Botrány lesz? Bezárnak-e 7-kor a szavazóhelyiségek?
2010. április 11. írta: TuRuL_2k2

Botrány lesz? Bezárnak-e 7-kor a szavazóhelyiségek?

  Egyre több városban és kerületben alakulnak ki hosszú, akár több órás sorok a lakhelytől távol, igazolással szavazás korábbi posztunkban megénekelt új szabályozása miatt. Az V. kerületben körülbelül negyvenen állnak sorban az épületen kívül, de máshol több százan is várakozhatnak. Kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik 19 óráig nem kerülnek sorra? A választási eljárásról szóló törvény így rendelkezik:

 

71. § (1) A szavazatszámláló bizottság elnöke 19 órakor a szavazóhelyiséget bezárja. Azok a választópolgárok, akik a szavazóhelyiségben vagy annak előtérben tartózkodnak, még szavazhatnak. Ezután a szavazatszámláló bizottság a szavazást lezárja.

(2) A szavazás lezárása után szavazatot nem szabad elfogadni.

 

  Értelmezés kérdése, hogy mi számít a szavazóhelyiség előterének. Előtér-e az utcán kígyózó sor például? A Mandiner értesülései szerint a XI. kerületben például azt tervezik, hogy 19 órakor mindenkit beengednek a szavazókörnek otthont adó iskola épületébe, és addig nem zárják az urnákat, amíg nem szavazott mindenki. Információink szerint az V. kerületben is lehetővé teszik a 19 óráig megérkezőknek a szavazást. Mivel eddig nem nagyon jelentkezett ez a probléma, ezért nincs rá pontos iránymutatás. Viszont ha az egyes választási bizottságok eltérő értelmezést adnak az előtér fogalmának, az komoly jogvitákhoz fog vezetni.

  Ha egy-egy szavazókör csak 8 vagy 9 órakor fog urnát zárni, ráadásul sokkal több szavazatot kell megszámolniuk, mint a többi szavazókörben, akkor onnan csak nagyon későn lesznek eredmények - márpedig az ott szavazók demográfiája jelentősen eltér, hiszen elsősorban otthonuktól távol tanuló egyetemistákról van szó.

  Kérdéseinkkel keressük az Országos Választási Irodát, de még nem sikerült elérni őket.

Frissítés: értesüléseink szerint az OVB épp arról tárgyal, nyitva tarthatnak-e 19 óra után a kérdéses szavazókörök.

Frissítés2: az OVB - nagyon helyesen - úgy döntött, hogy aki 19 óráig odaér, annak biztosítani kell a szavazás lehetőségét, függetlenül attól, hogy az előtérben várakozik-e vagy az utcán.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr731912047

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kőbánya: az igazolással szavazók paradicsoma 2010.04.25. 08:40:04

  Amilyen értetlenül álltunk az igazolással szavazók körüli április 11-ei általános szerencsétlenkedés előtt (amikor délutánra a nagytekintetű OVB-n kívül a legtöbbek számára már egyértelmű volt, hogy gond lesz az esti zárással), annyira örül...

Trackback: 7 ok, amiért kötelességünk szavazni 2010.04.11. 17:10:53

Szavazni állampolgári jogunk - tehát minden 18. életévét betöltött Magyarnak lehetősége van rá - és nemzeti kötelességünk - mert a polgári szférának kell, hogy kontrollt gyakoroljon a mindenkori hatalom felett. 1.) Sokan és sokat küzdöttek azért...

Trackback: Választás 2010 - VÉGEREDMÉNY a fogadóirodák szerint 2010.04.11. 16:43:47

Dübörög a választás, de milyen eredménnyel?Elő az apróval, megtippelheted!Az egyik népszerű fogadóiroda az alábbi szorzókkal fizet: Hány százalékot ér el a Fidesz az első fordulóban? (A Fidesz-KDNP listájára leadott szavazatok aránya az első fordu...

