A baloldali elit múlandó dicsősége
2010. május 21. írta: Elpet

A baloldali elit múlandó dicsősége

  Április 25-én végleg lezárult egy korszak Magyarországon. Korszakfordulót élünk meg, és nagyon fontos lenne értenünk, pontosan mi is zajlik le most. Sokan kimondták már, hogy több mint kormányváltás, ami most történt. Kis rendszerváltás lenne, vagy most történik meg az igazi rendszerváltás, netán most fejeződött be? Vagy a sötétség évei következnek, a felvilágosult progresszió időszaka után? Sok magyarázat létezik. Mi folyik most?

  A társadalom egy csoportjának szinte korlátlan hatalma ért most véget. Hogy ezt a csoportot körülírjuk, talán a legfontosabb a megértés szempontjából. Hagyjuk most az egyszerűsítő kategorizálásokat, praktikusan azért, mert nem szolgáltatnak elegendő információt a szükséges megértéshez. Kiknek a csillaga áldozott most le, vagy váltott sokkal halványabb fényre?

  Ennek a társadalmi rétegnek talán legfőbb jellemzője, hogy valahol a '80-as években, a kései kádárizmus időszakában vannak azok a vonatkoztatási pontjai, amelyekhez a jelen cselekvés és történések mérlegelését végzi. Fő ereje a későkádári technokrata elit, melynek életkori, egzisztenciális és gondolkodásbeli sajátosságok miatt ez az időszak egyfajta aranykort jelentett.

  Aranykort jelentett számukra, mert a megelőző évtizedek nélkülözései után, azokhoz viszonyítva egy mérhetővé vált jólét részesei lettek. A Skála-METRO, az 1500-ös LADA, a Videoton HIFI-torony, a Batthyány téri bevásárlóközpont, színes TV és videomagnó, a hangalámondásos nyugati filmek idejéről beszélünk. Arról az időről, amikor a vállalati vezetők nyugati kapcsolatok részesei lettek, betekintést kaptak a kinti világba és saját életszínvonalbeli fejlődésüket valamiképp egy konvergencia részeként kezdték tekinteni, amely a szakmaiság elvei alapján végső soron a szocializmust egy ésszerű világgá fejleszti.

  Fontos, hogy  megértsük a társadalom- és történelemszemléletet, amely e réteg sajátja. Számukra a történelem 1945-ben kezdődött, előtte az elnyomás és elmaradottság különböző korszakai váltották egymást. A felszabadulás eseményének ez volt az igazi jelentése, és ennek fényében szemlélik ma is a múlt és közelmúlt történéseit. A kommunista terror egy átmeneti - beavatottak számára: sajnálatos ám elkerülhetetlen - epizód volt, amelyet követően a különböző események során a végre-valahára modernizáció története zajlott. A rendszerváltást pusztán egy technikai jellegű korrekciónak tekintették, amely az előző időszak társadalmi struktúráját változatlanul kellett volna hagyja, kiegészítve a magántulajdonú gazdaság és - kényszerűen - a többpártrendszerű politikai struktúra elemeivel, ügyelve arra, hogy valamennyi párt végső soron a késő-kádárkor társadalmi-gondolati struktúráit védje és ezekbe fogalmazza bele az eltérő társadalmi igényeket.

  Ennek a rétegnek az elit mellett volt persze tömegbázisa, politikai képviselete (az MSZP és az SZDSZ, ennek elemzése külön történet), valamint egy olyan arca, amely talán a legnagyobb erejét adta, egy médiacsapata, amely TV-s és rádiós személyiségeken, népszerű arcokon, színészeken, zenészeken, humoristákon és egymást igazoló értelmiségi általános és szakjellegű megmondókon keresztül a '90-es évek elején gyakorlatilag a teljes hazai közvéleményt uralni tudták. Hatalmukat, erejüket, súlyukat ne becsüljük le. Fél éven belül meg tudták szüntetni az Antall-kormány, majd előkészíteni és fél éven belül megerősíteni a Horn-kormány legitimációját.

  A társadalom ezen csoportjának hatalma a rendszerváltás utáni 20 évben gyakorlatilag töretlen volt. Ne tévesszen meg senkit, hogy a 20 évből  kétszer 4 évig jobboldali kormányzás volt. Egy országban a közhatalom gyakorlása nemcsak a törvényhozói és végrehajtói hatalom birtoklásából áll. Amennyiben együttműködő szereplők uralják a vezető gazdasági, közigazgatási, nyilvánosságformáló pozíciókat, könnyen szembe lehet menni a formális hatalommal. És ebben éppen nem a magas vezetői posztok számítanak leginkább, hanem a középszintű vezetői beosztások nagy tömege. A '80-as évek elitje ebben volt nagyon erős. Mindent elkövetett azért, hogy a kialakult pozíciók semmit se változzanak, hogy a már kialkudott struktúrák újra és újra, verseny és a teljesítmény megmérése nélkül biztosítsák a megszokott szereplők számára a megélhetés és a társadalmi pozíció általuk elvárt színvonalát. Ennek az egész társadalmat átszövő, gigantikus informális hálózatnak érdekkijárójává vált az MSZP, az SZDSZ, valamint gyakorlatilag a teljes, múlt rendszerből örökölt médiaelit, melynek hasonló okokból pontosan ugyanúgy érdeke volt a kapcsolati háló zavartalan fenntartása.

  Csakhogy a '90-es években fennen ragyogó dicsőség nem tartott örökké.

  A networknek ugyanis nem volt és főképp nem lett feltétlen híve mindenki.

  Mindenekelőtt szembekerült a jobboldali polgársággal. Ez a történet a '90-es évek elején, a Demokratikus Charta létrehozásával kezdődött. A későkádári elit döbbenettel és sértődötten vette tudomásul, hogy a jobboldali polgárság, mely a háború előtti ezeréves magyar történelemből és a magyar progresszió határain kívül eső szférákból vette gondolati indoklásait és morális precedenseit, nem volt hajlandó kihalni sem a szocializmus kezdeti terrorja, de későbbi korrumpáló folyamatai hatására sem. A nagy szörnyűlködés mellett nagyon is kapóra jött ez a hirtelen felbukkanó társadalmi formáltság, hiszen egy közös ellenséggel jól lehetett definiálni a saját összetartozást. A régi elit a '90-es években stabil ellenséget formált magának a jobboldali polgárságból, és a Hócipő, Rádiókabaré és Népszabadság világában élőknek eszükbe sem jutott akkoriban, hogy egyszer majd fordul a kocka. Csoportérdekeik védelmét hol szakmai, hol ideológiai közdelemnek álcázták, ahol vagy a kőhideg szakmaiság, vagy az antifasiszta harc és progressziós erőfeszítések letéteményeseiként mutatták magukat, szemben a hozzá nem értést, ordas eszméket, bundás elmaradottságot képviselő jobboldallal.

