalra érdemes megállni a falu közepén a Mágochy-kastélynál.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.23. 11:36:20

Rettenetesen szánalmas „az én oldalam tökéletes” gondolkodás. Milyen primitív kisszerűség kell ahhoz, hogy azért mert valaki valakit támogat, ne tudja elképzelni, hogy az életnek lehet olyan területe, amiben a Csodált Nagy Ember esetleg úgy járt el, amit kifogásolni lehet. Én pl egész jó véleménnyel vagyok magamról, mégis tudom, hogy van, hogy melléfogok. Miért nem lehet ezt föltenni a nagy Csodált Akárkiről?

Gondolom azért, mert fél aki így működik. Fél, hogy ha a legkisebb rés ütődik a mesterséges csodálatának elképzelt nagyszerűségén, legöngyölődik majd az egész nagy odaadása, és az illető ott fog állni, dicső példakép nélkül. Csak az vegye magára akire vonatkozik, de az jobb ha nem múlasztja el megtenni!

Egyébként a cikk nem rossz, mert kiérződik belőle, hogy egy nemzet eleven testét szabdalja szét az úgynevezett határ.

Aron M 2010.05.23. 11:37:45

Sziasztok!
A sárospataki tengerszemhez vezető séta nem is hardcore kirándulás, viszont gyönyörű.
Előtte utána a buszpályaudvartól a gimnáziumig vezető utcában található klasszik kocsma felkeresés kötelező!

bandos 2010.05.23. 11:40:49

A képek szépek, a fogalmazás hagy maga után némi kívánnivalót, a táj vonzó.
Milyen érdekes ez, hogy pl. Komáromot képesek voltak kettéosztani, képzeld aki pont előtte költözött át az északi oldalra, mekkora szívás...
Bízom benne, hogy a szlovákok megbecsülik amit kaptak, és szépen vigyánzak azokra a kincsekre, melyek a történelem furcsa játéka okán részben az övéjük is lett...

2010.05.23. 11:41:02

„A vadregényes környék építészeti különlegessége a rárosmulyadi (Mula) vasbeton templom, ami első volt a történelmi Magyarországon 1910-ben.”

Első Európában és második a világon...

És fel kellene újítani, megőrízni.

Passato Prossimo 2010.05.23. 11:47:38

@Grift: szvsz nyilvánvaló mi a falurombolás, mi nem, bárki, bármilyen célból követi el
lehet hogy a a kádári úttörő lapon való szocializáció elhomályosítja a tisztánlátásod

Passato Prossimo 2010.05.23. 11:51:26

@Szeka: köszi az értékes kiegészítést

természetesen ez is cél volt, hogy tegyétek hozzá a ti határsáv élményeiteket

feketehun 2010.05.23. 11:52:54

Nahát, minek fikázzátok a posztírót... Szerintem nagyon szép kezdeményezés az írás, örültem, hogy olvashattam. A színvonalban sem látok semmi gondot. A szlovák településnevek kiírása már csak politikai korrektség szempontjából sem gáz, de különböző térképek forgatásakor hasznos is lehet az azonosítás szempontjából, ugyanis - sajnos - sokszor nem találkozhatunk a magyar nevekkel.

Szóval szép volt!

Wiseacre_ 2010.05.23. 11:53:07

Nem rossz összefoglaló, de picit lehetne izgalmasabb, gazdagabb. Túl nagy a lépték, többet érdemeltek volna a kiemelt részek, pár szónál.
Pl, Megyer hegyen malomkövet bányásztak, így keletkezett a tengerszem.
Somoskő bazaltömlés :), ha már ritka geológiai képződmény :)

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.05.23. 11:53:43

@Passato Prossimo:

uncsi a hiszti, te ostoba barom

létesíthetett volna a Kormányzó vadászterületet bármi egyéb intézkedés, csereföld nélkül is ugye?

na akkor kopott volna fel a falusiak álla, mert bizony be kellett volna szüntetni a gazdálkodást a földejen, erdőben és mehetek volna amerre látnak isten hírével