Trackback: Választás 2010 - Szavazószállítás szervezetten Szabolcsban - Hogyan ábrázolná ezt Török Gábor?:) 2010.04.11. 16:43:18

ma.hu:"Törvénysértés gyanúja miatt a baktalórántházi választókerületi, a területi és az Országos Választási Bizottsághoz fordult a körzet egyik képviselőjelöltje, mivel szervezett szállítást és tiltott szavazói adatbázis használatát észlelte a tér...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stratez 2010.04.11. 15:37:27

Ezt még búcsúzóul sikerült elkúrniuk, mert ez nem normális ügymenet. A 6-7. kerületben több száz méteres sorok állnak...

tevevanegypupu 2010.04.11. 15:51:24

Hat olyan nincs, hogy a tomeg miatt nem szavazhatnak, lehetetlen. Ezen partok sorsa is mulhat, szoval nagyon igazsagtalan lenne.

br · http://www.szalaiannamaria.net 2010.04.11. 15:55:27

Nem gondoltak bele egyszerű fejszámolással, hogy milyen következményekkel jár az ilyen szabályozás?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.04.11. 16:06:43

@tevevanegypupu:
Ráadásul sokan hazamennek, ha látják, hogy 2 óra múlva kerülnének csak sorra. Nagyon necces...

eastwood09 2010.04.11. 16:08:27

én most értem haza a XIII. ker-ből, röpke két órát álltunk sorba...
a kérdésre, hogy mért kell ennyit várni,volt pofájuk azt mondani, hogy nem tudták előre, hogy ennyien leszünk...

br · http://www.szalaiannamaria.net 2010.04.11. 16:15:38

@TuRuL_2k2: Azt lehet tudni, hogy a választók hány százaléka szavaz ilyen speciális szavazókörökben?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:17:15

most akkor hiába utaztatta az elempé a köcsög szavazóit?

Én is akarok kommentelni 2010.04.11. 16:18:07

Az ok, hogy a választási törvény ezt írja, de nincs valami választáshoz, szavazáshoz stb. való jog máshol leírva? Mert akkor most azon vitatkoznak, hogy melyik üti a másikat? Mert ha én nem jutok be az előtérbe se, akkor is élni akarok a jogommal, amit mások megakadályoznak... szép lesz ez!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:19:05

Na, itt a meglepetés. Szinte biztos voltam benne, hogy lesz valami extra történés a mai nap. Kizárt, hogy ezt nem látták előre. Függetlenül az igazolással szavazók számától, elsősorban az egész procedúra tisztaságát és korrektségét fogják sokan kétségbe vonni: joggal.

irrelevant 2010.04.11. 16:23:14

@Grift: Ezt a baromságot honnan szoptad már megint?

pxpxpx 2010.04.11. 16:24:44

@stratez: a választási eljárásról szóló törvény kétharmados. Ezek - az egyébként "jóindulatú"- szabályok abban vannak,

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:27:07

@otvospeter:
mondhatnám, hogy anyád szájából, azt nem tudva, hogy ő honnan, de nem mondom, prolis lenne.
miért, nem utaztatjátok pestre a hülyéiteket? rosszul tudom?

tevevanegypupu 2010.04.11. 16:28:40

@TuRuL_2k2:
Speciel orulnek, ha peldaul az mdf kiesne, de nem ilyen modon.

tanarseged ur 2010.04.11. 16:33:53

Kb. ugyanannyian szavaznak igazolással, mint 2006-ban. Egyszerű elkúrás. Miért pont ezt sikerült volna rendesen megszervezni?

tanarseged ur 2010.04.11. 16:34:36

@Grift: Ne kampányoljon az LMP-nek, kampánycsend van. :-)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.11. 16:35:04

@TuRuL_2k2: @gloire: Valóban, nem is az a kérdés, hogy sorra kerülnek-e egyszer, hanem az, hogy addig több órán át ácsorogniuk kell? „Megunják és hazamennek”?

irrelevant 2010.04.11. 16:35:52

@Grift: Rosszul tudod, nem kell minden pletykát elhinni, amit a széljobbos alkeszek büfögnek fel két sör között.