  Voltak itt aztán mások is. A társadalom jelentős részének a híres '80-as évek sem volt olyan nagyon-nagyon fényes aranykor. A híresztelésekkel szemben nagyon sokan vannak hazánkban, akiknek akkor is, most is csak és kizárólag a munka jutott, és nem volt alkalmuk, még pillanatokra sem, hogy a tejről a zsíros fölét kanalazzák. Nekik sem lehet könnyen megmagyarázni, miért méltó tiszteletre és elismerésre valaki attól, ahogy a '80-as évek Magyarországán jól helyezkedett el a későkádári langyos pocsolyában.

  És harmadszorra: ne feledkezzünk meg az 1989 óta felnőtt nemzedékről sem. Nekik aztán semmit, de semmit nem jelent, hogy a rendszerváltás előtt mennyire számított érdemdús embernek valaki. Ezek a fiatalok új leosztást követelnek, és szavamra, a szükséges lépcsők megmászásának kötelessége mellett bizony, joguk van lapot kérni.

  A régi elit támogatói elfogytak. Uralmuk végére már saját, legszűkebb belső köreiken kívül senkinek nem tudtak semmit nyújtani. Ami történt, az vissza nem fordítható már soha. Lesz ezután is baloldal, lakótelepi mozgalmi romantika, a hagyományokon és a jobboldalon gúnyolódó humoristák, szabadgondolkodó városi értelmiség, a történelmi Magyarországtól idegenkedő vállalati vezetőréteg, de mindez egységes rendszerként, a társadalmi döntési pozíciók döntő részét birtokló széles társadalmi csoporttal a hátterében, ez nem lesz már többé.

  Egy korszak véget ért.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr661985362

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Milliókat osztogatott a távozó Hiller 2010.05.26. 09:31:01

A leköszönő kulturális miniszter miniszteri keretéből milliós nagyságrendben ítélt oda támogatásokat különböző, balliberális médiumoknak. A kedvezményezettek között van a Hócipő, a Mozgó Világ, az ATV, de Hiller elődjének, Görgey Gábornak is juttatott tám…

Trackback: Létrejöhet-e valaha igazi liberális párt Magyarországon? - 2. rész 2010.05.21. 18:19:49

Kóka János szerepe   Az SZDSZ szempontjából a Gyurcsány-féle hatalomátvétel amiatt is mérföldkő volt, mivel akkor kapták meg az újdonsült miniszterelnöktől azt a politikust, aki a párt egyik későbbi vezető személyisége lett, és a kuda...

Trackback: Létrejöhet-e valaha igazi liberális párt Magyarországon? - 1. rész 2010.05.21. 18:19:05

Napjainkban ér véget az SZDSZ nevű, önmagát liberálisnak definiáló párt önálló története. Az elemzők jó része szerint ezzel Magyarországon teljesen megszűnik a klasszikus liberalizmus, azaz a szabad demokraták jelentékeny űrt hagynak maguk u...

Trackback: Valami új kell 2010.05.21. 10:44:35

Valami nagyon nagy baj van a szocialistáknál. Jól láthatóan még mindig nem esett le nekik, hogy a Parlamentben mostantól nem ők fingják a passzátszelet, és teljesen zavarodottak. Fogalmuk sincs, hogy merre tovább. Márpedig ha nem tudják magukat nagyon ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blokkos 2010.05.21. 13:56:54

@csacsacsa:
Majd meglátod mennyi ember lesz jobboldali, csupán érdekből, mert másképp még utcaseprői állás sem jut neki.

fran7 2010.05.21. 13:58:19

@Samott: Kádár népe? Aki azonosságot von egy kádári kisember kiszolgáltatott mivolta és egy bizonyos értelemben etatista gondolkozás között, mert egyik sem gondolja alapvetően rossznak az államot azzal nagyon nehéz még vitatkozni is. Mert van hasonlóság a kettő közt, de azért ennél bonyolultabb az élet. Értem én a leegyszerűsítést, de sajnos a világválság bemuatta, hogy a multinacionális vállalatok egy ilyen válságot nem képesek, nem akarnak kezelni, míg az államoknak kötelező valamit tenni.

Samuzia 2010.05.21. 13:58:28

Remélem hogy az MSZPnek vége lesz.

2010.05.21. 14:01:19

A (szélső)jobboldalnak mindig is érdeke volt és ma is az, hogy összemosson mindenkit, aki velük nem ért egyet, Rákosival, meg Kádárral, meg Kun Bélával. Ilyen alapon én meg Szálasaival, Horthyval, és az országot siralomba taszító jobboldali politikusaikkal moshatnám össze.
Komolyan mondom, némely hozzászólónak borogatás kellene, amennyi marhaságot összehordanak a liberalizmusról, meg az egyénelvről, és hasonlókról. Hiába, hatalmas az Isten állatkertje.

no.body 2010.05.21. 14:02:06

irigylem a szerző optimizmusát, ami szerint az üldözött jobber polgárság túlélte a kitelepítést elnyomást rákosit kommunizmust, de majd most a vállalati vezetői stb pozícióba bújt ballercsapat életcsatornái elzárulnak szégyenükben és kihalnak.

elfelejtette 2010.05.21. 14:03:46

@fran7: Ez a progresszív baloldali mitológia része, ami az egyénelvűségre épül. Az állam rossz, az egy kommunista dolog. Amit az állam teszt az kádári. A társadalmi elvárások az állammal szemben pedig csakis a kádáriság jelei. Az a haladó szellem, ha az állam valahonnan kivonul. Az, hogy honnan vonul ki: irreleváns. Az, hogy az állam hogyan differenciál, hogy miben vállal szerepet: másodlagos.

Ilyen egyszerű gondolati sémákban kell mozogni, és akkor kerek lesz a világ.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.05.21. 14:05:18

Amúgy nem nagyon halnak ki,hiába már nyugdíjas korúak,kár örömködni,a bmwével egyetemi kollégiumba járó kölkeik,onokák' satöbbi...,mondjuk ez -sajnos- nem csak pont rájuk illik,szépen elvetették ezt az ügyeskedő,állampénze nem számít "szisztémát",kb. 40 év is kevés lenne ,hogy ez valamelyts normális állapotba terelődjön...össznépileg,morálisan is hatalmas károkat okoztak,kitermelték ezt az álliberális,konzumidióta,pénzfetisiszta,kihaénnem "elit",agresszív pofátlan réteget,köszönjük,tényleg...