NE LÉGY BAROM!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 11:54:57

@Passato Prossimo:
ne akarja szellemtelenül ellenem fordítani amit én találtam ki magára. zsidós dolog. mint a horthyfasisztázás is. mert mégiscsak aztat művelte. :)
a falurombolás szó érzelmileg és értelmi többletet kapva a romániai ügy kapcsán teljesedett ki, nyerte el mai értelmét, érzelmi kisugárzását. jelenti a múlt, komcsi hagymáz szerinti eltörlését, a retrográd paraszti élet felszámolását, etnikai tisztogatást.
ezért egy településrendezési aktusra, pláne ha az gáláns is volt, ostobaság használni. vagy megkésett komcsi propaganda a horthyfasizmus ellen.

petrzsalka 2010.05.23. 11:55:42

gyönyörű bazaltoszlopok

szürkemókus 2010.05.23. 12:20:54

Nem világos, hogy honnan vettétek a képeket a poszthoz,mert a címmel ellentétben ezek nem műholdképek. Ha a Panoramio-ról, akkor kérlek vegyétek figyelembe a szerzői jogokat! Harmadik személyek ingyen a Panoramio API segítségével jeleníthetik meg a fotókat. A honlapnak meg kell említenie a fotós személyét és linkelnie kell az eredeti fotóoldalra. A Panoramio API-t használó oldalak nem tárolják a fotók másolatát.

Ha saját fotókat tettetek fel, akkor bocs...

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.23. 12:26:06

@feketehun:

A politikai korrektség szempontja nem mentség, nem magyarázat, hanem súlyosbító körülmény, illetve maga a probléma. Az ugyanis egy nagyon gonosz dolog, jellegében diktatórikus, elnyomó. Ugyanakkor lényegileg egyetértek, mert gyakorlati szemponbtól lehet indokolt, ahogyan rámutattál, a nevek nem magyarul is kiírása.

Várúr 2010.05.23. 12:26:17

Jó a poszt, de mindenekelőtt hasznos, fotókkal együtt. Készüljünk feleim, hogy a felhergelt tótok egy ideig a magyar látogatókkal morcosak lesznek. Bár az is lehet, saját érdekükben szarnak az eszement Fico Robira.

min 2010.05.23. 12:26:38

A trianoni hőbölgés miért szorítkozik mindig Szlovákiára? Miért nem hőbölgünk a Szlovén és Osztrák határnál is? Valamint az Ukrán-Szerb- és Horvát határnál?
Csak a balhé kell...

Köcsögarc 2010.05.23. 12:38:46

Horthy ítélőképességéről jut eszembe hogy 1944-ben (!) Lillafüred környékén vadászat céljára szándékozott létrehozni egy parkot. Persze a projektből nem lett semmi az idétlen időzítés miatt.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.05.23. 12:39:02

velemenyvezer.blog.hu/2010/05/14/mit_kezdjunk_szlovakiaval/fullcommentlist/1#c9830552

Kurvára nem a kettős állampolgárság a legfontossabb amivel foglakozni kellene. Ha szavazás lesz most is nemmel szavazok.

min mandiner.blog.hu/2010/05/18/virag_elvtars_oriasi_szarban_vagyunk/fullcommentlist/1#c9870669

Az mszp miért is kommunista? (nem szavaztam rájuk) Az oszták szocik is kommunisták ezek szerit? A fideszben szerintetek nincsenek volt kommunisták? Dehogynincs. Még a pártvezér sem tanúlhatott volna külföldön ha a szülők nem hithűek csak nálunk divat a múlttagadás.

Az MSZP-re nem szavaztál mi, de azért a népszavazásra elmentél,
és ott nemmel szavaztál? Féreg!

szürkemókus 2010.05.23. 12:42:21

@szürkemókus:
www.panoramio.com/photo/18112609

nem fogom az összeset megkeresni, de miután én is tagja vagyok ennek a közösségi oldalnak, nyomatékosan kérlek benneteket, hogy TARTSÁTOK TISZTELETBEN A SZERZŐI JOGOKAT!

v2peti 2010.05.23. 12:44:45

"A trianoni hőbölgés miért szorítkozik mindig Szlovákiára? Miért nem hőbölgünk a Szlovén és Osztrák határnál is? Valamint az Ukrán-Szerb- és Horvát határnál?"