Tehetetlen Dodó 2010.04.11. 16:36:09

@Grift: Na, azért az 5 rugóért végigállják,legfeljebb morognak egy kicsit.

pxpxpx 2010.04.11. 16:38:31

Viszont az OVB határozat fényében, ha maradnak a két órás sorok 7-ig, lehet, hogy most hajnal 3 körül jön majd a "és bejöttek a budapesti eredmények is, sikerült a szarból visszahozni" szokásos fordulat? :)))

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.11. 16:39:56

Reméljük, a másik „furcsasággal” is foglalkozni fognak a lapok, blogok:
kuruc.info/r/52/58040/
kuruc.info/r/52/58042/
Kuruc vagy nem kuruc, meglehetősen életszerű.

bryan 2010.04.11. 16:40:37

@Tehetetlen Dodó:
5 rúgó? Ha ezt tudom, nem szavazok rájuk ingyen. :))
Gondolom a pénzt meg az amerikai titkosszolgálat Amerika-ellenes részétől kapják rá. :)
Az utaztatás, meg szavazatvásárlás túl költséges a kisebb pártoknak. Az a nagyok játéka, főleg az MSZP-é, de nem lepne meg egy Fideszes ügy sem.

pxpxpx 2010.04.11. 16:41:52

@Loxon: a Calibra miatt nekem is életszerűnek tűnik. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:43:34

@Loxon:
egyáltalán nem botrány, "weili értelemben", hogy szavazhatnak az alemberek?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:45:58

@otvospeter:
persze, igaza van, én is inkább hiszek az orrát túró, lúdtalpas, kilincsorrú elempésnek aki a szomszédban lakik, és a gimbele, gambele csalom a magyart énekli. :)

szubjektiv 2010.04.11. 16:46:47

Botrány.
Gratulálok a jogszabály alkotóinak.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.11. 16:46:52

@Grift: A tömegdemokrácia természetesen in se botrány, de van, amikor még ezt is sikerül alászállítani.

tevevanegypupu 2010.04.11. 16:48:19

Ot rugo az otezer forint? Azert mar eleg jol be lehet rugni gondolom.

jan 2010.04.11. 16:48:43

Ha 7-kor nem zár be mindegyik szavazókör, akkor a kampánycsend addig tart, amíg az utolsó ténylegesen be nem zár?

Vagyis pl. exit poll, részeredmény este 10-ig nem lesz publikálva?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:49:59

@tevevanegypupu:
hol él maga? /jó, tudom/
hol lehet rendesen berúgni öt rugóból? :)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.11. 16:50:08

@bryan: Persze hogy tudok jobbat, de most nem erről van szó. Figyeljük a létező rendszer szavaztatási eljárásainak tisztaságát.

sergei 2010.04.11. 16:51:12

A XI. kerületben szavaztam, óriási sor van, szinte percre pontosan három órát vártunk. Miközben haladtunk, a sor csak hosszabb lett, elég elszántak az emberek, és néhány prolit leszámítva jó a hangulat :).

bryan 2010.04.11. 16:52:20

@Grift:
Szabolcsban?
Kevés olyan hely van ott, ahol ennyi pénz elivása után józanul távoznál.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 16:53:53

@bryan:
ja, én az elempés utazószavazókról beszéltem. :)
szabolcsban elég annyi.

jan 2010.04.11. 16:59:47

@sergei: riszpekt!

tényleg, azt nem vágja senki, hogy ha 7 után is nyitva marad néhány szavazókör, akkor meddig tart a kampánycsend?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.04.11. 17:01:14

@jan:
Jó a kérdés - szerintem 7-ig.

tevevanegypupu 2010.04.11. 17:01:19

@Grift:
Egy alkoholistanak mennyi kell?
Ket jo pohar parkettbeeresztovel higitott palinka es kesz.

angyalfoldblog 2010.04.11. 17:01:43

A XIII.kerületben, a 48-as szavazókörzetben délután észleltünk egy különbuszt, amelynek utasai szavazni voltak.

Fotók itt:
angyalfold.blog.hu/2010/04/11/kulonbusz_1

Discordian 2010.04.11. 17:02:55

Ha megnézitek a korábbi évek részvételi adatait, akkor azokból az látszik, hogy a zárás előtti esti órákban jóval kevesebben szavaznak, mint napközben... úgyhogy simán elképzelhető, hogy 19.00-ra maguktól is leapadnak majd a sorok és nem lesz jelentős csúszás az urnazárással.