2010.05.21. 14:05:25

frannak üzenném hogy "Fletó" nem lövette az embereket. Ne hazudj! Tudod, benne van a tízparancsolatban!

no.body 2010.05.21. 14:06:06

@no.body: de tényleg, hiszen minden nagy és állami megbízásokra is hajtó cégnél van fidesz - és mszp-kapcsolatokkal rendelkező min. középvezető, én eccerűen nem értem ezt a naivitást. hacsak nem annak kell örülni, hogy a baloldallal együtt a baloldali újságírók/médiaemberek/szakértők is rendesen lejáratták magukat, de ez meg csak egy szakmai örömködés. ennyit jelent a cikk végül is?

thetriggerhappy 2010.05.21. 14:06:50

@bbjnick:

nagyon szép a szellemi bolsevik jelző, csak míg én alá tudom támasztani, hogy miért is tartalak szellemi bolseviknak (nem az elveid vagy az értékeid miatt, hanem mert azokat általánosan érvényesnek és vitathatatlannak veszed és (itt van a lényeg) kérlelhetetlenül rá akarod erőltetni olyanokra is, akik nem kérnek belőle.
ellentétben veled, én csak annyit szeretnék, hogy mindenki a másik zavarása nélkül önállóan szabja meg a saját kereteit az össztársadalmi megszokásban és az európaszerte elfogadott kereteken belül.

hogy kettőnk gondolkodása közül melyik hasonlít jobban az ellenvéleményt nem tűrő és a másikon erőszakkal felülkerekedő bolsevikokéra, annak eldöntését másokra bíznám.

mellesleg pont a halál vallása és a pusztulás kultusza engedi meg, hogy itt és most, a 8 évnyi szörnyű diktatúrát követően is elmondhasd, leírd a véleményed és, hogy megválaszd a neked tetsző pártot.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.21. 14:08:52

@thetriggerhappy:
"a jobboldalon pedig sokakat egyáltalán nem zavarnak a nyilasok, szellemi bolsik. és aki ezt szóvá teszi, az rögtön be lesz skatulyázva. "
+1

Phxmike 2010.05.21. 14:11:24

Nagyon szep iras. Ne hallgass a karogokra ellenzokre vagy azokra akik demagognak tartjak. Termeszetesen ez csak egy poszt nem egy korrekt es teljes politikai elemzes hiszen abbol konyveket lehetne irni es szerintem most mar fognak is. Mint poszt viszont eleg jol megragadta a dolog lenyeget. Egy korszak vegert. Hal' istennek hogy megerhettem ezt 35 evesen ugy erzem mintha egy orokkevalosag lett volna az elmult 20 ev es csak most lelegezhetnek egy kicsit szabadabban. Bar az is igaz hogy 1990 korul is ezt ereztem es mi lett a vege...
Remeljuk ezuttal jobban sikerul "levegot venni".

Fapuma (törölt) 2010.05.21. 14:11:30

Annyira unalmas mar ez a nem a FIDESZ nyert hanem az mszp vesztett duma...

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.21. 14:12:47

@rajcsányi.gellért (ergé): Szerintem ennek az általad feltételezett túlsúlynak az általad feltételezett okairól írhatnál egy bejegyzést. Érdeklôdve olvasnám.

fran7 2010.05.21. 14:12:49

@Zoltanius: Bocsánat, nem fogalmaztam teljesen pontosan. Gumilövedékekkel válogatás nélkül lövöldöző rendőri egységeket tűrt meg, mert a hatalma megtartása érdekében ezt kellett tennie. Tehát ez sem volt a számár azért, hogy néhány évvel meghosszabíthassa hatalmát.

fran7 2010.05.21. 14:16:03

@fran7: túl nagy ár. Ez ki maradt.

kolompar.sara · http://ferfibunozes.blog.hu 2010.05.21. 14:18:07

@Fapuma: jaja. mert nem az lenne a lenyeg, hogy ki nyert, hanem hogy vegre legyenek olyan vezetok, akik nem arrogansak, hatalom- es penzehesek,hanem azert akarnak vezetni, hogy mindenkinek jobb legyen! Bar a FERFIAK kozott keves ilyenre talalhatunk, ugyhogy ilyen szempontbol mindegy, milyen elit hol van, ha ez az elit foleg pasi!

Lúdtalp 2010.05.21. 14:21:16

A realitástól független posztot sikerült iderittyenteni, amihez gratulálok. Egy korszak véget ért, mi? Amikor az állambácsi készül kifizetni a devizahiteleket? Lószart mama. A bamba kádárista néptömegek a Fidesz kommerei mögött bégetnek az MSZP-é helyett, ennyi történt.

Samott 2010.05.21. 14:28:07

@elfelejtette: Mindketten tevesen ertelmeztetek amit irtam. En a szociakat elhagyo, a fideszt hatalomba segito kadar nepe motivaciojarol irtam. Ok korantsem olyan emelkedett modon itelik meg az allam szerepet mint ti. Hanem ugy ahogy irtam: azt varjak hogy majd allam bacsi elintezi. Mit? Mindent. Mert az ugy egyszerubb. Mint a gondolkodasmodjuk. :)

(igazatok van abban, hogy az allam nem vonulhat ki mindenbol, de inkabb a nemet, francia (europai) szocialis allam legyen a peldakep es ne a kadar rendszer - marpedig a friss vizitdij nepszavazassal megnyert szavazok ez utobbit vartjak Orbantol)

mediator · http://gondolatebreszto.b13.hu 2010.05.21. 14:36:52

A „rendszerváltás” teljes krónikája az elmúlt 20 évről, tizenkét részben. Az első önéletrajz, a 2.résztől vannak konkrétumok:
igazhirek.blog.hu/

pacus 2010.05.21. 14:40:13

@Din Serpahis: Bizonyára az Ön szülei,nagyszülei is vérszívó nyuggerek

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.21. 14:41:55

@thetriggerhappy:

Nem az elvek itt az érdekesek! Tökéletesen indifferens, hogy te vagy én vagy bárki más mit gondol, vél, hisz. A lényeg az, ki mit tesz. Olyan nincs, hogy "mindenki a másik zavarása nélkül önállóan szabja meg a saját kereteit". Ez szuprematizmus, közösségben teljességgel értelmezhetetlen. Csak h*lyék és a tudatos károkozásra, bomlasztásra, rombolásra törekvők hihetik azt, hogy ez a szemlélet bármire is vezethet.

Nézd meg Európát! Azok, akik annak idején a liberalizmussal a saját számukra átjárhatóbbá igyekeztek tenni a tradicionális társadalmakat/kultúrákat, szerinted mit gondolnának, éreznének, akkor ha látnák, hogy áldásos ténykedésük eredményeként ma odáig jutottunk, hogy néhány teveb*szó muszlim vendégmunkás képes belefolytani az önvédelemre és önreflexióra képtelené vált, nyálcsorgató idiótává tett kontinenst saját nyálába?

ü
bbjnick

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.05.21. 14:45:20

A Pelikán nevű postolótok mintájára ide is be lehetne csillagozni, h a "szerző" (lol) műkedvelő szociológus, vagy valami hasonlót.
Basszus, azóta nem láttam ilyet, mióta nem olvasom a Konzervatóriumot. Mi ez, valami gabrilo-light? :)
Amúgy megjegyzem, jó lenne, ha úgy lenne, ahogy írtad, de kurvára nem lesz úgy. Ez így holdkór.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.21. 15:21:57

na jól van, jó kis írás. és annak a hálózatnak nagyjából tényleg vége. még elbaszhatja a fidesz, ha nem üti őket amíg mozognak, de legyünk optimisták, kész, vége.
és alázni kell őket. milyen jó volt tegnap látni este az állampolgárság vitán, ahogy a szinte állati szinten makogó, -persze zavarban is volt- zagyva gyula is a komcsikba törölte a martensét.
és mikor nyakó felállt, hogy a fidesz tapsol a jobbik szónokának és akkor is mikor cigányoznak, és zsidóztak is a parlamentben...... akor az elnöklő lekapcsolta a mikrofont, azt mondta nem volt ilyen és megvonta a szót. csak azt lehetett látni, hogy nyakó leülve, hang nélkül erősen gesztikulálva reklamál. aztán a képet is elvették róla. ment tovább a műsor. ennyik lettek pár hét alatt. mi van, nyakó, hülye vagy, puff egy pofon leülhetsz! szórakoztató, na!