Ausztriával volt kompromisszum kötve, Szlovéniában meg kevesen élnek sajnos magyarok. Horvátországban sem túl sokan. :( Kárpátalja és Délvidék viszont ugyanúgy fáj, mint Erdély és Felvidék.
Na meg Szlovéniában nincs Slota, ott megbecsülik a nemzetiségieket!

Köcsögarc 2010.05.23. 12:47:37

egy kérdés aki tudja esetleg a választ.

a jelenlegi osztrák magyar határtól szó szerint pár méterre osztrák oldalon van egy kápolna vagy kisebb templom féle ami a vasfüggönyös időkben hozzáférés hiányában jól lepusztult. Pár éve felújították az "unokáink sem fogják.." c.műsor adta. A baj az hogy nem találom. Pedig sokat járok vasban és sopron felé is. Kösz előre is.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.05.23. 12:54:31

@min:
Speciel a horvát és szlovén határnál nem nagyon lenne okunk hőbölögni, de még hőbörögni sem.
Szerbiánál már letettük a voksot: ha EU-tag akarnak lenni, autonómiát a vajdaságnak. Ezt a békát szépen lenyelik majd.
Ausztria akár egész Magyarország területére igényt tarthatna, hiszen évszázadokon át voltunk az osztrák császárság része.
Én még sehol nem hallottam, hogy trianon kapcsán csupán a szlovákok által bitorolt terülteinket emlegettük volna.

negeev 2010.05.23. 13:35:14

Nagyon szép cikk.
Jó látni, hogy mennyire szép részek voltak Magyarországon.
Persze, fájdalmas is a tudat, hogy most már nincsenek a birtokunkban.
Valahogy, ezért sem szeretek határon túli magyar területekre menni. Nagyon bántó, hogy ez még nem is olyan rég a miénk volt.

Horthy meg bármennyire is karakteres személy volt, azért tényleg falurombolásnak minősül Derenk felszámolása. Bizonyára volt neki is mit megmagyarázni az égi ítélőszék előtt.

lakógyűlés 2010.05.23. 13:46:56

nagyon jó cikk, köszi :)
ilyet nem terveztek?

egyzene.blog.hu/2010/03/20/boards_of_canada_dayvan_cowboy_1

megnéznék Magyarországról egy ilyen dayvan cowboytémát is :)

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.23. 14:22:52

@Mr Falafel:

Az Osztrák Császérság maga sem létezett évszázadokig. 114 évig létezett.

Magyarország ennek tíz évig volt része.

Proli Depp · http://prolidepp.tumblr.com/ 2010.05.23. 14:23:05

Ííííííínduuuulljjj eeeeeeel eeeeeeegy úúúúúúútooooon, ééééén iiiis eeeeeeegy máááááásíííííkoooooooon.

Amúgy jó ez.

tevevanegypupu 2010.05.23. 14:23:58

Ez az egesz ketteosztas, elszakitas, felnegyeles nem hozott beket azoknak sem, akik vegulis megkaptak a magyar reszeket, hiszen azota is rettegnek, hogy vissza kell adni, erzik, hogy ez mennyire igazsagtalan dontes volt. Az, hogy meg most is kepesek egy magyar szoert barhol felig agyonverni magyarokat, hogy a hatosagok nem ismerik el, hogy nemzetisegi ugyrol van szo, ha ilyen buncselekmeny tortenik is, bizonyitja, hogy termeszetellenes, beteg, gyilkos dontes volt a trianoni.Ez a boldogtalan, sligovicaval meg knedlivel toltott Fico is mennyivel nyugodtabb lehetne, ha megmaradhatott volna valami kis cseh faluban bakternek.

Isaac Clarke 2010.05.23. 14:35:19

@gloire: Bárcsak a te állampolgárságodról döntenének.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.23. 15:49:23

Füzért nagy kár volt kihagyni.

bryan 2010.05.23. 15:52:00

"Esztergom után az Ipoly veszi át a határfolyó szerepét. A hajózhatónak hazudott folyócska hajdan majd' negyven híddal büszkélkedett."
www.urbanlegends.hu/2006/08/a-hajozhatova-tett-ipoly/
Érdekes cikk.