Arra viszont kíváncsi vagyok, hogy vajon mikorra fognak végezni ezekben az óriásszavazókörökben a szavazatszámlálással, mert - az urnazárás időpontjától függetlenül - nagyságrendekkel több szavazatot kell összeszámlálniuk, mint máshol.

heima (törölt) 2010.04.11. 17:06:29

szeretettel küldeném calamnak és vincentnek www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsam :D

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.04.11. 17:19:13

egy utolsó elkúrás azért kellett ettől a garnitúrától. így stílszerű.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.04.11. 17:26:13

@eN:
ahhoz kicsi a hatása, hogy szándékosságot feltételezzek. szimpla elkúrás, dilettantizmus, jogalkotási képességek hiánya, draskovicsizmus az irm-ben, stb...

Tehetetlen Dodó 2010.04.11. 17:30:10

@Grift: Kannásból 3 napra is elég.

Tehetetlen Dodó 2010.04.11. 17:33:02

@angyalfoldblog: Remélem, megy a feljelentés a megfelelő helyekre.

Alfőmérnök 2010.04.11. 17:40:05

@Grift: Mister söröző, a zsinagógával szemben.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.11. 17:41:20

@Alfőmérnök:
kikérem magamnak! nem járok a zsinagógával szemben.
:)

jan 2010.04.11. 17:45:51

@TuRuL_2k2: én is erre tippelek, ugyanis ha 7-kor a bizottság egyik tagja tényleg beáll a sor végére, és nem enged csatlakozni senkit, akkor nem áll fenn az a veszély, hogy az exit poll eredmények fényében mozgósítani kezdjenek, újabb szavazók jelenjenek meg. bár az a veszély fennállhat, hogy valaki az exit pollok fényében taktikailag módosítsa a szavazási szándékát, de ez mondjuk elhanyagolható probléma szerintem.

jan 2010.04.11. 17:47:31

@TuRuL_2k2: én is erre tippelek, ugyanis ha 7-kor a bizottság egyik tagja tényleg beáll a sor végére, és nem enged csatlakozni senkit, akkor nem áll fenn az a veszély, hogy az exit poll eredmények fényében mozgósítani kezdjenek, újabb szavazók jelenjenek meg. bár az a veszély fennállhat, hogy valaki az exit pollok fényében taktikailag módosítsa a szavazási szándékát, de ez mondjuk elhanyagolható probléma szerintem.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.11. 17:51:38

@jan: kérdés, mi van azzal, akinek 2-3 óra várakozás közben dolga akad.

kill004 2010.04.11. 18:06:41

"OVB: aki 19 óráig beáll a sorba, az szavazhat"

www.mno.hu/portal/706465

smklbsz 2010.04.11. 18:10:01

Ki volt az a nagyon okos, aki ezt így kitalálta? És az ilyen "szavazás" érvényes?

sergei 2010.04.11. 18:46:11

@jan: Köszi! :). Jó társaságban voltam, gyorsan telt az idő. Meg rendeltünk pizzát, és az iskola udvarán általános derültséget keltve elfogyasztottuk :)

picur3ka 2010.04.11. 18:47:21

@triumphator:

Nana, alig par % szavazattal nyertek mind a ketszer!

Tobb korzetben erre 1-5 busznyi ember eleg volt, hiszen par szaz voks kulonbsegrol beszelhetunk.

bz249 2010.04.11. 18:52:21

@picur3ka/beleallos kampany: a dátum 2010, szerintem nem pár száz voks fog dönteni.

picur3ka 2010.04.11. 18:58:27

@bz249:

Persze, de egyes valasztokeruletekben mert ne? Siman lehet, szerintem.

Arp1 2010.04.11. 19:12:01

M1-en hírt kaptak, hogy mégis országosan meghosszabbodik a kampánycsend, erre lekapcsolták a műsort. Ebből "ilyen ország nincs" újabb rész lesz. A többi adó folytatja.

combo 2010.04.11. 19:19:44

@Arp1: Egyetértek. De nem igaz, hogy senkinek nincs annyi esze, hogy 2000 fő egy körzetben az saccra 1000 perc = 16 óra (fél perc/fővel számolva) = tumultus. Botrány.

picur3ka 2010.04.11. 19:42:50

Nagyon sok csalasi lehetoseget rejt ez magaban:

- valaki lezarja a sort; kit kuldenek ki?

- kikuldott nem tudja mi folyik odabent, bentiek nem tudjak kit enged a sorba...

- faradt tagok a reggelbe szamolnak, egyre tobbet megy mind ki kavezni, meg pisalni, hocipojuk tele van

Es igy tovabb.
süti beállítások módosítása