és mennyire fantasztikusan csinálta a fidesz, hogy létrehozta a jobikot!! nyugodtan játssza a polgári közepet, kulturáltan basztatja az emeszpét, azok a szerencsétlen barmok meg makogva, sívítva veszekednek a jobbikal. a jobbik a fidesz legjobb húzása. egyszerűen zseniális. le a kalappal.

Alfőmérnök 2010.05.21. 15:28:14

@Grift: Az a bajom ezzel a "jobbik a fidesz találmánya"-elmélettel, hogy túl sokat feltételez a fideszről. Ennyire ügyesek lennének? Szerintem elképzelhető, hogy véletlenül alakult így. Vagy nem véletlenül, de nem fidesz szándékából. Mindenesetre jó, hogy vannak. :))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.21. 15:45:12

@Alfőmérnök:
egy tény. a jobbik születését a fidesz finanszírozta. ez tény. aztán a többi fejlemény szándékolt e vagy véletlen, hát fene tudja. talán is-is.

de hogy van olyan barom, aki elhiszi, hogy az emeszpé találmánya?!

tölgy1 2010.05.21. 15:47:42

@Grift: nono, ilyet már láttam 90-ben.
Onnan felálltak, igaz volt még Vörös Hadsereg és szadesz.
Olyan nincs, hogy végük van:
nem bűn van-e az ajtó előtt, mint leselkedő állat, amely hatalmába akar keríteni, s amelyen uralkodnod kell?

tölgy1 2010.05.21. 15:49:40

@Grift: nem emeszpé. De lehet átfedés a Jobbik és az mszp tulajdonosai szerkezetében.

Alfőmérnök 2010.05.21. 15:50:01

@Grift: Ezt mondjuk nem tudtam. Csak azt, hogy Vona valami polgári körben kezdte. Meg arra is emlélszem, hogy kezdetben egész más volt a Jobbik. Az a Jobbik nem juttatott volna be ilyen Zagyva Gyulákat a Parlamentbe.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.21. 15:51:02

Nem vagyok bölcsész. Lehetnék éppen, de nem vagyok.

A vágyvezérelt gondolkodásnak éppenséggel helye van ebben a szituációban. El kell ugyanis hinnünk, hogy megtörtént a szabadulás. A most megtört uralomnak épp az volt az egyik fegyvere, hogy elhitette: nélkülük nem lehet semmit, nélkülük nem mehet és nem sikerülhet semmi, ők megkerülhetetlenek. Hát nem azok.

Skatulyákba nem én dugdosok csoportokat, embereket. Skatulyába ők zárták magukat, amikor kialakították kiváltságaik világát, sajátos barát-ellenség felismerő jelrendszerüket és mindenki mást kívül rekesztettek azon. Mi pedig megtanultunk a falaikon kívül élni. Ezen persze meg lehet sértődni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.21. 16:11:35

@Elpet:

"...Úgy a szocialisták, mint a balliberálisok teljes mértékben tisztában voltak azzal, hogy a posztszocialista társadalom (a diktatúrából éppen kilépő és a polgári demokrácia intézményi és társadalmi kereteit létrehozni-kiépíteni készülődő országlakosság) számára nem tudnak az átmenetre vonatkozó programot biztosítani. Szövetségkötésük első pillanatától máig – figyeljük meg – még csak föl sem merült efféle törekvés. Átfogó politikai, gazdasági vagy társadalmi koncepciónak még csak nyomával sem találkozunk sokéves kormányzásuk során; amit látunk, az a szociális demagógia és a doktriner liberalizmus olykor groteszk, máskor abszurd kombinációjának/kombinációinak kijátszása minden és mindenki ellen, ami vagy aki – vélhetően vagy tényszerűen –veszélyezteti pozícióikat. Gyakorlatilag nyers ideológiai terrort folytatnak a társadalom egésze ellen: koherens ideológia nélkül. Kormányzásuk nem más, mint (a házikedvencekkel együtt sem több, mint) két-, két és félmillió – nem is túlságosan bújtatott – diktatúrája tízmillió felett. Amely azonban (egy általuk is felismert és ezért rettegett) paradoxonon áll: „hogy pozícióinkat meg tudjuk őrizni folyamatosan harcban kell állnunk, blokkolnunk kell mindennemű szerves társadalmi szerveződést, önvédelmi mechanizmust, ad absurdum: le kell győznünk a társadalmat. Ám ezek a pozíciók csak egy működő, életképes (és így ellenállásra is képes) társadalomban képeznek értéket. Ha végképp megtörtük, legyőztük a társadalmat, akkor milyen pozíciókért is folytattuk/folytatjuk a harcot”?!..."

magyarido.blog.hu/2008/07/27/a_harmadik_koztarsasag_balsorsa_2_dik_levonas

Az elmúlt húsz év hatalomgyakorlási metódusai megbuktak. Ez igaz. Bár engem ez a helyzet erősen emlékeztet 1990-re, mikoris az MSZP a politikai hatalmat átengedte ugyan, de annak intenzívebb hálózatépítésbe kezdett. Egy pillanatig se felejtsük el, hogy nem eszmékkel "birkózunk", hanem hús-vér emberekkel --- mi több érdekközösségekkel, érdekérvényesítő csoportokkal. Nagyon elevenen emlékszem hogyan gondolkodtak, beszéltek, "mozogtak" elvtárs-elvtárs ismerőseim, milyen óvatosan jártak, tapogatóztak, helyezkedtek. Aztán megértették az új idők üzenetét, felvették a bebopot és... Ma is ugyanígy fog történni ne kételkedjünk benne. Egy dolgot tehetünk: mi diktáljuk a játékszabályokat, mi határozzuk meg az új mozgásteret. Olyan (a legtágabb értelemben vett) kulturális környezetet hoz létre a "jobb", amiben a számára (a "jobboldal" számára) kívánatos társadalmi-politikai-gazdasági stb. mozgások lehetségesek.

A lényeg még csak most kezdődik: jól megírni a társasjáték játékszabályát!:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.21. 16:15:03

@bbjnick:

de annak intenzívebb=de annál intenzívebb

Nagyon elevenen emlékszem hogyan gondolkodtak, beszéltek, "mozogtak" elvtárs-elvtárs ismerőseim,=Nagyon elevenen emlékszem hogyan gondolkodtak, beszéltek, "mozogtak" elvtárs-elvtárs ismerőseim kilencven környékén

történni ne=történni, ne

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.21. 16:16:38

@bbjnick:

emlékeztet 1990-re, mikoris az MSZP=emlékeztet 1990-re, mikoris az MSZMP

Avatar 2010.05.21. 17:03:04

A kérdés már csak az, hogy az ex-MSZMPs Matolcsi, Martonyi, Pintér és baráti köreik mennyire sorolhatóak a jobboldali polgársághoz...
(És Pozsgay, és Csintalan, és sorolhatnám napestig.)