Igaz Juhász 2010.05.23. 15:53:02

@Megtörtént események alapján:
Inkább az enyémről; húznék a 3.14csába olaszba.

min 2010.05.23. 15:56:28

@Mr Falafel: Hőbölög, höbörög egyre megy. Nem tudom de én mindig csak Szlovákiát és Romániát hallok Trianon kapcsán.
Egyébként bunkóságnak ha de vannak más nézőpontok is mégpedig nem a mi "sértettek" oldalárról hanem az antant "győztesek" oldaláról. Mi belementünk egy olyan játékba amit háborúnak hívtak. Rosszúl sült el, vesztettünk. Ezt a békát bármennyire is szomorú de be kell nyelnünk. Mi lett volna ha a mi oldalunk győzőtt volna és mi vettünk volna el több területet a szomszédoktól és most ők nehezményeznék?
Ez van. Emléknapot lehet szervezni bár sok híres és sorsdöntő eseményünknek nincs emléknapja(max a déli harangszó) de a visszacsatolást felemlegetni állandóan bődületes ostobaságra vall...

SzaGyu 2010.05.23. 15:58:17

min: 2010.05.23. 12:26:38
Azért mert Ők szórakoznak velünk. A többi ország miért nem szórakozik? Mert Ők nem Fico meg a többi hozzá hasonszőrű.

min 2010.05.23. 16:03:16

@szomorutojas: Pedig milyen szép környék...és még a koronát is őrizték ott. Aki arra jár Juliska néni konyháját feltétlenül látogassa meg!:-) Sajnos a közeli Károlyi kastély végérvényesen pusztulásnak indúl mert az állam kezében marad.

min 2010.05.23. 16:04:38

@SzaGyu: Szerintem adunk is rá alapot...

Igaz Juhász 2010.05.23. 16:04:47

Azon is el kellene gondolkodni, hogy mindig a 'másik' a nacionalista.
Innen nézve ők, onnan nézve mi...
Amúgy mit csinálnánk x millió 'nem magyarral'??
Szenvednénk, mint ők, az x millió 'nem államalkotó nemzetbelivel'.

Proli Depp · http://prolidepp.tumblr.com/ 2010.05.23. 16:16:02

@SzaGyu: "Mert Ők nem Fico meg a többi hozzá hasonszőrű."
Az olyanokra gondolsz mint mondjuk a Vona? LOL!

SzaGyu 2010.05.23. 16:20:58

@Proli Depp: Nem Vonára gondoltam, hanem többi volt és jelenleg is befolyásos Szlovák vezetőre, meg pártra.

tevevanegypupu 2010.05.23. 16:48:59

@Igaz Juhász:

Valoszinu, hogy igazsagtalan vagyok, de azert akkor is: mondjuk a szlovakok mire nacionalistak? Arra a hatalmas teruletre amit Magyarorszagbol kaptak? Vagy a romanok nacionalizmusbol pofozzak a magyarokat Nagyvaradon, Kolozsvarott vagy Aradon?? Esetleg a szerbek a Vajdasagban..? Az ukran nacionalistak hazaszeretetbol rongaltak a vereckei emlekmuvet? Azokat a teruleteket sajnaljuk amiket elvettek tolunk, es azokat a magyarokat akik ottrekedtek, nem roman, szlovak, ukran, osztrak, jugoszlav teruletek utan sovargunk! Azert mar bocsanat, ebbol a szempontbol mi csak joggal erezhetjuk magunkat inkabb kifosztott nacionalistaknak.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.05.23. 17:07:23

@A Nép - Te vagy!:
Igazad van! Hasogathatjuk a szőrszálat, de attól még az összes osztrák császár is habsburg volt, a habsburgok birodalmának meg mi nem két napig voltunk része.

kilobike 2010.05.23. 17:19:56

Dunakiliti erőmű mellett létezik egy Vadvízi kemping. Nagyon kedvező árak, felejthettlen élmény, csak ajánlani tudom.
Innen indulva az ún. vízközi úton egész Ásványráróig vissza lehet jönni bringával, de akár gyalog is (alacsony vízállás esetén).Értsd: az út jobb és baloldalán is a Duna. Gyakorlatilag a piros határsávon megy az út.
Számtalan gázló, kisebb hidak, a Szigetköz szinte teljes élővilága zavartalan természeti környezetben, karnyújtásnyira.
Hallépcső, halfigyelő ablakkal.