Egyébként a rendszerváltás Orbán Viktor definíciója szerint 2006-ban ért véget. 2002-ben a választások előtt ugyanis azt mondta, akkor ér majd véget, ha az aktuális regnáló kormánynak a választásokon ismét bizalmat szavaz a nép. Na, ez megvolt 2006ban.

Google 2010.05.21. 17:54:35

@Avatar:

Biztos, hogy soha nem fogja megérteni, de ha már így esett: azokat a volt kommunistákat, akik szakítottak a múlttal, és az ország gondjai-bajai foglalkoztatják, azokkal tőrödnek,nos azokat hajlamosabbak vagyunk elfogadni.
E'van.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.21. 18:45:40

@Google: lefordíthatom úgy is, hogy a mi kommunistánk nem büdös, a te kommunistád meg az?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.05.21. 18:55:17

@Google:
Egyem a csöpp szíved, pirinyó droid!

Tündér_Lala 2010.05.21. 19:03:13

@Google: Pontosan. Ráadásul akkor is voltak az ország érdekéban dolgozó emberek, akik a politkát az ország előrejutása érdekében használták - különben nem jöhetett volna létre egy keleteurópai tekintetben ütőképes ipar és mezőgazdaság - és voltak a politikából élő sliffentyűk (sajnos sokkal több). Nem az a baj, hogy ha valaki valamilyen pozícióban volt, az a baj, ha valaki lelkiismeretlen dög. Az a baj, ha a politikai hatalmát és kapcsolatait a közvagyon eltulajdonítására használta, utána vagyonát és kapcsolatait újbóli politikai hatalomra kerülésre használta, amellyel további közpénzeket nyúlt le.
Ezeket ne keverjük az ország érdekében dolgozókkal. Ezek ugyanis léteztek és léteznek ma is mindkét oldalon. A csibészek és a hasznosak aránya a lényeges.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:02:54

@kalozka:

"Persze lehet csak én tekintem ballibnek az index-et vagy az origo-t, de jobboldalinak biztos nem azok... "

nem, nem te egyedül, tapasztalataim szerint az ún. "jobboldaliak" meglehetős többsége így van ezzel. mondjuk egyszerűen az "aki nem egyértelműen velünk van (értsd: nem nyalja a fidesz seggét, és nem ekézi a holdfogyatkozásért is A Komcsikat), az komcsi" felosztás alapján, nem csoda, hogy a jobbik is villámgyorsan megkapta a bolsevik jelzőt.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:05:02

@thetriggerhappy:

"számomra az mszp nem volt bolsi és nem volt komcsi. egy egyszerű elvtelen, rablóbanda volt, akik vesztettek a választásokon (nem valami forradalom söpörte el őket) és ha nem tudnak megújulni, felnőni, akkor megérdemelten eltűnnek."

ahogy mondani tetszik.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:09:30

@Téglagyári Megálló:

Kis János a komcsizmus szekerét tolta? Agyadnál vagy, hülyegyerek? Miközben Viktorék a jó kis kényelmes koleszban melegedtek, Kis Jánost meg Konrádot még javában verték az utcán, Demszky havonta költöztette az illegális nyomdáját, és így tovább.

Hihetetlen, bazmeg, ahogy a fidesz-hívek szépen lassan lehazudják a valamikori tényleges ellenállókat, hogy azok nem is voltak azok, csak azért, mert nem a fideszt választották

elvtelen, gyökér geci mentalitás

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:12:01

@caralho voador:

"Őfelsége ellenzéke..."

értem, és akkor gondolom felsorolod a "valódi" ellenzéket. és gondolom a 88-ig nem létező fidesz az, meg az akkor állampárti státuszokban csücsülő mostani utólagos ellenzék, esetleg torgyán

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:15:53

@Thulsa Doom:

huh, ritkán értünk egyet, de most egyetértünk

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:28:19

@hááááát:

demján elvtárs, széles elvtárs, fellegi elvtárs és csányi elvtárs jó kapitalisták, szádra ne vedd a nevüket!

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 07:33:47

@bbjnick:

"néhány teveb*szó muszlim vendégmunkás"

ah, a konzervatív értékek megnyilvánulása ...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.05.22. 09:41:12

@Elpet:

"Nem vagyok bölcsész. Lehetnék éppen, de nem vagyok."

Tudom.

"Skatulyába ők zárták magukat, amikor kialakították kiváltságaik világát, sajátos barát-ellenség felismerő jelrendszerüket és mindenki mást kívül rekesztettek azon."

Látod, és ez az, ami nem fog változni. A "vágyvezérelt gondolkodás" meg eufemizmus. Mondj csak nyugodtan naivitást helyette. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.22. 09:54:21

@mavo:

Hipokrita vagy, tesóka!

Mert, ugye, szerinted Ibn Szína, Yunus Emre meg az ő cimboráik gyújtogatnak éjszakánként Párizs külvárosaiban?!

ü
bbjnick

Téglagyári Megálló 2010.05.22. 10:31:25

@mavo:

Ha figyelmesebben elolvasod a megjegyzésemet, a kilencvenes évekről beszéltem. Ekkor történt hogy az eszdéesz koalícióra lépett az emeszpével. Emlékeim szerint Kis János sem követett el harakirit a témában.

teknős 2010.05.22. 10:39:15

@mavo: És te pontosan tudod, hogy hol merre és mikor ki mit tett?

Mécs Mónikával együtt érettségiztem, a nagy elnyomatás idején. Szerdán volt az érettségi bankett és az üldözött forradalmár gyermeke hétfőn repülőre szállt, hogy hat évig haza se jöjjön miközben az apját- állítólag - verték a budapesti utcán.

Nekem ne gyere az üldözött ellenállók meséjével! Az elvtársak akkoriban már elfoglalták az ellenállást és több, mint jó kapcsolatokat ápoltak az üldözöttekkel.

A vidékiek persze továbbra is elnyomás alatt voltak, nem is lett belőlük semmi, csak egy szétvert kisgazda párt. Ami a tévedések elkerülése végett: nem OV és a Fidesz csinálta ki, hanem a soraikba beépült és ma is bőszen virágzó titkosszolgálat, amit igazából nem tudni, hogy kinek az érdekeit szolgálja, de valahol az Apró-villában kellene keresni a nyomait.

Téglagyári Megálló 2010.05.22. 10:46:42

@Elpet:

Nézd, ma bementem a boltba és a Klubrádió szól. Kell a szocializmus-nosztalgia a népeknek, mint egy falat kenyér.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.05.22. 13:45:11

@mavo: "Kis János a komcsizmus szekerét tolta? Agyadnál vagy, hülyegyerek? Miközben Viktorék a jó kis kényelmes koleszban melegedtek, Kis Jánost meg Konrádot még javában verték az utcán, Demszky havonta költöztette az illegális nyomdáját, és így tovább."