Geroj (törölt) · http://komaromiblog.com 2010.05.23. 17:20:35

A témához különösen illik a sátoraljaújhelyi kálvária is! Az egyes stációk elcsatolt magyar területek és városok... A keresztút domb tetején végződik, gyönyörű a panoráma is!

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.23. 19:04:25

@Mr Falafel:

Szó sincs szőrszálhasogatásról. Attól, hogy magyar uralkodók volt a Habsburgok, még nem tartozott, ahogyan állítottad, Magyarország Ausztriához. A Habsburgok, az egy család, nem Ausztria. A hasonlatod helyt nem álló, alkalmazhatatlan, értlemetlen volt. Amikor erre rámutat valaki, akkor a tisztességes válasz nem az, hogy szőrszálhasogatással vádolod meg azt aki fölhívja rá a figyelmed, hanem, hogy azt mondod, jé, tényleg, tévedtem. De ha jól esik, csak erősködj nyugodtan, hogy mentsd magad előtt a látszatot. Más előtt nem fog sikerülni. Én nem foglak zavarni ebben.

hegyaljai 2010.05.23. 19:29:12

Kassától keletre a határ meghúzásánál a Kassa-Ungvár-Munkács vasútvonal volt a meghatározó. Ettől északra nincs nyugat-keleti vasútvonal, tehát elvették a nyelvi határtól függetlenül.

Kitartó 2010.05.23. 20:58:21

A véresszájú horthysták figyelmébe: t7.hu/co9

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.05.23. 21:01:31

@A Nép - Te vagy!:
Persze, ha visszaolvasnál, akkor tudhatnád, hogy Horvátországhoz hoztam példának, amikor valaki azt kérdezte, miért nem követelőzünk a horvátoknál. Nagyjából azért, amiért az osztrákok nem követelőznek nálunk.
A habsburgok csak neked egy család, nekem egy birodalom, amely I. Rudolffal kezdődött. Az országunk három részre szakadásától a habsburg-ház negyedik trónfosztásáig, 1921-ig nem volt sajátunk az országunk. 1867-től ugyan monarchia-ként működtünk, és ez valóban kisebb függőség. Ami szerinted csak annyi, hogy habsburg-házi királyunk volt, az a magyar népnek különböző időpontokban szabadságharcokat jelentett. Mi alól is akartunk felszabadulni, ha a területünk integritása sértetlen volt?
Na, ennyit azért mégis muszáj volt erősködnöm, faszparaszt, mert általános iskolás szinten sem ismered a mi országunk történelmét. Remélem, a sajátodét azért megtanultad!

flippant 2010.05.23. 22:16:39

@Mr Falafel: Szvsz meg Te vagy a gyík s tudatlan. Mesélj már nekünk arról, hogy a naaagy osztrák császárok mi a f@szért koronázták meg magukat külön hazánkban a Szent Koronával? Mutasd már be nekünk, hogy mi volt a Monarchia címere. Ki volt a Monarchia külügyminisztere s miért? Na leülhetsz.

Tehetetlen Dodó 2010.05.23. 22:36:49

@hegyaljai: Megjegyzem, ugyanez történt a nyugati vasútvonallal is: az is "elcsatolódott", mert eredetileg Budapest-Vác-Párkány-Érsekújvár-Pozsony-Bécs volt a vonala.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.23. 23:03:19

@Tehetetlen Dodó:

Na meg az Arad-Szatmárnémeti vonallal is ez volt. Igaz az nem ennek a posztnak a témája. Ha már mi megépítettük, el kellett venni a területet is amin épült akkor is, ha magyarok lakták. Nehogy az utódállamoknak arra kelljen költeni, hogy új vonalat építenek. Ugyan! Megbüntettek mert megépítettük.