Ez egy ócska hazugság. Se Kisst, se Konrádot nem verték. Demszky lakása például védett lakás volt, ahol akár 20 ember is alhatott mondjuk március 15. előestéjén. Olyanok, akik tartottak a letartóztatástól. Az Enconu-s Molnárt, vagy Pálinkást, vagy éppen Krassó Györgyöt persze tényleg vitték otthonról, amíg Demszkájnál folyt a pezsgő. Ugyanilyen védett hely volt Eörsi lakása is, mindeközben a Beszélőben Ricárdó Dávidok (Bokros Lajos) és hasonszőrü párttagok/minisztériumi funkcik irogattak jópofa állneveken.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.05.22. 13:52:17

@teknős: "csak egy szétvert kisgazda párt. Ami a tévedések elkerülése végett: nem OV és a Fidesz csinálta ki, hanem a soraikba beépült és ma is bőszen virágzó titkosszolgálat,"

Így van. Miközben Szegeden börtönbe zártak egyszerű punkokat, addig a Müller Péterek arról énekelhettek, hogy a "forradalmat" nekik kell megcsinálni stb.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.05.22. 14:13:43

@gloire: Egy átlagember mindig jobban és sokkal csúnyábban megüthette magát, mint azok akik alatt mindig ott feszült a láthatatlan védőháló. Boldogult nagynénémet a konszolidált nyolcvanas évek közepén dobták ki kollégiumi nevelőtanári állásából, nem azért mert csinált volna valamit, hanem mert nem volt hajlandó jelenteni a diákjairól, és találtak valaki mást, aki igen. És még hány ilyen történet volt az országban.

tölgy1 2010.05.22. 14:26:16

@gloire: a rendszer elnéző volt, tulajdonképpen eltartotta a "lázadóit", akik balról bírálták, Trockij vagy Mao felől: Lukácsisták, Kis, Demszky, Konrád, Haraszti.
A hetvenes években politikai rabok vagy papok voltak, vagy melósok egy részeg "ruszkik hazá"-ért. Ahogy Kulcsár Kálmán et, Antall kanadai nagykövete, írta: az "ellenséges ellenzék".

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.22. 14:37:39

@tölgy1:
aczél-appel kitalálta a lázadóit. megteremtette a lehetőségét a hatalom esetleges újlipóciai átmentésének. ahogy az történt is.

abandi 2010.05.22. 16:13:38

LAUder-KOhN csoport...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 23:43:46

@gloire:

pontosan erről beszéltem előbb. az ellenállók valójában nem is voltak ellenállók

folyik a mítoszteremtés a fidesz oldalán töretlenül, és a hívők zabálják teli pofával

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.22. 23:54:48

@teknős:

"az üldözött forradalmár gyermeke hétfőn repülőre szállt, hogy hat évig haza se jöjjön miközben az apját- állítólag - verték a budapesti utcán"

apám megjárta a komcsizmus pár üdülőhelyét, baracska, bánya, amit akarsz, az mind megvolt neki, 80-ban mégis mehetett az akkori nszk-ba, holott pár évvel korábban még az akkori jugoszláviába sem engedték ki.

értem én egyébként. az szdsz-hez és a maszophoz kapcsolató ellenállókról kötelesek vagytok bebizonyítani, hogy igazából a rendszer alkalmazottai voltak, különben sajnálatos módon eltűnik a legitimációtok, hogy 56 egyedüli örökösei legyetek.

tökugyanabból a körből csoóri hős, konrád meg zsidókomcsi, csak mert nem ált 90 után a "jó" oldalra

nevetséges, ez van

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.05.23. 00:38:44

@Tündér_Lala: akkora igazság, hogy még bizonyítani sem kell. Ez egy evidencia, modhatnám alapvetés.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.23. 09:17:04

Gépészmérnök-hallgató koromban a rajzainkat általában barna csomagolópapírra készítettük. Kialakult egy mizéria, mert egyszer csak nem lehetett többé tekercselt formában vásárolni, csak hajtogatva, ezt pedig nem lehetett tökéletesen kisimítani. kreatív megoldások kellettek. Valamikor a `80-as évek második felében volt, hogy bementem nagyméretű fénymásolópapírért az egyik tanszékre, hogy majd arra rajzolok. Az adminisztrátor hölgy megijedt a kérésemtől. A papíron ugyanis UV-érzékeny réteg volt, tehát a papír hordozta a másolás lehetőségét. Végül valami engedéllyel adhatott nekem, de szigorúan át kellett küldenie a papírt a szalmiákszagú másológépen, ily módon hatástalanítva azt.
A sokszorosításra alkalmas anyagot, berendezéseket jobban őrizték, mint a fegyvert és lőszert. Stencilgép, hozzá való papír stratégiai cikknek számított. Emellett mindenkiről tudtak mindent.
Mindszenty "Emlékirataim" című memoárkötetét még a `80-as években sem lehetett kölcsönkapni sem, mert még azt is titkolta mindenki, ha a birtokában volt. Ezt a könyvet igazán üldözte a rezsim.
Ha valaki abban a totálisan ellenőrzött időszakban ellenzéki tevékenységet tudott folytatni, akkor azt a tevékenységet a rendszer valahogy, valamiképp megengedte.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.23. 09:27:43

@Elpet:
az persze ne zavarja a rémtörténetben, hogy fénymásolópapírt lehetett kapni az ápiszban. :)
persze az igaz, hogy az érvényes rendelet szerint nagyobb ünnepek alkalmával el kellett zárni az írógépeket a munkahelyeken, amit persze sehol nem tartottak be.
és nyilvánvaló, hogy valódi ellenséges-ellenzéki csoportok kb. egy percig működhettek volna, ha nem aczél hozza őket létre. gondoljunk csak a rajk butikra. milyen egyszerű volt a szolglatok dolga. minden nap megkapták a látogatók listáját a buitktól. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.23. 09:35:39

@Grift:

Ilyen fényérzékeny, A0 méret másolására alkalmas papírt szerintem nem lehetett kapni.

kleinpower 2010.05.23. 10:47:05

@Elpet:
"mindenkiről tudtak mindent"

hetivalasz.hu/reflektor/nyilt-allomany-23280/

"Az állambiztonság megrendelőit mutatjuk be; a hivatásos állomány ama felsővezetőit, beszervezőit és tartótisztjeit, akik még az előző rendszer összeomlása előtti pillanatokban (1988-89-ben) is mozgásban tartották az ügynökhálózatot.

Az ötvenfős listát az a jelenség ihlette, hogy miközben a volt besúgók ma a nyilvánosság előtt magyarázkodnak múltjuk miatt, egykori tartótisztjeik többsége olyan vagyonvédelmi vállalkozást működtet, melyet „a biztonsági területen eltöltött több évtizedes szakmai tapasztalat" okán mer ajánlani a megrendelők szíves figyelmébe."

bryan 2010.05.23. 18:48:55

Az egész posztról valamiért a Csillagok háborújára asszociáltam. Szépen végigvezetett fantasy a gonosz balosokról, a szilárd erkölcsi értékekkel rendelkező jobbosokról. Most eszerint valahol a 6. rész végén járhatunk, így valamikor 2006-ban lehetett az a rész, amikor Orbánt meglátogatta Kádár szelleme és azt mondta neki:
Az apád vagyok Viktor!
Innentől egész más lett a felállás. :)

tölgy1 2010.05.23. 21:33:38

@bryan: Látom már érti. Azért kell kitalálnunk ilyen meséket, hogy maga is tájékozódni tudjon a politikában.

bryan 2010.05.23. 21:44:53

@tölgy1: Jó, én szeretem a meséket, csak legalább a címkék között lehetne egy fantasy tag, mert valaki esetleg komolyan veszi az írást, megreked a "jedik a sötét oldal ellen" szinten, az meg senkinek nem jó. :)

bz249 2010.05.23. 21:51:57

@bryan:

egyreszrol: a Loki 5x bajnok
masreszrol: a Fidox 2/3-os gyozelmet aratott
harmadreszrol: ket szavazattal en is benne voltam Eszak-Rajna Vesztfaliabol... pont azert amirol a poszt szol, hogy orrbabasszuk a posztkomcsikat
negyedreszrol: I am hepi

tölgy1 2010.05.23. 22:10:12

@bryan: a mesék komolyak, ezt mondom. Van aki abból érti meg a politikát. Látja, magának is segített.

bryan 2010.05.23. 22:18:01

Ez a poszt ennek a cikknek a torzított és furcsa fantasy verziója:
index.hu/velemeny/jegyzet/feltud070321/
index.hu/velemeny/jegyzet/feltud2/
Ha az itt említett "ez így" megszűnik, na, akkor ér véget egy korszak. Erre nem látok sokkal több esélyt mint 2006-ban. Szeretnék tévedni.

tevevanegypupu 2010.05.23. 23:18:36

Nem hiszem el, hogy vegetert ezeknek az embereknek a hatalma. Ott ulnek nevtelenul, hangtalanul olyan poziciokban amikrol talan nem is tudjuk hogy leteznek, illetve nagyon is lathato helyen vannak es kezben tartanak szinte mindent. Eleg ha az Apro klanra gondolunk. Megvannak, meg mindig, iranyitanak, miniszterelnokoket "csinalnak", pedig Apro Antal az egyik legnyomorultabb szornyetege volt az elmult rendszernek.
Gyurcsany Ferenc fegyverkezik (kepletesen vagy talan gyakorlatilag is) es ott ul az Orszaggyulesben buntetlenul, pedig egy egesz orszagot tett tonkre. Semmi nem valtozott, meg csak latszolag sem. Nyako nem kap szot az Orszaggyulesben vagy leultetik valamelyik tolvaj-korrupt szocialistat akivel elvitetik a balhet? Ez csak a felszin. Az igazi hatalom megmaradt naluk a rendszervaltasnal, megmaradt 1998-2002 kozott es most is megorzik.
Szovjetunio leghatalmasabb embere egy volt KGB ugynok, Magyarorszagon a legnagyobb vagyonok a volt partemberek kezeben (is) vannak, az osszekottetesek megmaradtak, szoval ne abrandozzanak.

bz249 2010.05.23. 23:52:47

@tevevanegypupu: kromvel oliver ket dolgot mondott ki anno: egyreszrol szarazon kek tartani a puskaport. Ez tenyleg nagyon fontos, es nedves loszerrel csak a hulyek vonulnak csataba.

Azonban ez az angelus azt is mondta, hogy bizz Istenben. Szoval Fräu/Fräulein teve, nyertunk, es merjuk is kihasznalni a gyozelmet.

tevevanegypupu 2010.05.24. 09:04:52

@bz249:
Igen, igen tudom, nyertunk.
Turelmesen varakozom, de remelem nem kell sokaig.Sodrofa kikeszitve.(:

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 09:20:04

@tevevanegypupu:
teve, igaza van! annyit megígérek, hogy ha féléven belül nem lesz a ferenc letartóztatva, akkor viktor menni fog. erről én kezeskedem! :)
remélem lecsillapodott!

tevevanegypupu 2010.05.24. 09:23:54

@Grift:
Na vegre egy konkret igeret!(:

Téglagyári Megálló 2010.05.24. 11:04:04

@Grift:

Már csak az a kérdés, hogy ki lesz helyette? Maga?

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.24. 11:07:09

@tevevanegypupu:

Önnek, és mindazoknak, akik a szocialista kapcsolati háló el-nem-tűnésétől tartanak, intuícióimra való hivatkozás helyett elmondok néhány megállapítást, melyek alátámasztása természetesen szintén nem mentes a megérzésektől, ám ezek talán konkrétabb valóságokat írnak körül.

1- A szocialista elit nem alakított ki önjáró gazdasági hátteret, finanszírozása döntően az állami-önkormányzati forrásoktól függ. Ne tessenek rossz napokra felhalmozott svájci bankszámlákat emlegetni, ezek, ha vannak is, végesek, és pláne nem fogják őket az elárvult megyei középkáderek illetményére fordítani, akik pedig a szocelit tényleges társadalmi súlyát adták.

2- Elfogyott az állami vagyon, melynek privatizációjából a szocialista kormányzás pénzügyi réseit lehetett tömködni. Kimerült az ország hitelképessége is úgy állami mint egyéni tekintetben. ( Ne tessék elfelejteni, hogy az építési-fogyasztási hitelek az ÁFA bevételeken keresztül jelentős állami bevételt jelentettek, ily módon az állami eladósodás egy része egyéni számlákra lett áttolva )

3- A szocialista elit fiatalítási projektje sikertelen volt. Saját fiataljaik tehetségesebb és sikeresebb része egyértelműen a külföldi tulajdonú versenyszférában kereste a boldogulást, és teljesen külön pályára állt.

4- Ezzel szemben, 1990-hez képest a jobboldali politikai elit jelentősen bővítette és fiatalította személyi hátterét. Az Antall-kormány idején gyakran érte vád a jobboldalt, hogy csupa régivágású, a korábbi évek társadalmi-gazdasági jelenségeitől távol élő öregúr képezi a fővonalát - ma ez nem mondható el. Hosszú idő politikai tapasztalata, ismeretei, sok év önkormányzati politizálás és tényleges gazdasági-társadalmi részvétel áll a mai jobboldali politikusok és az adminisztráció posztjainak várományosai mögött. A történelem nem kanyarodik vissza 20 év előttre, minden megváltozott azóta.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 11:10:29

@Téglagyári Megálló:
én alkalmatlan vagyok, hiszen túlzott hajlandóságot mutatok a diktatórikus berendezkedésre. én szembe megyek ejrópával. :)

nem mertem volna ám ilyet írni, ha nem lennék majdnem biztos benne, hogy lassan ferenc következik.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 11:15:59

@Elpet:
a 4. ponthoz, kiegészítésül. a jobboldali politikai elitet is elhagyta és folyamatosan elhagyja aki nem a fidesz és a pénzosztó helyek csúcsain van, a versenyszféra, és külföld irányába.
aki megmaradt, az valóban kiokosodott az önkormányzati korrupciós gyakorlat mocsarában, semmivel nem jobb emberanyag, mint bármelyik komcsi. e tekintetben ne legyenek illúziói, és ne hazudjunk magunknak. amit tehet a legfelsőbb fideszhatalom, hogy szorosan őrzi a hinterland gazemberségi kísérleteit, és elfogadható szinten tartja a narancskorrupciót.