És ezt úgy hívták, hogy önrendelkezés elve! És vannak patkányok itt szerte a blogokban akik azzal akarnak megfeleni mindenféle ostoba ideológiáknak, hogy gúzsba kötik magukat, csak, hogy ezt igazolják. Mert akkor háború lenne, ha azt mondanánk, hogy az a béke bűntett volt. Persze. Nyugodtan mondhatnánk azt, hogy ami volt, gazság volt, de de ezzel nem azt mondjuk, hogy vissza akarjuk csinélni. Ezt, így megérteném. De nem, ők azt is nyomják nagy buzgalommal, hogy megérdemeltük. Nagyon utálom.

flippant 2010.05.23. 23:50:03

@A Nép - Te vagy!: Én meg azt mondom, hogy követeljük vissza.Mert én tökös vagyok. S ha belegondolsz még jogi alapja is lenne a revíziónak. Mert ki vette el földjeinket s mi alapon? S kikhez kerültek? A töketlenek meg maradjanak meg a liberalizmus mellett.

Übermayer 2010.05.23. 23:56:38

kis kiegészítés a kiindulóponthoz: a szlovákok most újabb Duna elterelést terveznek Pozsony alatt a hármashatár környékén:

visit.bratislava.sk/en/VismoOnline_ActionScripts/File.aspx?id_org=700014&id_dokumenty=1134
a pdf második oldalán,

sajnos láttam egy részletesebb prezentációt is róla.. ezek bazdmeg nem nyugszanak

Bastille · http://labdabiztos.blog.hu 2010.05.24. 14:23:12

@Ezt a népet sajnáljam?: midenesetre kitakarították azokat, akik ott születtek és ott született apjuk, nagyapjuk stb. pustán, mert a tengerész lement néha lőni néhány fácánt, meg szarvast....tök mindegy, hogy hívjuk ezt, ez bizoony szomorú adalék.
krasznahorka gyönyörű, mindenkinek ajánlom, és bácska rulez

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.05.24. 15:10:36

@flippant:

Nem beszéltem arról, hogy követeljük, vagy nem,

Most csak azt néztem mi az amit még meg tudnék érteni a téma ellen prüszkölők esetében. De szerintem is kívánatos volna az (egyre szűkülő) magyar lakta területek visszacsatolása. Ugyanakkor a hangos követelés ezt nem mozdítja előre, sőt. Azt gondolom erről, hogy máris voltak kihagyott alkalmak, legalábbis az autonómia biztosítására a számukra a kilencvenes évek első felében. Nem lehet előre látni mikort kerül hasonló megint. A fontos, készen állni rá. Addig csak segíteni lehet az elcsatoltakat minden lehető módon. Kiabálni a kérdésről nagyon nem helyes, világos hogy csak árthat. A megfelelő időben viszont kötelesség. A tökösség jó, de kérdés, hogy csak jól akarjuk magunkat érezni, vagy elérni is szeretnénk-e valamit? Az önfegyelem is lehet része a tökösségnek.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.24. 16:36:37

Család piszkosul Komárom-orientált. Keringtek mesék, hogy az átkosban egyéb okokból kifolyó Komarno látogatások során hogyan csempésztek haza alapélelmiszereket, ruhát, meg ami kellett. Komáromi tartózkodás pedig elképzelhetetlen volt anno a híd túlfelének meglátogatása nélkül.

Kicsit északabbra van, de magyar kultúrtörténet szempontjából szerintem érdekes:
hu.wikipedia.org/wiki/And%C3%B3d

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.24. 16:46:52

Mellesleg dícséretes ez a cikksorozat. Nagyon tetszik! Kár, hogy egyesek ezt is csak a másik mocsokkal való dobálására használják...

z.marian 2010.05.25. 00:49:23

Magyar tragédia: Magyar sorsok Szlovákiában (1944-1949)

A szlovákiai magyarok állampolgári, jogi, vagyoni, nyelvi és kulturális jogfosztottsága

www.youtube.com/watch?v=QyGgurAlYfg

greybull 2010.05.25. 09:27:44

@VISSZAVENNI CSALLÓKÖZT!!! Brat' sa Žitný ostrov!: így van! A tótok azért őrjöngenek, mert nem értik, hogy mi miért nem gondolkodunk logikusan, úgy ahogy írtad. Olyanok vagyunk mint a mazochista és a szadista:
Mazochista:
- Üss!!
Szadista:
- Neeem...
A mazochista a tót, a szadista a magyar:
Tót:
- Követeld már vissza, ami a tiéd bameg!
Magyar:
- Neeem....
Teljesen hülye nép vagyunk.
süti beállítások módosítása