Téglagyári Megálló 2010.05.24. 11:16:45

@Grift:

Reméljük a legjobbakat.

Egyébként melyik Európára gondol? Arra, amelyik készül széthullani?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 11:21:53

erre az ejrópára:
"az Ószövetség sivatagi vallása, amelyet a kereszténység egy egyetemes egyház üzenetének rangjára emelt, valóban elsivatagosíthatja az egész világot"
:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.24. 11:29:50

@Grift:

A Fidesz nem kormányozhat ugyanúgy, ahogyan a szocialisták tették, kicserélt személyekkel ugyanazon struktúra pozícióiban.

És azért _sem_ kormányozhat ugyanúgy, mert annak a politikának kimerültek a forrásai, mint azt fentebb kifejtettem.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 11:37:12

@Elpet:
a politikának nem merültek ki a forrásai. azok folyamatosak amíg az állam eloszt, támogat, fejleszt, megrendel, finanszíroz, stb. úgy tudom erős államot akarunk és tagadjuk, hogy az állam rossz gazda.
kérem, ne kezdje megint a propi szövegeket. a politikai hatalom természeténél fogva zsákmányszerző.a különbséget az adja, hogy ezt teszi az ország ellenében, vagy az ország gyarapodása mentén.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.05.24. 11:58:18

@Grift:

Ahhoz, hogy az állam újraeloszthasson, szükség van a gazdaság-társadalom olyan szeletére, ahol újraelosztható jövedelmet termelnek. Ha minden jelentős ponton olyanok ülnek, akik a hatalomtól jövedelmet várnak, akkor az egy fenntarthatatlan rendszer.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 12:01:37

@Elpet:
akkor az. a hatalom értelme a jövedelem. mindig így volt, mindig így lesz.

Tündér_Lala 2010.05.24. 14:00:29

@Elpet: @Grift: Meggyőződésem, hogy a pártfinanszírozást rendezni kell. Ha ez megtörténik, a rgadóskezű nem védekezhet azzal, hogy a köz, a párt érdekében korrupt, párttársai szemében is egyértelműen, személyében lesz tolvaj.

A politika természetesen érdekhálózat is. Viszont a tisztes (nem tisztességtelen) haszonnal elnyert üzlet, állami önkormányzati,megrendelés a holdudvar cégeinek az életet és a fejlődést jelentheti.

A tisztázott anyagi viszonyok - biztos vagyok benne - kevesebb társadalmi költséget jelentenek (pártfinanszírozás + beruházási koltségek) mint a mai. További előny, hogy nem a törvényeket leginkább kijátszani hajlandó személyek kerülnek vezető pozícióba. Ez a tisztulás irányába hatna.

Téglagyári Megálló 2010.05.24. 14:53:37

@Grift:

Innen?

www.antidogma.hu/node/2261

Nos, ezek Gábor György-i mélységek. Fúj.

tölgy1 2010.05.24. 18:39:26

@Grift: bocs, de ez nem igaz. A kedves szerző átugorja az Újszövetséget, Jézust, Szent Pált, na meg az azóta eltelt 2000 év hagyományát.
Továbbá, ma a kereszténység a legnépesebb vallás, Európa "sivatagos", de nem keresztény. A világ nagyobb keresztény, az is sivatagosodna?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 18:45:35

@tölgy1:
sivatagosodik. és szerintem igaz. :)

tevevanegypupu 2010.05.24. 18:50:44

@Elpet:

El tudok ezeknek az embereknek a reszerol meg valami alattomosan elokeszitett, erobedobassal megszervezett hatalomvisszaigenylest is.

Es ne mondja, hogy Europai Unio ezt nem engedi es demokracia meg igy meg ugy..Mert az elmult ket-harom ev azt bizonyitotta, hogy az Europai Unio es a demokracia szeles ivben leszarja (pardon) azt ami Magyarorszagon tortenik addig, mig az IMF-nek a kolcsont torlesztik.

Erosen jo pelda egyebkent a Benes torveny es a mostani szlovak ceco is az Unio nemtorodomsegere - sot inkabb ellensegessegere velunk szemben - a kettos allampolgarsaggal kapcsolatban. Pedig ez kulpolitikai botrany is.

A szocialistak eleg erosek minden vonalon, es a vilagban sok fontos pozicio toltenek be ahhoz, hogy szemet hunyjanak egy Gyurcsany vagy valaki mas altal eroszakkal visszaszerzett "demokracia" felett, amit az un. Orban-fasizmus ellen hajtananak vegre. Es nem a penz lesz az akadaly.

Orvendek, hogy Grift oly optimista Ferenc jovobeni elhelyezkedest illetoen, de sajnos nem tudom felhotlenul osztani bizakodasat..

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.25. 00:28:20

@Grift:

a fideszt acél eftás találta ki?

szegényebb lettem most valamivel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.25. 00:30:03

@bryan:

egyébként pont ugyanarról is van szó. ha 2002-ben a jedik győznek, akkor már minden jó, így meg átment rajtunk a halálcsillag

de most végre a sötét erőnek vége, semmi sem állhat a nemzet útjába

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.05.25. 00:31:05

@mavo:

de mint már asszem említettem erefelé: 98-ban pont ugyanezt egyszer már előadták a srácok

bryan 2010.05.25. 13:57:57

@mavo:
Ebből nagyon csúnya koppanás lesz, mert előbb utóbb ez a jelző kudarc esetén kiterjesztendő lehet mindenféle befektetőkre, meg a társadalom mindenféle elemére, és pont a mesterséges "realitás" az, amire a legkevésbé van szükségünk.
Nem olyan rég írtam egy ilyen kommentet:
konzervatorium.blog.hu/2010/04/22/az_underground_c_film_jelenteserol/fullcommentlist/1#c9553653
Úgy látszik időszerű lenne sokaknak megnézni az Undergroundot (ismét).

kleinpower 2010.05.31. 09:05:15

@Elpet:
"mindazoknak, akik a szocialista kapcsolati háló el-nem-tűnésétől tartanak"

05.31.
Júliustól 15-20 százalékos gázáremelésre tarthatnak igényt a hazai egyetemes gázszolgáltatók, értesült a Népszabadság. ... Júniust követően kifut majd a "meghosszabbított" gázár-támogatási rendszer is, aminek pótlásán, illetve a pótlás módján szintén hamarosan el kell kezdenie gondolkozni a kabinetnek, mert a leköszönő kabinet nem tervezett a támogatás második félévi meghosszabbításával, így arra nincs előirányzott összeg az idei költségvetésben.
www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=133826&is=1

tölgy1 2010.05.31. 09:24:11

@bryan: a politikai hatalom jön és megy. A "koppanás" megjóslása nem túl nagy teljesítmény.
A kérdés az, hogy fospumpisták meg tudják-e akadályozni a baller hálózat visszatérését kormányzati. Ehhez pedig a politikán kívüli hálózathoz is hozzá kell nyúlniuk.
süti beállítások módosítása